QEC - Utica Resources is asking the province to halt the bill

MC Axel
QEC 09.04.2022 kl 01:30 13570

😁💪

MONTREAL 

News

Quebec could instead supply 20 per cent of the gas Russia delivers Europe: energy company

Published April 8, 2022 4:22 p.m. ET

Updated April 8, 2022 4:27 p.m. ET

By The Canadian Press
Staff

Share this story:


Quebec energy company Utica Resources is asking the province to halt the adoption of a bill that would stop all oil and gas exploration in Quebec.

The company has written to elected members of the National Assembly asking them to vote against the bill, which has reached the final stages of the legislative process.

The company holds hydrocarbon permits issued by the government. If the bill becomes law, the company could be compensated to give them up.

Utica President Mario Lévesque says Quebec, with its untapped gas reserves, should instead send its supply to Europe as an alternative to Russian oil. 

"Our world has changed" since the consideration of the bill last winter, said Lévesque in the letter obtained by the Canadian Press.

According to him, Quebec could meet up to 20 per cent of Europe's natural gas needs currently supplied by Russia. He says the province could begin exports within 18 to 24 months.

-- This report by The Canadian Press was first published in French on April 8, 2021.  


https://montreal.ctvnews.ca/quebec-could-instead-supply-20-per-cent-of-the-gas-russia-delivers-europe-energy-company-1.5854614
MC Axel
09.04.2022 kl 01:37 7023

😃

Bloomberg

Subscribe 

Markets

Quebec LNG Backers Seek EU Boost to Revive Rejected Project

Energie Saguenay project failed to get environmental approval

Russia’s invasion of Ukraine has Europe scrambling for

By

Francois De Beaupuy

+Follow

April 8, 2022, 6:25 PM GMT+1

Promoters of a stalled project to build a C$9 billion ($7.2 billion) terminal to export liquefied natural gas from Quebec in Canada are seeking to revive the plan by garnering support from Europe, which is scrambling to find alternatives to Russian supplies.

GNL Quebec Inc’s Energie Saguenay project was rejected by both the federal and provincial

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-08/quebec-lng-backers-seek-eu-boost-to-revive-rejected-project
MC Axel
09.04.2022 kl 01:46 7015

If Quebec decides to help EU, then QEC will reach 30 - 40 - 50 NOK!
Fljo
09.04.2022 kl 06:30 6925

If... If.... If...

as in

If the moon was a cheese..
Trasti24
09.04.2022 kl 07:09 6879

Verden har endret seg totalt siden lovforslaget ble lagt på bordet. Ingen vei utenom tror jeg. :) Blir det åpnet opp vil QEC bli slukt opp noen større. Til hvilken pris :)
Redigert 09.04.2022 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
09.04.2022 kl 09:27 6666

TX MC Axel - spennende dette. Håper Québec nå som verden er totalt endret, samt knapt noen land i uoverskuelig fremtid (aldri!) ønsker å ha noe som helst med Putins olje og gass å gjøre, evner å omgjøre denne loven, gi pilot, teste ut og bli stor leverandør til EU.

Motsatt fall venter et stort erstatningskrav, det vs. arbeidplasser, enorme inntekter samt bli en stor exportør og erstatte Putins gass må jo være tidenes vinn/vinn for Québec! Alle må tenke nytt nå fremover for å Mette et enormt marked og behov og for å sette en stop for gass/olje fra Putin asap! Ingen ønsker å finansiere hans krig eller nye han planlegger….
Takk for at du deler😀👍🙏
Redigert 09.04.2022 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
1013
09.04.2022 kl 09:51 6587

Har lige fået svar fra Jason om de 3 nye brønde, de skal nu tastes og tilkobles produktionssystemet de forventer stadig at de kommer i fuld produktion start Maj.
Fjellbris
09.04.2022 kl 09:52 6576

1013 - flott og takk for info!👍
tuja
09.04.2022 kl 11:30 6397

Supert. Takk for info, og i tillegg bra trådstart. Snart QEC sin tur til kurseksplosjon nordover?
BIF78
09.04.2022 kl 11:46 6368

Tak for info. Det er dejligt, hvis debatten i det mindste kan tages i Quebec om fremtidens gas udvikling. Mon ikke politikkerne snart ser deres ansvar for at gøre noget for at stoppe Putins regime.

