BWE - nye tider, nye kursmål og økt produksjon.

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2023 kl 12:42
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ruter8
BWE 11.03.2022 kl 10:49 466194

Krøll på tråden og FF ønske om ny tråd. Dagens analyse kan være et godt utgangspunkt å gå videre på.

BW Energy - Investing for spectacular 2023 and beyond
Update
BW Energy is ramping up capex this year to deliver first oil at Hibiscus & Ruche by YE’22e. This is expected to lift BWE’s net production to 23,000 bbl/day next year and 29,000 bbl/day in 2024e. Assuming a Brent oil price of USD 80-120/bbl in 2023-24e, we estimate that this will result in an annual FCF yield of 46-70%. The company thereby is on track to generate is entire EV in FCF before YE’24 prior to a potential FID at Maromba. If realized, BW Energy’s FCF story (and potential dividends) will likely move a couple of years out in time while the upside potential increases to above NOK 70/share. We increase our TP to NOK 42 (40) as higher oil price assumptions more than offset the lowered 2022 production due to the previously announced temporary gas capacity issues. BUY reiterated
gunnarius
28.02.2023 kl 08:52 5059

https://newsweb.oslobors.no/message/583764

Markedet vil muligens vinkle rapporten inn mot first oil Maromba, nå med H2 2026. Hva markedet virkelig må forstå er at Maromba uansett var antatt first oil H2 2025. Dvs. ved å overta Golfinho-klyngen og oljeproduksjonen på Golfinho, vil inntektsgrunnlaget herfra skapes mye raskere enn Marombas H2 2025. Nå skriver BWE idag:

BW Energy was approved as a deep-
water class A operator by ANP in November. Closing the field transaction and
FPSO takeover is subject to fulfilment or waiver of conditions precedent and the
restart of the FPSO after upgrades required by ANP. The transactions are
expected to add approximately 9,000 barrels of oil per day net to BW Energy as
well as several proven low risk in- field development opportunities with short
lead times and substantial potential long-term upside.

Jeg har tidligere skrevet om den artikkelen i media (Brasil) vedr. at BWE allerede skal ha planlagt minst to stk. in-fills (olje og gass). Foreligger først ANP godkjenningen kan BWE opplyse om boreprogram og borekampanje, som allerede fra 2024 kan generere ny produksjon med samlet ca. 15.000 boe/d. - pluss 8.000-9000 boe/d fra Golfinho. Etter mitt syn vil Golfinho-klyngen kunne generere fri kontantstrøm og i størrelse mye raskere enn Marombas tungolje. For min del og i akjsekurssammenheng, teller dette tungt. Ser faktisk ikke primært flere år frem i tid, men fokuserer på vekst og økt produksjon i en tid med høy olje og gasspris.. Det er også derfor at Kudu nedtones fra min side. Blir vel lenge til.

Da har iallefall markedet fått vite at ANP har vært og er på banen - og BWE kjenner til hva som kreves for en endelig godkjenning. Ettersom BWE ikke skriver annet enn at det er fremdrift og ingenting om noe langsiktig forsinket oppstart - utover som guidet Q1, vil BWE få sin endelige godkjenning av ANP, trolig i Q2. Dvs. nå er det kjent hva som betinger en formell overtakelse og betingelsene. Det ukjente er følgelig luket ut hva angår ANP. Dette får vi nok vite mer om ifm. CC senere i dag.

Absolutt positivt at BWE opprettholder guiding hva angår first oil H/R og ny kompressor på Adolo, Dvs. følger plan og budsjett.

Også positivt at OPEX reduseres;

• 2023 production expected in the range of 8 to 10
million barrels with OPEX of USD 20 to 25 per barrel

Oppsummert:

Utsettelsen for Maromba er langt fra ønskelig. Det som er litt kjedelig er at nå kommer trolig traderne til å fokusere på Maomba - og glemmer at BWE har en tanke som prioriterer økningen i produksjon fra Golfinho-klyngen med in-fills (olje og gass), trolig i 2024 - og langt raskere enn opprinnelig guiding for Maromba H2 2025. Nå holdes nok funding problematikken og ombygging av Polvo på en armlengdes avstand, slik at BWE ved økt produksjon på Dussafu og Golfinho ikke blir så avhengig av ny funding. Dvs. den økte produksjonen vil bidra ifm. Maromba. Penga sitter nok ikke like løst i markedet for utlån, enn tidligere.

