Er ikke bilbransjen død allikevel?

Pingvi
KOA 28.03.2022 kl 01:07 4395

Mange har sutret over utsettelsen av tilbakekjøp. Jeg mener dette viser stor modenhet og ansvarstagelse av ledelsen i en situasjon hvor det kom ENDA en ukjent på banen (Krigen i Ukraina). Tenk selv - Koa hadde begynt tilbakekjøp - 6 mnd senere måtte man gått til emisjon igjen fordi krigen i Ukraina fikk større konsekvenser enn forutsatt...... Hvordan hadde det sett ut?

Leser nå at det er noen som tror på både biler og bildeler igjen.... rare greier - er det kanskje slik at biler brukes og biler slites uavhengig av korona og Ukraina? Kan det være slik at i det lange løp blir det solgt omtrent det samme antall biler - spørsmålet er bare NÅR?

https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2022/03/27/7842113/gigant-har-mistet-1-3-av-borsverdien-pa-to-mnd.-sjefstrateg-spar-130-prosent-oppside

Hvis man har et "laaaangt" perspektiv (for KOA er det mer enn 24 minutter hvirker det som), så tror jeg faktisk ikke krigen endrer historien til KOA mye. De skal være topp 3 i alt de deltar i, hvis ikke så selger de seg ut. Før eller siden vi markeder finne en balanse igjen - enten vil råvarer og halvledere normalisere prisene igjen, eller så vil man ende opp med å klare å prise inn denne økningen - den langsiktige historien her er uendret.
Redigert 28.03.2022 kl 01:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 05:20 4327

Grunnleggende feil tenkning: utsettelse av inntekter er selvsagt kritisk. Tenk at din husholdning plutselig ikke får inntekter på et år…
Slettet bruker
28.03.2022 kl 05:35 4311

Meget bra eksempel, dette er forståelig for en som ikke har studert økonomi, men prøver og henge med lell !!
Vil på vegne av alle oss ikkeøkonomer fåreslå denne typen forklaringer slik at vi taxisjåfører også får et innblikk i spillets gang. Jo flere som er med ,jo mere penger kommer inn , eller !!
Bybonden.....når mener du den "husholdningen" er oppe og går igjen, monitor 1 ?
Redigert 28.03.2022 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
Pingvi
28.03.2022 kl 09:34 4070

Utsettelse av inntekt er bare kritisk dersom du ikke har cash nok til å leve over "tørketiden" - det var nettopp derfor jeg mener det er rett avgjørelse å utsette tilbakekjøpet av aksjer.

Hvis man skal fortsette å sammenligne med min husholdning, så kalles det der "bufferkonto" - jeg VET jeg går i minus i desember. Også i juli. Jøss - der gikk vaskemaskinen gitt. Gikk jaggu i minus i april også.....

Nå er det ingen av oss som har forutsetninger for å mene noe om hvorvidt KOA brenner cash pr i dag eller hvorvidt man bare tjener mindre enn forutsatt, men det å beholde 200-300 millioner kroner i cash istedenfor å kjøpe egne aksjer kan fort være forskjellen mellom å klare seg godt eller komme i en kontantskvis som ville utløst et emisjonsbehov.

Jeg tror at totalt antall biler solgt over tid vil være relativt uendret. Dagens leveranseproblemer kommer mye fra ledningsnett som ble produsert i Ukraina som har fallt bort. Dette er selvfølgelig kontrakter som blir flyttet over til andre produsenter (det salget som ikke er gjennomført ennå er faktisk akkurat det - ledningsnett), så ting kommer selvfølgelig tilbake. Det er vel det som ligger bak anbefallingen av GM og Auto smart parts også tipper jeg.
Redigert 28.03.2022 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
blundstone
28.03.2022 kl 10:16 3989

Nå er det jo også grunnleggende feil å sammenligne KOA med en husholdning uten inntekter. KOA har inntekter.
Måsåbjønn
02.04.2022 kl 22:56 3676

https://e24.no/boers-og-finans/i/nWjGPQ/tesla-leverte-rekordmange-biler-i-aarets-tre-foerste-maaneder

Totalt leverte selskapet 936.172 biler i 2021, opp fra 499.550 i 2020, en økning på 87,4 prosent.

Måsåbjønn
21.06.2022 kl 16:00 2840

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/06/21/7885964/elbileksporten-mer-enn-doblet-pa-et-ar?internal_source=sistenytt

merkelig utvikling på hele oslo børs, da usa vitterlig er spretten... det gjør jo "selvsagt" at vår sirup-KOA følger med nedover... enda en glad-sak, som er ubetydelig på kursutviklingen...
Måsåbjønn
22.06.2022 kl 14:53 2608

https://www.autoliv.com/news-and-media/press-releases?page=/perma/press/2030611

"Despite the challenging environment, Autoliv reiterates its full-year 2022 indications of an organic sales growth of around 12-17% and an adjusted operating margin of around 5.5%-7.0% "

Storebror bedyrer at alt er på stell. 09.08. får vi svaret for KOA sin del også og blir jo ikke overrasket om det kommer en lignende, oppdatert guiding for vår del også?

Skjønner lite av KOA for tiden.. ikke noe nytt for så vidt - i de par foregående ukene har det vært litt høyere omsetning - men uten at danske bank benyttet sjansen til å øke volum på tilbakekjøp - det ble en brutalt forrige uke med tanke på kursutviklingen. Ikke hurra-stemning denne uken heller, men i dag klarer vi oss for så vidt bedre enn de fleste med litt mindre nedgang.

Synes det så ut som et mønster i forrige uke bl. a at short utnyttet at danske bank ikke kjøper i sluttauksjonen og stort sett hver dag var dagens laveste siste omsatt kurs. Desto merkeligere denne uken at det har vært motsatt. En bunn en halvtime før slutt, så stiger kursen noen småører i sluttauksjonen

Har en uggen følelse av at danske bank skal få slite noen voldsomt med å klare å kjøpe selv for 1,5 mill - som de har lagt seg på daglig... slik situasjonen er nå med ekstrem-lav omsetning. Ligger på halve omsetningen denne uken i forhold til forrige... tror det var en del småkunder bl.a som kjøpte, solgte i forrige uke for å øke volumet... uten at danske bank trigget på det i det hele tatt

Markedene avgjør situasjonen for kursen til de fleste andre aksjer... snur det kommer de som fikk juling i dag til å få en kraftig rebound.. KOA derimot.. skal nok være sjeleglad for en brøkdel av det andre når i oppgang..

09.08... da.... har veldig god tro på at KOA skal levere og trolig godt over beskjeden guiding allerede da... om det har noe som helst å si for kursen bortsett fra at det naturlig nok kommer et lite byks akkurat når tall presenteres er jeg mer usikker på... Ønskedrømmen er at danske bank har fått beskjed om å starte rolig, for så å øke... kombinert med gode tall, da kan det løftes, også på litt sikt
Måsåbjønn
28.06.2022 kl 16:51 2096

Kundene våre super-bull på andre halvdel av 2022 - er så utrolig lite som skal til nå før dette tar av

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2022/06/28/7890429/chipproblemene-letter-for-volkswagen

"Volkswagens konsernsjef Herbert Diess uttalte tirsdag at de venter et sterkt andre halvår, og forventer at Volkswagen kan begynne å ta innpå Tesla allerede i år ettersom mangelen på halvledere begynner å minke.

– Vi tjener mer enn noen gang, sa Diess og la til at konsernet nå øker volumene av elektriske kjøretøy i sine største markeder, Tyskland og Kina, på grunn av bedre tilgang til halvledere, skriver Reuters. "