Quantafuel announces PoC.....Esbjerg fullfinansiert

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.08.2022 kl 13:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Bulldog
QFUEL 28.03.2022 kl 07:05 288141

Quantafuel ASA | Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant
Today, Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant after more than seven days of continuous operation at a level corresponding to an annual capacity of 16,000 tonnes of plastic waste infeed. “This represents a major milestone for chemical recycling, Quantafuel and our future growth,” says Quantafuel’s CEO Lars Rosenløv.

Recently, we communicated that Quantafuel is ready to move forward with a next generation of larger-scale Plastic-to-Liquid plants. Today’s announcement reinforces this.
https://newsweb.oslobors.no/message/557707


16. mai ABG Sundal Collier KJØP anbefaling kursmål NOK 30

24. mai: Quantafuel and Eurazeo announce joint venture for sorting facility in Denmark https://newsweb.oslobors.no/message/563213

Martin Sichelkow, Eurazeo’s Managing Director of the Infrastructure team, added:

"We are proud to be part of it and hope it is the start of a longer and wider collaboration with Quantafuel.”

ABOUT EURAZEO
Eurazeo is a leading global investment company, with a diversified portfolio of €32 billion in assets under management


VI VENTER PÅ: Oppstart linje 3, Skive, end Q2. KUN DAGER edit: Startet 30. juni
Redigert 19.07.2022 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
rischioso
03.06.2022 kl 15:32 3758

Huff - ja, noen ser visst spøkelser på høy lys dag - på tide med en pinse ferie skjønner jeg ... ;)
Strategi
03.06.2022 kl 15:47 3765

Ser dere er fine parhester i NAS aksjen også, men den var vel tyngre å gruse.
rischioso
03.06.2022 kl 16:10 3752

Insinuerer du at jeg og Long er et team? Da burde du se på FRO tråden - vi krangler så busta fyker ... ;)
Bulldog
03.06.2022 kl 16:19 3754

Høyre og venstre hjernehalvdel som ikke er enig.
rischioso
03.06.2022 kl 16:27 3789

Ja, det er vel det man tror når paranoia'n slår til - god pinse, til uken kommer nye muligheter og umuligheter .. ;)
Slettet bruker
03.06.2022 kl 16:39 3780

Vi er nok stort sett enige, inners inne vet du at Fro skal langt opp og Qfuel videre ned i bøtta.
I Pgs er hele bunten enige, den skal over 50 lappen.

Ha en god helg
Redigert 03.06.2022 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.06.2022 kl 16:59 3766

Jeg insinuerer at du jobber på et meglerkontor som sannsynligvis begynner på N, og at du har med deg et Team som samhandler.
Jeg tror også at det er en Bank som begynner på N som har lånt ut store deler av shorten.
Uansett så ser jeg deg som et helvete i forhold til hvordan du opptrer i forhold til andre aksjonærer og selskapene du og ditt Team herjer med.
rischioso
03.06.2022 kl 17:30 3860

Ja, hva skal man si til slikt? Det er uansett beklagelig at du ser det på den måten for det er ikke bare feil, men helt borte i natta feil. Jeg behandler ingen dårlig - i ale fall ikke med viten og vilje, jeg svarer på tiltale og kan til tider være spiss om andre er det eller fortjener det, men deler hva jeg mener til en hver tid hvor jeg ulikt mange andre forklarer hvorfor og ikke minst så kaller jeg en spade for en spade noe de fleste bør tåle. Kursutviklingen er det ikke jeg som styrer - det er det helt andre krefter som gjør - skulle ønske jeg hadde slik makt, men det har jeg altså ikke så du får heller vende frustrasjonen mot noen som kan gjøre en forskjell og det er selskapet - det er de og kun de som kan fjerne usikkerhet ved å avkrefte det markedet er usikre på - frem til de gjør det så vil usikkerheten råde - ikke mer komplisert enn det.
Strategi
03.06.2022 kl 18:04 3841