Nå må man fokusere på BWE - uansett med prod. økning på Dussafu og betydelig lavere OPEX - vil kunne fremvise flott bunnlinje fremover. Dvs. trolig fra Q2.
Redigert 28.02.2023 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.02.2023 kl 09:41 4894

Jeg har aldri vært noe begeistret for Maromba så for meg er en utsettelse ikke negativ. Ventetiden kan brukes på videre utvikling av de nye assets vi overtar.

Godt å se at de har fjernet histogrammet over forventet produksjon i årene fremover. Det som var helt i utakt med det som forrige gang ble presentert helt til slutten av presentasjonen. Det er det og bare det de nå bruker i denne presentasjonen heldigvis.

Jo, ting tar tid. På Kudu har de ikke satt noen forventet tidsperiode for «first gas». For meg var det nytt at de nå holder på med å skyte ny 3D-seismikk. Det skal prosesseres og tolkes og det tar jo fort minst ett år.
Ro
28.02.2023 kl 09:43 4911

Skuffende resultat i Q4 ja..
Ble jo ikke akkurat hyggelig overskrift i Finansavisen av det ..
Ble skuffet selv og, da jeg hadde trodd på mer positivitet nå+ en høyere kurs.
Men men her må man være litt tålmodig.. Mega økningen i produksjon og mange gode ting har aldri vært så nærme som nå😊
Fluefiskeren
28.02.2023 kl 09:46 4951

Rart at kursen skal falle så mye på dette. Å avholde kvartalspresentasjoner er tydeligvis en risikosport. I forrige uke gjorde PEN og PNOR det samme og begge falt også stygt. PEN har tatt igjen det tapte allerede, men atskillig verre med PENOR.
Fluefiskeren
28.02.2023 kl 10:43 4782

Noen som hørte på fremleggelsen? Ble forsinkelsen på Maromba begrunnet? For det må vel være forsinkelsen der som sendte oss utfor stupet. 7 % ned er veldig mye.
gunnarius
28.02.2023 kl 11:31 4650

28.02.2023 10:33:13

BWE: GJENNOMGÅR PROSJEKTPLANER FOR MAROMBA-PROSJEKTET I BRASIL- ARNET

Oslo (Infront TDN Direkt): Utsettelsen av BW Energys Maromba-utbyggingsprosjekt i Brasil er mest på grunn av ikke fullført finansiering samt noe høyere kostnader på innsatsfaktorer. Selskapet gjennomgår nå sine prosjektplaner for å optimalisere prosjektet.


Det sier administrerende direktør Carl Krogh Arnet i BW Energy under kvartalspresentasjonen tirsdag.


BW Energy venter nå første olje fra Maromba-utbyggingsprosjektet utenfor kysten av Brasil i andre halvdel av 2026. Ifølge andrekvartalsrapporten ventet selskapet første olje fra Maromba i 2025.


-Utsettelsen er først og fremst på grunn av at prosjektfinansiering for FPSOen ennå ikke er fullført. Det er veldig vanskelig å si at du er halvferdig med finansieringen. Enten har du det eller så har du det ikke. Dessverre er vi fortsatt i en posisjon der vi ikke har klart det. Vi har sett en betydelig kostnadsvekst i mye av innsatsfaktorene for prosjektet. Dette har selvfølgelig utløst en intern prosess for gjennomgang av våre prosjektplaner, våre løsninger og vi ser på optimalisering av prosjektet på både når vi gjør det og hvordan vi gjør det ettersom vi nå har et noe endret landskap sammenlignet med da vi startet denne prosessen, sier han.


-Vi gjør fremskritt, og vi er selvfølgelig spesielt glade for at Kina har åpnet opp som en mulighet for oss igjen, fordi det utvider muligheten for å oppnå infrastrukturfinansieringen vi ser etter for FPSOen. Det pågår fortsatt arbeid, og vi leter selvfølgelig etter den mest attraktive avtalen for våre aksjonærer, og vi føler at vi ikke er der ennå, sier han videre.
solb
28.02.2023 kl 11:39 4619

Gledelig å se på webcasten at de fortsatt regner med >3x i produksjonen ved utgangen av 2023.
gunnarius
28.02.2023 kl 11:45 4625

Med dagens Q4 fremleggelse er det ikke egentlig noe som er radikalt forandret, men nok til at forventet og snarlig boost gikk opp i røyk - slik kan børs være.

