REC uke 11

Null
RECSI 14.03.2022 kl 08:34 41119

Ny uke, nye muligheter

Det er mange ting politisk som rører seg i USA fremdeles noen avklaringer kom forrige uke.

Ukraina katastrofen går videre det er vel bare å håpe på at fornuften seirer til slutt, og at det skjer raskt.
Olje prisen er ned fra130USD i starten av forrige uke til 110 USD nå


Uke 10 startet på 14 og endte på 15,75 som var en god uke for de som satt i ro i RECsi
Selv tror jeg på store utslag denne uka også, både oppturer og nedturer.


Mitt ønske er slutt over 16 til helgen ;)

Ha en fin uke og kos dere

Null
Stabukk
17.03.2022 kl 17:00 9278

Nyheten om mulig Samsung-satsing i USA var spennande. Skal googla litt i kveld, men kan det vera at Korea-selskapa Hanwha og Samsung har samarbeid på «heimebane» dei vil prøva ut i USA? Andre veit kanskje noko om dette. Håpar Voleon får det tøffare etter kvart, for vi nærmar oss nyhetar/meldingar dag for dag. Har vondt for å tru at dei blir negative.
Slettet bruker
17.03.2022 kl 17:05 9264

Ja de seriøse holder de små går ut. Sånn er det stort sett alltid.
Når meldingen kommer er det stort sett bare de store som vil spise kaka. Tålmodighet lønner seg stort sett alltid når det ser mer enn lyst ut for et selskap ..
Babbai
17.03.2022 kl 19:45 9101

Ja, og jeg husker jeg delte denne tidligere: https://www.koreatimes.co.kr/www/nation/2021/08/515_314293.html?fl

Her er et utdrag:

Hanwha Solutions has been busy hiring outside experts in the solar, hydrogen and advanced materials sectors, the businesses it has identified as its next growth engines.

The group affiliate has recruited executives from top local companies such as Samsung, LG, Doosan and Coupang, in what officials say is its intention to explore growth opportunities.

According to the company's semi-annual report, nearly half of the newly appointed executives have been recruited from outside. There are 32 newly appointed executives, 14 of whom were recruited from different conglomerates, with seven coming from Samsung.
Stabukk
17.03.2022 kl 20:19 9147

Takk både til Vilter og Babbai. Var akkurat slike samarbeid eg tenkte på. Har ikkje funne noko meir, men vi får berre venta og sjå kva som skjer i USA.
Både Rec og Hanwha er nok opne for å «gjera business» med Samsung.
Marketwatch
18.03.2022 kl 09:45 8328

Hold ut medaksjonærer, selv om det for tiden skjer lite, ihvertfall offentlig. Vi som tror på gjenåpning av ML, får trøste oss med at ny oppstart aldri har vært nærmere! Som jeg har skrevet tidligere, kan det være lurt å ikke legge alle eggene i samme kurv, det er greit å bruke noe av midlene også på andre
aksjer med kortsiktig potensiale, selv om man selvsagt beholder mye av midlene langsiktig i REC.
Stabukk
18.03.2022 kl 10:01 8269

Er heilt avslappa i forhold til å holda ut! Ein av grunnane er at eg har vore dum nok til å legga alle egga i samme kurv.
Ser Marketwatch for seg at MELDINGA om gjenåpning av ML kjem innan eit halv år? Eller tidlegare? Tippar sjølv seinast i juni, men kan vera for optimistisk.
Slettet bruker
18.03.2022 kl 10:19 8188

Håpløst å mase om melding . Den kan komme i dag i morgen eller om et halvt år . Hvem vet. Men det markedet snart må innrette seg etter er at den vil komme.
Stabukk
18.03.2022 kl 10:51 8004

Mange aksjar blir prisa på inntekter og overskudd fram i tid, men merkelig nok ikkje Rec. Gjorde ei samanlikning mellom Rec og Tomra som er ganske interessant:
Tomra hadde inntekter på 3 mrd. kr i Q4-21 og Rec 380 mill. kr. Litt grovt rekna er forholdet mellom børsverdi ca. det samme: 65 mrd. for Tomra og 6,6 mrd for Rec.

