FRO – Offer for et geopolitisk spill?

Slettet bruker
FRO 11.03.2022 kl 20:21 21136

FRO – FRO – Offer for et geopolitisk spill?

FRO har gjennom årene ofte vert et safe bet på… «Lave kurser». Det er svært delte meninger blant profilerte shipping analytiker om kursutviklingen til FRO fremover. Før vi ser på det tekniske bilde må vi se på konsekvensene av det geopolitiske spillet som nå foregår og hvilke konsekvenser det får for import og eksport til og fra de enkelte land. Det er jo distanser og volum som avgjør ratene som igjen avgjør aksjekursen.

Så lenge Putin får sitte med makten i Russland vil det holdes strenge sanksjoner mot Russland. Vi så i forkant av invasjonen i Ukraina et betydelig avtalerush mellom Russland og Kina. Det er også grunn til å tro at tilsvarende avtaler, dog i mindre skala, er gjort med India og Pakistan. Hva har så dette å gjøre med FRO.

Russland har til dels forutsett hva som kommer i form av sanksjoner fra vesten. I et forsøk på å sikre økonomien, spesielt ved salg av olje og gass, har Putin inngått store nye forsynings avtaler med Kina og Østen. Fremtidige leveranser av olje vil gå i en ny gedigen rørledning direkte ned til Kina. Denne er allerede under bygging. I mellomtiden økes kapasiteten på nåværende rørledning som går via Sibir. Dette vil gi store utslag på fremtidige fraktruter.

Kina vil i tiden fremover kjøpe mindre olje fra Midt Østen og USA til fordel for handel med Russland. Dette er lange fraktruter som opereres av bl.a. FRO. Mye tyder derfor på et ytterligere fall i fraktvolum for olje. Dette er imidlertid en kvalifisert hypotese. Hva så med det tekniske.

FRO er i øyeblikket ned 3,10% i USA uten at dette har så stor betydning i et overordnet bilde. Ser vi kortsiktig i USA møter aksjen støtte ved USD 8,36. Et brudd her vil kunne ta FRO ned til området USD 8,00 før aksjen kan falle videre ned til «Gap» USD 7,6250 (NOK 68,54) Og her kan man få en fin inngang under forutsetting om «et noe bedret geopolitisk bilde. Bryter vi imidlertid ned videre er jeg redd for at vi ender opp i området USD 6,60 – 6,00 (NOK 59,34 – 54,00 ved kurs 8,99)

Konklusjonen må være at FRO ikke er teknisk eller fundamentalt aktuell under de rådende og antatt kommende markedsforhold. Dette kan imidlertid endre seg så vi har selvfølgelig FRO på radaren

TMP
Redigert 11.03.2022 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2022 kl 16:35 10584

Hehe..

Var vist ikke så interessant dette da alle ligger long og ingen short. nedgang er jo "kun gøy" for sistnevnte. Så jeg skal dermed begrense mine innspill. Men før jeg gjør det har jeg følgende kommentarer til Kråka og hans flokkfugler.

Iranavtalen er "på tynn is". Fraktvolumer fra USA til Europa og Asia vil mulig fall etter hvert som oljeforbruket øker i USA. USA vil sannsynlig lette på sanksjoner rundt Venezuela som gir kortere fraktruter for egenimport. Her er det flere skjær i sjøen som kan ta FRO ytterligere ned. Når det er sakt har Seeking Alpha en "Hold" på aksjen. Noen Aktuelle Tall:

Short USA 5,96% av utestående aksjer.
Short Norge 1,81% av utestående aksjer.

Det foreligger en rekke Fibonacci tall så her er det bare å begynne å regne folkens.

