Gode utsikter for Engebø.

Longrun
NOM 24.02.2022 kl 18:04 44161

NRK m.fl. dekker ukritisk et 20-talls ubefestede barnesjelers campingtur i Engebø. Det fremstilles som om dumping av stein i en fjord skaper uopprettelig skade. Dette til tross for at landet vårt har blitt til nettopp ved at stein har rast nedetter fjellsidene til bl.a. våre fjorder.
Seriøse medier burde heller skrive litt om de unike mineralene som skal utvinnes og som er svært viktige for moderne teknologi i inn- og utland.
Men tross den mediestøyen de anti-demokratiske Engebø-barna klarer å skape, er det all grunn til å være optimistisk. Det er rett og slett utenkelig at næringsdepartementet skal omgjøre den driftstillatelsen som direktoratet har gitt. Det er selvsagt mulig at dep.vil slenge på et par ekstra kosmetiske vilkår for å tekkes barna, men neppe slik at de vil endre driftsøkonomien nevneverdig.
Det er også grunn til å nevne at den groteske invasjonen av Ukraina vil skape ytterligere behov for mineraler i den frie verden. Å nekte driftskonsesjon vil - bare av den grunn - fremstå for usolidarisk overfor våre venner på kontinentet.
Redigert 24.02.2022 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
invester
26.04.2022 kl 11:38 6829

Hvor ofte har noen rebelle, oppmerksomhetssyke aktivister lykkes med å stoppe industrielle prosjekter? Storm i vannglass. Prosjektet ruller videre,

Londonmannen
26.04.2022 kl 11:43 6808

Ikke første gang BT setter en sak på trykk uten at journalisten har gjort tilstrekkelig research. Kan ikke si at den avisen imponerer med sitt samfunnsansvar. Trodde fake news tilhørte stater vi ikke liker å sammenligne oss med, med det skjer altså også i Norge.
Longrun
26.04.2022 kl 15:52 6663

Iflg. Firda har politiet nå vært på stedet snakket med aksjonistene og hatt "ein liten prat med dei og høyre kva tankar dei har om vidare framdrift". Politistasjonssjefen opplyser videre at "Vi har hatt god dialog med Natur og Ungdom og ønsker å behalde den". Dette kan virke snålt - man kan jo lure på om politiet vet hva deres oppgave er når lovlig arbeid hindres. Men det fremgår at politiet venter på en formell henvendelse fra utbygger: Politisjefen "seier at dei per no ikkje kjem til å gjere noko med lenkeaksjonen, før dei eventuelt får førespurnad frå utbyggar. Då vil politiet ta ei vurdering på om dei skal gå inn med operativ innsats." Jeg stusser litt på at de da skal "vurdere", men vi får vente og se.
Rago63
26.04.2022 kl 17:31 6542

Det går nok bra. Det kommer vel en henvendelse til Politiet fra Nordic Rutile eller entreprenøren ganske snarlig. Det er allikevel et sjakktrekk at man ikke legger opp til en konfrontasjonslinje for å hardne frontene i nærmiljøet der oppe. Riksavisene har enda ikke dekket dette, men man kan nok være forberedt på at det blir fremstilt som at NR vil helle ren saltsyre i fjorden når dette skjer. Forunderlig at den enkle, feilaktige fremstillingen til NU - også gjengitt i en reportasje om prosjektet i siste utgave Teknisk Ukeblad - ikke blir mer i møtegått av NR. Jeg venter også spent på neste utspill fra boreselskapet AMR...
Audietron
26.04.2022 kl 18:56 6459

No må man slutte med silkehansker og få fjerna denne gjengen så man kan komme igang. Dei har fått meir enn nok tid til å komme med løgnene sine.
Longrun
26.04.2022 kl 21:56 6294

Dette blir en kortvarig happening for aksjonistene. Riksmedia bryr seg ikke, og de politiske partiene som var mot gruvedrift har innsett at dette er en tapt sak. Barn blir fort leie når de ikke får oppmerksomhet.
Rago63
26.04.2022 kl 22:14 6284

Silkehansker er viktige å anvende i et demokrati. Vi har en ytringsfrihet som er unik i verden. Aksjonistene vet vel hva de utsetter seg for - i form av fysisk fjerning og store bøter (Ikke forelegg) Viktig for NOM er at de ikke skaper fronter i dette, men følger lover, direktiver og forskrifter fullt ut, slik at de er uangripelige på dette på et senere punkt. Dette er en kortvarig aksjon, men handler de feil vil ikke lokalbefolkningen som har en annen mening tilgi de på lange tider - jfr. Altasaken. Det vil komme Rutil og Granat ut av Fjellet på Vevring, det er jeg sikker på. Men vi kan vente litt til, kan vi ikke? Ivar har ventet i over 15 år...
Audietron
26.04.2022 kl 22:31 6443

Ja vær sikker
Tiur11
26.04.2022 kl 22:59 6568

Helt enig. tror nom kommer best ut av dette ved å opptre ryddig og ikke lage unødvendige konfrontasjonar. De har nok tenkt gjennom lenge hva som som vil oppstå og takle dette på beste måte.
Longrun
05.05.2022 kl 14:28 6459

