ODFJELL Technology - New kid in town

Lokken
OTL 24.03.2022 kl 23:53 73054

Hva kan vi forvente oss av markedsverdi på ODFJELL TECHNOLOGY? Spin-off fra Odfjell Drilling som noteres mandag 28.3 (eller tirsdag). Både energy og well services har vist sterk fremgang i 2021 og utsiktene ser veldig lovende ut.
Redigert 06.05.2022 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
Fogge
25.08.2022 kl 21:29 5480

https://newsweb.oslobors.no/message/569762

"Victor Vadaneaux, Non-Executive Director and primary insider of Odfjell Technology Ltd (the “Company”) has on 25 August 2022 purchased 16,563 common shares in the Company at an average price per share of NOK 26.8116. Following the transaction, Victor Vadaneaux owns 16,563 common shares in Odfjell Technology Ltd."

Tydeligvis ikke alene om å synes aksjen er billig.
Redigert 25.08.2022 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
El Tigergutt
26.08.2022 kl 11:22 5354

Ser at NOL har gjort emisjon for å hente usd 40 mill. for å klargjere Deepsea Bollsta for kontrakt i Afrika med Shell.
Kem er det som skal klargjøre riggen for avreise?
Jo det er Engineering gruppa til OTL der klasse teamet til dei ligger.
Blir nok ein fin + på inntekt siden til engineering gruppa og OTL i q3.
Aksjerus
26.08.2022 kl 12:39 5315

Nydelig med solide og langvarige kontrakter! Tror markedet bare trenger litt nyheter for å få opp piffen :) Innsidekjøp og solide kvartaler frister ikke meg til å se på salgsknappen ihvertfall
Long shot
14.09.2022 kl 21:04 4993

Noen som vet om OTL skal presentere under pareto-konferansen? Selskapet burde benytte anledningen til å promotere seg selv. Selskapet får lite publisitet fra meglerhus eller finansaviser
Buddydeniro
19.10.2022 kl 12:58 4726

Ok jeg hiver meg igjen utpå for q3 rapportering, her kommer min prognose; fortsatt vekst brønntjenester og engineering (bla drevet av mobilisering Northern Ocean riggene) og plattform drilling flatt fra forrige kvartal (West Linus inkl. fra q4) gir en topplinje på 950mill og EBITDA på 200mill. Den store valutaeffekten i q2 reduseres ellers avskrivning, renter, skatt og joint venture flatt fra q2 gir en bunnlinje på ca 80mill+. Antar en samme nivå i q4 (mest sannsynlig vil en fortsette vekst inn i siste kvartal...) får en EPS på 5,64, PE på 3,9. Selskapet har kommunisert plan om å utbetale utbytte til neste år. Legger en til grunn utbetaling av 40% av resultat som spådd over gir dette 2,2kr per aksje altså 10%+ direkteavkastning. Hva tenker folk ang. q3 prognose over; blink eller skivebom:)??
El Tigergutt
19.10.2022 kl 16:40 4750

Eg trur du e bra mtp prognose. Går litt under raderen denne etter min meining. Well services og Engineering tipper eg øker omsetningen, eine og alene som du seier pga. klargjøring av Deepsea Bollsta.
Trur vi trenger noko oppmerksomhet eller nyheiter fra Oceanwind før vi kan sjå litt skikkelig oppmerksomhet fra media.
Long shot
19.10.2022 kl 20:29 4724

