Avkastning 30 % i året +++

Slettet bruker
ARCHER 26.02.2022 kl 03:45 33630

I kroner og øre gikk Archer cash positiv med ganske nøyaktig nok 180 mill. i 2021. Ytterligere ca. Nok 30 mill. dersom en vurderer nedbemanningskostnader som unormale kostnader.

Disse Nok 180 mill. gikk bokstavelig talt ene og alene til å redusere gjeld eller øke innestående på konto til Archer.

Dette tilsvarer cash generert for hver aksje i Archer fult utvannet på Nok 1,- pr. aksje tilsvarende ca. 30% på dagens børsverdi.

For 2022 forventes økt Ebitda med ytterligere ca. Nok 50 mill. som vil gi generert cash tilsvarende samlet Nok 1,25 pr. aksje.


Eiendelene i Argentina er bokført til ca. 2,7 mrd., dersom denne delen selges og de oppnår de vurderte bokførte verdier, vil netto rentebærende gjeld i Archer kunne reduseres til under Nok 2 mrd. Det vil være helt innafor, da resterende eiendeler i Archer er bokført til ca. Nok 4,5 mrd.


Eier kanskje du noe annet som gir deg tilbakebetaling på investeringer på 30% pr. år ???

🚀🚀🚀🚀🚀
Rakettrally
03.03.2022 kl 21:04 3738

Har ikke vært så hett på Archer-trådene siden the power og Salah herjet!
Se heller på den lave kursen som en kjøpsmulighet. De fleste her inne har sagt de er Long, så da er det bare å fylle på
Troll_Leff
03.03.2022 kl 21:14 3721

Ja, det vil du sikkert, jeg har ang erfaring med slike gjøker som fraråder flest mulig å kjøpe i selskaper hvor kursen er på bunn nivå. Psse maurene i megler husene har sin egen agenda med å skape frykt på oppdrag til egen vinning og grådige bakmenn. Dette her gjentar seg gang på gang.
Redigert 03.03.2022 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
julepølse
03.03.2022 kl 22:10 3668

2 kr blank, kaller.
Fevang
04.03.2022 kl 05:21 3529

Oil-service stort sett kraftig opp i år mens Archer raser. De betaler både renter og litt avdrag på gjelda Selvsagt får de bedre marginer med denne oljeprisen - så de klarer seg nok fint de. Likefullt får du sikkert aksjen til godt under kr 3,00 innen kort tid. Snodig marked.

Synes kjosmund har en del fornuftig jeg da...
Redigert 04.03.2022 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2022 kl 08:39 3440

Spørsmål til deg Troll_Leff; Om jeg forstår deg riktig så er dette bunnen på Archer, og da lurer jeg på hvilket grunnlag du mener dette?
Sannheten er vel at aksjen er i en fallende trend, og dersom dette er en bunn så er det for tidlig å si dette nå.

Dersom aksjer alltids hadde hatt den verdi som var riktig (i ditt hode), så ville det verken vært oppside eller nedside. Eller skal aksjen bli rett priset rett etter at du har kjøpt?
Jeg kjøper i hovedsak aksjer som jeg kan, og ser på hva de forskjellige analytikere mener. Samler så denne informasjon, for så å gjør egne vurderinger. Aksjemarkedet priser inn fremtiden, og ikke fortiden. Da det er ingen som kan forutse hva fremtiden nøyaktig vil bli, så bruker man sannsynligheter for å beregne utfall. Jeg mener at risk/reward i Archer på 3kr er til min fordel, det er den også på 4 og 5, og mot formodning også på 2.
Tingebri
04.03.2022 kl 10:05 3464

Kjosmund, hvilke tanker har du rundt avtalen mellom Argentina og IMF som ser ut for å bli signert snart. Jeg tenker dette på kort sikt vil bidra til å øke omsetning/ebita til Archer sin Argentina virksomhet.
danmark1
04.03.2022 kl 10:58 3418

Det handler om psykologi. Vi ser disse udsving over hele linien. Archer burde, som de fleste andre ligge meget højere. Det kommer for alvor, når vi ser indtægterne i de store olieselskaber slå alle rekorder i Q1. Olieprisens udsving får umiddelbart indflydelse i disse urolige tider.
Slettet bruker
04.03.2022 kl 11:46 3375

Dette kan bidra til bedre forutsigbarhet i Argentina, så vil dette igjen bidra til økt ekstern investering i landet. Da vil tannhjulene i maskineriet sakte men sikkert tilpasse seg igjen, og forhåpentligvis få landet på rett kjøl igjen med lavere arbeidsledighet, større forbruk, mer import/eksport mm.
Slettet bruker
04.03.2022 kl 11:49 3383

At ting kanskje løser seg i Argentina kan fort skje. Tror mange i verden kunne tenke seg olje og gass fra andre steder enn Russland.

