Kjøp Archer i dag!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.02.2023 kl 08:30
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
MH77
ARCHER 15.03.2022 kl 09:43 358324

Archer har nå brutt den negative trenden, og ser ut til å danne en dobbeltbunnformasjon. Forrige gang Archer ble handlet like lavt (4. mars) fikk vi en kraftig rekyl opp som brøt den negative trenden. Dette tyder på at det er stor vilje til å kjøpe i overkant av 3 kroner.

Aksjer som løfter seg fra en dobbeltbunnformasjon stiger ofte kraftig og lenge. Jeg tror vi er der nå, og nedsiden er begrenset mens oppsiden er svært stor.
ullebusten
14.08.2022 kl 10:59 5940

Helt enig, men dagens finansielle situasjon er avhengig av at marginer og omsetning øker - derfor mener jeg guidingen på fredag var betryggende. Jeg skulle også gjerne sett at Seadrill posten byttet hender. Blir sittende med en stor pott her, så får vi se hvordan markedet utvikler seg fremover.
Anywhere
14.08.2022 kl 14:57 5800

Vanskelig å sette konsensus på en aksje som Archer, som er priset på en ikke-eksistens som dagens aksje, eller outof-the money-opsjon.

Jeg tror og ser ikke at selskapet ikke skal kunne kontinuere dagens gjeldsgrad basert på dagens drift. Gjeld er redusert parallelt med at driftsgrunnlaget er øket siste år, og nå guides høstingen av arbeidet som er lagt ned. Det ser også kreditorer fremover. Jeg mener at de samme kreditorer ser en ytterligere forbedret dekning for gjelden om et år i forhold til det de ser i dag. Da ser jeg ikke annet enn at refi går greit og dagens aksjonærer får muligheten til en eventyrlig ferd i så fall...
Matros
14.08.2022 kl 17:17 5690

Odfjell technology har en ebitda/netto gjeld på 2,2 på proforma tall for 2021. Tilsvarende tall for archer er omtrent 5,5 for 2022.

Matros
14.08.2022 kl 17:28 5708

På ev/ebitda er verdsettelsen av odfjell technology godt under halvparten er archer. Odfjell er i tillegg langt mer lønnsomt, betaler utbytte, har en etablert grønn strategi og har en utmerket leder.

Archer har litt opsjonsprising, og kan sikkert gi noen prosent. Den betydelige overprisen på archer i forhold til odfjell technology vil imidlertid legge et tak for archer kursen. Misprisingen mellom de to er alt alt for stor. Det beste som kan skje archer er at odfjell technology stiger markert. Det tipper jeg skjer snart, så fortvil ikke. Kanskje det blir utbytter i 2025 også.
Tingebri
14.08.2022 kl 19:14 5616

Jeg kan ikke Odfjell caset, men ser at Nordnet har en belåningsgrad på 10 % for Odfjell Technology og 40 % for Archer. Tipper det er en grunn for det, risiko?

Forresten, på denne tråden diskutere vi Archer, ikke Odfjell.
Redigert 14.08.2022 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
ullebusten
14.08.2022 kl 19:45 5605

Enig med tingebri. For øvrig er risk/reward så totalt forskjellig at investorene som vurderer Archer, med høy sannsynlighet er lite interessert i nøkkeltallene dine for OTL. Odfjell sin MCap er allerede 2x, og omsetning/Ebitda-tallene er NOK vs ~tilsvarende i USD for Archer sin del. Sier ikke at Odfjell tech. er hverken et dårlig selskap eller dårlig investeringsobjekt - det er bare ganske fjernt fra Archer (med unntak av at de konkurrere i et nisjemarked - Archer ganske mye mer). Archer er giret mange ganger av OTL. Gambler man på at guidingen stemmer, så vil ikke OTL være i nærheten av Archer avkastningsmessig. Risiko er til gjengjeld selvsagt mye lavere i OTL.
Redigert 14.08.2022 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Tingebri
14.08.2022 kl 20:15 5599

Ved forrige emisjon i Archer, så mener jeg å husket at selskapet var i brudd med lånebetingelsene. Det er de ikke i nærheten av nå. Dersom noen av låntakerne ikke vil fornye lån med Archer til neste, tipper jeg Fredriksen stiller opp med et nytt lån fra Hemen, det har han gjort tidligere. Når vi i tillegg nettopp har fått ny super guiding fra selskapet, så skal det mye til for at refinansieringen ikke skulle gå i orden. Med forbedret cashflow for resten av 2022 og inn i 2023, så tipper jeg selskapet vil ha såpass mye cash at lån fra vanskelige kreditorer lett kan kvitteres ned ved hjelp av kontantbeholdningen. De kan i dag kvittere ned 1/5 del av langsiktige lån med kontanter og ikke benyttede lånefasiliteter. Denne posten kommer som sagt til å øke betraktelig i kvartalene fremover.

