Iranavtalen

Slettet bruker
HUNT 26.03.2022 kl 19:22 8500

I følge Reuters er iranavtale bare dager unna. Da må de gamle VLCC holkene som har fraktet iransk olje skrapes. Samtidig produserer USA for å erstatte russisk olje og gir mer tonnmil. Er dette bakgrunnen for FROs oppgang i USA fredag?
HUNT følger etter når privatsparere i ASK ikke kan kjøpe FRO og må satse på HUNT. Spennende neste uke, men enda mer til høsten.
Da kan lange TC bli aktuelle og gi langsiktige kjemperater med stabilitet og visibilitet i inntjeningen som igjen gir høy PE
Slettet bruker
26.03.2022 kl 19:32 8476

Dette blir kanon Bra for Hunter og Fro.
Jeg tror ikke det var grunnen til oppgangen på fredag, Når nyheten kom om angrepet på en oljeterminal i saudi arbia så gikk fro rett fra minus til pluss,og avsluttet knallsterkt med en oppgang på 5.44% i Usa.
Når dette med Iran atomavtale nærmer seg så blir det Ekstra spennende neste uke.
Salbei
26.03.2022 kl 20:03 8434

Det blir en fantastisk uke for de som eier FRO/HUNT/OET :) Ratene skal gå raskt opp nå
Redigert 26.03.2022 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
canarias
26.03.2022 kl 20:48 8349

Vi går en meget spennende uke i møte.
Oppsiden i tank kan bli betydelig.
Redigert 26.03.2022 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Salbei
26.03.2022 kl 21:05 8309

Skal være tidlig på, på mandag for å sikre meg OET-aksjer :D
ks1977
27.03.2022 kl 08:51 8089

Ikke første gang at det går rykter om at Iranavtalen er i boks, men vi kan alltids håpe (er vel rart at det skal være så mye rykter, over så lang tid, dersom det ikke er/har vært fremdrift?)

Vil, som deg, tro at de gamle damene som driver illegal handel må skrotes. Får håpe at det er begrenset hvor mange som kan hive seg over på illegal handel fra Venezuela (som USA også forsøker å inngå avtale med, uten at jeg har fulgt med om det er lagt på is eller ikke), og så må vi få Iranavtalen på plass før evt. sanksjoner mot Russisk olje (så de gamle skipene ikke bare går inn i en slik illegal handel - skjønt terskelen er kanskje høyere for å transportere evt. sanksjonert russisk olje gitt verdens reaksjoner mot krigen?)

En avtale vil dog bety at den iranske tankflåten kommer tilbake i markedet (mener Poten regnet på at den var ca like stor som de gamle damene som transporterer illegalt), men det vil ta litt tid for å få de inn i markedet (flesteparten skal ha vært brukt til flytende lager over lang tid) og de skal heller ikke være av de nyeste skipene (så på lengre sikt så vil de forhåpentligvis også hilse på skraphaugen).

For HUNT spesifikt så har jeg ingen anelse om hvor mange private sparere som KUN har ASK, men HUNT kan fort få omtale av Hegnar og/eller Fredly kan være ute med kjeften igjen slik at aksjen får et løft. Mulig at ryktet om at HUNT sine siste 4 skip er solgt kan sette en viss demper (sist gang det gikk rykter om at HUNT hadde solgt så viste det seg å stemme, men i 2020 gikk det jo også rykter om at Fredly hadde kjøpt en gammel tanker og det ble det jo ikke noe av).
canarias
27.03.2022 kl 10:02 7969

Fredly har nok planen klar videre for Hunter Group,
uansett er risk/reward nivået meget gunstig.
Redigert 27.03.2022 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
ks1977
27.03.2022 kl 13:24 7735

Blir spennende å se hva Fredly har tenkt med HUNT hvis (...) ryktene om salg stemmer - blir det da utdelning og så ny kapitalinnhenting for neste prosjekt, eller brukes pengene rett i nytt prosjekt (tatt i betraktning hvordan de agerte etter salget av de første båtene så vil jeg tippe at det blir utdeling og så ny kapitalinnhenting for de som vil være med på neste kapittel).

