Kjøp Archer i dag!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.02.2023 kl 08:30
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
MH77
ARCHER 15.03.2022 kl 09:43 359822

Archer har nå brutt den negative trenden, og ser ut til å danne en dobbeltbunnformasjon. Forrige gang Archer ble handlet like lavt (4. mars) fikk vi en kraftig rekyl opp som brøt den negative trenden. Dette tyder på at det er stor vilje til å kjøpe i overkant av 3 kroner.

Aksjer som løfter seg fra en dobbeltbunnformasjon stiger ofte kraftig og lenge. Jeg tror vi er der nå, og nedsiden er begrenset mens oppsiden er svært stor.
hofa
10.08.2022 kl 09:15 3912

Gevinst, det er vist ikke Archer du taler om???
Anywhere
10.08.2022 kl 09:23 3909

30-50 øre i Archer er 10-15% gevinst på trade. Du ville normalt være passe blasert om du ikke syntes det var grei gevinst på trade.

Personlig vurderer jeg en liten ekstra i Archer om vi skulle få den hakket mer ned nå da det er lediggjort en del tradingkapital siste dager gjennom DNO og RECSI-gevinster. Jeg går ikke på selger oppover, men legger bare mindre poster på kjøp om noe svakhet skulle dukke opp. Synes dog at aksjen viser mer styrke - relativt sett - enn vi har sett på en god stund. Det er til tider siste dager bra match på køper / selger, og nesten tilløp til å tro at det er en marked maker som er tilstede.

Aksjen har siste to ukene beveget seg signifikant nok opp fra 3,3-nivået til 3,8 der den ble stående en ukes tid på omsetning rundt 3,6.

Igjen, dersom selskapet kan skape gode markedsvibrasjoner med sin presentasjon på fredag, så tror jeg vi ser en vesentlig justering opp for aksjen. Den vil riste av seg noe av usikkerheten som råder på refi og fri kapital-flyt fremover. Selskapet har beviselig evnet å justere fotavtrykket utover siste år med erverv, og det blir spennende nå å se om synergier på EBIT-nivå stadfestes. Gjør det det, så skal ikke aksjen ligge lenge under 5 kroner. Det skal ikke mye til nå før dette blir en høyere priset opsjon, og grunnen vil i så fall være at det materialiserer seg en berettiget tro på at selskapet styrer mot høyere EBIT, grei refi av eksisterende gjeld og derav også med gjeldsreduksjoner fremover. Da vil aksjen beveg seg ut fra "out-of-the-money" til mer høy risk gearet instrument. Og den anerkjennelsen i ren aksjeprising vil fort være en bevegelse fra 4-5-nivået til rundt 10, kanskje 12 kroner.
Redigert 10.08.2022 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Troll_Leff
10.08.2022 kl 09:23 3925

Han skjønte ikke innlegget ditt, er for opptatt av å hindre oppgang, uten å tape for mye aksjer.
Troll_Leff
10.08.2022 kl 09:24 3929

Trade meg her og der, i et totalt utbombet selskap.
Meglere og analytikere er like uærlige som politikere.
Redigert 10.08.2022 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2022 kl 09:35 3908

Er ikke mitt problem at du ikke klarer å utnytte at kursen går opp og ned. At enkelte velger å trade på disse nivåene vil ikke ha noen verdens ting å si på hva kursen ligger på om 1-2 år. Så med mindre du har planer om å selge i løpet av veldig kort tid, så har det strengt tatt ingenting å si for deg heller?
Troll_Leff
10.08.2022 kl 09:45 3887

Men jeg har dessverre ikke tilgang til slike instrumenter som enkelte banditter her inne har tilgang til, så noen MÅ jo tape for at andre skal vinne. Alle kan ikke vinne på å trade, eller kanskje du ikke skjønner det ? Vi har jo Norsk tipping, der stiller alle likt?
Redigert 10.08.2022 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
hofa
10.08.2022 kl 11:17 3867

Alle kan trade, om de kan vinde er en anden sag, jeg har også tradet lidt i DNO og solgte 5 t i går på 15, i dag koster den 16, men en fugl i hånden ....Her i Archer kan man også trade, men tjener sjældent mere end nogle få hundrede kroner.
Slettet bruker
10.08.2022 kl 11:24 3863