Lykke tilll
Slettet bruker
13.03.2022 kl 16:43 10557

På strake veien til kroner 140 så er vi samstemte om veien videre og der kan du ikke rokke ved det.Du har et par stk,samt en Hannisdal ellers så er flokken inntakt,og muligheter for at det skal komme noe positivt ut om atomavtale er absolutt til stede,for her jobbes det godt i kulissen,og Usa pleier å få det som de vil.
McCartney
13.03.2022 kl 16:47 10543

Jeg har nok mistet troen på FRO i 2022.
Det er mange som snakker om at oppgangen kanskje kommer først i 2023 eller 2024.
Det sikreste er å holde seg unna tenker jeg.
Tøff
13.03.2022 kl 18:08 10428

Det er flere her som er usikker på FRO. Jeg hadde sterk tro på aksjen lenge. Kursmål langt over 100 har vi hørt før. Veldig ofte ved sånne ekstreme kurser, blir det bare et blaff, hvis det inntreffer. Når man fikk løftet aksjen til 90, bør man være fornøyd. FRO har fortsatt NAV på 60-70 et sted.
Slettet bruker
13.03.2022 kl 18:35 10386

Det du skrev her er jeg personlig veldig enig i. Og vi vet jo at rørledningen fra Russland til Kina har lenge vært på gang. Det har egentlig vært Putin sin plan lenge, Det og "The Arctic" pathway, nettopp pga hans mistillit til Ukraine og EU. Russere sier jo at de ikke bryr seg om sanksjoner. Nei, de er mestre i å finne omveier, om så kostbare.

Iran avtalen er langt fra sikker.

Samtidig visste jeg ikke at FRO sin NAV var 60-70.
Hadde nok vært avventende med FRO.
Redigert 13.03.2022 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Normalone
13.03.2022 kl 19:12 10439

Det kommer til å være store svingninger på børsen og blant oljeselskapene/tank den neste tiden - og jeg skjønner godt at en derfor blir urolig. Det skrives mye om tankmarkedet fremtiden - og det som ihvertfall er sikkert er at det er mange forskjellige meninger. En må gjøre sine egne undersøkelser (basert på "objektivt materiale") og stole på seg selv.

Grunnen til at jeg har fattet interesse for FRO - og anser kurser midt på 70 tallet for å være av interesse - skyldes kort fortalt at jeg er overbevist om at det generelt vil være behov for økt oljeproduksjon som følge av de geopolitiske forholdene (gir mer frakt), blir lengre fraktruter (trenger flere skip) og veldig få bestilling av nye skip. Det vil skape et press og gi høyere rater. Jeg synes derfor at det som analyter Petter Haugen har uttrykt gir et godt bilde av virkeligheten - men dette er kun min oppfatning. Jeg har vist til flere lenker på en annen tråd - men for ordens skyld legger jeg de også ved her;

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/03/07/7831072/video-analytiker-har-frontline-som-favoritt-grobunn-for-en-lang-shippingopptur

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/03/06/7831049/video-derfor-drives-tankrater-av-amerikansk-skifer
Redigert 13.03.2022 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
McCartney
13.03.2022 kl 19:15 10427

Og hvis Iran sanksjonene heves, da begynner Irans 38 VLCC og 9 Suezmax å seile igjen. Dvs fler skip på det frie markedet.
https://capitallinkshipping.com/wp-content/uploads/2022/02/Weekly-Opinion-18-February-2022-Deal-Or-No-Deal-3_compressed.pdf
Redigert 13.03.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2022 kl 19:19 10414

Godt poeng
Slettet bruker
13.03.2022 kl 19:34 10367

Det tror ikke fuglen noe på da det er visse krav for å seile igjen for disse. d.v.s Miljømessig krav.Har de scrubere? Imo2022?
mcCartney er nok på kjøperen? fuglen kjenner lusa på ganga. Nordnet bataljonen er mann Sterke idag.hehe.
Ja så kom det en nyhet nå kl 1945 om at quatar sin utenriksminister er på vei til Moskva hvor han skal møte b.l.a utenriksminister laraov og en delegasjon ,hvor
møte blir avholdt på mandag.
Før han dro til moskva så har han hatt samtaler med utenriksministerene fra Usa og Iran.
Tampen Brenner er det et utrykk som heter når noe nærmer seg. Ja vi er very close a deal now tipper spøkefuglen.
Fuglen ser alltid Gode løsninger som beste utvei.
Redigert 13.03.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
McCartney
13.03.2022 kl 19:52 10351

Hei DF,
Nei jeg er ikke på kjøperen, jeg har solgt meg ut. Det er ikke noe jeg fant på selv, les linken som jeg la ved. Det er en av de som lager seriøse rapporter. Dere må gjerne kjøpe for min del, jeg har ikke noe å tape på det 👍
Slettet bruker
13.03.2022 kl 20:01 10313

Ok.Du har sikkert gjort det bra i den perioden hvor den gikk opp fra 58 kroner til 92 på kort tid,og det er forståelig.
Normalone
13.03.2022 kl 21:53 10128

McCartney - takk for at du deler rapporten. Den har jeg ikke lest.