Personlig så solgte jeg bittelitt denne uka, men risk-siden bør være temmelig liten ja - uavhengig av om ryktene stemmer eller ikke
canarias
27.03.2022 kl 15:01 7605

Kanskje det blir noe utdeling og ny kapitalinnhenting hvis det skulle være noe i ryktene.
Uansett må det være noe meget lukrativt på gang da.
Bra du er forholdsvis tungt inne ks1977 .
ks1977
27.03.2022 kl 18:05 7447

Har dessverre ikke videre stor tro på at Fredly&co nødvendigvis har noe fantastisk parat (hvis ryktene er sanne da), er redd han bare har litt lite is i magen, men jeg tar gjerne feil; HUNT utgjør tross alt fortsatt 10% av tankinvesteringen min (som igjen utgjørt ca 60% av portefølgen min).

Er ryktene feil og Fredly bestemmer seg for å ha is i magen, så er det svært hyggelig risk/reward i HUNT - vanskelig å se for seg scenarioer hvor HUNT (med ECO scrubber og rekordlav CBE) ikke skal klare å seile inn noen gryn i løpet av et par-tre år. Litt usikker på når vi vil se effekten av EEXI på inntjeninga, men vi har jo potensialet med Iran, og så en ekstra joker ifht evt sanksjon mot russisk olje - uten at jeg har forsøkt å vurdere hvordan det slår ut på tonnmil (det i seg selv kan jo i verste/beste fall føre til priskrig hvor Kina henter all olje fra Russland, mens vesten for øvrig boikotter russisk olje)
canarias
27.03.2022 kl 21:42 7214

Er rimelig sikker på at Fredly har is i magen og vil seile inn masse gryn for oss aksjonærer.
Slettet bruker
02.04.2022 kl 21:31 6620

Teknisk glimrende nå. Omvendt hode/skulder. Over alle glidende snitt og fin volumbalanse. Lite motstand før 3,50. Med frigjøring av amerikanske lagre på 1 mill fat pr dag blir det mye tonnmil. Fundamentalt + teknisk = oppgang
Redigert 02.04.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
canarias
03.04.2022 kl 10:20 6314

Omsider ser det lyst ut for oss tankinvestorer, knapt noe er mer lukrativt enn tankmarkedet når det løsner.
Risk/reward nivået ser særdeles attraktivt ut fremover.
Sandsli invest
03.04.2022 kl 11:15 6239

Det kommer nok bedre tider om 5-6 mnd. Fremdeles er ratene på et meget lavt nivå men snart kommer kjøresesongen og med det økt etterspørsel.Kanskje jeg vil vurdere å øke litt på mandag.
canarias
03.04.2022 kl 22:07 5844

Jeg er allerede lastet til randen, men slett ikke dumt å øke.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 17:54 5353

+13% siden tråden ble startet. Det er bra uten Iranavtale. Siste slutning ws198 til 60.000 USD pr dag. Ikke nevneverdig motstand ved 3,30, så er det rett til kr. 4.
canarias
07.04.2022 kl 18:00 5324

Ser omsider meget bra ut. Vi satser på bra tider fremover alvor.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 14:29 4949

Ja, det ser meget bra ut. Hvis FRO har 60% oppside og prises til 1,45 av NAV, mens Hunt prises til 0,8 av NAV, hvilken oppside har da HUNT? Ligger naturlig nok litt etter FRO i løypen, men det kommer etterhvert. FRO kan kjøpe HUNT til 1,2 (kr 4,8) til NAV og det er fortsatt innvannende for FRO.
Etter fredagens sterke oppgang i USA (8-12%) på alle tankaksjer, gjetter jeg på 10% på mandag. Kr 4 før mai og 6i oktober når ratefesten virkelig begynner. Eller det kan komme oppkjøp før. Det er for sent å kjøpe etter et evt. oppkjøp
canarias
09.04.2022 kl 14:51 4915

Bra vi er tungt inne, her kan det gå styggfort oppover når det først løsner.
Jeg har både Frontline og Hunter Group. Tyngst inne i Hunter som har vært på billigsalg lenge.
Borr Drilling vil i tillegg kunne bli fantastisk bra fremover.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 14:58 4889

Hunt er best for meg når jeg har AS. FRO er skattepliktig, men HUNT er skattefritt fordi selskapet er registrert i Norge
canarias
09.04.2022 kl 15:05 4873

Forstår det alvor, jeg har også den største posisjonen i Hunter.
Vi har jo også fått svære summer dividend fra Hunter siste året.
Redigert 09.04.2022 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
ks1977
09.04.2022 kl 16:51 4733

Kan du forklare (eller nyansere) dette litt? Slik at folk ikke misforstår.

