REC uke 12

Null
RECSI 21.03.2022 kl 07:06 43811

Ny uke, nærmere avklaringer politisk

Det som er det viktigste denne uken er vel årsrapporten s om kommer den 24, håper ledelsen i den forbindelse også kan si noe om fremtiden inn i 2022. (endring beklager at det ikke var med i første oppdatering)

Det er mange ting politisk som rører seg i USA fremdeles noen avklaringer kom forrige uke.

Ukraina katastrofen går videre det er vel bare å håpe på at fornuften seirer til slutt, og at det skjer raskt.
Olje prisen 111 USD


Uke 11 startet på 15,75 og endte på 16,46 som var en god uke for de som satt i ro i RECsi
Selv tror jeg på en roliger uke med tanke på opp og nedturer, mer en liten og gjevn stigning på grunn av politikken i usa

Det som kan knekke ned alt er kjemiske våpen i Ukraina eller annen utvikling der.


Mitt ønske er slutt over 17 til helgen ;), denne uken

Ha en fin uke og kos dere
Både til de som sitter i ro og de som trader og tjener masse penger "etterpå)

Null
Redigert 21.03.2022 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2022 kl 13:35 7200

Siste 18 månedene har denne aksjen steget på høye volumer mange ganger, likevel har den kræsjet ned til 12-15kr ved flere anledninger på lave volumer og høye volumer.

Er det noe annet det betyr denne gangen? Jeg tror ikke det, fordi selskapet har ikke meldt noe som helst meg bekjent. Markedet er generelt sett litt roligere, og noen kjøper litt mer enn vi har selgere.

Ikke meningen å være vanskelig, åpen for innspill.
Redigert 22.03.2022 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2022 kl 13:37 7189

Vi får se. Jeg tror uansett den drar seg forbi 30 og 40 når ML meldes åpner. Spørsmålet er når den meldingen kommer.

Ny lov i WA signeres sannsynligvis torsdag?
Slettet bruker
22.03.2022 kl 13:48 7162

Ja, kommer den meldingen burde vi etablere oss høyere. Gitt reaksjonen på Hanwha sitt inntog er jeg jaggu ikke så sikker lenger med tanke på hvor høyt vi går. Jeg tror vi kan stabilisere oss på et høyere nivå, hvor høyt avhenger veldig av hva de går ut i markedet med, annet enn at ML skal åpnes.

Bra blir det uansett, tror jeg.
Redigert 22.03.2022 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
22.03.2022 kl 14:26 7011

Urolig kurs i dag. Hvor ender vi på slutten av dagen mon tro...? Noen som tør spå noe her et par timer før stengetid OBX?
Slettet bruker
22.03.2022 kl 14:27 6989

Skal kursen gå noe vesentlig opp må nok REC melde åpning. Det jeg ikke er helt sikker på er hvordan konsekvensene av den kommende skattefordelen gjennom den nye kommende delstatsloven vi venter på i praksis henger sammen med skattekredittene på nasjonalt nivå som var planlagt gjennom BBB - men som kan komme som en separat pakke. Med sammenheng menes her alstå hvordan lokal og nasjonale skatteinsentiver påvirker de ulike aktørene som man antar skal samarbeide i en eller annen form. Slik jeg har forstått det, så er skattefordelene som den nye delstatsloven gir myntet på nyetableringer i Moses Lake som skal sikre REC kunder, f.eks solarpanel/modul-produksjon, wafer/ingot etc.. Men, REC har selv sagt at de venter på at ordningene med de nasjonale skattekredittene skal vedtas i Kongressen for å starte opp ML (iallfall vil oppstarten komme raskere har man vel sagt). På den annen side, nyetableringer i ML der lokaliseringsvalget er betinget av oppstart av ML vil vel heller ikke komme med mindre REC fyrer opp fabrikken i ML. Har man et "høna-egget-problem" her?

