Sissener anbefaler Hoegh Autoliners i dagens Børsintervju
Fra dagens FA (05.04.22):
Opptur i bilfraktmarkedet
Også Höegh Autoliners er en favoritt, delvis som følge av at Salbu venter enn innhenting i bilfraktmarkedet.
– Flere år med fallende bilproduksjon og rekordlave bruktbillagre har skapt en vesentlig oppbygging av etterspørselen etter nye biler, forklarer han.
– Kombinert med tilnærmet null tonnasjevekst de neste årene gir dette meget gode inntjeningsutsikter for bilbefrakterene.
Opptur i bilfraktmarkedet
Også Höegh Autoliners er en favoritt, delvis som følge av at Salbu venter enn innhenting i bilfraktmarkedet.
– Flere år med fallende bilproduksjon og rekordlave bruktbillagre har skapt en vesentlig oppbygging av etterspørselen etter nye biler, forklarer han.
– Kombinert med tilnærmet null tonnasjevekst de neste årene gir dette meget gode inntjeningsutsikter for bilbefrakterene.
Vil bare informere deg om at Uthalden øker med 15K aksjer til i Hoegh! God påske!
Gram opp 1,6 i skrivende stund, mens jeg reigistrerer at Hoegh er opp 3,50 % ;). Spiller liten rolle for meg hva kursen er i dag eller på Tirsdag neste uke, men i Okt/Nov 2023 :)
Redigert 13.04.2022 kl 09:20
Du må logge inn for å svare
Ble det ikke noe påske ferie?
Hauto har kommet ned 8 kroner nå, tok sjansen å kjøpte meg inn på 27,5 i går, bedre snitt en Uthalden i det minste.
I værste fall taper en jo bare penger.
Hauto har kommet ned 8 kroner nå, tok sjansen å kjøpte meg inn på 27,5 i går, bedre snitt en Uthalden i det minste.
I værste fall taper en jo bare penger.
Joda, nyter påskeferien her :) Det synes jeg du også skal gjøre, nå som aksjonær i Hoegh attpåtil, men du må ha litt tålmodighet ;) Gratulerer uansett, ser frem til mange gode og nyttige diskusjoner her i tiden som kommer!
desirata
13.04.2022 kl 16:33
3349
Det snakkes om nullvekst i bil flåten, m.m
Ser i Tradewinds idag at Cosco har bestilt 15 stk store bilskip til $1,3B.
Hauto har selv 5 i ordre, sikkert andre også, så derved er det flåtevekst så det monner ?
Ser i Tradewinds idag at Cosco har bestilt 15 stk store bilskip til $1,3B.
Hauto har selv 5 i ordre, sikkert andre også, så derved er det flåtevekst så det monner ?
De første nybyggene leveres ikke før i 2025! Dessuten er det flere skip som skal skrapes før de neste nybyggene kommer! (derav negativ flåtevekst). Det blir et vakum her de neste 3 årene, minst!
Redigert 13.04.2022 kl 16:58
Struts
13.04.2022 kl 19:41
3311
Som det også bla går frem av artikkelen:
Clarksons Platou Securities believes between 100 and 200 new car carriers are needed from 2024 up to 2030 to meet demand growth and compensate for attrition due to age and new regulations.
og:
VesselsValue’s head of ro-ros and vehicle carriers Dan Nash believes rates for post-panamax vessels may hit $75,000 per day.
sitat slutt
Clarksons Platou Securities believes between 100 and 200 new car carriers are needed from 2024 up to 2030 to meet demand growth and compensate for attrition due to age and new regulations.
og:
VesselsValue’s head of ro-ros and vehicle carriers Dan Nash believes rates for post-panamax vessels may hit $75,000 per day.
sitat slutt
ArcticOcean
18.04.2022 kl 11:14
3055
Da var en deilig påskeferie snart over og Gaute Eie dukker opp og anbefaler 6 aksjer. En av de er selvfølgelig HAUTO.
Jeg så nettopp denne selv ArticOcean - Jeg er Ikke overrasket. Hoegh er underpriset sammenlignet med GCC, og et rekyl er svært sannsynelig! Snart kvartalstall for Q1 også! Spennende tider!
ArcticOcean
18.04.2022 kl 15:43
2957
Helt klart LLB. Både Harald Moræus Hansen og Gaute Eie er ringrever i gamet, de ser begge at det ligger mye penger på gata og flyter. Det er vel ikke lenge før gratispengene blir plukket opp. Notering på hovedlista kommer også snart. Ja, dette er virkelig spennende tider.
