Aker Horizons - På tide å shorte?

Frodon
AKH 01.03.2022 kl 16:00 99986

Verdiene under AKH forsvinner i høy hastighet. ACC er ned 10% idag. AOW har jeg mistet helt troen på, da kostnadene bare for å få anbud har gått i taket. I tillegg er materialkostnadene høye + de vil stige langt mer pga økende energi kostnader. ACH har jeg aksjer i, kun pga jeg fikk snitt inngang under kontant beholdningen, noe som er utrolig i seg selv. Idag skal Aker begynne med det nye grønt fondet sitt. Vil de investere noe av pengene under AKH paraplyen? Aker er 100% avhengig av å klare å gi avkastning til investorene, da kan de ikke gå inn i ulønnsomme prosjekter…som eks havvind i Norge. Hvis Norsk havvind må ha ca 80 øre pr kwh for å gå i null, må den Norske befolkningen akseptere en langt høyere gjennomsnitts pris på strøm enn tidligere. Vil de det? Hvis vi får en langt høyere strøm pris enn tidligere, vil selskap som Cloudberry få fantastisk avkastning på sin «billige» strøm produksjon. Mainstream og Aker Narvik er kanskje det mest spennende i AKH pr dags dato i mine øyne. Men da må Mainstream slutte å selge anleggene når de endelig er ferdige.

AKH blir tradet i et bånd nå. Videre retning kan bli satt ved brudd opp eller ned igjennom dette båndet. Jeg tror dessverre at aksjen vil bryte ned, men jeg kan ta feil
Frodon
02.03.2022 kl 15:06 30961

Ikke bra for ACC og AKH

Fra Sparebank 1 Markets idag (dette er et lite utdrag, alle burde lese hele rapporten selv)

«EU ETS CO2 price plummets to EUR 65/t

Having stood at EUR 95/t just one week ago, the EU ETS carbon allowance price has lost considerable ground, and is currently trading at EUR 65/t»
Redigert 02.03.2022 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
synste
02.03.2022 kl 15:31 31172

Virker som du frodon har mistet all tru på at AKH kan klare å bygge opp noe stort. Ihvertfall på kort sikt. Samtidig så legger du mye energi i nettopp AKH og dems selskaper. Har du gravd fram noe info om Aker Narvik? Las tidligere at det var litt utfordringer ang tomten. Da et svensk selskap var ute etter samme tomt. Men har ikke sett igjen noe mer info ang dette i senere tid. Men jeg satser på at 2022 blir året Akh beviser at vi aksjonærene har plassert penger i rett selskap. Så kommer Mainstream engang i 23. Tenker og at AAM vil gi positivt utslag samt at Røkke er rik av en grunn. Han har vannvittig mye dyktige personer rundt seg som har en tendens til å bygge og skape verdier. Som igjen gir avkastning til Røkke og sine aksjonærer. Om jeg skulle ta feil å tape alt av invisterte midler så går det nok bra det og. Da jeg har flere hester å ri.
Frodon
02.03.2022 kl 16:13 31114

Mistet troen nei, absolutt ikke. Det er prising av selskapet som ikke er bra, da verdiene i under selskapene styrter nedover. Det som er skummelt med slike vekst aksjer, er når du klarer å komme inn i dem. Se eks AOW, de må snart kjøre emisjon. Blir dagens aksjonærer utvannet eller vil de tjene på emisjonen? De selskapene som fikk kontrakt i Scotwind har falt etter de fikk kontrakter. Vil det samme skje med eks AOW?

Jeg har ikke funnet så mye om Aker Narvik, savner mer informasjon fra AKH. Jeg har kun lest at noen på HO skrev om utfordringer med tomten. Har du lest det noe annet sted? Jeg synes jo det er veldig spesielt at et annet selskap ønsker akkurat samme tomt i Nord Norge, hvor det aller meste står ubebygd, loool.

Angående Røkke, du ser jo at han selger seg ned i grønt selskapene når det er handler. Det er jo ikke akkurat positivt? Hva er det Røkke kjøper og investerer i nå? Fisk?

