Shelf drilling - kursmÄl 30kr til Ä begynne med
Link til tidligere trÄd med >2000 kommentarer, men kursmÄl i header er nÄdd, sÄ derfor lager vi ny trÄd med nytt kursmÄl.
https://finansavisen.no/forum/thread/137921/view/4419809
Shelf drilling har snart full dekning pÄ hele flÄten sin av 30 stk jackup.
Dagratene stiger.
«Med en markedsverdi pÄ om lag 160 millioner dollar og en bruttogjeld pÄ 1,2 milliarder dollar, mener Clarkson Platou at giringen i Shelf Drilling er betydelig. At fÞrste forfall er i november 2024 og kontantbeholdningen pÄ rundt 230 millioner dollar gir imidlertid selskapet tilstrekkelig likviditet. Meglerhuset mener risk/reward-forholdet er attraktivt, og anser Shelf Drilling som et godt kjÞp for risikosÞkende investorer. De opprettholder kjÞpsanbefaling og hever kursmÄlet til 25 kroner pr aksje».
Dnb og nordea har tidligere begge hatt kursmÄl pÄ 60-100. Og det beste av alt: Caset stÄr enda bedre i dag. Ingen emisjoner gjennomfÞrt og heller ikke noen emisjonsfrykt. Ledelsen er ekstremt dyktig. Sektoren er trimmet, oljen er hÞy, og etterslepet enormt.
https://aksjelive.e24.no/article/6nR0nr
Her ligger alt til rette for flere Ă„r med virkelig fest
https://finansavisen.no/forum/thread/137921/view/4419809
Shelf drilling har snart full dekning pÄ hele flÄten sin av 30 stk jackup.
Dagratene stiger.
«Med en markedsverdi pÄ om lag 160 millioner dollar og en bruttogjeld pÄ 1,2 milliarder dollar, mener Clarkson Platou at giringen i Shelf Drilling er betydelig. At fÞrste forfall er i november 2024 og kontantbeholdningen pÄ rundt 230 millioner dollar gir imidlertid selskapet tilstrekkelig likviditet. Meglerhuset mener risk/reward-forholdet er attraktivt, og anser Shelf Drilling som et godt kjÞp for risikosÞkende investorer. De opprettholder kjÞpsanbefaling og hever kursmÄlet til 25 kroner pr aksje».
Dnb og nordea har tidligere begge hatt kursmÄl pÄ 60-100. Og det beste av alt: Caset stÄr enda bedre i dag. Ingen emisjoner gjennomfÞrt og heller ikke noen emisjonsfrykt. Ledelsen er ekstremt dyktig. Sektoren er trimmet, oljen er hÞy, og etterslepet enormt.
https://aksjelive.e24.no/article/6nR0nr
Her ligger alt til rette for flere Ă„r med virkelig fest
Redigert 05.04.2022 kl 09:36
Du mÄ logge inn for Ä svare
Fevang
14.05.2022 kl 22:37
7812
Hvis de satt med hĂžy putandel FĂR fredagen sĂ„ fikk de vel en solid pĂ„ trynet fredag......
Forsvinner Putin sÄ faller vel olja en dag eller to vil jeg tro. Men restriksjoner mot Russland vil ikke neppe bli opphevet med det fÞrste.
Forsvinner Putin sÄ faller vel olja en dag eller to vil jeg tro. Men restriksjoner mot Russland vil ikke neppe bli opphevet med det fÞrste.
Redigert 14.05.2022 kl 22:40
Stokk Dum
15.05.2022 kl 00:02
7744
Shelf Drilling average dayrate:
2013: 102.7K
2014: 111.0K
2015: 104.3K
2016: 75.2K
2017: 70.4K
2018: 67.4K
2019: 64.7K
2020: 58.9K
2021: 60.5K
mvh
2013: 102.7K
2014: 111.0K
2015: 104.3K
2016: 75.2K
2017: 70.4K
2018: 67.4K
2019: 64.7K
2020: 58.9K
2021: 60.5K
mvh
Redigert 15.05.2022 kl 00:08
Odium
15.05.2022 kl 08:25
7569
Og hva mener han da? ~70? Eller ~100?
