Kornproduksjon 2022

Straight flush
08.03.2022 kl 12:40 1594

Håper noen har vett til å så hvete i Norge nå til våren. Det kommer neppe noe fra Ukraine eller Russland i år. Kanskje hungersnød i østlige land som i gamle dager.
Purdey
08.03.2022 kl 13:01 1576

Lykke til. Med de gjødselprisene vi har nå hadde jeg ikke holdt pusten. Som produsent er prisen låst i landbruksforhandlingene. Kunstgjødsel trengs for å få matkorn kvalitet. Men når både diesel til traktor, strøm til tørking og gjødselpris har eksplodert blir jo regnestykket til bonden ikke veldig hyggelig. Tro ikkf at siden kornprisen eksploderer at dette påvirker hva bonden får.

I tillegg ødela Listhaug masse for norsk landbruk når hun omgjorde tilskuddsordningen i 2013 var det vel. Til å premiere de store til fordel for de små. Som plutselig sleig m å få økonomi og ga opp. Norge er ikke sørsverige eller ukraina. Vi må stimulere til matproduksjon på allr de små flekkene vi kan. Kjøtt i ulendt og korn på flatt.

Også har vi Hegnar da, som gnåler jo om hvor fett bonden har det. Men sannheten er at prisen til bonden på f.eks kjøtt, korn og melk har omtrent stått stille siden 80 tallet. Jeg skal ta Hegnar seriøst når han går tilbake til den lønna han hadde på 80 tallet.
Slettet bruker
08.03.2022 kl 15:44 1507

Der er vi enig.
For å illustrere det hadde jeg et innlegg på Facebook der jeg fortalte at jeg startet opp med smågrisprodusent i 1981 og da fikk jeg 900 nok for en smågris på ca 22 kilo.
Da jeg sluttet i 1996 fikk jeg fortsatt 900 nok for en smågris, mens utgiftene, samtlige faktisk økte jevnt og trutt og sånn har det vært helt side slutten på 70 tallet.
Tror det var den gamle høvdingen Erik Sandnes som tidligere var Fylkesordfører i Nord trøndelag som engang sa at skal det bli bedre vilkår for bøndene må det bli en krig i Europa.

Han kommer til å få rett, dere som kan å regne, ta prisøkningen på strøm og bruk den prosenten på mat produsert i den store verden som vi blir nødt til å importere da skal det bli spennende og lese hva Hegnar mener når kneipen til den gjerriknarken koster 250 spenn !!!

https://www.dn.no/marked/mat/russland/ukraina-krisen/krigen-oker-faren-for-en-matvarekrise-dette-er-et-vapen-russland-har-i-sine-hender-sier-ravareanalytiker/2-1-1179765

Bybonden....er fortsatt med...
Redigert 08.03.2022 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
pengex
08.03.2022 kl 16:07 1486

Glem det. Når traktordiesel nærmer seg 20kr koster brødet 150kr. Det er bare å krype inn under steinen igjen til verden er ferdig.
tza
08.03.2022 kl 23:53 1390

Dette er bare starten dessverre. Kast noe penger i et råvare fond. Tar jeg feil så taper dere litt, har jeg rett så får dere hedget det som vil bli 3-4x økning i levekostnader de neste 12-24 månedene. Tredje verden kommer til å ryke på en massiv sultkatastrofe i år/neste år. Dette vil videre destabilisere og minske råvareproduksjon i mange land og presse prisene opp enda mer.

Meget spent på boligprisene. Tror renta blir tvunget opp utover året og med inflasjonen i tillegg vil økonomien blir så stram at vi får et kortsiktig krakk på 5-10%. Etter det initielle sjokket kommer det til å ryke inflasjon inn i boligsektoren også og prisene stiger raskt 10-15% igjen. Prisen å bygge må vel ha steget 20% allerede de siste 18 månedene.

Sentralbank og regjering for å få dette puslespillet til å gå opp vil nok kjøre på med store handouts til folk som har eller søker boliglån. Høyere renter, men også høyere rentefradrag og enklere å få lån. Hvis prisene på bolig faller med inflasjon på dette nivået vil det rett og slett bli slutt på bygging og massiv arbeidsledighet, så staten må blande seg inn og pushe boligprisene opp igjen for å unngå depresjon.
Redigert 08.03.2022 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2022 kl 07:02 1282

Økt rente vil jo bare øke inflasjonen ytterligere? Nå er det slik at folk må betale mye mer for å komme seg til jobben, varme og mat. Årets lønnsoppgjør vil ikke bli brukt til luksusforbruk for folk flest, men til høyere levekostnader. De fleste industriarbeidere vil hvertfall tape kjøpekraft i år og årene som kommer. Dette er det politisk enighet om.
Bonusfrelst
09.03.2022 kl 10:40 1164

Hvor mye må kostnadene for varer for bygging av hus etc opp for at igangsetting av nye prosjekter går ned? Minker tilbudet av boliger på bakgrunn av dette øker prisene over tid kun basert på denne forutsetning isolert sett.