Kjøp Archer i dag!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.02.2023 kl 08:30
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
MH77
ARCHER 15.03.2022 kl 09:43 357728

Archer har nå brutt den negative trenden, og ser ut til å danne en dobbeltbunnformasjon. Forrige gang Archer ble handlet like lavt (4. mars) fikk vi en kraftig rekyl opp som brøt den negative trenden. Dette tyder på at det er stor vilje til å kjøpe i overkant av 3 kroner.

Aksjer som løfter seg fra en dobbeltbunnformasjon stiger ofte kraftig og lenge. Jeg tror vi er der nå, og nedsiden er begrenset mens oppsiden er svært stor.
Troll_Leff
26.11.2022 kl 21:48 4973

Flink du, bare vinnere i selskapene du og lett matrosen treffer, og ingen som taper i disse selskapene da, når alle er vinnere.
Archer aksjonærene blir de neste vinnerne da, og de neste taperne er de som kjøper OTL og de selskapene som allerede har gått 2 - 3 gangen som dere hauser, og vil bli kvitt. TULLING.
Slettet bruker
26.11.2022 kl 22:10 4983

Alltid mange som vil kjøpe på topp. Bare å se til soff, hvor mange som kjøpte den mellom 40 -50kr, da den ble hauset med kursmål på 250kr i diverse forum. Står i noen og 20kr i dag. Den var også opsjonspriset til 5kr for et år siden, da ble folk advart i diverse fora til å kjøpe aksjen. Just saying..
Slettet bruker
28.11.2022 kl 12:44 4513

Da har mange kastet kortene på en svært bra q3 rapport😅
Anywhere
28.11.2022 kl 13:41 4476

Tror ikke det er så mange som har kastet kortene, nei...
ullebusten
28.11.2022 kl 14:29 4462

Fra annet forum, interessant presentasjon av CEO: https://www.nordnet.no/blogg/selskapspresentasjon-og-qa-med-archer/

Verdt å merke seg svaret på avsluttende spørsmål fra RB: ".. vår prioritet er å generere cashflow og ha likviditet tilgjengelig.. vi skal aldri gå inn i en hard restrukturerer.. det er hellig for oss.. vi skal ikke prioritere vekst eller nye muligheter om vi ikke er sikre på at fundamentet er på plass.. dette er ikke et selskap hvor pengene mine kan forsvinne i en eventuell restrukturering".

Nå er det fortsatt mekanismer som er utenfor en CEO å kontrollere, men det er uansett ganske betryggende å høre en selvsikker og bevisst leder være så tydelig på hva man kan forvente av selskapet.

Avslutningsvis vil jeg dra fokus til følgende faktum:
- 1. selskapet gjennomførte kjøp av 50% av Island Drilling til over 8mUSD så sent som august i år - det står i strid med uttalelser om vi kjører mot en hard restrukturering. Jeg velger å stole på at ledelsen har bedre kontroll enn hva markedet frykter
- 2. markedet har bedret seg betydelig i 2022, og industrien står ovenfor en god periode i årene fremover
- 3. q3 viste eksepsjonelt god kontantstrøm med reduksjon av NIBD på 21mUSD på et kvartal - viser potensialet inn mot 2023
hofa
28.11.2022 kl 15:13 4425

Nej det er ikke lige kursen at kaste "kortene" på, men at det skulle blive 3,6 i stedet for 4,6, den havde jeg ikke lige set komme. Den må i skuffen igen og afvente 2023. Skindlo holder trods alt, hvad han har lovet.
Anywhere
28.11.2022 kl 17:46 4298

Ullebusten. Det kan se ut som man har mulighet på samme rate i redusert NIBD, og det gir faktisk forhandlingsrom og trygghet for motpart.
klassisk
29.11.2022 kl 08:53 4030

Det blir spennende å se når de som later som om dette ikke kommer til å gå rett til himmels kommer til å starte hamstringen av aksjer. Rart hvor mye tullprat man kan skrive om refinansiering når selskapet vil ha en kø av banker som vil sikre lånene på gode betingelser. Selskapet har stålkontroll på finansiering og guider fortsatt bedre og bedre på driften. Vi burde heller snakket om når utbytte kommer fremfor å drive en kynisk prat om refi. De som er nervøse eller ikke har peiling bør følge med på kommende endringer i aksjonærliste ;) når selskapet på 2 kvartal kan nedbetale gjeld tilsvarende hele selskapsverdien på børs er det noe som ikke stemmer. Tipper den starter vandringen oppover allerede i dag.
Komiske
29.11.2022 kl 09:41 4030

Jeg tror i likhet med deg at selskapet vil løse refi, men ulikt deg så er ikke dette gitt. Selskapet selv identifiserer dette som ett høyt risikomoment, og dersom dette hadde vært så enkelt som noen tror så ville vel refinansieringen gått i boks forrige kvartall? Selv om den positive kontantstrømmen var ett høydepunkt i rapporten så må du ikke glemme at bokførte verdier for oss aksjonærer (EK) ble redusert til 52,9Musd, ett fall fra 102,9Musd fra forrige periode i 2021.