Hvis du trader med 100k aksjer over noen mnd, så blir det vesentlig mer enn noen hundre kroner.
Troll_Leff
10.08.2022 kl 12:08 3948

Hvem er taperen, alle kan ikke vinne, skjønner du ikke det?
Slettet bruker
10.08.2022 kl 12:23 3922

Alle kan vinne, det er bare noen som vinner mer enn andre...
Troll_Leff
10.08.2022 kl 12:30 3927

Svar på spørsmålet jeg stilte, og ikke dette svada svaret, jeg spurte hvem som er taperen, er det så vanskelig å svare på?
Redigert 10.08.2022 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Anywhere
10.08.2022 kl 12:54 3913

Troll_Leff, du trenger ikke "slike instrumenter" for trading med 30-50-100K aksjer i Archer, du trenger bare noe tålmodighet. Tror du sliter med å finne motparter som opsjonspakker særlig Archer for tiden. Du kjøper og selger bare aksjer i markedet. Du gjør tradene på swing i aksjen. Jeg tør å påstå at den har vært relativt grei å lese siste året særlig.
I tillegg har man det faktum at det fra tid til annen skjer tildels store avvik fra vektet snittkurs i omsetning, og da kan man fange litt aksjer om man ligger på venteordre lavt, evnt over flere dager. Salg setter man også på periode, men det beste er å følge med på volum i forhold til bevegelse for å se om det er greit å komme ut i en salgs-range.

I en slik periode som for Archer så kjøper man på svakhet i aksjen, og selger på styrke.
I og med at jeg tenker at selskapet er inne i en startende transformasjon og med betydelig positiv syklus også innen tradisjonell bore- og intervensjonsvirksomhet, så tror jeg aksjen vil få en i det minste kortsiktig styrking dette kvartalet. Vet selvsagt ikke når, men på fredag skal Q2 presenteres, og er det bedringer, så er det selvsagt en mulig kicker. Da tar jeg ut innestående trade i området som jeg har signalisert, men i flere salg selvsagt.

Troll_Leff
10.08.2022 kl 13:01 3904

Ok, i klar tekst så vinner alle i Archer, enten kursen går opp eller ned. Finnes ikke tapere i dette selskapet, er jo helt genialt.
SjonkelRolf
10.08.2022 kl 13:10 3954

Taperne er de som selger med tap.
Skriver man dritt opp og i mente noen dager med svak utvikling. Ja da kan man kanskje snappe noen aksjer.
I så måte er Anywhere mere real…
Han har hele tiden vært åpen på sin strategi.
Troll_Leff
10.08.2022 kl 13:22 3939

Ja helt kkart, enig med deg at AW er mer real, det skal han absolutt ha
Redigert 10.08.2022 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Anywhere
11.08.2022 kl 10:40 3623

Forsøker i alle fall å være åpen om fokus, også omkring Archer.
De gangen aksjen går, så skjer det på såpass store volum at det vi besitter her på HO ikke berører utivkling enten man selger eller kjøper. De små støtene på 1000 aksjer i sluttauksjoner som flytter kursen 3-4% er ikke signifikante. Det er ikke denslags som beveger aksjen fra 3,2-trading til dagens 3,9-nivå. Pen gevinst over noen uker fra medio juli det også, for all del. Typisk inngang med 50k aksjer gir en tradinggevinst på 30-35k. Det er meget bra gitt innsatsen på 150k. Og 50k er det man kan komme greit ut og inn med på lavomsetningsdager...

Jeg kunne selvsagt sluppet trading-post her, men gjør ikke det.
Jeg er mer spent både på morgendagen og Archers fortsettelse. Det er tatt grep som jeg gjerne vil høre ledelsens mer klare oppfatning av, og også følge dette opp hos personer med nærhet til selskapet fremover. Archer lever i hjertet av oljepulsen for tiden, og ja, det kan bli såpass potensiale i Argentina at de neste par år kan revidere verdier der til å balansere kanskje 60% av gjelds-størrelsen. Det er i så fall verdt 20 kroner pr aksje da en gjelds-størrelse rundt 2 milliarder er meget levelig for Archer. Vi kan også se rigg-aktivering mot jordvarm komme inn fremover og nye segmenter som de beveger seg mot stadfeste en riktig satsing.