Selv om det ikke blir noen avtale med Iran, er det flere som hevder at dagens situasjon uansett vil gi en betraktelig høyere oljeproduksjon/rater og gi grobunn for ny opptur i tankmarkedet (ref Haugen og Clarkson).

Som det står i rapporten du har vedlagt, vil nok flere av skipene Iran eier ikke kunne brukes/ev ta tid før de er i markedet - og uansett gir rapporten uttrykk for at avtale vil gi en ytterligere boost for tankmarkedet. Siterer siste avsnittet i rapporten;

"At first glance, the addition of the Iranian fleet would counter the removal of the rogue tanker fleet, especially for the larger vessel classes. However, lifting Iranian sanctions will likely still provide a boost to the tanker market. The return of the NITC fleet will take some time, while the impact on the rogue tankers will be immediate. In addition, we expect that Iranian crude output and exports will grow and this will add oil supply to the market. Eventually OPEC+ will attempt to bring Iran back into the fold and make them subject to production quotas again. Until that happens, the IEA thinks there is potential for an additional 1.3 Mb/d, on top of the 2.5 Mb/d they currently producer."

Denne rapporten ser således positive effekter for tankmarkedet gitt at en Iran avtale inngås.
Redigert 13.03.2022 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Normalone
13.03.2022 kl 22:09 10094

Det er dette som gjør aksjemarkedet spennende - at en har ulik oppfatning/tolkning/forståelse av fremtiden, hvilket nettopp gjør at noen velger å kjøpe mens andre selger. Hvordan ville aksjemarkedet fungert dersom alle mente akkurat det samme ift. når en skal kjøpe/selge...? Jeg er glad for at noen selger (gjerne til en lavere pris enn jeg er villig til å kjøpe) - må samme måte som at jeg ønsker at noen vil kjøpe mine aksjer når jeg skal selge (helst til en høyere pris enn det jeg forventer).

Akkurat nå ønsker jeg gjerne at noen vil selge FRO aksjer til et mye lavere nivå enn dagens kurs...:) Det skyldes at jeg, etter mine undersøkelser/vurdereringer, mener at det er et stort potensiale (og sannsynlighet) for at kursen vil ligge betraktelig høyere enn kr 76. Men det er selvfølgelig alltid en risiko i aksjemarkedet - og den må en selvfølgelig alltid ta med i sine vurderinger før en tar et valg.

Vil ønske dere alle lykke til i deres vurderinger/beslutninger og selv om en er uenig, håper jeg på konstruktive diskusjoner fremover.

Redigert 14.03.2022 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
McCartney
13.03.2022 kl 23:02 10000

Bra sagt, og jeg er helt enig med deg. Synes det er fint med forskjellige synsvinkler og innspill, da har man et bedre grunnlag for å ta en beslutning.👍
Slettet bruker
13.03.2022 kl 23:47 9924

Helt klart, Normalone. Ønsker deg en fin børsuke!
Slettet bruker
14.03.2022 kl 07:42 9736

Russland og IRAN Har et godt forhold, så her blir det en avtale
Tror Fuglen De er vel veldig glade for å få med USA på atomavtale,så dette ordner seg
Husk den var nesten ferdigbehandlet på fredag.
Kina har også vært med å bidratt i forhandlingene på et eller annet tidspunkt
Redigert 14.03.2022 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2022 kl 18:23 9272

Tja...

Som nevnt innledningsvis kan vi stå ovenfor store forandringer i fraktsystemet for olje. Det faktum at også India nå blir storkjøper av russisk olje vil sannsynlig ha en ytterligere negativ effekt på fraktruter, spesielt fra USA til Østen og Fra Gulfen til Østen. At IEA nå også maner til mindre oljeforbruk ganer heller ikke FRO. Så er det også usikkerhet rundt mulig forbud mot oljeeksport fra USA. Totalt sett synes risikoen for nedsiden å være overhengende.

