RECSI - Department of Commerce initiates AD/CVD investigation

manman01
RECSI 28.03.2022 kl 19:31 45549

BREAKING: Dept. of Commerce to move forward with solar anticircumvention investigation
https://pv-magazine-usa.com/2022/03/28/breaking-dept-of-commerce-to-move-forward-with-solar-anticircumvention-investigation/
MARCH 28, 2022
"
The Department of Commerce (DOC) has decided to act on a petition filed by California-based solar module manufacturer Auxin Solar requesting that DOC review solar panel imports from Chinese companies working in Cambodia, Malaysia, Thailand and Vietnam, announcing that it is launching an antidumping investigation into those companies.

Auxin’s petition alleges that solar cell and module manufacturers in Malaysia, Thailand, Cambodia and Vietnam are using parts produced by Chinese companies, as a way to keep production cheap, while also skirting existing antidumping and countervailing (AD/CV) tariffs on Chinese goods, which have been in place since 2012.

In response to the decision, Auxin Solar released the following statement:

“For years, Chinese solar producers have refused to fairly price their products in the U.S. and have gone to significant lengths to continue undercutting American manufacturers and workers by establishing circumventing operations in countries not covered by those duties. We are grateful Commerce officials recognized the need to investigate this pervasive backdoor dumping and how it continues to injure American solar producers. Fair trade and enforcement of our trade laws are essential to rebuilding the American solar supply chain and making Solar in America again.”
...
"

________

Commerce Department Decision Imperils U.S. Clean Energy Progress
https://www.seia.org/news/commerce-department-decision-imperils-us-clean-energy-progress
MARCH 28, 2022


..

“The solar industry is still reeling from a similar tariff petition that surfaced last year. The mere threat of tariffs altered the industry’s growth trajectory and is one of the reasons why we’re now expecting a 19% decline in near-term solar forecasts. Taking up this case will have a chilling effect on the solar industry.

“Today’s decision responds to the self-interests of one company and will lead to more market volatility and job losses. Additional tariffs will cause the loss of 70,000 American jobs, including 11,000 manufacturing jobs. According to Wood Mackenzie, solar deployment will crater by 16 Gigawatts annually if tariffs are imposed. That’s two-thirds of all the solar energy installed last year. And over the next four years, U.S. carbon emissions will increase by 61 million metric tons.
..


________

Commerce Department kicks off 1-year solar tariff investigation on panels imported from Southeast Asia
https://www.utilitydive.com/news/commerce-department-kicks-off-1-year-solar-tariff-investigation-on-panels-i/621153/
MARCH 29, 2022
“..
The Department of Commerce decision is expected on Jan. 26, 2023, with a possible extension to April 1, 2023. It will present preliminary findings of the investigation on Aug. 30, including a preliminary duty rate. The secretary of commerce will be able to apply any final duties retroactively to Nov. 4, 2021.
..”

________
US weighs solar tariffs, unsettling industry
https://www.argusmedia.com/en/news/2316768-us-weighs-solar-tariffs-unsettling-industry
MARCH 30, 2022
"
..
Commerce secretary Gina Raimondo would be able to apply any duties retroactively, to as far back as November 2021, according CEA. Suppliers have indicated they may stop shipments from the countries in question until the agency issues its final ruling, expected in the first part of 2023.

Module suppliers in countries that were not named in the investigation will "likely" raise prices in response, CEA said. Some countries with established suppliers — including Canada, Germany, Mexico and South Korea — are geared to manufacture products for smaller, distributed solar projects, not utility-scale systems.
..
"

Biden energy chief voices ‘deep concern’ about tariff impact on US solar goals
https://thehill.com/policy/energy-environment/3470388-granholm-voices-deep-concern-about-potential-tariff-impact-on-solar-goals/
APRIL 28, 2022
________

Antidumping and Countervailing Duties (AD/CVD) Frequently Asked Questions
https://www.cbp.gov/trade/priority-issues/adcvd/antidumping-and-countervailing-duties-adcvd-frequently-asked-questions
________

