5PG - følg med nå-big publisering announce in the coming weeks.

SirJohnny
5PG 06.04.2022 kl 14:33 30717

Potensielt meget store triggere de neste ukene. Selskapet prises til knapt 140 millioner - say no more. Denne e-post mottok en aksjonær i går - store ting på gang, her bør man kjenne sin besøkelsestid.
Legg spesielt merke til denne: de vil snart starte kick off for lanseringen i US, men dette vil bli sparket i gang av en stor nyheter som slippes om få uker «The key to starting this activity will be one of the bigger publishing announcements that we intend to make in the coming weeks.»

OTCQB listing – you are correct, we have the listing, but (until now) there has been no activity specifically designed to promote it; this will change in the coming months as we use a variety of channels (including many of Skybound Entertainments channels) to promote the listing and the investment opportunity. The key to starting this activity will be one of the bigger publishing announcements that we intend to make in the coming weeks. Stay tuned, lots more to come on the OTC listing!

On other BYE agreements – there are two important distribution agreements on Before Your Eyes that have been closed recently; as you say, one has now been announced (Netflix) and the second will follow shortly; we are in discussion with the other parties PR team to agree on timing; to be clear the deal has been signed, we are now just waiting to align on the announce timing.

Pipeline – the thing that I am most excited about is the pipeline of publishing and co-publishing opportunities that we are building just now; some really great IP, some great original content and all focused on the best development teams from around the world. This is the part that really transforms the business.
Redigert 16.05.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
tholae
18.05.2022 kl 15:03 7336

Virker ikke som om FA anerkjenner gaming aksjer på lik linje med olje og shipping 🥸
Gullhaugen
18.05.2022 kl 15:31 7271

Tenker at de aksjene som blir kjøpt denne uken ikke kommer på markedet før 4 tallet passeres.
Byggern
18.05.2022 kl 16:14 7171

Fortsetter oppgangen med tosifret % imorgen også montro? :)
Slettet bruker
18.05.2022 kl 16:29 8037

25% opp mandag og 30% opp i dag. Dette før nyheter er sluppet ut, så her kan det være investorer som har noe inside info. Ser ingen grunn til at kursen skal snu ned, her er en stor,stor oppside.
Slettet bruker
19.05.2022 kl 08:52 7500

Blodrødt på børsene, men 5Th PG trosser dette og er langt opp i førhandelen. Jeg er enda mer overbevisst om at her er det noen som vet mer enn andre om hva som kommer.
Piggvar 2
19.05.2022 kl 13:17 7143

For Trygve og co så er det et " tøyseselskap" ja, de har hatt rett ,- men det er nok ferd med å snu.

Fin oppgang i siste dager på fint voum,- men jeg venter meg mye høyere volum og stigende kurs.

Mulig en liten dipp etter en fin oppgang, men det er ikke sikkert. Det kommer an hvilke meldinger som kommer.

Etterhvert så kommer meglerhus og analyser selskapet - og mye mer dekning i media - og ikke nok med det - flere tyngre aktører inn i aksjen.

Vi skal mye høyere - MYE....
Redigert 19.05.2022 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
tholae
19.05.2022 kl 14:17 6965

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk selger nå. Grip alt man klarer å høst godt av det. Vil tro det kommer BIG news imorgen og da vil det gå enda høyere. De som ikke er inne da må stå igjen på perrongen å se toget gå😅
HenrikH
19.05.2022 kl 15:21 6792

Begynner å minne litt om DOF denne trenden. Pump and dump før kvartalsrapport.
Spørs om ikke perrongen er et fint sted å være når toget er på vei utfor stupet....
Sh0ggy
19.05.2022 kl 15:25 6769

Hvor tror vi denne ender idag?
BIF78
19.05.2022 kl 15:40 6673

Ramte salg på 2,30, så turde jeg ikke mere. Jeg synes det er set før i denne aktie, at den køres op, så kommer der ikke nyheder og så falder den igen.

