Hvis A bombe - kursmål: 20,-
Forsvarsekspert om annekteringen:
Nærmere bruk av atomvåpen enn noensinne
Forsker Ståle Ulriksen mener Putin har malt både seg selv og Vesten inn i et hjørne:
Nå må Russland «forsvare» de annekterte områdene med det de har, og vesten kan ikke akseptere det.
– Det er en situasjon vi ikke har vært i før. Russland har sagt at de kan bruke atomvåpen for å forsvare seg.
Så vi er på ukjent territorium nå, sier Ulriksen, som er forsker og lærer på Sjøkrigsskolen.
Skulle dette fryktelige skje, så får vi tidenes nedtur på alle verdens børser, så kan være greit i sitte med kontanter nå…
Nærmere bruk av atomvåpen enn noensinne
Forsker Ståle Ulriksen mener Putin har malt både seg selv og Vesten inn i et hjørne:
Nå må Russland «forsvare» de annekterte områdene med det de har, og vesten kan ikke akseptere det.
– Det er en situasjon vi ikke har vært i før. Russland har sagt at de kan bruke atomvåpen for å forsvare seg.
Så vi er på ukjent territorium nå, sier Ulriksen, som er forsker og lærer på Sjøkrigsskolen.
Skulle dette fryktelige skje, så får vi tidenes nedtur på alle verdens børser, så kan være greit i sitte med kontanter nå…
Redigert 03.10.2022 kl 11:32
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.07.2022 kl 09:27
11228
Her var det ikke mye interesse for at de to største tankrederiene i verden fusjonerer.
Merkelig at Euronav fortsatt er suspendert fra handel mens FRO kan handles som vanlig.
Merkelig at Euronav fortsatt er suspendert fra handel mens FRO kan handles som vanlig.
Fjellbris
11.07.2022 kl 10:01
11378
Mange som sover litt i timen i feriemodus her etter dagens melding, ikke rart de fleste har kursmål 150-160, og ikke lenge til vi ser 3 sifret i FRO igjen. Høsten / vinter og de nærmeste årene kommer til å bli «kanon» i tank, noe Fredriksen for lengst har sett og har posisjonert seg deretter😀 Utrolig at han får til en fusjon med sin største konkurrent, nå i dag også endelig bekreftet👍💰
Redigert 11.07.2022 kl 10:04
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.07.2022 kl 10:18
11329
Euronav ble handlet pretrade i USA før handelen ble gjennåpnet i Belgia. Rakk å lure til meg 1000 aksjer på fredags sluttkurs før markedet våknet.
fattigstakkar
11.07.2022 kl 10:22
11444
Ser at det sammenslåtte selskapet vil flytte hovedkontor fra Bermuda til Kypros. Det bør vel bety at nye FRO kan handles på ASK-konto også, noe som har vært en stor fordel med EURN vs FRO fram til nå.
JTC
11.07.2022 kl 10:32
11495
Okeanis reagerer tilsynelatende veldig positivt på nyheten ihvertfall... Det var jo hyggelig for meg, men litt snodig🙂
Redigert 11.07.2022 kl 10:33
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.07.2022 kl 11:59
11376
Big savings coming
Barstad said: “Frontline believes this transaction will form a powerful combination at an exciting point in the cycle. We are amalgamating a strong operational, technical and commercial platform to enhance shareholder value.”
The companies believe they can achieve cost savings of $60m per year.
This will be a result of the larger fleet allowing for better utilisation through combination voyages, as well as economies of scale driven by synergies from daily operational expenditures, drydockings and special project expenses.
There will also be financial savings, primarily owing to a larger and stronger balance sheet improving the cost of debt.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/fredriksen-excited-by-euronav-deal-that-creates-clear-market-leader-/2-1-1255430
Barstad said: “Frontline believes this transaction will form a powerful combination at an exciting point in the cycle. We are amalgamating a strong operational, technical and commercial platform to enhance shareholder value.”
The companies believe they can achieve cost savings of $60m per year.
This will be a result of the larger fleet allowing for better utilisation through combination voyages, as well as economies of scale driven by synergies from daily operational expenditures, drydockings and special project expenses.