Redigert 14.08.2022 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Matros
14.08.2022 kl 20:49 5613

Mener du at verdsettelsen til archers nærmeste børsnoterte konkurrent, ikke er relevant i en vurdering av archer……….seriøst.
ullebusten
14.08.2022 kl 21:11 5593

Ja, kontantstrømmen fra drift er ok og blir forhåpentligvis veldig bra fremover. Lånefasiliteten er for øvrig max’et ut allerede. Jeg vet ikke hvorfor de gjorde det i vinter. Uten innsyn gir det null mening i min verden. Betaler renter og sitter med opp mot 1 milliard nok på konto.. snodig. I tillegg frykter jeg at dette har økt «tap» på valuta i q2. Kan nok hende at det sitter en ganske ivrig blåruss og spekulerer litt i valuta (de hedger en del - noe går bra). Ikke helt god risikostyring om så er tilfellet.

Uansett så ville det vært en trigger av dimensjoner om lånet ble refinansiert Ila høsten. Da ligger alt til rette for en skikkelig reprising, ala Sioff :)
Redigert 14.08.2022 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Tingebri
14.08.2022 kl 21:17 5576

Jeg har tidligere snakket med IR kontakten i Archer om dette med valuta tap/gevinst som stadig er i kvartalsrapportene til Archer. Dette skal være et internt lån mellom Archer selskap uten kontanteffekt, men som gir skattemessige fordeler for Archer. Om jeg har forstått det rett, så er det skattefradrag på rentekostnadene og ikke skatteplikt på renteinntekten for det andre Archer selskapet. Trolig er selskapet som har renteinntekten registret i Bermuda??
ullebusten
14.08.2022 kl 22:00 5536

Ok, takk for info. Jeg kan ikke se at det forandrer så mye men det inngår sikkert i strategien deres. Disse «effektene»
svinger med valutaen, men det virker fortsatt som at de har spekulert relativt hardt i at USD skulle svekkes - noe den sikkert gjør på sikt. Den såkalte «ikke-eksisterende» kontanteffekten kommer når de skal refinansiere - med dobbel styrke om skeptikerne får rett hva angår emisjon (i kroner).

Uansett så liker jeg ikke at de gjør slike finansielle krumspring. For øvrig solgte jeg selv alle aksjene mine i US noterte riggselskap da dollaren virker å være på hell. Vi kan spekulere i valuta, ikke CFO i Archer (som forøvrig burde skamme seg med sin posisjon og elendige engelsk) ;)
Redigert 14.08.2022 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Tingebri
14.08.2022 kl 22:10 5552

Jeg mener dagens ledelsen i Archer er meget dyktig, også Skindlo, så der er vi helt uenig. Tror ikke engelsken vil ha noe å si for verdiskapingen til Archer? Valutatapet er er en regnskapsmessig bokføring uten reell effekt. Det er nok mange som har missforstått resultatført valatatap
Slettet bruker
14.08.2022 kl 22:43 5525

Hvis du tar bort plattformboring, så har OTL og Archer veldig lite til felles. OTL leverer mye engineering tjenester som ikke Archer gjør, samt at de har en del brønnservice som ikke Archer har. Archer på sin side har mye intervensjon og P&A som ikke Odfjell driver med. I tillegg har Archer landboring som Odfjell heller ikke har.

Utover dette har også OTL i likhet med Archer relativt høy gjeld målt som andel av omsetning, samt at det er en del usikkerhetsmomenter mht uavklarte skattesaker (potensielt over 500 mill NOK i utgifter) som enten ODL, OTL eller en splitt vil måtte betale.

Det er også knyttet en del usikkerhet rundt lønnsomheten til OTL i Q1 da resultatet var vesentlig høyere enn kvartalet før. Det er mulig at det skyldes noen engangseffekter etter fisjonen med ODL.

