Kursmål 1,6 - Hvorfor?

solid1
PNOR 07.04.2022 kl 12:24 60774


De fleste vet at selskapet produserer godt og tjener rimelig bra. Kursmålet i dag er likevel 40 øre lavere enn flere tidligere kursmål. Dette selv med øket produksjon og øket oljepris.

Et “normalt“ kursmål, uten koronanister, korrupsjonsanklager, flytting og avventing på nyheter ville nok ligget rundt kr 3.-. Med fremtids-utsikter gjerne mer, my mer.
Pnor har planer om utvidelse ved oppkjøp helt opp til 30 000 bopd på sikt, men har bare på egne felt et utvidelsespotensiale helt opp til 12 000. Produksjon i dag er i underkant av 4000, og da prater man om en tredobling av produksjon uten nye oppkjøp.

Denne måned blir oppgjør til PEN gjennomført med bakgrunn i avtale inngått når aksjen lå betydelig høyere enn i dag. Registrerer den tvil enkelte har ved at det utstedes om lag 90 million nye aksjer. Vet ikke, men det ligger mulig en åpning i avtalen mellom Pen og Pnor om at Pnor kan gjøre et tilbakekjøp av disse aksjene til en fast pris som gjerne kan ligge både 5, 10 og 15 % over dagens kurs. (tom Emi-kursen var jo satt til kr 1,10.)
Avtalen kostet oss om lag 90 mill, men har også et produksjons-potensiale på 5000 bopd. Her ligger dermed mer i nytt potensiale enn hele dagens produksjon i Pnor.

Har naturligvis også registrert den usikkerhet som ligger i korrupsjonsanklager mot enkeltpersoner. Her vet vi at våre to venner handler Pnor aksjer, og det kunne de ikke gjort dersom Pnor på noen måte var involvert i saken.

Av ukjent årsak selger Eng-gruppen (Luxembourg) seg ned. Ellers er det i dag knapt 20 % aksjer som besittes under topp 50.
Skal ikke anbefale noen til verken å kjøpe eller å selge, men ettersom Pnor trådene tydeligvis har fått mange nye deltagere, håper jeg en oppdatering kan være av interesse.
Mandag forventes også en produksjonsoppdatering fra selskapet.
Tar med (under) et tidligere innlegg skrevet av meg selv, og ønsker både nye og gamle aksjonærer lykke til.

-------
Man kan tolke en sak på mange måter.
Knut(sen) og Ludvigsen er ikke innsidere i selskapet Pnor lenger.

Dersom de to satt med informasjon som sier at selskapet var involvert i saken mot de to, ville de begge likevel sittet med innside-informasjon selv om de var borte fra selskapets liste.
Vi har alle registrert i debattene at Knut (sen) og Ludvigsen både kjøper og selger litt.

De har (tydeligvis?) ikke mulighet til å gå ut offentlig med sin versjon om hva saken opprinnelig gjelder.
Det de to etter min oppfatning imidlertid har gjort ved sine kjøp og salg, er å bekrefte at Pnor ikke er involvert.
(Også bekreftet av Økokrim)
De to kunne ikke handlet i Pnor med innside-informasjon dersom selskapet var involvert.

Mye negativ skriving om at de to både kjøper og selger, men det kan være en smart måte å formidle kunnskap på.
Selskapet PetroNor er ikke involvert, og da sitter man heller ikke med innside-informasjon om selskapet.
Psychodad
10.04.2022 kl 23:39 3955

Jeg tror iallefall at toget gjør et hopp i morgen om de legger fram produksjonstall. Kjøpte ca 100k ekstra på fredag, og håper stuntet kan gi litt avkastning i morgen🙂
Aldara
11.04.2022 kl 07:03 3890

Selskapet Petronor har ikke status som siktet i saken!
Nybegynner2
11.04.2022 kl 07:05 3908

