Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 688785

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
21.05.2022 kl 10:21 11207

Ja gjorde det samme selv i går og var en liten tur innom Flyr, i mellom tiden. Det fordi jeg ventet til jeg kunne kjøpe MMPC igjen.
Vi er alle for MMPC, så det kan da være lov til å skrive om det, uansett så er vel dette blitt mer av en reise blogg og da må det være lov å skrive litt om trading.

God helg alle MMPC`ere.

PS
Så setter jeg også stor pris på regne arkene og div info på tråden.
Redigert 21.05.2022 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2022 kl 10:24 11190

God helg til MPCC'ere og :D
Alby
21.05.2022 kl 11:14 11077


Kos dere i Stavanger 🇳🇴🇳🇴😂😂
Konate
21.05.2022 kl 14:47 10723

Noen som vet hvordan utbyttene påvirker avkastningen på Nordnet? Mener selv å huske at det ekstra ordinære utbytte ikke ble regnet inn på avkastningen, men kan hende tar feil. Noen som vet?:)
Slettet bruker
21.05.2022 kl 17:38 10384

Svar, litt utfyllende info/svar i tillegg til det Helg11 allerede har skrevet:
DD skal nå være samstemt med siste Fleet Employment oversikt. Estimert DD måned er markert med grønne tall, og vi vet at tallene ikke blir riktige i og med at skipene er ute av drift store deler av måneden. Vi har, som Helg11 nevner, ikke så fokus på detaljer her, hverken ift å oppdatere riktig måned eller ift hva skipet seiler inn i DD måneden. Det betyr relativt lite i den store sammenhengen, og det er mer enn nok andre detaljer å ha blikket på.

I mitt private regneark velger jeg imidlertid å estimere at skipene er ute av drift i 24 dager av måneden. Jeg har kvartalsmessig utregning av inntekter og utgifter, og synes det er gøy å se hvor nær jeg kommer fasit, så derfor er jeg litt mer "nærsynt" på detaljene der. Morsomt å se at jeg slo flere av "husa" hva angår Q1 tall :-).

Når det gjelder Fiorella blir dette, som du selv sier :-), litt flisespikkeri i den store sammenhengen, og vi gjør ikke noe med det i regnearket. Det er uansett flott å se at selskapet bruker en hver anledning til å ta med seg de inntektene de kan få!

For øvrig veldig fint at flere har øye for detaljene i regnearket! Vi hadde åpenbart ikke fått med oss oppgraderingen av raten til Serafina.
Slettet bruker
21.05.2022 kl 17:50 10402

Oilbaron, det er riktig at Cimbria, den eldste damen, har den beste raten. I øyeblikket i alle fall. Fra neste måned går Carpathia over på ny kontrakt, til 42k pr dag.

Det blir spennende å se hva som skjer med AS Carinthia neste vinter/vår. Nå kan det være at det da er god timing for salg, med tanke på alder og skipspriser, men ut fra det CB sa i går fikk jeg inntrykk av at det, i alle fall pr nå, nesten er mer sannsynlig med flere kjøp enn salg. Det var i alle fall det jeg "hørte". :-)
hectorgonzales
21.05.2022 kl 19:29 10205

Da er vi ferdige med den faglige delen i her i Stavanger og banketten starter kl 20! Det er veldig mange interessante diskusjoner under presentasjonene og gode spørsmål. Helg11 gikk gjennom regneark (fra flere kilder). Hector gikk gjennom kapasitetsøkninger (nye skip som kommer når) - og hvordan vil nye skip påvirke tilgangen til skip i markedet? Vi diskuterte også havnekapasitet USWC og USEC. Nye Container hub'er. Coronet viste hvor skipene anløper og det ble en heftig diskusjon om vi burde ha neste møte i enten Kinston (Jamaica), Curacao eller St.Martin. Jeg antar at vi kommer til en konklusjon på nachspielet! Det ligger vel an til at nye utbytter ikke blir reinvestert i aksjer men i reiser!

