Quantafuel announces PoC.....Esbjerg fullfinansiert

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.08.2022 kl 13:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Bulldog
QFUEL 28.03.2022 kl 07:05 286047

Quantafuel ASA | Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant
Today, Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant after more than seven days of continuous operation at a level corresponding to an annual capacity of 16,000 tonnes of plastic waste infeed. “This represents a major milestone for chemical recycling, Quantafuel and our future growth,” says Quantafuel’s CEO Lars Rosenløv.

Recently, we communicated that Quantafuel is ready to move forward with a next generation of larger-scale Plastic-to-Liquid plants. Today’s announcement reinforces this.
https://newsweb.oslobors.no/message/557707


16. mai ABG Sundal Collier KJØP anbefaling kursmål NOK 30

24. mai: Quantafuel and Eurazeo announce joint venture for sorting facility in Denmark https://newsweb.oslobors.no/message/563213

Martin Sichelkow, Eurazeo’s Managing Director of the Infrastructure team, added:

"We are proud to be part of it and hope it is the start of a longer and wider collaboration with Quantafuel.”

ABOUT EURAZEO
Eurazeo is a leading global investment company, with a diversified portfolio of €32 billion in assets under management


VI VENTER PÅ: Oppstart linje 3, Skive, end Q2. KUN DAGER edit: Startet 30. juni
Redigert 19.07.2022 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Volume
05.07.2022 kl 08:28 2769

Det var den negative siden. Men så den positive siden:
- De ventet til å meddele dette til de var sikre på at linje 3 produserer som forventet.
- De fyrer denne med NCG som de selv produsere. Det er så vellykket at de nå vil gjøre dette på alle linjene. Derved slipper de å kjøpe dyr gass for driften.
- De kan bruke skitten avfallsplass fra husholdninger. Et betydelig fremskritt for resirkulering avhusholdningsplast.

Spennende å se hvorledes markedet leser denne meldingen.
YNWA250505
05.07.2022 kl 08:28 2776

Riskokeren kan du ikke bare skjerpe deg please. Midlertidig økte kostnader som alle andre i verden, men snart løser de dette og kostnadene vil dramatisk reduseres. Det gidder du ikke å skrive. De skal forhandle om bedre priser med BASF og seff får de til det. BASF er største aksjonær og helt klart int I at Quantafuel skal gå i pluss. Linje 4 skal opp å gå tidlig i Q4 så alt er eter planen
YNWA250505
05.07.2022 kl 08:30 2862

Fabrikken er den eneste i sitt slag i verden. Vi sitter på en gullgruve
rischioso
05.07.2022 kl 08:30 2875

... og du er fornøyd med høyere kostnader og lavere marginer som med største sannsynlighet vil føre til fortsatt underskudd på drifta i Q4?

:.. og du er fornøyd med at de har kjørt prod i 3 måneder og ikke kommer med tall fra produksjonen som de har lovet slik at vi verken får regnet på om de klarer estimatet - ei heller kan vi få regnet på caset?

Jeg er ikke på tynn is - jeg står trygt på perrongen og der akter jeg å bli stående frem til at de overbeviser med positivt fortegn - de er ikke der ennå - ikke en gang i nærheten og en slik slett og innholdsløs oppdatering vil med største sannsynlighet bli slaktet av analytikerne ...
Herman*
05.07.2022 kl 08:34 2839

Riskoker: Høyere kostnader er gammelt nytt som alle burde ha fått med seg for lenge siden. Selvsagt er jeg ikke fornøyd med lavere marginer, men jeg er kjempefornøyd med at de gjør noe med det. Produksjonsdata vil bli gitt kvartalsvis etter modell fra q1.
Redigert 05.07.2022 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Volume
05.07.2022 kl 08:36 2844

De får betalt for å motta søppel og produserer gass til eget bruk fra dette søppelet. Har du noen andre eksempler på noe selskap som får betalt for sitt egetet energibruk?
rischioso
05.07.2022 kl 08:43 2802