Etterlater markedet i en form for ventemodus, som det ikke liker. Tenker da på om selskapet skulle melde funding Maromba og/eller ANP godkjennelsen. Olja på Golfinho blir liggende i bakken, så den forsvinner/tappes ikke. men likefullt - sabla irriterende at ikke guiding her ble innfridd og sklir nok over til innen Q2. Utsettelsen ifm. ANP vs. BWE guiding blir ikke særlig stor, men den biter.
Redigert 28.02.2023 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.02.2023 kl 12:22 4532

«Ble jo ikke akkurat hyggelig overskrift i Finansavisen av det .»

Er det jeg som er blind? Finner ikke noe om BWE hverken i Finansavisen eller E24.

EDIT. Fant den i FA nå.
Redigert 28.02.2023 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
solb
28.02.2023 kl 12:29 4511

Det passer kanskje med noen velplasserte insidekjøp nå? He, he.
Ro
28.02.2023 kl 12:55 4493

Det ser ut til at de fleste investorer ikke er så grundige som de her på forumet.. De bare følger nyhetene.. idag ble d en stygg overskrift i Finansavisen..
Aksjen går rett ned..
kokkohill
28.02.2023 kl 13:13 4504

1/2 markedsverdien i cash på bok og steady kurs mot pengemaskin av rang 😂. Nei det er for jævlig kursen må ned til 29 😂😂😂
Redigert 28.02.2023 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.02.2023 kl 13:23 4533

Vi får håpe det går fort opp igjen. Nedgangen nå er omtrent den PEN fikk ved sin Q4 presentasjon. Det tok bare tre børsdager før det var tatt inn. Vi får håpe på det samme her.
ErikNordnet
28.02.2023 kl 13:31 4525

Hvordan tolket dere presentasjonen?
Er finansiering ikke ennå på plass for kommende prosjekt.
Hovedprosjekt nr2 flyttet til H2 2026 grunnet høyere kostnader? Ser på nye alternativer for optimalisering. Ville kanskje være lurt å kjøre Polvo via BW Offshore (som grunnplanen),
Vil tro utbytte også flyttes et år ut i tid til 2026.

Hva blir produksjon i H12023?
gunnarius
28.02.2023 kl 14:45 4400

Ser i ettertid at jeg har vært vel hard mot min tolkning av Golfinho og ANP.

Her så jeg for meg mer dramatikk enn hva ståda virkelig er. For CFO Sæthre snakket om 3xdagens produksjon vs. dagens produksjon "towards" Q2 Dette blir da sånn ca. 21.000-22.000 fat/d netto BWE trolig tidlig i Q2. CEO Arnet snakket om en protokoll og re-start, noen dager inn i Q2. Deretter en stabiliseringsperiode. Men det er den endelige avklaringen mellom Petrobras og ANP som virkelig betyr noe vs. det regulatoriske og myndighetsgodkjenning. Stabilitetsperioden er vel mer hva BWE skal stelle med. Jeg tror ikke vi skal fokusere for mye på dette med ANP - annet enn si det blir trolig en myndighetsgodkjenning (ANP) i mars eller april. Dette kan jeg leve godt med.

BWE har etter mitt syn en hovedoppgave - utover hva som skjer på Dussafu og skape inntekter fra produksjonen innen Q1. Ca. 15.000 f/d netto BWE med OPEX max $25, vil skape gode inntekter til både boring og Golfinho, samt de to stk. tidligere nevnte in-fills, samt eksisterende prod. med ca. 9.000 boe/d. Det er faktisk her inntektsnøkkelen ligger, utover Dussafu - bore to- stk. in-fills på Golfinho. Tross alt skal Dussafu opp til gross ca. 30.000 f/d, for H/R Fase 1, med Tortue i tillegg, innen tidlig neste år.

Skulle det knake, dvs. selskapet trenger mer funding enn prod. inntektene, kan det spes på med inngått RBL og cash tilgjengelig. Å invenstere i Golfinho med 2 stk. in-fills er en no-brainer og må igangsettes med den borekamkanje som BNamericas har skrevet om i januar 2023. Ref. to kilder til BNamericas.

Kommer BWE til et nivå hvor det produseres stabilt på Dussafu - Golfinho produserer 9.000 f/d og det er igangsatt borekampanje på Golfinho, vil økonomien bli en radialt annen. Som igjen kan påvirke både Maromba og dividende.

Selskapet har ifm. Maromba tatt forholdsregler og markedet sender aksjekursen ned.

En overreaksjon som vil bli korrigert rimelig kjapt.