Markedet burde vel ta inn over seg at gjenåpning av ML vil gi Rec heilt andre inntekter i 2023, i alle fall i 2024. Får Rec kvartalsinntekter på 1 mrd i 2024, skulle det tilsei ein børsverdi på ca. 33% av Tomra, altså 21,5 mrd. Og ca. 3 ganger så høg kurs som i dag, altså litt over 45! Kanskje meir dersom Rec får bedre margin enn Tomra...

Eg har god tid til å venta!
Slettet bruker
18.03.2022 kl 10:55 7972

Ja tid det har vi mest seriøse av oss aksjonærer. Vente på noe som garantert kommer er alltid lønnsomt. Det får ta den tiden det tar. God helg til alle.
PHOinvestor
18.03.2022 kl 11:11 7967

der 15,98
yeeeees
Marketwatch
18.03.2022 kl 11:14 7945

Jeg vet ikke når en melding om gjenåpning av ML kommer, da det er alt for mange faktorer som ikke er kjent: det nye styret i REC sine planer, Hanwha sine planer for øvrig produksjon i USA, politiske prosesser når det gjelder skattekreditt, det å bygge egen verdikjede i USA uavhengig av Kina, utvikling på batterifronten etc. Melding kan komme idag, i morgen, om seks måneder etc, umulig å vite, derfor bør man aldri være helt ute av REC. Dersom utviklingen fremover blir slik at markedet priser inn økt sannsynlighet for gjenåpning, vil man også få stigning i kursen selv før gjenåpning meldes.
Slettet bruker
18.03.2022 kl 11:15 8160

Denne kommer. Garantert. Er bare å fortsette å akkumulere videre til disse møkk-prisene, fordi med tiden vil REC også bli priset som et vekst selskap og da kommer gevinsten.

Rec kan bli større enn de fleste aner. Kjempe lei av å vente på ML, fordi jeg venter på ytterligere ekspansjoner, joint ventures og nye fabrikker. Det er så mange store som skal inn i dette segmentet og i forhold til silangass så er det kun REC og i forhold til polysil er det kun noen få aktører som REC i hele USA.

Bare å kjøpe, legge aksjene i skuffen og ignorere dag til dag pris. Er ingen tvil i mitt syn på hvilket røverkjøp vi aksjonærer gjør nå. 2023 og 2024 er ikke lenge til. Det er ikke snakk om noe nytt som markedet ikke kjenner til, det er snakk om produkter som hele fornybare verdikjeden i USA trenger og vil være desperate etter. Rec selger ingrediensene som blir brukt for fornybarsektoren, spesielt solar og batteri industrien. Tryggere aksje finner jeg ikke, selv om svingningene til REC får aksjen til å virke useriøs, usikkert og farlig så mener jeg at vi har gull i porteføljen som kan gi helt vanvittig med avkastning.

Ting har allerede tatt tid. Nå er vi i sluttfasene. Jeg forventer store fremskritt i 2022.
FMI
18.03.2022 kl 11:51 7998

Fint moment oppover nå. Det er en stor kjøpspost som har blitt flyttet stadig høyere i løpet av dagen, i skrivende stund 150k på 15,95, som ser ut til å være en liten "sperre" nedover. Spennende om den prøver seg på 16,30 og 16,50, hvor det historisk har vært mye motstand. Tror vel den snur nedover igjen et sted her oppe, men foreløpig ser det veldig bra ut!
KommersK
18.03.2022 kl 14:24 7756

Da var vi på 16,3 igjen!
Bjellesauen
18.03.2022 kl 15:15 8237


Ikke noe tvil om åpning iallfall. Dette sendt ut i dag:

Fourth quarter events clearly demonstrate that REC Silicons strategic plan is coming together. REC Silicon financial position has been substantially improved due to Hanwha Solutions investment. REC Silicons low cost, high quality granular solar grade polysilicon will become a key component in ensuring the success of a PV supply chain in the United States. At the same time, opportunities in silicon anode battery materials are beginning to materialize. These events are expected to result in a firm plan to restart operations in Moses Lake, Washington, said James A. May II, CEO.
Slettet bruker
18.03.2022 kl 15:17 8214

Ikke for å være hengehue, tror også at brikkene faller på plass, men dette er vel copy and paste fra q4? Tror ikke planen er blitt fastere - i teksten - siden da
Slettet bruker
18.03.2022 kl 15:23 8140

Brikkene kan nok falle på plass raskere enn du aner. Mye har nok skjedd i kulissene siden Q4.
Slettet bruker
18.03.2022 kl 15:32 8050

Enig fint at man legger ut linker om man legger ut noe. Lite seriøst uten.
Slettet bruker
18.03.2022 kl 15:46 7934

Det som fortsatt er helt utrolig er at folk selger noe som helst her nede når vi vet hva som ligger foran oss.
Redigert 18.03.2022 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Null
18.03.2022 kl 16:03 7810

Lå en sperre på 16.5 på ca 150K
Den ble spist på ca 2 min så det er noen som ønsker å handle før stengetid i dag.

