Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 744316

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
06.07.2022 kl 22:00 7640

Ja det høres sannsynlig ut! Veldig bra!
For det må jo nesten nødt til å bli forsinkelser i levering av skip. Nå nevnes det mulige nye covidnedstenginger igjen også.

Og så sammen med lavere fart på skipene neste år da.
Tenker det blir bra fremover jeg

Jeg lurer litt på en ting, som muligens noen av dere kan svare på:
Det snakkes jo om at det nå med høye energipriser og høyere renter vil bli nedgang i forbruk.
Men
Hvilket forbruk er det man snakker om her, og hvor stor andel av det som fraktes i container er det som er av slik natur at man kan anta at volumet av det vil gå ned?
Altså her om dagen ble det diskutert om de nye skipene på 15 års kontrakter, om de skulle frakte fisk.
Volumet på fisk vil kanskje ikke gå så mye ned selv om rentene går opp? Mat må man ha.
Jeg tenker meg det er mer den delen av forbruket som er ‘luksusforbruk’ som vil gå ned.
Altså hvis man trenger en ny TV så kjøper man vel en ny TV selv om rentene er høye
Men hvis man ikke trenger den, bare har lyst på en ny, DA kanskje man venter litt?
Ev kjøper en billigere. Som krever like stor plass i containeren

Så det som er spørsmålet, er litt todelt:
Er det en andel av det som fraktes i container som ikke påvirkes så mye av økte renter fordi det er ting som markedet/ forbruker MÅ ha hele tiden. Som f eks mat. Reservedeler til alt mulig. Bildekk. Ja ikke vet jeg hva det er alt sammen. Hvor stor del av volumet er dette?

Og siden jeg sliter så fælt med å konsentrere meg så glemte jeg helt hva den andre delen var… grrr… var og fikk hjernen skannet i dag. Vet ikke om de fant den, de var veldig stille etterpå…

Men man kan vel tenke seg at redusert forbruk i kroner ikke helt korrelerer med redusert fraktbehov ved at man kjøper varer fremdeles bare billigere produkter. Det kan også stemme med det som ble uttalt nylig om at lagre er fulle men av feil varer?
Så altså
Det er ikke gitt at behov for frakt skal så mye ned i prosent?

Innen feedersegmentet kan det brått bli større reduksjon i kapasiteten ved redusert fart enn det nye sterkt forsinkede skip gir i økt kapasitet.
Redigert 06.07.2022 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.07.2022 kl 22:21 7601

Da har jeg laget regnearket mitt for 2023.
Personlig så er jeg ut etter utbytte, så svingninger i kursen er ikke så interessant, men jo lavere kurs, desto bedre avkastning.
Jeg har brukt en $-kurs på kr 9,50, DD måned er satt til 0. Break even er satt til $11.350. Vet dette er høyt, men jeg måtte bruke $11.420 for å matche utbytte fra Q1-22, da jeg traff meget bra på revenue. Så ergo må jeg kunne tro at mine tall er meget konservative. Ved framleggelse av Q2-22 får jeg finpolert break even. Engangskostnader ligger også inn i min break even.
Åpne posisjoner er satt til ca samme rater som liknende skip. AS Emma til $ 42.000.

Tallene for 2022 og 2023 vil da bli:
Allerde utbetalt i 2022: kr 6,50
Forventet utbetaling rest av 2022: kr 5,00
Forventet utbetaling 2023: kr 7,00
Totalt for i år pluss neste år vil da gi oss kr 18,50 tilbake pr aksje.

Dette er så nøyaktig jeg selv klare å kalkulere pr dags dato, og håper fasit vil vise tall i overkant av mine beregninger.
Regnearket blir oppdatert etterhvert som det foreligger nye opplysninger.
Så er det jo selvfølgelig opp til hver enkelt å være sin egen lykkes smed.
Og bare så det er sagt på nytt: Jeg har ingen utdanning i regnskap. Lykke til :)
På an igjen
06.07.2022 kl 22:25 7585

Kan du gi oss andre en link til ditt regneark?
Kbkristi
06.07.2022 kl 22:36 7819

Nei. Ikke vet jeg hvordan jeg gjør det, og ikke er det så profft satt opp som Helg11 sitt.
Slettet bruker
06.07.2022 kl 22:41 7857

Har du regnet deg frem til EPS for 2023?
Kbkristi
06.07.2022 kl 22:47 7942

Revenue for 2023 får jeg til $ 705 709 263
Netto overskudd får jeg til å bli $ 443 785 460

Edit: Jeg ser jeg ligger godt under Helg. Jeg kan nok oppjustere endel. Jeg har brukt $ 17.000 på AS Flora, men dette skipet kan sikkert gå for $ 27.000, Likedan med AS Laetitia.
Altså bør justeringer komme OPP :)
Redigert 06.07.2022 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2022 kl 23:04 7974