OTL er et kjempebra case, og det ligger mye oppside i caset, spesielt mtp at dagens tall ikke reflekterer at West Linus kommer på kontrakt i høst, samt at de vil få mye arbeid så snart Bollsta, Mira og West Hercules kommer på kontrakt for ODL.

Men å påstå at Archer er et vesentlig dårligere case enn OTL basert på noen tilfeldige multipler blir litt tynt...?
ullebusten
14.08.2022 kl 23:57 5434

Nei, vi er ikke uenige. Jeg hadde aldri sittet tungt i Archer om jeg ikke hadde tillit til ledelsen. Skinlo, spesielt,
har snudd bra på hver eneste stein gjennom de siste årene. Må da være lov til å kritisere litt - tenker man må kunne forvente en litt mer profesjonell presentasjon av en CFO i et selskap av Archer sin størrelse - snufflet og leste fra manuskript :)

Edit: Ps, valutatapet har en reel effekt - på det tidspunktet lånet forfaller. Hadde de ikke trukket max og satt beløpet i NOK, ville tapet vært mindre. Faller USD under ~9NOK vil tapet reverseres til gevinst
Redigert 15.08.2022 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
hofa
15.08.2022 kl 10:00 5327

Vi er enige om, at hans fremlægning og præsentation ikke er prangende, men han ved hvad han taler om og jeg har været i Archer fra før Skindlo tiltrådte og han gør sit arbejde, både med hensyn til turn around og fremtidsudsigterne til ug. Det er for øvrigt skønt at se aktien nu bliver købt i stedet for solgt, og ligeledes øgende omsætning, der er flere der får øjnene op.
xolarsen
15.08.2022 kl 10:22 5429

Hever kursmål for Archer
ABG Sundal Collier hever sitt kursmål for oljeserviceselskapet Archer til 4,5 kroner per aksje fra tidligere 3,5 kroner og gjentar hold-anbefaling.

Det fremgår av en oppdatering søndag kveld.

I ABGs øyne blir det viktigste for aksjekursen hvorvidt inntjeningsmomentet er sterkt nok til å få til en langsiktig finansiering uten for mye utvanning. Dersom det skjer kan Archer ifølge meglerhuset oppleve en veldig sterk utvikling på Oslo Børs.
Anywhere
15.08.2022 kl 10:28 5455

ABG sier det samme som oss. De gjør rom for en emisjon også som likevel kan skape en svært sterk utvikling. Beviser for en god utvikling vil avventers, og kommer de de neste kvartalene vil refi være greit å gjennomføre, og aksjen kan sprinte. Sist gang en refi ble bekreftet gikk aksjen 100% på dagen, en forlenget finansiering blir mer verdt denne gang om kursen skulle være 4 kroner, eller 4,5 når det skjer...

Archer vil høyst trolig kontinuerlig bankfinansiering, godt mulig det også understøttes fra f.eks også Hemen Holding, som i så fall bidrar til å sette høy verdi på sin investering. Om man henter ekstra egenkapital, så styrker det selskapet for mulige M&A, men jeg tror ikke det blir et must, og ditto mer oppside blir tilgjengelig for dagens aksjonærer.
Redigert 15.08.2022 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.08.2022 kl 12:22 5449

Positivt!
Valgte å øke min posisjon i Archer idag.
klassisk
15.08.2022 kl 14:27 5314

Alle vet at det ikke blir noen emisjon. ABG også. Det eneste som kommer i denne aksjen de neste årene er en oppgang til over 20kr per aksje.
Anywhere
15.08.2022 kl 15:36 5228

ABG kan ikke skrive at det IKKE blir noen emisjon. De kan bare konstatere at dagens lånefasiliteter går ut neste høst. Archer har for et års tid siden antydet at de ikke ser, eller har mottatt signaler om, at dagens lånestørrelse og struktur ikke kan kontinueres. Det er naturlig tidspunkt for selskapet å starte gjennomganger omkring dette nå med kreditorer, og jeg tipper at det ikke er så lenge til at Archer selv vil antyde at man jobber ut fra å beholde dagens struktur - sånn noenlunde.

I og med at Hemen Holding er en solid medeier i aksjen, kan man ikke utelukke at Hemen selv er delaktig i sikring av lånestrukturer, men samtidig vil aldri Archer, ei heller Hemen, la gode muligheter gå fra seg om man ser synergier med andre selskap og ditto vekstemisjon. Men det vil i så fall bare gavne aksjonærene.