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2022/03/18/7838666/india-vil-oke-kjope-mer-olje-fra-russland?internal_source=sistenytt
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/US-Oil-Rig-Count-Drops-Despite-Rising-Crude-Prices.html
https://www.youtube.com/watch?v=ZNoYZUEZIl4
Slettet bruker
18.03.2022 kl 18:56 9209

kl 18 03 kommer meldingen på FA om at india kjøper mer olje fra russland . kurs 8,53 da og har vært nede i hele 8,46,mens kursen er nå oppe i 8.59 bare ned 0.2 cent.
India får fyllt opp sine tankbåter og er til mindre konkurranse andre steder,
Nyheten sendte fro videre opp å går i pluss i løpet av dagen,tror fuglen ,og om ikke lenge må vel iran avtale være i boks.
Nå 8.60 ned bare 1 cent og stigende. Hilsen fuglen som har stor tro på fro.
Redigert 18.03.2022 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
hogan
18.03.2022 kl 19:05 9190

Må en del skraping til for at supply og demand kommer i balanse.
Tror vi skal ned på 60-tallet her, ørkenvandring framover, selg
Bulk blir bra, økning i demand, og nesten ikke ordrebok.
Global infrastructure,masse pakker fra myndigheter, 4 industrielle revolusjon, vindmøller, ladestasjoner, masse oppgradering i infrastruktur, 5g osv, iallefall til 2027
Slettet bruker
18.03.2022 kl 19:08 9189

Ikke prøv å lære fuglen Tank for det er det han kan best og borr er bare en Hobby.Hyggelig å tjene penger på hobby.
Fro er Nå opp som fuglen hadde Bestemt til 8.64. Ingen over under,ved siden av,Fuglen har kontoll oppe i skyene og ser godt tanfarten hvor den bærer.og la seg ikke belæres. Mye fjøsnisser skal besvares men hear the deal welcome.
India slkal jo fylle opp deres vccl og da blir det jo mindre konkurranse andre plasser for fro,da de fyller opp vccl i Russland.ikke sant T.M.P
Jeg har mange ganger gjort noen veldig gode kjøp i fro på våren.
Syntrs ikke du også det er rart når du mener du har rett at STNG og TNK og Euronav stiger alle opp mott 1 %,og at Fro nå passerer Dagens Høyeste i Usa på 8.65 dollar,og det sier at Fuglen sine anntagelser om ikke å bekymre seg for det,men se positivt er noe aksjonærene i de selskapene gjør Nå.
Jeg la merke til den store salgsposten i fro i slutthandelen på 300000 aksjer ,men shorterene får det aldri som de vil.Fuglen pleier å få det som han vil. 8.66 nå og stigende. Vendepunktet i aksjen er NÅ:
Kanskje alle tankaksjene stiger for de leser jo ikke FA i Usa.hehe
Redigert 18.03.2022 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Normalone
19.03.2022 kl 08:42 8935

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/OPEC-Oil-Production-Is-1-Million-Bpd-Lower-Than-Target-Level.html

Her er det fortsatt sterkt behov for mer oljeproduksjon - og det blir bare et spørsmål om tid før vi ser at landene gir etter for "presset" om mer produksjon. Siterer følgende;

For more than seven months now, OPEC+ has actually added lower volumes to the market each month than the 400,000 bpd nominal monthly increase announced in each of the OPEC+ meetings since August 2021.

"The biggest oil-consuming nations, including the United States, as well as the International Energy Agency (IEA), have been calling on OPEC+ for months to boost supply faster to help tame soaring oil prices and narrow the widening gap between the group’s quotas and the much lower actual supply to the market.

Africa’s OPEC members, mostly big producers Angola and Nigeria, have struggled to raise their production because of a lack of investment and capacity. Other producers cannot raise output too much, either. The only ones with enough spare capacity to meaningfully add to the OPEC+ production are OPEC heavyweights Saudi Arabia and the United Arab Emirates (UAE).