70 virker jo mer logisk, men mange snakker om 100
70 virker jo mer logisk, men mange snakker om 100
Mc_Herreington
15.05.2022 kl 15:23
7283
Virker som de fleste nye kontrakter fremover vil skrives pÄ 100k pluss. Er jo et bra etterslep av kontrakter pÄ lavere satser som vil holde snittraten nede en god stund. Tipper vi ligger pÄ 70-80k pÄ slutten av Äret. Begrunnelsen pÄ den lille nedgangen i dagsratene fra q4 til q1 var to veldige lukrative kontrakter i Asia som ble avsluttet i januar som var skrevet pÄ veldig hÞye rater for lenge siden.
cold
15.05.2022 kl 16:19
7194
HÄper du har rett. Problemet er at vi fÄr aldri vite hva dagratene blir ved kontraktsinngÄelse. Jada, vet at denne er variabel men de kunne meldt at dagratene blir pÄ 102,000 usd/dag + alle variablene som enten trekker opp eller ned. Clarkson Platou kom med kursmÄl 25 pÄ shelf og 30 pÄ Borr Drilling. (AltsÄ +20 % favÞr Borr).
Kursen til Borr Drilling bikket 47 kr aksjen pÄ fredag noe som betyr at Shelf Drilling burde hatt en kurs pÄ 39.
Likevel vil rater pÄ 100t USD sende kursen nordover, og minst 3-ganger opp fra dagens kurs.
Kursen til Borr Drilling bikket 47 kr aksjen pÄ fredag noe som betyr at Shelf Drilling burde hatt en kurs pÄ 39.
Likevel vil rater pÄ 100t USD sende kursen nordover, og minst 3-ganger opp fra dagens kurs.
cold
15.05.2022 kl 16:31
7227
SÞndag passer det fint med en repetisjon pÄ foredragene som ble holdt i regi DNB.
Anbefaler alle til Ä fÄ med seg foredraget til "eneregiekspert", Helge Andre Martinsen, som starter rundt 25:30 minutter ut. Det skader vel heller ikke med repetisjon av foredraget til Tor Olav TrÞim, som starter ca. 33 minutter ut i videoen.
https://www.dnb.no/sparing/dnb-invest
Anbefaler alle til Ä fÄ med seg foredraget til "eneregiekspert", Helge Andre Martinsen, som starter rundt 25:30 minutter ut. Det skader vel heller ikke med repetisjon av foredraget til Tor Olav TrÞim, som starter ca. 33 minutter ut i videoen.
https://www.dnb.no/sparing/dnb-invest
Redigert 15.05.2022 kl 16:37
Odium
15.05.2022 kl 16:33
7236
Er det noen som har noen formening om hvor mye av overskuddet som er normalt Ä bruke pÄ Ä betjene av gjeld?
Slik jeg ser det sÄ vil Shelf gÄ i pluss i 2022, totalt sett, med et overskudd mellom $50-100M ved Ärsslutt, fÞr skatt og gjeld hvis dagratene klatrer mot 75k.
Q4 vil gi ca $45M i svart hvis flÄteutnyttelsen er 90% og dagratene er 75k.
Men uten Ä vite hvordan de tenker Ä betjene gjeld, sÄ blir det vanskelig Ä anslÄ noe sÊrlig om aksjekurs og dividender nÄr ting er marginalt. 75k er ikke nok til bÄde gjeld og dividender.
Slik jeg ser det sÄ vil Shelf gÄ i pluss i 2022, totalt sett, med et overskudd mellom $50-100M ved Ärsslutt, fÞr skatt og gjeld hvis dagratene klatrer mot 75k.
Q4 vil gi ca $45M i svart hvis flÄteutnyttelsen er 90% og dagratene er 75k.
Men uten Ä vite hvordan de tenker Ä betjene gjeld, sÄ blir det vanskelig Ä anslÄ noe sÊrlig om aksjekurs og dividender nÄr ting er marginalt. 75k er ikke nok til bÄde gjeld og dividender.
Skrik
15.05.2022 kl 19:05
7053
Rate eksempel : Fleet status Valaris 2 mai 2022.
Jackups
âą One-well contract with an undisclosed operator offshore Australia for heavy duty modern jackup VALARIS 107. The contract is expected to commence in
July 2022 with an estimated duration of 37 days. The operating rate is $112,000 per day.
âą One-well contract with Eni offshore Australia for heavy duty modern jackup VALARIS 107. The contract is expected to commence in August 2022 with an
estimated duration of 70 days. The operating rate is $115,000 per day.
Jackups
âą One-well contract with an undisclosed operator offshore Australia for heavy duty modern jackup VALARIS 107. The contract is expected to commence in
July 2022 with an estimated duration of 37 days. The operating rate is $112,000 per day.