Kan noen korrigere om jeg tar feil og forklare - dersom man vet hva man snakker om....
Stabukk
22.03.2022 kl 14:31 6957

Ved melding om gjenåpning er det vel også naturlig å melda dei störste kundane og utnytting av kapasitet frå oppstart. Går ut frå det.
Tippar vi får meldinga i mai eller juni. Inntil vidare ser det ut for at Voleon styrer kursen.
Sa2ri
22.03.2022 kl 14:47 6859

Den lokale loven retter seg i hovedsak mot personer som ansettes og som tjener over et visst beløp. I tillegg gir den nå et lengre perspektiv som gjør det mer oversiktlig og forutsigbart for virksomheter som skal etablere seg. De får også noen direkte skatteincentiver som det ikke er helt enkelt å tyde ut av selve loven. Denne (loven) slik den blir finner du her: https://lawfilesext.leg.wa.gov/biennium/2021-22/Pdf/Bills/Senate%20Passed%20Legislature/5849.PL.pdf?q=20220322042341

Når det gjelder SEMA så er den rettet mot produksjonen av ulike produkter og for RECSI sitt tilfelle er det USD 3.00 i kick-back som er gulroten og som vil utgjøre en god del. I tillegg får jo panelprodusentene sin cut av kaken SEMA (husker ikke på stående fot nøyaktig hvordan dette var).

Jeg vil tro at HS/G14/andre ønsker å komme i gang i ML etter at loven trer i kraft da de nå har fått noe mer forutsigbarhet og langsiktighet som vil stimulere til økt investeringslyst. At ML må åpne er en ting, men det handler jo også om at RECSI må få noen forpliktende avtaler med de som er interessante som partnere og skal bruke RECSI sitt/sine produkter, og da med finansiering på plass. Det ligger det til rette for nå etter at den lokale loven trer i kraft fra og med 1. juli 2022. SEMA blir en bonus (og en stor sådan) i denne sammenhengen. Det er liten vits for lokale politikere å vedta skatteincentiver dersom de ikke materialiserer seg i konkrete arbeidsplasser, og det vet vi fra høringene at det er konkrete planer om (1500 direkte og ca. 5000 indirekte arbeidsplasser).

Usikker på om det var svar på det du egentlig spurte om, men er det ikke det så får vi se hva annet vi kan finne.
Redigert 22.03.2022 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2022 kl 14:48 6947

Utvilsomt.

Oppstart av ML ser fra mitt ståsted nå ut til å være avhengig av om de finner en "strategisk plan" tilknyttet kunder innenfor batterisegmentet.
Slik jeg tolker det har de da "batteri-kunder" som behøver leveranser fra perioden 2024/2025, men at de sliter med å tette "gapet" fra tidlig 2023 til EV-industrien går av skaftet for alvor.
Med mindre SEMA/BBB eller lignende materialiserer seg.

Dette ble riktignok sagt før "SENATE BILL 5849" ble godkjent (straks signert).
Men om dette hjelper nok til å fylle gapet før 2024 gjenstår å se.

Dersom lovendringen i Washington var en avgjørende faktor for Hanwha før videre investeringer kan gjøres (slik de har annonsert) så kan vi kanskje se en melding om fabrikkoppkjøp og ML-oppstart på morgenkvisten om ikke så lenge.

Group14 gjenstår fremdeles som en liten joker her da de også er "på overtid" med fabrikkannonsering (hvis jeg husker riktig?)
Ikke ulikt flere andre potensielle kunder, som nevnt på forumet tidligere.
Redigert 22.03.2022 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Stabukk
22.03.2022 kl 15:40 6700

Takk for tilbakemelding.
Kva legg du i «melding om fabrikkoppkjøp»? At Hanwha kjøper det ledige fabrikkbygget like ved Rec sitt anlegg?
Slettet bruker
22.03.2022 kl 16:26 6481

Sa2ri, takk, joda - det var noe slikt jeg var ute etter. Informativt og saklig som alltid! Jeg deler også dine vurderinger du beskriver nederst i ditt svar.
Slettet bruker
22.03.2022 kl 16:50 6348

Jepp, var det jeg tenkte på.
Det kan selvfølgelig være noen andre som har gitt bud på eiendommen, men det er vel nærliggende å tenke Hanwha.
Sinc
22.03.2022 kl 18:43 5902