However, neither the Saudis nor the UAE has stepped forward to fill in the widening gap in global oil supply, which is set to become much wider after Russia’s invasion of Ukraine that led to buyers’ “self-sanctioning” of Russian oil."

Det er ikke uten grunn at analytikere tror på gode tider innenfor Tank.
Redigert 19.03.2022 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
Normalone
19.03.2022 kl 09:11 8897

Flere medier som også bemerker at ny atomavtale med Iran er på oppløpssiden. Som følge av den høye oljeprisen og behovet for olje vil nok gjøre at flere av partene har enda sterkere ønske om å få denne avtalen på plass - med det resultat at det kommer mer olje (fra Iran) i markedet (veldig positivt for Tank);

https://www.nrk.no/nyheter/russland_-naer-ny-atomavtale-med-iran-1.15893325
Slettet bruker
19.03.2022 kl 09:46 8831

Ingen hvet nøyaktig når en avtale blir anonsert,og derfor tok heller ikke jeg noen mere sjanse på å være ute av fro mere. det som er helt sikkert i Mine øyne er at kursen
på fro vil da gå rett i taket.Det er Verdt å sitte å vente til tankfarten tar seg opp og til denne avtalen er i boks.
Med over 4.1 millioner aksjer short så kan det bli gøy da?
Slettet bruker
19.03.2022 kl 09:52 8819

Tja...

Nå har vel de fleste andre av oss en tidshorisont noe lengre en et kvarter. Når det gjelder tankmarkedet generelt fremover mener jeg det hersker stor usikkerhet. At verden nå skriker etter olje vet vi jo alle. Det store spørsmålet er imidlertid hvor dette skal komme fra og om det i det heletatt finnes noen produksjonskapasitet. Dette vil nok etter hvert komme men som det også antydes av andre kan dette ta tid. At tank kommer er nok ganske sikkert. Spørsmålet blir da når og fra hvilket nivå.

Jeg skal ikke påstå at FRO faller under NOK 70,-. Men slik situasjonen nå er kjøpes ikke denne på høyere nivåer. Skulle den imidlertid komme ned på 60 tallet vil den bli kontinuerlig vurdert opp mot det geopolitiske bildet og evt produksjonssignaler fra oljeindustrien.

Ha en fortsatt god helg.
Slettet bruker
19.03.2022 kl 09:55 8805

En God Helg til Du også T.M.P
Hilsen D.F
Slettet bruker
19.03.2022 kl 10:16 8762

Gode innspill her, ingenting er hogd i stein.
Jeg følger FRO tett, men foreløpig fra utsiden.
Normalone
19.03.2022 kl 13:11 8608

TMP - her er du inne på kjernen for hvordan en skal tjene penger i aksjemarkedet, nemlig timingen for kjøp/salg. Dette er kanskje det aller vanskeligste - og hadde alle visst hva som vil trigge en bevegelse (og når kursen vil stige/synke) ville alle vært millionærer.

Jeg har stor respekt for dine synspunkter når det gjelder FRO - og skjønner godt at usikkerheten gjør at flere fortsatt er på sidelinjen (hvilket jeg tror flere er). Min erfaring er at dersom en har tro på bransjen/selskapet - og er overbevist om at tingene vil bedre seg (men vet ikke akkurat tidspunktet) - er det bedre å komme inn i forkant. Jeg har derfor valgt å kjøpe nå som kursen er på 70 tallet. Vi får se om en kan få aksjer billigere - men jeg er sikker på at kursen vil ligge betraktelig høyere om en stund.
Redigert 19.03.2022 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Flipper
19.03.2022 kl 14:43 8520


Så lenge Putin får sitte med makten i Russland vil det holdes strenge sanksjoner mot Russland.

VG i dag:

Nå handler Europa mer gass av Russland enn før krigen.

Les på linken:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g6GoG1/vi-klarer-oss-ikke-uten-putin
Slettet bruker
19.03.2022 kl 14:49 8513

Takk for flott innspill Normalone..