Kommer det meldinger i løpet av helgen godt med tid for de som skal forberde det da utover

Men noen min etter det så er kursen igjen nede på 16,4
slutter vi på HOD i dag ?
En ting er sikkert en fin stigning fra forrige fredag med slutt på 15,75
Null
18.03.2022 kl 16:35 7539

En fin slutt på en god uke
SÅ blir det spennende å se hva som skjer inn i neste uke da

det er jo Årsfest den 24 så da kan det kanskje komme noen nyheter ;) håper det at noen kaniner slippes da


NULL
FMI
18.03.2022 kl 17:01 7326

Vel, 16,50, som vi nesten gikk gjennom idag (ved stenging), har vel aksjen gått opp gjennom ca 10 ganger siste året, og hver gang har den falt ned igjen, i mer enn én gang 25 % ned. Det har vært mange dager med over 100 mill. i omsetning på 13,14 og 15-tallet. Så veldig rart er det ikke, selv om jeg selv er veldig bull på mellomlang sikt selv.

Derfor er det kanskje ikke så rart at det tas litt gevinst, trades litt eller satses penger på at den skal en tur ned igjen
Slettet bruker
18.03.2022 kl 17:23 7183

Vel, den har også vært over 20 tre ganger siste år. Så hvorfor ikke like godt vente på den fjerde før en selger en evt. en trader-pott som en senere kan kjøpe tilbake? For tilbake faller den, det er vi enige om - i alle fall så lenge Moses Lake er nedstengt.
Slettet bruker
18.03.2022 kl 18:28 6895

Ja det der er typisk enkle trader tanker uten en tanke på at verden er i endring og at nyheter er nærmere enn sist den var der. Selve selskapet prater de ingenting om.
Det går kun i at siden det har skjedd før vil det skje igjen. Ikke rart short fryder seg.

Er ikke rart at traderne bestandig taper de virkelig store gevinstene over tid.
Satt en haug av dem også når aksjen gikk fra 3 og 5kr opp og ned. Fikk høre det du sier der utallige ganger . Alle trader nickene som opererte den gangen er forduftet .

Tipper historien gjentar seg og ser allerede at trader tråden preges av tradere som selger i vei med større poster enn tidligere som dem sier. Litt stille er det også blitt fra den kanten.
Redigert 18.03.2022 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Styve
18.03.2022 kl 18:40 6826

Tok fri i frå tradinga i dag så kanskje du har rett sia kursen gjekk opp :)
I går hadde eg berre et par tradinger før eg tok helg...

Går ikkje i tap på å trade, kunne ha tjent større beløp hvis eg hadde hatt litt meir guts til å holde lenge nok til å treffe både topp og bunn... men better safe then sorry...ja, og så veit eg aldri kva som blir topp og bunn heller.

Men mandag/tirsdag tenkjer eg at eg må trade litt til så hvis kursen går ned dei dagane så må eg på forrhånd be om unnskyldning!
Slettet bruker
18.03.2022 kl 18:53 6754

Sier ikke at jeg får rett i noe som helst . Umulig å vite hvor kursen går i det korte øyeblikk.
Men sier traderne kan umulig skjønne dette selskapet derfor hører du de sjelden også prate om selskapet kun inn og utganger.

