BWE - nye tider, nye kursmål og økt produksjon.

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2023 kl 12:42
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ruter8
BWE 11.03.2022 kl 10:49 463895

Krøll på tråden og FF ønske om ny tråd. Dagens analyse kan være et godt utgangspunkt å gå videre på.

BW Energy - Investing for spectacular 2023 and beyond
Update
BW Energy is ramping up capex this year to deliver first oil at Hibiscus & Ruche by YE’22e. This is expected to lift BWE’s net production to 23,000 bbl/day next year and 29,000 bbl/day in 2024e. Assuming a Brent oil price of USD 80-120/bbl in 2023-24e, we estimate that this will result in an annual FCF yield of 46-70%. The company thereby is on track to generate is entire EV in FCF before YE’24 prior to a potential FID at Maromba. If realized, BW Energy’s FCF story (and potential dividends) will likely move a couple of years out in time while the upside potential increases to above NOK 70/share. We increase our TP to NOK 42 (40) as higher oil price assumptions more than offset the lowered 2022 production due to the previously announced temporary gas capacity issues. BUY reiterated
hulabalula
09.03.2023 kl 18:13 5769

Skuffende pris på lifting var kendt allerede 19 januar og jeg kan være i tvivl om det var Golfinho som drev kursen op i januar/februar. Tror personligt at H/R har holdt skemaet har spillet en større rolle. Men lad os se hvad der sker. Der er jo altid en chance for at markedet har ret og at vi tager fejl.
Fluefiskeren
09.03.2023 kl 18:26 6009

Da er vi ikke enige der. H/R vet vi ganske nøyaktig når kommer. Golfinho var usikker. Kunne fint ha kommet allerede, og jeg tror derfor at man i første omgang først og fremst posisjonerte seg for Golfhino.
Fluefiskeren
10.03.2023 kl 09:53 5757

Noen som vet når seismikkskytingen på Kudu startet?
solb
10.03.2023 kl 10:17 5733

De skrev i Q4 presentasjonen:
"3D seismic survey ongoing
• Acquisition of new ~5,000 sq. km 3D seismic to further
enhance the depositional model, additional reservoir
presence, and identify potential upside targets
• Will provide better data to support ongoing FEED work
program and potential future farm-in discussions
• Recent entry by Chevron and oil and gas discoveries
made by TotalEnergies and Shell show increased
interest in major hydrocarbon play offshore southern
Namibia"
Så seismikkskytingen har pågått lenge.
Gjør stor forstørrelse på side 15 i presentasjonen så kan du se hvor tett de har skutt over hele Kudu.
hulabalula
10.03.2023 kl 10:23 5726

Ja, de er de i gang med at skyde seismik nu. "Full interpretation" vil ske i slutningen af 2024 ifølge Carl Arnett på conference callet.
Fluefiskeren
10.03.2023 kl 10:32 5755

Men det er jo bare 10 dager siden. Den kan jo har pågått en god stund før det også. Også interessant hva de skrev i børsmeldingen samme dag:

«Two years of detailed subsurface work in Kudu has highlighted potential additional gas resources and shallower oil targets, of which the latter have been de-risked by recent discoveries in Namibia. BW Energy is currently acquiring a modern 3D seismic, gravity and magnetic dataset over the license This will further enhance the depositional model, de-risk additional upside targets, and provide better data to support FEED programs in addition to potential future farm-in discussions.»

Hvis potensiell olje er derisket gjennom de store oljefunnene til Total og Shell så er det jo veldig spennende. Prossessering og tolking tar selvsagt sin tid, men det er godt at vi er i gang.