Jeg har noe høyere topplinje med 963 og EBITDA på 178 for Q3. Jeg tror plattform drilling vil vise vekst også i Q3, ref backlogen som selskapet har kommunisert resten av året for 2022. Jeg tror ikke hele veksten vil komme i siste kvartal, selv om det er største veksten vil komme pga. Linus.
Om jeg forstår det riktig forventer du en ganske god marginvekst? Jeg legger til grunn lik EBITDA-margin som Q2.
Det kommer en valutabevgelse denne måneden også, grunnet styrkelsen av USD mot NOK, og jeg forventer at den omtrent like stort beløp som i forrige kvartal, men jeg velger å holde den effekten utenfor tallgrunnlaget, da dette er en fobigående støy som vil bli jevnet ut over tid.
Med lik avskrivning og underskudd i vind-satsingen som forrige kvartal, samt litt økt rentekost og vanlig skatt ender jeg med en bunnlinje på 65 i Q3.
Jeg tror den vil vokse videre til 81 i Q4 og EPS for 2022 vil lande på 5,9 (sett bort fra valuta og lav skatt Q1). Med konservative vekstambisjoner for 2023 ender EPS på 8,5. Med tanke på dagens prising, forventer egentlig markedet at selskapet kun vil levere 2 gode år, før bransjen går mot en ny nedtur. Her håper jeg de tar feil :-)
Slettet bruker
19.10.2022 kl 20:43 4749

Vanskelig å se for seg at oppturen blir såpass kort. Det er vel knapt en eneste PUD levert i år som har startet boring innen den tid. OTL går en lys fremtid i møte.
Matros
19.10.2022 kl 20:45 4740

Takk for gode innspill. Selskapet er veldig eksplisitte på at well services har veldig høy operasjonell gearing, så marginene skal videre opp her. Resten betyr jo ikke så mye.

Angående utbytte. Har de kommunisert at det bli utbytte basert på 2022 tallene, eller er det utbytte basert på neste års resultat.

Tror forøvrig utbyttegraden blir lavere enn 40 pst. Det drar mye arbeidskapital å vokse topplinja, og selskapet er i vekstmodus. Lånekostnaden er også på 10 prosentpoeng, så kapitalen er dyr.

Uansett, her er det bare å fortsette å akkumulere. Illikvide aksjer er jo ikke spesielt populære i bjørnemarkeder, men plutselig er de ikke illikvide mer.
Buddydeniro
20.10.2022 kl 11:05 4948

Du har rett - feil fra min side når gjelder beregning av opex. Etter korreksjon ender opp med en EBITDA på 184mill. Og ja, vekst innen brønntjenester vil være høy margin og utviklingen innen dette segmentet vil helt klart være nøkkelen til videre EBITDA vekst.
USD har steget noe ila kvartalet, men ikke mye. Antar dermed at denne effekten vil være kraftig redusert sammenlignet med q2.
Med tanke på utbyttegrad så er det mulig 40% er noe høyt. På en annen side er kontantposisjonen såpass god at en vil sannsynligvis kunne betale 40% i tillegg til nedbetale gjeld som forfaller neste år uten problemer.
Blir spennende å se både resultatene for q3 nå i første omgang og utbytte når den tid kommer...
Long shot
20.10.2022 kl 13:24 5021

Tja, jeg kommer frem til at USD styrket seg med nye 10% i Q3 mot 15% i forrige kvartal. Den økte gjeldsbelastningen i NOK er lett å regne ut, men er mer usikker på hvor den resterende andelen av "tapet" fra forrige kvartal kommer fra. Uansett, valuta jevner seg ut over tid.

Enig i at brønntjenester er der det er størst oppsidefaktor, men drilling begynner å tjene bra med penger, og vil ikke være langt unna resultatet (etter avskrivninger) til brønntjenester i Q4.
Jeg har et spørsmål ift. platform drilling. Hvordan fungerer backlog ift. hva vi kan forvente av fremtidige inntekter for segmentet der? Når vi eksempelvis etter Q3 står igjen med en backlog for resten 2022 (kun Q4 igjen), vil det være 1:1 forhold av hva vi kan forvente oss av Q4 inntekter for Platform Drilling? Eller kan det oppstå ekstrainntekter utover det som er bundet av kontrakt? Eller vil avviket for den endelige inntekten i Q4, kun være knyttet opp mot driftseffektiviteten OTL klarer å oppnå i perioden, sett opp mot hva OTL legger til grunn for driftseffektiviteten sin i backlogen i kvartalspresentasjonene?
Redigert 20.10.2022 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
NHH78
20.10.2022 kl 14:58 5121