âą One-well contract with Eni offshore Australia for heavy duty modern jackup VALARIS 107. The contract is expected to commence in August 2022 with an
estimated duration of 70 days. The operating rate is $115,000 per day.
Mc_Herreington
15.05.2022 kl 21:53
6836
Shelf kommenterer aldri rater pÄ kontrakter de har. Men inntrykket mitt av Mullen er at han er veldig forsiktig i utsagnene sine. Han sa pÄ conference callen pÄ spÞrsmÄl om dagrater fremover at de lÄ pÄ 3 sifret ( 100+ ) nÄ pÄ forhandlinger.
cold
16.05.2022 kl 00:18
6641
Nei, de oppgir viss ikke dagratene, selv om en god del andre gjÞr det. Med sÄ elendige rater er det mye bedre Ä ikke si noen ting. Jeg hadde ogsÄ vÊrt helt stille om jeg solgte kontraktene for knapper og glansbilder.
De burde flyttet lista betydelig opp. Situasjonen er en helt annen i dag enn for bare noen mÄneder siden. Det skal ikke vÊre mulig Ä selge kontraktene under 100t USD i dagens marked. Mistenker at det er indiske gjerrigknarker som drar ned ratene. Er dette tilfellet sÄ kan de bare flytte dem dit markedet betaler best! Dessuten, korte kontrakter betyr mye hÞyrere rater. Der har de kanskje heller ikke lykkes sÊrlig bra? Shelf har alltid skuffet markedet nÄr det kommer til dagrater.
De burde flyttet lista betydelig opp. Situasjonen er en helt annen i dag enn for bare noen mÄneder siden. Det skal ikke vÊre mulig Ä selge kontraktene under 100t USD i dagens marked. Mistenker at det er indiske gjerrigknarker som drar ned ratene. Er dette tilfellet sÄ kan de bare flytte dem dit markedet betaler best! Dessuten, korte kontrakter betyr mye hÞyrere rater. Der har de kanskje heller ikke lykkes sÊrlig bra? Shelf har alltid skuffet markedet nÄr det kommer til dagrater.
Odium
16.05.2022 kl 07:29
6434
Tja, men se slapp Ă„ refinansiere da og det tenker jeg hadde mye med dagrater Ă„ gjĂžre da de har hatt jobb
SÄ mÄ man og vurdere kostnadsgulv i forhold til rater.
I India er det lavere rater men og billigere og drifte.
Shelf i egen klasse her.
Rater kommer og Shelf er bunnsolid pÄ drift og oppetid
I India er det lavere rater men og billigere og drifte.
Shelf i egen klasse her.
Rater kommer og Shelf er bunnsolid pÄ drift og oppetid
Mikkol
16.05.2022 kl 09:08
6358
Synes vi lagger i overkant mye nÄ i forhold til blant annet Borr. SÊrlig nÄr man tar med fredagen i beregningene....
Humlesnurr
16.05.2022 kl 12:47
6064
Er pÄ hÞy tid at Shelf begynner Ä ta igjen andre rigg selskap som bare gÄr opp pÄ ose , sybes det er rart at ikke flere stÞrre aktÞrer kjÞper seg inn her
Fremtiden er ekstremt lys, nÄr kommer n?
Men enig at det er litt skuffende at den lÊgger nÄr mye annet drar avgÄrde.
Men enig at det er litt skuffende at den lÊgger nÄr mye annet drar avgÄrde.
Havsula
16.05.2022 kl 13:50
5992
Bare Ä smÞre seg med litt tÄlmodighet. Se til supplysektoren, en etter en blir repriset. Om ikke Shelf er den fÞrste som gÄr, sÄ vil den komme.
cold
16.05.2022 kl 15:59
5853
De slapp Ä refinansiere og det er jo et meget godt poeng. Ledelsen er helt topp den, men nÄr det gjelder Ä selge inn kontrakter til skikkelige priser er ikke alle like imponert. Vi mÄ kunne forvente markedspris. Bedre Ä flytte noen av riggene til andre omrÄder i verden der kan oppnÄ bedre priser.
Jeg sendte dem et skriv en gang, vedr. NYSE-notering. Da tok de seg heller ikke tid til Ă„ svare, noe de kanskje hadde gjort om de visste hvor mange aksjer jeg eier?
Jeg sendte dem et skriv en gang, vedr. NYSE-notering. Da tok de seg heller ikke tid til Ă„ svare, noe de kanskje hadde gjort om de visste hvor mange aksjer jeg eier?