Jeg mener uansett at enten jobber du for et meglerkontor, hvis ikke er du engasjert av et eller flere av selskapene som er short i aksjen og andre selskaper.
Det er helt unaturlig å kommunisere slik du gjør om at det må dekkes inn short ned mot 10 kr eller "what ever" og at nå må det dekkes et "gap" på 15 for det ble ikke lukket. Du er istand til å snu kursen trill rundt og dette tyder på at du har større krefter i ryggen.
Har noen år på baken selv og har sett det meste, men dette tar kaka.
Hva blir det neste, "kursen må videre ned" for short" inndekk.
Dine herjinger skaper et helvete for de som går i innsidekjøp, aksjonærer som tror på aksjen og investerer langsiktig og ikke minst for selskapet som bygger stein på stein. Glad jeg ikke sitter med Belåning som kanskje flere benytter seg av, disse blir presset ut av unormalt store svingninger.
For selskapet er det viktig å bygge tillit til markedet og investorer samt finansiering, dette rives ned stadig vekk med positive innlegg (hvor ny short kan settes) og dernest negative innlegg som sender kursen kraftig ned.
Selv kan du gå ut på topp og kjøre kursen ned for ny inngang.


Håper du sover godt om natta.
Redigert 03.06.2022 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
gw60
03.06.2022 kl 18:48 3823

Maken til konspirasjonsteori har jeg sjelden sett. Jeg tror ikke på det. Qfuel må vise at det de guider klarer de å levere, og det har de vel hittil ikke klart.
Når de kan VISE til positiv inntjening vil kursen gå opp. Det hjelper ikke å skjelle/henge ut folk som har en annen mening enn deg!!
At kursen nå er i en nedagående trend er nok mye at man kan ikke stole på hva de guider. Den kraftige nedgangen etter siste EMI gjør nok også at det er Mange store som også har betydelige tap, hva gjør de?
Folk vil se virkligheten før kursen tar av, at den idag landet på 14,41 er jo bare tegn på usikkerheten.
Du mener at det ikke er noen usikkerhet kanskje, men der er det ikke mange som er enig. Det er også en grunn til at det ikke er dekket inn mere short som idag er ca 3,24%, og må anta at virkelig short er ca 2 ganger dette.
Redigert 03.06.2022 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2022 kl 19:11 3854

Noen som vet Geminors regnskap for 2021 og så langt for 2022? Geminor har meldt mange positive nyheter så langt i år, og her har Quantafuel eierskap på 40 %. Så kommer Quantafuels egne prosjekter og anlegg på toppen av dette igjen. Tredje linjen i Skive sannsynligvis reparert i løpet av juni, fjerde innen noen måneder. Pluss på driften fra Kristiansund og Skive i løpet av 2022, og neste år åpner giga-fabrikken i Esbjerg driften!

Geminors regnskap for 2020 under, (sikkert enda bedre tall for 2021 og 2022.);
"RESULTATREGNSKAP i hele 1000
Valutakode
NOK Sum salgsinntekter 623 820

Annen driftsinntekt 18 411

Sum driftsinntekter 642 231

Varekostnad 578 667

Beholdningsendringer-

Lønnskostnader 27 270

Herav kun lønn 22 808

Ordinære avskrivninger 4 214

Nedskrivning-

Andre driftskostnader 25 002

Driftsresultat 7 078

Inntekt på invest. annet foretak i sm konsern-

Inntekt på investering i datterselskap-

Sum annen renteinntekt 220

Inntekt på invest. i tilknyttet selskap-

Sum annen finansinntekt 16 598

Sum finansinntekter 17 625

Nedskrivning fin. anleggsmidler-

Sum annen rentekostnad 327

Andre finanskostnader 5 651

Sum annen finanskostnad 5 651

Sum finanskostnader 5 978

Resultat før skatt 18 725

Sum skatt 1 403

Ordinært resultat 17 322

Ekstraordinære inntekter-

Ekstraordinære kostnader-

Skatt ekstraordinært-

Årsresultat 17 322"
kilde: https://proff.no/regnskap/geminor-as/avaldsnes/avfall-og-skrap-engros/IG21T1H10LW/
Strategi
03.06.2022 kl 19:53 3837

Det er bare noen dager siden kursen var 18.30, og en viss person henviste til høyere kursmål.
Siden dette har dere kun kommet positive nyheter fra selskapet med en meget solid partner og finansiering av Esbjerg.
Videre utvikling i planene på Sunderland osv.
Plutselig skal et «gap» tettes på 15, og massive volumer kommer på salg.