Håper at selskapet innen året er omme melder om at selskapet er refinanisert uten at det trykkes opp nye aksjer.



SjonkelRolf
29.11.2022 kl 09:59 3994

Bra du kommer inn og tar kontroll, slik at volumet i aksjen strupes.
Det folk her inne må skjønne er at du er brønnpisser nr.1.
Mulig du styrer med egne penger, men er jaggu ikke sikker.
klassisk
29.11.2022 kl 10:43 3945

Kan du vise meg en referanse skrevet av selskapet (ikke deg selv ;) der de sier at refinansiering er et stort risikomoment? Eller enda bedre, kan du overhodet vise til at selskapet sier at refinansiering er et risikomoment i det hele tatt?

Selskapet sier vel det stikk motsatte! Refinansiering er ikke noe problem. Og for ordens skyld, når tallene bare blir bedre og bedre ville du landet refinansiering etter å ha framlagt gode tall for banken, eller før dette når du måtte fortelle om gode tall som trolig kommer… når får man best betingelser tror du?
Slettet bruker
29.11.2022 kl 10:47 4019

Jaggu sterk den algoen som ligger å forhekser aksjen. Plukket selv en 40k ytterlig i går rundt 3,6.
Komiske
29.11.2022 kl 11:23 4009

Les siste årsrapport hvor styret oppgir risk-faktorene til selskapet. Står på side 19, "Risks relating to the company’s financing".

Dersom selskapet hadde hatt 1/4 av gjelden så ville jeg vært enig med deg at det ville vært enkelt å refinanisert. Når man snakker om ett lån på 5 milliarder, så er det ikke en bank som låner, men flere banker (eller finanisielle institusjoner) som yter ett syndikatlån på hovedstol. Når utlånere i tillegg er reserverte mot å yte lån til "brune" selskap, og foretrekker ESG selskap (helt tullete, men sånn er det dessverre), så er dette også en utfordring.

De gode tallene som du snakker om må du forklare litt bedre. Solitidet og likviditet er ikke det samme, og solitideten (bokført egenkapital) har falt med NOK 1 milliard siden forrige refinansiering. Tar man bort goodwill (immaterielle eiendeler) så har selskapet negativ egenkapital. Selskapet har enda til gode å levere positve tall på bunnlinjen, selv om ebitda stadig er i bedring.

Utfra mine antagelser så vil selskapet allerede i 2023 genererer positve tall (resultat etter skatt), sammen med en god FCF. Så jeg er superoptimist, men JEG mener det blir feil å si at dette er risikofritt. Det førte hinderet som må løses er å komme i mål med en refinanisering, punktum.
Troll_Leff
29.11.2022 kl 11:34 4026

Komiske Kjosmund gir ikke opp men vil ikke at andre snapper aksjene fra dem, og han har som oppdrag å overvåke Archer tråden 24/7 for å advare andre å kjøpe. Ikke uten grunn dette individet skifter til nytt alias rett som det er. Merkelig dette alt er så negativt for enkelte, når kursene er lave, og har ikke hørt at det er noe problem i selskapet, hvor ledelse og ansatte er positive til fremtiden, og får lønningene sine som normalt. Den største risikoen her er at man taper for mange aksjer på dette stuntet. Merkelig at meglerne som forvalter archer posten til "enken" skulle selge aksjene til lavest mulig kurs.
Redigert 29.11.2022 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.11.2022 kl 11:55 3972

Jeg håper da ikke det står så dårlig til med selskapet at folk frykter for lønna...?
klassisk
29.11.2022 kl 11:58 3981

Alle selskaper må alltid komme i land med refinansiering! SP Vest osv bryr seg ikke om ESG men å beholde kunder som betaler renter, eller mener du d er feil?
Du kan plukke tall og leke skeptisk, men svar meg ærlig på følgende spørsmål: står selskapet mye sterkere i forhold til å refinansiere i dag enn de gjorde ved forrige finansiering?
Du som er glad i tall kan jo se litt på utvikling, marked, guiding fra ledelse, kontrakter, marginer og behov for aktører i brune bransjer de neste 30 årene før du svarer ærlig. Punktum ;)
Troll_Leff
29.11.2022 kl 11:59 3980