Jeg skjønner i alle fall hvorfor shorten ikke dekkes inn, at shorten mest sannsynlig vil økes fremover og ikke minst at krakk analytikerne har fått årets gave til neste analyse ...
Redigert 05.07.2022 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Volume
05.07.2022 kl 08:48 2766

Det viktiske her er å få demonstrer at teknologien lar seg kommersialiseres i full skala. Nå blir det full fokus til å bygge flere fabrikker for nå sitter de på fasiten.
Herman*
05.07.2022 kl 08:51 2753

Hvis dette er nytt for analytikerne bør de finne seg en ny jobb. Det er jo f eks lenge siden Pryme sendte ut en børsmelding om økte kostnader.
rischioso
05.07.2022 kl 08:53 2744

Hvordan kan du si at de sitter på fasiten - en fasit de ikke ønsker å dele med markedet ...

De meldte jo at de fortsatt jobber med stabiliteten og volumer - mao, den fasiten finnes ingen andre steder enn i håpet ditt - og det blir det jo ingen ekspansjoner av ...

Før de har fått bevist høy stabilitet over tid og volumer nær design så er det ikke en investor som vil investere ei krone i noen ekspansjon og vi vet jo nå gjennom dagens melding at de ikke er der ennå - ikke en gang i nærheten ...
Strategi
05.07.2022 kl 08:54 2750

Enig i at meldingen er lagt ut litt "defensivt" men jeg tror at dette blir mer enn bra.
Viktig å få med seg at linje 3 gir økt volum totalt sett.
Så må man selvfølgelig se hvordan prisingen til Quantafuel er pr. i dag med kurs under 15 kr.
Prisen på aksjen har ingen relevans i forhold til hvor selskapet nå står og jeg mener kursen nå bør opp mot 20 eller over.
Selvfølgelig er det viktig at prisen på leveransene til BASF nå reforhandles, partnere pleier å forstå at en leverandør må ha en god bærekraftig margin.
Tror på sterke dager fremover.
oivindl
05.07.2022 kl 08:55 2746

Jeg har jo registrert at du går litt på tomgang. Markedet ser heller ikke ut til å være enig med deg, men du kan ikke forvente at støttekontakten din skal redde deg til enhver tid.
Olin
05.07.2022 kl 09:06 2772

Med den uttalelsen så kan du for lite om det markedet som selskapet opererer i. Mange plastfraksjoner som er plussfraksjoner på samme måte som papp og papir. Det betyr jo ikke at det ikke er butikk i det, heller motsatt. Dessuten er det emballasjestøtte ordninger samt at når Esbjerg er oppe å går, vil skive få godt betalt for plasten de tar inn. Da har vi ikke begynt å se på avgiftene for alternativ behandling.

Jeg skal ikke rakke ned på flere av dere, men for dere å se hele bildet, må dere nesten jobbe i bransjen for å forstå sammenhengene. Jeg prøver i mine innlegg å dele litt av denne kunnskapen :)
Purdey
05.07.2022 kl 09:09 2782

Måtte de virkelig klemme inn alt det greiene om høyere kostnader i denne meldinga om oppstart av 3 linje?
Olin
05.07.2022 kl 09:14 2753

Enig! Lurer på hva de har tenkt på der
Olin
05.07.2022 kl 09:19 2755

Nå sier de selv at de vil reforhandle. Helt naturlig del av denne business, og grunnen for at jeg nevnte det. De som jobber i QFUEL forventer jeg er aggressive nok til å løfte tema og sette i gang med Reforhandling. For et selskap som BASF er det snakk om knapper og glansbilder
Volume
05.07.2022 kl 09:22 2737