Som du er inne på har timing mye å si. Selv handler jeg i ordinære aksjer og CFD`er. For ordinære aksjer er kanskje timing, og det å finne riktig inngang, relativt viktig. I CFD markedet som er høyt gearet og kun et veddemål mot det papiret eller instrumentet man eksponerer seg mot er fornuftig / riktig strategi ganske avvikende og det er relativt viktig og komme inn på eller nær bunn ved long og topp for short. I CFD markedet eier du intet annet en tap eller gevinst regnet fra inngang. Tekniske charts er dermed svært viktig og må vektlegges vesentlig høyere en fundamentale forhold men hvor fundamentale forhold også vektlegges. Så her er en oppsummert teknisk vurdering som forklarer hvorfor jeg ikke anser FRO som kjøp i øyeblikket.

Det er en høy sannsynlighet for at FRO har bunnet ut i slutten av januar i år. Dette underbygges gjennom bl.a en dobbel bunnformasjon med referanse fra midt april 2021 og sent januar i år kurs +/ - NOK 55,50. Aksjen toppet så NOK 91,61 den 08 mars for så å starte en korreksjon. Spørsmålet blir da hvor lenge og hvor dyp denne blir. For å prøve og beregne denne må man finne viktige nivåer hvor bl.a algoritmene vektes mot gjennom matematikken. En fint verktøy å bruke her er Fibonacci retrisement.

Tirsdag 15 mars var intradag lav NOK 71,46 med påfølgende vending opp etter penetrert Fibonacci retricement 50,00%. Her kan man argumentere for at dette var et «Flagg» og hvor nye fall kommer. Det som også underbygger dette, er «stick» torsdag 17 mars som var en «Doji» (Japanese candle stick) En «Doij» etter en liten oppgang signaliserer som oftest en topp. Men om dette skjer kan neste legg ned være kort. Så her kommer det som kan spilles ut på den positive siden.

FRO kan være i ferd med å ta «hypotesen BORR». FRO kan være i ferd med å søke en ny bunn og referanse i en kommende positiv kanal. Dette er langt fra sikkert men det faktum at vi går mot et «Golden cross» i dag chartet og at MA 200 nå leser NOK 69,95 som igjen ligger nært Fibonacci retricement 61,80% gir grunnlag for en viss optimisme. Området NOK 70,00 - 68;00 fremstår som «Key support» gjennom overnevnte og sammen med tidligere toppformasjon fra januar. I så fall kan en optimal inngang ligge rundt nivå NOK 70,00 Flere Oscillatorer underbygger sannsynligheten for et slikt senario. Skulle vi få et brudd ned er det sjanse for fall ned i området NOK 60,00 – 55,00.
Redigert 19.03.2022 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Normalone
19.03.2022 kl 15:41 8453

TMP - tusen takk for at du deler dine TA betraktninger med oss. Du virker å ha veloverveide begrunnelser (og plan) bak din investeringsstrategi - og det er det aller viktigste! Jeg personlig har valgt å legge mindre og mindre vekt på TA. Grunnen til det er at jeg ofte har et lengre perspektiv med investeringen og at TA for min del legger mye vekt på "historikken" og er mer etterpåklokskap - og min erfaring er at det fundamentale alltid vinner til slutt. For å ta et eksempel - når det gjelder Norwegian har jeg lest at alle burde skjønt at kursen i Norwegian ville falle pga TA. For min del var det enkelt å skjønne basert på de fundamentale forholdene og markedsutsiktene at kursen ville falle. I MPCC, dersom en kun baserte seg på TA, burde ingen ha kjøpt seg inn i selskapet når kursen var på kr 3....

Det kan sikkert argumenteres ift TA at gitt den forutsetning at "alt vil være som før" i FRO, vil kursen muligens falle ned til kr 70 - men grunnen til at jeg har valgt å investere i FRO nå (med kurs nede på kr 70) er nettopp fordi jeg er overbevist om at de fundamentale forholdene vil endre seg i nær fremtid (høyere oljeproduksjon/rater, mer frakt) - og da vil det trumfe TA. Om det vil inntreffe vil tiden vise:)

Oppsummert - jeg utelukker ikke at TA vil ha betydning (og særlig i det korte bilde), men selv om baserer seg på det er det ikke mye mer den vil falle (dersom den faller videre ned til kr 55 vil det skyldes utvikling av det fundamentale). Jeg legger mye mer vekt på hvordan det fundamentale vil være i fremtiden.