Så er jeg spændt på, hvornår PU kommer med sine gamle links, som ikke har fulgt med tiden. Samt skriver at Alberta kan levere det gas, som Rusland i dag levere. Hvilket hellere ikke er korrekt. Så meget kan Alberta ikke levere.
tynnidioten
09.04.2022 kl 12:00 6329

Håper dette kan materialisere seg slik at de tekniske analysene kan slå til.
Kvike11
09.04.2022 kl 12:07 6317

Er ikke i tvivl om at Quebec vil hjælpe Europa med deres leverancer af gas.
Kurs 30-40-60 er realistisk.
De har store problemer i Quebec, Canada har lige forbudt hus handel i 2 år
Hvis de ikke vil hjælpe EU, hjælper de Rusland
MC Axel
09.04.2022 kl 12:48 6213

The federal government gave the green light for the Equinor project, no it is not impossible

If EU has asked Quebec for help, then I think they are taking it seriously and possibly realizing that they are helping the whole world in terms of security
Peter Sellers
09.04.2022 kl 14:31 6072

@MC Axel, har noe av media dekningen i Quebec eller i Canada fått myndighetene til å snu? Nei, og vi har heller ikke hørt et pip eller noen som helst interesse til å vurdere saken på nytt? Nei igjen, så med den politiske ledelsen som sitter i Quebec så har jeg dessverre ingen tro på at de plutselig skal snu! Hva som skjer i Ukraina tror jeg ikke har noen som helst betydning for et positivt utfall for Qec eller de andre selskapene som har lisenser i Quebec.
hau
09.04.2022 kl 14:45 6026

Takker for alt du har delt!
Det er og bli en spennende og interessant tid Qec går mot!
Nye brønner blir tilkoblet i Mai blir det cash så det holder😃 Qec besitter mye verdier og tror at det ikke er lenge for et bud . Tror et bud kommer temmelig fort!
Det er noe på gang og jeg har gått all inn😁
clean gass sa no more!
Slettet bruker
09.04.2022 kl 15:48 5921

Biden: 30 land slutter seg til USA i å frigi olje fra reserver
Ifølge USAs president Joe Biden har 30 land sluttet seg USAs tiltak med å frigi olje fra sine reserver for å senke olje- og bensinprisen.
Publisert 1. april 2022 kl. 20.20
Lesetid: 1 minutt

FRIGJØR: Joe Biden sier 30 land har sluttet seg til USA i å frigi olje fra sine reserver. AP
Politikk

ANNONSE
– I morges samlet over 30 land fra hele verden seg til et ekstraordinært møte og gikk med på å frigi flere titalls millioner fat olje til markedet, sa Biden fredag i en tale fra Det hvite hus.
Beslutningen ble tatt i et virtuelt ministermøte i Det internasjonale energibyrået (IEA), som har 31 medlemmer. Møtet ble ledet av USAs energiminister Jennifer Granholm.
Torsdag kunngjorde Biden at USA vil sende ut 1 million fat olje fra sine reserver daglig i 180 dager med mål å senke olje- og bensinprisen.
IEAs medlemsland, som inkluderer Australia, Japan og EU-land, har til sammen over 1,5 milliarder fat olje i reserver. IEAs medlemmer lovte allerede for en måned siden å frigi 62 millioner fat til det åpne markedet.
(NTB)

Edited
Publisert 1.april 2022.
Redigert 09.04.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 17:47 5691

Det er meg en gåte hvordan noen selv i sin villeste fantasi kan forestille seg at Quebec som i dag har ingen gass- og oljeindustri, og som dessuten vil forby en slik industrii, kan hjelpe Europa. Primeminister Trudeau som har selveste Alberta i ryggen med en av verdens største oljereserver, har uttalt Canada gjerne skulle dekket Europa behov, men at de mangler nødvendig infrastruktur for eksport. Da er ikke Quebec engang i frågan.
Til alt hell trer nå verdens største oljeprodusent, USA og 30 andre land støttende til ved å frigi sine oljereserver for å senke olje- og bensinprisene.

Redigert 09.04.2022 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Sveinung
09.04.2022 kl 18:25 5616

Hvis du først skal dra dette kortet for n-te gang - kan du forklare hvorfor frigjøring fra oljelagrene har relevans for gassbehovet i Europa?
tynnidioten
09.04.2022 kl 18:28 5599

Gjennom mange år i aksjemarkedet har jeg lært meg at ingen ting kan utelukkes. Derfor har jeg tatt et lodd i QEC.
Jeg mener at du uttaler deg for bastant, Profit Hunter.
Det grenser til useriøst på samme måte som hauserne som er like bastante på 3+.

