Fersk og god analyse av Nel ASA Hydrogen

Slettet bruker
NEL 05.11.2018 kl 11:38 2359

Et utdrag av denne komplette analysen: Muligheter utenfor transportsektoren

Vi har i tidligere analyser vært inne på at for NEL rent historiske, så var ikke transportsektoren NEL sitt viktigste område. La oss veldig kort seg på noen andre muligheter:
Anvendelser i industri. Ulike typer industrier benytter store mengder hydrogen årlig, noe som historiske har blitt produsert ved hjelp av dampreformering av naturgass (SMR). Ved en kostnadsreduksjon, blant annet som følge av NEL sin nye fabrikk, så vil hydrogen produsert ved hjelp av elektrolyser kun være konkurransedyktig med SMR. Flere store hydrogenforbrukere evaluerer nå å bytte fra SMR til elektrolyser. Ifølge NEL så vil erstatningsmarkedet alene være på 20 mrd. USD årlig.

Anvendelse i energisystemet.Vi har i tidligere analysere drøftet hydrogen sin mulige fremtidige plass i energisystemet, og vi viser derfor til disse analysene for de som er interessert. Poenget er at hydrogen vil være avgjørende for at den globale fornybare energiproduksjonen skal kunne utgjøre en betydelig andel av energimiksen.

Oppsummering
Det er åpenbart at NEL sine elektrolyser har en rekke anvendelsesområder, både innenfor og utenfor transportsektoren. NEL har en betydelig ordre med Nikola, men det er åpenbart også viktig for selskapet å posisjonere seg i forhold til andre typer kunder. Resultatet av en bred posisjonering vil i dag være høyere kostnader, men på den positive siden, så vil man redusere avhengigheten noe i forhold til at man har en dominerende kunde. På lengre sikt vil man uansett være avhengig av å ha en bred posisjonering.

Når det kommer til muligheten i transportsektoren, så bør det påpekes at både hydrogen(biler, lastebiler, tog, busser, og skip) i prinsippet kan dra nytte av det samme nettverket av hydrogen-produksjonsanlegg. NEL har påpekt at det er avgjørende at man for en viss størrelse på anleggene (20 MW+) for at man skal kunne produsere billig nok hydrogen. Med tanke på stordriftsfordelene så er det åpenbart at hydrogenproduksjon for levering av hydrogen til en del av transportsektoren, også vil stimulere til økt anvendelse i andre deler av transportsektoren.
Kilde: https://investing24h.com/2018/11/03/analyse-nel-og-q3-2018/
Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Nanoq
05.11.2018 kl 12:02 2189

Takk for den analysen. Godt å se at NEL ligger veldig godt posisjonert til å få store H2-kunder i andre sektorer enn transportsektoren. Mange gode grunner til å se optimistisk på NELs framtid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2018 kl 12:53 1956

Tusen takk Nanoq. Enig: Fremtiden som Nel aksjonær ser meget lys ut. Vi har tatt et klokt valg. Dette blir gull.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Nanoq
05.11.2018 kl 14:21 1789

Dette burde nok også være med i analysen...

for Panasonics nye fuelcell-generator prosjekt åpner opp for et gigantisk stort H2-marked med bl.a. oppvarming av bygninger/boliger fra fuel-cell/H2/elektrolyse og via grønn energi som solceller/vindmøller. Og hvor bl.a. NEL's elektrolyse-teknologi vil/kan få en helt sentral plassering.

Panasonic to Commercialize Hydrogen Fuel Cell Generator

November 04, 2018

Panasonic is accelerating initiatives toward achieving a hydrogen society

Osaka, Japan, Nov. 4, 2018 -- Panasonic Corporation announced today that it will accelerate initiatives to achieve a sustainable society by utilizing hydrogen energy through the application of its technologies developed for residential fuel cells. The company first plans to commercialize hydrogen fuel cell generators by around April 2021.

Mye mer her:

https://fuelcellsworks.com/news/panasonic-to-commercialize-hydrogen-fuel-cell-generator/
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare