Elkem mot 50kr/aksje "2"

nucleus
ELK 14.03.2022 kl 09:57 257708

Råvarepriser stiger til nytt toppnivå for Elkem.
DMC Silicon prisen oppi 37,500 RMB/mt.
Gullåret 2018 for Elkem , viste et toppnivå på 36,500RMB/mt.'
Så har Elkem hitills iår 20% høyere omsettning, totalt drøyt 5 miljarder kr mere i omsettning hvis produksjon og etterspørsel går på som tidligere iår.
I motsetning til hva ledelsen guidet forsiktig.. ved Q2 rapport, for Q3.
Så har prisutvikling tatt av, hvorfor? Retter meg etter kursmål SEB.
Da bør aksjekursen ta av tilsvarende. Kursmål 60kr/aksje. Likeså har Carniege kommet med samme kursmål idag 8/4. SEB oppdaterer kursmål Elkem nå til 70kr/aksje fra 60kr.
Redigert 15.06.2022 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
26.10.2022 kl 18:49 6161

Jeg mistenker at man får FOMO imorgen, de som ikke fikk det meg seg til og begynne med får det med nå kanskje ?

"Elkem kan bli utbyttekongen"

https://www.finansavisen.no/nyheter/industri/2022/10/26/7951898/elkem-kan-bli-utbyttekongen
optimist68
26.10.2022 kl 18:50 6181

Tror verden og Elkem er i en annen posisjon og nivå nå en 1980-90. Alt kan gå konkurs men her kom artikkelen som gjør at jeg er aksjonær og har troa selv om de siste aksjene jeg kjøpte står i minus
https://www.finansavisen.no/nyheter/industri/2022/10/26/7951898/elkem-kan-bli-utbyttekongen
Redigert 26.10.2022 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
nucleus
27.10.2022 kl 08:29 5946

Elkem er nok en klasse for seg selv, syklisk selskap med noen merkelige svingninger , basert på frykt? Q3 knuste forventninger men likevel datt de ned, såvidt på kurs 32,0 og klatret pånytt opp til plus. Jeg fekk fyllet på ekstra ved kurs 33,20kr/aksje, fornøyd med det. Guiding Q4 som skremmer, dmc silikon pris, noe lavere på karbon og silisium priser. Men bør jo samtidig påpeke at Elkem har haft eventyrlige priser en god periode. Så tror og det kommer på retur, hvorfor? Argumenter er delvis samme som ifjor, når priser gekk bananas. Det vill si høye energipriser. Aluminium og jern industrien har redusert produksjon grunnet nevnte og redusert etterspørsel. Leste noe i
Q3 rapport, som ikke er markert noe særlig. Gjeld.., ingen annen som sett det ? Gjeld er redusert fra Q2 rapport på 4,1 miljarder kr, til Q3 rapport 2,8 miljarder kr. Det er jo 1,3 miljarder kr I redusert gjeld på et kvartal. Bare et beskrivende ord=RÅTT..EPS på 13,68 kr/aksje hittils, med Elkem sin utbytte politikk på 40-50% avkastning til aksjenærer, gir det utbytte på: 5,5-6,8 kr/aksje. Med Q4 rapport igen..
Kanin89
27.10.2022 kl 08:41 5920

Anbefaler å sjå Q3 presentasjonen og den medfølgande kapitalmarkedoppdateringa: https://www.finansavisen.no/fatv/kvartalspresentasjoner/2022/10/21/7949215/elkem-webcast-q3