Redigert 28.02.2023 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.02.2023 kl 14:54 4509

Regner med at det ikke er inngått noen kontrakt med noe riggselskap ennå. Må vel først ha godkjennelse? Så etter det kan det jo ta litt tid å hanke inn en rigg til infillbrønnene. Her holder det ikke med en jack up. Må ha en halvt nedsenkbar. Boreskip blir for dyrt.
Redigert 28.02.2023 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
gunnarius
28.02.2023 kl 15:01 4532

Med mindre det ligger noe på bordet, er det kanskje snart dags for at CEO Arnet eller andre begynner å kjøpe egne aksjer.
solb
28.02.2023 kl 15:24 4538

Hvorfor i all verden fokusere så sterkt på Maromba og Golfinho? Kontraktene er skrevet, og olje/gass blir ikke borte, og utgiftene utsettes. I mellomtiden vil Dussafu være gullkalven som utvikles og gir CASH i kassa. BWE er gjeldfritt selskap som blir mer og mer robust.
Fluefiskeren
28.02.2023 kl 15:48 4549

Synes ikke det er rart å fokusere på Golfinho. Den kan jo komme før Dussafu.
oto1
28.02.2023 kl 17:01 4584

Golfinho vil jo gi like mange fat/d til bwe som Ruche/Hibiscus utbyggingen.

Så det synes jeg ikke er rart heller.

Bare litt bekymret på tidsaspektet her siden det tross alt er Brasil vi snakker om.
ErikNordnet
28.02.2023 kl 18:45 4462

Fra artikkel i Finansavisen.
Det er noe som er feil i teksten...

BW Energy fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 21,8 millioner dollar i fjerde kvartal, mot 61,5 millioner dollar i tredje kvartal. Nedgangen skyldes en lavere oljepris, skriver selskapet. Bruttoproduksjonen i fjerde kvartal var på 883.000 fat pr. dag.
bluesky2023
28.02.2023 kl 18:55 4459

Hadde vært deilig med 883.000 fat per dag da
Fluefiskeren
28.02.2023 kl 18:59 4472

Mer enn Johan Sverdrup det.
hulabalula
28.02.2023 kl 22:59 4169

Nogle tanker efter dagens conference call.

Først og fremmest er markedsreaktionen mærkelig. $46M blev barberet af markedsværdien i dag, og det på trods af overvejende positive nyheder. De lave realized prices ved seneste lifting var kendt siden januar så det kan ikke være det markedet går amok over. Maromba beskeden var i mine øjne positiv, mere om det nedenfor. Golfinho forsinkelsen på 2-3 måneder er det eneste som giver en smule mening, men dels er det jo ikke andet end _udskydelse_ af indtægter på $12M per måned, det er ikke tabte indtægter. Og endnu vigtigere: CFO sagde at Petrobras har fortsat deres divestments, dvs. Lulas sejr har IKKE sat et hard stop for Petrobras salg. Jeg gav det 20% chance at Lulas sejr kunne sætte en stopper for Golfinho. Det tror jeg ikke længere på efter i dag.

Hvis jeg skulle rangere BWEs projekter efter hvor værdifulde de er for selskabet synes jeg rangordnen er meget klar.
1. Dussafu er den ubestridte kronjuvel. Godt at høre at vi er on trak. Gigantiske cash flows de kommende tre år. Ved Brent $80, opex $20 og en discount rate på 10% vil de lave mere end $1,3 milliarder i operativt cash flow over de kommende tre alene fra Dussafu. Fratrækker vi $100M om året til sustaining cash flow har vi $1 milliard i hånden (market cap = $727M). Det er penge jeg virkelig ikke har lyst til at kaste efter Maromba, men mere om det senere.

2. Golfinho. Kommer vi op i 15,000 b/d som gunnaris artikel hinter om kan ske så lander vi over $200M i operativt cash flow om året derfra. Selv ved 9,000 b/d har vi en payback på kun lidt over et år. Hurtig payback og lav risiko. What's not to like?

3. Kudu. Første gang vi hører om at underskrifter kommer på bordet, så nu er interessen blevet konkret. Det som adskiller det fra Maromba er risikoen. Kudu bliver kun en realitet hvis BWE får konkrette offtake aftaler, det har de hele sagt, og det giver også god mening med tanke på hvor volatil gaspriserne er (olje på sterioder). Jeg går stærkt ud fra at man ikke investerer 1 milliard i capex med mindre man har aftaler som dækker hele beløbet med en årelang aftale, som forhåbentlig kan give $200M+ i profit per år fra 2026. Jeg tænker at nu hvor Nambia har været afhængige af elektricitet fra Sydafrika kan Namibia med Kudu vende rundt på det og i stedet eksportere til Sydafrika, nu de virkelig står og behøver det dernede efter alle blackouts. Giver det mening?