Går du igjennom innleggene til nevnte person og derav svingningene så ser man et mønster i det hele.
Det skapes positivitet og usikkerhet annenhver gang, jeg mener dette er sterkt umoralsk og at dette er satt i et større system enn mange tror basert på volumet og de store svingningene dette skaper.
Har også gått igjennom dette med en megler som mener at det her må handles massivt av større aktører i et avtalt samspill.

Ærlighet og redelighet er totalt på manko, dette har vi sett hele veien.

Så langt i Quantafuel sin historie har vel aldri selskapet stått i en så sterk posisjon som akkurat nå.
Siste emisjon på 25 kr skuffet inn 400 mill., selskapet har penger på bok videre er det kommunisert positive tall i 2 halvår.



Redigert 03.06.2022 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
gw60
03.06.2022 kl 20:36 3812

Ja de har guidet positive resultater i H2, MEN vil det gi pluss i regnskapet for 2022? Nei det tror ikke jeg. Jeg tror de fortsetter å "brenne" penger.
Redigert 03.06.2022 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.06.2022 kl 20:51 3818

rischioso
27.05.2022 kl 12:06
2148
Og for ikke å glemme oppstart av byggingen av State of the Art sorteringsanlegget i Esbjerg i løpet av Q2 - mao, innen utgangen av juni - i tillegg til at det er meldt om stor interesse fra flere nye internasjonale aktører så man skal heller ikke se bort i fra at det vil landes en eller flere avtaler den nærmeste tiden - Mao, nok av nærstående triggere så tangeringen av eminivået på 25nok kan komme raskere enn de fleste så for seg.
—————————————————————————————————————————————-
rischioso
27.05.2022 kl 14:08
2215
Ja, det er nettopp det som er risken i en periode hvor kursen er så til de grader frakoblet det fundamentale at det kommer et skambud rundt 30nok/aksje og snipp snapp snute så var ennå et Nordisk Industrieventyr ute, men på den annen side så burde vi kunne forvente at med BASF mfl på laget så har de allerede et Corporate Takeover Defence på plass.
—————————————————————————
rischioso
01.06.2022 kl 10:59
1545
Bulldog skrev
Så skal en også huske på at Quantafuel Skive "spiser av lasten". Energi til drift kommer fra innmat..

Ja, men på toppen av dette så må vi ikke glemme at de også selger energi til nærliggende bedrifter i området - energi som kommer direkte fra produksjonen så den delen de spiser og mer til tjener de inn ved salg så ikke bare er de selvforsynt, men de forsyner også andre i området mot betaling. Dette øker muligens ikke yield faktoren selv om det skulle avhengig av hvordan det føres, men går inn i regnskapet som et pluss ... ;)
——————-

rischioso
I går kl 13:46
967
Bulldog skrev
Det er ikke snakk om noe teknisk gap eller shortposisjoner. Det handler om ren TRADING. Kursen kna..
Tull og tøys - hva tror du/dere teknisk analyse er? Det er jo nettopp trading og når noe har gått over 60% i løpet av veldig kort tid så er det helt naturlig at det blir en korreksjon tilbake og at det har blitt gap undervegs. Da skal det tekniske gapet tettes hvor kursen vil konsolidere i gapsintervallet som ser ut til å være store deler av 15 tallet før videre oppgang. Jo mindre volum jo raskere ned til gapsintervallet og jo raskere får vi en konsolidering og en videre oppgang så alt er ikke bare negativt med tynt volum, men kurs flyttes raskere - og det begge veier ... ;)

Bulldog/Herman - man kan ikke være flinkt til alt så viktig å ikke være så bastante om ting man egentlig ikke skjønner seg på ... ;)

————————————

rischioso
I dag kl 09:45
691
Rule skrev
1 hjernecell flytter sig - 7 står i vejen :-)
RE - 1 hjernecell flytter sig - 7 står i vejen :-)

* 7? Vi har da tidligere fått bekreftet at det kun er snakk om 2 hjerneceller det er liv i hvor den ene sitter i rullestol og den andre skyver ....:)

--------------------

Fra spøk til revolver - når det kommer til kurs og den videre kursutviklingen - teknisk så går det helt etter boka, gapet er nå i ferd med å tettes på 15 tallet og vil etter det konsolidere 1 dag eller 3 før videre oppgang - mao, en fin kjøpsmulighet.