Veldig spent på AAM og hva de skal gjøre. Jeg går ut ifra at de går inn via emisjoner og ikke kjøper aksjer via børs i små selskap. Hva tror du?
synste
02.03.2022 kl 16:28 31081

https://www.nrk.no/nordland/aker-horizons-vil-satse-i-narvik-_-men-lkab-kan-velte-planene-1.15815228

Her er noe av de eneste jeg finner om narvik. Tok meg faktisk bryet med å gå inn på Narviks kommunale side og sjekke post inn til kommunen, i håp om å finne noe. Uten hell.

Ang AAM så er jo der og ganske lite info tilgjengelig for oss dødelige. Men det dukker nok opp mer etterhvert fremover. Men ja, deler ditt syn ang emi deltakelse. At det gjerne blir veien dem går.
Frodon
02.03.2022 kl 19:10 30938

Jeg skjønner ikke problemet, kan de ikke bare få tilgang til havnen fra AKH hvis de trenger det? Eller så finnes det jo vanvittig mange andre steder i Norge hvor samme planer kan bygges. Er det noen bygder i Nord-Norge som ikke vil ha AKH på plass? ;) Litt av problemet rundt Aker Narvik og AKH aksjen, er at AKH bare priser dette til bokførte verdier til det blir børs notert eller noen kjøper seg inn i selskapet. Da tar det så lang tid før det blir priset inn noen store verdier i AKH aksjen. Håper i det minste at de kommer med en guiding for mulig børsnotering tidspunkt snart.

Hva tenker du om prisingen på under selskapene til AKH? Har du fortsatt tro på eks AOW?
synste
03.03.2022 kl 07:57 30687

Det danner seg litt et bilde av at AOW ikke går inn i prosjekter som ikke ligger sunn økonomi bak. Dersom dette er tilfelle så tolker jeg det positivt. Kan gjerne sammenlignes med feks odfjell drilling, de tar ikke kontrakter med mindre det er en viss økonomi bak det hele. Så har en Archer, som gjerne byr lavest. Å dermed gjerne får kontrakter men gevinsten er deretter. Spørsmålet er om AOW må ta et "dyrt" steg inn for å få ballen til å rulle. Vanskelig å vurdere. Men at AKH vil lykkes over tid, tror jeg på. Selv om vi akkurat nå har litt motvind mtp markedet der svært mange kjøper innen olje.
Frodon
03.03.2022 kl 08:37 30607

Det er nettopp det jeg anser som problemet, blir det billig å komme seg inn i havvind anbudene på et seinere tidspunkt? Etter å ha vurdert dette en stund, gikk jeg heller inn i Cloudberry. De har mange vannkraftverk + bygger og kjøper nye. Cloud sa det igår på energi presentasjonen til Sparebank 1 Markets «Hvorfor løper så mange etter de ekstremt dyre strøm produksjonene, når det er så billig med vannkraftverk?». På det ene feltet Cloud bygger ut nå, vil de ha kostpris på 4 øre pr kwh. Havvind til AOW må minst ha 80 øre. Hvem vil tjene penger av Cloud og AOW? Cloud bygger opp et felt på ca 1-2 år, AOW bruker 5-10 år. Cloud har 505 GWH i produksjon i 2022, hva har AOW? Cloud har kr 1,1 milliard i cash, AOW har 200 mill? Markedsverdi Cloud kr 3,6 milliarder, AOW kr 1,5 milliarder. Synes du ikke at AOW ser ekstremt dyr ut?
Frodon
03.03.2022 kl 15:23 30465

«Peter Hermanrud er fortsatt short i Nel, mens investoren han sitter ved siden av på Aker Brygge, Aasulv Tveitereid, byttet ut Nel-shorten med en shortposisjon i Aker Horizons»

https://tv.finansavisen.no/m/S6KrHQtk/olje-og-vpenaksjer-redder-brsen?list=m185A91j
Redigert 03.03.2022 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.03.2022 kl 20:49 30253

Burde de ikke børs melde dette? Jeg synes i hvert fall det er stort og viktig nok til børs melding 🤔
optimist68
03.03.2022 kl 21:50 30153

Trådene dine har null nada interesse for oss. Du har utspilt din rolle her inne med manipulerende informasjon til stadighet. Lykke til !!
Frodon
03.03.2022 kl 22:03 30124

Hva tenker du er galt med at jeg mener Mainstream burde børs melde den gode nyheten?