Takk for gode i innspill og betraktninger ift hva man kan forvente av Q3 rapporten til OTL! Jeg har kjøpt meg opp de siste ukene og har ståltro på selskapet, tror Q3 blir nok et solid kvartal! Som nevnt her inne har de nok fakturert greit ift klargjøring av Deepsea Bollsta. De neste riggene som står for tur er Mira og Hercules, ang Hercules så snakkes det om oppgraderinger for rundt en halv milliard for å gjøre den klar for fremtidige jobber.. West Linus får de vel inntekter på fra 1.okt så de har nok å henge fingrene i fremover!

CEO og andre innsidere har kjøpt aksjer fra 26 til 28 nok. Så kjøp på disse nivåene syntes jeg er svært attraktivt basert på løpende inntjening!
El Tigergutt
20.10.2022 kl 15:44 5215

Ein kan også ta med at all utleige av utstyr og Well service personell til West Bollsta sitt oppdrag i Afrika blir serva gjennom OTL og vil bli + i fra q4.
Matros
20.10.2022 kl 20:14 5179

Jeg må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å forstå nøyaktig hva som driver well services, utover at mer boring og flere prosjekter er bra. Jeg skjønner også at det Tengs lokale lagre for å tilby tjenestene, slik at ikke hvem som helst kan komme inn i markedet. Det som overrasker meg litt, er at marginene øker såpass tidlig i syklusen. I resten av offshore tar det jo mye lengre tid, med unntak av seismikk hvor oppgangen så lagt har uteblitt. Otl har jo også mange lange kontrakter.

Selvsagt superbra at inntjeningen øker nå, men hvis man skal vurdere marginene framover, hadde det vært verdifullt med synspunkter om de økte marginene i q3 skyldes økt volum på eksisterende kontrakter, og om vi senere vil kunne se en økte priser effekt. Da er det jo bare å feste sikkerhetsbeltet…
Buddydeniro
21.10.2022 kl 10:02 5111

Margin-økning en ser kan komme av mobilisering av tilgjengelig utstyr og bore-pakker med høy operasjonell gearing og der store deler av investering av utsyrsflåten er gjort tidligere. Når det sagt tipper jeg (kun gjetning) basert på det en ser ellers innen oljeservice at pris-nivå er på vei oppover (sakte, men sikkert), men fremdeles langt under toppen en så i 2013/2014. Ser også god vekst både topplinje og margin hos de største konkurrentene Weatherford og Franks/Expro. Den generelle driveren blir rig count internasjonalt for alle tre aktørene. Så vil anta at hoveddriver er høyere utnyttelsesgrad primært, noe som i neste fase vil drive pris. Som nevnt er nok langt under 2013/14 nivåene fremdeles (og mulig en aldri kommer tilbake til de gylne tider), men som en referanse genererte well services en EBITDA på 100mill++ årlig i de tider. Da snakker vi dollar...!
NHH78
21.10.2022 kl 15:44 5120

Et kvartal eller to til der de fortsetter å levere marginøkning(noe det er all grunn til å tro) så kommer denne aksjen til å stå i over 30 nok!

Nå har jeg brukt noen uker til å kjøpe 25.000 aksjer(er jo stort sett få aksjer til salgs på disse nivåene) Men så ser jeg det dukker opp en fin salgspost på 22,10.. andre som syntes denne frister :) ?
NHH78
24.10.2022 kl 12:27 5073

Tallene legges frem frem 25.nov! Jeg har sett litt mer på caset i helgen, så får vi se hva fasiten blir om 1 mnd

Men markedet sover i timen når det gjelder OTL!

Får vi Ebitda margin på 20-21% i OTL i Q3? Det var 14% i Q1.. og 18% i Q2… Av en topplinje som nærmer seg 1 milliard NOK så får man EBITDA på 200 mill i så fall.

