Hvordan påvirker krigen økonomisk kjøpesentrene i Norden

semu
OLT 03.03.2022 kl 11:16 1952

Krigen er grufull og det er trist at slikt skjer i Europa.
Hvordan vil omsetningen i kjøpesentrene bli under en langvarig krig. Vil folk slutte å kjøpe varer og tjenester fordi at kjøpekraften vil bli lavere?
Vil inflasjonen øke og derav verdiene av fast eiendom også øke?
Vil renten øke mer en hva Norges Bank ser for seg i dag? Dette gir jo i seg selv lavere verdi på eiendommene såframt ikke omsetningen også øker.

Vil folk heller kjøpe fast eiendom som hytter eller landsted i større målestokk og derav lavere omsetning i butikker?

Noen som har noe vettug å komme med og som vil bidra til å forstå at kursen faller etter et godt 4 kvartal og året som helhet i 2021.
bj111
11.03.2022 kl 20:55 1737

OLT er ikke et selskap jeg har aksjer i eller følger men syntes det du spør om er interessant og har noen tanker som kan hende er helt off line hvilket i så tilfellet er veldig bra :-)

Norges bank styrer renten etter inflasjonsmål. Ta en titt på denne og merk at forventet for 2022 er inflasjon på 3,3%
https://www.smartepenger.no/div/777-inflasjonsstatistikk
Her er oversikt over historisk styringsrente.
https://www.norges-bank.no/tema/pengepolitikk/Styringsrenten/Styringsrenten-Oversikt-over-rentemoter-og-endringer-i-styringsrenten-/

Det er ganske åpenbart hva som skje når inflasjonen kommer så høyt som det nå ser ut til at den havner på, 2016 er første år tilbake i tid der du finner over 3% men det var valutakursen som knakk sammen grunnet olje så vi importerte prisstigning og det ble betraktet som kortvarig inflasjonstopp. Derfor ble ikke renten rørt. Er det vi nå ser kortvarig? Inflasjonen var for høy før krigen kom til Ukraina.

Det er lite trolig at vi ser renter som i 2000 og 2001 for renteinstrumentet har blitt mer følsomt ettersom gjelden til Norske husholdninger har skutt til himmelen. Men inflasjonen skal ned og det vil bety renten opp og en kan se på inflasjon 2018 og 19 og renteutviklingen. En ser at renten gikk opp med 1 prosent i perioden ettersom inflasjonen var på over 2% så kom korona og snudde opp ned på alt. Hva så om inflasjonen legger seg over 3%? Den skal ned til 2% og klarer Norges bank det uten å forstyrre eiendomsmarkedet? Det blir spennende å følge med på.

Tror ikke spørsmålet er om folk heller vil kjøpe fast eiendom i større målestokk til fordel for omsetningen i butikker. Tror de vil kjøpe mindre fast eiendom særlig hytter og landsteder og handle mindre i butikker om inflasjonen biter seg fast.
Warren Buffet
15.03.2022 kl 11:26 1584

OLT har fastrente på nesten 50% av sine lån. Og om folk ikke handler i butikkene i OLT sine kjøpesentre, så står det haugevis av nye butikker klare til å overta lokalene. OLT er hva jeg anser som på toppen av "business"-hierarkiet. Dette er et så solid selskap at selv ikke korona og lockdown kan gi dette fantastiske selskapet juling!
Om rentene går i taket, så vil det heller by på svært gode muligheter for nye investeringer for OLT. Gutta sitter klare med skattekisten full av klirrende gullmynter, på jakt etter nye kupp!

Et kupp jeg skal ta opp med finansdirektør Sperre er å kjøpe tilbake egne aksjer. Han sa selv at det i dag er mangel på gode investeringer der ute. Derfor er det bedre å kjøpe billige aksjer (egne kjøpesentre, næringseiendom, etc) tilbake. Da vet man hva man får.
semu
20.03.2022 kl 14:17 1378

OLT mangler gode prosjekter innen fast eiendom å kjøpe seg inn i. De er gjerrige og ønsker ikke å betale så mye og derfor finner de ikke noe å gå inn i. Å kjøpe egne aksjer er noe de selvsagt kan gjøre, men da blir likviditeten lavere og den er lav nok som den er.
Da ser de kanskje på muligheten av å dele ut ekstra utbytte for å øke belåningen i selskapet. Et utbytte mellom 10 og 20 kroner er ikke unaturlig i en slik sammenheng.
Hvis de har bestemt seg for at selskapet skal være børsnotert kan ikke hovedeier sitte på flere aksjer enn de har nå. I motsatt fall bør de kjøpe opp hele selskapet til VEK. Selv håper jeg på det for å få ut merverdien i selskapet. Ha nok en følelse av at noe må skje ettersom kursen er så lav som den er.
Warren Buffet
21.03.2022 kl 11:18 1247

Her er vi nok uenige, Semu. Hvorfor skal likviditeten ned ved tilbakekjøp av egne aksjer?

