Bcs - veien til 10 gangeren / for de seriøse

tekna
BCS 23.03.2022 kl 20:23 24079

Lei av tullet på forumet. Lager derfor en tråd og inviterer deg til informasjonsutveksling og diskusjon på ett fornuftig nivå. Her kan alle som oppfører seg smakelig bli med:)
Redigert 09.04.2022 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
al-tei
06.04.2022 kl 21:04 6119

Veldig spennende at han i intervjuet som ble spilt inn 28/2 nevner Vianode som potensiell kunde, når det i dag blir offentlig at Hydro og Altor kommer inn på eiersiden med Elkem for å finansiere satsningen.

At det skulle bli en avtale med Vianode er vel ikke akkurat blitt mindre sannsynlig.

https://www.dn.no/industri/elkem/norsk-hydro/altor/hydro-og-altor-blir-med-elkem-pa-batterisatsing/2-1-1197262
Londonmannen
06.04.2022 kl 22:08 6080

Vi får følge md. Sagmo har jo sagt at BCS i løpet av året vil oppdatere oss på hvor ytterligere fabrikker vurderes lokalisert. Vil jo ikke overraske meg om Herøya kan være en av lokalitetene.
nopetter
06.04.2022 kl 22:35 6087

der er flere enn vianode på tapetet i framtiden, freyr, beyonder, norvolt bare her i norden på batteri siden. han får nok å henge fingrene i også etter 2023, det lages nå komplette biler, deler til biler som felger,sykler,elsykler, motorsykler, osv av carbon fiber til overkommelige priser enn kun for 2-3 år siden


Redigert 06.04.2022 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
rockpus
06.04.2022 kl 22:53 6078

Viktig å skille mellom karbonfiber og karbon nanofiber.
tekna
07.04.2022 kl 07:55 6060

Bcs mottok mulighetsprisen i går, en pris Sagmo har promotert. Men når de vant deltok ikke Sagmo. Bare en liten observasjon.
Redigert 07.04.2022 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
07.04.2022 kl 08:34 6054

Er han på tur til Tyskland? Kan det virkelig komme melding om en større avtakeravtale allerede før Påske? Hmmm dette var interessant.

Som jeg skrev i går aften, Sagmo reiser neppe til Tyskland dersom det ikke er håp for å bli enige om avtale.Denne prosessen ble tross alt startet i mars.
Redigert 07.04.2022 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
nopetter
07.04.2022 kl 09:42 6202

Har du fått bekreftet at han har reist til Tyskland?
Londonmannen
07.04.2022 kl 13:02 6268

Meg du spør? Nei, jeg har ingen bekreftelse på det. Men det er riktig at han ikke var tilstede på prisutdelingen. Følgelig var han nok borte fra Bergen. Så er det noen som hevder han er sett på Flesland på tirsdag. Det tyder jo på at han er ute på tur. Han har selv uttalt i intervjuet på Økonominyhetene at han skulle tilbake til Dusseldorf i løpet av april. Så siden vi er i april, han var borte fra prisutdelingen og noen har sett ham på Flesland, så er det nærliggende å tenke at han kan være i Tyskaland. Men noen bekreftelse har jeg ikke.
tekna
07.04.2022 kl 13:33 6310

Tok ikke lang tid forrige gang fra Tyskland besøk til publisering av LOI. Blir spennende fremover..
tekna
07.04.2022 kl 14:47 6277

Er maskinene ferdig? Ingen handel på 30 min. Lav rsi nå også.
nopetter
09.04.2022 kl 09:26 6046

Ok. Hvis han skal tilbake så tipper jeg det er noe med Inhabata for det var den tyske avdelingen sagmo hadde tegnet LOI avtalen med. Ikke med hovedkontoret eller morselskapet
nopetter
11.04.2022 kl 12:13 5833

Her er beviset på at det brukes CNF i lithium-ion batterier

https://www.azonano.com/news.aspx?newsID=38941
Londonmannen
11.04.2022 kl 23:52 5777