Dette var dårlige nyheter. Nå som jeg anså at aksjen hadde gått et positiv momentum, så kommer det mer om korrupsjon, og da mot styreleder. Dette vil ingen ende ta. Skulle det komme noe positivt på produksjonsoppdatering så vil korrupsjonsanklagene skygge for alt. Denne så jeg ikke komme. Ser vi på historien så var det styreleder som gjennom Petromal fundet kjøper av Kongo lisens, hvor Knut og Gerhard representerte den andre 50%. Er ikke så engstelig for at selskapet mister kongo lisens, men det kan bli en vesentlig bot, og når også US er inne i saken da har alvorlighetsgraden gått opp. Da skal vel kursen ned på 0,7-0,8 ish.
Fogge
11.04.2022 kl 07:06 3894

Aii, dette styrker ikke saken. Må si jeg er lettet over å være ute av denne aksjen når jeg leser dette.
Tricky
11.04.2022 kl 07:08 3890

Det kan godt være, men både ledelsestop samt styreleder ( betydellig aksjonære også) unner etterforskning. Ser ikke godt ut, kommer til å påvirke kursen desværre.
E Desperados
11.04.2022 kl 07:13 3846

Ikke bra dette nei. Blir ikke ferdig med denne saken med det første, dessverre. Det eneste positive vi kan trekke ut av saken er at 4 måneder etter at Økokrim hadde razzia så er fortsatt "As previously announced, no charges have been brought against PetroNor nor any of its Group companies" gjeldende. Petronor eier jo 70% av Hemla African Holding, så tar det for gitt at det ikke er noen siktelser der heller.

Litt usikker på hvor mye mer risiko som kan prises inn i denne aksjen, men skal vel ned 2-sifret antall prosent igjen idag.
klaesp
11.04.2022 kl 07:13 3841

Hadde planer om å kjøpe en lyttepost i forrige uke, etter å ha vært ute av aksjen i en lengre periode, men kjøpte en annen aksje. Litt flaks og tilfeldig .. Med denne oppdatering er jeg ganske sikker på at markedet har "fått nok"..
hofa
11.04.2022 kl 07:26 3742

Tror ikke det vil påvirke kursen ret meget, idet de nervøse og ængsteligste aktionærer allerede er ude. Positivt for kursen er det dog ikke uanset produktion.
E Desperados
11.04.2022 kl 07:27 3803

Det ironiske oppi det hele er vel at om selskapet melder at alle videre vekstplaner skrinlegges, 100% av overskuddet fra eksisterende produksjon vil betales ut som utbytte og så vil firmaet avvikles så vil aksjekursen hoppe betraktelig.
evetjo
11.04.2022 kl 07:27 3811

Bot bryr jeg meg ikke siden selskapet eller døtre ikke er involvert. Det at Eyas evt. får noen millioner i bot blir vel son piss i havet å regne.
smaa
11.04.2022 kl 07:27 3808

Dette var triste greier, trodde jeg satt i et seriøst selskap, men mange kjeltringer her tydeligvis. Hjelper ikke å tjene penger her, kanskje burde de nå dele ut et klekkelig utbytte til sine trofaste eiere. Hva sier Fluefiskeren og de to andre som er blitt mer eller mindre borte fra forumet. Har vi ingen krav eller rettigheter?
kimmarn
11.04.2022 kl 07:44 3722

Selvsagt ikke noe gøy, men dette er jo bare enda en bekreftelse på at selskapet selv ikke er involvert. Og det er etter at de har etterforsket i ca fire måneder til etter at det ble kjent.
E Desperados
11.04.2022 kl 07:47 3683

Ja. Vi er 4 mnd inn i etterforskningen og det er amerikanske og ikke afrikanske myndigheter som kobles inn.
kimmarn
11.04.2022 kl 07:54 3679

Kan ikke så mye om slik, men han er jo amerikansk statsborger, så da er det vel naturlig at han blir etterforsket der.
Aldara
11.04.2022 kl 07:55 3708