Bør de ikke snart få på plass ny CEO? Snart fire måneder siden TT gikk av. Har de uttalt seg noe om dette på kvartalspresentasjon eller lignende?
Babbai
22.03.2022 kl 19:06 5909

Skal bli spennende å se om Løkke kommer inn i andre kvartal etter han er ferdig hos NEL. Han har mye internasjonal erfaring + erfaring fra tidligere REC:

Jon André Løkke was appointed Chief Executive Officer (CEO) of NEL ASA effective 4 January 2016. Mr. Løkke comes from the position as CEO of Norsk Titanium AS, developing and industrializing 3D printing technology for the production of titanium components for the aerospace and other industries. He has ten years’ experience from the REC Group, including positions as senior vice president in REC Wafer, investor relations officer in REC ASA and CFO in REC ASA. Mr Løkke has also worked for the ABB Group and holds an International MBA degree from Glasgow University and a Bachelor degree in business and economics from Southampton University.
PHOinvestor
22.03.2022 kl 21:40 5447

noen av de som leverer solcelle anlegg i norge opplever en 10 dobling i bestillinger
Slettet bruker
22.03.2022 kl 22:40 5140

Jeg tror vi skal stole på styret. Hanwha sin inntreden viser at de har store ambisjoner og gjennomføringsevne.

Når kontraktene er sikret og oppstart meldt - da kan vi ta en evaluering. Jeg er trygg på at de gjør som de sa i fjorårets årsrapport: Bruker tid til å gjøre avtaler til beste for selskapet og den aksjonærer.

Slettet bruker
23.03.2022 kl 05:35 4707

https://newsweb.oslobors.no/message/557255

REC Silicon - Aker Horizons sale of shares in REC Silicon ASA to Hanwha

Aker Horizons ASA's wholly owned subsidiary Aker Horizons Holding AS ("Aker
Horizons") has today entered into an agreement with South Korea's Hanwha
Solutions Corporation and Hanwha Corporation (together, "Hanwha") to sell all of
Aker Horizons' shares in REC Silicon ASA ("REC Silicon"). Aker Horizons will
sell 70,104,276 shares in REC Silicon at a purchase price of NOK 20 per share,
resulting in total proceeds to Aker Horizons of approximately NOK 1,402 million.
Following completion of the transaction, Aker Horizons will no longer own any
shares or hold any voting rights in REC Silicon.

"Today's announcement is a major step in rebuilding the U.S. solar supply chain.
Hanwha is a leading solar PV manufacturer globally, operating the largest module
production plant in the U.S., while REC Silicon is the polysilicon producer with
the lowest CO2 footprint worldwide. Hanwha has the right expertise to contribute
to the successful reopening of Moses Lake," said Kristian Røkke, Chief Executive
Officer of Aker Horizons. "Aker Horizons has been an active owner in REC Silicon
and has contributed to the strengthening of the company's financial position, as
well as the development of partnerships within battery materials and solar PV.
It has been a pleasure working with the people of REC Silicon and witnessing
their extensive technical and industry knowledge."

Completion of the transactions is expected to occur before the annual general
meeting in REC Silicon scheduled in May 2022, subject to a customary anti-trust
filing in the U.S. Kristian Røkke will step down as chairman of the board of REC
Silicon in connection with completion of the transaction. An extraordinary
general meeting in REC Silicon will be called for to appoint new board members.
Ta invest
23.03.2022 kl 05:36 4731

Der kom salget ja 😉
Slettet bruker
23.03.2022 kl 05:42 4797

Dette var vel helt uventet? Aker helt ut av rec?
uldiuldi
23.03.2022 kl 05:44 4780

Aker Horizons ASA's helejede datterselskab Aker Horizons Holding AS ("Aker Horizons") har i dag indgået en aftale med Sydkoreas Hanwha Solutions Corporation og Hanwha Corporation (tilsammen "Hanwha") om at sælge alle Aker Horizons' aktier i REC Silicon ASA ("REC Silicon"). Aker Horizons vil sælge 70.104.276 aktier i REC Silicon til en købspris på NOK 20 pr. aktie, hvilket resulterer i et samlet provenu til Aker Horizons på ca. NOK 1.402 millioner. Efter transaktionens gennemførelse vil Aker Horizons ikke længere eje aktier eller have stemmeret i REC Silicon.

