Teknologien til PRYME - 100 kroner pilot prosjekt

Niel
PRYME 08.04.2022 kl 22:13 4075

Veldig få innlegg på forumet her sier noe om teknologien PRYME skal bruke foruten at den er testet og fungerer, noe som forsåvidt stemmer. For de som faktisk er interessert i en liten diskusjon rundt teknologien eller som har investert i PRYME og som har lyst å sette seg inn i teknologien, kan lese her. Fra forskjell fra mekanisk resirkulering skal PRYME resirkulere ved bruk av kjemi. Ja, teknologien kan enkelt redegjøres for og forklares. Det PRYME har gjort er å finpusset teknologien, men dette skal fortsatt testes i en stor skala. Stor skala produksjonen ser jeg som den største risikoen ved pilot fabrikken og det er her risikoen ligger etter min mening.

Alle har hengt seg opp i den siste emisjonen og at PRYME henger litt "etter" siden Q4 rapporten ble publisert. Jeg anser dette som ikke verdt diskusjonen for potensialet til selskapet er like stort og om de lykkes med produksjonen så vil vi ikke se en kurs på 2 sifre igjen. Alle som kommer seg inn under 20 kroner og planlegger å sitte long 6 - 24 måneder vil være glad de kjøpte seg inn.

https://pryme-cleantech.com/chemical-recycling

https://www.bpf.co.uk/plastipedia/chemical-recycling-101.aspx#_Toc31632533
Redigert 09.04.2022 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Paypal
09.04.2022 kl 12:02 3960

God innføring i problemstillingen, men krevende for den som ikke har noenlunde faglig bakgrunn.

La oss for enkelthets skyld starte med å konkludere at plast ikke nødvendigvis er plast. Spørsmålet er hva den skal brukes til. I avfallsbransjen betegnes plast i hovedsak som næringsplast eller husholdningsplast. Det er næringsplast som utgjør de største mengdene, samtidig som denne ikke har så mange typer i seg som kompliserer gjenvinningen. Her er det også større batcher som gjør logistikken enklere.
Husholdningsplasten består av svært mange typer på grunn av ulike formål. Det er særlig næringsmiddelbransjen som stiller ulike krav til kjemiske egenskaper av hensyn til holdbarhet. Men dette innebærer at ukritisk gjenvinning her får som resultat dårligere holdbarhet på sluttproduktet. Husholdningsplasten som som blir innsamlet kan gjerne inneholde 15-20 ulike typer polymerer, men næringsplasten har betydelig færre innslag av ulike typer. I tillegg er husholdningsplasten ofte svært forurenset med matrester.
Det er derfor et paradoks at man satser mest på gjenvinning av husholdningsplast i stedet for næringsplast. Men dette kan muligens forklares med ståstedet til beslutningstakere ?

I begynnelsen var jeg positiv til den ene konkurrenten til Pryme fordi jeg trodde dette selskapet ville prioritere næringsplast. Men forstår nå at det ikke er tilfelle. Derfor tror jeg at Pryme er en bedre mulighet med den prosessen som er valgt. Det kan likevel ta en del tid før en suksess eventuelt kan være en realitet. Men om så skjer er potensialet svært stort.



In reality, however, many plastic items include multiple types of polymers, multiple layers of plastic, or are contaminated with food and grime. That makes it hard – or too expensive – to recycle them mechanically. Instead, they are incinerated or sent to landfills.
Niel
09.04.2022 kl 18:15 3859

Kjempebra innlegg!

Nå tolker jeg det som at PRYME skal resirkulere husholdnings plastikk, men det virker ikke som dette er fast bestemt. Jeg antar de kan resirkulere både og, og de mener de har fin tunet teknologien til å gi bedre ratio med råstoff i retur enn konkurrenter. I tillegg er dette er MYE mer effektiv måte å resirkulere på kontra mekanisk.

De har også samarbeidspartnere de skal motta plastikk fra. Jeg finner heller ikke noe om avtaler vedrørende mottak av plastikk til resirkulering. Mulig PRYME vil få betalt for å ta i mot plastikk, deretter få betalt for råstoffet etter resirkulering. Jeg tror det finnes et enormt potensiale her med offentlige avtaler, som kan være skjulte triggere i 22. Men nå spekulerer jeg bare. Avfallsbransjen er en bransje jeg ikke kan, så det er sagt. Flere nasjoner har blitt strenge på resirkulering av plastikk og det er mulig det vil komme lover og forslag om hvordan plastikk skal resirkuleres i fremtiden. Gjenvinning VIL bli viktigere og viktigere i en "sløs og kast" verden, men jeg tror PRYME er litt forut sin tid og vil stå veldig sterkt når alt dette faller på plass, når de forhåpentligvis produserer i stor skala, som selvfølgelig er ambisjonen og håpet for oss investorer. Min påstand er at myndigheter rundt omkring kommer til å sette KRAV til gjenvinning, og da er PRYME KLAR!

Men nå er sluttføring av fabrikken utsatt til Q3 og produksjon til Q4, noe av grunnlaget til emisjonen. Tiden vil vise hva som skjer med dette selskapet, men jeg er tålmodig. Jeg deltok på emisjonen på 10 kroner fordi jeg har troen og jeg føler liten risiko på å sitte long i PRYME. Utgangspunktet er at PRYME per i dag har latterlig liten verdi, jeg mener ikke de skal ha en større verdi heller men poenget er et underliggende kjempepotensial i aksjen. Jeg er meget overrasket over de som ikke tar en post i PRYME i dag når kursen er på bunnen (8-15 kroner).
Redigert 09.04.2022 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
hatitchi
09.04.2022 kl 19:58 3810

Har vanskelig for å ta personer som sier plastikk istedenfor plast seriøst. For øvrig er ikke kjemisk resirkulering bedre enn mekanisk. Kan en mengde plast mekanisk resirkuleres så blir den det. Kjemisk kan anses som bedre enn mekanisk siden den kan brukes på nærmest all plast, men det betyr ikke at mekanisk blir obsolete når man får til kjemisk.