1. Ved tilbakekjøp så tilfører man likviditet ved at selskapet selv ligger i ordreboka til enhver tid (frem til de har nådd X antall aksjer).
2. Signalene selskapet sender til markedet om at egen aksje er underpriset.
3. Dersom aksjen faktisk får mindre likviditet ved at selskapet selv øker sin eierandel, så kan de selge aksjer igjen.

Jeg sitter ikke med noen fasit, og kan ta feil, men min hypotese er heller motsatt: man øker likviditeten i aksjen ved tilbakekjøp.

Det jeg tror vi er enige om: nå er det så lav likviditet i aksjen, sammenlignet med børsverdi, at det ikke er noe vits i å være børsnotert.
semu
21.03.2022 kl 11:36 1227

Sperre selv sier at de ikke ønsker å kjøpe flere aksjer fra markedet grunnet likviditeten i aksjen. Lav likviditet liker ikke investorene. Det at en hovedeier kjøper og så selger aksjene igjen er uheldige signaler. Nå har jo Sperre sagt at det er større mulighet for at de kjøper flere aksjer (oppkjøp) enn at de reduserer sin aksjepost i OLT. Det er heller ikke slik at du kan småkjøpe OLT aksjer for å få de billige. De må opptre korrekt overfor alle aksjonærene i selskapet. Kjøper de opp en 5 % og deretter foretar et oppkjøp vil de første 5% være uheldig som ikke fikk ut merverdien ved et slikt oppkjøp. OLT eiere må være ordentlige og behandle alle likt.
At Warren Buffet ikke er enig med meg er helt greit. Det er faktisk lov å være uenig.
semu
06.04.2022 kl 11:07 984

Selv ser jeg for meg at krigen i øst blir avsluttet i løpet av ikke alt for mange uker. De rekker å bestemme at kjøp av olje og gass blir slik som andre varer fra Russland. Hva skjer da? Det blir en nedgang i økonomien i Tyskland og Europa generelt. Dette vil påvirke også vår økonomi slik at det blir en nedgang. Renten vil bli satt opp en til to ganger for deretter å falle pga arbeidsledigheten som vil komme. Konkursene i nord ser jeg øker nå og det vil spre seg over hele landet. Nyetableringer har gått ned og vil fortsatt gå nedover.
Folk må fortsatt nødvendighetsvarer og senterne vil tilby dette. De som går konkurs som leier hos OLT vil fylles opp med nye leietakere fordi de står i kø for å få lov til å etablere seg på et senter. I konkursperioden vil leien stort sett være garantert av en bank i tre mnd. De fleste leietakerne vil nok ikke komme opp i minimumsleien for å kunne betale omsetningsbasert leie. Gode ordninger med ledighets trygd mv gjør at handelen vil være omkring på samme nivå. Lite påvirket. Bil, reiser og andre kapitalgoder vil bli redusert i en periode. Min konklusjon er at det vil påvirke lite på OLT sine regnskaper i et par år fremover.

Omsetningen av OLT aksjene ligger i underkant av 190 og alle vet at egenkapitalen er vesentlig høyere. Den har vel bare økt i den siste tiden. Kursmålet til DNB ligger jo på 240 kroner for hver aksje. Substansverdien er jo langt over 300 kroner.

Her er risikoen for å tape minimal. Problemet er vel at det finnes så mange andre aksjer som kortsiktig gir en større avkastning og derfor går ut av OLT og inn i andre aksjer. Når de ser at disse går ned fremover vil de komme tilbake til OLT. Da vil kursen stige. mange kjente investorer sitter på mye aksjer i selskapet. OLT har stort sett gått litt i rykk og napp og plutselig går den 20 til 30 kroner og da er det lurt å være inne i aksjen.
semu
22.04.2022 kl 14:39 805

Mitt tips for mai og utover året er at det blir en reduksjon i økonomien verden over. Det begynner i USA som forplanter seg til Europa og Norge. Norge blir nok ikke så belastet, men vil merke stagnasjonen. Tror rentene vil heves kanskje en gang til før muligheten for at de vil bli redusert igjen. Arbeidsledigheten vil øke over hele den vestlige verden. Verdien av fast eiendom vil nok ikke reduseres men kanskje ikke øke så mye heller men litt skal det nok opp.

Da vil nok OLT stige litt på grunn av dette. Så vil markedet gå ut av mange mindre selskaper som ikke har potensialet og verdiaksjer vil få mer fokus fremover mot sommeren.