20% EBITDA-margin..Da er man fort på EBIT på rundt 120-125MNOK… så minus 25 mill i renter på obligasjonsgjelden.. og litt skatt!!

Snakker røflig PE på forventet 2023-inntjening på rundt 3… Så det er jo latterlig billig for et selskap som profiterer på mer aktivitet offshore og opplever økte marginer..Kursen burde minst vært det dobbelte!!!

Børsens billigste selskap? NB! Jeg har selvfølgelig aksjer her og tror den langsiktige investor får veldig godt betalt her!
Long shot
24.10.2022 kl 16:55 5387

Helt enig. Jeg kommer til å kjøpe enda mer etter Q3-rapporten. Selskapet begynner å få en veldig god back-log for Well Services 2023. Per Q2 ligger back logen an til 60%-dekning av min estimerte 2023 WS-omsetning. I Q4-2022 lå tilsvarende back-log for 22 på 59,8%. Vi ligger med andre ord godt an til å nå mine vekstestimater. Fortsetter denne trenden etter Q3-rapporten, må jeg jekke opp mine 23-estimater ytterligere. Da havner fort P/E for 2023 under 2,5 med dagens kurs....
Long shot
02.11.2022 kl 18:57 5245

Hva tenker dere om utbyttepolicy om det skulle bli en realitet i 2023?
Jeg mener det mest fornuftige vil være å kjøpe tilbake aksjer. Aksjen lider av at det er en del aksjonærer som vil ut av aksjen etter at de ble tildelt utbytteaksjer i fisjonen fra Odfjell Drilling. Dette har medført at kursen har blitt presset ned på lavt volum og tilbakekjøp vil være en fin mulighet til å bli kvitt de aksjonærene som ikke ønsker å være der.
Å kjøpe aksjer på dagens kurs burde også være gunstig (veldig billig) inngang å kjøpe på. Jeg tror det er mer å vinne på dette enn å foreta en cash-utbetaling. Hva mener dere?
Chocks
03.11.2022 kl 10:15 5222

Har fulgt med på OTL siden spin-off. Selskapets kompetanse, erfaring, kapital og markedsposisjon kan ikke slå feil i disse tider.
Min sterkeste anbefaling er å ha en god post liggende, risk-reward ratio er formidabel til dagens kurs.
https://energi24.no/nyheter/na-har-odfjell-fatt-sut-for-linus
Så får vi se.......
realsocialdad
04.11.2022 kl 13:39 5141

Enig!
+3 i dag, så langt, og blir interessant å følge denne frem mot (og etter) Q3 i november

Mulig det ikke er helt sammenliknbare selskaper, men Odfjell skriver selv i sin Investor Presentation at Expro, Baker og Weatherford er hovedkonkurrenter, og der har man sett en solid oppgang de siste mnd.
Buddydeniro
04.11.2022 kl 13:40 5176

Cash!!! Tror cash-utbytte vil øke fokus og synliggjøre verdiene på en bedre måte enn tilbakekjøp. Tror dette er nøkkelen til å løfte både interessen og dermed volumene og kursen for denne aksjen spesifikt. Cash lyver aldri. Så hvordan er det sangen går; "gi meg en haug med penger til all den dritten jeg trenger" - Oslo Ess(??)
realsocialdad
04.11.2022 kl 13:50 5226

Cash rules everything around me, C.R.E.A.M. get the money, Dollar dollar bill, y'all, here we, here we go (siden du drar en Oslo Ess-referanse, kommer jeg med Wu-Tang)

Helt klart; håper det rulles ut en plan for utbytte ganske snart
Buddydeniro
04.11.2022 kl 17:46 5223

Hehe siste forum jeg hadde trodd en skulle få servert Wu-tang referanse! Men, spot on uansett. Og et legendarisk album! God helg😀
NHH78
07.11.2022 kl 13:17 5107

Nesten så jeg ikke tror det jeg leser, men nå begynner OTL å få litt oppmerksom! Her trekker Frank Harestad aksjen frem som et godt kjøp! Harestad er for øvrig tidligere rigganalytiker i Pareto som vet hva han snakker om..

https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2022/11/04/7957173/spar-sterkt-oljemarked-uansett-ukraina-krigens-utvikling
realsocialdad
11.11.2022 kl 11:52 4988

Fantastisk plate, ja, og helt der oppe med Nas sin Illmatic og Rawkus Soundbombing 2 for meg fra 90-tallets hiphop-katalog.