Ny informasjon:
- Betydelige ambisjonar om vekst: Vil bli størst i den vestlege verda på silisium og karbon, tredje størst i verda (inkl. Kina) innan silicones (er vel 5-6 plass i dag).
- Skal fortsette å styrke posisjonen innan grønt leiarskap, med lavaste CO2-avtrykk på sine produkt.
- For 2023 så reknar Elkem med at all europeisk silisiumindustri utanom i Norge og Island enten vil stenge ned eller tape pengar på å produsere pga energiprisane. Dette vil støtte opp om høge silisiumprisar og fortsatt gode marginar for Elkem.
- Elkem ser dagens silisiumprisar som en ny normal pga auka energikostnadar i Kina som gjer at Kina vil prioritere innenlands behov over å eksportere silisium.
- Det blei igjen sterkt implisert at Tesla er en spesielt stor kunde, særlig på silicones til batteribeskyttelse og kabling.
- Overkapasitet innen silicones i Kina vil bli gradvis redusert gjennom vekst innan solindustri og elbilar. Sterk vekst i spesialitetar, eks til EVs og helse. BYD er største kunde i Kina.
- Det blir investert i å betydeleg auke produksjonen av: Medical grade silicones, silicones for EV-cables, green sealants (til byggesektoren / energieffektivitet)
- Det vil bli investert 1,2 mrd NOK i biokullanlegg i Canada, ferdig i 2025.
- Vianode sikter årlige inntekter på 15-20 mrd nok innen 2030, minst 150.000 tonn kapasitet og å vere ledande anodematerialeprodusent i Europa og Nord-Amerika.
- Energigjenvinning i Rana og Bremanger er kun lønnsomt/attraktivt dersom Staten/Enova bidrar.
- Elkem er godt rigga mot eventuell handelskrig, pga uavhengige verdikjedar i Kina og Europa.
- Hovedaksjonær Bluestar / ChemChina sitt fokus er langsiktig, at Elkem skal ha høg vekst og solide overskudd, aksjekursen er mindre viktig.

Dette blei tidenes kvartal for Elkem karbon. Oppskriving av verdien på langsiktige kraftavtalar gav også tidenes kvartal samla, målt i EPS = store utbytter. Q4 vil bli litt svakare enn Q3, men en reknar med å kjøre full kapasitet og å få solgt all produksjon.

Gjentar at Vianode sikter årlige inntekter på 15-20 mrd nok innen 2030, minst 150.000 tonn kapasitet og å vere ledande anodematerialeprodusent i Europa og Nord-Amerika. Markedet i Europa / USA vil vere på to millionar tonn i 2030, så dette er mål som kan bli ytterlegare auka. Altså eit av dei største industriprosjekta i Norge.
Kanin89
27.10.2022 kl 08:56 5888

Igjen, tullete og useriøst å samanlikne Elkem med shipping.

Elkem kan derimot samanliknast med Yara og Hydro.

Elkem har høgare EPS enn Hydro, men er halvparten så billig på børsen. Også i samanlikning med Yara så vil Elkem gje dobbelt så høg direkteavkastning.
karve
27.10.2022 kl 09:01 5869

Innlegg fra Kanin89 og Nucleus leses nøye hver gang.... En stor takk for god informasjon 👍
Realist
27.10.2022 kl 09:11 5857

Ja, men Hydro selger jo aluminium og Yara selger gjødsel............

Det Zim, NHY, YARA og ELK har til felles er at de er sykliske, og vil derfor i samme grad påvirkes av verdenskonjunkturene som nå er på full fart nedover.
Redigert 27.10.2022 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
Lighttrela
27.10.2022 kl 09:13 5884

ELKEM 20% direkte avkastning utbytteKONGE
Spinoff VIANODE?150000 tonn Batterimatrialer.Elkem er i USA!!!Der de KAN batterier,LG,Panasonic,osv

Grand Stone
27.10.2022 kl 10:02 5834

Det skal for ordens skyld sies at enkelte shipping aksjer har sikret seg absurd gjevinst i mange år fremover.

Det skal også sies at både Yara og Hydro er gode investeringer. 10% utbytte basert på 50% eps er bra i min bok.
Elkem er dog bedre.

Men enig i at elkem kan bedre sammenlignes med Yara og Hydro. Det de alle har til felles er at de er avhengig av store mengder kraft på en eller annen måte.

Tror nok det er enkelte trender som gjør at elkem vil gjøre det sterkt fremover. Behovet for solceller som er et opplagt løsning på strøm-kriser, overgangen til EL-bil går i dundrende tempo. Så nedgangstider til tross, så tror jeg ikke disse trefer elkem. Og etter nedgangstider kommer oppgangstider igjen... Cyclisk blir ofte nevnt med negativt fortegn. Synes det er et stort pluss jeg :D
Redigert 27.10.2022 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Kanin89
27.10.2022 kl 10:05 5908

Jepp, og Elkem vil merke dette. Men det er ikkje så veldig mørkt i forhald til dei fleste bedrifter - det er fortsatt veldig stor vekst i elbilar, solceller og batteri som er store marked for Elkem.
SomSa
28.10.2022 kl 09:06 5997


Hvorfor prises Elkem med en P/E 2 (i følge Nordnet) som om selskapet er konkurs. Er det noe som jeg ikke forstår eller markedet er på bærtur?