Redigert 18.04.2022 kl 15:45
Link?
Helt utrolig laber omsetning i dette papiret, skulle ikke tro det var et multi milliard rederi.
Få håpe overgangen med notering på hovedlisten går fort.
Få håpe overgangen med notering på hovedlisten går fort.
Du må ikke stresse så innmari Longsitinbulk, lev heller opp til navnet ditt «longsit» Dette kommer til å bli veldig bra, men man må ha tolmodighet. Notering på Hovedlisten kommer innen et par mnd skulle jeg tro. Men er mer spent på Q1 tallene som snart kommer!
ArcticOcean
19.04.2022 kl 12:40
2714
Ser at det tok 2 og en halv måned med prosessen til Rana Gruber (fra søknad til notering på hovedlisten) Tipper vi er på hovedlisten mot slutten av mai/starten på juni
Redigert 19.04.2022 kl 12:40
Stresser ikke, forstår bare ikke den meget labre omsetningen.
Tydelig at fler som er usikker på bilfrakt, men skulle estimatene slå inn, ja da prises Hauto nå på linje med Jinhui Shipping.
En finner ikke så mange slike shipping investeringer i dag for å si det slik, Kinesisk rabatt og Høgh rabatt?
Har selv svært lite til overs for Høgh familien, men nå er det jo ikke de som styrer markedene for bil frakt og ratene en får der.
Så lenge Mærsk er med på lasset kan vel ikke Høgh finne på noe fanteri.
Tydelig at fler som er usikker på bilfrakt, men skulle estimatene slå inn, ja da prises Hauto nå på linje med Jinhui Shipping.
En finner ikke så mange slike shipping investeringer i dag for å si det slik, Kinesisk rabatt og Høgh rabatt?
Har selv svært lite til overs for Høgh familien, men nå er det jo ikke de som styrer markedene for bil frakt og ratene en får der.
Så lenge Mærsk er med på lasset kan vel ikke Høgh finne på noe fanteri.
Redigert 19.04.2022 kl 12:45
ArcticOcean
19.04.2022 kl 13:27
2677
Dette er et stadig tilbakevendende tema blant misfornøyde aksjonærer i Høegh LNG og måten aksjonærene ble behandlet på. En grisete prosess, uten tvil, Tror man skal legge den ballen litt død og heller fokusere på dette selskapet. Prosessen kommer garantert ikke til å gjenta seg. Tror Høegh har lært.
Struts
20.04.2022 kl 14:15
2501
Med årlig amortisering redusert fra 80 millioner dollar til 52 millioner dollar, redusert margin og forlenget løpetid til januar 2028, resulterer refinansieringen i økt finansiell fleksibilitet for selskapet, heter det i meldingen.
Taler vel for seg selv den der! Fornuftig trekk av Hoegh!
Da er det ikke lenge før GF går av stabelen hos Hoegh. Håper det kommer noen spennende rundt utbytter og hva vi som aksjonærer kan vente oss der. Det går også fort mot presentasjon av Q1 tall for 2022, og det blir veldig spennende! Ratene har vært gode og det samme har etterspørselen vært, særlig for High and Heavy last (H/H). Vi har sett ekstreme rater ut av Kina og dette vil etter all sannsynelighet vare en god stund. Det bestille nybygg, men pga sprengt kapasitet hos verftene så vil det ta mange år før det blir levert nok skip til å fylle den spådde etterspørselen. For mange er skip et skrapet de siste årene og for få skip har blitt bygd, i tillegg er det bestilt store mengder med tørrlast og containerskip som tar opp all kapasitet på verdens verft. Hoegh tjener mer penger enn på mange år og jeg kan ikke fatte annet enn at dette kan bli en fest for aksjonærene! Uansett vil det bli trangt fremover og bilfabrikkene vil måtte konkurrere om plassen de neste 3-4 årene minst, og antagelig lenger!
For meg ser det ut på aksje kursen som super syklusen er over før den har begynt.
Vel vel,
Ja det er bestilt masse containerskip, og lng skip, men ikke masse bulk skip slik du påstår
Ja vi får håpe Gf og q1 får litt fart, for her er det gørr kjedelig nå.
Vel vel,
Ja det er bestilt masse containerskip, og lng skip, men ikke masse bulk skip slik du påstår
Ja vi får håpe Gf og q1 får litt fart, for her er det gørr kjedelig nå.