Det er allmenn kjent at tradere sjelden får med seg de virkelig store oppgangene. Sånn som også skjedde sist ved 3-5 kr. Borte er de alle .
Stabukk
18.03.2022 kl 19:45 6541

Traderar sitt viktigaste hjelpemiddel er vel teknisk analyse, pluss at dei kan gjera det best i aksjar som er shorta.
Fleire som tradar i Rec og kommenterer, skriv også at dei har det meste av posisjonen plassert langsiktig. Så å sei at traderar ikkje skjønnar selskapet blir litt for enkelt. Dei som brukar tid på å sjå mønsteret i Rec-handelen, kan jo gjera det ganske godt. Vurdere å prøva sjølv, men ventar i påvente av ein større oppgang dette året. Så får eg berre leva med mykje trading og ein del shorting. Det skaper i alle fall god omsetning i aksjen, som neppe er negativt.
Slettet bruker
18.03.2022 kl 21:47 6143

Teknisk analyse har ikke fungert i denne på en stund. De kan trade så mye de vil for min del. Det jeg sier er at shorten følger på hva man gjør i denne . Dette ser man lett på handlingen når de setter sin short og når de dekker inn.
Man ser det lett ved at det bare for et par dager siden ble satt en short og flere tradere mente at short var smarte og at kursen skal nedover. Dagen etter dekker de inn like mye. Var flere tradere som sikkert solgte mer av beholdningen enn tenkt der. Bare og lese trader tråden så ser man det.
Det som overrasker meg mest at de tør trade under der Haniwha gikk inn og langt under husa sine kursmål på alt vi vet i dag. Greit nok de har tjent noen kroner men alt tyder på at dette snart vil snu kraftig.

Den siste tiden har de dekket mer enn de har shortet. At hårsåre tradere ikke liker at jeg kommenterer deres handlinger får stå for dem sin regning. Ser selv på dette som lett underholdning uten betydning.
voff
18.03.2022 kl 22:26 5954

Enig. Godt skrevet.
Styve
18.03.2022 kl 22:59 5803

Ser kva du meinar. Eg kjøpte aksjer på 9 kr ett-eller-anna, og lasta opp fleire gongar. Når eg då var ferdig lasta med antall aksjer så lot eg dei stå. Har lasta bra opp, faktisk det dobbelte i longposten en det som var planlagt. Dei står urørt for dei skal bli med både ned og opp. Desse blir aldri tradet!

Trading er kun for morro og litt ekstra spenning om dagane. Om desse er inne eller ute når raketten tar av spelar ingen stor rolle då det er snakk om lavare antall aksjer som er i sving. Er faktisk litt terapi og! Før så sat eg og håpte på at nyhetene skulle hagle inn, men no er eg meir avslappa til REC.

At det blir kommentert er som du seier, lett underholdning og et par av dei med god humor. Krangling og skitkasting scrollar eg glatt forbi.
Leser ellers det meste her inne både av nyheter, og oppdateringer ang REC så kudos til alle sammen som finner mykje info i alle rare krikar og krokar!
Svenn_13
19.03.2022 kl 08:43 5220

Håper dette er en del av et kompromiss som gjør at man endelig kan komme til enighet:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-18/granholm-manchin-unveil-u-s-lithium-battery-development-plan

“While I remain concerned about our dependence on China and other foreign countries for key parts of the lithium-ion battery supply chain, engaging our strong and capable workforce to manufacture batteries domestically is a critical step toward reducing our reliance on other countries and ensuring we are able to maintain our energy security,” Manchin said in a statement. “I look forward to seeing this initiative grow, and we will continue to work closely together to ensure we can onshore the rest of the battery supply chain.”
Småplukker
19.03.2022 kl 08:52 5178

Dette er viktigste nyheten for Rec på flere dager, slik jeg ser det. Manchin (og Synema) er årsaken til at BBBpakken - og dermed også SEMA-delen med 500 milliarder til grønne tiltak - står bom fast i senatet. Klarer man få Manchin med på å skvise gjennom avtalen er det meget lovende.
PHOinvestor
19.03.2022 kl 12:23 4711

ja.ja blir klarere og klarere att en ikke kan være avhengi av kina når det gjelder solceller.
usa politikerne kommer til å få fart på seg.
kan ikke drive å motabeide hverandre som de pleier
Redigert 19.03.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2022 kl 12:38 4646

Så må man bruke momentumet en felles fiende i Russland gir, til å få GOP-ene til å samarbeide om en løsning. Med andre ord tror jeg noe stort skjer ganske snart her.
Stabukk
19.03.2022 kl 13:20 4527

Innspelet frå Bjellesauen er skummelt og burde etter mi meining fjernast av admin. Det er kort og godt "FAKE NEWS", kanskje med formål å få nokon til å kjöpa aksjar på falske premissar. Teksten gjekk ikkje ut i går, men er ein del av Q4-meldinga til Rec 18. februar.