Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 688755

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Diry72
25.05.2022 kl 13:08 13391

Trodde folk forstod at det var algoritmer som styrer spillet, dette har jo pågått siden i fjor. Som du sier, så er det bare å trade litt når anledningen byr seg. Synd at det skal være slik.
Kbkristi
25.05.2022 kl 13:26 13645

Jeg har gått igjennom mitt eget regneark. Jeg har ingen utdanning innen regnskap og derfor prøver jeg å holde det helt enkelt.
For Q1 traff jeg med revenue som I mitt ark sier $ 142.454.225 og fasit var $ 142,5 mill.
For å komme på et utbytte for Q1 på $ 0,13 må jeg bruke en break even $ 11.420.
Revenue for Q2, som vi snart har unnagjort to tredjedeler av, vil nå øke til $ 157.646.396 i mitt ark.
Jeg setter da break even til $ 11.400 da vi sikkert betaler litt mindre i renter. Jeg setter også måneden i DD til $ 0.
Utbytte for Q2 gir meg da $ 0,156.
Jeg mener da at overraskelsen bør ligge på oppsiden. Q1 inneholdt vel noen ekstrakostnader som vi kanskje slipper i Q2.
Tvi tvi :)
PSI- Investor
25.05.2022 kl 13:28 13716

Da du kom frem til utbyttet og måtte justere opp kostnaden: Tok du hensyn til at utbyttet er bare 75% av overskuddet?
Kbkristi
25.05.2022 kl 13:36 13677

Ja, jeg bruker 75%.
Merci 2021
25.05.2022 kl 14:11 13533

Jeg blir stadig vekk,frustrert over at aksjen holdes nede ..Noen mener at det er "truseskvettere" siden dette er en folke-aksje.Andre mener at algoritmer styrer løpet (det tror jeg også).Grunnen kan også være at det ligger oppkjøpskandidater og lurer i sivet ,aksjen er superbillig.Basert på gode utbytter de neste årene er gevinsten eventyrlig.Hver gang kursen viser litt styrke ,blir den solgt ned igjen...Hvorfor ? Det er bare å sitte stille midtskips,men hadde forventet positiv kursutvikling basert på siste kv.rapport
Slettet bruker
25.05.2022 kl 14:20 13483

Jeg la også merke til det. Utbyttet er oppgitt til 0,16, så enten har han tenkt bare på "recurring" delen, eller han sa feil.
velkjent
25.05.2022 kl 15:02 13353

Jeg tror det er så enkelt som at det foreligger avtale om salg til 25/aksje, men Star Spike har lock-up til 24.9.22 før ytterligere salg derfra kan iverksettes. Det blir vel derfor viktig at ikkje kursen stiger for mye, men kanskje holdes innenfor ca. 10% fra 25 for at det hele ikke skal fremstå altfor planlagt. Om kursen f.eks. er 30 og aksjen selges ned til 25, blir det hele brutalt. Så jeg tror at vi inntil videre må forsone oss med den kursutviklingen vi har hatt en stund og heller forsøke å glede oss over utbyttene.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 15:10 13572

Jeg velger å se det som en fordel at kursen ligger mer eller mindre i ro. Da rekker jeg å erverve flere aksjer for utbyttepengene mellom hvert kvartal slik at kurven for utbetaling stadig blir brattere :)
Merci 2021
25.05.2022 kl 15:36 13484

Munchmeier Capital AG er store på shipping,eiendom etc. selskapet har tidligere uttalt at de ønsker utbytte på investert kapital.Da selskapet MPCC ble opprettet i 2017 var kursen ca 43.- nok.det er ingen tvil om at MPC ønsker kursen tilbake til dette nivået (til tross for at de nok handlet i emi.kr 1) .Dette er solide eiere,men de ser nok at d er noen hår i suppen for tiden.Jeg tror at CB ,som også er styremedlem irriterer seg over kursen .De har mer enn nok kapital til å gjenkjøpe aksjer,men kanskje venter de til ett evt.brutalt nedsalg,som vi har sett før.Uansett god helg ,ut å stå på ski snart ..
Slettet bruker
25.05.2022 kl 16:57 13272


Befriende enkelt besvart, Kbkristi! Jeg blir mer og mer opptatt av de enkle linjer for det er så mange forstyrrelser og teorier omkring algoritmer, oppkjøp, nedsalg, kurstilpasninger, rådebank og fotballkamp og jeg vet ikke hva.

Vi visste mye om resten av året, og vi vet nå enda mer konsist etter ditt innlegg. Da slipper vi å ergre oss eller uroe oss over stadig finter fra motspillere!

