NOR - Kan EU få økt olje/gass produksjonen raskere?

Frodon
NOR 28.02.2022 kl 10:23 8005

NOR bygger opp et nytt stort felt, som skal gi mye olje og gass produksjon fra Q2 2023. Byggingen ble noe forsinket pga covid-19, da feltet skulle vært ferdig i 2022. EU kan ikke være avhengig av Olje og gass fra Russland mer. Er det noe EU kan gjøre for å få det nye feltet til NOR raskere igang? Og enda viktigere, er dette noe EU ønsker å bruke penger på?
Hartepool
30.03.2022 kl 19:03 1820

Når EU inviterer en 15 år gammel jente til å tale i parlamentet og feiger ut i energipolitikken uten å ta hensyn til samfunnsikkerheten, ender man totalt uten kontroll med energiforsyningen …den styres av en farlig despot.
Dette er konsekvensen feige politikere som ikke våger å sette foten ned for uvettig klimapolitikk.
Frodon
31.03.2022 kl 08:48 1731

Dette er absolutt ikke enkelt, mye sterke markedskrefter der ute. Jeg satt å vurderte igår om jeg skulle kjøpe inn igjen pga fredsforhandlingene 😜

Hva tenker du om meldingen fra USA om mulig de skal frigi 1 mill oljefat pr dag i mange måneder?
Interessert
31.03.2022 kl 09:31 1704

Jeg tror det kan dempe prisveksten noe. 1mil fat er mye, men neppe nok til å gi overskudd på tilbudssiden.
Oppstart av Tyra nærmer seg. Hvis du ser på den andre tråden om NOR, kan du lese ett nytt innlegg som argumenterer bra for at Tyra er i produksjon allerede i år. Det vil doble selskapets totale produksjon. Hva mer er at Tyra er et typisk gassfelt. Jeg betrakter NOR mer som et gasselskap enn et oljeselskap. Med gassrørledninger rett inn i Europa vil det være en profitabel margin mot gass som etterhvert skal importeres med skip fra usa og andre steder. Målet for Europa er å bli kvitt gassavhengigheten helt. Det vil ta tid. Tror vi har mange år med god fortjeneste.
Frodon
31.03.2022 kl 10:19 1666

Jeg tenker at OPEC vil ha høyere olje pris, slik at de kan selge olje og Saudi Aramco til høyest mulig pris. Er det noen sjanse for at OPEC leverer mindre olje ut i markedet enn de har sagt, for å demme opp for olje fra de strategiske lagrene til USA? Ja, jeg er helt enig med deg og NOR vil tjene mye penger på langt lavere priser enn dagens energi priser ;)
Interessert
31.03.2022 kl 10:50 1630

I 2014 kollapset oljeprisen. Hovedgrunnen var som kjent at skiferoljeproduksjojen i usa begynte å nærme seg 10 mil fat per dag. (7-9?) Opec valgte å dumpe prisen for å presse ut denne relativt dyre produksjonen. Skiferproduksjonen gikk med tap, og har falt betydelig. Nå er det profittabelt. Foreløpig har disse produsentene valgt god fri kontantstrøm og høye utbytter fremfor investering i ny produksjon. De ønsker ikke å brenne seg på nytt, og investorene ønsker å få betalt for tidligere investeringer. Dette er nok i ferd med å snu vil jeg tro. USA ønsker lavere bensinpriser, og vil ved subsidier/garantier sørge for or skiferproduksjonen tar seg opp. Opec ønsker høyest mulig pris, men må passe på å ikke undergrave fremtidige inntekter. Det er en balansegang. Nei, jeg stoler ikke helt på offisielle uttalelser fra opec. Det er for lite innsyn i disse landene. Ingen vet sikkert hva oljereserver og produksjonskapasitet de har, så det er vanskelig å etterprøve hva de sier.
thypoon
14.04.2022 kl 20:17 1227

Olje og gassprisene fortsetter opp. Nor skal til 1000kr pr aksje hvis den skal prises som andre tilsvarende selskap.


Enorm oppside i dette underprisede papiret!
Redigert 14.04.2022 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
MH77
16.04.2022 kl 10:02 1052

Biden har gått til krig mot skiferolje, og blant annet lagt ned forbud mot utvinning på offentlig grunn. Få som ønsker å investere i et så fiendtlig marked...