Utrolig kjekt å møte medredere!
Slettet bruker
21.05.2022 kl 19:44 10266

Håper dere sier ifra her på forumet om dere rotter dere sammen om et annet selskap også, med så mye kompetanse innenfor shipping og forståelse for hvordan selskapene utvikler seg i en aksjonærs interesse ønsker vi ikke å gå glipp av en MPCC 2.0, ikke alle som kom seg inn på 5kr 😅 Ikke har jeg hatt baller til å trade heller, føler det kommer nyheter som burde gi permanent kursøkning annenhver dag 😅

Kanskje overskuddet det kommende året gjør at budsjettet tillater en reise ned på neste samling, virker å være mye å lære ved å delta 👍
Slettet bruker
21.05.2022 kl 20:35 10185

Takk for referatet Hector, skikkelig kjipt å glipp av dette «live». Jeg ønsker dere alle en fin kveld! 😊
sol invest
21.05.2022 kl 20:45 10146

Skulle gjerne vært med. Siste gang jeg var i Stavannger var da jeg holdt til på Madla og gikk rekruttskolen til marinen, i 1974, hehe- Enmdte opp på en minesveiper (Knm Alta, som nå er pensjonert, som meg, og ligger i havna i Oslo nedenfpr festningen).
En ting som dere kunne ha diskutert er de nye kravene til utslipp av karbon. Sjefen vår kommenterte på spørsmål om det at han trodde behovet for skip ville øke pga krav til lavere fart. Det er det nok noe i. CEO i DAC fikk også det spørsmålet, om man måtte investere i skip som var miljøvennlige. Han kom da med denne sammenligningen: Gamle skip med mye forurensning - med seilskip - og nye miljøvennlige skip,med dampskip. Vi vet jo alle hvordan det gikk. En annen ting, hvis noen skulle inngå nye kontrakter med forurensende skip som må senke farten- med nye/nyere skip som er miljøvennlige og som kan gå med full speed, hvilke skip ville dere ha valgt å inngå kontrakt med? Bare spør.
velkjent
21.05.2022 kl 20:51 10189

Svaret må være: Det alternativet som er mest lønnsomt, alt annet blir det bare rot av.
sol invest
21.05.2022 kl 21:08 10447

Ja, godt svar!
Oilbaron
22.05.2022 kl 08:09 9880

Carpathia var den som gikk på lavest rate av de 4 eldste med 16000 Usd / day, et skikkelig løft når den går over på 42000 fra neste mnd.
Med en break even på 8500 og rate på 42000 så kan en ikke klage på inntjeningen her.
Da er det nok mest gunstig å seile så lenge skuta kan gå.
Kursmessig så tror jeg vi får et løft i aksjekursen når det synker inn i markedet hva selskapet kommer til å levere av inntekter fremover.
Mitt kursmål er fortsatt kr 40 innen klokkene ringer Julen inn.
Struts
22.05.2022 kl 11:26 9424

Både håper og antar forsamlingen hadde en fin avslutning i Stavanger i går (det var vel grunn til å feire Dato mfl's eminente regneark) - og at den fortsatte inn i de sene nattetimer!

Jaja, skal ikke blande meg så voldsomt mye mer inn, men vil bare referere fra Seasures ukerapport fredag ettermiddag mht slutninger i segmentet:

=Gregos= Sub P 2800 Hyundai Mipo 2023 - CNR - 39 mths USD 48000
=Terataki= Sub P 2800 Hyundai Mipo 2023 - CNR - 39 mths USD 48000
=Presidio= Feedermax 1221 P+S Werften 2003 - CMA CGM - 20 mths USD 31000
hectorgonzales
22.05.2022 kl 22:36 8840

Her er det 2 ting rundt nye utslippsregler.
Den ene er prisen på scrubber (og tilsvarene installasjon estimert til mellom USD 2-11m) og tilbakebetaling av investeringen. Man regner med ca 25-30 års drift på skip. Hva er da break even mht tilbakebetaling av investeringen. Er ratene høye og kontraktene lange (altså at man kan gå med f.eks. $12-15.000/dag i overskudd) så er dette aktuelt.

