OneD skaper anodeetterspørsel i 2024

fjellape
RECSI 12.03.2022 kl 20:01 8620

Recsi har en kapasitet til å produsere 20 000 tonn/år i ML.

Når det gjelder spørsmålet om når det er etterspørsel for å starte opp, så er det bare hos OneD Sinanode hvor jeg har klart å lese konkrete planer for framtida.

Hvis man funderer litt og gjetter seg til tall, så er min prognose at kundene til OneD kan kan trenge en halv ML-fabrikk i midten av 2024, og at Recsi trenger å starte opp den første reaktoren i slutten av 2023.

Hvis man tenker seg et scenario der OneD sine kunder produserer 3 millioner 2025-kjøretøybatterier og jeg gjetter på 60 kwt's batterier med 3,5kg scilisium hver, og OneD planlegger full produksjon fra medio 2024.

OneD slapp en del presentasjoner våren 2021, som gir grunnlag for prognoser.

Milepelsplan:
Iflg OneD vil kampen stå om 2025-modeller av kjøretøy, og man tenker seg OEM-fabrikkene vil gå i full produksjon med Sinanode fra midten av 2024.
Nå kjenner jeg ikke til hvor stor kundemasse OneD har, men volum på 3-4 millioner biler pr år er nevnt i visse sammenhenger.
I høst var OneD i ferd med å bygge opp dedikerte pilotfabrikker for produksjon av andoer i ML, for hver enkelt OEM, som skal kunne produsere opptil 340Mwt hver seg pr år. Etter mine beregninger vil man trenge 20 tonn silisium til hver babrikk, for å produsere 340Mwt.

Batteristørrelse:
I dag har mange batteribiler i mellomklassa batterier på 40-60 kwt, og premiumbiler kan ha batterier i 100kwts-klassa. Hybridbiler kan ha mye mindre batterier, mens lastebiler kan ha flere hundre kwt. Det er mange typer kjøretøy.

Vekt:
Hvis man bruker 1kg sinanode pr 3,4kwt, og man har 20% silisium, så skulle man trenge 3,5kg silisium i et batteri på 60kwt. Enkelte prognoser antyder at man kan få anoder med 10-20% silisium utover denne dekade.

Usikkerhet:
Her er det mange faktorer som kan bli svært forskjellig fra hva jeg tipper på.
Bilprodusentene vil nok ha produksjoner i ulike verdensdeler, og de kan være avhengige av å kjøpe fra lokale råstoffleverendører.
Det florerer med ulike batteriteknologier som ulike aktører vil satse på.

Pilotproduksjon:
https://www.benzinga.com/pressreleases/21/10/n23278871/oned-battery-sciences-launches-sinanode-pilot-manufacturing-plants-breaks-through-silicon-ev-batte
Milepelsplan:
https://onedsinanode.com/wp-content/uploads/2021/05/OneD-SINANODE-Korea-SVBF-May-11-2021-FINAL.pdf
Forklaring:
https://www.youtube.com/watch?v=ySCFZIWMYQA

Det er flere andre potensielle kunder av Recsi som har hatt konkrete planer, men disse har jeg ikke klart å ta seriøst. Som at Violet Power skulle ha en produksjon i andre kvartal 2021 med kapasitet på 500MW, og Group 14 skal ha en fabrikk i 2023 med kapsitet på 12000tonn silicon-carbon-komposit, og et par utviklere av reine siliocon-anoder har sine drømmescenarior. OneD derimot her hatt pilotproduksjon siden ca 2015, og ser ut til å være flere år tidligere ute enn mange andre.
Hanwha kan være den mest lovende potensielle kunden som kan trigge oppstart av ML, men jeg kjenner ikke til konkrete framdriftsplaner der.
Redigert 05.04.2022 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Stabukk
12.03.2022 kl 22:48 8252

Ein grundig og tillitvekkande kalkyle. Har sjølv ikkje kunnskap nok til å «bekrefta» dette, men utrekninga viser vel tydelig at råstoff til batteri blir viktig for Rec, tidligare enn mange har venta. Også Group14, som Rec har avtale med, har vore veldig aktiv med PR om si anode-satsing. Reknar med at også dei er i rute.

Sila Nanotechnologies sitt stadvalg for fabrikk veit vi ikkje noko om så langt. Uansett vil naturlig nok Hanwha/Q-Cells bli kunde og ta ein stor bit av Rec sin ML-kapasitet. Så grunnlaget synest godt for restart på bra høg kapasitetsutnytting. Forhåndsbetaling blir neppe eit problem med fleire kundar i kø, kanskje endå fleire når Washington State no har forlenga ei gunstig skatteordning med 5 år frå 2027 (Bill 5849)

Treng OneD «en halv ML-fabrikk i midten av 2024», slik fjellape antydar, må vel Rec nokså snart vurdera å utvida kapasiteten ved anlegget i Moses Lake?
Slettet bruker
13.03.2022 kl 01:47 7963

Komplisert dette. Vært litt i tvil helt siden jeg så dette intervjuet med CEO i OneD. Han mener silangass er tilgjengelig i store kvanta for 30 millioner elbiler.

