RECsi Uke 10

Null
RECSI 07.03.2022 kl 05:26 25771

Ny uke og mye kan skje
Det er mange ting politisk som rører seg i USA
Og mye som skjer i Ukraina det er vel bare å holde på hatten på en slik dag og uke når olja er på 130USD så er det mye som kan skje


Uke 9 startet på 14,4 men sluttet på 14 som var starten på uke 8.
Tror på store utslag denne uka også

Uke 8 staret på 14 blank
Endte på 14,4 etter en fin avsluttning fredag

så får vi se om meldingene kommer nå er vi snart på 15 igjen ;)

Null

Slettet bruker
08.03.2022 kl 16:41 8243

Fortsatt noen som ikke tror det politiske nå vil løse seg mye raskere fremover?
PHOinvestor
08.03.2022 kl 16:44 8222

yeeees, ser ut som det er noe på gang
Slettet bruker
08.03.2022 kl 16:56 8215

For å sitere meg selv begynte det hele med følgende sitat: "Selv tror jeg dessverre uken kan bli ganske trist. Selv ikke SB 5849 tror jeg vil redde Rec fra en rød uke.". Senere konkretiserte jeg ved å si " Tiden vil vise... Dersom SB 5849 faktisk bidrar til at vi kommer oss over 15,99 kr igjen på kort sikt, så spanderer jeg en øl på deg. Det er få ting som hadde gjort meg mer fornøyd her i livet, men jeg har dessverre ingen tro på at det vil gi et slikt utslag."

Jeg har på følelsen at du aldri helt plukket opp denne nyansen. Vi "spiller altså på den samme hesten" her, men - for å dra analogen et skritt lenger - så tror jeg hesten først kommer skikkelig igang litt senere i løpet. Jeg står for at jeg spanderer en øl på deg dersom vi i løpet av kort tid rykker opp på kr 16 igjen, men du må ikke tro annet enn at vi begge heier på Rec.

Jeg ser bare noen skjær i sjøen og oppfordrer alle til å holde seg fast i båten. Jeg synes ikke det er kult dersom vi ser høy kr 14 igjen i morgen eller torsdag, men det KAN fort skje. At vi skal mot kr 20 på sikt tror jeg også - ellers hadde jeg ikke vært investert i Rec og hengt på forumet her.
Redigert 08.03.2022 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2022 kl 17:03 8184

For å være ærlig med deg spiller det liten rolle for meg om du er inne eller er ute for den saks skyld. Investerer ikke på kommentarer i et rec forum.

Jeg poengterer bare at verden nå endelig har fått øynene opp for hva som skjer . Etter min mening sier det seg selv at fremover vil det politiske få masse press på seg til å ta raskere avgjørelser når det gjelder fornybart. Med dagens kutt av olje og gass fra Russland ser man veien videre selv.
Om kursen er over 20 spiller liten rolle for min del da jeg sitter her for fremtiden uansett .
Redigert 08.03.2022 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
08.03.2022 kl 19:10 7845

usa forbyr import av russisk olje og gass

????
jokke
08.03.2022 kl 19:38 7647

Skal vi endelig lykkes med Rec, om å gjøre å ikke selge før potensialet er tatt ut: EU-kommisjonen mener planen kan kutte EUs behov for russisk gass med to tredeler innen 2022 er omme, dersom man ser den i sammenheng med EUs klimaplan «Fit for 55».
– Vi må bli uavhengig av russisk olje, kull og gass. Vi kan simpelthen ikke lene oss på en tilbyder som eksplisitt truer oss. Vi må handle nå for å redusere konsekvensene av økende energipriser, diversifisere vårt gasstilfang for neste vinter og akselerere overgangen til ren energi, sier EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i en pressemelding.
mbcla
08.03.2022 kl 22:02 7164

Klarer ikke REC å skaffe seg kunder nå når EU og USA må starte en storstilt utbygging av fornybar energi. Jeg er virkelig begynt å tvile på styret i REC, har de klart å skaffe seg daglig leder ??? Selv om dette er en " pølsbod" for Røkke og Co som naturligvis satser mesteparten av sin energi til å satse på industri og Olje. Hvis de ikke gidder å satse på REC er det vel mulighet å selge hele firma til noen som vil satse. Mulighetene er nå og det bør en gripe eller så kan en bare starte å demontere hele fabrikken som nå har stått og rustet i 2 år. Det må vel være mulighet å skaffe seg kunder i Europa og ikke bare i USA. Før de stengte fabrikken solgte de jo mesteparten av produksjonen til Kina så da kan en vel like godt selge til Europa og ikke bare ha fokus på rammene i USA. Men uten daglig leder er det vel ikke så lett å skaffe seg kunder. Jeg har vært ut og inn i REC siden 2013 og sitter fremdeles på et betydelig antall aksjer og håper virkelig at det snart skjer noe positivt. Men jeg tror toget går nå ganske snart.
Slettet bruker
08.03.2022 kl 22:21 7186