Redigert 16.05.2022 kl 16:06
Odium
16.05.2022 kl 16:28
5810
Som RussianOil pÄpekte sÄ mÄ aksjeprisen over $4 fÞr de kan noteres pÄ NYSE.
Jeg tror nok at de etter hvert vil velge mer lukrative kontrakter nÄr kampen om riggene intensifiseres. SÄ langt har jeg lite Ä utsette pÄ ledelsen.
Jeg tror nok at de etter hvert vil velge mer lukrative kontrakter nÄr kampen om riggene intensifiseres. SÄ langt har jeg lite Ä utsette pÄ ledelsen.
cold
16.05.2022 kl 22:06
5452
Jeg vet det er minst $4 for Ä notere et selskap pÄ NYSE. Alt er vel mulig sÄ lenge viljen er til stede.
Amerikanerne hadde vurdert Shelf opp mot Borr og det hadde blitt kursbyks uten sidestykke. Som vi husker fikk Shelf kursmÄl 25 og Borr 30. (Borr kursen 20% mer verdt enn Shelf).
I dag sluttet pÄ Borr pÄ 51.83 kr. Shelf slutta pÄ 15.42.... Differansen er helt enorm!
Jeg tror Borr er pÄ vei mot 100 kr. HÄpet mitt er at Shelf begynner Ä prestere. Den burde vÊrt langt oppe pÄ 30-tallet nÄ, sÄ fÄr bare hÄpe den kommer etter hvert.
Amerikanerne hadde vurdert Shelf opp mot Borr og det hadde blitt kursbyks uten sidestykke. Som vi husker fikk Shelf kursmÄl 25 og Borr 30. (Borr kursen 20% mer verdt enn Shelf).
I dag sluttet pÄ Borr pÄ 51.83 kr. Shelf slutta pÄ 15.42.... Differansen er helt enorm!
Jeg tror Borr er pÄ vei mot 100 kr. HÄpet mitt er at Shelf begynner Ä prestere. Den burde vÊrt langt oppe pÄ 30-tallet nÄ, sÄ fÄr bare hÄpe den kommer etter hvert.
Redigert 16.05.2022 kl 22:07
Odium
16.05.2022 kl 22:47
5376
Det er ikke sÄ stor forskjell som du tror.
Borr har gÄtt sÄ vidt over 10x siden bunnen i mars 2020. Shelf har gÄtt sÄ vidt under 10x siden bunnen i oktober 2020.
Borr har gÄtt sÄ vidt over 10x siden bunnen i mars 2020. Shelf har gÄtt sÄ vidt under 10x siden bunnen i oktober 2020.
cold
16.05.2022 kl 23:19
5336
Vi har forskjellige tilnÊrminger til dette. Jeg leter ikke etter absolutte bunnpunktet til noen av dem. Jeg viser til at Clarksons Platou var ute med kursmÄl 25 pÄ Shelf og 30 for Borr. (De mener altsÄ at kursen til Borr skal vÊre 20% hÞyere enn Shelf).
Borr kursen er nÄ kr. 51.83, mens Shelf er 15.42. Det er ikke 20 % forskjell her. Det er 236 %!! En himmel stor forskjell!
Borr kursen er nÄ kr. 51.83, mens Shelf er 15.42. Det er ikke 20 % forskjell her. Det er 236 %!! En himmel stor forskjell!
Redigert 17.05.2022 kl 00:23
shipnrig
16.05.2022 kl 23:41
5282
Det gÄr no litt i rykk og napp. Shlfen kommer den ogsÄ. Har pÄ fÞlelsen at Borr kanskje er en mer folkelig aksje, og at shlf er mer for de spesielt interesserte. Dog mindre volatil. Grunnen til at jeg valgte shlf var fordi de hadde mest oppside, og mer robust Þkonomi slik jeg tolket det i 2020. Hva med dere?
TrĂžim i Borr kan bety litt, begge har prestert bra tidligere.
Borr 176% YTD, Shelf 83 %YTD
Har klokketro pÄ at Shelf tar et drag opp, kanskje allerede denne uka, Borr 160 mill i omsetning Idag, joda ganske formidabelt.
Men se pÄ markedet, klart Shelf kommer.
SÄ mÄ vi komme til vendepunktet hvor Shelf faktisk bygger cashen sin, men som vi alle er enige om, burde gÄtt mere pÄ guiding og markedsutsikter.
Dette Þker jo betraktelig sjansen pÄ at Shelf stikker snart, og det andre som har gÄtt endel konsoliderer litt.