———-
Redigert 03.06.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Herman*
03.06.2022 kl 21:16 3790

Strategi: Når det kommer til Riskokeren, tror jeg du overvurderer han noe. Han er en relativt kunnskapsrik trader som tilpasser sine innlegg til en hver posisjon. Derfor er han skeptisk en dag og relativt positiv neste dag. Han bruker all kunnskapen han har til å underbygge sine skiftende ståsteder. At han står i ledetog med meglerhus og store kapitalsterke spekulanter er nok direkte feil. Måten å forholde seg til han på er å støtte han når han har rett og korrigere han når manipuleringen av fakta blir litt for opplagt.
Nanoq
03.06.2022 kl 21:22 3784

..."vi kunne forvente at med BASF mfl på laget så har de allerede et Corporate Takeover Defence på plass."

Nesten utenkelig at Quantafuel og storaksjonæren BASF ikke har sørget for et forsvar mot fientlig "takeover". For BASF handler Quantafuel først og fremst om rikelig tilgang på høykvalitets grønne råvarer (nafta) til matvare-emballasje.

En mulighet er selvfølgelig at det blir BASF som kommer med et bud, men jeg tipper at BASF er mest interessert i å investere i Quantafuels PtL-fabrikker hvor de grønne råvarene/naftaen produseres og hvor pengene tjenes. BASF's 10% eierskap i Quantafuel sikrer jo plass i styret og god kontroll med selskapet.
Strategi
03.06.2022 kl 21:35 3879

Svingningene og volumene er for store til at dette går uten at det er koordinert med mange.
Herman*
03.06.2022 kl 23:36 3824

Hvorfor er et oppkjøp problematisk? Qfuel er en nærmest perfect «target» for et større oljeselskap som ønsker en grønnere profil. Det grønne skiftet handler som kjent ikke bare om vindkraft og solenergi. En slik aktør vil ha finansielle muskler til raskt å rulle ut teknologien globalt, og er ikke avhengig av å «time» en rekke emisjoner optimalt for å best mulig hensynta aksjonærenes interesser. I lys av det faktum at Qfuel ikke får godt betalt for den fremgangen de har vist-grunnet historiske forhold, vil jeg tro at alle parter er best tjent med et oppkjøp. Spørsmålet er bare tidspunktet. Nå har vi POC og Esbjerg prosjektet finansiert og igangsatt. Kursen er utbombet, og med litt større fremgang i Skive tror jeg Qfuel kan bli kjøpt opp i løpet av de neste månedene. Det blir dog ren spekulasjon. BASF tror jeg ikke bryr seg så lenge de er sikret langsiktige leveranseavtaler og eventuelt en opsjon til å bli partner på en eller flere fabrikker. Equinor er jo en mulighet, de kjenner Qfuel gjennom et felles prosjekt, og Rosenløv kommer som kjent fra Equinor.
gw60
04.06.2022 kl 00:23 3839

Jeg tror ingen vil kjøpe Qfuel pr dags dato. De må klare å bevise at de kan produsere stabilt/økende volum over tid med utsikter til overskudd av driften.
rischioso
04.06.2022 kl 15:02 3628

Jeg tror heller ikke Qfuel er en oppkjøpskandidat pr i dag slik status er nettopp fordi en forlengelse av PoC gjenstår å bli bekreftet (stabilitet over tid med volum tett opp i mot design) og spekulasjonen til Herman om at Equinor kunne være en interessent pga Rosenløv sitt tidligere engasjement i nettopp Equinor tror jeg mindre på - da ville jeg heller tatt et bet på Saipem som faktisk sammen med BASF har stått for utviklingen av den nye generasjon PtL som nå prøves ut, men heller ikke der har vi sett antydninger av noe slag. Større oljeselskaper og/eller andre hvor kapital ikke er noen issue er ikke ute etter å betale lite for høy risk - de venter heller til at risken er minimert og betaler gladelig mer for noe som beviselig funket optimalt - og akkurat det gjenstår og se ...