Da er det også bekreftet av amerikanske myndigheter at firmaet Petronor ikke har status som siktet! Merk dere det!
Dopey
11.04.2022 kl 08:02 3696

Fortsatt ingen siktelse mot Pnor og Eyaz var vel heller ikke med i anskaffelsen av Kongo Lisensen om jeg ikke tar feil. Endrer ikke dette litt på «worst case scenario» da det nå virker som at dette omhandler noe helt annet? 🤔
E Desperados
11.04.2022 kl 08:03 3694

Frykten til en del er jo at saken skal ende i Afrika og ramme vår lisens. Selv om dagens oppdatering ikke var positiv så virker det mer og mer sannsynlig at en evt dom vil ramme privatpersoner og ikke PNOR.
512tr
11.04.2022 kl 08:05 3689

At Eyas er under etterforskning burde ikke komme som en "bombe", PNOR har for lenge siden uttalt/advart at flere i PNOR kunne bli mistenkt.
Det er da ikke noen overraskelse at det er nettopp ' Eyas Alhomouz de da tenkte på.

Det var Søvold, Ludvigsen med Eyas i bakgrunnen, som var involvert i forhandlingene av PNGF Sud lisensene i 2016.
oivindl
11.04.2022 kl 08:14 3671

Nøkternt sett burde det ikke bety så mye om det er to eller tre involverte personer, så lenge det dreier seg om de samme forholdene.
På den annen side betyr det nok at saken mot Søvold og Ludvigsen er styrket om de nå utvider siktelsen for de samme forholdene.

På den positive siden, som flere har nevnt, så er selskapet fortsatt ikke under mistanke direkte.
Konjagi
11.04.2022 kl 08:22 3629

Positivt at selskapet fortsatt ikke er siktet, men dessverre vil saken prege selskapets aksjekurs og renommé i lang tid.
Gjør det ikke bedre at amerikanske korrupsjonsmyndigheter nå er involvert i etterforskningen.
Fogge
11.04.2022 kl 08:28 3601

Dette styrker troverdigheten til artikkelen i AI, nå som alle tre i Hemla er under etterforskning. Spent på hva som dukker opp i media de neste dagene, med en brikke til på plass, er det lettere å gjøre litt gravejournalistikk. https://opencorporates.com/companies/cy/HE368424
512tr
11.04.2022 kl 08:35 3568

PNOR er ikke under mistanke og vil heller ikke bli mistenkt, PNOR eksisterte ikke da de mistenkte forholdene fant sted.

Problemet er bare at PNOR's aksjeandel i Hemla African Holding AS kan bli redusert og i verste fall bli verdiløs.
E Desperados
11.04.2022 kl 08:47 3536

Skal ikke si jeg har stålkontroll på dette, men PNOR sin eierandel i HAH er på over 70%, det vil vel kvalifisere til at HAH er inkludert i "ingen mistanke til group companies". Ikke at det utelukker fremtidig involvering forsåvidt.

Vi må også huske på at Knut kjøpte 1,5M aksjer nå nylig (etter å ha solgt først). Han vet jo utmerket godt hva som har skjedd og hadde neppe kjøpt om han mente det var risiko for at man ville miste lisensen.
Redigert 11.04.2022 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
512tr
11.04.2022 kl 09:12 3456

Hemla African Holding AS har som juridisk enhet kanskje heller ikke gjort noe galt, men de eier igjen 84,15% av av det Kongolesiske selskapet Hemla E&P Congo S.A. som formelt sitter på 20% av PNGF Sud lisensene.

