DNO - topp ti triggerliste 2022

kvirrevi
DNO 01.03.2022 kl 12:32 1386

Topp 10 Triggerliste i DNO

Det er mye frustrasjon her på DNO trådene på HO. Det er ikke så rart når selskapet har store overskudd, positive utsikter, men der dette tilsynelatende ikke får utslag i aksjekursen.

For å kanskje gi et lite positivt innlegg har jeg tenkt på topp ti triggerliste for DNO for 2022. Noe vil forhåpentligvis slå til, ganske sikkert ikke alt. Uansett, her er lista, i ikke rangert rekkefølge.

1) Feltutvikling Baeshiqa – her vil first oil, og den løpende utviklingen kunne være en trigger. Det var ikke vanskelig å høre begeistringen til ledelsen i DNO, og at de har betydelig større forhåpninger for utviklingen enn det de guider på. Feltet kan bli en større bidragsyter til økt produksjon i DNO i 2022. Selv 10 000 fat er ikke lite, og DNO har en høy andel av feltet.

2) Endelig ny borring på Tawke etter 18 mnd. pause, som kan gi økt produksjon på feltet og bidra til at DNO øker produksjonen i 2022.
Samlet produksjon fra Kurdistan kan derfor komme til å overraske på den positive siden

3) Vedvarende høy oljepris. Ja, utvilsomt at DNO har høye inntekter og overskudd med dagens oljepris, men det kan være en trigger dersom oljeprisen holder seg på 90 dollar + over lengre tid. Dette vil gi svært høye inntekter over tid og vil føre til kraftig opphopning av cash.

4) Vedvarende høy gasspris gjennom 2022. Denne er nok mer usikker i dagens situasjon, og er i beste fall en mulighet. Det sentrale er å merke seg at gass i 4Q utgjorde en betydelig del av inntektene til DNO med ca. 90 millioner dollar.

5) Attraktive oppkjøp. Oppkjøp kan komme i mange former, og oppkjøp kan betales for på ulike måter:
a) å kjøpe andeler av selskaper som en finansiell eller strategisk investering
b) å kjøpe kontroll i selskaper
c) å kjøpe produksjon/andel av felt eller leteblokker
Jeg tror og opplever at dette kan være en positiv trigger. Mange er sikkert uenig med meg pga. historien med Faroe. Faroe er kanskje på vei til å betale tilbake noe nå, men jeg lar dette ligge.
Hvorfor oppkjøp kan være en positiv trigger tenker jeg er:
a) Det synliggjør bruk av den store kontantbeholdningen DNO har og som DNO bygger videre på under dagens markedsforhold.
b) DNO har gjennom en høy cashbeholdning egenkapital til å gjennomføre et større oppkjøp, og oppkjøpet vil typisk delvis også finansieres med lån. DNO kan i dagens marked trolig ta liten risiko, ved å benytte en forholdsvis høy andel egenkapital.
c) Gårsdagens rapport om klima bidrar ikke akkurat til å øke investeringsviljen i oljesektoren. Olje er drivkraften i dagens globale energiforsyning men samtidig en av de store synderne i klimaproblemene. Dette gjør at det er en klar tendens til at store olje/energiselskaper i dagens situasjon vil investere betydelig i fornybar sektor, og redusere eksponeringen mot oljesektoren over tid. Dette gir muligheter slik jeg ser det for selskaper som DNO som er i en vekstfase.
d) Dersom DNO gjennom av utvikling av dagens virksomhet og oppkjøp kan nærme seg en produksjon på 150 – 200 000 fat (eller nærme seg 100 000 fat netto) vil dette være en stor stor trigger.

6) Positive utfall for letevirksomheten. Edinburgh er selvsagt helt sentralt her, som kan bli en stor trigger dersom det blir en suksess. Jeg oppfatter at både Shell og DNO har store forhåpninger, men vi må huske på at "suksessannsylighet" er på 29 prosent.

I tillegg til Edinburgh feltet har DNO leting på følgende felter i 2022: 1)Brage south, 2)Uer, 3) Røver Sør, 4) Ofelia, 5) Overly, 6) Kveikje. Ref. plansje på4Q pres. som beskriver dette.

7) Oppdateringer om utvikling av feltutbygginger i Nordsjøen, med angivelse av produksjonsstart. DNO har flere felt under planlegging.
a. Brasse, der DNO er operatør og har 50 % andel.
b. Iris-Hades (20 percent),
c. Gjøk (32 percent)
d. Orion (20 percent)

8) Økt utbytte. Dette vil være en trigger for aksjekursen. På samme måte vil stabile utbytter kunne være en trigger. DNO har mange institusjonelle investorer og disse verdsetter utbytte.

9) Tilbakekjøp av aksjer. DNO er svært lavt priset på nøkkelmultippel Price/Earnings og Pris/Bokført egenkapital, og i kombinasjon med den høye og økende kontantbeholdningen til selskapet fremstår tilbakekjøp av aksjer som kanskje det aller mest aksjonærvennlige.

10) Nedbetaling av det eldste obligasjonslånet. Dette kan DNO gjøre etter mai i år. Dette vil redusere rentekostnadene vesentlig, redusere risikoen vesentlig og øke utbyttekapasiteten.

Uansett, lykke til med en eventuell investering i DNO.
Redigert 01.03.2022 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
cinet
01.03.2022 kl 12:54 1321

Takker for en god oversikt. Ville tatt med
punkt 11; Betalinger fra KRG. Her kan vi håpe/tro på nedbetaling innen høsten-22 ...(?) I tillegg er alle betalinger fra KRG nå 3mnd på etterskudd, dvs vi er ikke bynt å få betalt for olje med pris over 100usd....

Til alle; Vær snill å ikke spam tråden med utbyttepsykoser.
Redigert 01.03.2022 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Føre var
01.03.2022 kl 14:17 1201

Ja, spennende tider. Det er godt Dno sin hovedproduksjon ligger langt unna østeuropas uroligheter. Om nå nord stream 2 er historie for en stund eller for uoverskuelig framtid, så kan kan man jo også tenke seg att enn fullføring av gassledningen mellom Kurdistan og Tyrkia kan få en større vestlig støtte etterhevert. Her kan det komme til å flyte mer olje og gass enn det har gjort til nå.
Tyrkia har jo tatt en mere vestlig holdning i disse tider, kan det jo virke som.
Spennende er det jo selvfølgelig hvordan Kurdistan stiller seg til noen spesifikke selskaper som operer der, å da tenker jeg ikke på Dno, jeg tror de står fjellstøtt.

Ps.
Det er jo mange som i de siste dagene dessverre har fått smertelig erfare hva som kan gjemme seg i uttrykket "russiske prosenter", kanskje uttrykket kan komme til å bli brukt på flere måter heretter.

Så punkt5 kvirrevi, er jeg enig i att er særs spennende. Nå kan det jo også være att Kurdistan kan bli mere interessant fremover for flere vestlige selskaper, men det er jo bare synsing:)
Redigert 01.03.2022 kl 14:47 Du må logge inn for å svare