Det kan bli interessant for Archer.
Slettet bruker
04.03.2022 kl 14:28 3259

Se tekst som er klippet ut fra Pareto under som støtter min hypotese hvor man vil se et skifte blant institusjonelle investorer som går fra "dårlige" EGS selskap til cash-flow positive selskap. Man kommer til et punkt hvor avkastning er viktigere enn å grønn-male verden, og hvor penger faktisk ikke lukter. Selv om man ikke nødvendigvis får en oppgang i Archer, så vil den komme slik jeg ser det.

"For the first time in a while, we are now seeing signs of funds flowing away from green energy and back into traditional energy companies and we expect this to continue to benefit oil service equities in general and rig equities specifically."

Dersom du Troll_leif ikke forstod dette, så kan du bruke google translate.....
Redigert 04.03.2022 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
danmark1
04.03.2022 kl 15:34 3114

Lidt billigsalg først på dagen, måske de sidste billige aktier i denne omgang. Nye kontrakter gennem 2022 vil sikkert komme som perler på en snor.
Slettet bruker
04.03.2022 kl 15:48 3095

Enda bra du kan bidra med noe konkret danmark. Hvilke kontrakter tenker du på da? Hva med å faktisk underbygge kommentarene dine, istedet for å bare slenge ut noe tilfeldig haussing?
danmark1
04.03.2022 kl 15:54 3132

Det er udelukkende basseret på stigende oliepris og de forventninger, man hører fra ledelsen i olieservice. Almindelig optimisme :-)
Rakettrally
04.03.2022 kl 16:46 3084

Bare synd at aksjen har en tendens å gå ned 20-30 prosenter hver gang de inngår milliardkontrakter
nafa
04.03.2022 kl 16:58 3078

Fint knep for å skremme ut uønskede aksjonærer !

Spis eller bli spist var det en som skrev her.
Har vært stappmett på Archer lenge, så idag har jeg spist en god del mere DOF.
Er egentlig svært sulten på en god del mere, men begynner å bli fri for mat. Så ……
Redigert 04.03.2022 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
danmark1
04.03.2022 kl 17:23 3139

Bare rolig Archer`s tid kommer. Olien er jo billig lige nu :-)
laser
04.03.2022 kl 17:48 3117

Klarer Argentina å frigjøre kapital til å investere i oljeutbygging vil det kunne få landet opp å stå økonomisk - og for Archer vil det bety solid økonomi.
Men Archers gjeld tynger og må reforhandles innen kort tid. Best er om de klarer å skyve på den.
Archer har to gode kort - god inntjening/ resultat og verdien av aksjene i KLXE. Forrige sjef i Archer klarte å rote det til da de spant av Amerika delen og børsnoterte det. Ikke bare unnlot han å selge seg ned, men faktisk lånte han opp og investerte mer. Tabbe de lux. KLXE stiger nå med bakgrunn i stigende oljepriser og USA sitt ønske om selvforsyning. Håper de nå ser sitt snitt til å komme seg ut av investeringen. Et magert resultat fra slikt salg er bedre enn et slakt av en emisjon.
Redigert 04.03.2022 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
hofa
04.03.2022 kl 18:56 3082

Gælden skal reforhandles, men det er banklån og reforhandlingen falder ud til Archers fordel med lavere rente m.v. Det kører lige efter bogen.
danmark1
04.03.2022 kl 19:41 3057

Der er ingen tvivl om, at Argentina står godt i forhold til at blive hjulpet. Den vestlige verden med USA i spidsen ser gerne at Argentina kommer på ret køl og får gang i olie produktionen m.m.. Verden kommer til at mangle råvarer i en grad, vi aldrig har set før. Argentina`s økonomi vil kunne komme på fode meget hurtigt, hvis der bliver tilført kapital.
Tingebri
04.03.2022 kl 21:24 3004

Klx opp 18 % i kveld, står I USD 10.11. Denne kan gå mye på kort tid, har sett det tidligere også. Opp 228 % i år
SjonkelRolf
04.03.2022 kl 21:43 2981