Ang. type plast. Å tro at man kan få betalt for å ta imot næringsplast i all fremtid er som å tro på julenissen.
HP17
09.04.2022 kl 20:26 3782

Var det ikke nettopp en kriseemisjon i dette selskapet på kr 10?
Bigdreamer
09.04.2022 kl 20:38 3768

Ikke krise, men vekst emi 😉
HP17
09.04.2022 kl 21:35 3737

Det er vel heller en krise emi når kursen over tid har falt som en stein og emien må settes så lavt?
Dette selskapet har mye å bevise fremover.
hatitchi
09.04.2022 kl 21:45 3726

Emisjonen før de ble tatt opp til handel ble satt på 51 kr. Er da ikke noe problem at den neste blir satt på 10 kr.
Paypal
11.04.2022 kl 13:06 3482

"Ang. type plast. Å tro at man kan få betalt for å ta imot næringsplast i all fremtid er som å tro på julenissen."

Det tror jeg nok du har rett i. Plasten vil nok bestå over et langt tidsrom. Men det er betydelige forskjeller i kvalitet og dermed pris. Allerede i dag er noen kvaliteter betalt for mens andre krever betaling. Det er gjennom offentlige, også internasjonale reguleringer, et betydelig press på aktørene for å løse "plastproblemet". De flinkeste ( -beste teknikken) vil profitere lenge på dette.
Manon1
22.05.2022 kl 12:33 2598

Noen som vet hvor lenge styret kan vente med å bestemme seg om det skal være reperasjons emisjon?

Evt. Hvorfor venter de?
Vangen
24.05.2022 kl 00:21 2355

Godt spørsmål. Nå har vi ventet lenge nok på avklaringen. Styret venter nok til at kursen har holdt seg over 10 kr lenge nok - dvs nok dager på børs - slik at det er legitimt å tilby repemi-aksjer til 10 kroner stykket. Frem til denne avklaringen kommer, er dette ørkenvandring. Synd, for potensialet i aksjen er der.
Manon1
24.05.2022 kl 01:44 2316

Ja det er nok forklaringen, jeg tror også at vi får nyheter på onsdag om at byggingen av fabrikken går som planlagt, og det i seg selv er en kurstrigger som kan styrke aksjekursen, og gjørr det legitimt å tilby rep. aksjer.
4580
24.05.2022 kl 07:17 2237

Vet du manin 1 eller andre hvordan man får tilbud om rep.aksjer ?
Manon1
24.05.2022 kl 07:52 2201

Om du eide aksjer i Pryme den 7 april og såfremt styret i Pryme bestemmer seg for å gjennomføre reperasjons emisjonen, så vil du få tegningsretter i reperasjons emisjonen.
4580
24.05.2022 kl 08:14 2176

ok, takk.
Taycon
24.05.2022 kl 10:59 2072

Hadde en hyggelig prat med Florian Melcher/Investment Manager i Saga Pure. Anbefalt han å børste støv av Pryme prospektet.
Pryme er dørgende kjedelig om dagen og uavklart rep. emi. gjør at den ikke er aktuell pt. For dere som er lei av å se på maling tørke og i påvente av mer aktivitet, kan jo Saga være et alternativ (selv om den også er kjedelig pt.). Inngang på ca. 2.5 kan bli god butikk. Historikk: Saga Tankers ble Saga Pure: Emisjon 90 øre okt. 20 - nå 2,5. Det er jo en fin avkastning på 19 mnd. De har 680 mill. klare for ytterligere investeringer. Satser på at Saga handler Pryme - da tar det av:)
https://www.sagapure.com/about-us
Redigert 24.05.2022 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Manon1
24.05.2022 kl 11:07 2053

4580 skrev ok, takk.
tror det kan bli en bra dag i morgen når Pryme legger frem q1 og guider at de er i rute med fabrikken i Rotterdam. Grundere inkludert de 20 største aksjonærene sitter på ca 85 prosent av aksjene, og grundere tok mer enn halvparten av emisjonen på 150 mill. Bør passere 20 kr ila kort tid.
Manon1
24.05.2022 kl 11:10 2042

Saga skulle kvittet seg med resten av BCS aksjene(jeg tror de er null verdt) og økt igjen i Pryme.
Taycon
24.05.2022 kl 11:13 2035

Den øker ikke 100% (fra 10) før rep emi. er avklart. I dag er det omsatt 12551 aksjer..
Redigert 24.05.2022 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Bigdreamer
24.05.2022 kl 22:35 1820

Kan man förvänta någon avklarning om rep-emi i q1 rapporten?
Manon1
25.05.2022 kl 00:11 1747

tror rep emi blir bestemt etter annonsering av at alt går som planlagt i morgen(forhåpentligvis😊), de neste ukene trigges av at det kan komme innsidekjøp, og det vil komme mer info om samarbeidspspartnere og videre strategi for bygging av de neste 4 fabrikkene som er planlagt i Europa innen 2025.
hatitchi
25.05.2022 kl 00:31 1717

Lite avklaring av repemien i den rapporten for å si det sånn.
Manon1
25.05.2022 kl 00:37 1712

nei avklaring kommer i etterkant når kursen kommer til å stige kraftig i morgen når det blir annonsert at alt går som planlagt. tipper kursen setter seg rundt 15-18 kr innen utgangen av denne uken, kansje høyere. Husk at de 20 største aksjonærene eier 85 prosent av aksjene..