PHLY - Fått enda en enorm kontrakt til i påsken

Frodon
PHLY 13.03.2022 kl 15:26 16066

Phly har kontrakt om bygging av en serie med skip fra TOTE. TOTE har en opsjon på å få bygget en NSMV til, dvs skip nr 5 i en serie. Kontrakten er på usd 300 mill og hvis TOTE bruker opsjonen, skal skipet leveres i 2025. Dette skipet er nå godkjent i USA budsjettene og venter kun på signaturen til Presidenten. Men summen som er godkjent i budsjettene er på usd 380.600.000, se teksten hentet fra side 1669-1670 på linken under:

"$380,600,000, to remain available until expended, shall be for the National Security Multi-Mission Vessel Program, including funds for construction, planning, administration, and design of school ships"

https://rules.house.gov/sites/democrats.rules.house.gov/files/BILLS-117HR2471SA-RCP-117-35.pdf

Phly har en del klausuler med TOTE rundt byggingen av skipene. Er det godkjent usd 80.600.000 ekstra til Phly for betaling på de ekstra kostnadene i følge klausulene i kontraktene på NSMV skipene? Dette vil da være en massiv ekstra betaling til Phly, som reduserer risikoen i byggingen av denne serien betraktelig, som markedet har vært litt bekymret for. Det er jo grunnen til at Phly har disse klausulene, redusere verftet sin egen risiko..

Disse 3 avsnittene er hentet fra Q4 2021 rapporten

"The steel cost escalation risk is reduced by price adjustment clauses, with coverage for steel plates under the NSMV contract and all structural steel under the SRIV contract"

"The Company is exposed to changes in prices of steel and other materials and duties, tariffs and other taxes imposed on goods imported from foreign (non-U.S.) countries. PSI attempts to mitigate its exposure with respect to steel and other material cost escalation and increased taxes on imported goods by attempting to pass these risks on to its end customers. The NSMV and SRIV contracts include price adjustment clauses for steel plates and all structural steel, respectively"

"The Company is subject to exchange rate risk for purchases made in currencies other than the U.S. dollar. In order to mitigate exposure to this risk, Philly Shipyard will look to pass this risk on to its end customers or suppliers or secure foreign exchange forward contracts for its known requirements for foreign currency. Philly Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program. The SRIV contract includes an exchange rate adjustment clause for purchases made in certain foreign currencies"

Phly har også betydelig med penger på kontoene til bygging av skipene og de har kr 0 i gjeld, som er bra når rentene stiger. Fra Q4 2021 rapporten "Totalt cash ink restricted cash usd 299,5 mill. Total cash and cash equivalents of USD 255.0 million at 31 December 2021, excluding USD 44.5 million of restricted cash. Total assets were USD 437.0 million at 31 December 2021"

Order backlog of USD 1,203.2 million on 31 December 2021 with last delivery in 2024

16.11.2021 fikk Phly en ny ordre innen grønt sektoren havvind på usd 197 mill + opsjon på et fartøy til på usd 197 mill. Begge fartøyene er Jones Act-compliant. "Subsea Rock Installation Vessel"

PHLY får sannsynligvis igjen usd 15,6 mill på skatten i Q4 2022. Fra Q4 2021 rapporten "after 31 December 2017, and before 1 January 2021, to the five taxable years preceding the loss year. As the Company had qualifying taxable losses in 2018, 2019 and 2020, these losses were carried back to previous tax years and resulted in an income tax refund of USD 22.1 million at 31 December 2020. The 2018 and 2019 refund claims are currently under examination by the Internal Revenue Service (IRS). The 2018 refund of USD 6.5 million has been received and due to the backlog at the IRS the 2019 and 2020 refunds are both expected in the fourth quarter of 2022"

Outlook "Philly Shipyard has five vessels, consisting of four NSMVs and one SRIV, in its order book with a total contract value in excess of USD 1.4 billion and a final delivery in 2024. TOTE Services retains an option for the fifth NSMV. Great Lakes retains a right of first refusal for a second SRIV. If both NSMV 5 and SRIV 2 are ordered, then the total contract value would approach USD 1.9 billion and the final delivery would extend into 2025"
Redigert 18.04.2022 kl 06:30 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.04.2022 kl 10:27 5477

Da snur jeg det andre vei, hvorfor skal aksjen kun gå opp 10%? Har du regnet på caset? Hva slags marginer har du lagt inn?