Dersom du holder HUNT på en vanlig aksje- og fondskonto så betaler du vel nøyaktig like mye skatt av utbytte og realisasjon som det du gjør med FRO? Det du vel egentlig snakker her er at HUNT, i motsetning til FRO, kan holdes på en aksjesparekonto hvor du får UTSATT skatt. Dvs at så lenge pengene står på aksjesparekontoen så kan du reinvestere utbyttet (samt kjøpe og selge så mye du vil) uten at du utløser skatteplikten - skatteplikten oppstår først når du tar ut mer fra aksjesparekontoen enn det du har satt inn. Skattemessig så blir det identisk i det lange løp

(den utsatte skatten skal man derimot ikke ignorere, for det betyr at du kan "forrente skattepengene" før du må betale de i skatt - renters rente)

EDIT: Takk for tilbakemelding. Jeg tenkte aksjesparekonto (ASK) når jeg las AS, og ikke aksjeselskap (AS).
Redigert 09.04.2022 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 17:32 4672

Hvis man kjøper som privatperson blir det samme skatt.

Hvis man kjøper gjennom ASK får man ikke kjøpe aksjer som er registrert utenfor EØS. FRO er registrert og hjemmehørende på Bahamas. At selskapet er notert på børsene i USA og Oslo Børs betyr ikke oe for skatt.

Hvis du investerer gjennom et AS (som jeg gjør) er det egne skatteregler: Fritaksmodellen gir skattefrie gevinster for aksjer i selskaper som er hjemmehørende innenfor EØS. (Skatten kommer når man tar utbytte og er dermed en utsatt skatt på samme måte som i aksjesparekonto) Gevinster fra aksjer utenfor EØS, slik som FRO, blir beskattet når et AS har gevinst. Så kommer ny skatt ved utbytte, altså dobbel beskatning på ca 50%
Slettet bruker
09.04.2022 kl 19:23 4540

Ikke dum dere ut nå på foten av oppturen i tank.
Et selskap som Fro vil alltid være lederen i en eventuell opptur som kommer, et selskap ´ alle´ store fondsforvaltere vil hausse og investere i.
Det samme mønsteret går igjen og igjen i enhver syklus, størrelsen teller.


Ha gjærne noe lommerusk i Hunt hvis en tror på de, men sats ikke mye av tank pengene ,
for hvert pullback som vil komme i Fro vil Hunt falle mer, samme når bullrunnet kommer, Fro vil stige mer.
Dette er ikke et forsøk på å baisse Hunt, men et forsøk på å si at en bør lære av historien, ha pengene der størrelsen og likviditeten er størst.
All shipping historikk viser at det gir best avkastning,


Det å investere ut i fra dyr/billig Mcap mot Nav er bare rør, det har ingen betydning annet en hvis selskapet skal opphøre/selges.
Frontline vil alltid være dyr, den vil alltid prises over nav i et bull marked,
Dagens premium til nav sier svært lite om fremtidig Nav, da inntjeningspotensialet er så ekstrem i en slik gigant.
Derimot, Hunt som prises med 20% rabatt, der er det ikke store oppsiden, for her skal skipene selges når muligheten kommer om en skal tro Arne Fredly.
Redigert 09.04.2022 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 21:18 4404

Det spørs hvordan salg skjer. Oppkjøp av små selskaper av store viser historisk budpremie. Det betyr st FRO kan kjøpe HUNT over nav uten å vanne ut verdiene i FRO.
Husk også at HUNT har gitt 1,50 i utbytte slik at avkastningen tilsvarer kurs 4,74 på fredag. Det er høyere avkastning enn FRO gar gitt.
Må vurderes ur fra gjeldsgrad, fleksibilitet etc. Eksempelvis kan HUNT inngå lange TC hvis forholdene er gode for så å selge etterpå og cashe inn mange års TC-premie. Det kan ikke FRO med alle sine skip. Fredriksens skip med TC ligger i Ship Finance. FRO skal være spoteksponering. Time will show
ks1977
09.04.2022 kl 21:35 4366

HUNT og FRO er ikke helt sammenlignbare synes jeg (på godt og vondt). Ikke nødvendigvis enten-eller i så måte.

