RECSI: Energikrise - klimakrise - rentenivå - solenergi

Slettet bruker
RECSI 07.03.2022 kl 07:40 14536

En vedvarende energikrise kombinert med trusler om å sanksjonere russisk olje sender oljeprisen til nye høyder. På morgenkvisten i dag omsettes et fat olje til rundt 130 dollar.

Det jeg over lang tid har opplevd som pussig i denne krisesituasjonen er at aksjer relatert til solenergi ikke har fått seg et solid løft.

Solenergi har gjennom mange år vært konkurransedyktig med fossil energi - og i disse krisetider hvor olje- og gassprisene er på ekstremt høye nivåer, så burde jo det medført et betydelig økt fokus på alternativ energi - og da spesielt sol. Men slik er det altså ikke.

I tillegg til dette så ligger målene i Parisavtalen fast - og i forrige uke kom del 2 av FNs klimarapport.

Sist men ikke minst, så har de globale sanksjonene mot Russland og resultert i at man i tiden som kommer forventer at sentralbankene i eksempelvis USA og EU er mer forsiktig med rentehevinger.

Noen som har en forklaring på hvorfor aksjer relatert til sol fortsetter ned i denne situasjonen?


https://www.nrk.no/norge/krigen-sender-oljeprisen-rett-til-vaers-1.15881771


Redigert 07.03.2022 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2022 kl 07:52 10038

Du kan så si:
https://www.pv-magazine.com/2022/03/03/iea-outlines-plan-to-rapidly-reduce-dominant-role-of-russia-in-europes-energy-markets/

Men jeg tror at markedet som helhet reagerer "etter" man ser effekten av dette.
Hvis du tenker på RECSI så tror jeg ikke vi vil se en voldsom vekst i kursen selv dersom sol-aksjer på generell basis vokser.

Dvs. Jeg tror at sol går opp når folk ser voldsomt lønnsomme kvartallsrapporter, og det blir "allmenn"-info at sol har tatt mer fart.
Det kommer nesten daglige nyheter om nasjoner som øker estimater og planer om utvidelser av panel og energilagring, men vi har vel ikke sett mye sterke fortjenester i industrien enda?
De høye prisene er vel hovedsakelig pga. høye strømpriser og produksjonskostnader, slik at det ikke blir store vekst i fortjeneste likevel?

Som artikkelen påpeker ser flere land på muligheten for å øke skatter dersom sol blir "for lønnsomt" for enkelte selskaper.
Dette setter en demper på fortjenesten selvsagt.
Redigert 07.03.2022 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2022 kl 08:11 9865

Sett fra et klimakriseperspektiv, så burde RECSI være interessant, da solpanel produsert ved hjelp av statssubsidierte kinesisk kullkraft undergraver målene i Parisavtalen. Det synes å være stor politisk vilje i USA (og EU) til å etablere alternative produksjonslinjer utenfor Kina. Den patenterte teknologien til RECSI er utvilsomt verdens mest kostnadseffektive.
Slettet bruker
07.03.2022 kl 08:30 9700

Det er jeg helt enig i.
Men jeg tror ikke kursen går så mye før du kan si "hva var det jeg sa" når du leser nyhetene ;)
Stabukk
07.03.2022 kl 08:50 9486

Polysilisiumprisen ser inntil vidare ut til å stabilisera seg godt over 30 dollar pr kilo.
Det bør også borga for at ML sikrar seg bra overskudd frå 2023, når anlegget kjem i produksjon?
Og etter ei utviding i år og reforhandla avtalar vil Butte gi større overskudd. Og leveringar til batterianodar kjem stadig nærmare. Berre det bør løfta kursen i Rec.
Slettet bruker
07.03.2022 kl 09:22 9261

Det ser unektelig lyst ut. Men, først må insentivene gå igjennom og avtalene sluttføres, før RECsi melder at ML åpner.

Jeg tippet innen utgangen av Q1, men det overrasker meg om det holder:) Washington state sine skattelettelser går nok igjennom snart, men insentivene fra sentrale hold drøyer nok ref Bidens BBB.
Redigert 07.03.2022 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2022 kl 09:27 9198

Med det sagt, så er prisen på RECsi 5,5 milliarder og 2 milliarder på bok til oppstart. Da priser man ut det meste:)

Slettet bruker
07.03.2022 kl 10:07 8994

Rec har vel uttalt at de vil tjene over 100 mill på bare 75% kapasitet i året ved åpning av Ml . Så kursen akkurat nå burde man ikke se på den svinger voldsomt på grunn av krig og elendighet. Det er fremover som teller og ting begynner å falle på plass ingen vil være avhengig av Russland og Kina. Det er stort sett hele verden enige om.
Slettet bruker
07.03.2022 kl 10:57 8768

Jeg har sterk tro på et betydelig oppsidepotensial i dette caset - og sitter fortsatt 100% eksponert med snittkurs i overkant av 20 kroner. ... Når det er sagt, så er jeg forberedt på at aksjen kan falle betydelig mer før det snur.