4. Maromba. Jeg var glad for at høre at ledelsen nu er begyndt at tale om Maromba som et If-question snarere end et When-question. BWE er ikke en major med en diversificeret portefølje af projekter og projektet er simpelthen for stort for en spiller af BWEs størrelse. Jeg håber stærkt på en farm-down aftale hvor en partner tager hovedparten af capex mod til gengæld at få en større del af profitten. Jeg synes, akkurat som Fluefiskeren, at det er unødvendigt risikabelt at kaste $800M (x2 med fase 2) efter et projekt hvor payback time er 5-6 år ude i fremtiden. Vi har nogenlunde visibilitet mht oljeprisen 2-3 år ud i fremtiden fordi vi har set de store selskabers seneste capex budgetter, men binder man kapital længere ud i fremtiden så løber man ind i risikoen for at de øvrige selskaber ændrer holdning og pludselig begynder at sprøjte ud med capex til nye projekter, og så har vi normalt en lag time på 2-3 år før det udmynter sig i ny supply som dræber oljeprisen. Det så vi efter capex toppen i 2006 og igen i 2012 - der går lige 2-3 år og så bliver oljeprisen normalt ramt. Vi er stadig stærkt underinvesteret (reinvestment rate på under 40%, som i 2003), men hvad nu hvis galningen Putin lukker for hanen om en måned (because why not, scorched earth is fun if you are a lunatic) og vi får oljepriser over $200 så risikerer vi at selskaberne virkelig lukker op for posen og markedet drukner i olje om 3 års tid. Hvorfor ikke hellere købe lavrisiko projekter med hurtig payback time eller give en større sum penge tilbage til aktionærerne?

Og lige for at lave et regnestykke som synliggør hvor uattraktiv Maromba i mine øjne er nu hvor projektet er blevet udskudt et år og rig rates er fordoblet og arbejdskraftinflationen er øget voldsomt:

Lad os sige være venlige og sige at oljeprisen i 2027 er Brent $90. Lad os sige opex er $20, skatten er 34% royalties er 10% og vi bruger en discount rate på 10%. i 2027 har vi peak production på 35,000 b/d. Det giver $1,15 milliard i revenue i 2027. Revenue minus opex = $895M. $115 betales i royalties. Så har vi $780M tilbage. Efter at have betalt 34% i skat har vi $514M tilbage. Det discounter vi med 10% fire år ud i fremtiden og så har vi $337M i nutidpenge.

Maromba er high decline så $337M er alt for lidt i profit efter første år med peak production. Derefter har vi et år til med peak production og endnu lavere profit pga the time value of money. Hvorfor skal man kaste $800M efter et projekt med så lang payback time? Og det er til og med hvis oljeprisen er relativt høj. Hvad nu hvis vi løber ind i et supply glut og oljepriser på $50 Brent i et par år samtidig med at Maromba har sin peak production? Jeg tror ikke det vil ske, men det ville være lidt af en katastrofe hvis det gjorde. Ved Brent $50 er det discounted årlige resultat sølle 139M årligt. Måske får vi aldrig alle $800M tilbage i det scenario...

Vi har et guldæg. Var har en EASY win lige om hjørnet. Hvorfor gamble med det? Hvorfor risikere noget som helst for at få en lille smule mere hvis vi skulle være heldige med høje oljepriser i 2027/2028/2029? Jeg var glad for at høre at BWE selv er blevet mere skeptisk mht projektet og jeg håber ikke de falder for sunk cost fallacy (dvs holder fast fordi man allerede har investeret penge i projektet og derfor ikke vil vedkende sig nederlaget). Know when to fold 'em!

De 15% IRR ved Brent $40 som BWE tidligere har hævdet for Maromba holder simpelthen ikke længere. Der er for mange faktorer som taler imod. Rig rates etc som tidligere nævnte, men også højere bankrenter. Se på Deep Value Driller som stod med en bareboat kontrakt i hånden for tre år som på trods af super lav risiko skulle betale 10% i rente. Bankerne hader med andre ord alt som har med olje at gøre. Godt for oljeprisen, men dårligt for dem som vil låne.