Men faan a, snakker vi Bullish sentiment eller, vi kommer til Ă„ dra cash.
VÄr gode venn RO, Þnsker deg en god 17 mai, har du en kort rapport pÄ veien videre?
Borr 176% YTD, Shelf 83 %YTD
Har klokketro pÄ at Shelf tar et drag opp, kanskje allerede denne uka, Borr 160 mill i omsetning Idag, joda ganske formidabelt.
Men se pÄ markedet, klart Shelf kommer.
SÄ mÄ vi komme til vendepunktet hvor Shelf faktisk bygger cashen sin, men som vi alle er enige om, burde gÄtt mere pÄ guiding og markedsutsikter.
Dette Þker jo betraktelig sjansen pÄ at Shelf stikker snart, og det andre som har gÄtt endel konsoliderer litt.
Men faan a, snakker vi Bullish sentiment eller, vi kommer til Ă„ dra cash.
VÄr gode venn RO, Þnsker deg en god 17 mai, har du en kort rapport pÄ veien videre?
Redigert 17.05.2022 kl 00:18
cold
17.05.2022 kl 00:13
5343
Enig der. Lenge vurderte jeg faktisk Borr som en konkurskandidat og turte ikke rĂžre den i mars/april 2020.
Shelf var jo i sÄ mÄte et safe bet, et JU selskap som slapp Ä gÄ gjennom smertefulle restruktureringer og emisjoner.
Jeg vurderte ogsÄ det dit hen at Shelf hadde stÞrre oppside enn Borr. Derfor er jeg dobbelt sÄ eksponert i Shelf som i Borr. Takk og lov kjÞpte jeg betydelig flere borr aksjer da kursen lÄ rundt 20 kr. (Gammel kurs 10).
Se pÄ Borr Drilling. Jeg har helt slutta Ä trade den. Mange tok gevinst pÄ rundt 40 bare for Ä oppleve at kursen fÞk opp forbi 50! Borr aksjen er helt vill, og omsetningen i dag var pÄ 116.6 mill kr.
Shelf var jo i sÄ mÄte et safe bet, et JU selskap som slapp Ä gÄ gjennom smertefulle restruktureringer og emisjoner.
Jeg vurderte ogsÄ det dit hen at Shelf hadde stÞrre oppside enn Borr. Derfor er jeg dobbelt sÄ eksponert i Shelf som i Borr. Takk og lov kjÞpte jeg betydelig flere borr aksjer da kursen lÄ rundt 20 kr. (Gammel kurs 10).
Se pÄ Borr Drilling. Jeg har helt slutta Ä trade den. Mange tok gevinst pÄ rundt 40 bare for Ä oppleve at kursen fÞk opp forbi 50! Borr aksjen er helt vill, og omsetningen i dag var pÄ 116.6 mill kr.
RussianOil
17.05.2022 kl 01:24
5326
Dimensional Fund Advisors Ăžker m 300k.
Total beholdning; 1.312.000 aksjer.
Rapportert 30. April 22
Total beholdning; 1.312.000 aksjer.
Rapportert 30. April 22
RussianOil
17.05.2022 kl 01:24
5329
Kort rapport?
No problem.
Just breathe
Og selvfÞlgelig god 17. Mai til deg ogsÄ Rep.
Feire med mÄte:-)
No problem.
Just breathe
Og selvfÞlgelig god 17. Mai til deg ogsÄ Rep.
Feire med mÄte:-)
Redigert 17.05.2022 kl 01:43
RussianOil
17.05.2022 kl 01:27
5337
Selg alt i Shelf, og gÄ Borr.
You are welcome. Problem fixed.
You are welcome. Problem fixed.
Redigert 17.05.2022 kl 01:27
Vergil
17.05.2022 kl 06:58
5159
Guidingen fra SHLF er jo fantastisk⊠her er det bare Ă„ smĂžre seg med tĂ„lmodighet. Ting skjer ikke over natten, samtidig og pĂ„ en gang đ Unner BORR all oppgang de kan ha. De har vĂŠrt med pĂ„ tidenes nedtur, vĂŠrt presset Ăžkonomisk og nĂ„ ser jo timingen helt brilliant ut i mine Ăžyne. Flott comeback for TOT etter exiten fra JF-systemet. Selv har jeg 3/4 SHLF og 1/4 DVD. I mine Ăžyne har langsiktighet i BORR forutsatt noe EK for Ă„ opprettholde andel ved en eventuell emi. Mye mulig det ikke er aktuelt lengre. NĂ„ er det tĂ„lmodighet som gjelder. Alle snakker om at Sveaas har gjort en kule. Han har gjort mange. Tok minst 6x i Diamond Drilling noen Ă„r tilbake.