Ser ut til at ting har roet seg.
Media har mistet interessen. Da går luften fort ut av ballongen, og barna kan dra hjem til sine foreldre i Bærum og Nesodden.
Redigert 05.05.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Longrun
06.05.2022 kl 07:44 6317

Da er klagen ferdigbehandlet - og alle hindringer borte. Som jeg skrev i trådstarten har dep. slengt på et par ekstra kosmetiske vilkår.
Redigert 06.05.2022 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
Boss 99
06.05.2022 kl 08:05 6272

Hehehhehhhehhehheheheheheheheheheh
Fantilopen
06.05.2022 kl 08:40 6269

og tilleggsvilkårene er allerede i tråd med NOMs planer.
Både minimere deponering og ta i bruk elektriske anleggsmaskiner.

Jesus for en fin dag.
jessheiminvest
06.05.2022 kl 09:45 6167

En gledens dag dette! Endelig viser regjeringen litt handlekraft, sent men godt. Når det gjelder finansiering av gruven vil jeg foreslå at ledelsen forsøker å hente endel av nødvendig kapital via growfunding (folkefinansiering). Jeg har noe erfaring fra dette markedet, og ved å tilby for eksempel 10 % rente p.a. over 3 år, antas at mange titalls millioner kan hentes inn på noen timer eller dager. For øvrig bør eksisterende aksjonærer få anledning til å delta i emisjonen eller i en reparasjonsemisjon slik at ingen utvanning finner sted.
Sailor
06.05.2022 kl 09:55 6121

Jeg kaller ikke denne somlingen for handlekraft, skandale er et bedre ord. Skulle vært noe av det første Vestre fikk ut av skuffen, alt utredningsarbeid har jo vært ferdig i flere år !
Antakelig har Vestre vært livredd for å få miljøhylerne på nakken. Bedriften hans leverer jo utemøbler til Kommune-og bymarkedet og profilerer seg som miljøvennlig som viktig salgsargument. Samtidig tok de seg tilrette og bygget fabrikk i vernet eller FLR-beskyttet område ute i skauen et sted.
Redigert 06.05.2022 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Longrun
06.05.2022 kl 10:09 6112

Enig. Tipper at somlingen skyldes knallhard tautrekking i departementet, der en pinglete Vestre har vært negativ til prosjektet. Men de tunge delene av Ap, samt Sp, har nok vært klare på at dette er et godt og viktig prosjekt.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:02 5976

Her har NOM vært tydelige hele veien og som kan se i deres GF agenda er utvanningen i prosjektfinansieringsemisjonen satt til maksimalt 46%.

Altså en utvanning på 46%.
Woopwoop
07.05.2022 kl 07:16 5681

Maksimalt 46% :-) Det kan vi fint leve med :)
Slettet bruker
07.05.2022 kl 07:57 5698

NOM bekreftet igår på nyhetene at det nye miljøkravet lå innenfor de beregningene de hadde SÅ saken er biff. Kjør på !
Tricky
07.05.2022 kl 09:30 5617

Noen som vet om evt salg av andele i Kepler er en del av prosjekt finansieringen?
Boss 99
07.05.2022 kl 13:14 5509

Da er det bare å lene seg tilbake i neste uke kommer finansiering på plass.
Winter
07.05.2022 kl 14:11 5448

Så får man se om Ivar og co gjør som jeg håper, 60% lån for å ha minst mulig utvanning. Det blir lengre tilbakebetalingstid men gitt den kartlagte økonomiske robustheten i prosjektet er det vel ikke helt umulig. 50% er selvfølgelig bedre (for de med mye penger) men jeg vet ikke hva som er best, større utvanning men kortere nedbetalingstid kontra mindre utvanning og lengre nedbetalingstid.

Er bare magefølelsen min som håper på en gulerot i form av mindre utvanning for trofaste og tålmodige småaksjonærer som har bidratt med samlet sett mye penger i emisjonene på veien.
Fantilopen
07.05.2022 kl 14:42 5406

Utvanningen er vel på en måte en gitt.
GF-innkallingen ber om kapitalforhøyelse tilsvarende 46% nye aksjer sammenliknet med dagens utestående.
Dette kommer da i tillegg til den varslede lånekonverteringen av 132,5 millioner kroner på kurs 3,355. Til sammen blir den totale utvanningen derfor høyere enn 46% (jeg lar dere få regne det ut selv).

I tillegg har Ivar sagt at lånet blir 50%

Alle disse tallene går opp med tanke på kapitalbehovet på 250 MUSD. Man finner i praksis emi-kursen også hvis man regner på det.


I tillegg får de trofaste aksjonærene en rep-emi i etterkant.