Redigert 23.04.2022 kl 17:45
ArcticOcean
23.04.2022 kl 22:13
2019
Du kløpte ifølge deg selv aksjen for 11 dager siden på 27,50 (tviler på det, men du liker jo å fortelle om gode innganger og utganger). 11 dager, og allerede lei. Vel vel, det står alle fritt å kjøpe og selge akkurat når det skulle passe. Apropos supersyklus, ja dette er en bransje som er inne i en supersyklus, men det betyr ikke at kursen flyr umiddelbart. La nå selskapet få presentere sine tall og guiding før du kasrer kortene. Jeg har 1-2 års horisont på investeringen. Jeg tør å vedde hodet mitt på et sølvfat på at kursen er nærmere 100 enn dagens kurs innen den tid. Ta meg på ordet eller selg og kjøp noe annet dersom dette papiret ikke passer din korte horisont.
Redigert 23.04.2022 kl 22:16
ArcticOcean
23.04.2022 kl 22:21
2015
Shortsit er vel et mer passende navn enn Longsit for herren eller kvinnen?
Enig med deg ArticOcean, liker dårlig folk som ikke forholder seg saklig på dette forumet!
Va er ikke saklig? Når noen ikke bare skriver hvor bra det er og hvor billig aksjen er og hvor langt opp det skal?
Jo vist har aksjen steget 30% fra den gikk på børs, bra det, men thats it, no er det bom stopp både på volum og skriverier på hausse tråden.
Kanskje har jeg kjøpt for dyrt på 27,5.
Hadde ikke prisene på skip steget, som de pdd gjør, da hadde jeg ikke eigd dette papir.
markedet er pdd ekstremt bra men det reflekteres ikke i aksjen mener jag, kanskje tar jeg feil, markedet har alltid rett.
Kanskje er det cowboy strekene til Høgh som spiller inn hvem vet, eller at nybil salget har falt med 22% siden nyttår.
Spørsmålet blir om salgs fallet på biler faktisk skyldes ettersørsel svikt og prisøkning på biler eller om det er dele manko og ned stegninger som gjør den drastiske salgs svikt, trolig er svaret 2 delt, men det er relativt usikkert i men bok, nå som alt blir dyrere og ´vanlig´ folk vil få mindre å rutte med.
Et annet viktig spørsmål er , har vi høye rater nå mest pga ekstremt havne kaos + etterslep fra bilprodusentene som skulle ut leveres ut akkurat nå.
Det er en grunn til at papiret har stoppet å stige, i denne ´super syklusen´ som noen kaller det hele.
Jo vist har aksjen steget 30% fra den gikk på børs, bra det, men thats it, no er det bom stopp både på volum og skriverier på hausse tråden.
Kanskje har jeg kjøpt for dyrt på 27,5.
Hadde ikke prisene på skip steget, som de pdd gjør, da hadde jeg ikke eigd dette papir.
markedet er pdd ekstremt bra men det reflekteres ikke i aksjen mener jag, kanskje tar jeg feil, markedet har alltid rett.
Kanskje er det cowboy strekene til Høgh som spiller inn hvem vet, eller at nybil salget har falt med 22% siden nyttår.
Spørsmålet blir om salgs fallet på biler faktisk skyldes ettersørsel svikt og prisøkning på biler eller om det er dele manko og ned stegninger som gjør den drastiske salgs svikt, trolig er svaret 2 delt, men det er relativt usikkert i men bok, nå som alt blir dyrere og ´vanlig´ folk vil få mindre å rutte med.
Et annet viktig spørsmål er , har vi høye rater nå mest pga ekstremt havne kaos + etterslep fra bilprodusentene som skulle ut leveres ut akkurat nå.
Det er en grunn til at papiret har stoppet å stige, i denne ´super syklusen´ som noen kaller det hele.
Redigert 24.04.2022 kl 09:50
Min filosofi her inne er å ikke rakke ned på noen, og at man følger normal folkeskikk. Likevel blir jeg virkelig ikke klok på deg Longsitinbulk, du kommer med påstander uten noen form for kilder, den ene dagen er du BULL og neste dag er du negativ, så kjøper du, så selger du, deretter klager du på liten oppgang i aksjekurs, og i tillegg har du så mange skrivefeil at jeg blir svimmel. På meg virker du nervøs! Igjen, vil ikke gå inn i noen diksjon her, men du er virkelig ikke lett å bli klok på! Jeg har selv stor tro på bilskipsmarkedet, noe de fleste sikkert har skjønt. Sist uke gikk Gaute Eie fra Eika ut å anbefalte Hoegh, og i dag er Morten Astrup ute å anbefaler Wallwill, hvilket selskap man bør eie får være opp til hver enkelt, men at det er og blir enda trangere i bilskipsmarkedet etterhvert er ingen hemmelighet, likevel må man nok ha en viss innsikt i dette markedet for å se det så klart. Hoegh tjener slik jeg ser det definitivt mest penger på H/H last, og ikke ordinære passasjerbiler, men gravmaskiner, trikker, dumpere, heisekraner, traktorer etc. Vi får se når tallene kommer i starten av Mai, da får vi fasit for Q1! Ønsker alle lykke til.