Den andre er tilbud og etterspørsel. Nå er vel containerskip problemet størst med kø i endel havner og det med å gå sakte er nødvendigvis ikke noe stor bakdel hvis du får regularitet i anløpene.
Slettet bruker
22.05.2022 kl 23:42 8744

Hva skjer med dollarkursen?
Clay Allison
23.05.2022 kl 06:03 8492

Du har helt rett, henger meg på den. Nå har jeg riktig nok tradet litt, noe som kun Nordnet tjener på.
Redigert 23.05.2022 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
kodenavn
23.05.2022 kl 09:59 7774

Er det noen som røyker sokkene sine på morgenkvisten ?
Fantastiske resultater.
Godt utbytte, over forventning.
Selges til halv pris ift underliggende verdier.
Positive analytikere, nye økte kursmål på 35-40.-
Og vi er 3 % ned. og fremdeles på 20-tallet ?
Nå må aksjen være overmoden for en kraftig rekyl.





Slettet bruker
23.05.2022 kl 10:19 7663

Noen som har oversikt om det er større aktører som lemper ut? Slik vi så i høst, da kursen også lå i stabilt sideleie
Londonmannen
23.05.2022 kl 10:22 7691

Nedturen skjer altså til tross for særdeles gode resultater, sikker inntjening de kommende to-tre årene, 20-30% årlig direkte avkastning og enm ledelse som jobber for oss aksjonærer. Det er rimelig ufattelig at en slik aksje blir solgt ned.

ERneste forklarin g jeg kan se er at investorene på OSE finner MPCC for kjedelig. Her vet man at man vil få 20-30% avkastning pr år på sin investering,med minimal risiko. Men det er tydeligvis ikke nok. Investorene på OSE ønsker å ha langt høyere risiko og en våt drøm om ti-gangeren for hver krone man investerer. De færreste vil innse at 20-30% avkastning faktisk er langt mer enn det de profesjonele investorene oppnår pr år.

Det er bare å lene seg tilbake og nye årene som kommer.
Bsci
23.05.2022 kl 10:22 7714

Ja, det er merkelig at noen velger å selge aksjen og også relativt stor omsetning i dag.
Begynner jo selv og tvile på om vi får se 30 tallet igjen, når en fantastisk Q1 rapport og fremtidig inntjening ikke gjenspeiles i kursen på nåværende tidspunkt.
Da måtte nok ledelsen endret strategi og meldt nye slutninger fortløpende. Nå er det vanskelig å se hva nytt der skal komme av meldinger.
NEL stiger gjerne 1 mrd i verdi om de annonsere en kontrakt verdt 20 mill og i tillegg så tjener de jo ikke penger.
kodenavn
23.05.2022 kl 10:48 7546

Ledelsen gjør alt helt riktig etter min vurdering, jeg ser ikke noe som kunne vært bedre.
Navneskifte til MPCC green tech carbon. Da kommer idiotene, og kursen går 4-gangern.
NetromK
23.05.2022 kl 10:49 7578

Eg måtte dobbeltsjekke om ex-dato var i dag når eg såg kursen. Hadde ex-dag vore i dag, og ikkje 23.06 så skulle eg forstått tala.
Nokon som har bomma på månad?. Dollaren faller noko tilbake, men er framleis på veldig høgt nivå.
durrrrant
23.05.2022 kl 10:50 7595

MPCC forecasts a tighter 2023 charter market as only 250 ships come open
https://www.tradewindsnews.com/containerships/mpcc-forecasts-a-tighter-2023-charter-market-as-only-250-ships-come-open/2-1-1222740

Synes å huske det er noen her på forumet som har tilgang som kan dele?
Carrera
23.05.2022 kl 11:10 7572

Denne aksjen er det jo bare å selge hver fredag for så å kjøpe seg inn igjen på mandag.
Slettet bruker
23.05.2022 kl 11:10 7654

Mulig nevnt, klarer ikkje å følge med på alt om dagen. Shanghai C.F.I snudde et sammenhengende fall på 17 uker til oppgang for eit par dager siden. Har nok sammenheng med Kina og håp om åpning av store regioner. Så det kan være tiden å kjøpe seg inn, og i tillegg venter eit stort utbytte som mange vil ta del i om litt. Omtrent alt av container går opp i dag, så fallet i dag er ikkje heilt rasjonelt etter kva undertegna klarer å sjå. F.eks ER, COSCO, Hapag og A.P MM står i grønt.