Kan ikke du ta deg en tur enda lenger sør i verden, så får vi endelig en skikkelig oppgang.....
Kbkristi
25.05.2022 kl 18:58 12952

Tja, det er vel andre krefter som styrer. Men vi skal vel litt sørover enda. Vi er på den flotteste campingen jeg noen gang har vært på. Hver tomt er på 100m2 og det går taxibåt rett inn til sentrum i Rovinj. Så her koser vi oss 😎😎😎
Redigert 25.05.2022 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
sol invest
25.05.2022 kl 19:14 13015

Jeg var også på en fantasisk campingplass en gang, i Kampala under Idi Amins tid. Vi var de eneste gjestene😊 på en flott campingplass. Dagen før hadde vi blitt tauet inn av sikkerhetspolitiet til Idi Amin pga vi campet for nærme en militærleir, noe vi ikke hadde fått med oss. Vi ble forhørt en etter en (7 stykker av oss) og spurt hvorfor media i Skandinavia var så negative til Amin, hva vi gjorde der etc. Aldri har vel noen skrytt så fælt av Idi Amin som vi gjorde da😊. Etter å ha overnattet på campingplassen var det full fart til Kenya!!
Kbkristi
26.05.2022 kl 09:44 12948

Jepp, Amarin. Ser ut som hele plassen er renovert. Ny beplantning og helt nye toalettanlegg. God wifi. Plass til 600 bobiler og eget vinmonopol :)
Prisen var også grei, enn så lenge. € 36 pr natt. Men noen priser henger ikke på greip her nede. Poletter til 2 vask samt tørketrommel kr 234.
Skal du slå lens på offentlig toalett i byen koster det 32 kroner for 2 stk. Bobilparkeringen rett utenfor byen krevde kr 35 pr time, selv om natten, og der var det forståelig nesten tomt.
Så skal man investere i noe etter Mpcc, så må det bli en parkeringsplass, et toalett og ei vaskemaskin i Kroatia :)
Kbkristi
26.05.2022 kl 09:48 13003

Amin var jo veldig glad i krokodiller, sol invest, så skjønner dere skrøt av ham i den situasjonen dere var i :)
Redigert 26.05.2022 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Dan123
26.05.2022 kl 12:13 12794

Vet dere hva sønnen til Idi Amin heter? Amfet.... 😅
Slettet bruker
26.05.2022 kl 12:29 12887

I det korte bildet går Mpcc & peers snart inn i peak season fremover, med ath-inntjening og -ordrebacklog i skipskassene. Spotrater har vært fallende en periode, naturlig da det er lite ledig kapasitet på skip i markedet, og de fleste nå er fixet på langtidskontrakter. Verdens største containerhavn i Shanghai reåpner etter locdown, med opphopning på over 260.000teu. Disse skal shippes i en allerede hard prøvet supplychain. Det rapporteres at havner i Asia generelt har klart seg bra gjennom forstyrrelsene vi har sett. Amerikanske havnearbeidere forbereder seg samtidig til tøffe forhandlinger på lønn og arbeidsvilkår, med reell streikefare/slowdown som bakteppe. Kan bli interessante sommermåneder😎

https://www.hellenicshippingnews.com/supply-chains-in-asia-shaken-but-unshattered/

https://www.hellenicshippingnews.com/swamped-u-s-seaports-are-bracing-for-an-earlier-peak-shipping-season/

https://www.hellenicshippingnews.com/what-you-need-to-know-about-west-coast-ports-labor-negotiations/
jadden
26.05.2022 kl 17:43 12531

Positive tall fra USA og Kina, varehandel leder an, her trengs containere:

De toneangivende indeksene vinglet fra start, men har funnet en klar retning en knapp time ut i handelen.

Dow Jones opp 1,5
S&P 500 opp 1,7 prosent
Nasdaq er opp 2,1 prosent
Dow Jones har falt de siste åtte ukene, mens S&P 500 og Nasdaq har falt hver uke syv uker på rad. Det er første gang siden 2001 at S&P 500 har falt syv uker på rad.

Markedet ser imidlertidig ut til å ha gjenvunnet noe av fotfeste denne uken, ettersom investorer håper inflasjonen begynner å nå toppen, skriver CNBC.

Før åpning var Dow Jones og S&P 500 opp henholdsvis 2,75 prosent og 2 prosent for uken, mens Nasdaq var opp 0,7 prosent.

Det ble opptur også onsdag, til tross for at Feds rentereferat viste at den amerikanske sentralbanken av mange ble oppfattet som mer villig til å gå aggressivt til verks med rentehevinger enn tidligere.