Hemla E&P Congo S.A er mest sannsynlig under etterforskning, men da fra Kongolesiske myndigheter, og Økokrim og DOJ etterforsker Søvold/Ludvigsen og Eyas etter anmodning fra Kongo, siden de er norske og amerikansk statsborgere og ikke bosatt i Kongo.
Redigert 11.04.2022 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
11.04.2022 kl 10:13 3247

Imponerende å se hvor sterk fornektelsen kan være - blir spennende å se hvor langt ned kursen må gå før realitetene slår inn ...
Moderat støtte ved 85øre, ryker den så kan det bli stygt - ser vi 50 øringen innen utgangen av måneden?
Redigert 11.04.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
pelo
11.04.2022 kl 10:41 3182

Undskyld 512tr, men hvorledes når du frem til dette.. ?

Hemla E&P Congo S.A er mest sannsynlig under etterforskning, men da fra Kongolesiske myndigheter, og Økokrim og DOJ etterforsker Søvold/Ludvigsen og Eyas etter anmodning fra Kongo, siden de er norske og amerikansk statsborgere og ikke bosatt i Kongo.
solid1
11.04.2022 kl 11:06 3156


Vet naturligvis ikke, men hele etterforskningen kan tyde på at dette kan være en såkalt «varslingssak» fra en tidligere byråkratisk «støttespiller» fra Norge som allerede har tapt saker mot Knut og Ludvigsen i retten.

Det er tydeligvis ikke Kongo som har kommet med noen anmodning om hjelp fra US, men Økokrim i Norge.

Uansett uheldig oppdatering. Vi ventet jo en oppdatering om produksjon i dag, men får en oppdatering om korrupsjonssaken.

Har et rimelig stort papirtap i dag og håper på en snarlig avklaring av krim-saken.
Gjerne også en trøstende produksjonsoppdatering.
Lykke til.
Konjagi
11.04.2022 kl 11:06 3256

Riskokken koker igjen. Helt ufattelig hvor sterkt behov du har for å stikke kniv og vri?
rischioso
11.04.2022 kl 11:20 3191

Det er jo ikke jeg som er årsaken til nedgangen - jeg bare kommenterer utviklingen. Normalt sett så skulle jo ting ha blitt bedre etter så lang ettforskning legger vi menighetens bagatellisering til grunn, men nei da - etterforskning bare utvides og det på alle fronter og det virker å bekrefte ingen røyk uten ild hvor det da som oftest blir enda verre før det kan bli bedre ...
cinet
11.04.2022 kl 11:22 3206

Richotto er nok dessverre inne på noe … dette vil ta lang tid og ri selskapet som en mare . ØkokrimDN : «Økokrim er kjent med innholdet av børsmeldingen, og har ikke ytterligere kommentarer. Etterforskningen pågår. Det er mye informasjon som er innhentet – og som fortsatt skal fremskaffes – både i Norge og utlandet. Det vil nok derfor gå noe tid før det kan konkluderes.«
E Desperados
11.04.2022 kl 11:26 3174

Gjentar igjen at jeg ikke er skråsikker her da konsernregnskap ikke er en del av min økonomiske master, men trodde virkelig at selskaper hvor man hadde over 51% direkte eller indirekte eierandel var som "group company" å regne. Og 70% eierandel i HAH som igjen eier 84,15% i Hemla EP Congo gir jo over 51% indirekte eierandel i Hemla EP Congo.
pelo
11.04.2022 kl 11:33 3143

For n'te gang - det der er interessant er, hvorvidt Congo's myndigheder er involveret i denne sag ?
I forventning om, at det endnu engang er Kostveit, der ligger bag anklagen, så ved vi jo, at han har tabt denne 2 gange i Congo, så hvad er sandsynligheden for, at Congo tager denne sag op igen ?
Forbliver det en norsk (og nu amerikansk) sag, så kan alle 3 anklagede meget vel findes skyldige iht. respektive norsk/amerikansk retssystem og idømmes boder, men her vil PNOR aldrig komme under anklage - og på ingen måder risikere at miste nogen licens.
512tr
11.04.2022 kl 11:40 3115

PNOR har flere ganger opplyst at de har kjøpt Symero’s 29,293% andel av Hemla Africa Holding AS og dermed eier 100% av Hemla Africa Holding AS, dette oppkjøpet ble gjort for ca. et år siden.
Denne transaksjonen økte PNOR's indirekte eierandel i PNGF Sud, fra 10.5% to 16.83%.