RETTELSE: Jeg skrev 46% utvanning i første versjon av dette innlegget. Det er ikke riktig. Det er 46% nye aksjer, altså en utvanning på 31%. Opp fra 229 til 334 millioner aksjer.
Redigert 07.05.2022 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
John9
07.05.2022 kl 16:43 5273

Tilbakebetalingstid er eit tall som gir uttrykk for lønnsomheten til eit prosjekt. Det har ingenting med løpetid på eit faktisk lån å gjer.
Nom kan ta opp lån med lengre løpetid enn tilbakebatalingstida, og kan om ting går bra refinansiere til bedre vilkår.
Håper det ikkje blir klausul om utbytteavgrensing på lånet.
Rago63
07.05.2022 kl 20:20 5155

Har tidligere nevnt ar det er Nordic Rutile som vil sørge for inntektene i Nordic Mining. Dette betyr at overskuddene - når disse kommer - i tillegg skal finansiere drift, capex og tilbakebetaling av lån hos NR. Pengene fra Engebø skal også betale for utvikling og drift av NM sine prosjekter. Jeg kan ikke tenke meg at utbyttene i den første tiden vil bli særlige høye før driften av Engebø er på sitt mest intense.
Redigert 07.05.2022 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
John9
08.05.2022 kl 00:01 4983

Så sant alt går bra med utbygginga og produksjonsstart begynner NR med utbytte. Nom kan børsnotere/selge litt av NR og få inn kapital til nye prosjekt. Nom er jo ein slank organisasjon, så dei treng kanskje kun 5-10 % av overskuddet frå NR for å drive som dei har gjort med utviklinga av NR, Keliber, AlSiCal og Nora.
Boss 99
08.05.2022 kl 19:58 4652

Tja ska tru om det blir nordover I morgen eller??
Audietron
08.05.2022 kl 20:56 4564

Får tru vi får melding fra selskapet i morgen ang finansiering.
Haabz
09.05.2022 kl 07:23 4289

På general forsamlingen planlegger de å få stemt igjennom muligheten til å foreta rettede emisjoner, så ikke sikkert de ønsker å tilby alle aksjonærer muligheten til å være med. Mulig det kommer en rep emisjon. Håper det.
Boss 99
09.05.2022 kl 09:22 4072

Roboten er våken ser det ut for.
Tricky
09.05.2022 kl 09:58 3951

GF. 11. Fullmakt for styret til å utstede aksjer. Det er bare å stemme nei. Selve formulering gir styret valgfrihet til å forfordele hvem å hvilke pris de "utvalgt " skal betale. Et seriøst styre vill ha formuleret et prinsip for pris per aksje. Gjennomsnit av siste 14 dages vektet kurs eller likn.
Slettet bruker
09.05.2022 kl 10:25 3866

Kursen er nå lavere enn får endelig godkjenning kom forrige uke, tydelig at markedet frykter emisjonen.
jessheiminvest
09.05.2022 kl 10:29 3882

Gjennomsnitt av de siste dagers vektet kurs er en uting. De store aktørene kan styre kursen i et kort tidsrom ved å rotere aksjer seg imellom eller uansett å selge store poster herunder gå short. Uansett bør dagens aksjonærer få anledning til å tegne seg i reparasjonsemisjon slik at ingen utvanning finner sted. Noe annet burde generelt vært ulovlig med mindre selskapet har kniven på strupen grunnet konkursrisiko eller andre spesielle begivenheter som krever rask handling.
Tricky
09.05.2022 kl 10:49 3815

Er ikke uening med deg. Så vi stemmer nei til en generel full makt, hvor eksisterende aksjonær tilsidesettes.
Fantilopen
09.05.2022 kl 12:12 3738

Det er jo rimelig dust all den tid finansiering avhenger av partnere som står klar til å kjøpe seg inn i en rettet emisjon.

De har gjerne betingelser om eierandeler osv og ønsker ikke å konkurrere med småaksjonærer om kaka.

Så hvis flertallet stemmer nei tror jeg hele finansieringen går dukken.
Kenevil
09.05.2022 kl 12:16 3874

Er dessverre enig her, her bør dette forbedres kraftig i forhold til eksisterende aksjonærer. Forhåndsstemt nei nå, men det kan endres om situasjonen endrer seg.
fortunebuilder
09.05.2022 kl 12:32 3835

Temmelig sopp å stemme nei for at styret skal kunne finansiere videre utvikling av prosjektet.

Eksisterende aksjonærer kommer til å få sin del i en rep. emisjon.

Trenger større aktører for å ta større byrde av kapitalbehovet. Dersom dere ønsker mer aksjer, og har mye cash som brenner i lomma for NOM, så er det grisebillig nå, så bare å kjøpe, så blir emisjonen høyere også.
Tricky
09.05.2022 kl 13:01 3851

Større aktører er mer enn velkommen. Men en blanko aksept til at styret uten videre kan fastsette pris å betingelser ser jeg ikke nåen grunn til. Selskapet har i verste fall aksjer i Keliber som styret kan selge etter min mening.
gakk_gakk_piip
09.05.2022 kl 13:53 3834

Enig. Her lukter det utvanning av trofaste småsparer-investorer til fordel for noen som sklir inn på et bananskall når risikoen er ryddet bort. De kan alltids ta en rettet emi til EGF hvis det er noen store som skal "sikre finansiering". Ikke dust å sette krav om å få stemme over det som kommer.