Sissener anbefaler Hoegh Autoliners i dagens Børsintervju
Fra dagens FA (05.04.22):
Opptur i bilfraktmarkedet
Også Höegh Autoliners er en favoritt, delvis som følge av at Salbu venter enn innhenting i bilfraktmarkedet.
– Flere år med fallende bilproduksjon og rekordlave bruktbillagre har skapt en vesentlig oppbygging av etterspørselen etter nye biler, forklarer han.
– Kombinert med tilnærmet null tonnasjevekst de neste årene gir dette meget gode inntjeningsutsikter for bilbefrakterene.
Opptur i bilfraktmarkedet
Også Höegh Autoliners er en favoritt, delvis som følge av at Salbu venter enn innhenting i bilfraktmarkedet.
– Flere år med fallende bilproduksjon og rekordlave bruktbillagre har skapt en vesentlig oppbygging av etterspørselen etter nye biler, forklarer han.
– Kombinert med tilnærmet null tonnasjevekst de neste årene gir dette meget gode inntjeningsutsikter for bilbefrakterene.
StevenG
09.04.2022 kl 08:47
6059
https://www.motor.no/aktuelt/fullstendig-kollaps-i-det-russiske-bilmarkedet/222064
Asia vil ta markedet til europeiske problemer, det vil si lengre frakt og økte rater
Asia vil ta markedet til europeiske problemer, det vil si lengre frakt og økte rater
ArcticOcean
08.04.2022 kl 13:24
6181
Min enkle forklaring på fallet de siste dagene (som jeg tror er høyst sannsynlig) er at enkelte mindre aktører i det korte bildet har hentet ut pengene her for å gå inn i det markedet med flest overskrifter for tiden, nemlig olje, seismikk, rigg og gass. De kommer nok tilbake hit skal du se, så får andre i mellomtiden benytte seg av muligheten til å snappe opp ekstremt billige aksjer. Riktig god helg:-)
Helt enig ArticOcean, derfor mener jeg at PT er det uten tvil HAUTO som har høyest potensial av bilaksjene! God helg :)
Redigert 08.04.2022 kl 13:44
Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
08.04.2022 kl 12:53
6220
Veldig godt analysert LLB. Mye likt det Morten Astrup også nevnte da han forklarte hvorfor han gikk inn i bilfrakt (GCC) Litt merkelig at GCC har doblet seg på børs den korte tiden de har vært notert, mens HAUTO kun er opp 35 prosent i skrivende stund...Fallet vi har sett denne uken har imidlertid kommet på svært tynt volum. Oppsiden er vel nærmere 120 prosent fra dagens nivå, så her er det bare å være tålmodig. Til syvende og sist vil verdiene bli priset inn. Garantert.
Tror Sissener og hans ansatte ser det noen andre ser også, de var jo ute å hadde Hauto som en av 5 favoritter for et par dager tilbake. Kort oppsumert pga.
1. Negativ flåtevekst
2. Rekordlave bruktbillagre og fallenede bilproduskjon, vil føre til en ekstrem etterspørsel (som Sissenere selv var inne på)
3. Bilfabrikkene (særlig i Asia) er desperate og operatørene klarer ikke ta unna de volumene som står klart per i dag, dette gjør at operatørene presser prisene og skuffer inn penger. Det er ingen bedring i sikte, og alt tyder på at dette skal fortsette.
4. Dersom situasjonen bedres utover i 2022 og flere chipper blir tilgjengelig vil dette gå over alle støvelskaft
5. Container har tatt opp det meste av kapasiteten rundt om på verdens verft, og det blir ikke noe særlig med nybygg på bilsiden før i 2025, ergo noen meget spennende år ligger foran oss for PCTC/bilbåt.
1. Negativ flåtevekst
2. Rekordlave bruktbillagre og fallenede bilproduskjon, vil føre til en ekstrem etterspørsel (som Sissenere selv var inne på)
3. Bilfabrikkene (særlig i Asia) er desperate og operatørene klarer ikke ta unna de volumene som står klart per i dag, dette gjør at operatørene presser prisene og skuffer inn penger. Det er ingen bedring i sikte, og alt tyder på at dette skal fortsette.
4. Dersom situasjonen bedres utover i 2022 og flere chipper blir tilgjengelig vil dette gå over alle støvelskaft
5. Container har tatt opp det meste av kapasiteten rundt om på verdens verft, og det blir ikke noe særlig med nybygg på bilsiden før i 2025, ergo noen meget spennende år ligger foran oss for PCTC/bilbåt.
Redigert 08.04.2022 kl 11:56
Du må logge inn for å svare
Fatboy23
08.04.2022 kl 11:52
6269
Noen som har regna på estimat for p/e her? Har prøvd å regna på GCC og der får jeg er estimat på ish 2,7 p/e for 2023. Og det er med kontrakter langt lavere og kortere enn de siste som de har fått. De har jo halvparten av markedsverdien til Hauto ca
ArcticOcean
08.04.2022 kl 11:24
6303
Sissener har kalkulator, så de gutta kjøper når andre er livredde. Noen finner tydeligvis ikke regnemaskinen sin.