Steady as she goes.

https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
Redigert 23.05.2022 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
23.05.2022 kl 11:59 7386

Takk for en kjempefin helg i Stavanger!
Alt var perfekt: En trivelig gjeng, nydelig vær, god mat, faglig innhold og et supert arrangement som det helt sikkert har tatt mye tid og krefter å få på plass!
Så takk!
Det var fint å få være med på dette!
Og jeg gleder meg allerede til neste gang! Noen nevnte Bergen, og enkelte av oss mener bestemt å huske et par bergensere som godt utpå natta lovet å fikse...

Ser det nevnes avkastning årlig på 20-30% over her.
Helg11 la i helg1 inn de 2 nye skipene fra 2024. Disse har jo rater på 70.000,- dollar dagen de to første årene, så de bidrar veldig til overskudd. Slik dollaren var akkurat da så lå det da an til et utbytte pr kvartal på 2,75. Det var da 10% av kursen pr kvartal, 40% i året! Nå er både dollar og kurs noe ned etterpå, jeg har ikke regnet på nytt.
Men at kursen før eller senere må opp som følge av slike tall det er jeg lite i tvil om.

Det ble også på fagseminaret presentert at kapasiteten i feedermarkedet utvikler seg negativt sett mot etterspørsel noe frem i tid slik at det kan virke som det har vært, som vanlig, fornuftig av ledelsen i MPCC å holde igjen med forwardfixing en periode nå.
Rett og slett for å oppnå bedre avtaler om bare noen mnd.

Slettet bruker
23.05.2022 kl 12:44 7111

Hyggelig at dere hadde en fin weekend-samling!

Og veldig interessant at noen kommenterte kapasiteten i feedermarkedet. Det er jo det som styrer ratenivået. Er det noe du kan legge ut, PSI eller er det for intern bruk?
PSI- Investor
23.05.2022 kl 12:49 7204

Det er ikke noe jeg har skriftlig, jeg var kun gjest i helgen
Studenten86
23.05.2022 kl 12:59 7157

Mulig det er tendensen til 'sell in May and stay away' sammen med 'buy the rumor, sell the news'.
Folk er nok utrygg pga makro til børs generelt. Mye som er spesielt priset om dagen.
Slettet bruker
23.05.2022 kl 13:07 7109


Neivel, men det er tydelig en trend at det vil være forholdsvis få skip igjen i feedermarkedet. Det vil unektelig måtte påvirke ratene i positivt retning for oss aksjonærer....
Slettet bruker
23.05.2022 kl 14:23 6743

Nja. Nordnet kundebasen i MPCC øker så smått til stadighet (13.525 stk) og med eit ventet utbytte på 0,16 USD midt i juni, vil nok flere gå på mønstringskontoret og mønstre på for vidare seilas.
Redigert 23.05.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
durrrrant
23.05.2022 kl 15:02 6541

Kan nevnes det MPCC selv la ut 19.mai

"The container charter market continues to be strong with the availability of vessels remaining tight. Yet, due to the uncertainties, freight rates and time-charter rates took a little breather in Q1 but are still at significantly elevated levels. Charter periods are prolonged and most fixtures are concluded months in advance. Congestions and supply chain disruptions continue to be severe and are likely to continue in the foreseeable future. We do not expect that supply chains will be back to normal within this year.

Despite the fact that the industry will face a number of newbuild deliveries in 2023 and 2024, especially in the larger size classes, supply-demand outlook for regional trades, and thus smaller vessels, is continuously promising due to a modest orderbook and relative robust demand growth. In addition, the industry must adopt new environmental regulations as of 2023 that are expected to induce speed and thus capacity reductions, especially in regional niche trades."
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/press-releases/2022/mpc-container-ships-asa-reports-q1-and-three-month-2022-results/


Og lenken jeg delte i forrige innlegg
https://www.tradewindsnews.com/containerships/mpcc-forecasts-a-tighter-2023-charter-market-as-only-250-ships-come-open/2-1-1222740
Kbkristi
23.05.2022 kl 15:19 6436