Fremtiden til BCS ser ikke akkurat mindre lys ut når man leser dette. I tillegg er det gledelig å se at selskapet nå ligger ute med annonse der de lister 24 stillinger som skal besettes ifm fabrikken i Mosjøen.
Man trenger vel neppe så veldig mye fantasi for å skjønne at dette er meget positive signaler fra BCS. OK, vi venter fortsatt på at selskapet skal komme med en børsmelding mhp avtakeravtale. Men er man smart utnytter man den informasjonen som allerede foreligger, handler seg aksjer på billigsalg og lener seg deretter stille tilbake for å vente på at kurseksplosjonen materialiserer seg. Lykke til og god Påske!
nopetter
12.04.2022 kl 14:05 5609

det bygges vanvittig med slike batteri lagrings anlegg rundt om i verden siste jeg leste var a Tesla skulle bygge et enormt ca 1 GW anlegg i australia, i lithium ion bilbatterier brukes CNF stort i anoden mens i batteri lagring anlegg der brukes CNF direkte i selve batteriet. dette kommer til å bli enormt

dette var utsiktene for 3 år siden for lagring anlegg

The 10 countries are the US, France, Germany, the UK, Australia, China, India, Japan, South Korea, and Brazil. The global market for utility-scale energy storage systems is expected to increase to 1,242.1MW of new capacity
Redigert 12.04.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
tekna
12.04.2022 kl 14:29 5581

Kan bli enormt. Helt enormt!
Londonmannen
12.04.2022 kl 14:58 5621

Man kan jo få helt bakoversveis når man ser hvilket marked som nå utvikler seg parallelt med at BCS ekspanderer sin produksjonskapasitet. Ingen tvil i min sjel at BCS blir en fantastisk investering! Så får tradere bare kose seg med den kronasjer de evner å melke ut på opp og nedturer. Selv velger jeg å øke min beholdning samtidig som jeg vokter på de aksjene jeg har.
nopetter
12.04.2022 kl 15:05 5716

hvis man skal kjøpe mer så er det bare å vente til roboten starter dumpingen, for det må den for å tjene penger
Londonmannen
13.04.2022 kl 19:32 6030

En grei avslutning før Påske og et tydelig tegn på at det ligger store forventninger i luften. Vi fikk rett nok ingen børsmelding om avtakeravtale før Påske. Samtidig har har vi ingen sikre observasjoner på at Sagmo har vært til Tyskland og April er ennå ikke over.

Nå mener jeg at den utviklingen som skjer innen batterisektoren er et langt sikrere tegn på at BCS vil lykkes. Akkurat det er ikke avhengig av at det kommer en avtakeravtale i april. Selv holder jeg det som mest naturlig at en avtakeravtale ikke blir børsmelding før i andre halvår 2022. For med det trøkket som vi nå ser skje innen batterisektoren kan det vise seg å være lurt å ha litt is i magen. For etterspørselen etter CNF vil ganske sikkert dra seg til etterhvert som disse batterifabrikkene starter å produsere. For flere og flere tester viser nå at bruk av CNF i bilbatterier utgjør underverk på flere viktige parametre; ladehastighet, motstanden i batteriet, kapasitet, vekt og ikke minst som bidrag til å gjøre el-bilene enda grønnere. Følgelig vil det være et gedigent konkurransefortrinn å kunne levere el-bil med batteri ispedd CNF.

På dette området jobber tiden for BCS og jeg tror at full produksjon ved de første to fabrikkene ved utgangen av 2024 vil vise seg å være nærmest perfekt timing.