There will also be financial savings, primarily owing to a larger and stronger balance sheet improving the cost of debt.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/fredriksen-excited-by-euronav-deal-that-creates-clear-market-leader-/2-1-1255430
fattigstakkar
11.07.2022 kl 20:42
11150
Rabatten har falt til 3%, logisk nok. Det skuffende er at rabatten reduseres ved at FRO faller, mer enn at EURN stiger.
fattigstakkar
12.07.2022 kl 22:05
10842
Sterk utvikling i dag, og rabatten er nede i 2%. Savery har fortsatt ikke gitt opp kampen, så rabatten er ikke fristende lenger så jeg tok gevinst i dag og kjøper i stedet en litt mindre post i FRO.
https://www.tradewindsnews.com/finance/saverys-controlled-cmb-slams-impossible-plans-for-euronav-frontline-merger/2-1-1256187
https://www.tradewindsnews.com/finance/saverys-controlled-cmb-slams-impossible-plans-for-euronav-frontline-merger/2-1-1256187
Flipper
14.07.2022 kl 12:38
10454
Kalt inn til Nevro Riksen 15 sep polikl iniknink time. Håper da de gir meg, hvor og sted hvor jeg skal optrese med dette nye med som enn ikke utførei Norge ulytryd. ansese minde riskio enn vanlig kigurggi ( unngår mindre risiko for å bli lame på høre side med større skjelvinger enn i dag.)
Wish me luck !
Wish me luck !
Lykke til !!
Masse lykke til. Gjengen på riksen er en dedikert og dyktig gjeng!
fattigstakkar
18.07.2022 kl 11:24
9749
Var alle ute på stop loss i tank før oppturen startet for alvor? Ser bra ut her nå.
Takk som spør😀 Absolutt ikke. Sitter lastet til ripa og sitter så stille som overhodet mulig.
Sonatrach
27.07.2022 kl 14:24
8604
Tank viser styrke nå. VLCC AG - Kina Baltic har styrket seg fra -24K/dag til +10K/dag i løpet av kun noen uker, uten at det har blitt nevneverdig omtalt.
Holseter
27.07.2022 kl 23:25
8380
Vi må ikke glemme at alle de andre skipene til FRO snitter 50k+ i dagensmarked! Aframax (dirty) / LR2 (clean) og Suezmax tjener veldig bra! VLCC kommer seg sterkt også, og skipene med Scrubber tjener fort mye i med dagens spread på nesten 500 USD mellom HFO og LSFO.
fattigstakkar
28.07.2022 kl 18:03
8115
Ratene fortsetter oppover https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2022%20PDB/July%202022/July%2028%2c%202022.pdf?utm_campaign=Poten%20Daily%20Briefing&utm_medium=email&_hsmi=221125481&_hsenc=p2ANqtz--ZiRp_k00A67XrAJUH3o5PeJpYQFC9j2poBe1SiSnnn9mkARHqh_AjOQNMO1JJtXu5L9eGneP7FE9ei5S9AF3iZKQ3qg&utm_content=221125481&utm_source=hs_email
Økte i FRO på duppen tidligere i dag.
Long, sitter du fortsatt ute etter å ha hausset tank i flere måneder?
Økte i FRO på duppen tidligere i dag.
Long, sitter du fortsatt ute etter å ha hausset tank i flere måneder?
nucleus
28.07.2022 kl 18:59
8226
En kan jo lure på tankegangen, når vlcc er lavere på fraktrater en suezmax og aframax. Større volym iforhold til frakt..på vlcc.
Tøff
01.08.2022 kl 08:40
7669
01.08.2022 08:21:08
SHIPPING: DNB MARKETS OPPGRADERER FLERE TANKAKSJER
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets ser betydelig oppsidepotensial i flere tankaksjer, og mener vendepunktet i sektoren ser ut til å nærme seg. I en analyse søndag oppgraderes flere aksjer i sektoren til kjøp.
Den impliserte verdien av en VLCC i Frontline eller DHT i første halvår av 2022 hadde den største rabatten mot nybyggpriser siden 2018, skriver meglerhuset, som indikerer latent oppside når ratene henter seg inn og verdsettelsen er støttet av positiv inntjening.
Meglerhuset peker videre på det lave forholdet mellom ordreboken av nye skip sammenlignet med dagens flåte, som er på 5,1 prosent for råoljetankskip og 4,7 prosent for produkttankskip, med en gjennomsnittlig flåtealder på henholdsvis 11,3 og 12,1 år. Samtidig venter DNB Markets en etterspørselsvekst for produkttankskip på 3,8 prosent årlig i perioden 2022-2025.
Oversikt over anbefalinger:
Aksje Anbefaling (tidligere) Kursmål (tidligere)
DHT Holdings Kjøp (hold) USD 9,9 (5,7)
Euronav Kjøp (hold) USD 20,2 (10,9)
Frontline Kjøp (hold) 140 (97)
Hunter Group Hold 3,7
Scorpio Tankers Kjøp USD 49,2 (42,1)
Teekay Tankers Kjøp (hold) USD 31,1 (16,5)
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© DNB
SHIPPING: DNB MARKETS OPPGRADERER FLERE TANKAKSJER
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets ser betydelig oppsidepotensial i flere tankaksjer, og mener vendepunktet i sektoren ser ut til å nærme seg. I en analyse søndag oppgraderes flere aksjer i sektoren til kjøp.