Mulig jeg misforstår deg, men figuren på side 15 viser hvor tidligere brønner er boret. 4 brønner med gassfunn. En tørr brønn og en med gas show.
solb
10.03.2023 kl 11:05 5728

Kikk også på det blå nettet over hele Kudu.
Fluefiskeren
10.03.2023 kl 11:16 5767

Ja, nå ser jeg det. Ble så opptatt av symbolene. Det er en stor lisens, men tar vel ikke så mange ukene. Som jeg sa her nylig kan vi følge skipet som skyter. Ramform Titan. Tror det må være den selv om det også skytes seismikk litt lengre nord.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:372038/zoom:11
solb
10.03.2023 kl 11:19 5779

Nå er du på sporet. 😉
citius
10.03.2023 kl 11:24 5784


Ikke så mange dager til gode nyheter, altså kraftig økning i produksjonen ila Q1

ser man på BWO i dag så skyter den opp ca 12% på gode nyheter
regner med minst det samme senere i mars :-))
Fluefiskeren
10.03.2023 kl 12:07 5726

Det ligger vel an til at den kommer i begynnelsen av Q2? Liker å være litt avventende jeg. Alt har en tendens til å ta lengre tid enn beregnet, men det betyr jo lite. Sannsynlig flow på første brønn er vel ca 5000 bopd estimert ut i fra at seks brønner skal gi 30 000 bopd. Økningen fra Tortue kommer nok i hvert fall i begynnelsen av Q2. Den er jeg veldig spent på hva blir. 6000 - 7000 bopd gross? Måtte dette bare gå etter plan. Mye som skal gjøres på en produksjonsbrønn, men de har jo god erfaring fra Norve. Norve har jo drevet på Dussafu og Etame Marine noen år nå. På sistnevnte har det vært et par skuffende brønner i senere tid. Spesielt en som ble boret i Dentale. Alle våre 6 brønner bores i Gamba.
solb
10.03.2023 kl 12:44 5689

Hvis det er som jeg tror, at Norve har gjort ferdig kompleteringen av 1. brønn på H/R, hvordan takler da Mabomo disse antatt produserte 5000 b/d? Rørledning til Adolo er jo ferdig lagt.
solb
10.03.2023 kl 13:20 5646

Ser det er hemmelighet rundt hvem som er kjøper til FPSO av BWO. Er det en mulighet for at BWE trenger en slik en til Kudu?
https://www.upstreamonline.com/rigs-and-vessels/bw-offshore-surprises-with-sale-of-gas-fpso-to-mystery-buyer/2-1-1417660
Kanskje gunnarius vet noe om dette?
Redigert 10.03.2023 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
solb
10.03.2023 kl 13:37 5648

Jeg tror ikke man kan tenke stort nok her? Kudu får antakelig stadig større aktualitet. BWE har "West Leo" for å handtere kraftverk prosjektet, men de enorme gassmengdene på Kudu trenger kanskje også en egen "gas floater"? Spennende utsikter.
Fluefiskeren
10.03.2023 kl 15:47 5509

Vil dette få betydning for BWE?

« Big Oil Lashes Out At Brazil For Surprise Crude Export Tax.

Big Oil majors with operations in Brazil have filed an injunction against a new oil export tax that the Lula da Silva government introduced surprisingly a week ago.

The Brazilian government announced at the start of this month that it would collect taxes on crude oil exports for four months in a bid to offset the effects of an earlier decision to keep fuels tax-exempt, Reuters reported at the time.

That decision, however, was made without consulting the industry and it will increase uncertainty about future investments in Brazil’s oil and gas resources, according to Shell, one of the authors of the injunction, which spoke to Bloomberg.

Shell has been joined by the local subsidiaries of TotalEnergies, Repsol, Equinor, and Portugal’s Galp in fighting back against the government’s decision.

“This measure, which was announced with no significant consultation with the industry, brings uncertainty to new investment decisions, negatively impacting the country’s competitiveness in the upstream sector – one where Brazil carries significant geological potential,” Shell told Bloomberg.«

https://finance.yahoo.com/news/big-oil-lashes-brazil-surprise-083000310.html

gunnarius
10.03.2023 kl 15:59 5486

BWO selger BW Opportunity, som tidligere har operert på Camarupim gassfeltet.