Ønsker alle BCS aksjonærer en riktig god Påske! Jeg tror at vi går mot noen heftige måneder som BCS aksjonærer!
nopetter
13.04.2022 kl 21:46 5917

Dette er bare en av mange nye bruksområder for CNF jeg har lest mange av disse nyutvinningene på forsker nivå. Dette viser spennvidden til dette stoffet sp de får nok å henge i med medarbeiderne hos sagmo på 24/7-365 skift

https://physicsworld.com/a/carbon-nanotubes-could-stabilize-energy-rich-nitrogen-chains/
nopetter
15.04.2022 kl 12:09 5652

GM må søke amerikanske myndigheter om bruk av CNF i en ny lithium-ion batteri fabrikk I Michigan. Etter det jeg forstår så er det pga helserisiko ved innånding. Alt av produksjon og sammenblanding foregår da i lukkede enheter.WHAT!!

Carbon nanotubes are essentially chemically bonded carbon atoms, which can be used for the efficient storage or transfer of heat or electrical energy. While great for new EV battery technology, the EPA determined in 2011 that carbon nanotubes could be a health hazard, for example, causing lung issues if inhaled.

https://gmauthority.com/blog/2022/04/epa-urged-to-approve-carbon-nanotube-use-for-gm-ultium-battery-packs/
Redigert 15.04.2022 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
tekna
15.04.2022 kl 13:42 5573

Bull det da. Uansett er det mange lukkede enheter i en batterifabrikk.
nopetter
15.04.2022 kl 14:43 5522

Bake pulver kan også være en helserisiko ved innånding men blander du denne så kan du spise det. Kan ikke tenke meg at mennesker står og blander CNF I anodene på batteriene på et samlebånd sammen med grafitt o.a stoffer
Redigert 15.04.2022 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
nopetter
16.04.2022 kl 18:12 5251

Den hendelsen blir det en kompensasjons sak av i ettertid
Londonmannen
19.04.2022 kl 13:41 4895

En liten dipp ned i dag som følge av meldingen i påsken, var vel som forventet med såpass mange investorer som stirrer seg blind på kursutviklingen time for time.

I et lengre løp er dette en bagatell som normalt sett ikke burde gi nevneverdig utslag på kursen. Den største risikoen er at lettskremte investorer kaster kortene og blir sittende på sidelinjen når virkelig kursoppgang slår til.

For klokken tikker ubønnhørlig mot etablering av fabrikkproduksjon i Mosjøen og Høyanger.,
Londonmannen
20.04.2022 kl 13:53 4668

Den avventende holdningen vi har sett de siste ukene vil nok vedvare frem til selskapet melder en avtakerkontrakt.

Vi så en spore til oppgang i tiden før Påske da det var flere tegn på at Sagmo hadde tatt en tur til Tyskland. Puslespillet tilsa at han var reist til Düsseldorf for å se om det var rom for en avtakeravtale med et japansk firma. Men da børsmeldingen uteble, falt investormiljøet tilbake i ny ventemodus. En modus de trolig vil befinne seg inntil det kommer en børsmelding om inngått kontrakt.

Selv forventer jeg ikke at vi får en slik melding før i andre halvår 2022. Uansett, jeg tar ikke sjansen på å sette meg på sidelinjen i den fasen selskapet nå befinner seg.
VanDiemen7
20.04.2022 kl 13:58 4647

Det stemmer nok. Akkurat samme leie nå som i november/desember før meldingene om Diegel 2.0 kom.
Londonmannen
20.04.2022 kl 14:07 4621

Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Vi må bare akseptere at det tar tid å gå fra ide, prototype, kvalitetsmessig godkjent produkt, skalerbar produksjon til fabrikkproduksjon. Men om kort tid settes spaden i jorden for første fabrikk og innen mindre enn ett år vil første produksjon være i drift. Om vel to år vil BCS ha to fabrikker i drift og ved utgangen av 24 vil begge de to første fabrikkene være i full produksjon og ytterligere fabrikker være i forskjellige stadier fra planlegging til oppføring. Da vil vi være inne i en særdeles lønnsom vekstperiode med milliarder i omsetning hvert år.