Lykke til og riktig god 17. mai alle sammen! Mvh
Lykke til og riktig god 17. mai alle sammen! Mvh
RussianOil skrev Selg alt i Shelf, og gÄ Borr. You are welcome. Problem fixed.
Her gÄr vi Shelf, Borr,Dvd, Pgs.
Ha an strÄlende feiring alle mann, sÄ satser vi pÄ videre feiring i den nÄ mye omtalte oljeservice.
Ha an strÄlende feiring alle mann, sÄ satser vi pÄ videre feiring i den nÄ mye omtalte oljeservice.
Redigert 17.05.2022 kl 09:26
Og olja da, alt helgrĂžnt uten om new zealand.
Shelf gÄr denne uka, come on baby
Shelf gÄr denne uka, come on baby
Life viddy
17.05.2022 kl 12:46
4931
Ă
selge Shelf i disse dager mÄ vÊre en gedigen tabbe ja.
Den har alltid kommet etter Borr Ă„ fremtiden er mildt sagt meget lys og nedsiden er minimal i hvert fall hvis man ser 1-2 Ă„r frem.
Vurderte selv Ă„ selge litt Shelf for Ă„ inn i offshore men gjorde det ikke, men sikkert mange som har tenkt det samme.
Hipp hurra.
Den har alltid kommet etter Borr Ă„ fremtiden er mildt sagt meget lys og nedsiden er minimal i hvert fall hvis man ser 1-2 Ă„r frem.
Vurderte selv Ă„ selge litt Shelf for Ă„ inn i offshore men gjorde det ikke, men sikkert mange som har tenkt det samme.
Hipp hurra.
Redigert 17.05.2022 kl 12:59
minsin
17.05.2022 kl 14:11
4848
Borr har en par fordeler fremfor SHLF ..
1. nyere rigger og bedre rater..med hÞy oljepris og god inntjening for Oljeselskapene - sÄ vil de ha de nyeste og beste riggene
2. Utbytte politikken til TrĂžim vil vĂŠre kursdrivende fremover... ser ikke bort fra at de begynner med utbytte 1q23
3.Shlf mÄ etterhvert begynne Ä investere i oppgradering og nye jack ups... vil forsinke evt utbytte.
4. Borr kommer pÄ SMB lista - det vil komme inn nye fond i aksjen
Uansett sÄ er jack up markedet pÄ god vei oppover ... sÄ aksjene om det er det ene eller det andre selskapet sÄ skal aksjene fler dobbles.
etter en masse skraping av rigger og jack ups - vil verden gÄ tom rom rigger- bokstavelig talt - vi fÄr fort 50 pst Þkning i ratene - det gÄr rett pÄ bunnlinja
Virker som om shlf er pittelitt mere "sen-syklisk" enn Borr
1. nyere rigger og bedre rater..med hÞy oljepris og god inntjening for Oljeselskapene - sÄ vil de ha de nyeste og beste riggene
2. Utbytte politikken til TrĂžim vil vĂŠre kursdrivende fremover... ser ikke bort fra at de begynner med utbytte 1q23
3.Shlf mÄ etterhvert begynne Ä investere i oppgradering og nye jack ups... vil forsinke evt utbytte.
4. Borr kommer pÄ SMB lista - det vil komme inn nye fond i aksjen
Uansett sÄ er jack up markedet pÄ god vei oppover ... sÄ aksjene om det er det ene eller det andre selskapet sÄ skal aksjene fler dobbles.
etter en masse skraping av rigger og jack ups - vil verden gÄ tom rom rigger- bokstavelig talt - vi fÄr fort 50 pst Þkning i ratene - det gÄr rett pÄ bunnlinja
Virker som om shlf er pittelitt mere "sen-syklisk" enn Borr
Redigert 17.05.2022 kl 14:16
minsin
17.05.2022 kl 15:02
4857
Gjeld er ett relativt begrep.. klart Borr er sĂžkklasta i gjeld.
Slik som markedet er nÄ bÞr det by pÄ minimale problemer for Borr.
Shlf vil nok etterhvert skaffe seg mye gjeld , nÄr de mÄ begynne med flÄtefornyelse...gjeld og overskudd blir styrt mot flÄtefornyelse
Shlf har en masse rigger som er bygd pÄ 70 tallet, de riggene nytter neppe Ä sende inn i eks NordsjÞen . Ergo, de vil ha ett begrenset marked som vil vÊre en demper
FÄr Borr 30 pst mere i rater enn shlf`s eldre rigger - sÄ vil det alene forsvare den Þkende gjelden i forhold til Shlf uten problem.