Den impliserte verdien av en VLCC i Frontline eller DHT i første halvår av 2022 hadde den største rabatten mot nybyggpriser siden 2018, skriver meglerhuset, som indikerer latent oppside når ratene henter seg inn og verdsettelsen er støttet av positiv inntjening.
Meglerhuset peker videre på det lave forholdet mellom ordreboken av nye skip sammenlignet med dagens flåte, som er på 5,1 prosent for råoljetankskip og 4,7 prosent for produkttankskip, med en gjennomsnittlig flåtealder på henholdsvis 11,3 og 12,1 år. Samtidig venter DNB Markets en etterspørselsvekst for produkttankskip på 3,8 prosent årlig i perioden 2022-2025.
Oversikt over anbefalinger:
Aksje Anbefaling (tidligere) Kursmål (tidligere)
DHT Holdings Kjøp (hold) USD 9,9 (5,7)
Euronav Kjøp (hold) USD 20,2 (10,9)
Frontline Kjøp (hold) 140 (97)
Hunter Group Hold 3,7
Scorpio Tankers Kjøp USD 49,2 (42,1)
Teekay Tankers Kjøp (hold) USD 31,1 (16,5)
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© DNB
Tøff
01.08.2022 kl 09:51
7553
En skal kanskje ikke snakke for mye om tekniske signaler på et forum som dette, men motstanden i underkant av 95 ser i dag ut til å være brutt på høyt volum. Forsøk for noen dager siden ble mislykket med kraftig nedsalg. Basert på en kursgraf med stolpediagram, ser vi også en OHS-formasjon med halslinje 95. Kursmålet på kort sikt kan være såpass høyt som 110. Og da snakker vi kort sikt.
Kroner 140 var spenstig.Hvor lang tid tar det?
Tøff
01.08.2022 kl 14:27
7218
Ja, 140 er spenstig. Det skjer vel neppe før FRO årlig tjener 20-30 kroner pr. aksje. Men aksjekurs går før ratene. Tror 140 blir mulig i 2023.
Det er bare å ta tiden til hjelp for de som er langsiktige her.
Da ble det Frontline igjen på Fuglen. Nå er det noen måneder siden sist.Vi satser på Suksess.
Tøff
01.08.2022 kl 16:29
7075
01.08.2022 13:05:28
Kommentar: Shippingsektoren stiger på oslo børs mandag
Oslo (Infront TDN Direkt): Shippingsektoren utmerker seg positivt på Oslo Børs mandag, som handler på linje med europeiske børser med moderat oppgang.
Shippingsektoren på Oslo Børs fortsetter forrige måneds gode utvikling og stiger 2,0 prosent mandag, der Frontline leder an med en oppgang på 5,0 prosent. DNB Markets skriver i en analyse søndag at med deres antagelse om fortsatt tankmarkedsbedring i andre halvår ser de nå betydelig oppsidepotensial for mange av aksjene de har dekning på. Frontline oppgraderes til kjøp med kursmål på 140 kroner, mens aksjen omsettes for 96,4 kroner mandag.
Clarksons Platou Securities påpeker i en oppdatering mandag at VLCCer gjorde comeback i juli med inntjening på 30.000 dollar pr dag for nye øko-skip og nesten 20.000 dollar pr dag for eldre, ikke-øko-skip. Dette er en økning på 130 prosent fra forrige måned.
"Oljeprisene var ned mens tankratene var høyere, noe som bare kan tyde på at mer laster strømmer rundt til fordel for tankskipene. Forrige uke nådde amerikansk råoljeeksport et nytt høynivå, og mer av denne oljen fraktes lengre avstander til Kina, noe som øker VLCC-inntjeningen", skriver Clarksons Platou.
Selv om shippingaksjene har klart seg bra så langt i år, ser Clarksons Platou fortsatt positive utsikter for sektoren.
"Resesjonsrisikoen i skipsfarten er mindre bekymringsfull enn tidligere på grunn av redusert flåtevekst. Kina fortsetter å være en kilde til håp for den maritime industrien, og infrastrukturrelatert vekst kan ta seg opp i det kommende året. Videre har oppadgående press på prisingen av nybygg, brukte skip og, til syvende og sist, rederienes netto eiendelsverdier, vært en viktig driver for aksjeutviklingen", skriver meglerhuset.