Så får vi se hva aksjekursen vil være på den tid. Men at BCS vil kunne bli en særdeles lønnsom investering, bør det ikke være tvil om.
Londonmannen
20.04.2022 kl 16:10 4509

Sitter her i strålende Bergen-sol og undrer på hva det egentlig er som gjør at BCS kursmessig ligger der den ligger. At robotene hjelper til, er det vel neppe tvil om. Men hvilke fundamentale faktorer er det investorene ser en slik usikkerhet i?

Er det hvorvidt teknologien fungerer? Er absolutt ingen grunn til det. Produktet som produseres er sjekket ut av kompetente fagmiljø såvel som av potensielle kunder. Ingen har funnet noe galt.

Er det selskapets evne til å holde den skisserte tidslinjen for oppføring av fabrikker? Vel, det kan jo det være. Vi vet jo at det ikke er plankekjøring å etablere en fabrikk. Her ligger det nok trolig noen usikkerhetsmomenter.

Er det hvorvidt selskapet evner å lande en større avtakeravtale? Med 400 beilere kan det synes rart at selskapet ennå ikke har landet en større avtakeravtale. LOIer er jo ikke mye verdt før de er omgjort til forpliktende avtaler. Men med det suget det etterhvert må være i markedet etter CNF til blant annet bilbatterier, så skulle det være mer enn underlig at BCS ikke skulle evne å bli av med sin produksjon til greie priser. Men investorene vil nok se det i form av en børsmelding før de tror det. Men alt tyder på at samtaler pågår og at slik kan komme når tid som helst.

En slik avtale ville nok også bidratt til å fjerne frykten for at fabrikkene ikke skal stå klare som planlagt. For en større internasjonal aktør inngår ikke en slik avtale uten å være sikker på at BCS kan leve opp til den. Og det er grunnen til at jeg ikke tror vi vil se en slik avtale annonsertfør i andre halvår 2022, når bygging av første fabrikk er på gang.

Her er nok en del momenter som må på plass før massene av investorer kaster seg over BCS.

Men som sagt, den som venter på noe godt venter neppe forgjeves.

Nyt godværet!
Redigert 20.04.2022 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
tekna
20.04.2022 kl 17:50 4433

Jeg tror Bcs er for «den spesielt interreserte» pt. Tenkte det da jeg så deltagelsen på siste kvartalspresentasjon med 41 stk på nett og en (!) i salen. De spesielt interreserte har kjøpt, kjøpt og kjøpt. Til slutt har ikke de bulle mer midler. Det er da maskinene kommer og selger aksjen ned på minivolum hele dagen og alle dager. Da er det ikke likviditet nok til å holde den oppe.

Jeg er helt enig i beskrivelsen din og føler meg meget komfortabel med denne investeringen. På kort sikt kan ingen spå sol følge av ovennevnte - tror jeg.

Blir mer og mer bull. Denne GM artikkelen til nopetter «beviser» at CNF blir brukt i stort monn i batteriproduksjon. GM oppnår fordeler med lettere batteri, kortere ladetid og lengre kjørelengde. Snart må andre på banen. Også i andre segmenter skriker de etter cnf.
VårDitto
20.04.2022 kl 20:18 4300

Du glemmer en ting i oppramsingen av hva man venter på, nemlig de utvidede tester (TioTech, Beyonder, etc) som tydeligvis pågår ennå, og hvor det har vært helt taust lenge, litt for lenge spør du meg.
Her tror jeg mange ville vært beroliget om litt oppdatering forelå, gjerne av den positive sorten ;-)
Londonmannen
20.04.2022 kl 20:36 4256

Joda, ikke uenig i det. Men dette er også en oppdatering som kan komme når tid som helst.
Enda en faktor er eventuell støtte fra myndighetene. Finner det merkelig at dagens regjering og det fokus den skal ha på distriktspolitikk, Nord-Norge, det grønne skiftet og erstatning for oljeindustrien, ikke skulle støtte et selskap som BCS. Et selskap som tydeligvis er i ferd med å skape høyteknologiske arbeidsplasser i distrikts-Norge, bærer kimen i seg til å bli en betydelig ny norsk industri og som produserer et produkt som vil bli et nytt eksportprodukt samt bidra til at verden kan nå klimamålene. Men jeg antar at våre politikere gjerne ønsker å se at det ikke bare er et drømmeslott men noe som kan realiseres før de åpner lommeboken. Samtidig vet vi at ledelsen i BCS har hatt flere møter med toppolitikere. Så her kan det også komme gode nyheter når tid som helst.