Mere info i denne låste tråd
OBS: dette er gammel info om tidligere lignende petition fra A-SMACC. Som der skrives i artiklen fra pvmagazine
"The difference in the Auxin petition is that, instead of focusing on specific yet unnamed companies, Auxin is asking for a review of entire countries."
https://finansavisen.no/forum/thread/141215/view
Redigert 29.04.2022 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
29.03.2022 kl 07:59 7050

Så denne setningen på en av linkene under: "The U.S. Energy Department said in September that solar energy sources could provide 40% of the country’s electricity by 2035". Mao her trengs materialer.... Helst produsert i USA!!
Redigert 29.03.2022 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
manman01
29.03.2022 kl 09:20 6780

Mærkeligt at vi skal ned på denne nyhed. Det forklarer meget om vores medaktionærer.

Mon FA, DN eller E24 kommer til at skrive en artikel om dette? Det tror jeg ikke (:
SAMISKBONDE
29.03.2022 kl 09:23 6867

Brøt ned gjennom gulvet, ser ut som den skal til 12.4 ish iht. til teknisk.
manman01
29.03.2022 kl 09:27 6829

Du kunne ikke også dele Nogle tanker rundt AD/CVD undersøgelsen? Trading tråde har vi nok af, lad os holde os til emnet her.
Onmyway
29.03.2022 kl 09:37 6798

Ja, her er det «ingen hjemme». RECSI er helt løsrevet fra alt av informasjon, virker det som. Men det skjer mye i kulissene rundt, og EN dag er vi endelig der vi skal være.
omac
29.03.2022 kl 09:39 6826

Det største håpet er vel om noen utenfor Norge "oppdager" REC. Jeg tror Norske investorer er relativt ferdig med REC, jeg vil til og med tro melding om åpning av ML blir møtt med ett skuldertrekk etter AKH er ute. Den vil sikkert bykse 30% før alle skal selge seg ut igjen
Stabukk
29.03.2022 kl 10:15 6648

Tenker desverre litt på samme måte som omac: Meldinga om gjenåpning kjem sannsynligvis før fellesferien og vil gi eit kursløft. Vi kan jo håpa at trenden snur og løftar kursen opp mot 20 FØR meldinga kjem, og at kursen løftar seg til 25-26. Men er litt usikker på det så mykje som short og daytrading styrer aksjen.
Men dei med tålmodighet til 2024 og 2025 kan sjå kurs på 30-40.
Ser i alle fall fram til meir offensiv informasjon når Hanwha tar kontroll over styret og får på plass ny CEO.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 10:20 6783

Så sant. Tror immuniteten mot gode nyheter a la denne først og fremst skyldes manglende kunnskap hos et flertall av aksjonærene..

Noen som har forsøkt tipse finansmedia? Vi kan nesten ikke forvente at de plukker opp alt som skjer i markedsbetingelsene, så utvikling a la denne må de nok få en headsup på..
Slettet bruker
29.03.2022 kl 11:39 6685

Viktig at vi ikke blir alt for navlebeskuende. Selv om dette potensielt kan være viktig for Rec mtp amerikansk solarkjede, så har det vel ikke så stor nyhetsinteresse for andre enn aksjonærer. "Nesten skyter ingen av hesten" og her er det ikke mye mat før konklusjonen om circumvention er nådd. Evt. tiltak burde absolutt ha nyhetsverdi dog.
Redigert 29.03.2022 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
manman01
29.03.2022 kl 11:52 6599

Her må jeg sige mig uenig. Ja afgørelsen er vigtigere end selve undersøgelsen - men usikkerheden (som vil vare indtil afgørelsen kommer) tror jeg vil skabe usikkerhed nok i markedet til at fremskynde lokale værdikæder i US.

Det er mange GW af paneler der snakkes om her, som risikerer en yderligere udgift på mellem 50% - 250% af prisen. Jeg sætter mig i indkøbers sko, og tænker at denne risiko er uacceptabel hvis det ender ud i flere måneder og evt års tid før afgørelsen kommer.
Redigert 29.03.2022 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2022 kl 13:04 6707

Selv om jeg gjerne skulle sagt meg enig med deg, ville det overrasket meg stort om finanspressen med DN og FA i spissen skrev om dette. Det påvirker nordmenn i svært liten grad annet enn oss som aksjonærer. Selv om den amerikanske verdikjeden for solar potensielt kan bli enorm, så er den jo dessverre ikke det på nåværende tidspunkt heller. Det er derfor jeg mener det rett og slett ikke er saftig nok for finanspressen i Norge. Da må man i hvert fall skrive det fra et Rec-perspektiv, og den vinklingen vil uansett kreve en avgjørelse og da bidra til kunder. Solar er dessverre hovedsakelig for de spesielt interessert enn så lenge.