Spiller ingen trille. Dette er penger i dass ifølge kj.mund.
Markedet er det vi skal forholde oss til. Ergo archer verdt i underkant av 500 mill.
Feilkilde: har ikke sjekket mcap idag.
Argentina bare å selge. Helst til bunnpris det også.
Er det noen som helst som har regnet på hvor mye bidraget til dls har falt siden oppkjøpet ? Var det 8 milliarder selskapet kostet eller?
nafa
04.03.2022 kl 23:03 2899

Det ble opp 235% til nå i år ved kurs 10,41 USD.
For å oppnå 500% oppgang må vi ha kurs
rundt 23 USD.
Som igjen vil kunne bety 2-3 NOK på Archer-kursen, iflg en kar på tråden her.
Kurs 50 USD er nok heller noen umulighet med dagens utsikter framover.
Som igjen vil kunne bety rundt 5NOK kursøkning i selskapet vårt.
Og det er bare den bittelite, helt ubetydelige greia der.
Hvis da regnestykket til skribenten er riktig.


Redigert 04.03.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
04.03.2022 kl 23:09 2890

Glem det ! Dette skal til null.!
Og du kan ta deg faen på at jeg skal være med !
Jono
05.03.2022 kl 00:04 2847

Selv sitter helt i ro, aksjonær i mange år, var noe aktiv i fjor, solgte privat og kjøpte mer fra mitt AS:
Som alle vet, at Argentina på mange måter er problemet, også KLX selv om +21% og nå USD 10+, om var en feil investering eller ikke, kan svare om, ikke vet noe særlig om, for å være helt ærlig!
Har kommentert om før også, men nå kanskje vi kan se en løsning i Argentina?
Ikke minst en mulighet for å komme seg ut, for med en fortsatt høy olje pris, en stor trigger!
Fevang
05.03.2022 kl 00:35 2824

2-3 kr pr aksje er vel å ta i. Mener dagens kurs utgjør under kr 0,60 pr aksje.
laser
05.03.2022 kl 01:41 2804

KLXE endte på $10.41 og ytterligere opp til $10.85 i ettermarkedet.
Archer eier 11,1% av KLXE som per i kveld har en verdi på litt over 107 mill dollar.
Archers andel av dette blir da ca 105 mill kr basis dagens dollarkurs.
Greit gjeldskutt.
Tror at dette kan bli vesentlig bedre i tiden fremover.
Med litt fart i Argentina kan Archers situasjon fort endre seg.
SjonkelRolf
05.03.2022 kl 02:09 2829

Mye mindre. Dersom klx stiger. Olje stiger. Det går bedre i Argentina, klxe stiger enda mere. Deepwell leverer. Tenk
Lånt penger til qes i forb.med emisjon. 100 mill. Kjøpt deepwell 170 mill(?). Alt tatt over drift siden 2017.
Betalt ned på lån, siste år 180 mill.
Kunne vært det dobbelte uten kjøp av deepwell.
Men klart gjelda fucker opp alt.
Den er tross alt blitt mindre.
Fra 800 till 500 mill usd på få år. Goodwill fra sdrill selvsagt.
Som forøvrig er konkurs.
Tja, de er fortsatt største eier.
Omsetningen går opp for første gang på lenge . Bang! Markedet hater slikt . Vi kjører kursen ned.
Kursen presses ned på lite volum, men ingen problem å bytte store poster.
Det lukter fis!.
Spørsmålet er hvor lenge?
Kanskje fisens far vet svaret?
Fra den dagen i 2018 jeg kjøpte mine første aksjer i archer, har det vært et sant helvete å følge disse trådene. Kurs 6,43.
Mitt bet går på hva selskapet leverer og hva skindlo sier de ska levere.
Så kan andre regne på ører!
Dette handler overhode ikke om hvem som kan sin matematikk .
Men mange blir skremt tydeligvis .
Meglerhusene gir seg faen i archer, hva har de å tjene?
Årevis siden siste emisjon.
Avtale med IMf i argentina tror jeg vil bidra til bedre infrastruktur. Dvs at de kan ta opp mere oil. Forekomster er det visstnok plenty av. Hvem skal gjøre jobben?
Mitt bet er markedet!
Det går raka vegen med archer.
Osx går visstnok til helvete det også. Ned siste 7 år. Går ned neste 7også.
Alt archer driver med er negativt.
Men jeg skal holde på mine aksjer .
Noen må tross alt ha troen på dett selskapet med utrolig mange og dyktige ansatte.
Troll_Leff
05.03.2022 kl 10:34 2681

Alt archer har foretatt seg de siste årene er negativt.