Ingen tvil o,m at Sagmo har mange jern i ilden og at det ligger mye spennende i pipelinene hans denne våren.
nopetter
20.04.2022 kl 21:56 4146

Tiotech er et lite selskap som ikke vil ha noen betydning på BCS for de får til noen produksjon som kan være flere år fram i tid. Beyonder kan det bli noe av men noe snarlig tviler jeg på, batteri satsing og blanding og testing viser seg å ta svært lang tid før de klarer å opprette produksjon, de er ogsåi en tidligfasei utviklingen.

https://www.tu.no/artikler/europa-lokker-pa-norsk-batterifabrikk/517430

Panasonic har nå på gang et pilotprosjekt i Japan der de bruker hydrogen til å lage elektrisitet i store lithium-ion batteri oppbevaring pakker Som dere vet så bruker nå Ford, LG, Tesla, Panasonic m.fl. CNF i disse batteriene og de er langt i utviklingen og i snarlig produksjon. Det er her hele nøkkelen for BCS vil være innen 6 mnd tid.

Det man kan lure på hvem BCS produserer for i denne fabrikken I Rådalen som nå er stengt ut denne måneden. Tviler på at dette kun er for salg over nettet. Det har ikke kommet mer rykter om sagmo sin reise til Tyskland og hva de har på gang med Inhabata.

https://www.pv-magazine.com/2022/04/19/panasonic-combines-fuel-cells-batteries-pv-to-power-factory-in-japan/
Redigert 20.04.2022 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
21.04.2022 kl 09:58 3885

Jeg er blitt fortalt at en viss person, uten å nevne nikk, forsøker å få leserne til å tro at jeg driver og forskyver på tiden når ting skal skje i BCS.

Vel, for det første sitter jeg ikke i ledelsen i BCS og har således ingen tilgang til inside info. Følgelig vet jeg like lite/ mye som dere andre.

Når det gjelder avtakeravtaler har jeg i hele år ment at en avtakeravtale med en større internasjonal lune neppe kan forventes før i andre halvår 2022. Og da Sagmo i sitt intervju i økonominyhetene fremholdt at han skulle ned igjen til Tyskland i April for å se om det var rom for å inngå avtale, ble jeg meget overrasket. For noe slikt hadde jeg ikke forventet. Men når selveste CEO uttaler dette så blir det vanskelig å hevde at dette bare er tøv. CEO vet forhåpentligvis mer enn meg om hva stoda er. Men når det hittil ikke er kommet noen melding om avtakeravtale så er jeg ikke overrasket. Jeg blir mer overrasket dersom den virkelig materialiserer seg i første halvår.

Men det er ikke første gang denne personen forsøker å påklistre meg meninger jeg ikke har. Det vil han trolig fortsette med, men slike folk gidder jeg ikke diskutere med. Når man må ned på et slikt lavmål for å hevde seg selv, da er det like greit å blokkere dem. For et blir umulig å diskutere med personer som har samme forhold til sannhet og mennesker som det Putin og hans krets fremviser.

Ha en riktig god dag! Den tålmodige aksjonær i BCS vil få rikelig betalt. Men de store pengene kommer ikke i inneværende år, samtidig som man bør være seg bevisst at det å sette seg på sidelinjen en times tid kan koste deg dyrt.