Som du er inne på så skal skipene i HUNT selges når muligheten kommer - akkurat hva det betyr, når det skjer, og til hvilken pris er en usikkerhet som kan slå begge veier (jeg liker ikke denne usikkerheten, og har redusert beholdningen i HUNT med ujevne mellomrom, men er fortsatt investert i HUNT).

Ser man bort fra det så er jo HUNT et rent VLCC-bet, mens FRO står på tre ben (VLCC, Suez, Afra/LR2). I tillegg er antall skip av to helt forskjellige verdener. Dette vil gjøre HUNT mye mer sårbar/følsom enn FRO (på godt og vondt) ifht rater og enkeltslutninger.

Ellers så nevnte du også inntjening. Når EEXI tar hold så tror jeg at vi vil se ECO scrubber vs non-ECO non-scrubber gapet øke enda mer (skjønt jeg er redd for at HUNT ikke lenger har skip når vi ser de store effektene her). FRO - før fusjonen med Euronav - har en relativt moderne flåte; setter vi 2016 som grense (hvilket kan være feil) så er 55 av 73 skip av nyere type, skjønt kun 37 av skipene har scubbere. Etter fusjonen med Euronav (gitt at den går gjennom) så forverres flåten (tilsvarende tall for Eurnoav er 35 av 79, og enda færre scrubbere?). Det positive er at FRO nok fortsatt vil dra med seg P/NAV-premiumen, samt at de får Hugo som CEO (skal ikke uttale meg om Barstad, men har stor sansen for Hugo - uten at jeg er aksjonær i verken FRO eller Euronav).

Hva Mr Market finner på av sprell skal jeg ikke uttale meg om
canarias
10.04.2022 kl 14:18 3968

Så sant alvor. Time will show.
Vi har vel en av de beste investorer som hovededeier med helt rå trackinggrecord på vårt lag, nemlig Fredly.
Jeg har forøvrig alltid kongen Frontline med meg i porteføljen men Hunter Group kan vise seg å bli en fantastisk outsider.
Som sagt , time will show.
Redigert 10.04.2022 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2022 kl 20:00 3705

Litt Godsaker fra Tankaksjer utvikling fredag kveld i usa. Nasdaq stuper 1.34% Russel 2000 ned 0.76%,sp500 ned 0.27%,oh midt i inne i denne negative utviklingen på børsen har vi tanksektoren som glimrer til,noe den har gjort i mange dager nå.Ratene klatrer oppover for hver dag.
Hunter opp 2.7% i Norge,Så var det den Fantastiske oppgangen på Tankaksjer i Usa.Fro opp 12.37%, Eurn Opp 8.42%, Dht 5.6%.Nat 8.81%.
Tankaksjer har ligget i dvale siden 2020,og er nå kommet ut av den mørke tunnelen og da hvet Dere hva det betyr for avkastningen fremover.
Man kan gå glipp av mange prosenter dersom en ikke er rask nok på avtrekkeren.
Det er ikke tilfeldig at så mange aksjer reagerer med så Kraftig oppgang samtidig. Her ser flere enn fuglen mye positivt i tannsektoren nå.
Fortsetter det slik fremover så må shorterene gi slipp på denne staheten,og dekke inn i frontline.
Frontline var den 7 mest omsatte aksjen i Norge,og det forteller mye hvor stor intresse Tankselskapet har i Norge,og det drypper på Hunter også.
Redigert 10.04.2022 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Cutter
10.04.2022 kl 22:55 3508

Ser du for deg at det kan komme bud på skipene til HUNTER i nærmeste framtid? Med dagens kurs må det vel gis en skikkelig premie skal det kunne bli vurdert,
Slettet bruker
11.04.2022 kl 07:24 3315