Har vært inne i flere selskaper som er blitt kjøpt opp, siste var Nattopharma, samme mønster. Vi hadde en slik tulling med alias "Trendi" som holdt det gående årevis i Nattopharma også,. Alt positive selskapet foretok seg, var negativ for Trendi,  jo mer omsetning og avtaler, jo mer negativt var et, gjelden tynget, og hvordan skulle de klare å håndtere veksten bla. bla bla. Kursen lå meollm 6 og 10 lenge, i årevis. Etter at kursen ble styrt med jerngrep i flere år, kom det først et bud, på kr. 30,- hvor styret anbefalte aksjonærene å selge, men de mest oppegående personene mente at selskapet var verdt mer, og ville ikke selge, så kom det et nytt bud etter noen dager fra en annen aktør på 35,-  og styreformann ringte hjem til aksjonærene om kveldene og ville kjøpe aksjene for både 37,- og 38,- kun for å blokkere at ikke første budgiver skulle få tak i flere aksjer for å komme med et bud over. 
Er fa.. så pill råttent hele børsen og enkelte personer som herjer inne på trådene her, og megler hus at det lukter dritt av lang vei. 
En gang jeg omtalte og kritiserte Pirato, da kursen i QEC lå på 8,-  Pirato i front og hauset kursen, og mente kursen var for lav, og den skulle til 24,- jeg skrev hva jeg mente om denne evneveike hausingen til Pirato,  kursen gikk fra 8,- til kr. 1,-  Slik svindel anbefalinger, bør det slås hardt ned på,  når kursen er lav, er det motsatt,  da er det om og gjøre å holde småsparerne unna kjøpsknappen, Alt archer har foretatt seg de siste årene er negativt i enkelt gjøker sine øyne.  Ja inngåtte kontraktene på ca. 15 milliarder siste året er helt klart "negativt" for gjelda. KLXE gikk opp nesten 22% på Nasdaq i går etterfulgt av en videre oppgang i etterhandelen, ser mørkt ut for archer dette når børsen åpner på mandag.  

Slike tullinger som kjosmond, tournelon etc. dukker alltid opp på slike tråder og samles der honningkrukken vokser. Så dukker de opp med et annet alias når kursen er ATH, og hauser, så småsparerne får være med på nedturen. Ganske enkelt å gjennomskue disse "pisse maurene"  på disse forumene.

Slettet bruker
05.03.2022 kl 11:07 2636

KLXE
Archer eier 920.000 aksjer i KLXE, og dersom du eier 1000 aksjer i Archer så eier du indirekte ca 6 aksjer i KLXE.
For hvert kvartal så brukes sluttkurs i KLXE multiplisert med 920k i balanseposten «Marketable securities», denne var ved Q4 2,9mUSD (kursen var 3,1 30.12.2021). Dersom kvartalet ble avsluttet i dag så ville man bokført 9,6mUSD i balanseposten. Da dette ville blitt en positiv endring så ville delta mellom Q4 og Q1 blitt inkludert på bunnlinjen. Dette ville gitt en engangseffetkt på ca NOK 0,4K per aksje.
Redigert 05.03.2022 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Troll_Leff
05.03.2022 kl 11:40 2647

Dobler KLXE seg utgjør det sikkert ikke mer enn 0,50 i archer, og KLXE blir en enda større verkebyll sammen med den "store" gjelden for enkelte aksjonærer i archer. Håper ikke archer får mer å gjøre nå, eller inngår flere milliard kontrakter, da blir det ytterligere grusing av kurs og et stort problem for å håndtere gjelden. Dette er fa.. så gjennom syret …blir fa.. så forb.. lei denne baisingen fra disse gjøkene som herjer inne her. Og samme gjøkene hauser i under et annet alias når de skal ut igjen på oppblåste priser.
Meglere og analytikere er eksperter å blåse opp mc i selskapet som trenger penger uten inntjening for å bane vei til emisjon til egen vinning, på små aksjonærenes bekostning
Redigert 05.03.2022 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
danmark1
05.03.2022 kl 11:42 2754

Det er som om, ingen forstår, at olieindustrien står et helt andet sted, efter Rusland gik ind i Ukraine. Det, der før så ud som en ny tid for olieindustrien på grund af 8 år med underinvestering, bliver nu bare forstærket og indtægterne de kommende år vil blive gigantiske. Archer har været holdt nede, af mange grunde i flere år, det tror jeg, definitivt er forbi nu.
Slettet bruker
05.03.2022 kl 13:03 2702