Jeg tror med større sikkerhet nå enn før at ABGs ordlyd blir virkelighet det neste året; "...kan Archer ifølge meglerhuset oppleve en veldig sterk utvikling på Oslo Børs"
Matros
15.08.2022 kl 18:55 5054

Archer har hvert kvartal 10 mill usd i rente og skatterkostnader samlet. De guider normalt vedlikeholdsinvesteringer til 3-5 pst av salget. Med 250 mill i omsetning per kvartal, blir det i snitt 10 mill per kvartal. Det betyr at selskapet ikke har fri kontantstrøm med dagens inntjening.

En naturlig gjeldsgrad for selskapet er omlag ebitda/netto gjeld på 3. Dersom selskapet klarer ebitda på 30 mill per kvartal vil selskapet gradvis klare et slikt måltall. De vil da kunne nedbetale gjelden med 40 mill i året, gitt at arbeidskapitalen ikke må øke. Da vil selskapet om 5 år nå måltallet.

For 2022 guider selskapet et gjennomsnittlig kvartalvis ebitda på 24 mill. Neste år skal det bli bedre, men det er høyst usikkert hvor mye bedre det blir. Veldig mye skal derfor klaffe de neste 12 månedene for å få refinansieringen i boks uten mer egenkapital.
Matros
15.08.2022 kl 19:22 5066

Selvsagt er verdsettelsen av offshore aksjer viktig for verdsettelsen til archer. Odfjell technology er aksjen som ligner mest, men er den mest relevante referanseaksjer på Oslo børs. Ev/ebitda multippel er det naturlige referansepunkt for et selskap uten overskudd eller utbyttekapasitet.

Selskaper med høy gjeldsgrad, slik som borr og shelf drilling, kan få høy prising på EV/ebitda, og høyere enn konkurrenter med mindre gjeld. En forutsetning for en slik premie er en betydelig oerasjonell gearing i resultatene. Det har ikke archer, men for shelf drilling vil ebitda nærmest eksplodere neste år.

Dette er elementært, 101 i verdsettelse
Slettet bruker
15.08.2022 kl 19:45 5033

Da foreslår jeg at Matrosen tar med hyren sin og plasserer den i Odltech og shelf, enkelt og greit.
Tingebri
15.08.2022 kl 20:03 4997

Det er tvilsom at selskapet bruker så mye på investeringer, for da er de helt i taket hva gjelder lånevilkårene som blant annet er: Archer shall ensure that the capital expenditures shall not exceed $40 million per year.

Guidingen var på 3% av salget, ikke 3-5%, Capex 2022 approximately 3% of revenue
Redigert 15.08.2022 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
klassisk
15.08.2022 kl 20:11 5026

Bla bla bullshit! Archer har ikke stått sterkere på 10 år og forrige runde gikk fint… snakk ned om du vil! Pilene peker kun en vei og oljen er mangelvare, selv om det ikke er bra for miljøet… om du hadde lånt ut penger til Archer for 3 år siden, ville du gjort det nå eller krevd å få lånet tilbakebetalt? Prat om emisjon er baisernes forsøk på lavere inngang eller det som verre er… Ta omdømme, oppdragsmengde, antall ansatt og eiendeler og del det på kursen så kan du stille deg spørsmål om selskapet får god finansiering. Legg til oljepris og framtidig energitrøbbel på toppen. Skriv videre matros, men ikke tro at de som har fulgt en i selskapet mer enn sommersesongen lar seg lure :)
Matros
15.08.2022 kl 21:11 4934

Forrige refinansiering skjedde før Argentina kollapset. Argentina gav en ebitda på mellom 40 og 50 mill i året . Man kunne derfor verdsette Argentina til 150 - 200 mill. Gjelden var omtrent som i dag. I dag er Argentina er tapssluk. Archer har vært svært dyktige i nordsjøen, men satsningen i nord - Amerika og Argentina er katastrofer. Ikke bare var oppkjøpene katastrofer, men den manglende evnen til å selge eiendelene mens de fortsatt hadde verdi, er en viktig årsak til dagens høye gjeldsgrad. Siden 2020 er den viktigste endringen at verdien på Argentina har fall med 150 mill, 2,5 ganger markedsverdien på archer i dag.
Tingebri
15.08.2022 kl 21:54 4880