Fortsatt god Pinse!
Redigert 04.06.2022 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Bulldog
04.06.2022 kl 15:37 3623

rischioso
27.05.2022 kl 11:33
527
Finansieringspartner for Esbjerg er nå kommet på plass og produksjonen ved Skive har nå gått kontinuerlig i nærmere 1 kvartal hvor en prod oppdatering er å forvente hvilken dag som helst. Det er også å forvente en snarlig oppdatering på MoU'ene. Så gjenstår det og se hva som kommer først - 20 tallet eller oppdatering(er) ... ;)
rischioso
04.06.2022 kl 17:05 3588

Ja, det er helt riktig, men siden oppdateringen fortsatt lar vente på seg og vi av samme grunn ikke kjenner fasit så opprettholder jo selskapet usikkerheten relatert til produksjonen når det kommer til stabilitet (oppetid vs nedetid i en gitt periode) og faktisk volum ...
Herman*
04.06.2022 kl 18:08 3544

Riskoker: Vi er ikke så uenige. Som jeg skriver bør de kunne vise til litt mer fremgang på Skive, og det kan jo skje i løpet av noen uker. Legger vi på et par mnd så har de kanskje alle fire linjene i drift. Forutsatt denne fremgangen, kan vi se et oppkjøp i løpet av noen mnd. Vi kan også selvsagt risikere at Styret sender ut klare signaler til alle beilere om at de ikke vil støtte et «vennlig» oppkjøp før selskapet har kommet lenger med kommersialiseringen.
rischioso
04.06.2022 kl 18:31 3548

Ja, det ville jo være svært kjedelig, men heller ikke uvanlig om teknologien viser seg å være stabil med prod volum opptil design hvor caset da viser seg å være profitabelt at vi ble kjøpt opp tvunget ut. Vi kan jo håpe på at vi får være med videre for det er jo tross alt alle early birds som har gjort det mulig om det blir slik.

Som du er inne på så har det nå gått nærmere 1 kvartal med prod på 2 linjer mer eller mindre kontinuerlig for ellers skulle nedetider av betydning ha blitt meldt, men allikevel sitter vi her i mørket og kjenner ikke til fasit. Uten regelmessig prod oppdatering (minst 1 gang/måned) så har vi heller ingen mulighet til å følge med på den faktiske produksjonen og jeg vil tro at det er en mening med at de velger å gjøre det slik for hadde de oppnådd en stabil prod så ville de mest sannsynlig ha brukt det for alt det er verdt. Kan tenke meg at det har vært litt av og på med stadige finjusteringer noe som igjen ikke ville sett så bra ut med jevnlige oppdateringer og at de derfor velger å strekke det ut i tid mellom hver oppdatering slik at markedet vanskeligere fanger opp avvikene - dette er kun spekulasjoner fra min side, men når vi kjenner til at det er nettopp usikkerheten knyttet til avvikende produksjon og manglende oppdateringer som har gruset kursen så ville de vel ha presentert fortløpende oppdateringer som kunne ha fjernet denne usikkerhet - om de kunne vise til det motsatte - i alle fall er det naturlig å tenke slik ...
hatitchi
04.06.2022 kl 20:28 3545

Selskapet har guidet en prosessering av 6-8k tonn i 2022. Hvorfor skal de da melde om eventuelle nedbrudd hvis selskapet selv mener det ikke fører til at de bommer på guidingen?

Bare sånn til opplysning så er forventet prosessering 4k tonn i Q4 og 3k i Q3. Legg til de 600 tonn de tok i Q1 så kan de for alt vi vet ha tatt tidlig sommerferie i Skive OG fortsatt nå guidingen. Å tro på at man får beskjed av den minste nyhet i Skive er som å tro på julenissen.
Bulldog
04.06.2022 kl 21:32 3558

Ta full produksjon 16000 tonn året og del på 4 kvartaler og deretter på 4 linjer.
Full produksjon er da 1000 tonn pr linje i kvartalet.

Q1 600 tonn
Q2 2000 tonn
Q3 3000 tonn
Q4 4000 tonn
SUM 9600 tonn er det teoretisk maksimale de kan greie i 2022.