Der er ingen tvivl om, at der er stor potentiale i selskabet, men der skal nyheder og indtjening til. Hvis den fortsætter op, så vil jeg gratulerer dem, der bliver i aktien. Jeg er godt tilfreds med min gevinst og ser lidt an fra sidelinjen den kommende tid.
Slettet bruker
19.05.2022 kl 15:41 6673

Bare å gratulere til de som selger i dag, mye man ikke skal skjønne. Men det er opp til enhver selvsagt. Skulle handle nå på dippen, flere som plages med Nordnet nå?
InFusa
19.05.2022 kl 16:01 6553

De som selger nå billig har ikke skjønt det. Denne aksjen har bare en vei og det er opp. Har holdt fast siden 1.22 og har også hatt den inne tidligere på 0.90. Det som skjer nå er topp! Gleder meg videre nivå 4-6kr
Bighornsteak
19.05.2022 kl 16:17 6486

Nå er det bevegelse på idgaf 😃👍
norsemanGrey
19.05.2022 kl 16:32 6418

Hvor ser du det?
Castornova
19.05.2022 kl 16:35 6390

De selger for å ta gevinst. Det er derfor man kjøper og selger aksjer…
infrarød
19.05.2022 kl 16:38 6375

jøss denne falt ned mot slutten. skikkelig mageplask. minner om det samme mønsteret som alle de andre gangene der 5th går opp på forventinger før ic calls for så å falle tilbake helt til starten. gruer meg til i morgen. hva tenker dere andre.
aklm
19.05.2022 kl 17:12 6258

Gled deg heller over hva som skjer om 1 år.
Bighornsteak
19.05.2022 kl 17:13 6248

norsemanGrey skrev Hvor ser du det?
Må ha vært en feil va inne en snartur så stod det 15.000 var solgt men var borte like etter....
infrarød
19.05.2022 kl 17:19 6217

sånn har jeg sittet og tenkt de siste 2 år
RaoulDukeNukem
19.05.2022 kl 17:25 6182

Kan være jeg som har gått glipp av noe, men i følge "earnings" på Tradingview så har aksjen aldri hatt tilsvarende rally i forkant av kvartalsrapport før, faktisk på langt nær. Med det sagt så kjøpte jeg i dag, så den skal nok ned.
Bongo111
19.05.2022 kl 17:28 6168

Den slår jeg - 4 år for mit vedkommende.
Har aldrig solgt i den periode, kun tilføjet.
Var dog fristet til at tage bare lidt gevinst denne gang, men jeg hænger på, så må vi se.
infrarød
19.05.2022 kl 17:32 6150

hats off. var veldig nære å selge alt men så ombestemte meg i siste liten. denne gangen håper jeg å få igjen for tålmodigheten
Slettet bruker
19.05.2022 kl 18:38 5976

Motstridende det du skriver. Kursen har gått betydelig opp, uten nyheter. Hvordan går kursen om der skulle komme gode nyheter, som vel egentlig er ventet?
Slettet bruker
19.05.2022 kl 18:43 5958

Solgte alt med 50% gev siste dager. Da skyter den fart.. spml er vel mer hva som skjer dersom det gevinstsikres/ingen nyheter kommer.
Bongo111
19.05.2022 kl 19:27 5853

Det kan man håbe, men så skal de nok komme med enten et q1 som overrasker eller nyheder meget snart.
infrarød
19.05.2022 kl 19:31 5829

i morgen har vi fasiten. det får bære eller briste. har faktisk følelsen av at denne gangen er det noe stort som kommer som har forårsaket siste dagers rally. noe mer håndfast.
Myra2
19.05.2022 kl 19:33 5820

Har vært god omsetning i det siste så noe er vel i gjere
BIF78
19.05.2022 kl 19:45 5780

Hvorfor er det modstridende? Aktien har kørt op masse gange uden nyheder, for så at falde tilbage igen til 1 kr. Hvis den skal blive oppe, så skal der nyheder og indtjening i selskabet. Ellers er det bare tom luft.

Jeg kan fint se, at der er potentiale i aktien, jeg er mere i tvivl om der kommer nyheder i morgen. Hvis der ikke gør det, så falder den nok tilbage igen. Måske ikke til 1 kr, men ihvertfald langt ned fra de 2,30, som jeg solgte på. Kommer der nyheder i morgen, så skal jeg nok nå at komme med igen. Luften begyndte jo at sive i eftermiddag.