"Dagens meddelelse er et stort skridt i genopbygningen af den amerikanske solforsyningskæde. Hanwha er en førende producent af solceller globalt og driver det største modulproduktionsanlæg i USA, mens REC Silicon er den polysiliciumproducent med det laveste CO2-fodaftryk på verdensplan. Hanwha har den rette ekspertise til at bidrage til en vellykket genåbning af Moses Sø," siger Kristian Røkke, administrerende direktør i Aker Horizons. "Aker Horizons har været aktiv ejer i REC Silicon og har bidraget til at styrke virksomhedens finansielle position samt udviklingen af partnerskaber inden for batterimaterialer og solceller. Det har været en fornøjelse at arbejde sammen med folkene i REC Silicon og være vidne til deres omfattende tekniske og industrielle viden."

Gennemførelsen af transaktionerne forventes at ske inden den ordinære generalforsamling i REC Silicon, der er planlagt i maj 2022, med forbehold for en sædvanlig antitrust-indgivelse i USA Kristian Røkke træder tilbage som bestyrelsesformand for REC Silicon i forbindelse med gennemførelsen af transaktionen. Der vil blive indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i REC Silicon for at udpege nye bestyrelsesmedlemmer.

Advisors
Advokatfirmaet BAHR fungerer som juridisk rådgiver for Aker Horizons.

Kontaktoplysninger
Investorkontakt:
Christian Yggeseth, +47 915 10 000, christian.yggeseth@akerhorizons.com

Mediekontakter:
Ivar Simensen, +47 46 40 23 17, ivar.simensen@akerhorizons.com

Om Aker Horizons
Aker Horizons ASA er et planetpositivt investeringsselskab dedikeret til at udvikle virksomheder inden for vedvarende energi og andre teknologier, der reducerer emissioner eller fremmer bæredygtig levevis. Selskabet er noteret på Oslo Børs og majoritetsejet af Aker ASA. Aker Horizons' investeringsportefølje omfatter aker Carbon Capture, Aker Clean Hydrogen, Aker Offshore Wind og Mainstream Renewable Power.

VIGTIG MEDDELELSE
Disse oplysninger er underlagt oplysningskravene i artikel 19 i forordning (EU) nr. 596/2014 om markedsmisbrug
Slettet bruker
23.03.2022 kl 05:47 4795

Jeg så ikke den komme.
Slettet bruker
23.03.2022 kl 05:50 4784

Da kan vel Hanwha gjøre krav på resten av aksjene også? Til høyest omsatte kurs på børs? Ca 23 kroner?
manman01
23.03.2022 kl 05:54 5003

Slettet bruker skrev Jeg så ikke den komme.
Samme her, men interessant alligevel. Jeg vælger at se positivt på dette.

Og tak for deling Culibre & uldiuldi :)
Redigert 23.03.2022 kl 05:59 Du må logge inn for å svare
C-Eiken
23.03.2022 kl 05:57 4998

Eftersom Aker ikke har formået andet end få flyttet lidt rundt på ejerskabet osv. de sidste mange år i REC er dette næsten det mest positive der er sket.

Måske en lysere fremtidig ?
Slettet bruker
23.03.2022 kl 05:58 5001

De har vel plikt til å gi tilbud om kjøp av alle aksjene.
Slettet bruker
23.03.2022 kl 06:07 4967

Bare hyggelig🙂 Jeg velger å se positivt på dette jeg også. Men hva skjer med Group 14 og batteri satsing nå?🤷 Snakker vi kun solceller?
Slettet bruker
23.03.2022 kl 06:33 4713

Litt av en overraskelse på morgenkvisten. Her mener Hanwha alvor. Styrker argumentet om at de har store planer for REC når de for andre gang hamstrer aksjer 20% over dagsns kursnivåer.
VL
23.03.2022 kl 06:34 4755