Er det Sissener som er sjefs shorter i denne aksjen?
ArticOcean, er enig med deg her altså! Men snart kommer tallene for 1 kvartal, Hoegh tjener penger, masse penger om dagen og det blir spennende å se hva de guirder på. Er også spent på utbytte og hva de sier rundt dette! Aksjen er billig, og kan ikke skjønne annet enn at den skal opp! Ser Uthalden igjen har økt med 6,5K aksjer! Slapp av folkens, ta dere en kopp kaffe og nyt at det er fredag! Ønsker alle aksjonærer en fantastisk helg!
ArcticOcean
07.04.2022 kl 20:42
6484
Noen ganger kan man bli en smule irritert over at markedet ikke klarer å se verdiene i et selskap. Man er rett og slett overbevist om at prisen er feil. Nå er det imidlertid markedet som til syvende og sist bestemmer prisen, men akkurat nå sitter jeg med den samme følelsen som jeg gjorde for drøyt 2 måneder siden. Belships i 12 kr, og en av de mest trofaste aksjonærene over år solgte seg kraftig ned på 12 og 13-tallet.Jeg kjøpte mer, ja jeg var all in. Nå er jeg ute med god gevinst, og er all in i HAUTO. Hvorfor? Verdiene er i realiteten 100% over dagens markedspris, og det vil før eller senere bli priset inn. 60-70 kr i dag er mer riktig kurs enn 28,80. At nedgangen kommer på meget lavt volum taler for seg, det er de små som selger. Synd for de, bra for oss som har muligheten til å kjøpe, og alle som har en billig kalkulator:-)
Redigert 07.04.2022 kl 20:47
Du må logge inn for å svare
Det er ikke så altfor lenge til tallene for 1 kvartal skal presenteres, den 05.05.2022 kommer fasit. Vil tro det kommer noe guiding i forkant av tallene, og kanksje også noe vedrørende utbytte som snart skal begynne å betales ut til aksjonærene! Ser frem til det-
Garantert mindre aktører tror jeg! Om det ikke er noen av de større som vil ha MH inn i styret...
Redigert 06.04.2022 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
fleken
06.04.2022 kl 09:51
6764
Uthalden kjøper men hvem selger? Er det noen av de store som er fornøyde eller er det små aksjonærer som vil ut?
Det er altså helt vilt hvor mye den mannen kjøper! Hver eneste dag fyller han på med aksjer. Har sagt det flere ganger før, men den mannen vet gankse mye om bilmarkedet og driverne bak dette segmentet, så anbefaler folk å følge litt med på han. Noen hinder vil det alltid være på veien, men supersyklusen har startet og den kan omtrent ikke stoppes når man ser nærmere inn i dette markedet. Det er så mye som sier at dette blir superstramt, at jeg ikke kan fatte hvordan dette skal gå! Bilfabrikkene må komme til å overby hverandre for å i det heletatt ha noen sjanse til å få plass fremover.
ArcticOcean
06.04.2022 kl 07:46
6881
Uthalden med kjøp av ytterligere 20K aksjer. Sitter med 741K nå Tror ikke han stopper her...
Struts
05.04.2022 kl 16:34
7014
Innbiller meg du er langt nærmere sannheten enn enkelte "Som både Sa" og fremdeles predikerer svada.
HAUTO er volatil, tradingmessig noenlunde bra (dog uforutsigbar til tider intradag), men viktigst av alt - bunnsolid økonomisk og med snart 100 års historie bak seg - dette er ingen døgnflue eller grønn luftboble!
Nuvel, bare min mening da. Sukk.
HAUTO er volatil, tradingmessig noenlunde bra (dog uforutsigbar til tider intradag), men viktigst av alt - bunnsolid økonomisk og med snart 100 års historie bak seg - dette er ingen døgnflue eller grønn luftboble!
Nuvel, bare min mening da. Sukk.
Selv med færre biler en spådd for 2022 klarer ikke dagens flåte å ta unna i nærheten av de volumene som er per i dag. Det er ventet at 2022 vil ta seg opp utover i i året, og med negativ flåtevekst ville dette bare bli strammere og strammere! Tenk deg i 2023/2024... bare nevener det! Allerede i dag ser vi en spot rate ut av Kina som man aldri har sett maken til, sammenlignet med 1 år tilbake har ratene nærmest tredoblet seg! Dette er bare starten!
Redigert 05.04.2022 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
SomSa
05.04.2022 kl 15:54
7066
Fra før pga mangel på chip ville bilproduksjon falle og senere kom krigen. Dette vil også påvirke fraktmarkedet.
Volvo Cars Cuts 2022 Production Goal on Chip Constraints
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-22/volvo-cars-cuts-2022-production-goal-on-chip-constraints
Russia’s invasion of Ukraine will lower car production by millions of units over two years, S&P says
https://www.cnbc.com/2022/03/16/russian-ukraine-war-to-lower-car-production-by-millions-of-units.html