Hvis nogen er uenige med mine Maromba antagelser så angrib dem gerne og fortæl mig hvordan jeg tager fejl.
solb
01.03.2023 kl 08:45 3860

All honør til deg for glimrende innlegg.😊
Fluefiskeren
01.03.2023 kl 09:35 3751

Jeg er enig med deg. I tillegg til det du nevner må vi også regne med at tungolja fra Maromba vil handles med en rabatt i forhold til Brent. BWE har nevnt 6 eller 7 kroner hvis jeg husker riktig. Det som er bra med olja fra Maromba er at den har lavt svovelinnhold. I hvert fall sammenlignet med Peregrinofeltet til Equinor i nærheten. Rabatten til Brent vil selvsagt variere. Tungolje er viktig for USA da raffineriene lang Golfen er avhengig av tungolje da de ikke kan bruke skiferolje alene. Skiferolje er jo helt ekstremt lett olje.

Tradisjonelt har de kjøpt denne olje hovedsakelig fra Venezuela, men det har jo vært handelsrestriksjoner der også. De ser ut til å være i ferd med å bli lettet på. Da får tungolje fra Brasil en stor konkurrent. Og Maromba blir jo også betegnet som et komplisert felt.
hulabalula
01.03.2023 kl 09:37 3765

Tak, solb. Og sorry for de mange typos, det blevet skrevet lidt hurtigt.
bluesky2023
01.03.2023 kl 09:44 3743

Husk at olja nede i Namibia har god kvalitet, billig å raffinere, attraktivt med oljefunn på kudu
hulabalula
01.03.2023 kl 09:44 3794

God pointe med vigtigheden af oljekvalitet, Fluefiskeren. Jeg vidste ikke at Marombas tungolje ville blive handlet til stor rabat med tanke på USA raffineriers hunger efter det. Saudi olje er jo også i den tungere ende men den handles vel ikke til rabat når den sælges til USA?
Fluefiskeren
01.03.2023 kl 10:01 3755

Det var noe som ble skrevet ett eller annet sted da BW Offshore kjøpte feltet så det er jo noen år siden. Tror jeg skal slite med finne det, men skal gjøre et forsøk.
gunnarius
01.03.2023 kl 12:58 3602

På Teodors spørsmål (CC i går) om farm down av Maromba, svarte CEO Arnet på ingen måte avvisende. Maromba tror jeg er det første eiendel og felt, som BWE selger andel av. Dette vil samtidig redusere behovet for funding.

BWE argumenterer med finansiering og kostnadsøkning, men jeg tror selskapet ser det samme som enkelte andre.

BWE har så mange jern i ilden og behov for funding, at noe bare må utsettes. Men ikke nødvendigvis pga. hva selskapet argumenterer med, mer fordi BWE vil få en mye bedre kost/nytte effekt med å videre utbygge Golfinho-klyngen.

Selskapet har allerede guidet en in-fill brønn på Golfinho og en in-fill gassbrønn. Bare disse to kan generere indikativt 15.000 boe/d. Tallet er basert på nåværende situasjon og den brønnen som har produsert gass på Canapu, samt teaser fra Petrobras av januar 2020.

Noe er spesielt - all den tid BWE har nevnt tie-back fra Camarupim til FPSO CdV og teaseren angir ca. 10.000 boe/d som ligger klar til å tappes - noe subsea, tie-back etc. så blir det på ny gass fra Camarupim. Det glimrende her er at BWE blir eier av pipeline til land. Camarupim og gass er mye mer interessant i mine øyne enn Marombas tungolje - og Brasil må fremdeles konkurrere med andre - og kjøper gass for import.

Så kommer man til hva media ifm.Petrobras salget omtalte som rosinen i pølsa, nemlig det eiendel hvor BWE vil eie 65% som operatør, nemlig BM-ES-23.Her er det boret to brønner med funn og kommersialisering er under prosess vs. ANP. Her er et lite utdrag (betalingstjeneste google translate):

Petrobras får mer tid til å erklære Brigadeiro og Quindim som kommersielt

ANP utsatte prosessen i ytterligere 19 måneder, med en endelig dato planlagt til 29. desember 2023

Petrobras avsløring

ANP godkjente utsettelse av erklæringen om kommersialitet for funnvurderingsplanene (PADs) for brønnene 1-BRSA-926D-ESS (Brigadeiro) og 1-BRSA-936D-ESS (Quindim), lokalisert i blokk BM-ES-23 , i Espírito Santo-bassenget. Den nye siste datoen var 29. desember 2023. De to undersøkelsesperiodene til minimum undersøkelsesprogrammet (PEM) ble fullstendig avsluttet,..