NHY: P/E 4,49
Yara: P/E 5,71
Redigert 28.10.2022 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Realist
28.10.2022 kl 11:23 5915

Litt generelt om PE

Det er bare en myte at man burde kjøpe aksjer med lav PE, eller unngå aksjer med høy PE.

Konvensjonell visdom sier at aksjer med høy PE er overpriset og bør unngås. Sannheten er imidlertid den at de beste aksjene ofte har høy, ja nærmest latterlig høy PE når de starter klatringen. Disse aksjene fortsetter å ha høy PE mens de klatrer oppover i kurs.

Inngående studier viser at den viktigste faktoren for aksjekursen er veksten i fortjeneste.

For eksempel hadde Elkem for noen år siden en PE på 4 før aksjen falt 70%.
Norske skog hadde en PE på 6 før aksjen halverte seg.

På toppen av en konjunktursyklus er vanligvis PE-nivåene er lave fordi bedriftene tjener mye penger, og er derfor ikke noe generelt kjøpssignal slik enkelte går rundt og tror.

Redigert 28.10.2022 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
thomasb
28.10.2022 kl 11:36 6024

Etter Q3 sier DNB at Elkem leverte sterkt. Resultatet kom inn 5% over DNB´s forventninger. De gjør forsiktige justeringer opp de kommende år, men velger å opprettholde sitt kursmål på 40 foreløpig.
nucleus
28.10.2022 kl 14:31 6030

Elkem markedsverdi idag på drøyt 22 miljarder kr. Kontanter og kontantekvivalter på 9,8 miljarder kr. Fortjeneste hitills iår på 8,7 miljarder kr. Gjeld på 2,8 miljarder kr. EPS på 13, 68 kr/aksje hittils iår. Så all satsing på økte spesialiseringer, særlig innom silikon divisjon og økte driftsresultater for fremtiden. Synes da jeg det er mere eller mindre utrolig, at Elkem kursen ikke responderer høyere opp. Q4 er varslet lavere, men lol, folk må jo sjå realiterer. Historiske tall for Elkem er jo presentert.
Grand Stone
29.10.2022 kl 16:43 5774

Det er forøvrig sant at verdien til en aksje er avhengig av fremtidig fortjeneste, og ikke dagens fortjeneste. En Aksje med lav P/E som øker kraftig kan være et godt signal på å kjøpe.

Men, det er en ting jeg reagerer på, og det er at argumentet mot å kjøpe en aksje med høy P/E er at det kommer til å gå i dass til neste år. Alle selskaper med et kraftig redusert aksje-pris vil nødvendigvis gå fra høy P/E til lav P/E. Så det å finne slike eksempler er jo veldig enkelt.

Når det gjelder Elkem, så er jo P/E på kanskje under 2 i år. Hvis du tror de kommer til å gå på en kraftig smell, så kan jeg forstå dagens kurs. Da kommer ikke Elkem til å ha en P/E på to så veldig lenge. Og kanskje kommer det til å bli sant. Men jeg tror nok det er litt vel pesimistisk å tro at elkem kommer til å gå på en så stor støyt at P/E faller eksteremt at en aksjekurs godt under 40 kan begrunnes.

Høy P/E over lang tid er en veldig god investering!
Winter is Here
29.10.2022 kl 17:14 5776

Nå er det sånn at Oslo Bors har flere lønnsomme aksjer som har høy P/E og selv om de vokser så er de fortsatt flere år unna inntektene som kan forsvare dagens P/E.


nucleus
29.10.2022 kl 21:33 5619

Noen selskaper på Oslo børs, som ikke har P/E i heltatt, nyetablerte vekst selskaper f.eks.. Har investert i to selskaper på Oslo børs som har P/E på 2.., Elkem og DNO. Begge to definitivt lavt priset = underpriset. P/E tall må en og sjå etter bransjen og hvor mye syklisk aksjer i selskapet er. Elkem jobber dokk strategisk, for å redusere den syklisk svingninger. Løsningen er spesialisieringer, de nevner jo nå tre satsing område på silikon f.eks.: OSG silikon Frankrike, Medesinsk silikon York USA, EV-silikon kabler Kina. Så nye R/D og R/I senter I Frankrike (Atrion, ferdig år 2021) og Shanghai Kina (under bygging= ferdig år 2023). Satsing, forskning på nye produkter er utrolig viktig for fremtiden. Som i sin tur påvirker driftsresultater pånytt.
desirata
01.11.2022 kl 11:46 5237

Når styremedlem selger alle sine aksjer i Elkem idag. Da kan en regne med dårlige resultater
framover.