Ha en riktig god dag! Og tro ikke alt som skrives om meg.
al-tei
21.04.2022 kl 12:17 3780

Ikke noe nytt/oppdateringer/info på dagens generalforsamling.
Men Sagmo var tilstede, så da er han ikke i Tyskland i dag ihvertfall.
nopetter
21.04.2022 kl 14:45 3702

til orientering så står det her at BCS vil ta dette opp ( eller orientere som de skriver) med deres forsikringsselskap, så får de ta saken videre med denne leverandøren hvis de finner ut at det kan bli en regress sak

Oslo (Infront TDN Direkt): Bergen Carbon Solutions oppdaget 8. april at et filter i luftventilasjonssystemet ved testsenteret på Flesland var feilmontert, ifølge en melding lørdag.
Bortsett fra tapte inntekter i om lag to produksjonsuker og kostnader knyttet til inspeksjon, analyser og sanering, forventer ikke selskapet ytterligere økonomiske konsekvenser. Foreløpig estimerer selskapet den økonomiske konsekvensen til mindre enn tre millioner kroner før eventuell forsikringsdekning og tredjepartserstatning.

Installasjonen er utført av en ekstern tredjepartsleverandør og en uavhengig ekspert konkluderte etter en inspeksjon at den eksterne leverandøren var ansvarlig for problemstillingen.

Feil i installasjonen førte til at potensielt farlige partikler og støv kom inn i luften i produksjonshallen. Seks produksjonsarbeidere og to mekanikere som potensielt ble utsatt for støvet ble sendt hjem samme dag. Selskapet vil varsle Arbeidstilsynet om forholdet og har også informert sitt forsikringsselskap.

Bergen Carbon Solutions forventer å gjenoppta produksjonen i slutten av april eller første uke i mai.

-Vi har nulltoleranse for saker som kan påvirke helsen og sikkerheten til våre ansatte. Dette var forårsaket av en menneskelig feil fra en ekstern leverandør og var ikke relatert til noe av vårt utstyr, teknologi eller driftsprosedyrer. Uavhengig av saken hadde vi planlagt en produksjonspause i påskeferien. Når desinfiseringen er fullført, forventer vi raskt å komme tilbake til full produksjon, kommenterer administrerende direktør Jan Børge Sagmo.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Londonmannen
21.04.2022 kl 18:21 3598

Den saken er ester under the bridge og ikke noe man får gjort noe med. Tapet blir minimalt og det viktigste her er at slike ting ikke skjer igjen.

Klikken tikker og går mot bygging av første fabrikk og starten på noe som har komen i seg til å bli et norsk industrieventyr.
nopetter
21.04.2022 kl 18:28 3587

Rent kursmessig er saken ikke under the bridge det jeg ville pressisere var at BCS vil få forsikringsdekning og tredjepartserstatning av leverandøren i et erstatningsoppgjør slik det blir beskrevet i denne artikkelen.
Londonmannen
22.04.2022 kl 13:27 3352

Nei, tydelig det at noen har latt seg påvirke/skremme av denne hendelsen. Men er man så lettskremt burde man kanskje finne seg noe annet å sette pengene i enn aksjemarkedet.

Men uansett kursutvikling, i dag er BCS enda en dag nærmere fabrikkproduksjon. Og tar jeg ikke mye feil er det all grunn til å tro at markedet vil prise dette inn i god tid før produksjonen starter. Mulig det må til en avtakeravtale i andre halvår for å utløse interessen.
in2deep
22.04.2022 kl 14:52 3282

BCS er et gledelig innslag på en nitrist børsdag...
Men vi trenger et løft og close over 50 nå, så blir det bra!
Londonmannen
22.04.2022 kl 14:59 3259

Joda, alltid hyggeligst når det lyser grønne tall på skjermen. Men enn så lenge er vel aksjekursen mest interessant for traderne. Den virkelig store oppruren kan nok det drøye enda en stund til vi ser. Men det er ingen som vet eksakt når den kommer. Derfor sitter jeg stille i båten. I løpet av 2022 vil/må det skje noe på kurskoden, såfremt selskapet evner å holde seg til skissert tidslinje.

Men vi nærmer oss dag for dag….