Skipene har vært for salg i lang tid, uten at det har materialisert seg, hvorfor skulle de da nå plutselig bli solgt?
Når det er sagt, vær glad de ikke har blitt solgt, prisene har sakte men sikkert krøpet oppover.
De andre skipene ble jo som kjent solgt på ATL av Fredly, så å predikere at Hunt har Norges beste investor som hovedeier som en trigger, det er ikke noe argument om at Hunt er et godt kjøp.
Og Norges nest beste investor da kanskje? Spetalen? Kjøpte syklusens dyreste skip og solgte også nær Atl, kan ikke bruke slike argumenter.
John Fredriksen er shippingens beste, ingen over, ingen ved siden, gjør ting enkelt, følg hans penger og invester der han gjør så går det deg vel.
Redigert 11.04.2022 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Cutter
11.04.2022 kl 10:35 3135

Sjølgod type du.!-!
Slettet bruker
11.04.2022 kl 12:07 3017

Det tikker inn noen gode slutninger i dag samtidig som skrapprisen går opp til over 700 USD pr tonn. Kan sende en del holder til skraping. 😊
Artige meninger om FRO vs Hunter.
De er ulike på mange måter og ingen er objektivt best. Det avhenger av hva den enkelte vil prioritere og tror på. Selv satser jeg på asset play og den opsjonalitet som ligger i det. Muligheten til lange certepartier med påfølgende salg av skipene ligger i Hunter og ikke i FRO. Det kan gi en fantastisk avkastning i best case. HUNT har også skattefordeler for mitt AS.
Tror også at Fredriksens påvirkning fremover blir mindre enn den historisk har vært i FRO. Strategien er at familien/ døtrene ønsket å bli minoritetseier i et større rederi framfor majoritetseier. Da blir makten mindre men stabiliteten bedre
Redigert 11.04.2022 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 13:42 2921

Ja det tikker inn bedre sluttninger , vlcc rederne krever over 40k

Dessverre er det begrenset hvor mye Huner nyter av det

2 skip går på index 2022, mens 1 skip er låst på break i 8 måneder

Entered into a 4+4 month time charter for Hunter Disen, which commenced on 27 January 2022. The first four month is for USD 18,000 per day, while the charterer has the option to extend for another four months as USD 25,000 per day.
• Entered into two 12-month index-based linked charters for Hunter Idun and Hunter Frigg. Hunter Idun commenced on this charter on January 26th, while Hunter Frigg will commence her charter following the end of her current TC.
• As of the date of this report, 93% of days in the first quarter of 2022 have been booked at an average est. dayrate of USD 20,200

84% of spot days booked at an avg. est. dayrate of USD 15,400
− Average Q1 TC dayrates of USD 23,900

cash breakeven of USD 22,000

Hunter tjener omtrent ikke penger, det gjør derimot Frontline nå.
Q1 vil Hunt tape penger, Fro tjener penger.
Alle vet at Fro har et lass med Afra/Suez, det har blitt sluttet skip på langt over 100k de siste uker.
En bør vokte seg vel før en plasserer sine tank bett.

Redigert 11.04.2022 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.04.2022 kl 16:49 2751

Har ingen anelse, men det gikk noen rykter for noen uker siden om at skipene var solgt. Vet ikke hvor troverdig det er, men sist gang det verserte rykter om salg av HUNT sine skip så viste det seg å være hold i det... (skjønt det gikk jo også rykter i 2020 om at Fredly hadde kjøpt et gammelt vrak til flytende lagring, uten at det materialiserte seg).

Angående premie så er jeg redd for at vi ikke ser så mye til det - Fredly&co solgte vel forrige runde med skip uten noen premie (kan heller argumentere for at de solgte litt billig, for det var vel ikke noen ECO scrubber av betydning som var omsatt til å sette prisnivået). Vi må nok heller belage oss på at skipene selges til "listepris", og så se hvordan vi er priset på P/NAV (jeg har ikke sjekket det i det siste, men etter sist salg så virket det som at det - for HUNT sin del - ikke var noen nevneverdig forskjell på bokførte verdier og reelle skipsverdier)
Cutter
12.04.2022 kl 09:14 2438

Pescara Invest kjøpt 1 000 000 aksjer. Noe kjent?