Kommentar: Shippingsektoren stiger på oslo børs mandag
Oslo (Infront TDN Direkt): Shippingsektoren utmerker seg positivt på Oslo Børs mandag, som handler på linje med europeiske børser med moderat oppgang.
Shippingsektoren på Oslo Børs fortsetter forrige måneds gode utvikling og stiger 2,0 prosent mandag, der Frontline leder an med en oppgang på 5,0 prosent. DNB Markets skriver i en analyse søndag at med deres antagelse om fortsatt tankmarkedsbedring i andre halvår ser de nå betydelig oppsidepotensial for mange av aksjene de har dekning på. Frontline oppgraderes til kjøp med kursmål på 140 kroner, mens aksjen omsettes for 96,4 kroner mandag.
Clarksons Platou Securities påpeker i en oppdatering mandag at VLCCer gjorde comeback i juli med inntjening på 30.000 dollar pr dag for nye øko-skip og nesten 20.000 dollar pr dag for eldre, ikke-øko-skip. Dette er en økning på 130 prosent fra forrige måned.
"Oljeprisene var ned mens tankratene var høyere, noe som bare kan tyde på at mer laster strømmer rundt til fordel for tankskipene. Forrige uke nådde amerikansk råoljeeksport et nytt høynivå, og mer av denne oljen fraktes lengre avstander til Kina, noe som øker VLCC-inntjeningen", skriver Clarksons Platou.
Selv om shippingaksjene har klart seg bra så langt i år, ser Clarksons Platou fortsatt positive utsikter for sektoren.
"Resesjonsrisikoen i skipsfarten er mindre bekymringsfull enn tidligere på grunn av redusert flåtevekst. Kina fortsetter å være en kilde til håp for den maritime industrien, og infrastrukturrelatert vekst kan ta seg opp i det kommende året. Videre har oppadgående press på prisingen av nybygg, brukte skip og, til syvende og sist, rederienes netto eiendelsverdier, vært en viktig driver for aksjeutviklingen", skriver meglerhuset.
Glimrende tøff. Frontline fortsetter Festen i USA,og er Nå 10.12 dollar.
Analytiker I DnB Jørgen Lian tar inn Frontline I månedsporteføljen til DNB.Det er vel mange som følger den også.
Slutt I after hours 10.23 so. Er 99.12.
Slutt I after hours 10.23 so. Er 99.12.
Redigert 02.08.2022 kl 09:07
Du må logge inn for å svare
Så dukket det opp en artic analytiker på Fa som prater om shipping aksjene.
Det nærmer seg nå den magiske 100 kroningen på fro kursen tror Diamanten.
Den ryker idag er mitt håp.
!Det hadde vært utmerket med en overraskelse på Opec+ møte 3 august.
Det nærmer seg nå den magiske 100 kroningen på fro kursen tror Diamanten.
Den ryker idag er mitt håp.
!Det hadde vært utmerket med en overraskelse på Opec+ møte 3 august.
Redigert 02.08.2022 kl 09:17
Du må logge inn for å svare
Hysj Vær stille,nå kommer Frontline over 100 kroner. Det er rett før 100 merket ryker Nå.
Der Kom Kongen av Tankfart Frontline opp Over 100 Kroners Merket.
By By 99.99.
By By 99.99.
Redigert 02.08.2022 kl 11:17
Du må logge inn for å svare
PR 15.0722 Share sold short 8.24 millioner aksjer i Frontline. I USA.
Redigert 02.08.2022 kl 11:35
Du må logge inn for å svare
lisleby
06.08.2022 kl 19:00
6342
Vet ikke om det er omtalt her, men jeg anbefaler å høre på webcast Euronav 2q. Meget spennende også i etterfølgende spørrerunde. De er svært optimistiske til markedet fremover, viser til et marked de mener ligner litt om 2005 (!) Viser til at det er inngått 3 års kontrakter på over 38.000 dollar/dag.
ks1977
06.08.2022 kl 22:02
9539
Kan vel kalle de "svært optimistiske" ja, og at de siste 2-3 ukene var materielt sterkere enn hva de ga uttrykk for i Q3-rapporten (Q3-tallene var jo ikke videre spennende, men de hadde hatt en del backhauls og sa at ratene var mer enn dobbel siste 2-3 uker).
De sa dessverre ingenting om alder (vintage, modern, ECO) eller drivstoff (VLSFO, scrubber) for 3 års TC på 38k. Det hadde vært interessant å vite.
De sa dessverre ingenting om alder (vintage, modern, ECO) eller drivstoff (VLSFO, scrubber) for 3 års TC på 38k. Det hadde vært interessant å vite.