Du henger med fortsatt, selv om det står "dårlig" til med selskapet. Jeg har ikke tid å følge og skrive på tråder på i selskaper jeg ikke har interesse for, ikke nok timer i døgnet til å følge med på alt av selskaper, hvordan får du tid til det?
Redigert 29.11.2022 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Troll_Leff
29.11.2022 kl 11:59 4024

Du henger med fortsatt, selv om det står "dårlig" til med selskapet. Jeg har ikke tid å følge med på selskaper jeg ikke har interesse for, ikke nok timer i døgnet til å følge med på alt av selskaper, hvordan får du tid til det?
Severin
29.11.2022 kl 12:01 4092

Det er «De Store Gutta» som holder denne aksjen nede til refinansiering og Seadrill posten er et tilbakelagt stadium.
Her er det bare å legge aksjene i skuffen, og vente på en avklaring neste år.
Troll_Leff
29.11.2022 kl 12:03 4105

Severin. Er 100% enig med deg. Så er det noen piccolo'er av noen duster som her inne som har fått i oppdrag av å forsøke å fremheve og innbille andre at det står så jæv.. dårlig til med selskapet. Klart det er en viss risiko å miste en del aksjer på denne latterlige lave kursen, for å holde kursen i sjakk, til alle brikkene er lagt på plass, verdien kommer opp i lyset, hausingen starter, og kursen slippes.
Redigert 29.11.2022 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Komiske
29.11.2022 kl 12:19 4090

SP Vest og andre banker er pålagte til å yte lån til "det grønne skifte". Jeg mener det er noe forbanna tull, men slik er rettninglinjene. Så de vil foretrekke å yte lån til selskap som kan betjene lånet OG bidrar til det grønne skiftet.

Om selskapet står sterkere nå i dag enn ved forrige refinanisering er vanskelig å konkludere på, dette da det makroøkonomiske bilde er helt ulikt. Min subjektive forståelse bærer preg av at jeg håper det er bedre, så da blir min mening lite objektiv. Jeg hadde ikke eid aksjer i selskapet dersom jeg trodde det ikke var mulig, men må erkjenne at muligheten for at selskapet må gjøre både en kapitalforhøyelse og refi er tilstede.

For å snu på flisa, hvorfor mener du at en refinansiering er så forbanne enkel å gjennomføre?
Komiske
29.11.2022 kl 13:17 3993

Om det skal være noen tvil, så er jeg særdeles positv til Archer. Dette er en aksje som har en usettvanlig stor oppside, men det er som alltids en balanse mellom risiko og avkastning. Dette er hva jeg mente i august, etter q2, og som stemte relativ bra mot det som kom i q3. Ser man på min spådom om Argentina (Land Drilling), så antok jeg en topplinje på 70, som kom inn på 74, men hvor ebita ble på 3,1 mot 4,9. Her må det legges til at selskapet er i forhandlinger med sluttkunde om endringsordre.

"Archer står ovenfor et veiskille, og er godt posisjonert innen den økte aktiviteten innenfor oil service.
Archer guider en moderat økning på inntekt for 2022 vs 2021, og som tilsier at de i siste halvår vil oppnå en omsetning på ca USD 0,5B.
Ebitda blir guidet mellom mUSD 48-50 for andre halvår, som er 35-40% høyere enn første halvår.
Man bør ha all grunn til å anse dette som et konservativt anslag basert på tidligere guidinger fra selskapet, og at forsiktighetsprinsippet er brukt.
For 2023 guider selskapet en signifikant økning i ebitda mot 2022, og jeg tolker det dithen at vi stabiliserer oss på nordsiden av USD 100m i ebitda.

Vil en reprising av selskapet komme før eller etter Q3?
Eller må selskapet først få på plass en refinansiering av den rullerende kredittfasiliteten?

Jeg mener at det vil være for sent å kjøpe seg opp i etterkant av refinansiering, og i så måte bør man vurdere

Archer deler sine virksomheter i 3;
Platform Drilling, Modular Rigs & Engineering
Land Drilling (I hovedsak Sør-Amerika)
Well Services

Well Services forventer jeg en stabil ebitda fremover på 8m i kvartalet (32m per år), som bør gi en valueation på 7x ebitda (225mUSD)
Land Drilling forventes økt aktivitet og bedret marginer, Omsetning på 70, og margin på rundt 7% bør gi en valuation på 140mUSD
Platform Drilling & Engineering (ex modulr rigs) vil ligge på ca12mUSD i kvartalet (ca 50mUSD i året på ebitda, som da gir en valuation på 350mUSD
Modular Rigs vil ved 80% utnyttelse bringe inn ca 15mUSD i året, og ett evnt salg vil gi 50mUsd per unit, så en valuation på 100mUSD

Dette gir en EV på 815mUSD, og trekker vi bort rentebærende gjeld på 500, så vil man enkelt forsvare en verdi per aksje på godt over $2 (20kr)."
Anywhere
29.11.2022 kl 13:34 3968

Vi kan snu og vrenge på det meste omkring status med Archer.