Kan du dokumentere at noen av mine innlegg om AKH er feil?
Redigert 03.03.2022 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
voff
03.03.2022 kl 22:12 30104

Fru Frodon, kan du ikke bare ta ferie. Et par år. Vi andre har absolutt ingenting igjen for å lese det du skriver. Comprende?
McCartney
03.03.2022 kl 22:19 30113

Enig med optimist68.
Jeg gikk så lei den negative figuren at jeg blokket han, det skulle jeg ha gjort for lenge siden.
AKH er noe man bør ha i porteføljen mener jeg, og jeg har faktisk satset en god del i dette.
Har vært helt åpen på at de ligger i heftig minus idag og at jeg ikke har til hensikt å selge meg ned heller, null stress.
Men det er litt irriterende at noen ser ut til å bruke hele livet sitt på å finne negative vinklinger. Selv er jeg en ganske positiv fyr 😁
mfk100
03.03.2022 kl 22:21 30086

Det er en ting å si om dette å det er at det er mye drittunger under en viss alder som skriver på dette forumet.
Bullinvestor
07.03.2022 kl 15:33 29614

Håper disse shorterne kommer til å drite skikkelig på draget, dem kan umulig ha kjennskap til det fundamentale i AKH. Svakheten her er jo nervøse aksjonerer som ikke klarer å se noen dager frem i tid. Svake aksjonærer er jo shorternes beste kort. Bare å håpe at småaksjonærer ikke lar seg lure!
Frodon
07.03.2022 kl 19:02 29456

Jeg tipper disse proffe aktørene har langt bedre oversikt over AKH enn noen av oss på HO ;) De har nok oversikt over alle mulige anbud selskapene til AKH er med på og tidspunkt de eventuelt blir lansert. Fullt mulig de dekker inn short noen uker før et mulig stort anbud. Er det noen på HO som har en slik oversikt på AKH?
Frodon
07.03.2022 kl 19:09 29427

Som du kanskje vet, har jeg nettopp gått inn i Cloud. Jeg angret på at jeg ikke kjøpte mye mer når den steg ganske mye rett etter jeg kjøpte den. Heldigvis var det noen som ville selge aksjene sine på billig salg idag, så jeg fikk kjøpt mer på nivå jeg synes er hyggelig. Du har kanskje fulgt NOR investeringen min også? Opp over 40% på ca en uke. Det har vell gått dårligst i ACH, men der har jeg ingen forhåpninger på kort sikt. Hvordan synes du utviklingen er i AKH?
Frodon
07.03.2022 kl 21:34 29272

Er det noen som ser muligheter for AKH her? Prosjektene skal være ferdigstilte i løpet av 2022

«EU skisserer nå opp en plan for å redusere Europas behov for russisk gass med nær 80 prosent i løpet av inneværende år»

https://www.dn.no/energi/gass/europa/russland/eu-vil-redusere-behovet-for-russisk-gass-med-nesten-80-prosent/2-1-1180456

Det hadde jo vært fint og tjent penger på dette?

«For andre kvartal, hvor det typisk er lavere forbruk på grunn av lite behov både for varme og kjøling, er strømprisen i Tyskland i snitt på 5,15 kroner per kilowattime»

https://e24.no/olje-og-energi/i/BjBPBe/aarets-dyreste-stroem-i-soer-norge-igjen?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
EvenHigher
07.03.2022 kl 23:03 29107

Ja. Se også NTB i dag:
Tyskland: Skal bruke 200 milliarder euro på klimatiltak.
Regjeringen i Tyskland sier 200 milliarder euro skal brukes på kampen mot klimaendringene fram til 2026.