Disse faktorenes eventuelle suksess vil selvsagt ikke gjøre et tradesalg på nivåene 4,4-4,8 lukurative på lengre sikt, men en større longportis skal være med der.

Pr i dag er det en post på 4 kroner som jeg tror står i korrigerende fokus just nu, men skulle deler av den nå snappes, kan det ligge an til at aksjen allerede i dag tar en større bevegelse. Det er litt samme mønster siste dager som vi har satt som forpostfekterier når aksjen har reagert 10-20% opp tidligere.

I så fall er det fortsatt anledning til å hente en del på kortsiktighet i aksjen også.
Redigert 11.08.2022 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Almirante
11.08.2022 kl 12:13 3535

Blir det en emisjon ila av året? Archer har gjeld som forfaller neste år, så er det mulighet for at det kommer en emisjon snart? Selskapet viser til god inntjening, men med pragmatiske og strategiske innvesteringer som Iceland Drilling Company går nok på bekostning av nedbetaling av gjeld. Mener å huske det er ca. 500MUSD som forfaller Oktober 2023. Correct me if I'm wrong! Seadrill-posten er fortsatt urørt, tar JF og Hemen over den til "gi-bort-pris"?
Slettet bruker
11.08.2022 kl 13:03 3493

Blir ihvertfall til høyere kurs enn nå. Låneforpliktelsene er åpenbart ikke en betydelig utfordring da hadde de ikke gjennomført oppkjøp.
hofa
11.08.2022 kl 13:31 3463

Det er banklån der er til forfald og med den nedbetaling der sker bliver der ikke noget problem med låneforlængelse/omlægning og formentlig også til lavere rente, så lad nu være med at se spøgelser, de eksisterer ikke.
Almirante
11.08.2022 kl 15:18 3398

tournelon.. for all del, du får mene hva du vil, og full forståelse for at du synes innlegget er "boring", det har du full rett til å mene. Men kom med noe saklig og ikke noe useriøs "crap". Du har ikke inntrykk av at gjeldsspøkelse har en innvirkning at kursen er på lave nivåer selv ved rekordhøy aktivitet i Argentina og høy oljepris?!
Anywhere
11.08.2022 kl 15:28 3405

Merk; Det er ikke rekordhøy aktivitet i Argentina. Det kan imidlertid skje at Argentina kommer sterkt i siget fremover nå, og noen små indikasjoner på det kan vi kanskje få i morgen...
Selskapet har ikke indikert noe annet enn standard refi på dagens finansiering. Man har også signalisert at ny egenkapital ikke skal behøves å hentes slik man ser status pt. Man har da også anvendt cash i selskapserverv siste år som skulle tilsi at man er nokså confident på dagens videreførte kapitalstruktur.

Ja, selskapet er priset som at gjelden velter hele skiten. Samtidig er det utvikling i bl.a nevnte områder og innen nye fokus selskapet har på gang som tilsier at Archer selv ikke mener at gjelden er et problem pt. Tiden som er bak sier lite om dette, det som ligger foran blir interessant.

Spørsmålet man må stille seg når man velger å vurdere denne aksjen for kjøp er: Hva skjer her om gjelden IKKE velter hele skiten??
Redigert 11.08.2022 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Almirante
11.08.2022 kl 15:30 3411

Takk for et informativt svar Anywhere!
Anywhere
11.08.2022 kl 15:43 3384

En selger som har forsøkt å skli seg inn i kjøperes hender gjennom siste del av dagen i dag, men foreløpig holder kjøperne tilbake.
De 70-80k aksjene kan kanskje være smågreit å ha med seg neste ukene??
Slettet bruker
11.08.2022 kl 15:47 3381

Med en omsetning på rundt 1 mrd dollar i året synes jeg ikke at gjeld på 500 musd er så avskrekkende nei. Selskapet betjener gjelda helt fint, og de ville ikke gjort stadig nye oppkjøp (som først vil gi gode inntekter om noen år) dersom gjelda var et problem.