Fed skrev blant annet at en «restriktiv» pengepolitikk kan bli hensiktsmessig avhengig av utsiktene og risikobildet. Ellers var det få overraskelser i referatet.

– Markedet reagerer positivt når det ikke kommer overraskelser, sa Christian Lie, sjefstrateg i Formue i forbindelse med oppturen i etterkant.

Varehandel leder an
En lang rekke varehandelselskaper har levert ferske regnskap den siste tiden, og flere har slått forventningene.

Varehuskjeden Macy’s har justert opp forventingene for året og stiger 17 prosent. Billigkjedene Dollar Tree og Dollar General hopper henholdsvis 19 og 12 prosent.

Den Kina-baserte e-handelsgiganten Alibaba hadde høyere inntekter enn ventet i første kvartal. Aksjen stiger 13 prosent i tidlig handel.
sol invest
26.05.2022 kl 21:45 12169

Det ble fortalt en historie om noen menn som ble stoppet med øl i bilen. De ble skutt, i følge det vi ble fortalt. Vi var nødt å dra gjennom Uganda da grensen mellom Tanzania og Kenya var stengt (noe bråk om East African Airlines).
Sønnen til Idi Amin aner jeg ikke hva heter, hehe.
Kbkristi
26.05.2022 kl 22:10 12113

Han het vel Amphet, får vi tro 😂 sitter med en GT med stjernehimmel og et discotek kanskje en km unna og 25° nå om kvelden. Sikkert ikke mange av investorene lenger som var født når Idi regjerte 😊.Og de skjønner kanskje ikke at 20-25 % avkastning pa er bra. Men selv er jeg i akkumulermodus, da det er umulig å finne bedre avkastning med såpass sannsynlighet. Jeg stoler på mitt eget regneark, og selv om det ligger litt under Helg11 sitt, så gir det meg en avkastning som det ikke går an å si nei til.
Londonmannen
26.05.2022 kl 23:45 11859

Joda, IDI husker jeg meget godt. Også filmen Raidet på Entebbe. Ellers helt enig Ivar MPCC gir en særdeles hyggelig avkastning når man samtidig ser på den svært lave risikoen man løper ved å investere i MPCC. Tror ikke det er mulig å finne noe tilsvarende på OSE. Bare å nyte det! Fortsatt godt opphold på syndelige breddegrader! GT er min favorittdrink etter mine år i London. Skål!
Slettet bruker
27.05.2022 kl 10:50 11219

Artig å lese, sol invest! Særlig for en som trampet på Afrika for 150 år siden....

Jeg husker jeg stod på flyplassen i Dar es Salam og spurte en passfunksjonær om muligheten for å reise til Uganda. (Alltid lurt å snakke litt med folk som kjenner til forholdene.)

"You don´t want to go there now, Sir! It is too dangerous......

Jeg: " And what about South-Africa?"

"No, you don´t want to go there either"!

Why?

"If you are unlucky, I or a collegue might take your passport and destroy it! We don´t like South Africa!"

Så jeg nøyet meg med Tanzania og Kenya i stedet!

Da jeg kom hjem, leste jeg i avisen at President Idi Amin nettopp hadde dyttet en person ut i et svømmebasseng med en krokodille i, under et "tvungent hageselskap" for diplomater og andre utledninger. Amin og familien måtte til slutt flykte fra landet til Lybia og senere fikk opphold i Saudi Arabia hvor han døde i 2003, i følge Wikipedia.
jadden
27.05.2022 kl 11:02 11319

Siden det er lite MPCC-faglig på tråden i dag, kan det være verdt å lese seg opp på historikken om despoter og tyranner, det er rikelig å ta av. Hvis noen kjenner nyere kandidater kan de bare legge de til listen:

Dead or Alive Lyrics
The rule of the tyrants decline
The year, 1979
From uganda to nicaragua
It's bombs and bullets all the time
So they corrupt, so they vile
So it's coup after coup all the while
Human rights they violate
They think they too damn great
So in disgrace now they live in exile
Gairy is a wanted man
Idi amin is a wanted man
Shah of iran tried so hard to survive
He too was wanted dead or alive
Strikes, demonstrations & wars
Injustice is always the cause
Politicians turn too soon from
Poor people into tycoons
Corruption must bring harass
South african vorster resign in disgrace
Muzurewa take away ian smith place
The uganda devil was easily cat straddled
Beaten up and chased, what a waste
Gairy is a wanted man
Bokassa is a wanted man
Ali bhutto try so hard to survive
He too was wanted dead or alive
The shah had a short time to live
Because the ayatollah don't forgive
When you see church ruling state
With pure vengeance and hate
Situation must be explosive
General somoza from nicaragua
Thought it was easy with the sandanistas
With the help of venezuela, panama and cuba
They kick him straight to america
Gairy is a wanted man
Park chung hee was a wanted man
Achem pong tried so hard to survive
He too was wanted dead or alive
Gairy is a wanted man
Idi amin is a wanted man
Shah of iran tried so hard to survive
He too was wanted dead or alive
Bang...you're dead
sol invest
27.05.2022 kl 11:37 11241