Det som er positivt er at OSX (PHLX Oil Service Sector, og ikke Oslo børs som noen tror her inne), utvikler seg såpass sterkt. Årsaken til hvorfor dette er positivt for Archer er at det nå er stor sjanse for at lange risikovillige penger fra utenlandske fond (les institusjonelle) inntar Archer igjen. Dette vil igjen medføre til ubalanse mellom kjøpere og selgere da disse lange pengene ikke er øre-trillere. Men de samme kjøperne er livsfarlige dersom selskapet ikke leverer, for da kaster de ut aksjene over en lav sko. Det er nettopp derfor jeg er så opptatt av at selskapet må levere vekst på både topplinjen og bunnlinjen.
Rakettrally
05.03.2022 kl 13:30 2676

Kjosmond, enig med deg her. Men med Skindlo bak rattet så ser jo det veldig lyst ut fremover
Slettet bruker
05.03.2022 kl 14:07 2632

I de 7 årene hvor Archer har eid denne «verdien» så har det kostet oss aksjonærer dyrt. Investeringen som ble gjort i 2015 var ca 150mUSD, og tar man kun utgangspunkt i den initielle investeringen og en rente på 6% så tilsvarer dette 225mUSD idag. Til sammenligning så ville dette tilsvart at du tok opp et lån i banken på 15.000 i 2015 og kjøpte aksjer for dette i selskap A. Siden du ikke stilte noe særlig sikkerhet, men banken stolte på deg så fikk du gode betingelser, hvor du kun skulle betale årlige renter uten avdrag. Renten ble satt i dette eksempel til 6%, dvs at du betalte 900 i årlige renter. Vi forflytter oss til 31.12.21, og du har nå betalt renter i 7 år på tilsammen 6.300,- og din verdi på investeringen er nå gått fra 15.000 til 290kr, i tillegg har du betalt renter på 6300. Har det en stor betydning om denne investeringen, som fortsatt koster deg 900kr i året, øker i verdi fra 290kr til 1.000 kr.
Dersom om du klarer å forstå denne sammenligningen så vil du forstå hvorfor KLXE ikke er av betydning for min investering i Archer. Jeg bryr meg om hva selskapet kan klare å gjøre for å bedre marginene, omsetningen, konkurranseevnen osv i Archer.
Redigert 05.03.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
nafa
05.03.2022 kl 15:48 2563

«Pussig» vri den dærre kjosmund har på sine innlegg.
Lite interessant å diskutere hypotetiske investeringer for enkeltpersoner her.
Det interessante her må jo være selskapet vi har investert i og dets framtidsutsikter framover i tid.
Vi som sitter langsiktig har selvsagt trua framover.
Hva kjeltringene helt febrilsk skriver her mens kursen ligger helt i bånn er for oss totalt uinteressant.
Denne skal opp framover uansett og det viktige for oss her er uansett forskjellen mellom kjøps- og salgspris når vi engang selger.
Redigert 05.03.2022 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2022 kl 16:41 2507

Det var ikke en hypotese, men en illustrasjon. Dette i håp om at dere som er så jævlig opptatt av KLXE kursen forstod hvor uviktig den er for Archer. Man burde ansett dette som en sunk cost, og fokusert på Archer sitt hovedvirke. Man eier 6 aksjer for hver 1000 aksjer man har i Archer, utgjør blåbær for et selskap som hadde bokførte verdier for 851mUSD ved Q4.
Av og til undres jeg på om enkelte prøver å gjøre seg dumme, eller om man rett og slett aldri har lest en kvartalsrapport.
nafa
05.03.2022 kl 17:40 2463

Bare å smile både til deg og det som skjer med kursen i Archer for tiden.
Trenger ikke å utrede dette mer enn det.
Masse svadainnlegg det er det du presterer.
Virker som du ikke ser skogen for bare trær i innleggene dine.
Slettet bruker
05.03.2022 kl 18:44 2435

Nå er vinterferien snart over, og jeg overlater innleggene til deg og andre som kommer med informative innlegg på kursen i KLXE.
Dere 3-4 idioter får koke suppe på spiker og komme med gode innlegg hvor dere ikke forstår hvorfor kursen ikke reagerer.

Om dere er så heldige å tjene noen laken på Archer så er jeg overbevist på at de forsvinner til lommeboken min (eller andre av mitt slag) på en eller annen måte.
Slettet bruker
05.03.2022 kl 18:46 2456

Takk for gode innlegg og diskusjoner GT2RS.
Trekker meg tilbake fra åpne forum, men fortsetter gjerne i ett lukket forum🤑