Redigert 25.04.2022 kl 00:07
personlig gir jeg blanke f i hva Gaute Eie eller Morten Astrup skulle skrive og mene, da de allerede er tungt inne i bilfrakt og selvsagt vil snakke papirene opp, jeg vet ikke hvor mye penger Morten Astrup har tapt i olje service de siste 5 årene men lite er det ikke, på tross av at han til stadighet anbefalte å kjøpe,poenget er at disse guttene også tar feil, uavhengig av navn og skrive ferdigheter.
At du er tungt inne i Hauto er heller ikke noe argument, men skjønner du er farget av din posisjon og derfor ikke tåler konstruktiv motbør.
Jeg kommer med endel argumenter over men skjønner at du velger å ikke gå inn i noen diskusjon, diskusjon som du forøvrig etterlyser lengre opp i tråden.
Det jeg skriver har jeg ingen interesse av å dokumentere, det er noe alle andre lett kan lese og finne hvis en er litt pålest..
Trolig er du mer opptatt av mannen en ballen, jeg spør igjen, nybil slaget har falt 22%, kommer det til å falle mer når folk får dårligere råd fremover?
Ps, jeg har selv aksjer kjøpt på 27,5
Ha en fortsatt god søndag.
At du er tungt inne i Hauto er heller ikke noe argument, men skjønner du er farget av din posisjon og derfor ikke tåler konstruktiv motbør.
Jeg kommer med endel argumenter over men skjønner at du velger å ikke gå inn i noen diskusjon, diskusjon som du forøvrig etterlyser lengre opp i tråden.
Det jeg skriver har jeg ingen interesse av å dokumentere, det er noe alle andre lett kan lese og finne hvis en er litt pålest..
Trolig er du mer opptatt av mannen en ballen, jeg spør igjen, nybil slaget har falt 22%, kommer det til å falle mer når folk får dårligere råd fremover?
Ps, jeg har selv aksjer kjøpt på 27,5
Ha en fortsatt god søndag.
Redigert 24.04.2022 kl 19:19
ArcticOcean
24.04.2022 kl 19:41
3188
Fikk du med deg hva LLB skrev? Les teksten en gang til, spesielt det som står nederst. Hva sier han om biler? Ikke lås deg helt opp med disse bilene, men les deg litt opp og finn ut hva Høegh Autoliners tjener penger på for tiden. De er fleksible skjønner du, det er nøkkelen her. Alternativt selger du bare aksjene og finner et annet papir som ikke plager deg for mye.
rischioso
24.04.2022 kl 23:13
3114
RE - Min filosofi her inne er å ikke rakke ned på noen, og at man følger normal folkeskikk - du kommer med påstander uten noen form for kilder, den ene dagen er du BULL og neste dag er du negativ, så kjøper du, så selger du, deretter klager du på liten oppgang i aksjekurs, og i tillegg har du så mange skrivefeil at jeg blir svimmel. På meg virker du nervøs! Igjen, vil ikke gå inn i noen diksjon her,
* Long kan sikkert svare for seg selv, men jeg klarte bare ikke å dy meg. Hvorfor tillegge seg en filosofi man ikke følger og bryter allerede i andre setning? Hva synes du om din egen skriveleif "diksjon"? Hvorfor deler du ikke opp setningene, avslutter med punktum og starter en ny setning istedenfor å bruke komma som en full sjømann med maskingevær? For er det noe man blir svimmel av så er det nettopp det ...;)
* Long kan sikkert svare for seg selv, men jeg klarte bare ikke å dy meg. Hvorfor tillegge seg en filosofi man ikke følger og bryter allerede i andre setning? Hva synes du om din egen skriveleif "diksjon"? Hvorfor deler du ikke opp setningene, avslutter med punktum og starter en ny setning istedenfor å bruke komma som en full sjømann med maskingevær? For er det noe man blir svimmel av så er det nettopp det ...;)
La oss se fremover sammen! Mitt poeng var at jeg er kildekritisk, så setter pris på en kildehenvisning når noen kommer med info som kan være av interesse for andre. På denne måten kan vi alle se hvor vedkommende har hentet infoen fra. Ha en god uke, snart tall!