Årsaken til "gjesp" er at det til stadighet kommer folk på disse trådene som skal lage et skremselsbilde av gjelda i Archer.
Almirante
11.08.2022 kl 20:01 3247

@tournleon, hvis du leser innlegget mitt, så var det et reelt spm og ikke baising. Men har vel skjønt at dette forumet ikke er til seriøse og saklige diskusjoner. Hvis man skal bli "angripet" og feiltolkes hver gang så er det bedre for min del å ikke bruke forumet. Et godt tips -> Never "Assume" it just makes an ASS out of U and ME.
Anywhere
11.08.2022 kl 20:04 3249

En liten kuriositet innenfor morgendagen er at KLX Energy, som Archer har eierskap i, er opp 65% siste ukene. Det rører seg også blant de utbombede, og det ser ut til å kunne bli arbeid for de fleste en stund fremover.

Lykke til for alle med Archer i porteføljen. Etter mine sonderinger mangler det ikke på arbeid der i gården, det er mer en organisatorisk utfordring å hente nok folk. Tror man ser bedrede kontraktsmarginer fremover.

Redigert 11.08.2022 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Anywhere
11.08.2022 kl 20:09 3239

Rettelse på min kommentar over om at tiden som ligger bak ikke sier så mye om gjeldsbyrden;

Det er riktig at tiden foran er viktigst selvsagt,men tiden som ligger bak bekrefter at Archer har styrt fra en gjeld rundt 800 mill USD til dagens rundt 500 over de siste 5-6 årene, og det er gjort i en pillråtten oljealder...
Redigert 11.08.2022 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
11.08.2022 kl 21:32 3161

Neste gang sparer du litt på ‘kruttet ‘ til å begynne med.
Så går det nok helt fint skal du se.-)
Slettet bruker
11.08.2022 kl 22:49 3136

Klxe opp til 7$ i etterhandelen
SjonkelRolf
11.08.2022 kl 22:54 3135

Leverte gode tall etter stengetid
Anywhere
12.08.2022 kl 07:41 2959

Litt sene i oppstandelsen hos Archer denne morgenen, mye som skal ordnes🙂
Bjørkeris
12.08.2022 kl 07:56 2925

Hamilton, Bermuda (August 12, 2022)

Second Quarter 2022 Highlights

· Revenue of $247 million
· EBITDA before exceptional items of $20.9 million
· Available liquidity of $97 million

Subsequent events

· Agreed to acquire 50% of Iceland Drilling for $8.25 million
· Achieved world record in well intervention at 12.4 kilometers

Dag Skindlo, CEO of Archer, comments:

"With our investment in Iceland Drilling we anchor our commitment to the ongoing
energy transition. Iceland Drilling is a leading geothermal drilling and well
services company, has annual revenue of approximately $40 million, and is
profitable with free positive cash flow. We believe that geothermal drilling
will provide growth opportunities for, and synergies with, our existing asset
base, our operational experience, and our core competences.

We are thrilled that Archer has recently set a world record for successfully
performing well intervention at 12.4 kilometers. The Archer team successfully
conveyed production logging sensors utilizing our ComtracT technology for a
major customer in the UEA. These impressive results far exceed any alternative
intervention solution available and will enable us to develop a high value,
market leading position in long range well intervention.

The reported financials for the second quarter reflect several platforms being
in maintenance during the quarter and several projects slipping to the second
half of the year. We expect a strong second half of the year with EBITDA growth
above 35% and confirm our previous guidance for the full year.

Looking beyond 2022, we remain optimistic as to the market activity and
fundamentals for Archer. We believe demand recovery and the focus on energy
security and diversification will have positive implications for energy
investment over the next few years. Based on our backlog, our clients' activity
plans and a supportive macro environment, we see 2023 EBITDA well above 2022
levels and a continued strengthening outlook thereafter."
Anywhere
12.08.2022 kl 08:01 2946

Sjelden udelt positiv Skindlo:
We expect a strong second half of the year with EBITDA growth
above 35% and confirm our previous guidance for the full year.

Looking beyond 2022.....
Based on our backlog, our clients' activity
plans and a supportive macro environment, we see 2023 EBITDA well above 2022
levels and a continued strengthening outlook thereafter.

Han holder ikke noe tilbake lenger....