Anbefaler å se hele intervjuet, men særlig fra ca 29 minutter for akkurat det jeg nevnte over.

https://youtu.be/ySCFZIWMYQA
DonJuan
13.03.2022 kl 09:45 7520

Rec er åpenbart en dominerende produsent av silan gasser som i dag brukes i elektronikk, men hvis man ser på hele markedet for silan relaterte gasser så er konkurranse landskapet mye mer komplekst.

Jeg er ikke kjemiker og syns det er vanskelig å få oversikt over de ulike segmentene for silan gasser, dere respektive kompetetive landskap og potensielle bruksområder. Så hvis det er noen som har denne oversikten hadde jeg satt pris på hvis de kunne dele det her.

Regner med at det vil være ulike måter for forskjellige anode produsenter å få inkorporert silan i anoden, hvor noen helt sikkert kan bruke gasser som REC ikke har en like dominerende posisjon i. Det er vel i stor grad her risikoen for REC og dems rolle i batteri eventyret ligger.
Slettet bruker
13.03.2022 kl 09:46 7508

OneD er et meget interesant selskap, slik jeg har forstått så lager de ikke ferdige anoder, men de "låner" grafitt av anodeselskapet, og "putter inn silicon/silan, og fester nanowirer til grafitten, og sender grafitten tilbake til anode selskapet. Om jeg har forstått dette rett, kan de gjøre dette for hvilken som helst anode/batteri fabrikant. Da kan OneD svelge unna mye av Rec`s silangasser
Skalleknarp
13.03.2022 kl 11:01 7249

Vil disse batteriene være egnet til lagring av vind energi? Det vil nok bli behov for en betydelig investering her for å sikre stabil vind strøm…. Fremtiden er sol og batteri🤠
Intravenøsiu
13.03.2022 kl 12:27 6987

Det er monosilangass, SiH4 som OneD battery materials bruker.

Det renheten man sikter til når man sier at det ikke er samme krav som til bruk innen elektronikk, jeg har lest tidligere at Rec har lavere kost ved produksjon av lavere renhet silangass.


Det er veldig få aktører i solbransjen som bruker monosilangass, de fleste benytter triklorsilan som innsatsfaktor.


Slik jeg har forstått det så er blir monosilangass laget ved å destillere klorsilan (klorsilan er flytende ved romtemperatur), det er mer komplekst å lage monosilangass.

Rec er den eneste aktøren med ledig kapasitet for monosilangass.

DonJuan
13.03.2022 kl 17:02 6462

Hvordan kan CEO i OneD hevde at silan gassen de trenger allerede finnes i store kvanta og brukes i solar wafer produksjon hvis det er monosilane de bruker? Er du sikker på at de ikke også kan bruke triklorsilan som det finnes langt flere produsenter av?
Intravenøsiu
13.03.2022 kl 17:35 6312

Det er dette de sier selv: https://www.google.com/search?q=sih4+sinanode&client=safari&rls=en&biw=1570&bih=968&ei=KxwuYpjFHoSFxc8PrOezuAo&ved=0ahUKEwjYhtuqwcP2AhWEQvEDHazzDKc4ChDh1QMIDQ&uact=5&oq=sih4+sinanode&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQghEKABMgUIIRCgAToHCAAQRxCwAzoFCAAQgAQ6BggAEBYQHjoECAAQEzoICAAQFhAeEBM6BQgAEKIEOggIABANEB4QEzoKCAAQCBANEB4QEzoHCCEQChCgAUoECEEYAEoECEYYAFCMCFicEWDwEmgBcAF4AIABgAGIAe8GkgEDMi42mAEAoAEByAEDwAEB&sclient=gws-wiz

De har og plassert pilotfabrikk i Moses Lake

https://apnews.com/press-release/pr-newswire/technology-science-business-palo-alto-moses-lake-270c00a2f0cf0138185b984c99e9109a

det er ingen av aktørene jeg har lest om som bruker triklorsilan som innsatsfaktor for å lage nanosilisium (tråd/partikler) for batterianode.