Guiding er 6000 til 8000 tonn i 2022
tips:
Q1 600 tonn Rotekvartal som endte opp med PoC helt på tampen.
Q2 1200 tonn Guidet en del testkjøring
Q3 2200 tonn Tre linjer i drift
Q4 3500 tonn Fire linjer i drift
SUM 7500 tonn De bør øke utover året pr. linje ettersom finjusteringene gjøres.
Redigert 05.06.2022 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.06.2022 kl 02:33 3473

RE - Selskapet har guidet en prosessering av 6-8k tonn i 2022. Hvorfor skal de da melde om eventuelle nedbrudd hvis selskapet selv mener det ikke fører til at de bommer på guidingen?

* Markedet har sikkert ikke glemt (og det burde ikke vi heller) at selskapet opprettholdt guidingen på 12k tonn selv når den omfattende modifiseringen måtte gjøres noe mange ikke forstod noe av (meg selv inkludert) og så kommer de ikke overraskende senere og nedgraderer tidligere guiding til nær det halve. Da er det desto viktigere at de faktisk kommer med løpende oppdateringer for en enkelt guiding har de jo bevist at vi ikke kan forholde oss til, mens løpende oppdateringer vil kunne bekrefte at de er i rute som guidet eventuelt at de ikke er - mao, uten løpende prod oppdateringer etter alle brutte lovnader gjør ikke annet enn å opprettholde usikkerheten og dermed kurspresset ...
Redigert 05.06.2022 kl 02:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
05.06.2022 kl 06:44 3472

Enig med du: Regelmessig oppdatering av faktisk produksjon er noe markedet kan forholde seg til. Det er for tidlig å ha tillit til selskapets guiding, men etterhvert kan jo det gå seg til.
oivindl
05.06.2022 kl 19:07 3252

Nå har jo selskapet i forbindelse med redusert mål, også gjort rede for årsaken og forklart at de vil ha fokus på testing og utprøving, og ikke volum.
Rule
05.06.2022 kl 21:10 3179

præcist. Og det giver super god mening. Og Qfuel har kun en interesse selv - at gøre tingene så smart som muligt.
hatitchi
05.06.2022 kl 22:22 3121

Du skrev: "Som du er inne på så har det nå gått nærmere 1 kvartal med prod på 2 linjer mer eller mindre kontinuerlig for ellers skulle nedetider av betydning ha blitt meldt, men allikevel sitter vi her i mørket og kjenner ikke til fasit."

Man kan beviselig si at hva produksjon har vært i Q2 er irrelevant for hvorvidt selskapet når sitt mål på 6-8k for 2022. De trenger en snittproduksjon på 2,7k/kvartal i siste halvår for å nå 6k. Det tilsvarer f.eks. 3,2k i Q4 og 2,2k i Q3, som er 80 % av "PoC-capacity" i Q4 og 75 % i Q3. Man kan likevel stille spørsmål ved hvorfor selskapet nok en gang velger å teste ulike typer plast. Trenger de en unnskyldning for nye skuffelser?

Alt som er produsert i Q2 blir da ren bonus over laveste intervall på 6k. Volumene i Q3 og Q4 fordrer selvfølgelig at de får de siste linjene i drift iht. plan. Mer sannsynlig at de bør/skal komme med børsmelding om disse milepælene ikke blir nådd.

Du har i over ett år snakket om at PoC "kan komme hvilken dag som helst", og når det noen måneder på overtid var i boks, tok det ikke lang tid før du begynte å fable om produksjonsoppdateringer som skal gjenreise selskapets tillit. De eneste selskapene jeg kommer på som kommer med månedlige oppdateringer er ASA og LIFE, som er selskap jeg lett plasserer i scam-kurven. Q2 vil forhåpentligvis gi en bedre pekepinn på lønnsomheten enn Q1. De som er mest interessert i driftsdata har nok allerede tilgang til de. Nye partnere vil nok vente på seg til selskapet er klar med FEED for neste generasjon PtL-konsept.
rischioso
06.06.2022 kl 09:53 2987

Du refererer til "PoC-capacity"?

POC er jo ingen kjent målbar kapasitet, men en intern (for oss ukjent) variabel som gikk mer på sammenhengende prod over tid enn kapasitet - du mener kanskje "Design kapasitet" for den er kjent (20k/tonn/år).