Bliver spændende at se i morgen. Der har været mange tålmodige aktionær i aktien og jeg kunne godt ønske for dem, at selskabet snart indfrier noget af potentialet.
Piggvar 2
20.05.2022 kl 11:16 5053

Hver enkelt får avgjøre når de selger. Å selge når man er fornøyd og har hatt en positiv avkastning på aksjen(r) er aldri feil.

Selskapet er på riktig vei - selv de mest negative til aksjen må se det !!!!

Jeg er langsiktig i denne - og er langt unna selgern.

Synes denne askjen er spennende både på kort og lang sikt.....

Ja, potensiale er skyhøyt.......
Slettet bruker
20.05.2022 kl 11:53 4954

Blir spennende å se om det kommer noe nytt i kveld fra XPO GAMES.
tholae
23.05.2022 kl 08:46 4024

Uten noen nyheter nå så kan det blir trangt på vei UT døra😢
BIF78
23.05.2022 kl 08:47 4017

Tjek lige anden tråd for nyheder
flingaas
23.05.2022 kl 08:49 4000

COPENHAGEN, May 23rd 2022: 5th Planet Games A/S (OAX: 5PG) is pleased to
announce that ‘Escape Academy’, a video game developed by Los Angeles-based Coin
Crew Games, will be the next release under its ongoing publishing agreement with
Skybound Games Studios Inc.. Following efforts with the acclaimed BAFTA
award-winning ‘Before Your Eyes’ which released in April 2021, Escape Academy is
set for release on June 28th this year for Xbox Game Pass and Xbox Series X|S,
Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, and PC via Steam and the Epic Games
Store.

“This is strong validation of the partnership between Skybound Entertainment and
5th Planet Games,” said Mark Stanger, CEO, 5th Planet Games. “We are really just
at the very beginning. Our expectation is to announce a variety of additional
titles together.”

“This is the exact synergy we were looking for from Skybound’s investment in 5th
Planet Games. I love it when a plan comes together,” said David Alpert, CEO of
Skybound Entertainment.

Escape Academy is the world’s first video game to fully capture the authentic
Escape Room experience.
The team at Coin Crew Games bring together years of experience from their work
with companies such as Disney, Zynga, Mattel, Warner Bros, and Viacom to deliver
an innovative gaming experience that recreates the co-operative experience,
adrenaline rush, and excitement of an authentic escape room from the comfort of
your own home.

With Before Your Eyes already released and Escape Academy announced today, 5th
Planet Games and Skybound Entertainment look forward to making further new title
announcements in the coming weeks.

https://live.euronext.com/en/node/10411616
Slettet bruker
23.05.2022 kl 11:32 3745

5Th Planet Games har gjort en avtale som er gull verdt med Skybound, nyheter om at satsningen er reel har vi sett de siste ukene og det kommer mer- deriblandt den største nyheten som skal fronte noteringen i USA. Slutter aldri å bli overasket angående børsen, men at noen antageligvis selger i småpanikk nå, er rett og slett smått utrolig. Sikkert noen som tar ut gevinst, men her er nok mange nye på børsen som har gått inn i selskapet og selger seg ut grunnet dagens trend. Det tror jeg ikke er lurt vist vi ser litt frem i tid, tenker kursen fort kan være oppe i 4 kr+ rundt fellesferien. Er bare ett velment råd.
Redigert 23.05.2022 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Stockpinegal
23.05.2022 kl 11:36 3715

Jeg fulgte med på youtube sendingen til Skybound, og der viste de gameplay fra dette spillet. De nevnte ikke 5PG, MEN: spillet så bra ut, og det er mulighet for å spille på lag med andre. Escape Room har begynt å få mange følgere, og dette kan være midt i blinken.
Jeg ble positivt overrasket over nyheten, og potensialet er skyhøyt. Krysser alt jeg har for at det kommer nyheter om et Invincible spill også. Da snakker vi kursdrivende nyheter!
tholae
23.05.2022 kl 16:08 3396