Ser ut som den er på veg ned til 20 kroner igjen
Redigert 25.04.2022 kl 09:13
Er det denne mannen som har holdt denne aksjen nede, tatt sin gevinst og stappet halen mellom bena?
Bilfrakt og supersyklus, når alle får dårligere råd? Ikke bare bilisten, men bonden og grave operatøren og alle de andre, hvorfor?
Forde alle disse har gjeld å betjene og varen de skal kjøpe blir dyrere å dyrer.
Investor Peter Hermanrud venter børsfall på opptil 50 prosent
Den erfarne investoren ser starten på et brutalt børsfall om et eller to år. Han advarer ferskinger mot én ting: – Da er det bare spørsmål om tid før du begynner å tape penger så det holder.
https://www.dn.no/bors/fantasyfond/aksjemarkedet/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-venter-borsfall-pa-opptil-50-prosent/2-1-1206023
Bilfrakt og supersyklus, når alle får dårligere råd? Ikke bare bilisten, men bonden og grave operatøren og alle de andre, hvorfor?
Forde alle disse har gjeld å betjene og varen de skal kjøpe blir dyrere å dyrer.
Investor Peter Hermanrud venter børsfall på opptil 50 prosent
Den erfarne investoren ser starten på et brutalt børsfall om et eller to år. Han advarer ferskinger mot én ting: – Da er det bare spørsmål om tid før du begynner å tape penger så det holder.
https://www.dn.no/bors/fantasyfond/aksjemarkedet/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-venter-borsfall-pa-opptil-50-prosent/2-1-1206023
Redigert 25.04.2022 kl 13:42
Det står i artikkelen at bilshippingselskapene Höegh Autoliners og Wallenius Wilhelmsen fortsatt er favoritter. Leste du hele?
ArcticOcean
25.04.2022 kl 14:32
2882
Dersom det er meg du sikter til Mr. Longsitinbulk, så er svaret NEI. Jeg har ikke solgt en eneste aksje. Det som imidlertid forundrer meg er din intensjon med å være aksjonær her dersom du bare er negativ. Det meste faller i dag som du ser, men min tro på denne bransjen forsvinner ikke av den grunn. Jeg har en lengre horisont enn du tydeligvis har. Hermanrud mener at børsen kan falle med 50%. Var det med det vanlige forbeholdet om at det vil skje med 50% sannsynlighet? Har vært med i dette gamet noen tiår og opparbeiet meg endel erfaring. Noen investorer hører jeg på, andre ikke. Jeg sitter i dette papiret fordi jeg er positiv, er man negativ bør man bare stikke halen mellom bena og komme seg ut. Jeg vil garantert ikke være en av de
ArcticOcean
25.04.2022 kl 14:35
2874
NB! Fylte faktisk på med litt mer når den nå er under 27. Jeg snitter meg ned, jeg selger meg ikke ned!
Redigert 25.04.2022 kl 14:38
Samme her, har benyttet muligheten til å fylle på litt ekstra, om det er billig eller dyrt får tiden vise. Som ArticOcean er jeg inne i dette papiret fordi jeg har troen, men har også en noe lengre tidshorisont her. Tolmodighet er en dyd.
Her er det aksjer nok til alle mann, bare å dra ordrene lengst mulig nedover.
Tenker mannen som spår børsen ned 50% selger med begge hender, det bør han gjøre om han selv tror på alt det sprøytet han kommer med i media.
Tenker mannen som spår børsen ned 50% selger med begge hender, det bør han gjøre om han selv tror på alt det sprøytet han kommer med i media.
Redigert 25.04.2022 kl 14:51
ArcticOcean
25.04.2022 kl 14:56
2832
Du mener samme mannen som da han ble spurt om oljeprisen uttalte: "Oljeprisen vil med 50 % sannsynlighet ligge i et prisband mellom 80 og 120 dollar de nærmeste årene". Da har du sikret deg bra vil jeg si. Jeg tror imidlertid med 100% sannsynlighet at kursen i HAUTO er nærmere 100 enn dagens kurs innen 1-2 år. Tar jeg feil får du hodet mitt på et sølvfat.