Men jeg er slik sett enig med Komiske, finansiering er ikke landet, og selvsagt vil det eksistere risiko en tid fortsatt i forhold til det faktum.
Ingen kan spasere til banken og kreve.
Nå kan dog Archer slå litt i bordet med grønnere profil enn tidligere da nye satsinger er lagt til siste år. Og mer skal komme.
Men inntil man vet hva som stilles som covenants-krav og betingelser fra banker pr nå, så er risiko tilstede.
Ja, den minker av at gjeld nå stadig minker
Ja, den minker av at inntekter øker.
Ja, den minker av sentimentsdreiing
Ja, den minker av øyensynlig verdistigning på assets fremover.

Men intet er landet. Muligens er det første man ser en par-årig utsettelse på forfall, og at man fortsetter med dagens regime mens status styrkes og en refi-pakke kan anvendes til annet enn bare videre drift. Godt mulig.
Komiske
29.11.2022 kl 14:54 3949

Nå kommer Archer, i følge seg selv, å leverer Q4 som skal være større enn 230musd i omsettning og en ebitda som er høyere enn 26,5musd.
Dette da guiding levert i slutten av november sier at de skal ha moderat økning både i ebitda og revenue i 22 vs 21. En ebita på 26,5 vil da være en økning fra q4 i 21 på nesten 20%, og dette vil også være inngangshastigheten til 2023.

Signing out & godspeed til alle (bortsett fra trollet:-))


Komiske
29.11.2022 kl 15:36 4002

Som jeg sa til en kunde da jeg jobbet som megler etter han hadde tapt stort i Birdstep: Det er iallefall en ting som er positvit, hva da svarte kunden. Jo at det ikke er mine penger, svarte jeg:-)
Slettet bruker
29.11.2022 kl 15:38 3999

LOL... :D
Troll_Leff
29.11.2022 kl 16:12 4031

Signing out & godspeed til alle (bortsett fra trollet:-)

Forteller mye om denne "muldvarpen"😂😂🤣👍
Redigert 29.11.2022 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Rakettrally
29.11.2022 kl 18:57 3885

Fremtiden ser veldig bra ut. Skindlo har levert varene og lover at det kommer mer. Mye mer
Codex63
01.12.2022 kl 13:46 3387

Her ser det ut som om alle har tatt juleferie.
God jul! Snx i 2023.
Modulriggen
01.12.2022 kl 14:06 3350

Kjøper 10k aksjer her og 1k aksjer der. Sky is the limit. Den nye kontrakten me equinor om vedlikehold av alle pipe osv startet idag. Litt extra omsetning her og litt der, blir cash av det ;)
Modulriggen
01.12.2022 kl 14:08 3386

Q4 har vist seg tidligere å være gode. Tror vi blir overrasket over nedbetaling av gjeld når q4 legges frem.
SjonkelRolf
01.12.2022 kl 14:33 3419

Andre selskaper med tilnærmet lik omsetning drømmer om gjeld på Archers størrelse (500millusd). Er vi så sikker på at selskapet prioriterer dette?
På meg virker det ikke som at de betaler noe mere enn de må.
Oppkjøpene underbygger dette hvertfall.
SjonkelRolf
01.12.2022 kl 15:03 3463

Hva skjer??
Omsatt for nesten 60 mill
1,5 mill aksjer på 4,8kr
4,5 mill aksjer på 6,3kr
Redigert 01.12.2022 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Modulriggen
01.12.2022 kl 15:16 3451

Hvor ser du dette?
SjonkelRolf
01.12.2022 kl 15:17 3509

Euronext sine live sider
Modulriggen
01.12.2022 kl 15:24 3496

Se der ja :) hmmmm
SjonkelRolf
01.12.2022 kl 15:26 3509

Ca 4% av selskapet i en sveip. På langt høyere kurser enn vi er vant med.
Må jo bli gull dettan.-)
drømmeren
01.12.2022 kl 16:48 3448

Burde ikke en slik aktør også ta det som er i markedet på lavere kurser?
SjonkelRolf
01.12.2022 kl 16:48 3452

Modulriggen skrev Se der ja :) hmmmm
Vi er visst vant med slik omsetning siden ingen finner det verdt å si noe.