Det var heller ikke jeg som over året har sagt at PoC kan komme når som helst - jeg kun videreformidlet det selskapet guidet. At det gikk så langt tid og at vi fikk en emi rett i fleisen mens vi ventet på PoC med etterfølgende halvering av kapasitets guidingen påpeker jo nettopp viktigheten av at vi kan følge med og det kan vi kun gjøre gjennom løpende prod oppdateringer.

Det handler jo om litt mer enn om å nå guidingen på 6-8k tonn i 2022 for et volum på 6-8k tonn er det samme som at de har feilet om det forblir på slike nivåer. Det handler om å få til en stabil produksjon. Med stabil produksjon så kommer også større volumer og eneste måten for oss å kunne monitorere at det faktisk går mot en en slik utvikling er å få regelmessige oppdateringer.
Det er ikke uvanlig at det blir gitt løpende prod oppdateringer, det gjøres av diverse oljeselskaper, biotec mfl dessuten har selskapet tidligere sagt at de skal gjøre akkurat det. Det handler om å gjenoppbygge tillit gjennom og være transparent spesielt etter at de tidligere ikke har levert på nettopp guiding. Selskapet velger å ikke gjøre det noe som opprettholder usikkerheten og kurspress så får tiden vise om det blir endringer, men før det skjer så vil nok usikkerheten, den massive shortingen og kurspresset bestå noe som igjen skaper grobunn for krakkanalyser hvor flere nylig allerede er kommet med kursmål helt ned mot ensifret (Arctic 10nok og Fearnley 11nok) ...
Redigert 06.06.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Bulldog
06.06.2022 kl 11:42 2897



Shortingen er redusert.
Siste kursmål er:
Pareto NOK 19 Kjøp
Sunndal Coller NOK 30 Kjøp
Redigert 06.06.2022 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
oivindl
06.06.2022 kl 11:42 2929

"POC er jo ingen kjent målbar kapasitet, men en intern (for oss ukjent) variabel som gikk mer på sammenhengende prod over tid enn kapasitet - du mener kanskje "Design kapasitet" for den er kjent (20k/tonn/år)"

Selskapet har jo meldt at produksjonen, da de proklamerte PoC, tilsvarte 16 000 tonn per år.
Altså kan man gjerne vise til "PoC-capacity" tilsvarende 16 000 tonn som en kjent størrelse.
oivindl
06.06.2022 kl 13:45 2878

"En teoretisk PoC er maksimalt 16000 tonn. 20000 tonn plast (designkapasitet) inn i anlegget og 16000 tonn produsert ferdigstoff.
PoC måles mot det du får ut - utbytte."

Jeg tror nok antall tonn i PoC referer til samme enhet som de 20 000 tonn designvolum.
De har nok kjørt PoC på et nivå tilsvarende 80% av full kapasitet.
Dette skriver de i meldingen:
"an annual capacity of 16,000 tonnes of plastic waste infeed."
Strategi
06.06.2022 kl 13:46 2886

Re:
Da er det desto viktigere at de faktisk kommer med løpende oppdateringer for en enkelt guiding har de jo bevist at vi ikke kan forholde oss til, mens løpende oppdateringer vil kunne bekrefte at de er i rute som guidet eventuelt at de ikke er - mao, uten løpende prod oppdateringer etter alle brutte lovnader gjør ikke annet enn å opprettholde usikkerheten og dermed kurspresset ...
--------------
Du har et for sterkt fokus på overnevnte.
Noen ganger uttaler du deg som en om selskapet ikke holder hva de lover ( vi snakker om et selskap her som har behov på å fin tune anlegg og prosess)og du bruker dette utsagnet kontinuerlig når du prater kursen ned
Selskapet tok ned volumet på guidet prosessering fra 12 til 6-8 tonn, grunnen til dette var for å få tid til å optimalisere.
Jeg regner med at denne prosessen er godt i gang og at det blir kommunisert noe rundt dette på neste oppdatering.
Bulldog
06.06.2022 kl 13:51 2923



"The last two weeks in January, Quantafuel processed 100 tonnes a week. Over the past seven days, we have converted 145 tonnes with the same two lines. This PoC level corresponds to 16,000 tonnes annually at plant level and previous runs have proven that the lines can run at an even higher level."
Redigert 06.06.2022 kl 14:21 Du må logge inn for å svare