En helt spesiell epoke med helt spesielle muligheter.

focuss
10.04.2022 kl 12:32 570

Vi er nå i startfasen av en ny epoke som for investorer er uten noen historisk referanse. I en ny epoke skal nye formuer skapes og tapes. Vinnerne vil ha enorme gevinster og taperne betydelige tap. Vi er i en situasjon hvor det grønne skiftet får tilført energi og verden driver en krig mot en av verdens største energieksportører, Russland. Dette er et tidspunkt hvor man kan tenke: Bør jeg nå være helt ute av markedet? Alternativt, bør jeg nå gå all inn og vel så det i energimarkedet? Den som svarer riktig på dette kan enten oppleve en voldsom vekst i formue eller det motsatte. Selv så leser jeg bildet slik at jeg tror energimarkedet står foran en helt spesiell vekstperiode. Og det spenner fra Hexagon til Magseis, PRS og mange andre.
Redigert 10.04.2022 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Konjagi
10.04.2022 kl 12:46 535

Etter min oppfatning er det hard valuta som vil gjelde i lang tid fremover. Og innenfor energisektoren vil jeg mene olje og gass står til 20 i stil. Med krigen som henger over oss, er det grønne skiftet satt på vent.
focuss
10.04.2022 kl 12:59 504

Enig med deg at det grønne skiftet har fått ett skudd for baugen, men unntakene er det viktig å observere.
undrende
10.04.2022 kl 15:02 431

Det er alt for tidlig å posisjonere seg innenfor det grønne skiftet, på bakgrunn av hva som skrives om den "nye" grønne energien. I Norge f.eks, skrives det om havvind prosjekter som er ønskelig å ha oppe innen 2030. Altså 8 år. Kan ikke skjønne annet enn at det blir både dype bølgedaler og humper i de grønne aksjene innen den tid.
Krigen i øst nå viser med all tydelighet, det fortsatt, skrikende behovet etter fossil energi.
På en annen side, så er jeg redd fossil energi vil bli betydelig mer skatte belagt av vestlige myndigheter, samtidig som etterspørsel øker mer enn tilbudet. Dette vil jo på sikt føre til at den grønne energien vil bli mer etterspurt og lønnsom. Man kan jo lure på hvilke energipriser vi har her i Norge i det herrens år 2030. Har selv kjøpt meg el-sykkel foruten to diesel biler. El bil vil jeg foreløpig ikke ha.