Hyggelig å se at dere hadde ei fin og interresant helg i Stavanger. Camper nå i Rovinj i Kroatia med 27° og en sval bris 😎 Kan jo være på evig ferie nå med utbyttene som kommer 😂
hectorgonzales
23.05.2022 kl 15:49 6308

Vi snakker om leveransene som kommer. Nå er det jo lockdown i perioder i Kina og her har vel ikke leveransene blitt oppdatert. Spådom fra min side er vel at spot markedet kommer til å være crazy i slutten av året og i 2023 pga forsinkede nybygg + at opsjonsmånedene er "brukt opp" ifb forsinkelser. Det kan bli en skikkelig skvis. Så de som sitter med gamle skip vil nok utsette skrotingen og høste ekstreme gevinster.

Det er nok ikke bare MPCC som driver med forward fixing av skip. Så selv om det ventes en hvis mengde skip som kommer på markedet (altså at det går av kontrakt) vil denne naturlig nok være flere av disse som er sluttet fremover men ikke er publisert.

Leser forøvring at en analytiker anbefaler å holde seg borte fra "folkeaksjen" MPC - men jeg tror de fleste her inne stoler på harde fakta som regnearkene gir.

Takk for veldig trivelige gjester i Stavanger! Pentad og meg vil gjerne ha en Q3 middag tenkte vi - hvis andre er interessert i å bli med kan vi legge ut detaljer. Så får vi se om det er så mye detaljer å snakke om - det meste er jo leid ut langt frem i tid.
Som fun fact fra treffet i helgen så gikk sangene til Bo Kaspers orkester i bakgrunnen med (Håll ut - vi klarer det - å vente på utbytte). Rett etterpå gikk "innan alt forsvinner". Man må jo ha litt humor i låtvalget også!

Noen lurte på hva de skulle bruke utbyttene til - Financial Times har faktisk i lang tid hatt en egen artikkelserie om dette "How to spend it". https://www.ft.com/htsi
Let the good times roll!
Slettet bruker
23.05.2022 kl 16:04 6287

Jeg har tro på oppgang så lenge du er på reise, Kbkristi! Den starter denne uken....

Og når det gjelder bruk av utbyttet, hadde jeg tenkt meg en tur med JÅÅÅten. Og stå på dekk og rope ut:

MÅRN, MÅRN ! Vi rike har det godt, jeg lurer på hvordan middelklassen har det!!

(Det var en spøk, altså....!)
Redigert 23.05.2022 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
sol invest
23.05.2022 kl 18:23 5992

Argus, du informerte om at MPC hadde en PE på ca 3. I følge denne linken
https://www.marketwatch.com/investing/stock/nkla
har MPCC en PE på 7.12
Mærsk har en PE på 2,72
CMRE har en PE på 3,82
ESEA har en PE på 4,62
DAC har en PE på 1,63
GSL har en PE på 3,55
ZIM har en PE på 1,43
I følge det jeg leste på nett (jeg har ikke greie på dette) er det vanskelig å si hva som er en "bra" PE og hva som ikke er det.
Jeg registrer at ZIM (som ser ut til å gå opp 6 % i dag, har hatt en sterk økning i kursen, med en lav PE. DAC som også har en
lav PE (1,63) har derimot ikke hatt noen bra utvikling i aksjekursen.. Det ble også tatt opp av en som spurte sjefen for DAC om dette under fremleggesle av 1.kv rapporten 2022,og han mente at DAC fortjente en mye bedre kursutvikling enn det de har hatt (han nevnte ikke da PE ). Så hva som er bra PE og hva som er
dårlig er visst ikke så enkelt.

Det ser ut til at alle containeraksjene går opp i New York, så kanskje vi får en hyggelig morgendag!
Slettet bruker
23.05.2022 kl 18:42 5908

Etter mine tall er PE for Mpc ca 3.
Redigert 23.05.2022 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
velkjent
23.05.2022 kl 19:35 6245

PE her tar vel utgangspunkt i aksjekurs dividert på utbetalt "utbytte", mens andre selskap betalte ut i fjor, kom første utbetalinger fra MPCC i år. PE for MPCC ser nok anderledes ut når 2022 er over (hvis da kursen fremmdeles befinner seg på konkursnivået)