Ho vet helt sikkert mere enn jeg & du fra gata gjør. Blir vel liggende på +30kr fram til utbytte.
Liso
01.11.2022 kl 11:59 5248

Ja, hva skal man vel med sabotører som Marianne Elisabeth Johnsen i styret? Om hun trengte ny bil måtte det vel være annen måte å finansiere det på enn å så tvil om Elkem. Folk som sitter i styrer utelukkende for å berike seg selv burde på hode og r.... ut !
nucleus
01.11.2022 kl 12:37 5222

Mange i ledelsen har disse aksjeoppsjoner som "tøm og rømm" opplegg. Klart de tjener penger på det, men en lønnsgodo de har haft i åresvis i Elkem ledelsen.
Elkem kjøper dokk opp kontinuerlig disse omsatte opsjoner, slik at volymet av antall aksjer er noe likt.
Men selvfølgelig reagerer folk..
Jeg selv liker det ikke helt ved kvartalsrapporter nei, synes Elkem fortjener et kursløft.
Men mange andre aspekter spiller inn, nå var det et svakere Q4 som ble nevnt.
Synes dokk at likevel at DMC silikon pris gått svakt opp, den siste uken: 17880 RMB/mt nå ( fra 17440RMB/mt.).
lansarotte
01.11.2022 kl 12:43 5264

Jeg mener fremdeles Elkem bør opp mot 40, men hva jeg mener spiller ingen verdens rolle når markedet ikke er enig. Dessverre kommer styrets opsjoner (som er uendelig store) til å holde denne aksjen i knestående, og vil derfor være en traderaksje fremfor en verdiaksje spør du meg.

Kjøp når den faller under 30, og selg når den går over 36.

karve
01.11.2022 kl 14:08 5398

Erik Must er 3,dje største aksjonær i Elkem. Han har ALDRI tapt penger på aksjer. Fulgt han i mange år. Så lenge han er der holder jeg ut, men må innrømme at jeg har gått ut og inn svært vellykket siden 2018. Som nevnt over kjøper jeg på ca 30, selger på ca 40. Får med meg utbyttene, men opsjonsavtaler i denne skala irriterer meg voldsomt. Burde stått i nærmere 50, da hadde ihvertfall jeg roet meg ned i forhold til trading. Venter bare på Vianode med mer . Elkem er utvilsomt bedre enn penger i banken, fremtidsutsikter over all forventning. Hadde det bare ikke vært for all den utdelingen av opsjonsavtaler etter hvert kvartal. Mitt råd er ihvertfall å følge med Erik Must
citius
01.11.2022 kl 14:09 5433

Ting har en tendens til og gå over :-)
ELK er bunnsolid og vil nok legge 8-9 kroner i potten ang utbytte !

Og er favoritt igjen

https://www.finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/11/01/7955073/tusviks-fem-favorittaksjer-elkem-equinor-protector-hafnia-og-bw-lpg?internal_source=sistenytt


– Med en P/E på under 3, basert på årets inntjeningsestimat, og 6-7 for de neste årene er Elkem-aksjen et godt sted å være, hevder senior porteføljeforvalter Petter Tusvik i Alfred Berg Kapitalforvaltning.

– Selskapet jobber med ytterligere å spesialisere seg på produktsiden for å komme høyere opp i verdikjeden.
Redigert 01.11.2022 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Branden
02.11.2022 kl 22:29 5228

Hvordan kan vi se hvilke selskaper Erik Must er eksponert i, det er vel via et (eget) investeringsselskap?
Redigert 02.11.2022 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Matros
02.11.2022 kl 22:42 5234

Ikke lett å bli klok på denne aksjen, men latterlig billig er den. Bare å legge denne i skuffen, glede seg til utbytter, og reprisingen som vil komme. Denne bør trade mellom 50 - 90 kroner gjennom syklusen, og jeg skjønner ikke hvorfor den er der den er. Ja….- jeg kjøper litt nå og da.
nucleus
04.11.2022 kl 11:36 5060

https://www.elkem.com/no/silicones/about-us/news/ciie-2022/ De nevner avtaler for 1,3 miljarder kr innom silikoner. Elkem sin største satsing område.
nucleus
04.11.2022 kl 11:41 5068

Eh, nå var jeg litt for kjapp og må rette opp meg selv. 1,3 billion CNY ( Chines Yuans), motsvarer 1881, 490 miljon NOK.
karve
04.11.2022 kl 15:44 4966

Det burde jo bidra til det vi har ventet på lenge, å legge 40 kr bak oss. Hvis nå positive nyheter fra Kina i morgen om endring restriksjoner Corona , bør neste uke skyte opp kursen 🎉🏆
desirata
04.11.2022 kl 17:23 4891

Enig i det du sier om Elkem og Must. En kan vel ikke tape i denne aksjen dersom en kjøper mid 350-tallet. Som du sier den burde stått i 50 - 60 nå, med de utsiktene som er.