Strengt tatt skulle dagens rapportering om gjeldsreduksjoner fremover og betydelig økende resultat fra dagens resultatnivå satt aksjen på 12 kroner som første steg, men vi får vel nøye oss med 6 kroner i dag da....😉

Kan hende man må spørre seg hva dagens årlige Editda på ca 800 mill NOK -som nå går i sterk økning samtidig med gjeldsreduksjon - skal prises til. 10-gangen? 15-gangen? Som grønne aksjer-50-100-gangen?
Redigert 12.08.2022 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
12.08.2022 kl 08:19 2830

Normalt 10% ned på dager som dette.
Med slik guiding må vel dette snu nå!
Troll_Leff
12.08.2022 kl 08:22 2886

Er ikke rart komiske kjosmund takke for seg på forumet for resultat fremleggelse, tror de fleste oppegående skjønte motivet hans. Selskapet går som det suser., noe vi allerede visste.

ARCH: SER EBITDA I 2H 2022 35-40% HØYERE ENN I 1H 2022
12.8.2022 07:49 • TDN Finans •

Oslo (Infront TDN Direkt): Archer venter at ebitda i andre halvår 2022 vil bli 35-40 prosent høyere enn i første halvår 2022. Videre ser selskapet betydelig vekst i ebitda i 2023.
Det fremkommer av selskapets kvartalspresentasjon fredag.

Driftsinvesteringene (capex) er ventet å være rundt tre prosent av omsetningen i 2022. Det ventes videre en positiv fri kontantstrøm og en reduksjon i netto rentebærende gjeld justert for oppkjøp.

I 2023 ser selskapet en betydelig vekst i organisk ebitda sammenlignet med 2022.

"Vi tror at etterspørselsinnhenting og fokus på energisikkerhet og diversifisering vil ha positive implikasjoner for energiinvesteringer de neste årene. Basert på vår ordrereserve, våre kunders aktivitetsplaner og et støttende makromiljø, ser vi 2023-ebitda godt over 2022-nivåer og en fortsatt styrking av utsiktene etter det", heter det i rapporten.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70


Redigert 12.08.2022 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
klassisk
12.08.2022 kl 08:25 2993

Deilig at Skindlo endelig sier, det går bra, det skal gå bedre i neste halvår og enda bedre etter det :) nå skal det bli deilig å følge kursen de neste 3 til 5 årene!
hofa
12.08.2022 kl 08:27 3007

Det er fuldstændig som forventet. Fremtiden ser lys ud og Archer er en investering for de langsigtede. Jeg gik ind i Archer efter de var faldet 95 %, det var for tidligt og de fortsatte ned, indtil Dag Skindlo blev hentet ind og skulle forestå turn around. Det er sket, gælden er næsten reduceret til det halve og fremtiden ser lys ud jfr. Skindlo - jeg stoler 100 % på ham.
Anywhere
12.08.2022 kl 08:31 2982

Skindlo er en likendes kar, flink i Archer og likt av folket omkring:) Du kan stole på ham!

Kan ikke dele oppfatningen om at Kjosmund hadde noe spesiell agenda her på HO omkring Archer. Han er nok bra investert for opsjonsfremtiden som ligger i aksjen, og vet veldig godt om risken dt har hatt så langt. I likhet med flere andre, så svinger han også litt runt på tradingposisjoner, og det er både legitimt, og endog av det gode i en aksje som Archer som mye av den siste tiden har ligget svært illikvid. Kjosmund vet meget vel at aksjen kan dra til 24 kroner neste år, eller måtte bite litt i et surt refi-eple og bli så som så for dagens aksjonærer.

Når Skindlo utelater det aller meste av "remains uncertain" og erstatter med significantly growth og increase etc, så deler nok både Kjosmund og flere andre min oppfatning at aksjen er langt mer berettiget å kjapt prises oppunder 6 kroner nå enn den var i april 2019.

Det kan også se ut til at det bedres vesentlig i drift i Archers eiendeler, og dette vil kunne trekke opp Archers verdier betydelig igjen.
Redigert 12.08.2022 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Troll_Leff
12.08.2022 kl 08:33 2994

Helt normalt at man bygger "veien" før man setter opp en bomstasjon og kan kjøre på den. Archer har kjøpt opp, og betalt selskaper med utstyr og personell, samtidig som gjeld nedbetales, så ser ikke ut som gjelden her er noe problem som enkelte skriker om.
Redigert 12.08.2022 kl 08:35 Du må logge inn for å svare