De sitter på fasiten fordi de nå vet hva som virker og hva som ikke virker. Og det behøves en fullskalafabrikk for å ta rede på disse parameterne både hva gjelder tekniske løsninger, komponenter og plastfraksjoner som føde.
Redigert 05.07.2022 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Fyret
05.07.2022 kl 09:25 2739

Der er ugler i mosen. Det er nok BASF der skal overtage butikken, så det skal ikke se for godt ud.
Olin
05.07.2022 kl 09:33 2699

Da er altså linje 3 i gang, og man trenger ikke å være synsk for at noen ville kritisere at linje 3 faktisk var i gang, eller at de nettopp har startet, eller at de ikke har bevist noen ting som helst med linge 3 etter en knapp uke osv.

Jeg anbefaler å løfte blikket og se på retningen til markedet for avfall og gjenvinning. Myndighetene i alle land KREVER nå lavere fossile utslipp, og plasten skal resirkuleres. Det er INGEN andre enn Quantafuel som per i dag kan vise til en pyrolyseprosess som er godkjent som materialgjenvinning. I tillegg tar anlegget i Kristiansund imot all den plasten som ingen andre vil ha (altså mix hardplast).

Det er enkelt og greit dette det dreier seg om. Selskapet vil selvsagt møte på utfordringer underveis, HELE tiden, men for å snakke for meg selv så er jeg trygg på at dette er fremtiden, og at QFUEL er i den spe begynnelse av noe stort. Jeg synes også at selskapet jobber svært raskt mtp alle anleggene som skal opp samtidig.

Sunn skepsis skal man alltid ha, og kritiske stemmer her på forum har noen gode poenger innimellom, men slik jeg ser det er dette utfordringer som selskapet er fullt klar over og jobber seg rundt. Jeg kjøpte mer i forrige uke og kommer til å "små kjøpe" aksjer på ulike nivåer i lang tid.

Når det gjelder rentemarkedet er jeg ikke bekymret. Renten er ikke forbruksdrevet og jeg tror de må senke rentebanen etterhvert. Avfallsbransjen er den bransjen som tidligst ser endringer i forbruket. Det siste av våren er at det er en betydelig reduksjon i treverk som kommer inn på gjenvinningstasjonene. Samtidig melder transportørene om en betydelig reduksjon i transport av byggevare materialer. Det er markedskonjunkturer i praksis. QFUEL er således heldig. De er fremtiden. Noen man ikke kan si om alle andre bransjer.

Så igjen. Løft blikket :) Kommer det en fabrikk i Dubai så vil det være et sterkt signal om noe stort også utenfor Europa
Slettet bruker
05.07.2022 kl 09:36 2696

Dette handler ikke om linje 3 oppe eller ikke, det handler om at selskapet kan tjene penger eller ikke.
Selskapet er i dag åpne om det, og en ser selvfølgelig reaksjoner, skulle bare mangle.

Har i lengre tid sett denne aksjen falle og har flere ganger vurdert å kjøpe, kjøpe for å sitte langsiktig i troen på at de skal klare å snu skuta.
Jo mer å mer jeg ser og setter meg inn i caset jo mer skeptisk blir jeg, dette er rett å slett ikke et investerbart case slik det er i dag.

Sannsynligheten for at dette selskapet vil brenne cash i lang lang tid er stor, og da er de ikke invester bare slik aksjemarkedene er i dag, der kapital brennende case er noe markedet skyr som pesten.
Jeg syns oppriktig synd på de som puttet penger i selskapet på langt høyere kurser, jeg tror neppe de noensinne ser sine penger igjen.
Det er bra for verden at Qful tar denne støyten med sitt arbeid, men for en investor er det en lang unna bra.