Vi må huske at vi vet svært mye om både Rec og en potensiell nøkkelposisjon i en fremtidig amerikansk verdikjede. Brikkene har virkelig begynt å falle på plass i det siste, men det er vanskelig å formulere dette på en god måte til mannen i gata. Det er denne kompleksiteten - tror jeg - som er grunnen til at Rec ligger på dagens kurs. Det enorme potensialet er vanskelig å formidle, og dersom man ser svært kynisk på dette, så handler den nyheten i grunn om konkurransevilkår for Rec, og det med forbehold om at konklusjonen ender riktig.

Saken er en helt annen om konklusjonen er positiv for vår del. Det er i hvert fall min tanke.
Redigert 29.03.2022 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
omac
29.03.2022 kl 13:27 6633

Finanspressen skriver om børsmeldinger, kjendisinvestorer sine meninger og finanshus sine meninger. Skal du handle på fundamentale ting er det bedre å gjøre deg opp din egen mening
Slettet bruker
29.03.2022 kl 13:39 6552

Jeg tror vi blir trøkt ned av Voleon,som har en oppgave med å holde kursen nede,ser ingen annen grunn til at den flakser opp å ned som en jojo.
Stabukk
29.03.2022 kl 13:44 6550

Forstår godt ditt argument, mamman01. Men en avgørelse må vel komme før det har gått 1 år! Hanwha/Q-Cells har jo en markedsandel på ca. 25% i USA å forsvare, og vil vel uansett bestemme seg for rask gjenåpning av ML - for å kunne produsera for fullt ved sin fabrikk i Georgia. Den blir kanskje også utvidet.

Og for Hanwha vil det vel nå være enda mer naturlig å satse på wafer/ingot/panel tett ved Rec sin fabrikk i Moses Lake?
solfylt
29.03.2022 kl 13:50 6523

Det er ikke Voleon som har en oppgave… Hvem skulle det vært, som har betalt for dette?? Seriøst, det er ingen som holder kursen nede.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 13:56 6478

Dette har vel blitt sagt ved hver nedgang det siste året. Ifjor vinter/vår var det visstnok Røkke som betalte short for å holde den nede. Sirkus dette her
manman01
29.03.2022 kl 14:30 6324

Det skal lige siges at jeg hellere end gerne undværer artikler om sagen fra norske finansmedier. Skuffelse gang på gang når jeg læser FA, DN osv.

Du har dog fat i noget, med at sagen begynder måske ikke er “saftig nok” til finansmedierne. Endnu. Det udnytter jeg med glæde.

Formidling om caset er bestemt også svært. Det kan vi hurtigt blive enige om. At dette er grunden til kursens position lige nu, vil jeg næppe tvivle på heller. Vi ser jo mange brugere herinde som “ikke forstår caset” på trods af informationen er tilgængelig. Ergo vil de heller ikke kunne forstå hvorfor at denne nyhed er vigtig.

Commerce Department Decision Imperils U.S. Clean Energy Progress
https://www.seia.org/news/commerce-department-decision-imperils-us-clean-energy-progress
MARCH 28, 2022

..

“The solar industry is still reeling from a similar tariff petition that surfaced last year. The mere threat of tariffs altered the industry’s growth trajectory and is one of the reasons why we’re now expecting a 19% decline in near-term solar forecasts. Taking up this case will have a chilling effect on the solar industry.

“Today’s decision responds to the self-interests of one company and will lead to more market volatility and job losses. Additional tariffs will cause the loss of 70,000 American jobs, including 11,000 manufacturing jobs. According to Wood Mackenzie, solar deployment will crater by 16 Gigawatts annually if tariffs are imposed. That’s two-thirds of all the solar energy installed last year. And over the next four years, U.S. carbon emissions will increase by 61 million metric tons.
..