Nå kan jeg lite om tilbudsplikt, men forsto det slik at ved et tilbud må dem gi et tilbud som er minst like høy dvs.20kr .
Nå eier de 33.2 % etter mai og da har de 4 uker på seg å komme med tilbud.
1) Tilbud skal fremsettes uten ugrunnet opphold og senest innen fire uker etter at tilbudsplikten inntrådte.( lov data).
Nå har Hanwha dannet bunnet på kr 20, neste spørsmål er hva budpremien blir på. Virker som Hanwha har planer om å sluke REC Og hvis ikke kursen økes hinsides så tviler jeg på at vi kan oppleve kr 30-40 og oppover som REC investor. Spennende fremover
Slettet bruker
23.03.2022 kl 06:34 4805

Nekter i såfall og selge noe som helst til 23 kr. Er sikker på at Hanwha også har kjøpt nabotomta .
VL
23.03.2022 kl 06:37 4757

Alt indikere på at de har kjøpt nabotomten, de sluker sakte men sikker Rec. Kjøper seg tomt til wafer og vips så har de full kontroll på verdikjeden i USA.
Slettet bruker
23.03.2022 kl 06:42 4658

Lagde en egen tråd på dette Fortjener nesten det.
Sa2ri
23.03.2022 kl 07:11 4362

Det er ikke riktig - de må ikke legge inn et bud på høyest omsatt kurs. Det normale er at de legger inn et bud på samme kurs de selv har betalt (være seg i en transaksjon eller vektet over tid dersom de har handlet over en viss periode i markedet).
Redigert 23.03.2022 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Småplukker
23.03.2022 kl 08:08 3942

Hvorfor er det tvilsomt om vi som Rec-aksjonærer kan oppleve 30-40 kr aksjen? At Hanwha alene danner verdikjede i USA er da bare positivt for dem som vil være med på reisen? At man er NØDT til å selge sine aksjer skjer ikke før de (Hanwha) har 90% kontroll?
VL
23.03.2022 kl 08:22 3785

Det kommer helt ann hva Hanwha ønsker å gi i Mai/Juni. Hvis de kommer med et tilbud som er gode nok forsvinner nok en del aksje til dem.
Slettet bruker
23.03.2022 kl 08:37 3629

REC sitter med to fabrikker som samlet har en fornybarkost på mellom 25 og 30 milliarder.

I tillegg har de Yulin. Og patentert teknologi.

Småaksjonærene sitter med mer enn 50%, selv om Hanwha må by på alle aksjene står man fritt til å ikke selge.

Denne transaksjonen betyr også at ML vil åpne.
Hanwha kan si seg fornøyd med 1/3 eller øke posisjonen sin. Men skal de overta hele selskapet NÅ må de nok betale langt over 60 kroner for de siste aksjene ref underliggende verdier. Venter de til etter oppstart og positive resultater blir det dyrere.

enurweb
23.03.2022 kl 08:53 3481

Hovedsakelig er det bare å oppfordre alle man kjenner med aksjer i REC om å IKKE selge noe som helst på et eventuelt tilbud fra Hanawha. Vi som ønsker å være med på himmelferden vil jo ikke at HS skal oppnå 90% eierandel som da tilsier at de kan tvangskjøpe resterende aksjer.
Dolly
23.03.2022 kl 08:59 3425

Grattis longs, fortjent opptur nå :)
Skalleknarp
23.03.2022 kl 09:07 3640

Stoppet opp - Ble det veeeeeeldig trangt inn døren nå... eller?
FMI
23.03.2022 kl 09:30 3455

Det virker jo overveiende sannsynlig at ML åpner, og at ‘Project Riser’, nabotomta og antagelig også ekspansjonssøknaden for ML har med Hanhwas planer å gjøre.

Det vil jo si at aksjen er alt for billig på disse nivåene, og minst bør tredobles (selv da egentlig billig).

Spørsmålet er jo om dette betyr at alt går til solar og ingenting til batteri? Dessuten må vi jo spørre oss hvorfor AKH har solgt seg helt ut på disse nivåene - det burde jo vært mulig for AKH å bli med på det som ser ut som en ganske eventyrlig reise for REC nå.

Men det er klart: REC var jo litt stebarnet i AKH-familien, og Aker-systemet har jo fått svært god avkastning på investeringen. Men likevel, selge hele REC-posten til en markedsverdi godt under 10 mrd virker litt rart..