Historikk:

The BW Opportunity was previously known as Cidade de Sao Mateus FPSO. The FPSO was involved in an explosion in February 2015, in which nine workers were killed and 26 others injured, offshore Brazil.

The unit at the time operated at Petrobras' Camarupim and Camarupim Norte fields in Espirito Santo 120 km from the coast.

BW Opportunity hadde vært en god match. Kunne nok ha medført at BWE kunne ha speedet opp gassproduksjonen på Camarupim, men dette blir neppe regningssvarende, selv om redeployment BW Opportunity kunne ha blitt realisert raskere enn ved tie-back CdV.

Gsss fra BM-ES-23 ligger noe lenger frem i tid.

Man kan nok dessverre konstatere at BWO denne gang ikke selger til BWE. Noe slikt ville i så fall ha overrasket meg enormt. Eneste motiv jeg kan se er at BWE legger mer gass i potten vs. Brasil deal - med lovnad om salg gass domestic Brasil - og det brennkvikt. Brasil trenger Gollfinho-klynge gassen raskest mulig.

Følgende forbehold - conditions precedent - hvilke hendelser er det her snakk om? Vi får snart vite.

The sale is subject to conditions precedent and is expected to be completed by the
end of the first quarter of 2023.
Redigert 10.03.2023 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
gunnarius
10.03.2023 kl 22:13 5175

Beroligende ord fra 3R Petroleum:

Approximately US$30 million will be allocated to the segment downstream considering the conclusion of the acquisition of the Potiguar center from the state company Petrobras, which includes the Clara Camarão oil refinery.

The transaction, whose contract was signed in February 2022, is still pending regulatory approvals and compliance with certain conditions established with the oil company.

During the conference, 3R executives said they do not believe the suspension of the state company’s divestment program will affect the acquisition of Potiguar, located in Rio Grande do Norte state.

“Since Petrobras received the letter [del Ministerio de Minas y Energía]We have made progress. We do not imagine that the sale-purchase agreement could be cancelled”, indicated the financial and investor relations director, Rodrigo Pizarro.

3R plans to start a drilling campaign at the Potiguar pole this quarter with another drilling rig scheduled to arrive in April to support activities throughout the year

https://euro.eseuro.com/business/76334.html
Fluefiskeren
11.03.2023 kl 13:18 4862

Jeg har skrevet at jeg tror det er Ramfort Titan som skyter seismikk på Kudu. Det er ikke riktig. De skyter på PEL 87 for Woodside. Det er litt nordvest for Kudu. På Kudu er det SW Empress som skyter seismikken så vidt jeg kan skjønne. Stor aktivitet utenfor kysten av Sør Namibia nå.
citius
13.03.2023 kl 08:33 4194


Ser at ledende personell kjøper aksjer, ca 1,698 mill aksjer til 31.14 NOK


https://newsweb.oslobors.no/message/584978
Ro
13.03.2023 kl 08:43 4164

Kan du utdype litt?
Hvorfor kjøpe til 31.14 ?
Patron72
13.03.2023 kl 08:44 4150

Dette må jo være utbytteaksjer?
Redigert 13.03.2023 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Foreigner
13.03.2023 kl 09:46 4015

Am I the only one buying on these levels? :) Golfinho will be solved. The politicians always need to make some noice but this will blow over. People are so inpatient:)
Redigert 13.03.2023 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Spitzer
13.03.2023 kl 09:50 4023

Jeg har igjen tatt overvekt i BWE. Tror tiden er moden nå. Like før oppkobling av første H/R-brønn og økt produksjon fra 6 brønner på Tortue-feltet pga ny kompressor (inntil nå produsert fra 4 brønner). Har tidligere hatt overvekt i PEN, men har skiftet litt her. Sitter fortsatt PEN, men som en god nr. 2
hulabalula
13.03.2023 kl 11:33 3895

I'm maxed out, unfortunately, so no buying from me today (first day since the Golfinho press release). Which is painful because these are the types of days I live for as private investor.
citius
13.03.2023 kl 12:11 3826


Se gjennom kortsiktig støy så lenge det fundamentale i aksjen/selskapet er på plass

Her er oppsiden solid
Fluefiskeren
13.03.2023 kl 12:13 3833

Burde være det, men Golfhino har skapt litt usikkerhet. Plukket litt i dag.
citius
14.03.2023 kl 09:40 3291


P/E for 2023 er nå lave 2,2

P/E for 2024-tallene er superlave 1,1 !!!