Store hul bliver lavet i værdikæden som følge af undersøgelsens start.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 14:32 6280

Legg det inn til de aktuelle som nyhetstips . Så skal du ikke se bort fra at de legger det ut. Skjedd før det.
manman01
29.03.2022 kl 14:34 6330

Dette er noget jeg ikke tør sige mig klog på - noget jeg dog tør sige, er at jeg tror Voleons robotter er gode til at dræbe momentum i aktien.
manman01
29.03.2022 kl 14:43 6311

Hvem ved, jeg smed også bare en tidsramme ud. Jeg har ingen anelse om hvornår afgørelsen kommer. Det er jo ikke blot en håndfuld virksomheder længere.. det er hele lande.

For Hanwha, burde det bestemt se meget mere attraktivt ud at bygge ud i US - selvom jeg ikke tror at Hanwha vil blive påvirket særlig meget, hvis overhovedet af denne AD/CVD undersøgelse

Commerce will investigate alleged AD/CVD circumvention by Chinese solar panel companies in Southeast Asia
https://www.solarpowerworldonline.com/2022/03/commerce-will-investigate-alleged-ad-cvd-circumvention-by-chinese-solar-panel-companies-in-southeast-asia/
MARCH 28, 2022
"
..
There is access to non-Chinese solar panels coming out of Southeast Asia. Hanwha Q CELLS is a South Korean company but has a manufacturing hub in Malaysia. Maxeon is headquartered in Singapore and also has a major manufacturing facility in Malaysia. How Commerce will treat these global solar players remains to be seen. Maxeon CEO Jeff Waters told Solar Power World last week he is confident the company could receive an exclusion if any tariffs were to hit Malaysia due to Maxeon’s premium pricing.

“People can accuse us of many things as a company, but the one thing they can’t is being somebody that’s dumping with pricing,” Waters said. “We sell at a significant premium to our customers and for good reason. There’s a lot we bring as a company that warrants that, including our panels. If something gets through, we feel we’ve got a compelling case to say there’s no way we as a company are dumping, and we can stand behind that.”
..
"
Redigert 29.03.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
29.03.2022 kl 14:57 6344

Joda....det er aksjonærene det 😉🤣 de som er investert i denne ønsker ikke at verdien skal vokse. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, for jeg trodde at man eier aksjer for å tjene penger ?? Men ikke Recsi aksjonærene....de er så redde for å tape at det blir selvoppfyllende tap. P.S. Vi er vel noen få som ønsker å gjøre business, men det er en ganske stor % andel som vi bare må bli kvitt først som sist. Først da blir det big business for oss andre som har troa 👍😉
manman01
29.03.2022 kl 15:10 6283

Industry calls Biden tariff probe a ‘disaster’ for solar
https://www.eenews.net/articles/industry-calls-biden-tariff-probe-a-disaster-for-solar/
MARCH 29, 2022
Slettet bruker
29.03.2022 kl 15:30 6346

Den er fin! Er nok en og annen her inne som bør puste dypt og godta at dette ER aksjemarkedet. Selv om det sikkert er en liten trøst å skylde på shortere, "truseskvettere", manipulasjon osv.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 15:32 6450

Enig. I altfor mange tråder om forskjellige tickere, hvor kursen ikke går den veien folket ønsker, så popper det opp med folk som skylder på alt mulig konspirasjon og mørke krefter osv.

Fakta er som regel bare at selskapet ikke leverer bra nok. Og akkurat det er vel ståa i Rec og har vært en stund. Vi håper det snur, og da vil også kursen gå om noe fornuft regjerer på børs.
Nsxnsx
29.03.2022 kl 17:16 6392