Litt om Brigadeiro:

The discovery resulted from the drilling of well 1-BRSA-926D-ESS (1-ESS-205D), informally know as Brigadeiro, at a water depth of 1,900 meters, located in the BM-ES-23 Concession area, block ES-M-525, 115 km off the coast of the State of Espírito Santo.

The discovery was confirmed through wireline logging and fluid sampling, in the reservoirs located at a depth of approximately 4,200 meters, with vertical porous thickness of approximately 125 meters.

Litt snodig at disse to brønnene allerede er navngitt, for det bryter mot ANP regelverk som sier at kun hva som er erklært være kommersiell skal kunne navnsettes.

Hadde BWE gått ut med alt de hadde av planer for Golfinho-klyngen om hva som allerede er gjort og er under prosess, ville trolig markedet ha blitt mer begeistret enn det synes være. Minner om den BNamericas artikkelen, som sier at BWE skal i gang med borekampanje i mars - to separate kilder til BNamaricas.

Problemet for BWE er at selskapet rimeligvis ikke kan si eller bekrefte noe som helst, før Golfinho-klyngen - med FPSO - er godkjent av ANP og deal closed.

Maromba med sin tungolje kan bare vente for min del - og sterkt ja til farm down.

Golfinho-klyngen mener jeg fortsatt er alt for lite kjent i markedet og fremstår som sterkt undervurdert, fordi det kun synes være Golfinho med olje som omtales.
Redigert 01.03.2023 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
JALLA
01.03.2023 kl 14:37 3488

Hvor mange av dere er det som sitter i BWO også?
Jeg sitter med 10 gangern BWO i forhold til BWE og skal gjøre en strukturering iløpet av uka med mine BWO aksjer. I morgen er vel Ex dag utbyttevis og kan ikke gjøre så mye før den tid.
Jeg tenker å kjøpe mere BWE og fordele 70% av pottern mellom Vår og Aker BP.
hulabalula
01.03.2023 kl 14:46 3573

Hm, interessant pointe med at BWE muligvis selv ser "mye bedre kost/nytte effekt med å videre utbygge Golfinho-klyngen". Jeg foretrækker også at capex går i den retning + til yderligere udforskning af Dussafu prospekterne, så man udnytter Adolo maksimalt også efter Hibiscus/Ruche begynder at decline. Det kan være som du siger, gunnarius, at BWE mener det er uklogt at sige noget som helst om deres planer for Golfinho-klyngen før aftalen er lukket. De seneste to conference calls har de (og Linn Espey) haft svært ved at skjule deres begejstring for mulighederne der.

Jeg lagde også mærke til at helt andet ordvalg fra Carl Arnett omkring potentiel farm-down af Maromba end før. Og måske bliver det slet ikke så svært at tiltrække en eller flere partnere nu hvor mange selskaber har tjent gode penge de seneste to år og måske har svært ved at finde nye projekter.
oto1
01.03.2023 kl 14:48 3692

Sitter i bwo også (ca 2x bwe i antall).

Kommer ikke til å gjøre noe med de all den tid jeg har bwo som doblingskandidat, og jeg er allerede overvektet i oljeaksjer.
gunnarius
02.03.2023 kl 00:23 3598

Hva jeg nå skriver til dere handler om å ligge i forkant hva media senere kan publisere.

Ad Petrobras divestment program:

Som CFO Sæthre sa ifm. CC, innen M&A har Petrobras bøttevis med assets for salg.

President Lula har allerede tatt grep, men ikke ifm. offshore deep water assets. For BWE gjelder at Petrobras har signert kontrakt med BWE. CADE (konkurransetilsynet) har godkjent for flere mnd. siden. Prosessen ifm. Petrobras/Saipem er nå kommet så langt at partene arbeider med protokoll/ferdigstillelse og er inne i overtakelsesfasen. Aldri i verden om det kan være hensiktsmessig eller ønskelig for Brasil om Lula nå skulle stanse BWE kjøpsprosessen, som både omfatter Petrobras og Saipem. Petrobras har signert kontrakten. All den tid - med signert kontrakt i hånd og alt som har skjedd siden sommer 2022, kan ikke bli gitt tilbakevirkende kraft. Hva presidenten her tenker på er primært de assets som inngår i divestment program og ikke foreligger som signert eller har strategisk betydning.