Ville håpet Elkem kunne startet med kvartalsvise utbytter. Tror Hydro begynte med det i 2022.
Da vil en unngå dette "gamet" før og etter ex- dividend datoer.
1kr per kvartal ville være en god start.
nucleus
04.11.2022 kl 17:37 4942

Går nok mest på ønsketenkning, men for all del hvis de fortsetter å prestere såpass kraftige EPS fremover. Norsk Hydro siste utbytte var ekstraordinært, det nå sist. 5,4+1,45= 6,85 kr/aksje utbetalt iår derfra, er usedvanlig sterkt. Hilde Merethe Aasheim er veldig opptatt av at aksjenærer, ska få en god avkastning på investert kapital. Hvertfall under gode driftsresultater, prat om 70-80% av fortjeneste ho nevner. Elkem har 30-50% av fortjeneste som utbytte politikk. Men Elkem har nok større investeringer, iforhold til størrelsen på selskapet. Noe som gir vekst pånytt for fremtiden.
desirata
08.11.2022 kl 03:17 4536

Vel og bra alt det der, men jeg har lest mange såkalte gode nyheter fra Elkem siste året. Samt resultatene som rapporteres er veldig gode.

Likevel står aksjen i mid 30-tallet. Det hender den toucher 40 en ukes tid og deretter fallet til 30. Får da heller håpe på et skikkelig utbytte på 5-6kr, fordi det ser ikke ut som aksjen vil gå over 50 noen gang. Dersom flere som Must o.a tenker slikt, vil de gjerne selge aksjen.

Muleg Kina eierskapet som holder aksjen tilbake, har noen tanker om det ?
Tøff
08.11.2022 kl 10:38 4424

Argumentet for det kinesiske eierskapet er at det gir bedre tilgang til asiatiske markeder. Kineserne har jo en dominerende eierandel på 63%. Slik jeg ser det, er at Kina ikke er en nasjon det går an å stole på, verken næringsliv eller politikk. For min del blir ELK kun en tradingaksje som må kjøpes på teknisk lavt nivå. Vi er ikke der ennå.
ELK er min nest beste aksje i 2022. Jeg følger med.

Det var vist feil. Bluestar Elkem eier ca.53%.
Redigert 08.11.2022 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Mr Jinx
08.11.2022 kl 10:53 4433

Elkem minner meg litt om Vår-aksjen.
Utrolig seig kursutvikling samtidig som selskapet tjener gode penger.
Det er vel bare noen mndr siden Elkem la frem tredobling av EBITDA.
Viktig å ikke bare fokusere på kursen, det har jeg selv gjort for mye. Ser man på inntjening, utsikter og utbytter så sitter man godt med denne aksjen er min spådom.
Branden
08.11.2022 kl 22:54 4292

Elkem har i likhet med andre aksjer sitt potensiale som et Tog der det gjelder å innfinne seg på stasjonen til riktig tid. En frase selvsagt. Mange stasjoner (metafor om aksjer/selskaper) har tog hvor det aldri opplyses om togtidene. Man bare håper toget går snart. På steder hvor togene står i ro altså på stasjonene, ser man søvnige halvsløve passasjerer som har mistet alle illusjoner om å komme frem til dit toget en gang skal ankomme. Men når toget først beveger seg, går det som på skinner. Det er likevel vanlig at togene stopper på nye stasjoner underveis, noen går av, andre kommer på. Så tar toget en ny pause igjen osv. Ting tar tid. Mange tog har kjørt gjennom børslandskapet gjennom tidene. Ikke alle har kommet frem. Noen har havarert, andre plyndret, passasjerene (aksjonærene) har det gått ille og selskapene har gått dukken. Likevel går det alltid et tog.
Redigert 09.11.2022 kl 09:03 Du må logge inn for å svare