Skjønner?? Den som ikke har skjønt det nå, den må stå :-))
solb
14.03.2023 kl 11:35 3165

Er det noen som husker hva den nye generatoren skulle kunne øke produksjonen med?
Fluefiskeren
14.03.2023 kl 12:24 3106

Er det egentlig kommunisert?

Jeg hadde jo ett hjertesukk når det gjaldt grafisk fremstilling på Q4- presentasjonen. Her viste det null i produksjonsøkning, men heldigvis var et annet søylediagram i samme rapport. Det blir unøyaktig, men ut i fra den kan det se ut til å være 3000- 3500 bopd.
solb
14.03.2023 kl 12:26 3095

Takker for den FF. Det var vel sånn ca jeg også hadde i tankene.
Patron72
14.03.2023 kl 12:27 3201

• Additional gas lift capacity required to reach full potential
‒ Tortue well potential ~18,000 bopd – lack of gas lift capacity is
deferring production
‒ Nitrogen has been tested to supplement gas lift intermittently
‒ The long-term recovery rate from Tortue remains unchanged
solb
14.03.2023 kl 12:31 3185

Bedre og bedre! 🎈
General T
14.03.2023 kl 20:29 2911

I’m pretty positive to BWE but until first oil, all sorts of things can go wrong. It’s not hard to double a well cost and halve actual production which would have significant consequences for earnings. In addition, BWE have disappointed on several occasions when it comes to timing. Still, if they get this first production well completed within 20% of budget and it produces +\- 20% as expected. Things should be looking good. Then there’s just the oil price to think of which shouldn’t be based on Brent
solb
15.03.2023 kl 09:26 2827

Vi er halvveis i mars. Det er måneden vi skulle ha ny generator i drift, samt første olje fra H/R. Jeg venter i spenning.
gunnarius
15.03.2023 kl 12:07 2968

Først og fremst, velkommen til Spitzer.

Dette er en kvalitetsskribent. Det vet jeg av erfaring fra hans PEN engasjement - og litt til.

Det er lov å fabulere litt her på forumet. Kan ikke helt slippe denne BWO meldingen, med bl.a.:

The sale is subject to conditions precedent and is expected to be completed by the
end of the first quarter of 2023.

Det første jeg stusset over var timing for meldingen. Å slippe sensitiv børsmelding, etter at børsen har åpnet, er noe uvanlig. Dette sier meg at her er til stede en eller annen form for tidspress. Videre så fant jeg det noe underlig at det var antatt å avsløre kjøperen innen slutten av Q1. Dvs. kun om noen dager.

Alt kan som sagt skje med en venstrevridd politiker som Lula, men man må heller ikke glemme at Petrobras har hatt Golfinho-klyngen for salg siden januar 2020. Ei heller har det fremkommet signaler, verken fra media, CEO Prates eller 3R Petroleum, som tyder på annet enn: Business as usual, med mulighet for konsulterende samtaler partene imellom.

Jeg kan ikke helt slippe BW Opportunity for BWE til Camarupim.

Ja, det kan fortone seg som ville spekulasjoner, men dette er lov på et forum ala Hegnar, fordi BW Opportunity fremstår som perfekt for BWE til gassen på Camarupim.

Det er heller ingen ulempe at en ny tilkobling FPSO kan gå kjappere enn tie-bak til FPSO CdV. Behøver faktisk ikke bli så mye dyrere, fordi det vil koste med tie-back (pipeline) og alt dette fører med seg. Kostnadene har økt i markedet - og gassen ligger klar på Camarupim til å bli produsert siden 2015.