Er det firesale nå eller? På en dag med nyhet så går det nedover🙄
Redigert 23.05.2022 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
BIF78
23.05.2022 kl 16:52 3299

Det er vel den gamle buy on rumous, sell on news... Ser ud til nogen vidste noget på forhånd og den blev kørt op. Så er det bare spændende om den skal rigtig langt ned igen.
Bongo111
23.05.2022 kl 20:36 3041

Tvivler stærkt efter q1 samt den nyhed, der kom i dag, hvor de pointerer, at der følger flere inden for de næste par uger.
Forventeligt at den tager sig en puster nyhed eller ej.
Hvis den falder godt tilbage, så er det en fin suppleringsmulighed.
Redigert 23.05.2022 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
aklm
23.05.2022 kl 20:59 2973

Noen som har tenkt over hvorfor Skybound har investert i selskapet ? Regn med at de har lenger horisont enn en dag.
Piggvar 2
25.05.2022 kl 16:03 2267


Kjøp
Logg inn

Tips oss
Nyheter
Børs
Forum
TV
Aksjeanalyse
Academy
Podcast

Lørdag
Gründerintervjuet
Profil
Reportasje
Ukens selskap
Bokanmeldelser
Svenskene viser oss ryggen. Spillaksjene går til himmels
Vi hadde samme utgangspunkt. 20 år senere omsetter den svenske spillindustrien for 25 milliarder kroner og den norske for 360 millioner.
Publisert 6. mars 2021 kl. 17.15
Lesetid: 9 minutter
VI ER ET STØVFNUGG: Den svenske spillbransjen er 70 ganger større enn den norske, målt etter omsetning. Foto: Dreamstime
Lørdag
Andreas Klemsdal
Redaksjonssjef Lørdag
Annonse

Oberstdorf. Vi er best i verden. Ingen slår oss. Therese Johaug knuser Frida Karlsson og Ebba Andersson på 10 kilometer. Dagen etter er det stafett og svenskene håper å kjempe med Norge om stafettgullet. Slik blir det ikke.

«Dette er en mardröm», utbryter ekspertkommentator Anders Blomquist på SVT1.

«Vi tar all skyld», sier Sveriges smøresjef Petter Myhlback til VG.

Medaljestatistikken er som en nyttårstale fra Gro Harlem Brundtland. Norge har elleve gull, åtte sølv og seks bronse. Det er langt ned til Sverige på andreplass, med to gull, to sølv og to bronse.

Nok en gang kan vi slå oss på brystet. Best i verden.

Vel, best i kondomdress, men kanskje ikke best på næringsutvikling.

Svenskene har fått et Equinor innen gaming – dataspill – og mye av utviklingen har skjedd det siste året. Navnet er Embracer Group. Etter en suveren spurt det seneste året er kursen opp over 150 prosent. Børsverdien av selskapet er i dag 100 milliarder svenske kroner. Største eier er Lars Wingefors som nå plutselig er blitt en av Sveriges rikeste.

Men det er flere suksesshistorier. Stillfront Group gjorde firegangeren fra høsten 2019 til høsten 2020. Deretter falt den litt tilbake. Men ikke mer enn at selskapet er priset til 34 milliarder kroner. Og G5 Entertainment er en aksje som har gått mer enn femgangeren det siste året. Børsverdi: 4 milliarder kroner.
HELT SJEF: Sverige er blitt et sentrum for børsnotering av spillselskaper. Storebror Embracer Group er nå verdsatt til 100 milliarder svenske kroner på børs.

I tillegg er det en stor underskog av selskaper som driver med spill, på og utenfor børs.

Smøreteamet i den svenske spillbransjen har gjort jobben sin.

Spillutviklerne i Sverige leverer monstervekst. I 2019 økte omsetningen med 28 prosent, til 25 milliarder kroner. Tallene for 2020 er ikke klare. Næringen er dermed like stor som eksporten av jernmalm og hele papirindustrien, ifølge en rapport fra organisasjonen Dataspelsbranschen.

Hva med Norge? Hvordan ligger vi an i denne stafetten?