Imponerende. Hehehe. Jeg kjørte forøvrig gjennom Sentral Afrikanske republikk (1976) når Bokassa utnevnte seg selv til keiser, Så jeg har vært i et keiserdømme som varte cirka 2 år,,hehe. En liten morsomhet som vi opplevde i SAR (Bangassou) var da vi skulle krysse fra SAR over til Kongo med ferje. Problemet var at ferja på på Kongo siden og vi var i SAR (eller da - keiserdømme). Vi måtte derfor over på den andre siden av elva for å hente ferja. Jeg ble padlet over i en uthult kano. Kapteinen på ferja informerte oss om at de hadde ikke noe diesel til å kjøre ferja og at de måtte ha 5 liter for å få fraktet oss over til Kongo. Tilbake til SAR ble vi informert om at kanskje den katolske misjonsstasjonen hadde noe diesel, for diesel (eller bensin) var ikke å oppdrive i byen. Så til misjonsstasjonen hvor vi fikk 5 liter mot at vi ikke måtte fortelle noen hvor vi hadde fått den fra!. Jeg ble igjen padlet over til Kongo med dieselen og ferja kom og hentet bilene, hehe.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 11:52 11200

Spennende tider da, sol invest! Rene drømmereisen / mareritreisen, spør du meg.

Artig med noen pustehull innimellom aksjealvoret. Nå mangler bare Struts med et Afrika-sitat av Ibsen!!
velkjent
27.05.2022 kl 12:00 11258

Var det ikke kokken, som hang i båtripa utenfor Egypt i Peer Gynt. Han ble bedt om å be sitt Fadervår, og det eneste han husket var "Gi oss i dag vårt daglige brød"!
Det var vel et hint til det norske folk og matstrevet,men vi MPCC-ere er sikkert hevet over den slags trivialiteter.
Mestærn
27.05.2022 kl 13:37 11228

Hehe.. Takk for svar!

Har vært i Rovinj og vurderer biltur dit på et eller annet tidspunkt så nyttig å vite :)
Ser sjukt bra ut på hjemmesiden.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 14:20 11199

New Contex vendte snuten oppover igjen i går - ratene ligger på eit ekstremt nivå, tatt i betrakning ein Break Even på skipene på 8000-9000 USD.

https://www.container-land.com/index.php?id=2-3-0-1011
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Redigert 27.05.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
NetromK
27.05.2022 kl 16:06 11343

Ser ut til at folk i USA også i dag som i går selger selskapet med P/E 2 for å "buy the dip" i tech.
Så sjølv med mykje positiv omtale og reknestykker frå blant anna Mintzmeyer faller DAC og GSL tilbake på tvers av alle indeksar.
Merkverdig utvikling.
NetromK
27.05.2022 kl 16:10 11378

24.05 var vel tirsdag, og ikkje i går, og stigninga då kun frå 3119 til 3120:
Harpex stig dog i dag, 4395 til 4405, opp 1000$ for 1100 TEU:
https://www.harperpetersen.com/#harpex
LPGfan
27.05.2022 kl 16:44 11701

Her er du inne på kjernen i hvorfor MPC, og for så vidt ER, nå må være kandidat til børsens mest irriterende aksje. Samme hvor lav PE eller hvor bra det fundamentale er, så er det nå en oppfatning av at container er gårsdagens hype. Kombiner dette med en iboende frykt for blokksalg med en gang vi nærmer oss 30, så har du denne ørkenvandringen vi har sett i hele år. Det skumle er at det kan vare helt til, før eller siden, containerfrakt havner i overkapasitet. At den går ned i dag, og at det alltid virker som det er noen som vil ut, er ett utrolig svakt signal....igjen. Er ganske bra lastet i denne og ønsker selvsagt at den skal fort over 40, men faren for å romantisere denne og ikke innse realitetene, er overhengende kjenner jeg.....
NetromK
27.05.2022 kl 17:01 11820

Er frustrerande ja, men er visst ein merkverdig frykt for total ratekollaps og kollaps i verdhandelen både blant proffe og amatørar sidan ein ligg på denne prisinga.
Per no må ein nok sjå på disse selskapa som underprisa utbytteselskaper og nøye seg med utbytta. Eg trur at når MPCC aukar utbytta til NOK 1,5 og snart truleg 2/aksje/kvartal vil kursen kunne legge seg på eit litt høgare. I tillegg bør den stige av når (endå) meir av 2024 og 2025 vert booka opp.
Viss ikkje får me trøste oss med at det er billig å akkumulere for ytterlegare utbytter. Tilbakekjøp kan nok akselerere kursstigning litt.