For seks uker siden skrev Elly at QEC ville stå i 3+ inden 1-4 uger. Så skjedde ikke. Allikevel hadde han 100% rett i følge han selv.
Redigert 09.04.2022 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
fjellape
09.04.2022 kl 18:36 5570

Det er en kulturendring hvis flere og flere krefter i verden vil seg seg om for å ta i bruk olje- og gassressurser som er tilgjengelige.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 18:45 5539

Det skjønner du sikkert selv. Men kanskje du til gjengjeld kan forklare meg hvordan Quebec kan dekke Europas behov for gass?
Redigert 09.04.2022 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
09.04.2022 kl 18:50 5521

Det har vel aldri vært snakk om at Quebec kan dekke Europas behov ?
Redigert 09.04.2022 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
fjellape
09.04.2022 kl 18:52 5506

Ja, det gjelder så mange saker i samfunnet, at sakene får vendepunkt og svinger stadig nye veier enn det man skulle tru. Det som er opplest og kanskje vedtatt, blir aldri noe av. Som da stortinget vedtok å bygge hovedflyplass på Hurum.
2021, mars: Canada og Tyskland inngår avtale om enerigsamarbeid: Liquefied natural gas could serve as a handy "bridge fuel" to cross over into green-energy territory, he added, with Germany aiming to integrate LNG imports as well as hydrogen production into its own energy strategy. https://www.ctvnews.ca/business/canada-germany-sign-green-energy-deal-in-bid-to-power-fledgling-hydrogen-sectors-1.5349183
2021. juli: Qubec gir ikke byggetilatelse ti LNG-havn: https://www.cbc.ca/news/canada/montreal/lng-quebec-saguenay-1.6111248
2022, Q1: Verden sanksjonerer russisk gass, og er åpen for alternativer
Sveinung
09.04.2022 kl 19:03 5486

Det at en av verdens største energiprodusenter (Russland) med stor sannsynlighet utestenges fra en vesentlig del av det «vestlige markedet» får selvfølgelig store konsekvenser. Det har vi sett de siste ukene, og mer vil nok komme fremover. Men det hjelper ikke å frigjøre olje for den delen av markedet som etterspør gass. Nå vet vi at Europa leter aktivt etter andre (og bedre) løsninger for sin energisikkerhet enn leveranser (både olje og gass) fra Russland. Mitt inntrykk er at Canada ikke har stilt seg fremst i køen av ansvarlige gode allierte for å bidra. Tvert imot - de har plassert seg godt i baksetet ved å peke på at de ikke kan/vil bidra på energiområdet. Personlig mener jeg dette er en historisk feil av Canada, men det er (dessverre) slik regjeringens politikk er. De har mer fokus på klimaendringer og miljøpåvirkning enn fred og sikkerhet. Jeg forstår ikke hvordan de kan gjøre det, men respekterer at andre kan ha andre meninger.

Jeg kan gjerne tenke meg å komme med en kommentar om Uticas utspill i relasjon til dette, men det må bli litt senere i kveld…
Slettet bruker
09.04.2022 kl 20:34 5352

Interessant innlegg, men du har fortsatt ikke svart direkte på mitt spørsmål om hvordan Quebec kan løse Europas gassproblem selv om jeg klarer å lese mellom linjene at du ikke har særlig tro på det.
Vedr. ditt inntrykk av at Canada ikke vii bidra på energiområdet, må du huske på at landet i liket med Norge må ivareta investert kapital, inntekter og arbeidsplasser som er skapt av gass- og oljeindustrien. Quebecs økonomi som ikke er bundet opp til gass- oljeindustrien behøver ikke å ivareta disse hensyn.

Edit.
Du nevner Russland som en av verdens største energiprodusenter.Verdens største oljeprodusent, USA og 30 andre land har gått sammen om frigjøre sine oljeressurser for det åpne markedet i den hensikt redusere olje- og bensinpriser.