Markedsstatistikk fra Virke viser at omsetningen i «selskaper tilknyttet spill» falt fra 400 millioner kroner i 2018 til 366 millioner kroner i 2019.

Den svenske spillindustrien er altså 70 ganger større enn den norske.

Rett over norskegrensen

13 mil fra norskegrensen ligger hovedkontoret for en av de mektigste spillselskapene i verden. Embracer Group har hovedkontor i den svenske småbyidyllen Karlstad.

Svensken Lars Wingefors var bare 16 år da han etablerte selskapet Nordic Games som først satset på videospill gjennom postordresalg. På rekordtid bygget selskapet opp en butikkjede av gamingbutikker i Sverige. I 2000 solgte han selskapet til Gameplay, men nye eiere var ingen stor suksess for Nordic Games. Gameplay forsøkte å bygge en nettbasert side for onlinespill, men uten suksess. I 2001 ble selskapet solgt tilbake til Wingefors for én krone.

Det var ikke flatt jern videre for Wingefors som selv gikk konkurs i 2004. Men han ga ikke opp, og etterhvert begynte pengene å strømme inn med følgende kremmergrep: Usolgte videospill fra giganten Electronic Arts ble kjøpt opp, pakket om i hovedkontoret i Karlstad og solgt internasjonalt. Også gjennom typiske kjeder som Coop, Jula og ICA.

Inntektene gjorde at det etterhvert ble mulig å starte utviklingen av egne spill. Den første suksessen var spillet «We Sing» som inkluderte en dansematte og var laget for Nintendo.

I perioden 2011 til 2018 fulgte en voldsom ekspansjon gjennom oppkjøp av en rekke ulike selskaper i Sverige og andre steder i Europa. Embracer Group ble navnet i 2019. Bare i august 2020 annonserte Embracer syv ulike oppkjøp. Og i november i fjor annonserte de oppkjøp av 11 selskaper. Mens norske medier har konsentrert seg om legen Anders Tegnell har altså svenskene bygget et lokomotiv innen gaming. I dag har Embracer Group hele 58 ulike «studioer» med 5.700 ansatte i 45 land.
20 ÅRS INNSATS: Lars Wingefors har bygget opp det som er blitt til Enforcement Group.

Vi hadde samme utgangspunkt

De nordiske landene stilte helt likt. Finland, Sverige, Norge, Danmark og Island hadde alle ett sentralt dataspillselskap. I Norge het det Funcom.

– Vi stilte likt på startstreken, sier svensken Per Strömbäck. Han er talsperson for den svenske organisasjonen Dataspelsbranschen.

Men bransjene i de ulike landene utviklet seg veldig forskjellig.

– Det man kan si om den norske bransjen er at dere har hatt en kulturpolitikk rundt spill, som har fremmet spill utgitt på norsk. De politiske faktorene har vært viktige. Slikt har vi ikke hatt i Sverige. Her har vi vært mer pluralistiske.

Strömbäck er på skiferie når vi treffer han på mobiltelefon denne uken. Et lite avbrekk må være lov å unne seg når man har tatt en ledende posisjon i det som kan vise seg å bli en av de viktigste næringene for fremtiden.

Han forteller om et økosystem og en struktur rundt Nasdaq i Stockholm som har gjort det attraktivt å gå på børs der. Også utenlandske spillselskaper har søkt notering i Stockholm.

– Vi har investorer som kan spillbransjen. Endel av dem har hatt gevinster i tidligere selskaper og investerer i nye. Videre har vi fått meglerhus som har lært seg bransjen og som kan ta selskaper på børs med riktig prising. I tillegg finnes det rett og slett mye kapital.

– Det er en rekke ulike faktorer som gjør at det nå er et enormt trykk rundt spillaksjer, sier han.

Som et plaster på såret gir han honnør til Norge for å ha avlet frem ett solid spillselskap.

– Funcom var tidlig ute med å gå på børs. Tencent gjorde jo nylig en betydelig investering i Funcom, sier Strömbäck.
Annonse

Vel, det er ikke noe stafettgull vi snakker om her. Etter 15 år på børs slukte den kinesiske spillgiganten Tencent alle aksjene i Funcom for litt over en milliard kroner.