Lykke til videre TMP - fortsatt god helg!
Redigert 19.03.2022 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2022 kl 17:53 8323

Og husk Normalone og TMP, ihvertfall jeg suger til meg alle innspill fra dere som har mye mere kunnskap og erfaring.
Min styrke er ekstrem interesse for markedet og har tidligere konkurrert på høyt nivå internasjonalt i idrett.
Nå er konkurransen flyttet inn i aksjemarkedet.
Takk for deres diskusjon og at dere byr på deres kompetanse.
Slettet bruker
19.03.2022 kl 20:18 8213

Hei rep Det er alltid fint å diskutere med noen som hele tiden ønsker å utvikle seg innenfor aksjemarkedet. pgs,eguinor sioff borr.shelf.fro, er alle avhengig av hverandre da de alle er et ledd i oljeindustrien. det er godt å vite litt om allt slik at du får en innsikt i hvordan ting binder allt i sammen.det at du har vært tidligere topp idrettsutøver hjelper for å skjerpe sansene,Jeg selv har vørt aktiv fortballspiller i min Grønne ungdom. Tiden flyr rep. Det å kjenne til hva som er bra å satse på i nuet er viktig .
les å lær hva de som kjenner markedet tenker.På et lite kontor felleskap i oslo så sitter det nå noen luringer som prater om en gamechanger Tgs og en meglerfavoritt
Subsea 7. Dette er også et par selskaper som du bør studere rep. Vi skal ikke forelske oss i aksjen,men tjene godt på innvesteringen.
Frontline er et selskap som har god likvid og er lett å komme seg ut av ved salg. Jeg vil bare advare om det jeg har observert i shelf,så er det veldig vanskelig å komme ut med mye aksjer til en God sum da likviden og volumet er veldig lavt der. Jeg har tro på caset,men er veldig forsiktig med å trade der. jeg hadde en trade på fredag som gav en pen liten gevinst,,men jeg måtte gå ned da det var lite til kjøp der. Tenk rep vi er i pluss på børsen i år Takket være den sorte økonomien.hehe
Husk ved iran deal så dunker borr og shelf i bakken sånn med en gang sammen med oljestupet,og frontline vil gå i take tipper fuglen.. så dersom dui kke eier Fro,så håper du vel heller ikke på en iran deal,da du ikke hvet hva som skjer med borr og shelf kursen. Trist om fuglen få rett,men ikke for alle som er i Fro. Oljeprisen vil fort etablere seg høyt allikevel,da det er beov for mere olje enn det iran kan tilby,også tar det litt tid før den olja fra iran kommer ut i frakt. rent psykologisk vil det virke inn med en gang.
Det var ment som et tips da du har nevnt tidligere hvor mange aksjer du har kjøpt der. Ikke glem likviditeten når du tenker å ta gevinst i Shelf.
Du må ha Lykke til med dine innvesteringer rep,og ha en fortsatt God Helg.
Hilsen D.F
Redigert 19.03.2022 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2022 kl 21:58 8106

Takk for det DF, masse lykke til du og,
Ja man må passe på, illikvide aksjer krever ekstra varsomhet.
Vurderer mange ting, men er ikke like overbevist om Iran avtale, hvis den kommer så må de og lete etter mer olje.
Tror markedet priser inn det 1 mill fat som kommer inn i markedet 6 mnd etter oppheving sanksjoner.
Det er mer fundamentalt skakkjørt reservekapasitet, slik at Iranavtale ikke betyr så mye.
Ang Borr og Shelf så er det bare å sitte, mens Fro skal opp, men når det skjer er vanskelig å si, men kan vel fort gå opp mot 90-95 på en Iran avtale.
Takk for dine betraktninger DF, jeg er nok litt mere rolig med mine Longtendenser, men måtte vi alle lykkes.
Vergil
20.03.2022 kl 07:25 7897