Det som er spesielt med Recsi i forhold til nesten samtlige aksjer på verdensbasis er at Recsi ikke har prising i forhold til forventningene. Alt ser ut til å gå rette veien for dem, men kursen faller og faller. Dette er meget påfallende og overhodet ikke normalt. Kall det gjerne konspirasjonsteorier, men at vi som fremdeles har penger å kjøpe for kan få aksjer til 6,- under største eier er jo helt hinsides og en fantastisk gavepakke. Største eier sitter jo på info vi bare kan drømme om, likevel så er de fleste ikke villige til å handle ?? På toppen av dette sitter til og med noen å selger aksjene sine for 6,- under det største eier nettopp gav for sine ???? De er jo riv ruskende gale.....ja om ikke de da liker å gi bort alle pengene sine. Da er de jo selvfølgelig helt på nett 😉👍
Redigert 29.03.2022 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Onmyway
29.03.2022 kl 17:54 6413

Men man trenger ikke være konspirasjonsteoretiker for å skjønne at shortingen til Voleon spiller inn på kursen.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 18:01 6395

Greia er vel mer at det ble ett positivt momentum når Hanwha kom inn og tok over posten til Aker, som deretter ble most ned igjen. De bruker alle nyheter som dårliger nyheter. Slik som T.T, eller en relativt ok kvartalsrapport. Alt blir brukt for å skape frykt.

At de faktisk ikke dekker seg inn selv etter en overtagelse av ett annet større selskap skaper selvfølgelig en mistanke om at de vet mer enn oss andre, og kan forholde seg rolig. Men på en annen side er selskap med mange småaksjonærer alltid mest utsatt for shorting.
omac
29.03.2022 kl 18:05 6412

Momentet opp var nok de som trodde på budplikt rør det gikk opp for alle at det ble det ikke
Slettet bruker
29.03.2022 kl 18:16 6342

Selvsagt, det burde alle forstå, men det er ikke det jeg refererer til. Jeg tenker mer på de som kommenterer at Voleon er leid inn av Røkke, nå i det siste har det blitt Hanwha. Osv osv. Trodde det var opplagt hva jeg mente, håper å ha bidratt til oppklaring.

Voleon sin lille short hadde ikke vært nok til å holde kursen om selskapet leverte bra saker. Da hadde de nok fjernet short posisjonen sin ganske snabbt.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 18:19 6451

Med utgangspunktet i situasjonen for 2 år siden, så synes jeg de har levert ganske bra. Butte ble ikke solgt, men leverer pent overskudd hvert eneste kvartal, er under utvidelse og ansetter nye folk. Finansielt er det ryddet skikkelig på kamerset i gammelt grums, og kassen er fylt opp med et par milliarder eller noe sånt. I forhold til fabrikken i ML har de fått på plass en hovedeier som sier de skal starte opp produksjonen i 2023 fordi de har behov for produktene til seg selv - altså både eier og kunde. Så søkes det om mer tomteaeal i tilknytning til fabrikken (utvidelse, kunder ??). Det forhandles med batterikunder som nå begynner å materialisere seg, iflg. CEO. Jeg synes alt dette er å levere i forhold til målet om oppstart i 2023 som er det selskapet har kommunisert i lang tid. Så hva mer er det aksjemarkedet hadde forventet seg på dette stadiet av leveranser? Produksjon i ML 1 år før fabrikken startes?
Slettet bruker
29.03.2022 kl 19:52 6041

Du treffer så det holder med det innlegget der. Enn så lenge får roboter, short og tradere herje med denne.
Redigert 29.03.2022 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2022 kl 20:23 5989

Tja , Hanwha er på offensiven og bygger opp kapital for investering og jeg mistenker REC er svært sentral i disse planene …

Hanwha Solutions to raise $491 mn with materials unit split-off
The split-off is expected to improve Hanwha’s financial structure and provide money for investments

Since November of last year, the company has secured a 21.34% stake in Norway-based polysilicon manufacturer REC Silicon ASA through two rounds of investments of 245 billion won to ensure stable procurement of solar cell materials in the US. Hanwha also signed a deal to acquire a 100% stake in RES Mediterranee SAS, a French wind and solar power plant operator, for 984.3 billion won in August 2021.

https://www.kedglobal.com/corporate-restructuring/newsView/ked202203290021
Redigert 29.03.2022 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2022 kl 20:25 6095

Du har selvsagt rett i mye av dette, men du tar også litt feil. Selskapet leverer ikke overskudd hvert eneste kvartal, det går stort sett i minus.