SiH4 inneholder ikke klor, i motsetning til “trichlorosilane”

(mono)“silane” på engelsk kun hydrogen og silisium, 1.4 kg silangass=1kg silisium, dvs 400 gram av dette er hydrogen, som ikke kommer med i sluttproduktet.
Redigert 13.03.2022 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Stabukk
14.03.2022 kl 13:30 5035

Er nokså kunnskapslaus både på kjemi og elektronikk i batteri-anodar, men synest dette er ein tråd som ikkje bør dø ut!
Vi veit vel ca. kor stor del av Moses Lake sin kapasitet Hanwha vil legga beslag på ved oppstart. Spørsmålet blir då kor mykje andre, inkludert anode-produsentar, vil kjøpa i 2023 og 2024. Vil Rec stå fast på berre å gjera avtale med selskap som betaler på forskudd? Og vil det i 2024/25 vera behov for utvida produksjon?

Spør nok «meir enn ti vise kan svara». Men andre har kanskje meir konkrete og sannsynlige innspel.
Bob Macahan
28.03.2022 kl 11:18 4021

Den här tråden är väldigt viktig just nu. Jag hade helt missat att OneD öppnat produktion i Moses Lake.
OneD är mer intressant än Group 14.

Fjellape, Kan vi ändra headline till en kortare och samla allt om OneD här? Du har ju bra koll på OneD :)
Slettet bruker
28.03.2022 kl 13:19 3823

Kan det være at Hanwha sitt kjøp rett og slett skyldes at de trenger en garanti for å sikre ett visst volum til wafere,slik at ikke hele kapasiteten i ML går med til batteri industrien.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 13:39 3669

Det er en interessant tanke du kommer med her Silverbutt. Synes selv OneD er spennende, men hvorfor tenker du at det er mer interessant enn Group14, Bob? Batteripotensialet var en stor grunn til at jeg satset hardt i Rec. Folkene bak Group14 er bunnsolide. De fleste jobber mot silicon anoder nå, og det er svært gledelig å se. La meg si det sånn, det er større fisk i havet enn både OneD og Group14 som er interessert i silangasskapasiteten til Rec.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 13:43 3632

Det med batteri er veldig spennende. Har også tenkt lenge at dette vil være en stor fordel for Rec som også sitter på gode egg i kurven når solar skal få sin renessanse på solar utenfor Kina og mye spennende i USA. Stoler på selskapet når de sier at det ikke er nok silankapasitet i markedet.

SilaN er også en storfisk med sine planer.

At Hanwha velger å gå såpass til verks kan fort henge sammen med at de ønsker å sikre seg litt av ML sin kapasitet. Blir spennende å se hvordan året utvikler seg. De fleste på anodefronten virker å satse mot produksjon i 2024 og 2025, så avgjørelser må snart begynne å vise seg når det gjelder hvor de skal bygge fabrikk og hvem som skal levere godsakene.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 13:48 3589

En ting er sikkert Hanwha måtte gi premie for å sikre seg Aksjene . De gjorde ikke dette uten grunn hvordan man en vrir og vender på dette. Hvordan markedet priser dette inn er helt på jordet men nå er det jo engang sånn at fornuften alltid vinner til slutt.
Redigert 28.03.2022 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 14:00 3489

Måtte gi premium ift. hvordan markedet priser Rec per dags dato. Men du kan være trygg på at de likevel ble gitt en solid rabatt.
Onmyway
28.03.2022 kl 14:20 3379

Legger det inn her også for å få det under OneD-headingen:

For fire dager siden takket RECSI på LinkedIn for en artikkel fra PV magazine. Innlegget har kun en kommentar, og denne er fra Vincent Pluvinage, CEO i OneD Battery Science:

«Congratulation to Hanwha for a brilliant strategic move at the right time. Hanwha Solutions Corporation is the right partner for REC Silicon USA plant in Moses Lake, WA.

More than a year ago, OneD Battery Sciences set up SINANODE North America Corporation in Moses Lake, to establish its first two #SINANODE production facilities for its US EV customers. CVD Equipment Corporation is providing next month the new CVD equipment.

OneD is now planning more facilities in Asia and Europe, enabling localized supply chains so important to making EV batteries more affordable, a goal of every global EV makers.”

https://www.linkedin.com/posts/rec-silicon_hanwha-commits-to-us-manufacturing-across-activity-6912516128019808256-bIqf?utm_source=linkedin_share&utm_medium=ios_app
Redigert 28.03.2022 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
28.03.2022 kl 14:43 3307

Ganske utrulig at noen selger seg ut på kurs rundt 15. HS vet hva dem gjør. Har sagt at jeg skal selge 20 % av beholdningen min når mld om oppstart ML kommer. Resten kan stå til 2030👍🟢
repsol
28.03.2022 kl 14:47 3266

Selv trur jeg dem måtte opp noen % for og få Aker sin andel , er ikke dermed sagt at dem må så høyt opp for få resten , hva skjer med kursen om den nye stor eier lufter at dem vurderer og av notere Rec , tipper dem får noen mil aksjer rett i fanget da billig .
Håper jeg tar feil for dere som sitter her min far inkludert .


repsol
Redigert 28.03.2022 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 14:53 3231

Ja, hva tror du skjer da? Kan du fortelle meg hvorfor et flertall av aksjonærene skulle stemme JA til noe slikt? Eller tror du at Hanwha bare kan vedta noe slikt på egenhånd?