Illikviditet kan være en stor fordel. Det er ofte årsaken til grisebillige aksjer for småsparere. Dette har jeg erfart mange ganger i fx HAVI. I det øyeblikket aksjen går, kommer volumet uansett, ofte med en ekstra katapult. Skal man trade må man ha volum. Mvh
Slettet bruker
20.03.2022 kl 09:57 7784

Ja vi så jo Shelf ene dagen med omsetning ca 21 mill ca, økende tendenser ser vi der. Fra å ligge brakk, så øker interessen bl.a i Shelf. Beklager dette var en avsporing på denne tråden,
Faan og bare søndag idag, gleder meg til mandag
Flipper
20.03.2022 kl 11:37 7651

.det at du har vært tidligere topp idrettsutøver

Jeg var Oslo mester i brystsvømming, all idrett, bla. American Fotball, rugby etc.

Husk Frontline har kun 204 mill utestående aksjer som er liten float
Redigert 20.03.2022 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Stock_ings
20.03.2022 kl 13:22 7558

Tnx, det var en god rapport. Jeg var ikke klar over dette med fraktflåten deres, og så bare økt volum fra Iran som veldig positivt for FRO. Det har vel strengt tatt ikke noe å si med økt volum da?
Normalone
20.03.2022 kl 13:55 7518

Stock - hvis du går inn i rapporten kan du bl.a. lese følgende;

"At first glance, the addition of the Iranian fleet would counter the removal of the rogue tanker fleet, especially for the larger vessel classes. However, lifting Iranian sanctions will likely still provide a boost to the tanker market. The return of the NITC fleet will take some time, while the impact on the rogue tankers will be immediate. In addition, we expect that Iranian crude output and exports will grow and this will add oil supply to the market. Eventually OPEC+ will attempt to bring Iran back into the fold and make them subject to production quotas again. Until that happens, the IEA thinks there is potential for an additional 1.3 Mb/d, on top of the 2.5 Mb/d they currently producer."

Denne avtalen vil helt klar vært positivt for tank
Slettet bruker
20.03.2022 kl 15:20 7416

Som TMP, er min formening at FRO kursen skal ned.
Tilbuds og etterspørselssiden for tank var i ubalanse allerede før Ukraina krisen – som forklarer de dårlige ratene. Men det var en optimisme og forventning i markedet om at demand skulle opp post covid samtidig som supply skulle ned grunnet EEXI reguleringers antatte positive konsekvenser for scrapping/ evt. slow steaming kombinert med lav ordrebok – som forklarer de da økende secondhand prisene på skip (og luftige aksjekurser for tankrederier).
Nå er det flere tegn som tyder på at den tidligere antatte demand og supply utviklingen vil ta lengre tid. IEA har revidert demand prognosene sine for oljeforbruk, de strategiske oljelagrene etterfylles ikke fordi de tross alt er store nok til å vare en god stund, det er vanskelig å få tak i oljen og kostnaden forbundet med å etterfylle er altfor høy. EEXI reguleringer vil bruke årevis på å ha noen flåterelevans og i tillegg ser det ut som om enkelte asiatiske land velger å kjøpe mer russisk olje på grunn av prisrabatten de får og til tross for sanksjoner fra vesten. Noe av dette blir levert via rørledninger, men mest via tankskip, begge som erstatter skipninger som tidligere hadde lengre fraktvei. De som nå kjøper oljen som de asiatiske landene tidligere kjøpte, er geografisk plassert nærmere lastepunkt og dette har da negativ ton-mile effekt på flåten– som igjen er uheldig for tankmarkedet. I lys av dette – og til tross for en mulig positiv nyhet angående Iran (som betyr mer olje/oljefrakt, men også flere skip og frakte med) - er det grunn til å tro at det elendige fraktmarkedet vil fortsette en god stund til.
På et eller annet tidspunkt står vi i fare for at sentimentet for tank snur fra positivt/avventende til negativt, noe som da vil påvirke secondhandprisene. FRO aksjen trades typisk til en premie over NAV, men faller asset values vil dette formodentlig også påvirke aksjekursen negativt. I dag er NAV ~kr 70 og en 10% korreksjon på assetvalues (tilsvarende en reversering av siste ~halvårs økning) nedjusterer FRO’s NAV til lavt på 50’tallet.