Slik som markedet er nÄ bÞr det by pÄ minimale problemer for Borr.
Shlf vil nok etterhvert skaffe seg mye gjeld , nÄr de mÄ begynne med flÄtefornyelse...gjeld og overskudd blir styrt mot flÄtefornyelse
Shlf har en masse rigger som er bygd pÄ 70 tallet, de riggene nytter neppe Ä sende inn i eks NordsjÞen . Ergo, de vil ha ett begrenset marked som vil vÊre en demper
FÄr Borr 30 pst mere i rater enn shlf`s eldre rigger - sÄ vil det alene forsvare den Þkende gjelden i forhold til Shlf uten problem.
Mikkol
17.05.2022 kl 15:07
4922
Du glemmer nok et element under punkt nr.1. Nyere rigger = dyrere Ä drifte. Du sier ogsÄ litt mot deg selv: Du sier at verden vil gÄ tom for rigger, men at med hÞyere oljepris og bedre inntjening at oljeselskapene vil velge de nyeste og beste riggene? Hvis verden gÄr tom for rigger, blir da eldre rigger valgt bort?;)
Nytt betyr ikke nĂždvendigvis bedre. Husk det!
Lukter ogsÄ litt utÄlmodighet blant et par her. Dette er ikke tiden for Ä bli utÄlmodig med shelf-aksjene. Morroa har i teorien ikke startet enda.
Nytt betyr ikke nĂždvendigvis bedre. Husk det!
Lukter ogsÄ litt utÄlmodighet blant et par her. Dette er ikke tiden for Ä bli utÄlmodig med shelf-aksjene. Morroa har i teorien ikke startet enda.
Redigert 17.05.2022 kl 15:09
Mrhifi
17.05.2022 kl 15:16
4907
Nol/sdrl er et godt eksempel pĂ„ hvordan elendig drift af (nye rigs) kan vĂŠre katastrofalt đ€Ż
Anyway, hvad har i af kurs target ? (12-24 mÄneder)
Jeg har solgt min puch maxi og pengene skal reinvesteresđ
TĂŠnker det bliver shlf eller dvd.
Anyway, hvad har i af kurs target ? (12-24 mÄneder)
Jeg har solgt min puch maxi og pengene skal reinvesteresđ
TĂŠnker det bliver shlf eller dvd.
Redigert 17.05.2022 kl 15:21
Ratta
17.05.2022 kl 15:41
4944
De gamle riggene fungerer bra der de er tiltenkt, og det er ikke NordsjĂžen. Nedskrevet og billige i drift.
minsin
17.05.2022 kl 15:44
5645
Helt klart ... de gjĂžr jobben sin de i de markedene de opererer ... saken er det at oljeselskapene flyter over av penger - da investerer de gjerne i Nytt og Oppdatert utstyr.
Nye rigger er ogsÄ bedre i forhold til langtidskontrakter
HMS - koste hva det vil - You know :-)
Nye rigger er ogsÄ bedre i forhold til langtidskontrakter
HMS - koste hva det vil - You know :-)
RussianOil
17.05.2022 kl 15:44
5723
Psykologien fascinerer meg, som alltid.
FOMO fra en part og «Min er best» fra en anen part.
You Get me?
Place your bets. Whatâ is there to argue?
FOMO fra en part og «Min er best» fra en anen part.
You Get me?
Place your bets. Whatâ is there to argue?
RussianOil skrev Punkt 1 og punkt 3; Hehe. Iâll bet against you
Du har uttalt deg tidligere om dette RO, det forholder jeg meg til.
Hva er differansen fra kostnadsgulv til aktuell rate i gitte geografiske omrÄde.
Kostnader gÄr ikke opp, men rater.
SÄ matematikken rundt Ä drifte gammel og ny blir diskutert, men du fÄr nok litt motstand pÄ dine argumenter min gode dedikerte mann Minsin.
Ănsker Shelf/Borr rett til himmels.
Hva er differansen fra kostnadsgulv til aktuell rate i gitte geografiske omrÄde.
Kostnader gÄr ikke opp, men rater.
SÄ matematikken rundt Ä drifte gammel og ny blir diskutert, men du fÄr nok litt motstand pÄ dine argumenter min gode dedikerte mann Minsin.