MITT TIPS: For de som ikke er inne i aksjen, så tror jeg det kan være lurt å avvente. - For de som sitter med betydelig tap (slik som meg), så tror jeg det er lurt å sitte stille, fordi jeg anser nedsidepotensialet å være betydelig mye mindre enn oppsideøpotensialet de neste 3-12 månedene.
Slettet bruker
07.03.2022 kl 10:57 8757

Alle vet at allianser og verdikjeder står klare i USA og EU når det politiske spillet er avklart. Alle vil også bli uavhengig av Kina og Russland. Flere begynner å våkne nå og skjønner at ting må avklares mye raskere.
Nsxnsx
07.03.2022 kl 10:59 8744

Ser også at topp 20 er gått fra 46.10% til 46.39%........men hva vet vel de. Noen av dem kjøper jo villig vekk på 20,- :)
Slettet bruker
07.03.2022 kl 11:07 8701

Svært interessant innlegg. Alt av råvarer og fossil energi har steget mye pga den eskalerende krigen som kan bli langvarig og svært krevende. Polysilisium og miljøvennlig produksjon av dette vil på sikt øke tilsvarende men markedet har foreløpig et annet fokus.
Stabukk
07.03.2022 kl 11:29 8576

100 mill KR med 75% utnytting av ML, reknar eg med du meiner. Og Butte vil vel etter kvart og levera like stort overskudd.
Men kjanskje Rec treng tena ein halv mrd kr for at kursen skal over 25?
Slettet bruker
07.03.2022 kl 11:36 8791

Sorry mener USD selvfølgelig . Vesentlig forskjell. En ting som er sikkert er at markedet priser den veldig lavt i forhold til potensiale.
Redigert 07.03.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Stabukk
07.03.2022 kl 11:41 8746

Takk for oppklaring. Kor mykje vil kursen hoppa den dagen Rec melder at ML opnar med 75% utnytting?
Slettet bruker
07.03.2022 kl 11:45 8735

Burde helt klart mer enn doble seg etter min mening . Men litt lengre fremover har vi sett kursmål på rundt 80-90 kr fra husa. Der vil vi nok også komme om man sitter lenge nok.
BIF78
07.03.2022 kl 11:46 8720

Og det er vel beregninger med væsentlige lavere salgspriser end i dag, hvis jeg ikke husker fejl. Så er omkostninger også steget, men slet ikke så meget.
Slettet bruker
07.03.2022 kl 12:00 8595

Strømpriser trekkes frem som en vesentlig faktor i omkostninger, men for recsi's del så er det nettopp her de har et enormt fortrinn.
Samtidig er kursmålene som ligger til grunn også veldig konservative på salg av silangass mot batteri/EV-segmentet, og jeg mener at deres siste kvartallsrapport hadde et merkbart skifte mot akkurat dette i deres frokus fremover.

Jeg spekulerer i at dette er rett og slett fordi de nå har landet planer som dekker deres behov for sol i tiden fremover, samtidig som Butte har et solid ben i halvlederindustrien.
Da gjenstår det bare batteri før de står dønn stødig i årene fremover, er min mening :)
Stabukk
07.03.2022 kl 12:50 8414

Godt oppsummert, Zanzor! Har berre litt problem med å lesa kva ulike analytikarar meiner om kurshopp ved melding om oppstart av ML.
Slettet bruker
07.03.2022 kl 15:58 8144

I disse tider med en global energikrise, hvor også prisen på kull har gått til himmels, så presser dette marginene til kinesiske panelprodusenter, som altså har over 90% av verdensmarkedet. I tiden som kommer vil vi garantert se mye høyere priser på ferdige moduler – noe som igjen kan gjøre det mindre attraktivt for private husholdninger i eksempelvis Europa å installere solpanel på egne hustak.

De høye prisene på fossil energi kan (etter mitt skjønn) muligens fremskynde prosessen med gjenåpning av ML, da den patenterte teknologien til RECSI bruker omtrent 90% mindre energi for å produsere 1 kilo polisilicon, sammenliknet med Siemens-teknologien som dagens kullbaserte panelproduksjon i all hovedsak er basert på.
Redigert 07.03.2022 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Stabukk
07.03.2022 kl 16:37 8044

Må nok lesa analysane frå Arctic, Pareto og Sp1Markets litt nøyare. Kanskje litt urettferdig, men verkar som sistnemnde ser kva nivå kursen har lagt på, og justerer sitt kursmål etter dette. Men inntil vidare stolar vel investorane mest på Sp1Markets?