Elles greit å hugse at year to date er MPCC sin aksjekurs opp 11,45% utanom utbytte. Tar me med utbyttet er avkastninga 27,5% og me er berre i mai.
OSEBX er opp 6,25% til no i år.

Folk er dei siste to åra blitt for opphengt og glade i enorme stigningar, og les om kjendisar som dobla pengar årleg, og forventar at dette er normalen.
Då vert det ekstra volatilt når ein også blandar inn trading inkl. robothandel. Mange spring nok mellom shipping, energi, tech, olje (og oljeservice).
Nokre tjenar på dette, og nokre snublar grovt på toppane og går på større tap.

I MPCC kan direkteavkastning vere over 35% ved slutten av året berre aksjekursen er 24,55 ved inngangen til 2023.
Disse tala er enorme når me veit kor mykje som er booka opp spesielt i 2023 og 2024 i tillegg.
Eg sitt stille i container, men driv litt tradning mellom selskapa. Får eg 20-30% avkastning i utbytter er eg nøgd.
Dog er sjansen for bonusar her med kursstigning høgt til stade slik eg ser det.
Redigert 27.05.2022 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2022 kl 17:29 11766

Du har heilt rett, gjekk litt raskt i datosvingene. Registrerte også at Harpex har vendt rett vei. God helg.
Scarface69
27.05.2022 kl 20:08 11445

Kunne du utdypet hva du mener med at det er algoritmer som styrer kursene i MPCC? Det er jo aksjer som selges og kjøpes og de handlene er jo reelle. Fint om du kunne få sånne som meg til å forstå hvordan algoene styrer kursen
Slettet bruker
28.05.2022 kl 06:07 10970

Jeg mener at det kan like så godt dreie seg om en omplassering av midler for å få med reprising i olje/oljeservice blant skadeskutte aksjer som er/har vært i samme situasjon som mpcc var i 2020.
Det er nesten vanskelig å ikke tjene penger i oljeaksjer nå i et så stramt marked. Det grønne skiftet er satt litt på vent, mens verden håndterer Putin's trekk.

Og det er ikke rart i og med flere produsenter også betaler ut kvartalutbytter + får man voldsomme kurstigninger.
Folk VIL tjene penger og sier gjerne ja takk til begge deler.
De aksjene vil også nå et mer sideleie utvikling, før eller seinere. Slik vi opplever nå i mpcc.

Så jeg mener at det dreier seg mer om re-allokering enn ratefrykt.
Folk omvekter stadig vekk. Og det er nok flere andre momenter i spill her.
Ingenting galt med det og det feiler ikke mpcc noe, som er en trygg investering med gode utbytter, spesielt for dem som er tungt lastet med betydelige antall aksjer.

Hvis vi ser de enorme syklusene vi nå står i, i det makro, skapt av pandemi og krig, så er det lett å si ja til begge deler, både shipping og oljen.

Dette ordner seg.

@kbkristi, nyt Amarin! Jeg bodde i de terrasse leilighetene i 2 uker knyttet til camping plassen. Flott plass og Rovinj er så koselig!

Slettet bruker
28.05.2022 kl 12:57 10515

Du har vist til de faktiske kursendringene som bare i år har vært veldig bra. I min verden er jeg i mot å sammenligne kursendringer fra f.eks. nyttår til mai. Det er jo tilfeldig om kursen var høy eller lav ved nyttår. Det som jeg har påpekt før, er at det er den faktiske kursutviklingen over en viss tid som teller. For eksempel at kursen har gått fra kr. 2,80 høsten 2020 til kr. 28 i dag, pluss kapitalutbetalinger med flere kroner. Da snakker vi om en kursutvikling på over 1.000 %!!!

Og for å ha nevnt det: Vi er mange her som er enige om at det fundamentale er bare helt supert.

Da er det grunn til å se på det tekniske som på lang sikt viser at det er kursmotstand først på midten av 40-tallet. Altså en mulig oppgang videre på cirka 60%. I løpet av 6-9 måneder.

Det smaker fortsatt fugl av MPC!
Alby
29.05.2022 kl 16:57 9123

Hei Pentad.

Er nå ute av denne og IDEX og satser alt på PGS 😂😂
Redigert 29.05.2022 kl 16:58 Du må logge inn for å svare