Fra teaseren ser man at subsea etc. ligger bare og venter på å få en tilkobling til f.eks. BW Opportunity.

BWE trenger ikke produsere gass(kondensat i mange mnd. før det blir regningssvarende med BW Opportunity vs. vente på tie-back og trolig mer arbeid/tid mot ANP.

Fra Petrobras teaseren og Camarupim (gass):

The Package includes subsea facilities present on site, used in the original development plan. As the FPSO is no
longer in the location, it is not included in the Potential Transaction.

Etter hva jeg forstår, nevnt i årsrapport 2022, skal BW Opportunity være ferdig og klar til nytt oppdrag. Reparasjonsarbeidet er gjort og redeployment neste. Trolig derfor prisen på USD 125 mill kan forsvares. Gitt det blir tie-back for BWE, vil dette koste stadig mer med økte priser (capex). EN FPSO vil koste mer som investering, men vil betale seg på sikt og det kan bli gass mye raskere. Dvs. prod. i flere mnd./år før evnt. tie-back.

Faktisk kan en mulighet være at BWE kjøper BW Opportunity. Setter henne inn på Camarupim og drifter FPSO-en inn til BW Opportunity flyttes til rosinen i pølsa av hva BWE kjøpte, nemlig BM-ES-23 med gass/kondensat. I mellomtiden kan BWE bruke tiden til å planlegge og anlegge pipeline (tie-bask til FPSO CdV).. Poenget mitt er, at BM-ES-23 vil trolig kreve en FPSO. Og kjøper BWE henne nå, har selskapet stor fleksibilitet til å produsere raskt på Camarupim, samt dedikere en FPSO til fremtidig BM-ES-23. For meg bringer det inn stor grad av logikk å kjøpe BW Opportunity nå.

Jeg tviler fremdeles, men ikke utelat helt BW Opportunity til Camarupim og gass. Hun hadde iallefall vært en perfekt match. Det lukter noe CEO Arnet av det hele.
Redigert 15.03.2023 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Foreigner
15.03.2023 kl 16:35 2753

Still buying. I just really really hope BWE does not do BWE again but actually gets the gas lift and new production online when they said it will happen....
gunnarius
15.03.2023 kl 16:43 2739

Da er BW Opportunity transaksjonen closed.

Hadde det vært BWE som var kjøper, ville vel dette ha blitt fanget opp. Dette forandrer ikke mitt syn. Denne FPSO hadde passet som hånd i hanske for BWE.

https://newsweb.oslobors.no/message/585309

.
solb
15.03.2023 kl 16:52 2834

Er det ikke nettopp at det ikke skal fanges opp at det er "an undisclosed third party"? Hvilket hemmelighetskremmeri.
Fluefiskeren
15.03.2023 kl 17:28 2788

Ingen forandring i posisjon for Norve, men det er det vel heller ikke sikkert vil skje i denne omgang. Kan jo bore avviksbrønner fra riggen mens den ligger i samme posisjon. Brønnen kan være ferdig boret og den kan være ferdig komplettert. Hvis den er det siste hadde jeg ventet en melding.

Og i Namibia fortsetter SW EMPRESS å tegne gravemaskinbelter. Har merket meg at et annen skip, MAINPORT CEDAR, hele tiden ligger litt i front. Det er klassifisert som Research/Survey Vessel. Hvilken funksjon den har vet jeg ikke. Vi vet jo at det også skal kjøres magnetisk/gravimetrisk survey, men det er neppe dette skipet som skal gjøre det.

Er det wide azimut 3D som skytes krever det minst et hjelpefartøy, men avstanden mellom skipene er vel for stor til det? Det er sikkert noen som kan si mer om det enn meg.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:15.004/centery:-28.583/zoom:12

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:14.6/centery:-28.6/zoom:9
Ro
15.03.2023 kl 18:43 2687

Når kommer svaret på hvem som er kjøper av skipet tro?