Men Odfjell Tech ja:
"Oslo (Infront TDN Direkt): Odfjell Oceanwind og Source Source Galileo Norge har signert en intensjonsavtale (MoU) for samarbeid om utvikling av flytende vindparker ved bruk av Odfjell Oceanwinds teknologier. Samarbeidet retter seg mot vindparker for elektrifisering av olje- og gassinstallasjoner, utbyggingen på Utsira Nord og utvalgte flytende vindparker i Europa.
Det fremgår av en melding fra Odfjell Oceanwind onsdag.

Samarbeidet vil søke om havbunnslisens på Utsira Nord, hvor prosjektet, kalt UtsiraVIND, vil bruke Odfjell Oceanwinds proprietære løsninger og leverandører for kostnadskonkurransedyktig, industriell produksjon av flytende havvindenheter, heter det i meldingen."

Kjekt med litt nyheter frem mot Q3. Blir spennende.
NHH78
17.11.2022 kl 19:36 4893

«Sektoren har blitt investerbar igjen»
https://e24.no/boers-og-finans/i/JQO3g6/oljeservice-i-vinden

Fortsatt får ikke OTL i nærheten av den oppmerksomheten aksjen fortjener basert på at dette er et selskap med lav verdsettelse og god vekst! Aksjen er opp ca 10% siste mnd og da meldte jeg samtidig her inne at jobbene står i kø fremover! Bla klargjøring av Mira og etter hvert West Hercules!

Nå kan det meldes av West Hercules er på vei tilbake til Norge og ryktene sier at rammene for oppgraderinger er røflig 500 mill for å få den opp til Odfjell standard!

Volumet i OTL har vært bedre i det siste og aksjen ble også trukket frem i Finansavisen som et godt kjøp 7.nov! Tall neste uke - jeg tror aksjen står foran et solid løft fremover!
Redigert 17.11.2022 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2022 kl 20:48 4838

OTL fikk også forlenget kontrakt på Bruce plattformen som gikk ut i høst. Liten kontrakt relativt sett, men viktig å opprettholde omsetning.
Severin
18.11.2022 kl 23:19 4680

OTL og Archer har i den senere tid hatt en veldig lik utvikling; både kurs og omsetning.
De kommer med kvartalsrepresentasjon samme dag.
Kan det være snakk om et fremtidig samarbeid?
zaq1
19.11.2022 kl 07:02 4642

Person skadet i arbeidsulykke på plattform i Nordsjøen
En ansatt på riggen Linus i Nordsjøen ble fløyet med ambulansehelikopter til Stavanger universitetssjukehus (SUS) etter en arbeidsulykke torsdag.

– En person er skadd i forbindelse med vedlikehold og inspeksjonsarbeid, sier Kurt Meinert Fjell i Odfjell Technology til Stavanger Aftenblad.

Riggen Linus opererer på Tommeliten-feltet i Nordsjøen, sørvest for Ekofiskfeltet i den sørlige delen av norsk sokkel.

Hendelsen er rapportert til Petroleumstilsynet, som jobber med å opprette sak.

– Vi vet veldig lite. Det er snakk om en klemskade, og personen er sendt til SUS. Vi kjenner ikke til skadeomfanget, sier pressekontakt Eileen Brundtland i Petroleumstilsynet.