Mitt tips er, tøm å røm før dere taper enda mer, dette snur ikke nå og for at dette skal snu, så må de vise at de genererer penger.
Selv når de en gang kanskje vil tjene penger, er marginene så små at aksjen på dagens kurser er alt for dyr, og innen den tid, da de genererer penger er dagens aksjonærer vannet ut i mente, det dette selskapet driver med, det krever kapital, mye kapital.
Redigert 05.07.2022 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.07.2022 kl 09:38 2699

Det markedet trenger er det selskapet gang på gang ikke oppgir - prod tall - prod tall - prod tall. Det er det eneste som teller. Klarer de å oppnå stabilitet eller klarer de ikke, Klarer de å produsere nok eller klarer de ikke - det er svarene vi må ha for å kunne regne på caset. Uten det så lar de oss forbli i mørket, trigger usikkerheten og fjerner tilliten for det blir nemlig ikke noen ekspansjon uten stabilitet og volumer nær design. Hadde de vært der eller i nærheten så hadde de brukt det for alt det er verdt, men når de velger å ikke oppgi noe tall overhodet så betyr det at tallene er alt for svake - det er lov å tenke selv ....
Frogom
05.07.2022 kl 09:43 2667

Olin; takk for innlegg som prøver å formidle informasjon ! Jeg lurer på om du kan fortelle litt mer om hvordan markedet fungerer på «råstoff siden»? Får selskaper som QFUEL p.t. betalt for å motta plast, eller må de betale pga. jobben med sortering?
Og hvordan ser bildet ut om f.eks to år ? Regner med det er kitt forskjell mellom land her også- er det bedre rammebetingelser f.eks i UK (Sunderland) ?
Strategi
05.07.2022 kl 09:53 2623

Viktig å ta innleggene til Olin inn over seg, han sitter på mye kunnskap.

Dagens melding med operativ linje 3 og linje 4 in tidlig kvartal 3 så blir dette mer enn bra.
rischioso
05.07.2022 kl 09:54 2624

Blir spennende og se hvor lenge kursen holder seg over 10 kroningen for nå kommer shorten til å øke sammen med oppdaterte krakkanalyser ...
Strategi
05.07.2022 kl 10:00 2588

Tipper vi er tilbake over 14 allerede i dag.
Det er en ting du aldri har klart og det er å se verdiene og helheten på Quantafuel.
Herman*
05.07.2022 kl 10:02 2597

Frogon: Olin får snakke for seg selv, men når det gjelder råstoff, finnes det ulike kvaliteter med ulik verdi ut fra hvor lett det er å resirkulere dem. Plast er hovedsakelig hydrokarboner, og vi ser nå at plast er i ferd med å bli en inntektskilde i stedet for bare et problem. Dette medfører betydelig dårligere betingelser for selskaper som Qfuel, men markedsprisen på sluttprodukter har også steget betydelig. De som ikke har fastpris kommer godt ut av dette, mens de med fastpris må reforhandle disse avtalene for å kunne tjene penger. Skive er en liten fabrikk, og for nye fabrikker vil selskapet stå fritt til å ta markedspris eller forhandle frem nye avtaler. Det var mye positivt i dagens melding. Eneste som kan tolkes negativt er en liten forsinkelse på linje 4 og at linje 1 og 2 må gjennom en ny oppgradering i høst. Produksjonstall får vi om ca seks uker. Jeg tar sommerferie fra Qfuel og ønsker dere en fin ferie.
Slettet bruker
05.07.2022 kl 10:04 2577

Skal jeg tippe, så kommer analytikere med kniven for endte gang.
Hva var det hun analytiker jenta sa? kursmål 10 , tydelig hun kunne sine greier likevel.
Redigert 05.07.2022 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.07.2022 kl 10:10 2565

Det er foreløpig kommet 3 krakkanalyser på henholdsvis 11, 10 og 9nok - vi kan jo bare gjette oss til hva de neste kursmåla blir etter dagens krakkmelding ...
YNWA250505
05.07.2022 kl 10:30 2539