Redigert 09.04.2022 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
søkeren
09.04.2022 kl 20:42 5337

Jaså da, hvor får de pengene fra? - overføringer fra delstater med oljeindustri?
Slettet bruker
09.04.2022 kl 20:49 5317

Kan du ikke bare google på Quebecs økonomi. Noe må du også kunne klare å spa opp med ditt nick.
Redigert 09.04.2022 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Boei
09.04.2022 kl 20:56 5304

Lite å finne på en lørdagskveld Ketchup....?
søkeren
09.04.2022 kl 21:07 5272

Jøss, Domus med nytt nick?
BIF78
09.04.2022 kl 21:41 5186

Fedt PH at du ligger noget op, som vi andre læste for 1 uge siden. Tak for det, du er min helt👍. Det er da fedt, at der kommer mere olie i markedet fra reserver, så kan EU skrue ned for hanen fra Rusland i en kort periode. Hvem mon skal levere GAS til EU🤔 Artiklen virker lidt ligegyldig i denne sammenhæng...
Redigert 09.04.2022 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 23:51 4967

Jeg har altid ret og jeg får også ret omkring kurs 3+ 😉
Slettet bruker
10.04.2022 kl 00:18 4922

I en kort periode? Godt jeg henviste til en artikkel som du leste for 1 uke siden slik at du kan få lese den på nytt.
Redigert 10.04.2022 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2022 kl 00:21 4921

Boei skrev Nei
Feil postert


Redigert 10.04.2022 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2022 kl 00:23 4926

Nei, for all del.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 01:25 4869

Alltid rett 😂😂😂....hvor blir det forresten av 3+ som du sa ?
Sveinung
10.04.2022 kl 01:59 4844

PU – mener du virkelig at du kan svare meg med at «det kan jeg svare på selv», mens du selv avkrever svar fra meg?? Det sier vel det meste… Jeg beklager at jeg ikke lever livet mitt på dette forumet. Det er grunnen til at du (og andre) ikke kan regne med å få svar umiddelbart fra meg.

Det kan neppe være overraskende for deg at jeg synes du (som vanlig) er fullstendig på jordet. Du er ikke på ballen i det hele tatt, bare slenger ut noe som liksom skal være svar på noe annet. Hva er det du ikke forstår? Er det forskjellen på ordene «olje» og «gass»? At en rekke nasjoner på forbilledlig vis bidrar til å forsyne Europa med olje i denne situasjonen ved å tappe ned sine egne strategiske reserver er god alliansepolitikk. Men det hjelper altså like lite på det konkrete behovet for gass i Europa som om vi i Norge skulle sende ned mer torsk!
Sveinung
10.04.2022 kl 02:19 4838

Når det gjelder hvordan Quebec kan bidra til å dekke (deler av) gassbehovet i Europa er svaret på det enkelt – og Utica’s CEO har belyst det på en utmerket måte. Det er selvfølgelig et partsinnlegg, men like fullt synliggjør han en reell mulighet. Det er ikke det at Quebec ikke har gassreserver. Det er heller ikke det at det ikke er mulig å ta opp denne gassen på en miljømessig god måte. Det er heller ikke det at det ikke er mulig å få sendt gassen til Europa. Det er rett og slett politikere som mener at dette skal ikke VI gjøre, det får noen andre ta seg av. Er det rart at Canada har forsvunnet fullstendig i G7-sammenheng?

Min personlige vurdering er at politikerne i Quebec nå har lagt alt for mye prestisje i forbudet mot olje- og gassutvinning til at jeg anser det sannsynlig med en ny helomvending. Jeg har delt en kortfattet personlig vurdering tidligere om hva jeg anser som det mest sannsynlige utfallet i Quebec. Min base case er fortsatt at loven går igjennom, og at det blir en prosess mot kompensasjon. Vi vet at partene (myndighetene og selskapene med lisenser) står langt fra hverandre, så jeg anser det mer sannsynlig med en rettsprosess enn en forhandlingsløsning. Utica’s innspill om å stoppe lovprosessen underbygger at de forsterker posisjonen sin ved å påpeke at gassen i Québec også kan tjene en større mening enn bare å fylle et lokalt behov for energi. Utica har så vidt jeg vet et stort østerisk fond på eiersiden. Hvis det hadde kommet en direkte henvendelse fra et eller flere land i Europa til Québec kunne man kanskje sett for seg at man kunne gjort en helomvending (igjen) på politisk grunnlag. Men jeg anser altså ikke det som sannsynlig. Men Utica har benyttet anledningen til å vise til de enorme reelle verdiene som ligger i bakken. Jeg mener vi kan være trygge på at både Utica og Questerre vil prosedere på de reelle faktiske verdiene når de skal i dialog med myndighetene om kompensasjon. Og jeg anser at de juridisk sett sannsynligvis har en ganske god sak - blant annet fordi de har påviste, dokumenterbare ressurser. Det er det ikke alle lisenshaverne som har.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 08:49 4624

Hvem sagde 0,50 NOK inden nytår 🤔😂