Ganske utrolig at det er mulig å kjøpe aksjer i et Røkke selskap på kr 55,90 pr aksje (mcap 702 mill), når de har:

- ca kr 35 pr aksje i cash i tillegg til cash fra forhåndsbetaling fra kontraktene

- de har kr 0 i gjeld (selskapet får ikke høyere kostnader ved økte renter)

- de får igjen ca kr 11 pr aksje på skatten i 2022

- kontrakter på ca kr 16 milliarder + opsjon på enda et «grønt» skip til ca kr 1,7 milliarder til (totalt ca kr 17,7 milliarder)

I tillegg er Philly Shipyard priset langt lavere enn de andre skipsverft i USA. Så dette er helt klart en oppkjøpskandidat
Frodon
18.04.2022 kl 11:32 5370

«Røkke-verft skal bygge skip for 2,64 mrd.

Aker-verftet Philly Shipyard bygger ytterligere ett skip for amerikanske myndigheter. Det blir det femte i rekken»

https://e24.no/boers-og-finans/i/pWebPW/roekke-verft-skal-bygge-skip-for-264-mrd
Shippingballs
18.04.2022 kl 14:51 5262

Jeg har selv bare en liten lyttepost her, men er veldig glad for at PHLY sørger for god margarin på skipene. Plantemargarin?
velkjent
18.04.2022 kl 15:10 5243

Er det bygget og levert noen av disse skipene, slik at det er mulig å vurdere de økonomiske effektene for verftet?
Frodon
18.04.2022 kl 15:55 5200

Denne type skip (NSMV) er et nytt design fra Philly, som de skal bygge 5 stk av for det Amerikanske forsvaret.

Det ser i hvert fall ut som myndighetene i USA er fornøyd, for nå planlegger de i budsjettene sine å utvikle skips typen videre, slik at den kan bruker på hospital skip også. Det ser ut som Philly Shipyard ligger godt an til å få kontrakten på den serien også:

"$5 million for preliminary ship design of a next-generation hospital ship, using the NSMV (being built at Philly Shipyard) as the basis. If the Navy determines that the modified NSMV is feasible, Philly Shipyard will be well positioned to secure future contracts for that ship"

"$380.6 million to construct a fifth National Security Multi-Mission Vessel (NSMV) at Philly Shipyard as part of a contract with the U.S. Department of Transportation's Maritime Administration to replace the aging fleet of training vessels at five state maritime academies"

https://scanlon.house.gov/news/documentsingle.aspx?DocumentID=335

Det er mulig å vite ca marginer underveis i byggingen, men det blir bare ca og estimater. Sluttregningen og resultatet vet vi ikke før første skipet er ferdig levert. Men det vi vet, er at materialkostnadene og valuta effekten var best på de første 2 skip, fortsatt bra på skip 3 og 4, også er jeg mer usikker på skip 5. Men bygging av skip 5 er i 2023, da kan det meste se bedre eller verre ut.

Det er også vanskeligere å bygge det første skipet, læringsprosess, så Philly fikk usd 30 mill mer for første skipet. Alltid enklere og mer kostnadseffektivt å bygge de andre skipene, som skal være like ;)

Dette er et Røkke/Aker selskap. De har tjent penger på dette før og har min fulle tillit til at de klarer å tjene penger på de ca kr 20 milliardene de har i kontrakt og opsjoner nå. Se på utbyttene for noen år siden, da de hadde ordre på ca samme størrelser:

Utbytter
23 feb. 2017 2,0848 NOK
13 sept. 2016 24,72 NOK
13 mai. 2016 13,46 NOK
23 juli. 2014 1,5 NOK
7 mai. 2014 17,5 NOK
May-Liss
18.04.2022 kl 16:19 5242

Usikre marginer på bygging av disse båtene.
Stålpriser «til himmels» og høy inflasjon.
Frodon
18.04.2022 kl 16:46 5216