“Symero transaction.
In February 2021, the Company announced that its net indirect interest in the PNGF Sud licenses in the Republic of Congo increased from 10.5% to 16.83% following the acquisition of 29.293% of the shares of Hemla Africa Holding AS (the majority shareholder of HEPCO) from Symero Ltd. (the "Symero Transaction") for a consideration of USD 18 million paid in-kind through issuance of new shares in PetroNor in conjunction with a private placement completed in the first half of 2021. Symero is a company owned by NOR Energy AS, which in turn is controlled by former CEO of PetroNor, Knut Søvold, and former Director of PetroNor, Gerhard Ludvigsen, and therefore the Symero Transaction was considered a related party transaction at the time of completion, and as such was subject to the approval by the shareholders of the Company by ordinary resolution at an extraordinary general meeting of the Company.”


Men, ifølge Brønnøysund registrene er ikke denne transaksjonen meldt inn til Brønnøysund registrene, eller den er ikke gjennomført.
Noen som har en forklaring på hva som har skjedd/skjer her?

https://www.proff.no/roller/hemla-africa-holding-as/oslo/olje-og-gass/IGITOR90VFQ/
cinet
11.04.2022 kl 11:45 3091

Vell … enten man vil eller ikke , faktum vil alltid være et formidabelt omdømmetap , og hvem vil gjøre avtale med slike personer ??
Ntb: «Søvold og Ludvigsen har vært knyttet sammen gjennom en rekke selskaper i sfæren rundt Petronor E & P, ifølge offentlige selskapsregistre. Selskapene er et konglomerat av olje- og gasselskaper som har virksomhet utenfor Afrikas vestkyst, i Kongo-Brazzaville, Gambia, Guinea Bissau, Nigeria og Senegal.

Hele saken har foregått i et Afrikansk land

Ntb « Styrelederen i det børsnoterte olje- og gassletingsselskapet Petronor er mistenkt i forbindelse med Økokrims etterforskning av selskapets virksomhet i Afrika.»
Redigert 11.04.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
pelo
11.04.2022 kl 12:08 2984

Jeg hører fuldt ud, hvad du siger 😉
Men min pointe er, at jeg har kendskab til flere danske firmaer - især entreprenørselskaber - der er blevet dømt for korruption i både Afrika, Rusland og østeuropa, uden det har påvirket selskaberne eller deres aktiviteter i øvrigt.
Aktuelt er det efter al sandsynlighed bundet op mod Hemla - hvorfor PNOR heller ikke nævnes som anklaget.
Risikoen for PNOR er, at Congo går tilbage og fratager Hemla nogle af de rettigheder, som PNOR senere har købt - og dette er en sag, som udelukkende kan ske i Congo. PNOR vil stadig ikke være involveret i dette tilfælde - men selvfølgelig svært påvirket af følgeskaderne.
hofa
11.04.2022 kl 12:15 2969

Jeg skal ikke forsvare, hvad der er sket, men i Afrika er korruption en handelsvare, der er så lige et par stykker der er taget med fingrene i kagedåsen. Jeg sidder trygt i Pnor, selv om der er støj på linien og det er kun et spørgsmål om tid, før kursen kommer op i et anstændigt niveau.
hofa
11.04.2022 kl 12:42 2851

Pelo du har fuldstændig ret, jeg har heller aldrig oplevet en indskrænkning eller tilbageførsel efter dom for bedrageri/korruption. I weekenden læste jeg at 3 fremtrædende ansatte i en norsk bank var varetægtsfængslet for omfattende korruption. Om banken så tjener penge på det, er det et personligt anliggende, som ikke rammer banken. Hofa. Tidlige øko krim ansat