Det er tydelig at du ikke har satt deg godt inn i det politiske bakteppet som nå formes i USA, og hva det vil si å sitte med gode forhandlingskort, og ikke eksponere disse unødvendig. Når det gjelder ny CEO er det veldig forståelig at de ikke stresser med dette nå. Det beste nå er å ha en (midlertidig) CEO med bunnsolid kjennskap til selskapet og de nødvendige relasjonene og ikke minst forståelsen og kompetanse innen av alt som nå rører seg rundt REC og de sektorene de retter seg mot.
Slettet bruker
08.03.2022 kl 22:23 7188

Men ja det er superbull det som nå skjer med EU. Det er vel nesten sånn at de ikke lenger er avhengige av politiske incentiver i USA i det hele tatt, når vi nå alle erfarer hva som skjer i verden..
Stabukk
08.03.2022 kl 23:41 6909

Forstår dei som har begynt å tvila på styret i Rec, sjølv om forventa skattepakker er argument for å venta med vedtak om restart av Moses Lake.

Røkke senior har lagt eit godt grunnlag, spesielt ved å henta inn Hanwha Solutions som likeverdig eigar. Men dersom Aker har misst interessa for Rec, burde Hanwha få sjansen til å overta AKH sin aksjepost. Magefølelsen seier at det kan gi eit meir handlekraftig styre og ein høgare kurs.

Kranglar to like store eigarar om «veien videre», er det uheldig. Skal vi ha ein storeigar, held eg inntil det motsette er bevist ein knapp på Hanwha.
Stabukk
09.03.2022 kl 04:37 6679

Senate Bill 5849 er enstemmig vedtatt sendt videre i staten Washington, med anbefaling om at den vedtas i neste runde, blir det meldt på den tråden. Eit nytt postivt steg. Må sannsynligvis vera litt meir tolmodig!
Slettet bruker
09.03.2022 kl 08:02 6469

Det var en grunn til at Slyngstad valgte å bli en del av Aker systemet. Og det var ikke for å satse på olje, for å si det sånn…
VL
09.03.2022 kl 09:03 6086

Håper SB 5849 er det som drar oss forbi 16kr, spennende idag.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 09:14 5975

Da var vi der allerede. Neste øl over 20?
manman01
09.03.2022 kl 09:19 5917

Sindssyg uge indtil videre. 70% op på OSUN og REC over 16 ((:

Vekselkurs fra NOK til DKK er også fantastisk for tiden.

Ak ja, sådan er livet som tålmodig dansker i Norge (:
VL
09.03.2022 kl 09:20 5895

Nei, Rec kan raser ned iløpet av dagen så jeg tar ikke gleden på forskutt.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 09:35 5739

Fantastisk. Ser ut som verden begynner å våkne opp og innser hvor viktig fornybart er og hvor sent ute vesten allerede er. Kan ikke være avhengig av ikke allierte diktaturer som er upålitelige.

Fint med fremgang på lokalpolitikken i Washington. Satser på at nasjonal politikere nå får nok press på seg til å komme med virkelig forandring. Aksjekurs er latterlig billig i forhold til hvor stort REC kan bli og hvilken posisjon vi egentlig befinner oss i.

Får vi håpe at selgere er disiplinerte og at kjøpere nå må begynne å betale litt mer rettferdig pris for aksjene. Vi skulle ha vært over 20-tallet for lengst, egentlig, men så er markedet styrt av psykologi og følelser.
VL
09.03.2022 kl 09:48 5717

Er nok en del som tenker at de skal selge på kr 16, da kursen har en lei tendens å falle tilbake. Håper de som selger nå får seg en lei overraskelse.
Stemmer tydeligvis, vanskelig å knuse kr 16.
Redigert 09.03.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 10:07 5556

Tror alle gjør seg en tjeneste om vi bare venter og ser basert på hva selskapet melder. Kursen får gå sin gang. Merker jeg får utløst minimalt med endorfiner når vi nå går fra lavere nivå og opp mot 16kr. Vært på den karusellen nok ganger nå, begynner å bli kjedelig.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 11:10 5460

Du skal få for den. HOD på kr 16,17 var imponerende. Er du i nærheten av Oslo S nå førstkommende fredag da, så skal jeg rive i en.
Anywhere
09.03.2022 kl 11:15 5446

16-nivået er historisk siste år et motstands/støttenivå, så det er ikke unaturlig med litt kriging der.
Men det som nå skjer er en ekstrem intensivering av investering i sol/vind, trolig noe gass, og også Hydrogen fremover. Russlands leveranser til verdenssamfunnet av energi skal så tidlig som mulig marginaliseres. REC vil ha sin del i dette...
Slettet bruker
09.03.2022 kl 11:25 5537

Noen med tilgang som kan si hva de tar for seg angående REC her?