Torine
11.08.2022 kl 14:17
8908
Bloomberg 10. august 2022 kl. 19:24 CEST
Oil Tanker Freight Rates From US to Europe Soar to Two-Year High.
Daily earnings are near highest since early in the pandemic
Geopolitical factors have reduced vessel availability
Shipping costs for mid-size oil tankers from the US Gulf to Europe are near the highest levels since early in the pandemic, due to changes in trade flows amid Russia’s war in Ukraine and fewer available ships globally.
Daily earnings for Aframax vessels sailing from the US Gulf to northwest Europe have soared to almost $57,000 this week -- more than 12 times the level at the start of the year -- according to data from the Baltic Exchange. The tankers typically haul about 600,000 barrels of crude.
This followed a surge in rates for Aframaxes crossing the Mediterranean in late July, as traders raced to secure tankers when Libya resumed exports following months of halt at several key ports.
Oil Tanker Freight Rates From US to Europe Soar to Two-Year High.
Daily earnings are near highest since early in the pandemic
Geopolitical factors have reduced vessel availability
Shipping costs for mid-size oil tankers from the US Gulf to Europe are near the highest levels since early in the pandemic, due to changes in trade flows amid Russia’s war in Ukraine and fewer available ships globally.
Daily earnings for Aframax vessels sailing from the US Gulf to northwest Europe have soared to almost $57,000 this week -- more than 12 times the level at the start of the year -- according to data from the Baltic Exchange. The tankers typically haul about 600,000 barrels of crude.
This followed a surge in rates for Aframaxes crossing the Mediterranean in late July, as traders raced to secure tankers when Libya resumed exports following months of halt at several key ports.
Hornelen
11.08.2022 kl 22:11
8829
Nå begynner også aksjen å svinge seg opp. Høyeste kurs på lang tid var 120 intradrag 20. april 2020, Ser ut for at vi snart vil passere dette, Hvis VLCC ratene også øker, vil aksjen doble seg. Det er også 4 nye VLCCs-er som leveres i år. Kan se ut for at Fredriksen igjen har hatt teff for markedsutviklingen i tank. Kommer det også signaler om utbytte, vil dette bli et uvanlig hyggelig aksjeeie. I tillegg kommer sammenslåingen med Euronav. Dette vil medføre en markedsverdi på selskapet som fort kan nærme seg 10 billion usd. Alle middels og store fond vil da kjøpe aksjen. Konklusjon: Ser ingen aksjer med bedre utviklingen de neste 6 - 12 mndr.
Redigert 11.08.2022 kl 23:13
Du må logge inn for å svare
nucleus
11.08.2022 kl 22:17
8864
At mr "big John" er en dyktig strategi mann, er uten tvil. Er jo gode grunner til at Frontline ligger over de andre selskaper i verdivurderinger på markedet. Sammenføyning med Euronav er neppe noen tilfeldighet heller. Karln veit bransjen og tenker langsiktig fremover. Noe vi aksjenærer kan glede oss over, når rater kommer pånytt. Kun prat om tid.
Gulltider
12.08.2022 kl 14:15
8694
Fearnley er ute og øker kursmålene til tankrederiene. I Hafnia øker de til NOK 55 (39), i Frontline til NOK 130 (110).
Gulltider
15.08.2022 kl 23:48
8306
– Moroa har bare så vidt begynt
Tankaksjer har gått som en kule på børsen i år, men Clarksons-analytiker Frode Mørkedal mener at man fortsatt bare står i startgropen. Han tror at investorene vil ha mest å hente i typiske utbytteaksjer.
Tankaksjer har gått som en kule på børsen i år, men Clarksons-analytiker Frode Mørkedal mener at man fortsatt bare står i startgropen. Han tror at investorene vil ha mest å hente i typiske utbytteaksjer.
Ulogisk
16.08.2022 kl 07:43
8115
Frontline-Tank:
Enig,tror det kommer en jevn stigning utover høsten og vinteren og inn i 2023-Utbytte er spådd til 8% i 2023-Høyere etterspørsel,mindre nybygg,oljepris og høyere rater pluss utbytte-Kursen bør stige fra dagens nivåer til nærmere 130,- for Frontline.Håper at vi får litt dra hjelp av markedet også.
Bull:Frontline
Enig,tror det kommer en jevn stigning utover høsten og vinteren og inn i 2023-Utbytte er spådd til 8% i 2023-Høyere etterspørsel,mindre nybygg,oljepris og høyere rater pluss utbytte-Kursen bør stige fra dagens nivåer til nærmere 130,- for Frontline.Håper at vi får litt dra hjelp av markedet også.
Bull:Frontline