(NTB)
Slettet bruker
19.11.2022 kl 21:26 4465

En slik hendelse får nok ikke så.mye påvirkning på resultatet til selskapet. Det er er selvfølgelig noe som ikke skal skje, og flere slike hendelser gjør at man kan miste en kontrakt på sikt, men dessverre er det også slik at ulykker er en del av det å drive rigger.

Det kan imidlertid tenkes at OTL går glipp av eventuelle bonuser som de kunne fått ved effektiv drift (vet ikke om dette er en del av kompensasjonsordningen). Uansett vil dette i så fall falle inn under Q4 resultatet.
NHH78
20.11.2022 kl 22:27 4320

Bare til info så var dette en hendelse som inntraff 10.november om noen skulle lure, i tilfelle hensikten med å publisere gammelt nytt var å få folk til å selge på den såkalte «nyheten» fra zaq1 her.. Markedet reagerte ikke nevneverdig på nyheten i forrige uke heller! Så det er som tournelon skriver, noe som dessverre skjer i blant når man drifter rigger. Skal/bør selvfølgelig ikke skje, men håper man kan lære noe ut av det så det ikke skjer igjen! Håper i hvert fall den det gjelder blir godt ivaretatt og blir så bra som overhodet mulig..

Tall på fredag! Blir utrolig spennende, jeg tror veksten og marginene fortsetter å styrke seg! Drømmer om topplinje på over 1 milliard nok og EBITDA på over 200 mill. Kan gå om de fører arbeidet med Bollsta på Q3.. Da skal vi få se en fin bunnlinje!! Lykke til, jeg tror aksjen kan gå 15-20 prosent kommende uke!
Redigert 20.11.2022 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
realsocialdad
24.11.2022 kl 09:01 4102

OTL: DNB MARKETS STARTER DEKNING MED KJØP OG KURSMÅL 50

Blir gøy dette her:)
Slettet bruker
24.11.2022 kl 09:18 4084

Oioioi... Det var høyere enn forventet, men det reflekterer jo den utrolig lave P/E'en i selskapet.
El Tigergutt
24.11.2022 kl 09:29 4064

Blir spennandes å sjå kva dei leverer i morgon. Trur det kan bli veldig bra tall.
Einaste som kan vera med og korrigere net profit er dollar/nok kurs. Sammen som har justert net profit i ODL.
Snofall
24.11.2022 kl 09:38 4053

Å selge denne nå under 40 er å gi bort aksjer.
NHH78
24.11.2022 kl 09:53 4103

Da begynner selskapet å få litt av den oppmerksomheten de fortjener! Lav verdsettelse, høy vekst og bedring i marginer er alltid en sikker vinner!
NHH78
24.11.2022 kl 16:23 4134

Dette ble jo en fantastisk dag for alle OTL-aksjonærer! Solid omsetning! Ser bra ut teknisk også nå, og fundamentalt så ser den fortsatt veldig bra ut.
Snofall
24.11.2022 kl 18:30 4039

Gratulere alle sammen. Nå er det bare å ha is i magen. Når DNB nå har kommet med dekning av denne kommer de andre etter ganske snart, DNB er jo ganske kjent for sin konservative tilnærming med kursmål så at vi får se en oppdatert justering fra Danske Bank er vel ikke utenkelig i tillegg til nye dekninger fra de andre.
Tipper nye 15% i morgen da tallen kommer til å være meget gode. Simen leverer som vanlig, Etter min mening den beste CEO vi har på Oslo børs med meget høy integritet og tillit .
Matros
24.11.2022 kl 21:31 4098

Dette er bare starten. Først skal verdsettelsen normaliseres. Deretter skal estimatene oppjusteres betydelig. Og til slutt skal selskapet selges. Da kan vi fort snakke om 100 kroner i løpet av 3-4 år. Ja, for det ble skilt ut for salg, og selskapet har en unik posisjon i nordsjøen som større aktører som weatherford eller baker and huges er svært interessert i. I mellomtiden får vi et fett utbytte.