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/03/09/7832961/arctic-analytiker-venter-lengre-periode-med-dyr-energi
tommy1e
09.03.2022 kl 12:25 5304

Analytiker Daniel Stenslet mener at markedet er for konservativ mht å prise inn sjansen for gjenåpning av ML.
Det med bakgrunn i den vestlige motivasjonen for i større grad å bli selvforsynt på innsatsfaktorer til solpaneler og batterier i den tiden vi nå går inn i.
Sa2ri
09.03.2022 kl 12:46 5269

"Stenslet påpeker at oljemarkedet var stramt allerede før krigen, grunnet robust etterspørsel og årevis med underinvesteringer.

– I tillegg kommer nå lav aksept eller direkte sanksjoner mot kjøp av russisk olje, samtidig som markedets balanse helt avhenger av disse volumene, fortsetter han.

– Vestlige selskapers tilbaketrekning og sanksjoner som rammer finansiering og teknologitilgang vil dessuten kunne gjøre det vanskelig for Russland i det hele tatt å opprettholde produksjonsnivået på sikt.

VURDERER LANGSIKTIGE VIRKNINGER: Analytiker Daniel Stenslet i Arctic Securities

Vestlige selskapers tilbaketrekning og sanksjoner ... vil kunne gjøre det vanskelig for Russland i det hele tatt å opprettholde produksjonsnivået på sikt
Daniel Stenslet, Arctic Securities

Venter langvarig effekt

Stenslet tror videre at Europas gasspriser lenge vil være høye, ettersom import fra Russland i fjor dekket omtrent 40 prosent av områdets etterspørsel og det finnes få rimelige alternativer.

Forventede langsiktige gasspriser styrer i stor grad Europas langsiktige strømpriser, så også dyr elektrisitet er trolig «den nye normalen».

– EU med Tyskland i spissen vil nå bygge flere LNG-terminaler, bygge strategiske kull- og gasslagre samt akselerere fornybarinvesteringer for å redusere russisk importavhengighet, forteller Stenslet.

– Fremtiden vil uansett preges av mindre stabilitet og man kan spekulere i om selskaper som bidrar til energisikkerhet, også de fossile, kan oppleve en viss multippelekspansjon.

Tre attraktive oljeprodusenter...

Analytikeren anbefaler kjøp av Aker BP.

– Etter Lundin-oppkjøpet vil kombinasjonen av størrelse, feltkvalitet og rendyrket olje/gass-strategi skille seg ut, og selskapet prises til en langsiktig oljepris på cirka 70 dollar fatet, forteller han.

– Vi liker også Panoro, som burde generere hele selskapsverdien i kontantstrøm innen 2025, gitt 85 dollar oljepris, men kommer til å produsere i minst ti år til etter det.

En tredje favoritt, Noreco, ventes å doble produksjonen gjennom åpningen av gassfeltet Tyra om et drøyt år.

Deretter ser Stenslet muligheter for mer enn 25 prosent utbytteavkastning.

...og tre fornybarfavoritter

Analytikerens fornybarfavoritter er Alternus, MPC Energy Solutions og REC Silicon.

– Verdien av Alternus' produserende europeiske solparker er ikke fullt priset inn, og det seneste årets dobling av Europas langsiktige strømpriser har økt verdien av utviklingsporteføljen, forklarer han.

– Solparkeieren MPC Energy Solutions handles til stor rabatt til kontanter/investert kapital, selv om pågående utbygninger skrider frem i henhold til plan og er mer enn finansiert.

Når det gjelder REC Silicon, priser markedet inn en for lav sjanse for gjenåpning av Moses Lake-fabrikken, ifølge Stenslet.