Bare det at de skriver at de nå skal reforhandle betyr at de allerede har avklart dette med BASF og at de når som helst vil melde om bedre betingelser. Hvorfor melder de dette om de ikke er sikre på at det vil gå bra? Ren logikk. 10k nye aksjer på meg på 12-tallet. Blir greit det om noen år
vintage1
05.07.2022 kl 10:35 2530

Ser meldingen ga ulik gjenklang hos skribentene her. Slik jeg ser det er ikke meldingen utelukkende negativ, men langt fra det aksjonærene hadde håpet og trodd på. Tror de fleste er litt trette og hadde sett for seg at meldingen som kom var utvetydig positiv etter så mange nedturer, og med så mange lovnader som er blitt fremlagt av tidligere og nåværende ledelse.
Strategi
05.07.2022 kl 10:36 2523

Det som må understrekes her er det faktum at du på ingen måte er i stand til å se hele selskapet her, du overser totalt inntektene og vekstplanene fra Geminor, og ikke minst Kristiansund.
Du overser totalt at det det er tatt inn Eurazeo announce 50 % joint venture for Esbjerg anlegget.

Du må se helheten for å lage et riktig bilde.

Forundrer meg ikke om Basf kjøper hele selskapet eller Eurazeo for den saks skyld.
Slettet bruker
05.07.2022 kl 10:46 2470

Den skribenten som definitivt har mest rett i sine skriverier her er Risotto.
Jeg tror flere bør begynne å les hva han skriver, er stort sett enig det meste der når det gjelder Qful.
Snart har han kjøpt aksjer, det gjør ikke jeg, når børser og renter en gang bunner og topper, om 1/2 års tid, skal jeg vurdere caset på ny, nå er det ikke aktuelt, for denne snur ikke her.
Redigert 05.07.2022 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Olin
05.07.2022 kl 10:52 2464

I kristiansund får de godt betalt for hardplasten, mens folieplasten som de behandler i Skive, må anlegget betale for. Det er som sagt vanlig at mottakere betaler for plast, men at de dertil får godt betalt for varene de produserer. Derfor er det svært viktig at de reforhandler med BASF. UK er jeg mer usikker på, men de har fortsatt lov til å deponere avfall. Deponeringsavgiften i UK er ca. 85 pund + at deponiene skal ha betalt for å ta imot. Skulle gjerne formidlet mer her, men må nok undersøke litt :)

Som flere andre er jeg overrasket over at QFUEL velger å fokusere på kostnader i børsmeldingen. Det er i midlertid naturlig at de har en tanke bak denne meldingen og jeg er ganske sikker på at de vil klare å reforhandle BASF offtake avtalen
rischioso
05.07.2022 kl 10:53 2475

Det er liten hjelp i lese meldinger fra selskapet når du ikke forstår hva som blir skrevet ...
rischioso
05.07.2022 kl 10:55 2483

Det er i alle fall ikke noen vits i kjøpe før vi ser 1-sifret aksjekurs slik status virker å være i dag for med økt short, nye krakkanalyser og en ny ørkenvandring uten oppdateringer så vil det være tyngdekraften som vil lede an fremover ....
Strategi
05.07.2022 kl 11:00 2474

Tror selskapet nå går til "under promise and deliver".

Her kan det fortsette og rase på med gode nyheter fremover, dagens kurser hat ingen ting med verdien og hvor selskapet nå står og gjøre.

Så jeg gjentar meg selv; underliggende verdier er overhode ikke regnet inn.
Redigert 05.07.2022 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.07.2022 kl 11:08 2458

Så vis oss andre regnestykket - det blir spennende og se et regnestykke uten tall for selskapet har ikke oppgitt talla vi trenger så da må du ha brukt tenk på et tall metoden ...
Strategi
05.07.2022 kl 11:57 2352

Kanskje du burde se litt over talla selv.
Strategi
05.07.2022 kl 13:18 2275

Regner med at du er passe stolt av deg selv, du har vært en pest og en plage sammen med et par medhjelpere og ikke minst flere nick.