Finansminister Christian Lindner og næringsminister Robert Habeck er blitt enige om summen i forhandlinger om statsbudsjettet for 2022 og planene for de neste årene.

Pengene skal brukes til å kutte CO2-utslipp fra industrien, satse på hydrogen som drivstoff, bygge ladestasjoner til elbiler og flere andre tiltak. Summen tilsvarer over 1.900 milliarder kroner.

Habeck tilhører partiet De grønne, som er godt fornøyd med at det nå er enighet om å bruke mer penger på det grønne skiftet. (NTB)
Brusselgeren
08.03.2022 kl 11:27 28851

Hvorfor går denne så kraftig opp idag?
Investorer som skal inn i markedet igjen?
wielkikrol
08.03.2022 kl 11:39 28817

Ja. Måtte gni meg i øynene. Trodde denne bare kunne ned.. så ut som den var stoppet i en 15 min tid. Var nok kun feil med mitt handelssystem.
Meatskull
08.03.2022 kl 11:52 28765

Kanskje bunnformasjonen er i siste stadie? De store eierne har fått nok og starter støttekjøping? Eller olje har toppet seg og folk tar gevinst i olje og flytter midler over til annen sektor? Men ja jobber enda på Esso slagentangen jeg da Frodon :) ser ut til at jeg skal jobbe her en god stund til og!
synste
08.03.2022 kl 11:53 28762

Var det ikke stopp da? Er forøvrig litt diverse konferanser som underselskapene deltar på i disse tider. Om det kan ha litt virkning. Røkke kan overraske der. Samt verden kommer til å akselerere det grønne skiftet etter Putin starta krig. Det vil og komme en tid der mange av de som er inne i oljen returnerer til grønt. Kanskje tidligere en venta.
Frodon
08.03.2022 kl 11:57 28741

Det hadde vært fint om aksjen kunne satt en ny retning snart 😉 Hvis aksjen bryter opp, vil det ligge massiv støtte på dette området ved reaksjoner tilbake. Det samme gjelder andre vei, bryter aksjen ned, vil det ligge massiv motstand her. Legger de ikke ned Slagentangen enda eller er det utsatt?

Jeg har forøvrig kjøpt meg inn i PEN idag, hvis noen vil bli med på den oppturen 😅

https://finansavisen.no/forum/thread/147629/view/4329530?legacy=0
Redigert 08.03.2022 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Meatskull
08.03.2022 kl 12:02 28718

Produksjon er lagt ned. Men de bruker stedet som terminal og kjøper/selger produkter som lagres i de store lagringstankene offsite. Dette mest sansynlig for og utsette de mange milliardene de vil koste og sannere denne plassen. Så mye jobb offsite, ved tankene og på kaia :)
Meatskull
08.03.2022 kl 14:56 28542

Scatec som Frodon og andre har sammenlignet Mainstream med er opp over 15% idag. Dette er stort for akh om scatec kan bryte videre opp og danne en oppadgående trend 😀
Frodon
08.03.2022 kl 15:13 28505

Det er helt riktig 😉 Scatec var helt nede i kr 105,45 og har steget til kr 138,7. Av det jeg kan huske, har ikke Mainstream noen prosjekt i Europa de holder på å bygge?

AKH må bryte opp igjennom kr 18,48 også er det litt motstand opp til kr 20. Resten av motstandene oppover kjenner du til 😉

Da består kanskje Slagentangen i lang tid enda 😇
Fjellbris
08.03.2022 kl 15:39 28452

På tide å dekke inn shorten nå Frodon? Du er isåfall i godt selskap!
…..
Fjellbris
I dag kl 14:57
109
Etter fokus på verdi og olje aksjer, vil tiden på et tidspunkt komme for vekst / grønne aksjer igjen. Gårsdagens EU melding har satt fortgang i dette:
……
EU vurderer kjempepakke – grønne aksjer stiger kraftig
EU vil bli energiuavhengig av Russland, og vurderer massive obligasjonsutstedelser for å finansiere økte investeringer.
…….
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/03/08/7832558/eu-vurderer-massive-obligasjonsutstedelser-for-a-finansiere-energisatsing
Redigert 08.03.2022 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
08.03.2022 kl 16:51 28332