Ănsker Shelf/Borr rett til himmels.
kidpoker
17.05.2022 kl 18:06
5740
Vi skal vel teste Þvre trendkanal igjen snart,satse pÄ at vi flyg igjennom denne gang.
cold
17.05.2022 kl 19:32
5612
AltsÄ jeg har ikke planer om Ä selge aksjene mine i Shelf. Den tanken har faktisk ikke streifet meg en gang.
Synes det bÞr vÊre rom for litt takhÞyde for andre synspunkt. Er alle lykkelige med dagratene Shelf har oppnÄdd feks? Vi ser hvordan det har slÄtt inn pÄ bunnlinjen. DÄrlig jobb betyr lenger Ä vente pÄ utbytte!
Hva er selve definisjonen pÄ en suksessfull kontrakt? Er det om Ä gjÞre Ä inngÄ lengst mulig kontrakt til en skitt-pris, eller kjÞre beinhard business modell?
Synes det bÞr vÊre rom for litt takhÞyde for andre synspunkt. Er alle lykkelige med dagratene Shelf har oppnÄdd feks? Vi ser hvordan det har slÄtt inn pÄ bunnlinjen. DÄrlig jobb betyr lenger Ä vente pÄ utbytte!
Hva er selve definisjonen pÄ en suksessfull kontrakt? Er det om Ä gjÞre Ä inngÄ lengst mulig kontrakt til en skitt-pris, eller kjÞre beinhard business modell?
Mikkol
17.05.2022 kl 19:46
5618
Her er det absolutt takhÞyde for ulike synspunkter. Noe jeg ser pÄ som sunt for trÄden ogsÄ.
Jeg tror, som noen har nevnt tidligere, at shelf har prioritert lojalitet fremfor kortsiktig fortjeneste i en lang og tung periode for riggbransjen. Dette tror jeg har vÊrt med pÄ Ä bidra til at selskapet har unngÄtt restrukturering. Jeg tror dette vil betale seg i den tiden vi har forran oss spesielt med tanke pÄ kundemassen i SA. Men bare en tanke. Jeg har nok litt for liten innsikt i hva shelf faktisk har kunnet forhandle om av dagrater i tiden som har vÊrt. Om jobben har vÊrt slett eller ikke vet jeg ikke. Men jeg er uansett imponert over arbeidet som har vÊrt gjort gjennom covid.
Godt Ă„ hĂžre at du ikke har vurdert Ă„ selge. Vi vil ha deg med videre;)
Jeg tror, som noen har nevnt tidligere, at shelf har prioritert lojalitet fremfor kortsiktig fortjeneste i en lang og tung periode for riggbransjen. Dette tror jeg har vÊrt med pÄ Ä bidra til at selskapet har unngÄtt restrukturering. Jeg tror dette vil betale seg i den tiden vi har forran oss spesielt med tanke pÄ kundemassen i SA. Men bare en tanke. Jeg har nok litt for liten innsikt i hva shelf faktisk har kunnet forhandle om av dagrater i tiden som har vÊrt. Om jobben har vÊrt slett eller ikke vet jeg ikke. Men jeg er uansett imponert over arbeidet som har vÊrt gjort gjennom covid.
Godt Ă„ hĂžre at du ikke har vurdert Ă„ selge. Vi vil ha deg med videre;)
Mrhifi
17.05.2022 kl 19:47
5628
Flashback December 2020 đ
The global exploration success ratio has dropped sharply, from about 72% in 2010 to 17% in 2020. As âeasierâ hydrocarbons are already discovered, it will become increasingly difficult to find new resources in mature areas, and a more stringent exploration approach means that only the top-ranked prospects will be drilled. We therefore expect to see an average success ratio of 15% to 20% through 2050. A 20% ratio requires around 500 wells to be drilled each year, or 650 wells at a 15% chance of success.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Why-The-World-Might-Not-Have-Enough-Oil-To-Meet-Demand-Trough-2050.html
The global exploration success ratio has dropped sharply, from about 72% in 2010 to 17% in 2020. As âeasierâ hydrocarbons are already discovered, it will become increasingly difficult to find new resources in mature areas, and a more stringent exploration approach means that only the top-ranked prospects will be drilled. We therefore expect to see an average success ratio of 15% to 20% through 2050. A 20% ratio requires around 500 wells to be drilled each year, or 650 wells at a 15% chance of success.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Why-The-World-Might-Not-Have-Enough-Oil-To-Meet-Demand-Trough-2050.html