Hvis du ser på materialkostnadene når de begynte å bygge skip 1 og 2, hva ser du da? I tillegg har Philly klausuler på stål prisen i kontrakten sin, som du sikkert vet? Også kan du sjekke ut dollar prisen også når de begynte å bygge skipene, da får du enda en aha opplevelse ;) Skip nr 5 er det mer usikkerhet rundt, heldigvis skal det skipet bygges om noen år. Hvis ikke inflasjon er under kontroll i 2024-2025, håper jeg at du har solgt deg ut av aksjemarkedet 😅 Philly har kr 0 i gjeld, så selskapet står sterkt når rentene skal massivt opp for å få kontroll på inflasjonen

«Philly Shipyard has fixed-price subcontracts for the detailed design and major equipment for the NSMV program and intends to secure fixed-price subcontracts for the detailed design and major equipment for the SRIV program»

«The NSMV and SRIV contracts include price adjustment clauses for steel plates and all structural steel, respectively»

«Philly Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program. The SRIV contract includes an exchange rate adjustment clause for purchases made in certain foreign currencies»

https://newsweb.oslobors.no/message/553895
Redigert 18.04.2022 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2022 kl 18:00 5172

Aksjen har potensiale til å gå 10 gangern
På an igjen
18.04.2022 kl 18:20 5211

Det er høye stålpriser.
Det er høy inflasjon.
Usikkerhet i verden.
Derfor er jeg konservativ mtp aksjeprisen i morgen.
Mitt anslag er 10% opp
Frodon
18.04.2022 kl 19:29 5342

Det er da opp til deg å sette deg inn i et selskap eller ei. Hvis du leser mine innlegg på nytt, ser du at jeg har til og med brukt tid på å dokumentere børs melding fra selskapet for dere ;) At du velger å ikke kjøpe aksjer i selskapet eks pga stål prisen, når det er de amerikanske myndighetene som betaler det og ikke Philly Shipyard, da er nok ikke dette riktig selskap for deg ;)
Frodon
18.04.2022 kl 19:43 5339

Congresswoman Mary Gay Scanlon

17.4.2022

«The Navy Yard Skills Initiative’s “earn while you learn” model helps Philly residents invest in themselves and their long-term career paths.

I was thrilled to secure $525,000 for this program and celebrate the latest cohort of graduates, who start with @PhillyShipyard in May»

https://twitter.com/repmgs/status/1515385727642705927?s=21&t=6Auxb0uS-KySm3RyKM3z-g
Slettet bruker
18.04.2022 kl 19:44 5441

Ingen følger phly men dette vil endre seg, phly har ingen ting under 100kr å gjøre nå. Prisen er latterlig nå
Frodon
18.04.2022 kl 21:47 5323

Helt enig 😉 Hvis Aker kjøper aksjene til Apollo i Phly, slik Aker gjorde i AKSO, vil det bli kurs fest her 🤩
pengex
19.04.2022 kl 07:12 5103

Ingen utbytter før 23 og fortsatt negative kvartaler. Oppgangen kan vente på seg.
Garcia
19.04.2022 kl 07:38 5057

Philly er en av børsens billigste aksjer, erfaringsmessig leverer de mist det de sier.
Personlig antar jeg kursen om ett år er på ca 120 kr...
Brusselgeren
19.04.2022 kl 07:54 5020

Glad jeg kjøpte her før påsken.
Ikke vært veldig mye fart i aksjen, så får håpe dette endrer ting litt.
Fljo
19.04.2022 kl 09:18 4893

" Mitt anslag er 10% opp"

Du var nok for optimistisk der.

De aller, aller fleste regnet med at de fikk denne siste båten også og da var det i stor grad dekket inn i kursen. Unntaket er kun et par-tre virkelighetsfjerne skribenter her.
Garcia
19.04.2022 kl 09:49 4820

Er vel mer eller mindre som ventet det her..
Tror ikke denne går før en analytiker kommer med en bull analyse eller selskapet snakker om utbytter.
Er få frie aksjer så da går den kraftig også men gi phly 1 år så kan vi se....
pengex
19.04.2022 kl 10:49 4736

2 mill frie aksjer. 15%.
Load
19.04.2022 kl 11:29 4677

Der traff du greit, selv om jeg, som flere andre her mener PHLY er betydelig underpriset, så passer deg meg fint at den ikke flyr riktig enda.
Jeg putter jevnlig noen aksjer i " familiefondet" her og ønsker meg noen flere til rabatterte priser, så litt rolig oppgang passer bra.
May-Liss
19.04.2022 kl 11:50 4627

Underlig definisjon på «frie aksjer»
Top 20 kan også ha ønske om å redusere / selge aksjer….
inva
19.04.2022 kl 11:56 4609

Grunnen til den labre utviklingen i aksjekursen er slik jeg ser det usikkerhet knyttet til hvilke marginer selskapet vil levere på skipene.