Meiner også melding om ML-restart på 75% bør forsvara kurs på ca. 25-26. Men synest det er litt vrient å vurdera kva analytikarane meiner om det.
Slettet bruker
09.03.2022 kl 12:07 7347

Arctic-analytiker Daniel Stenslet peker på RECSI som et av seks selskaper som er meget attraktive grunnet høye energipriser og EUs økte fokus på grønn energi for å gjøre seg mer uavhengig av russisk gass og olje. Stenslet mener markedet priser RECSI for lavt, sett i lys av den økte sannsynligheten for at ML blir gjenåpnet.

Som nevnt innledningsvis til denne tråden, så er min hypotese at dagens energikrise også vil akselerere de politiske prosessene i USA, selv om høye olje- gasspriser er positivt for amerikanske skiferoljeprodusenter.

Jeg tror RECSI vil bli en av vinnerne fremover. En av flere grunner for min spådom er at fabrikkene (unntatt Yulin) er lokalisert i USA. Dette gir RECSI et fortrinn med hensyn til lavere energipriser (vannkraft) kombinert med betydelig mindre fare for stagflasjon, sammenliknet med Europa. Bortfall av russisk gass kan resultere i stagflasjon i Europa, altså høy inflasjon kombinert med negativ vekst. Et slikt scenario vil kunne resultere med betydelig arbeidsledighet kombiner med redusert kjøpekraft for private husholdninger.


https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/03/09/7832961/arctic-analytiker-venter-lengre-periode-med-dyr-energi?redirect
Redigert 09.03.2022 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 12:15 7268

bare en korreks til denne journalisten i fa, kombinasjonen med prisvekst og negativ vekst heter stagflasjon og ikke deflasjon. Deflasjon er det motsatte av inflasjon.... litt pinlig, men ellers resonnementene riktige :)

Skulle vi få stagflasjon i Europa pga av en energikrise vil jo Euroen falle muligens dramatisk og sannsynligvis en fortsettelse av lavrentepolitikken i Europa. Kronekursen vil bli betydelig styrket vis a vis Euro og også dollar vis a vis Euro. Utviklingen i forholdet mellom USD og NOK er ikke gitt, men jeg ville tippe på en relativ styrking av USD.

Uansett, gitt det ovenfor samt oppstart og full rulle i ML vil bety at REC-aksjer vil bli virkelig gull verdt!
Redigert 09.03.2022 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 12:19 7217

Korrigert i innlegget over ;-)
Slettet bruker
09.03.2022 kl 12:22 7181

Ok, no problemo :)

Det man i tillegg nå må tenke på er at etterspørselen etter de ulike materialene/metaller etc. som trengs for å produsere solpaneler også vil øke (og aksjer i slike bedrifter her vil også kunne bli meget attraktive). Det vi er vitne til er et politisk bestemt energiparadigmeskifte. Putin kan vise seg å ha gjort mer for klimakrisen enn noen annen, selv om det ikke var tilsiktet og i tillegg tar han økonomisk livet av sitt eget land - og dessverre livet av uskyldige mennesker. Makan til dust....

Og ender ikke REC-kursen over 16 kroner i dag og 17 kroner ved ukeslutt er det mange som ikke forstår potensialet i sine REC-akjser.
Redigert 09.03.2022 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2022 kl 13:22 6651

I over ett år har RECSI beveget seg innenfor en rektangelformasjon mellom omtrent 13 og 23 kroner. Risikoen på nedsiden virker (etter mitt skjønn) å være begrenset til 13 kroner, hvor det nå bør være sterk støtte. Ett brudd over 23 kroner vil utfra den den tekniske formasjonen fort kunne sende aksjen opp til 33 kroner. Aksjen omsettes i skrivende stund til kroner 16,55.

Det blir nå spennende å se om energikrisen relatert til russisk olje og gass, kombinert med EUs beslutning om å akselerere utviklingen av grønn energi, samt det dystre bildet som fremgår av FNs klimarapport (del 2), nå vil sette fortgang i de politiske prosessene i USA? ... Jeg vil bli svært overrasket om så ikke skjer innen relativ kort tid.

Jeg anser RECSI som et av de mest sikre casene på lang sikt. Den uprofesjonelle og uforutsigbare aksjonærmassen, utgjør etter mitt skjønn den største usikkerhetsfaktoren på kort og mellomlang sikt.

Jeg har et langtidsperspektiv – og er derfor 100% eksponert i RECSI.