Du har feil fremstilling av faktum. Argentina var allerede i fritt fall før forrige restrukturering. De hadde ikke mer enn 8,3 mill USD i EBITA Q4 2019 mot 4,6 USD ved Q2 2022. Selskapet guider sterkt fremover, da er det er litt seint å bli negativ til Archer nå når ting ser lysere ut enn på mange år.
RHesus12
15.08.2022 kl 22:09 4877

Archer står ikke ovenfor noe refinansiering. La det være klinkende klart (ABG har dessverre ikke gjort jobben sin her). Archer har kun ordinær banklån som skal ruleres i nytt lån neste år. Deres bankforbindelse er lokalt i Stavanger og de regnes som en god bedriftskunde. Ingen sikre eller usikre obligasjoner som skal refinansieres. Tror dere Archer kjøper opp 3 selskaper innen kort tid med cash beholdningen sin uten å være i dialog med banken?? Alle oppkjøpet er gjort i god dialog med banken. Fakta er at inntjeningen fremover vil bli såpass bra at det også blir avkastning til aksjonærene. Denne aksjen skal høyt, langt over 10 kr.
Redigert 15.08.2022 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Matros
15.08.2022 kl 22:19 4940

Takk for mange gode svar. Budskapet mitt er ikke vanskelig. Det er:
- vi trenger en 2023 guidence på omtrent ebitda på 120 mill, da kan vi de-riske balansen. Positivt for kursen, og den kan sikkert stige en del siden markedsverdien er så lav.
- litt krevende å argumentere for at archer skal verdsettes vesentlig høyere enn odfjell technology, men odfjell technology og offshore generelt burde kunne tåle høyere verdsettelse.

Hvis dere er enige i at dette er greie premisser for caset, la oss heller diskutere sannsynligheten for at 30 mill i kvartalet kan realiseres. Hvis dere er uenige i premisset, forklar gjerne hvorfor. Det er fult mulig at balansen kan restruktureres på andre måter, og et salg av Argentina er en våt drøm.

Slettet bruker
15.08.2022 kl 22:22 4930

Ferdi snakka RHesus 12. selvsagt har de en løpende og god dialog med bankene når de gjennomfører disse oppkjøpene. Er ikke førstegang folk forsøker å baise en aksje de skulle ønske de kjøpte når kursen var lavere og ting ikke så like lyst ut som det gjør nå.
Tingebri
15.08.2022 kl 22:29 4914

Ingen av modulriggenene var i aktivitet i Q2 2022. I Q3 vil en modulrigg være aktiv og begge vil være aktiv i Q4 og utover. Om jeg ikke husker feil gir en modulrigg alene 4 mill usd i ebitda pr kvartal. På toppen av dette kommer økt aktivitet i nordsjøen og Argentina.
Slettet bruker
16.08.2022 kl 11:57 4656

Hva mener du at selskapet skal gjøre om de ikke står ovenfor en refinansiering?
Lån har forfall i slutten av neste år, og tror ikke de klarer å generere nok cash til å tilbakebetale lån ved forfall.

Les den siste kvartalsrapporten, så er refinansieringen nevnt på side 3 som en av de 2 hovedrisikoene selskapet selv nevner. "The most important risks relating to our activity going forward are continued financial instability in Argentina and the refinancing of our revolving credit facility which matures in Q4 2023.

Den rullerende kredittfasiliteten er gitt av flere større banker (neppe Sandens Sparebank eller SR-Bank), og det sies fra sikre kilder at deler av lånepakken er solgt videre til Hedgefond i annenhåndsmarkedet, et marked som forresten ikke er regulert. Den siste transaksjonen er gått på rundt 85 (hvor 100 er basis), som mao er ca 17,5% i rabatt fra facevalue. Selskapet har også trukket maks på kreditten sin, og som antagelig er for å skape leverage i de oppkommende forhandling på refinansiering.

Jeg tror at selskapet på nytt, som i 2020, vil klare å gjennomføre en refinansiering. I ett case hvor hedgefond (som nå er blitt store stakeholders i form av lån) vil prøve å presse gjennom en emisjon ved å konvertere gjeld til EK, så tror jeg Fredriksen tar grep. Men som ABG, Pareto, DNB og flere highlighter, så er det en fare for at selskapet må gjøre en restrukturering som ikke nødvendigvis er til det beste for eierne, men for selskapet.
Det er derfor Archer handles på disse nivåer, fordi det er usikkerhet. Fjerner man usikkerheten, så er Archer kraftig underpriset, og de som kjøper (eller holder) baserer nok sin besluttning at dette vil ordne seg for det beste til nåværende eiere og selskap.
Redigert 16.08.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
16.08.2022 kl 12:06 4635