Markedet vil ikke prise inn oppdragene selskapet har tatt på seg før de kan vise at det er lønnsomt. Skip 1 og 2 skilles ikke i regnskapet. Det vil si at vi ikke får vite marginene på skip 1 og 2 før begge er levert og kvartalsresultatet er offentliggjort for det kvartalet der skip 2 er levert. Skip 2 skal leveres i Q4 2023, vi får derfor vite marginene før i midten av februar 2024. 2 år er lenge å vente på dette.
d12m
19.04.2022 kl 13:23 4520

Nåja. Det kan jo være at selskapet melder utbytte i 2023 hvis det er ok marginer. Phly vet lenge før i 2024
May-Liss
19.04.2022 kl 13:50 4480

Eller kan det være at selskapet melder om dårlige marginer/negative marginer…..
Det er ikke enkelt å få lønnsomhet på denne type kontrakter, slik verden ser ut nå.
Slettet bruker
19.04.2022 kl 13:56 4463

Ser ut som denne fort kan gå i minus i dag.
Folk benytter anledningen og hiver ut så snart der er ørlite volum, har vært slik i denne aksjen siden tidenes morgen.
At selskapet skulle dra i land også dette bygget har vel også ligget litt i kortene en stund, så neppe noe stor overaskelse for noen, men godt å få det bekreftet.

Eller enig i hva du skriver, kanskje ikke verdens dårligste investering dette her hvis en har god tid,
men, verft aksjer historisk gjør ikke aksjonærenes spesielt glade,
normalt er marginene for små og i en verden der material og energi kost går rett opp blir marginene neppe bedre nå.
Redigert 19.04.2022 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
d12m
19.04.2022 kl 15:53 4359

Det kan også være at de melder, men det vet de også lenge før enn i 2024 ;)
Slettet bruker
19.04.2022 kl 17:59 4250

Phly blir solgt, vent å se
murpy
20.04.2022 kl 08:05 3963

PHLY har en ordrereserve på ca 18 MILLIARDER. MC er på 740 mill. Historisk sett så er dette en av de beste utbytteaksjene, så her kan jeg ikke skjønne annet en at man bør være inne fremover.
kjylling
20.04.2022 kl 08:41 3910

Mcap er på 714 mill om man tar høyde for aksjene som PHLY selv eier. Småpirk selvfølgelig, men her burde styret bare slette denne knappe halve millionen med aksjer for å gi et mer riktig bilde for aksjonærene.
murpy
20.04.2022 kl 08:55 3872

Om man trekker ut alle aksjer Røkke selv eier er det en MC på ca 280 mill. som andre eier.
May-Liss
20.04.2022 kl 11:42 3747

Hva har eierandelen til Aker (ikke Røkke selv) med verdsettelsen å gjøre ???
murpy
20.04.2022 kl 12:29 3686

Handler vel bare om hvor mye aksjer som er i omløp i selskapet.
kjylling
20.04.2022 kl 13:42 3613

Forskjellen er at de vel 466k aksjene phly selv eier, tilhører alle aksjonærer og skal trekkes fra når man beregner mcap i selskapet.
inva
24.04.2022 kl 18:02 3049

Her ble det stille. Ser at Frode har solgt seg helt ut med sine 7807 aksjer. Kan jo være det.
Slettet bruker
25.04.2022 kl 00:36 2895

Jeg tror May-Liss og Longsitinbulk har gode innvendinger og poeng her.
trani
25.04.2022 kl 10:31 2764

En skuffende aksje dette er.
Hvor langt ned skal denne nå?
trani
27.04.2022 kl 09:08 2505

Nå som avtalen er komplett, lukter det oppkjøp av hele PHLY.
Hvem blir med?
Redigert 27.04.2022 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2022 kl 14:03 2357

Er som å sitte å se på en stein år etter år, hvem gidder det liksom
Slettet bruker
28.04.2022 kl 14:04 2356

Jeg gidder det iallefall, billig nå