Ja verden generelt våkner og vil gjøre seg uavhengig av Russland og Kina. Ikke mange som skjønner hva AKH holder på med, er trygg på den ledelsen hvor de er posisjonert i alt som har med fremtiden å gjøre og da ser jeg litt lengre frem enn 2 dager som dessverre noen gjør. Herlig med 15,7% oppgang.
Redigert 08.03.2022 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
08.03.2022 kl 18:12 28244

Om noen fortsatt ikke tror det grønne skifte kommer til å akslerere fremover….!!
…..
300 dollar fatet
Den russiske visestatsministeren Alexander Novak advarer om at oljeprisen kan få en helt ellevill prisstigning om Europa og USA innfører et forbud mot russisk olje.

- Det er helt klart at om oljen fra Russland bli avvist, så kan det få helt katastrofale følger for det globale markedet, sier visestatsminister Novak til statlig russiske TV på mandag, ifølge Reuters.


- Prisstigningen vil bli noe vi aldri har sett maken til tidligere. Det kan bli på 300 dollar fatet, om ikke mer, sier Novak.

HE Alexander Novak, Minister of Energy of the Russian Federation Opec Facebook.jpeg
HE Alexander Novak, Minister of Energy of the Russian Federation Opec Facebook.jpeg Foto: Facebook: Opec
Ifølge visestatsministeren er Russland forberedt om man nå forbyr russisk energiforsyninger som olje og gass.

- Bør advare sine innbyggere
Rundt 40 prosent av gassen og 25 prosent av oljen EU-landene er avhengige av, kommer i dag fra Russland.

- Europeiske politikere burde nå være ærlige og advare sine innbyggere og forbrukere om hva de kan vente seg, sier Novak.

- Hvis dere vil blokkere energiforsyninger fra Russland, så vær så god. Vi er klare. Vi vet også hvor vi kan omdirigere volumene, sier visestatsministeren.

På slutten av fjoråret var Russland verdens fjerde største eksportør av råolje og petroleumsprodukter etter Canada, Mexico og Saudi-Arabia.
Fjellbris
09.03.2022 kl 08:21 28002

Turner Holm i CPS traff godt med dette forige uke:
…..
I et intervju med Finansavisen i forrige uke uttalte analysesjef Turner Holm i Clarksons Platou Securities at bunnen kan være nådd for grønne aksjer.
Utløser grønt børsrally
Meldingen om EUs obligasjonspakke har satt fart i grønne aksjer over hele Europa

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/03/08/7832558/eu-vurderer-massive-obligasjonsutstedelser-for-a-finansiere-energisatsing
Fjellbris
09.03.2022 kl 11:54 27843

Frodon - på tide å dekke inn shorten din, regner med du nå har gjort det og er tilbake i AKH, eller venter du fortsatt på kr 11?
Frodon
09.03.2022 kl 13:38 27720

Hvis du leser hva jeg skriver og ikke hva du skriver om meg, finner du svar på alle dine spørsmål 😉
wielkikrol
09.03.2022 kl 13:53 27686

Var gøy så lenge det varte. Da er man på vei sørover igjen.
Frodon
09.03.2022 kl 14:24 27627

Det viktigste er at verdiene i underselskapene stiger 😜 AKH gikk raskt og lett over kr 18,46. Nå er det om å holde seg over der på reaksjoner ned
Fjellbris
09.03.2022 kl 15:44 27524

Frodon - du skriver, med vilje selvfølgelig og helt bevist, tvetydig og med ironi, ref alle dine tåpelige😜🤪

Svar bare helt kort om du klarer, er du inne igjen eller venter du på lavere inngang fortsatt? Vet du skriver du ikke har shortet, men tror ikke på det. (Man lager ikke 5-10 tråder med den headingen du bruker om man ikke shorter/ønsker lavere inngang).

Ellers skal jeg bidra for å holde den over 18,46, og det er uten tulle fjes🤪….😎
Redigert 09.03.2022 kl 15:46 Du må logge inn for å svare