Som det fremgår av meldingen til Petrobras, vil selskapet selv vurdere hvilke assets dette berører. Historikken sier litt om hvilke assets som kan bli berørt og her inngår ikke offshore assets, deep water.

Fra BNamaricas:

Since Lula’s election in October, the company canceled the sales of its Araucária Nitrogenados (Ansa) fertilizer plant, in Paraná, the Gabriel Passos (Regap) refinery, in Minas Gerais, and the Canoas gas and diesel-fired thermal plant, in Rio Grande do Sul.

Among other mid- and downstream assets that are included in Petrobras’ divestment program are the Abreu e Lima (Rnest), Presidente Getúlio Vargas (Repar) and Alberto Pasqualini (Refap) refineries, besides the Braskem petrochemical company, Transportadora Bolívia Brasil de Gás (TBG) and the Três Lagoas nitrogen fertilizer plant (UFN-III).

Regarding the upstream segment, Petrobras is selling a number of mostly shallow water and onshore exploration blocks and fields, as it prioritizes deep and ultra-deepwater assets.

In the biofuels area, Petrobras has started the sale process of its Petrobras Biocombustível (PBio) subsidiary in 2020.

Oversea assets, such as the Tayrona block, in Colombia, and Petrobras Operaciones (Posa), in Argentina, are also for sale.

All these processes are likely to be reviewed by Petrobras’ board, controlled by a federal administration that is expected to modify its current business plan.

In charge of Petrobras since February, CEO Jean Paul Prates intends to better insert Petrobras into the energy transition, potentially increasing investments in renewable energy and biofuels.

https://www.bnamericas.com/en/news/brazil-halts-petrobras-divestments

Petrobras har kommet med tilsvar og her heter det.:

Petrobras on letter from the Ministry of Mines and Energy

Rio de Janeiro, March 1, 2023 – Petróleo Brasileiro S.A. – Petrobras informs that it received Official Letter 166/2023/GM-MME from the Ministry of Mines and Energy (MME) yesterday requesting the suspension of the sales of assets for 90 (ninety) days, due to the reassessment of the National Energy Policy currently underway and the establishment of a new composition of the National Energy Policy Council (CNPE), respecting the Company's governance rules, commitments made to government entities and without putting Petrobras' interests at risk.

The Board of Directors will analyze the ongoing processes, from the standpoint of civil law and within the rules of governance, as well as any commitments already made, their punitive clauses and their consequences, so that the governance bodies assess potential legal and economic risks arising, subject to the rules of secrecy and other applicable governing rules.

.https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1119639/000129281423000656/pbr20230301_6k1.htm

Ved at BWE overtar Petrobras Golfinho-klynge og Saipems FPSO CdV, blir det vinn-vinn for alle parter. Petrobras satser nå på ultra deep water og har policy for dette. Petrobras har solgt mangfoldige deepwater offshore felt og det er ikke disse presidenten tenker på. Men mer de som er nevnt ovenfor.

Okkesom, jeg skal være glad ved den tid protokollen er å betrakte som closed og BWE formelt har overtatt. Det er et felt som er nedstengt og hva ANP krever for å starte opp igjen som egentlig diskuteres mellom ANP og Petrobras.

President Lula strammer inn og vingestekker på sett og vis Petrobras, men han og Brasil vil ubetinget være avhengig av Big Oil, som er kommet for å bli. Igjen, det er ikke deepwater offshore Lula primært ønsker å få kontroll over, men de assets som Petrobras allerede har lagt inn i divestment program/plan eller enkelt kan la seg reversere - har strategisk betydning.

Golfinho-klyngen kommer til å bli en juvel for BWE - og det er ikke sikkert at selskapet hadde kommet like lett til herligheten, om Lula satt ved makten den gang.
Redigert 02.03.2023 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
solb
02.03.2023 kl 09:24 3306

BWE er igang med borring og kompletering av første brønn av 6 på H/R i Gamba-formasjonen.. De skriver at de forventer "adding 30 000 b/d" her. Enkel hoderegning tilsier ca 5000 pr brønn. Slår dette til? 😁
Fluefiskeren
02.03.2023 kl 10:47 3282

Tror ikke det påvirker vår sak. Petrobras har allerede solgt dette asset til BWE og saken ligger his ANP.
Redigert 02.03.2023 kl 10:47 Du må logge inn for å svare