Redigert 10.03.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2022 kl 13:28 6585

og hvordan ser du veien rent teknisk opp til 23 kroner? Vi er tross alt kun på 16 kroner
Slettet bruker
10.03.2022 kl 13:43 6475

Aksjen har for tiden et bra momentum - stigende RSI og positiv volum balanse. Den kortsiktig negative trenden er også brutt, så rent teknisk bør det (etter mitt skjønn) være rom for mer oppside på kort og mellomlang sikt. – Men igjen, den uforutsigbare aksjonærmassen (og de mange daytraderne) utgjør etter mitt skjønn den største usikkerhetsfaktoren for kursen på kort og mellomlang sikt.

MITT RÅD: Kan du caset – og har tro på caset – så sitt i ro. .... Denne kommer - og når den kommer, så går det fort.
Redigert 10.03.2022 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2022 kl 15:56 6410

Lurer på om de mange daytraderne som herjer i dette papiret tjener noe på å kjøpe og selge til seg selv?

Frem og tilbake er i prinsippet like langt - men i forhold til trading så kan man fort gå i minus, eller?
omac
10.03.2022 kl 16:02 6369

De fleste lykkes til de ikke lykkes, og du hører neppe om tradene som gikk skeis. Statistisk er det en av de beste måtene å bli blakk på
"What is the success rate among day traders?

The success rate (i.e., making money) from day trading is actually quite low. Depending on the source, only around 5% to 20% of day traders consistently make money—which means that up to 95% fail and lose money by day trading."

https://www.investopedia.com/articles/active-trading/053115/average-rate-return-day-traders.asp
Redigert 10.03.2022 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2022 kl 16:07 6330

Tror de tjener penger på å trade med seg selv. De fleste har en avkastning på 5-10% daglig.
På 10 år burde man da kommet greit høyt opp på lista over landets rikeste :)
Slettet bruker
10.03.2022 kl 16:22 6264

Jeg har vanskelig for å få regnestykket til å gå opp hvis "de fleste" har en slik avkastning ;)
sveipen
10.03.2022 kl 20:35 5690

De fleste er mellom 5-10%, resten tjener ingen ting, og noen taper
Skal du tjene på trading, må noen tape.
Det skapes ikke verdier, av at en aksje går opp og ned.
Om noen tjener, taper andre.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 06:10 5109

Det er nok mange som ikke har forstått at aksjetrading er et null-sum-spill.

SÅ NOK EN GANG: Kan du caset – og har tro på caset – så sitt i ro. ... Det å kjøpe og selge intradag vil for de fleste som ikke er profesjonelle, resultere med at kapitalen gradvis forsvinner.
Redigert 11.03.2022 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2022 kl 06:35 5012

Enkelte på forumet treffer jo tydeligvis daglig, ifølge de selv :)
Slettet bruker
11.03.2022 kl 06:35 5003

Jeg må si meg enig i det.
Jeg har heldigvis ikke tapt penger på Recsi, men har ikke tjent så mye heller.
Ca. 2-3000 flere recsi aksjer på halvannet år ca, dårlig årslønn det, (enda ;))

Men det å selge og kjøpe litt av og til, på hendelser, har gjort at jeg turte å ta steget med å låne opp mer på huset for å investere.
Så jeg bruker det nok mer som en "finger i lufta" mekanisme for å prøve å dempe fall noe, samt å holde meg oppdatert.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 07:34 4705

Nå er det like før SB 5849 blir signert av guvernøren, hva tror vi om reaksjonene etter?
Er dette nok for Hanwha?
Det er bare noen måneder til endringen trer i kraft.

Med tidligere uttalelser om "jumpstart", og nyeste hendelser så er det nærliggende å tro at alle ønsker å få fortgang i prosessene her tenker jeg.
Nsxnsx
11.03.2022 kl 08:44 4270

Det er jo fordi robotene tar det meste av fortjenesten.....men nå er det jo vanlige folk som er investert i dem også da :)

Min "robot" gir avkastning mellom 0,5 til 1,2%.........pr dag. Jeg er ikke i nærheten på de handlene jeg utfører selv.....over tid.

Men er jeg tålmodig nok....så ender jeg nok opp der i Recsi også :) Og er nærmere nå enn noen gang med tanke på siste utvikling vi ser nå :)
Stabukk
11.03.2022 kl 08:50 4179

Har tipsa norske finansmedia og Columbia Basin Herald, så får vi berre sjå om det gir «resultat» og om Rec sjølv vil kommentera.
Hanwha kan jo også gå ut med egen melding om det ledige industribygget på Wheeler Road, like ved Rec, dersom Hanwha er kjøpar/medeigar.
Det er vel eit bygg/eiendom som kan passa for wafer-produksjon.