Tøysebukker som garanterer noe på børs,de sluttet jeg å lytte tilfor 20 år siden.
Det eneste som er sikkert på børs er at intet er sikkert, som du så på aksjekursen i dag
Veldig mange har 25% avkastning i Hauto på noen få måneder, fortsetter ting å stupe ser en fort denne under børs introduksjon kurs
Det eneste som er sikkert på børs er at intet er sikkert, som du så på aksjekursen i dag
Veldig mange har 25% avkastning i Hauto på noen få måneder, fortsetter ting å stupe ser en fort denne under børs introduksjon kurs
Redigert 25.04.2022 kl 16:40
ArcticOcean
25.04.2022 kl 17:23
2730
La du merke til at tidshorisonten min er 1-2 år? La oss nå se da, altså senest innen utgangen av april 2024. I mellomtiden kan kursen gå under 20 kr for min del. Den gjør ikke det skjønner du, men når psykologien plutselig sier at alt skal selges, da hiver enkelte seg på. Tøysebukker, det er de som i ren desperasjon lemper ut aksjer på 25-tallet i dag. Galskap spør du meg, men er nervene i helspenn så er det bedre å selge, slik at marerittene om natta ikke blir for voldsomme. Selskapet tjener penger som gress, og kommer til å gjøre det i årene fremover. I mellomtiden må man tåle disse svingningene eller kaste kortene og bare trade fra time til time. Blir stort sett ikke mer penger av den filosofien.
ArcticOcean
25.04.2022 kl 17:35
2712
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/04/25/7854909/gar-knallhardt-inn-i-bilfrakt
Noen har ihvertfall fremdeles troen på bilfrakt...
Noen har ihvertfall fremdeles troen på bilfrakt...
Tolmodighet vil alltid være nøkkel til suksess i aksjemarkedet, men man må (som ArticOcean sier) mestre å stå i det, når man ikke sover godt om natta må man selge. Jeg er således temmelig sikker på at tallene neste uke blir bra, hvor bra gjenstår å se, men at de knuser fjoråret med god margin er helt sikkert! Vi vil trenge ca 150 bilskip de neste 10 årene, og ca 100 av de skipene må bygges etter 2026, da det er umulig å få tak i slots på et verft i dag før den tid. Tar meg en kaffekopp og setter meg ut i solen. Ha en god ettermiddag!
Da snudde det på Wall Street, så får vi se om det kommer et rekyl på oslo børs i morgen!
Rekyl1
26.04.2022 kl 11:01
2449
Hei folkens, nå er den kun en uke igjen til tallene for 1. kvartal kommer. EBITDA var på MUSD 79 i 4. kvartal etter å ha ligget på MUSD 50 i 3. kvartal. Tenker at vi ser et sted mellom MUSD 110-120 for 1. kvartal. Her får du en aksje som er sterkt underpriset. Det er bare tidsspørsmål før aksjen noteres på Oslo Børs og likviditeten vil da øke. Kurs på 50 kr innen rekkevidde før ferien. Hvor lenge tør du å være ute av denne aksjen?
ArcticOcean
26.04.2022 kl 11:14
2430
Sier meg 100 % enig i ethvert ord i innlegget ditt Rekyl1. Dette er en ekstremt underpriset aksje som ganske snart vil bli kraftig repriset.
Godt å ha deg tilbake igjen Rekyl1, jeg er også svært positiv til Hoegh. De tjener mye penger omdagen. Likevel er jeg litt mer nøktern ift. Q1, ettersom første kvartal ofte pleier å være litt svakere enn Q4. Dette henger sammen med at veldig mange bilfabrikker ønsker å få ut mest mulig volum før nytt år, og derfor øker vanligvis aktiviteten markant. Når det er sagt så skal det legges til at ratene er høyere nå enn i hele Q4, og selskapet tjener sånn sett vesentlig mer penger nå (unit for unit). I tillegg er flåten skrevet ytterligere opp over nyttår da skipene har økt i verdi med ca 20% siden slutten av Q4, noe som også vil spille inn på resultatet. Når man ser på hva det koster å bygge et nytt PCTC skip omdagen så skjønner man at verdiene må skrives opp kraftig. I Kina ligger prisene på nybygg (stor båt 7000-8000RT) på ca MUSD 100-110 mens de i Korea er enda høyere. Det er rekorddyrt å bygge omdagen, og på et år har det økt med omtrent 60% minst. Gleder meg uansett skikkelig til å se tallene neste uke og er spent på hva resultatet blir!