Selskapet ble altså priset til en hundrendedel av det Embracer Group er priset til i dag.

Sverige har over 400 spillutviklingsselskaper, med nesten 10.000 ansatte.

Antallet sysselsatte hadde vokst med 170 prosent på fem år. I Norge er det rundt 300 til 400 ansatte.
EN STORSPILLER: Sverige er i ferd med å ta en posisjon globalt innen dataspill. Foto: Dreamstime

Hvor gikk det galt?

Flaggbærer for norske gaming-ambisjoner har alltid vært Funcom. Selskapet ble etablert av en gjeng ildsjeler i 1993. Det første spillet het «Winter Gold» og ble lansert for nøyaktig 25 år siden. Fra sine opprinnelige lokaler i en kjeller i Munkedamsveien i Oslo vokste selskapet til å bli, ifølge Wikipedia, en av verdens største uavhengige utviklere og utgivere av videospill.

Allerede på begynnelsen av 2000-tallet var Funcom et kjent navn i Norge, med for eksempel gode anmeldelser av spillet Anarchy Online i landets største aviser. I 2005 ble selskapet børsnotert. Og når det gjelder finansnyheter, har selskapet så absolutt levert varene. Finansavisen skrev over 100 artikler om Funcom.
GAME OVER: Age of Conan og The Secret World var to av storsatsningene fra Funcom. Trond Arne Aas ledet selskapet gjennom mange år.

Den norske spillbransjen var i rivende utvikling. «Eksplosiv vekst for norsk spillbransje», kunne VG fortelle i januar 2012.

For første gang var det gjennomført en grundig kartlegging av den norske spillbransjen. Funnene var oppsiktsvekkende, ifølge avisen. Rapporten kunne avsløre at 73 norske selskaper drev med utvikling av dataspill. Disse kunne melde om at flere enn 50 norske spill skulle lanseres. Den norske spillbransjen hadde 775 ansatte, hvorav 353 av disse arbeidet her i Norge. Den samlede omsetningen fra norske utviklere var på litt over 200 millioner kroner.

Undersøkelsen viste også at den norske spillbransjen hadde solide røtter. Mange av selskapene var etablert tidlig på 2000-tallet.

En av forfatterne av denne rapporten var Kristine Jørgensen, som i dag er professor ved Universitetet i Bergen og er ekspert på spillbransjen. Hun mener det går i riktig retning, om enn litt tregt.

– Norsk bransje har hatt en solid vekst og har modnet betraktelig. Profesjonaliseringen har hatt en vesentlig økning og det ser ut til å være en økning i stabile selskaper. I kroner og øre kan veksten se liten ut, men jeg tror at dette er en sannhet med modifikasjoner. Siden vi foreløpig har en liten bransje, påvirkes tallet lett. For eksempel av aktivitet hos Funcom og hvorvidt de har hatt en storutgivelse, sier Jørgensen i dag.

De ti største spillselskapene i Sverige etter omsetning:

1. Mojang (Kjøpt av Microsoft i 2014)

2. Embracer Group

3. King (Midasplayer)

4. Stillfront Group

5. EA Digital Illusions CE

6. Paradox Interactive

7. G5 Entertainment

8. Ubisoft Entertainment Sweden (Massive)

9. Avalanche Studios

10. Starbreeze

Statsrådsprestisje

Jeg spiller dataspill for å koble av – for å tre ut av denne verdenen og inn i en annen. Et sted som stiller andre krav, hvor jeg kan hente krefter og underholdes.

Ordene kommer fra Trine Skei Grande og er innledningen på Regjeringens dataspillstrategi for årene 2020 til 2022 kalt Spillerom. Hun skrev det da hun fortsatt var kultur- og likestillingsminister.

I Norge ble spillutvikling til politikk og trukket frem som et satsningsområdet. Spillerom forklarer hvordan offentlige virkemidler pøses inn i bransjen gjennom tre ulike aktører:

De statlige tilskuddsordningene til dataspill forvaltes av Norsk filminstitutt. Her blir det overført rett i underkant av 25 millioner kroner hvert år. Norsk filminstitutt forvalter også innkjøpsordnin