Har du skrevet under annet nick før, eller er dette ditt første innlegg ever?
hofa
16.08.2022 kl 12:22 4583

Tænkte det samme Rolf, Det med lån der var solgt, det dukkede pludselig op af et andet nyt nick og forsvandt igen. Der er spøgelser i kulissen. 😂
Anywhere
16.08.2022 kl 12:22 4592

Långivere kan ved låneforfall ikke kreve så mye annet enn utkvittering av pålydende. Det er selvsagt ikke slik at Archer må gjennomføre refi hos eksisterende kreditorer. Hedgefond og øvrige spekulative låneoppkjøpere har en portis der man satser på harde landinger på en del av porteføljen, og ellers god avkastning om rabatterte lån likevel innfris og betjenes.
Det spørs om de samme kreditorer som eier gjeld er interessert i faktisk aksjesits i Archer. De er nok trolig heller ikke interessert i deler av porteføljen til Archer som strategisk instrument. Det er i så fall rene finansielle spekulasjoner som er foretatt.

Jeg tror også Hemen vil kunne ta grep og deltar i en finansiering av Archer fremover som utelukker at samme Hemen vannes ut (Hemen kan selvsagt også eie Archer-gjeld allerede...). I tillegg vil det være kreditorer som åpner vinduene for en mindre striks taksonomi der også Archer-finansiering - som tross alt kan defineres med ganske god sikkerhet fremover - vil kunne inngå, særlig med grønnere fokus som er initiert i selskapet.

Men ja, så lenge det er halvannet år til ny finansiering må være på plass kan man selvsagt ikke utelukke risiko på dette feltet. Og det er til gangs gjenspeilt i kursen.

Archer bør nok etterhvert antyde retningen på refi, og vil kunne si noe tl markedet om hvordan de ser på dette. Et klarere bilde tenker jeg vi ser under rapportering i Q4.

Rhesus, Archer har nok svært lite kredit hos lokale banker i Stavanger, eller Norge, for den saks skyld.
Og de kan også forvalte sin frie kapital som de ønsker så lenge de ikke er i brudd med covenants for lån. Altså, de trenger ikke spørre bankene om å kjøpe annen borevirksomhet, man må nok anse det som svært relevant i forhold til vanlig forretningsdrift i Archer og at det er komplementære oppkjøp.

Men at det har friheten til kjøp som er gjort, og altså er et stykke fra brudd med de betingelser som er satt, er en god grunn for at man vil kunne refinansiere på samme grunnlag. Så lenge man ser at gjelden er noenlunde greit sikret og at drift etterhvert forserer gjelds-størrelsen med resultat at den nedkvitteres løpende, så kan mange långivere stille opp. Det er nok fortsatt også slik at rente-størrelsen gjør at det er greit krydder for en del institusjoner å ha Archer-lån i porteføljen.
Redigert 16.08.2022 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2022 kl 12:36 4556

Har begge modulriggene fått kontrakt?
ullebusten
16.08.2022 kl 15:08 4432

Hei. Se side 7 i Q2 presentasjonen. ~6mnd for OMV (Emerald/Maui). Står som firm i backlog’n
Redigert 16.08.2022 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2022 kl 15:12 4425

Veldig bra, det hadde jeg oversett!
Anywhere
16.08.2022 kl 15:46 4381

Rhesus, Archer har nok svært lite kredit hos lokale banker i Stavanger, eller Norge, for den saks skyld.
Og de kan også forvalte sin frie kapital som de ønsker så lenge de ikke er i brudd med covenants for lån. Altså, de trenger ikke spørre bankene om å kjøpe annen borevirksomhet, man må nok anse det som svært relevant i forhold til vanlig forretningsdrift i Archer og at det er komplementære oppkjøp.

Men at det har friheten til kjøp som er gjort, og altså er et stykke fra brudd med de betingelser som er satt, er en god grunn for at man vil kunne refinansiere på samme grunnlag. Så lenge man ser at gjelden er noenlunde greit sikret og at drift etterhvert forserer gjelds-størrelsen med resultat at den nedkvitteres løpende, så kan mange långivere stille opp. Det er nok fortsatt også slik at rente-størrelsen gjør at det er greit krydder for en del institusjoner å ha Archer-lån i porteføljen.