Han mener økt vestlig motivasjon for å bli selvforsynt på innsatsfaktorer til solpaneler og batterier gjør et slikt scenario mer sannsynlig."
Slettet bruker
09.03.2022 kl 13:00 5230

Takk skal du ha.
Skalleknarp
09.03.2022 kl 13:20 5195

Det rykker og napper litt i RECSI snøret. Ser ut som om noen prøver å holde igjen kursen. Plutselig glipper taket og da tror jeg det går fort Nordover... (Dette er bare min magefølelse så kanskje noen har litt teknisk å støtte denne følelsen) Time will show :)
Slettet bruker
09.03.2022 kl 13:24 5189

Nei er ikke det dessverre. Av og til innom hjem byen, men ikke til helgen. Vi får ta det ved en annen anledning. Selv synes jeg 16,17 langt fra er imponerende .
Redigert 09.03.2022 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 13:45 5253

BULL: https://thehill.com/policy/finance/597440-lawmakers-reach-deal-on-government-funding-package

Tillegg: Skrev BULL fordi sitat: """‎Partiet (Demokratene) kan også skryte av historiske midler til Office of Energy Efficiency and Renewable Energy (EERE) for å støtte investeringer i områder som kjøretøyteknologi, vindkraft og solenergi, i tillegg til en rekke andre klimainvesteringer.‎""" Oppfattet ingen sum her, men når demokratene sier "skryte av" så må det jo ligge "noe bra her".

Redigert 09.03.2022 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 13:58 5179

Hm.. Noen som kan fylle inn om denne?

Ser ut for at bare en flik av klimaincentiver i denne, og dette er vel ikke den endskalerte BBB eller Sema Act? Eller tar jeg feil?
Slettet bruker
09.03.2022 kl 14:28 5053

Fantastisk uke Manman.. Og unner deg hver krone, som gir så gode bidrag og analyser her inne.

Har du rukket se på den seneste linken fra Thehill og vet hvilken del av pakkene dette dreier seg om?
Slettet bruker
09.03.2022 kl 15:06 4803

"Climate Change and the Environment: The climate crisis poses a significant threat to human
health and the environment. After four years of denial and inaction by the Trump administration,
Democrats included significant new funding to mitigate and adapt to the threat of climate
change. The bill includes:
• $3.2 billion – a historic level of funding and a 12 percent increase – for Energy
Efficiency and Renewable Energy (EERE) to support vehicle technologies, wind power,
solar energy, weatherization assistance programs, and renewable grid integration.
• $2.94 billion at the Department of Energy to support research, development, and
demonstration of cybersecurity, grid innovation, and carbon-free power sources keeping
the United States at the forefront of energy innovation.
• $1.903 billion to the Department of Transportation to mitigate the effects of climate
change in our transportation system.
• $1.234 billion for the new Carbon Reduction program to help reduce transportation
related greenhouse gas emissions"

Ref:
https://www.appropriations.senate.gov/imo/media/doc/Omni%20Dem%20Highlight.pdf
Småplukker
09.03.2022 kl 15:08 4828

Fint dette, men småpenger i forhold til hva SEMA vil innebære. Ikke den gamechangeren Rec er ute etter
Tanjiro
09.03.2022 kl 15:08 4834

Skulle ønske politikk ikke var så krevende, men slik er realiteten, det tar tid. Den dagen SEMA går gjennom skal det feires, men er ikke rart denne aksjen er en jojo aksje når det er så mange som har fokus på disse kortsiktige svingningene. RED Trading tråden er jo en av de største REC trådene her på forumet. Aksjen styres ikke av oss, men viser litt av den mentaliteten og investeringsperspektivet en del REC aksjonærer har.
KommersK
09.03.2022 kl 15:10 4828

Mistenker at du har rett. SEMA vil være gull verdt. Nesten bokstavelig talt.
manman01
09.03.2022 kl 15:15 4895

Hehe, mange tak (: Det kan alligevel betale sig at sidde stille (;

Jeg har dog stadig denne artikel fra thehill til gode - har først lige fået fri fra job nu her. Det er noget af det første jeg skal når jeg kommer hjem!
Redigert 09.03.2022 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 15:17 5229

Mange av oss er ikke tradere og skriver ikke inne her hver dag. Traiding i Rec er en dags jobb du betaler kurtasje og kun små fortjeneste på ører opp og ned. De har hatt sine fine dager, men tipper at det snart er slutt for dem sin del.
Redigert 09.03.2022 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 16:12 5351

"If you can't beat them - join them". Satt stille selv i rundt 1 år uten å foreta meg noe. Du må gjerne omtale det som småpenger, men jeg har i hvert fall senket gjennomsnittet på investeringen min med 1,64 kr. Over flere tusen aksjer, så blir dette virkelige penger. Jeg sitter nå med like mange aksjer som før jeg begynte å trade, men til 10% rabatt.

Jeg gleder meg virkelig til den dagen Rec står i kr 40, 60 eller 80 heller enn her nede på 15, men det er nå en gang markedet som styrer. Vi ser neppe den typen kurser før Rec melder åpning av Moses Lake.