Herregud. Begynner å forstå hvordan denne aksjen kan falle selv på gode nyheter...
Redigert 28.03.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
repsol
28.03.2022 kl 15:03 3152

Dem har ikke dårlig tid , nå fungere en sånn avstemming som alle andre avstemminger i et valg , flertallet bestemmer , jeg også håper at rec går som en kule men tiden vil vise hvem som vant .
Nå sitter vi med 50 k i fam , hadde jeg bestemt så hadde jeg solgt dem samme dag som røkke gjorde det , men noe blir litt for glad i aksjene sine i denne familie ))

repsol
Redigert 28.03.2022 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.03.2022 kl 15:23 3000

Siste grep frå Hanwha er nok først og fremst for å sikra sine eigne råstoffbehov frå eit gjenåpna ML
Men i det nye styret vil også Hanwha ha full kontroll med kva anode-kundar Rec gjer avtale med, Group14, OneD eller kanskje Sila Nano.
Går ut frå at intensjonsavtalen med G14 ikkje blir kansellert, men Rec er nok i posisjon til å forlanga forhåndsbetaling for levering i 2023, som signalisert alt i fjor.
Rec sitt ferske brev til Moses Lake Counsil er vel også eit klart signal om at kapasiteten blir utvida, kanskje eit ML2 for å dekka etterspørselen?
Slettet bruker
28.03.2022 kl 15:35 2920

Kan vi slutte å komme med konspirasjonsteorier om store stygge koreanere .. nå må dere ta dere sammen . Alt ligger til rette for at REC skal lykkes . Hvorfor i verden tror dere at noen selger for en kurs som er langt under det største aksjoner kjøpte for og dette i en periode hvor REC er i siget?
Herregud ! Nå må dere roe dere ned , er jo et gjeng med kjerringer !
Slettet bruker
28.03.2022 kl 15:41 2872

Takk og lov at man kan låse trådene så slipper man og lese tullet😊
fjellape
05.04.2022 kl 18:45 2237

Både OneD og G14 er spennende selskaper.
OneD har kjørt pilotproduksjon siden ca 2015, så Sinanode bør være velkjent og utprøvd blandt de store batteriprodusentene. Det virker som at OneD forstår hva som skal til for å skalere opp til industriproduksjon, og man har en enkel utvei til å erobre markedet: I stedet for å produsere anoder sjølv, så tilbyr man ingeniørtjenester for at de store OEM skal produsere anodematerialet sitt sjølv, med blandinger av sine egne mix med karbon, og med sine egne tilpasninger for ønska egenskaper. Man har en klar milepelsplan som sier at man skal produsere for fullt fra midten av 2024, og at slaget står om 2025-modellene. Det ser ut som at man følger planen, og nå skulle OneD kjøre dedikerte pilotfabrikker i ML for hver enkelt OEM for kundetilpassa produkter. For noen år sida, såg det ut som at Sinanode var registrert på samme addresse som Recsi i ML.
G14 starta pilotproduksjon for ett år sida, så de kan være mange år etter sånn sett. Her signaliserer man også at man har forståelse for industrien. Men man satser på egen fabrikk av anodemateriale, og jeg lurer på om det kan være vanskelig å komme inn på global bilindustri på den måten. Det er mulig G14 har ett nyere og smart produket, men at man er i en tidlig fase med diffuse framdriftsplaner.
OneD kan være den som tar markedet i første omgang, men at man framstår mer som en anonym underleverandør som selger teknologi til de store fabrikkene som heller ikke profilere teknologien så høyt.
Vi kan heie på både OneD og G14.
Slettet bruker
06.04.2022 kl 08:42 1702

OneD ser ut til å ha en veldig lur måte å få ut sin teknologi til markedet, slik du skriver.
De kan sitte på gode patenter, men selger ut lisenser til de store batteri anode produsentene som da må foreta investeringene i fabrikker selv.

Off topic, men det blir litt på samme måte som Bosch gjør innen elektronikk bransjen. Så og si alt av elektronikk vi benytter i dag (alt fra hvitevarer til biler), har en eller annen patent fra Bosch i seg. Genial måte å få ut sin teknologi.