Alt du sier er veldig fint, og jeg er veldig klar over det, men stort sett alt det der er ikke noe som gir meravkastning, det ser vi på kvartalsrapportene, ikke noe overskudd å rope hurra for. Åpningen av ML er utsatt og avgjørelsen som skulle tas i fjor er utsatt 1 år.

Jeg er ikke negativ til selskapet på lang sikt jeg, tvert i mot, men det er veldig lite som har skjedd siste 12 månedene som skaper mer verdier for aksjonærene her og nå. Vi lever foreløpig fortsatt i håpet om fremtidig avkastning, som på ingen måte er banket i stein.

Derfor går også ikke kursen, fordi dette ser markedet.

Edit: Så nå at du mente kun Butte. Butte alene gir ikke verdi til aksjonærene når selskapet i sin total leverer negativt. Var mitt poeng.
Redigert 29.03.2022 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2022 kl 20:35 6138

Kursen går ikke for at REC er notert i molbolandet hvor alle går med nisseluen trukket langt ned og hvor alle er mistroiske ovenfor utlendinger som kjøper opp norske selskap .. kan jo ikke ha reint mel i posen hvis du ikke er norsk ..
Ser frem til at Rec tas av ose og noteres i usa .
Redigert 29.03.2022 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Prebus
29.03.2022 kl 21:04 6029

Godt poeng du har i kommentaren din. Det er problematisk når et selskap blir en "folkeaksje", fordi det er en stor andel aksjonærer som ikke aner hva de har kjøpt utover "nyheter" i FA og E24, hvor vinklingen alltid er dit høna sparker. Det kommer mest sannsynlig til å være slik en god stund fremover, men det er lov å håpe at en større andel av aksjene i REC havner i hender på folk som har litt mer peiling etter hvert. I tillegg til at større aktører vil inn dersom planene til REC fremover går igjennom.

Det er vanskelig å se at REC har vært i en bedre posisjon enn dagens, men det prises allikevel til "ingenting". Jeg er helt sikker på at tålmodighet vil seire her, men jeg er helt enig i at det seigt, og høyst ulogisk med tanke på kursutvikling. Dersom vi skal et stykke ned på 13-tallet, skal jeg reallokere noen midler for økning.

Lykke til alle sammen - smør dere med tålmodighet og nyt våren!
Redigert 29.03.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Stabukk
29.03.2022 kl 21:22 5933

Tusenvis av Rec-aksjonærar vil ikkje tena tusenlappar om seks mnd når kursen er over 20.
Dei trur dei skal tena meir på seks veker ved daytrading med 12-15 øre i gevinst på kvar handel.
manman01
29.03.2022 kl 22:13 5629

Anticircumvention investigation: an industry reacts
https://pv-magazine-usa.com/2022/03/29/anticircumvention-investigation-an-industry-reacts/
MARCH 29, 2022
Slettet bruker
29.03.2022 kl 22:14 5666

Vi er nok ikke spesielt uenige, men noen fasit på hvordan dette 'markedet' tenker har ingen. Merverdien her og nå for aksjonærene var ikke høyere når kursen var godt over 20 (3 ganger siste 13 mnd), og fremtidig merverdi er da nærmere i sikte nå enn i februar 2021. Da var kursen over 23. Så det er nok mye saueflokk-mentalitet og makro som styrer også. Vi skal passe oss for å overtolke.

Så kan en selvsagt tolke manglende/utsatt ML avgjørelse negativt, men Hanwas utsagn om oppstart/åpning i 2023 tyder på at beslutningen i praksis er tatt. At en venter med formaliteter og børsmld. kan være strategisk i forhold til SEMA.

Det går mot lysere tider, så jeg tenker jeg logger av et halvt års tid, eller til jeg våkner til en Rec-mld i mail-boksen. Dette rare markedet får stelle med sitt så lenge.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 22:43 5524

Det burde jeg også gjøre, tror det løsner jeg også. Enig at det er for dårlig kurs altså, mener vi burde vake rundt 20-tallet gitt Hanwha sine kjøp og hvordan de kommuniserer.

Skal prøve å ta meg en forumpause selv. Sikkert sunt :) Nyte vårsola :)