Takker for oppløftende tall i en litt ruskete tid!
Selv reinvesterer jeg utbyttene fremfor å ta dem ut i cash. Ikke noen automatikk i at utbyttene blir benyttet til å vekte opp i MPCC, men i dag røk rubbel og bit inn til en snittpris på 19,36. Hadde kursen vært det dobbelte av hva den er i dag, så hadde det blitt halvparten så mange aksjer på meg i dag. Dèt ville jo bare straffet seg ved neste utbetaling av utbytte. Ikke det at jeg ikke ønsker at kursen skal oppover, men det er fordeler og ulemper med det meste. Hehe!
Kbkristi
07.07.2022 kl 06:58 7371

Vanligvis har jeg ikke så stor tillit til NorskBulls, men de fikk veldig rett sist. Etter 37 dager med shortanbefaling sier de nå BUY.

Last Signal:BUY
Last Close:19,33
Change:+0,4500 Percent change+2,38%
Signal Update Our system’s recommendation today is to BUY. The pattern finally received a confirmation because the prices crossed above the confirmation level which was at 19,27, and our valid average buying price stands now at 19,33. The previous SHORT signal was issued on 30.05.2022, 37 days ago, when the stock price was 25,14. Since then MPCC.OL has fallen by -23,10%.Market Outlook The bulls have strong evidence on their side and this evidence prompts us to make a bullish bet. The bullish pattern that was previously identified is finally confirmed and a BUY signal is generated. It is probably the right time to be part of this boost and bullish market sentiment. The market is telling you about a possible new profit. Do not miss this chance. more...
Kbkristi
07.07.2022 kl 08:49 7169

Nå har jo jeg kun beregnet fram tom 2023. Men i jan/feb 24 kommer jo SN 00278 og SN00279 inn i flåten vår. ( Våre 2 nye 5.500 TEU skip)
Helg11 har jo selvfølgelig lagt dette inn, men jeg synes det er på sin plass å minne våre medredere på hva dette betyr for oss:

ZIM – avg. Rate of USD 39,000 (first two years USD 70,000, the third year USD 45,000 and for the remaining four years USD 21,565)

Skal vi tippe en break even på $ 14-15.000 på disse?
Tror det blir vanskelig å finne en bedre plassering av pengene de neste åra. Ihvertfall før fasit foreligger :)
Slettet bruker
07.07.2022 kl 08:50 7224

👍⚓️👍⚓️👍

Minner også om 5 innsidekjøp, 3 berre i går. Så det er positivt at de som sitter tett på MPCC ønsker å kjøpe seg vidare opp, normalt eit veldig bra tegn for tiden som kommer.
Redigert 07.07.2022 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
På an igjen
07.07.2022 kl 09:42 7023

Bra start i dag angrer ikke på mitt siste kjøp på 18.60 med utsikt til å få 10kr i utbytte de neste 4Q så må jeg si meg fornøyd med det. Ha en fin dag i regnværet.
PSI- Investor
07.07.2022 kl 10:21 7088

Regnvær?
Her er det cab- vær!
Da jeg sjekket kursen for en stund siden var den 19,63 og siden det er et meget godt tall hvertfall uten komma (årstall) så tenker jeg at dette blir en ekstra fin dag!
Slettet bruker
07.07.2022 kl 11:12 6902

Fin utvikling i dag også, Mærsk A er bl.a. opp over 6%. Hos Nordnet er det 15.094 aksjonærer i MPCC for øyeblikket.

"OOCL sees significant revenue growth despite drop in box volumes"

https://container-news.com/oocl-sees-significant-revenue-growth-despite-drop-in-box-volumes/
Redigert 07.07.2022 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
07.07.2022 kl 11:39 7069

Kjøpte selv mer under 19kr, veldig betryggende med innsidekjøpene vi har sett de siste dagene. Ikke i tvil om at dette vil lønne seg.
Slettet bruker
07.07.2022 kl 11:50 7019

Etter de pene innside kjøpene i gå, så har også jeg tatt sjansen og handlet aksjer i dag på 19,6.

Er redd de kan starte tilbake kjøps programmet, og da er det vel neppe mer nedside, dessverre.
Redigert 07.07.2022 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2022 kl 11:53 7039

Jøss
Slettet bruker
07.07.2022 kl 11:57 7061

Den største forumklovnen som er inne på heile forumet. Du burde være flau over din egen oppførsel.
Slettet bruker
07.07.2022 kl 12:00 7114

Er glad for å kunne handle aksjer på 19,6 kroner kontra på 27 for 4 uker tilbake
Den størst forum klovnen er han som sitter å hausser Mpcc hver eneste dag, kjenner du deg igjen?
Aksjer er timing, ikke noe annet en det.
Når innsidere kjøper, tilbake kjøp komme på agenda, aksjen er ned 10 kroner og de dekker short, da vet jeg hva jeg velger å gjøre.
Redigert 07.07.2022 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2022 kl 12:14 6925

Tusen takk for mange gode innlegg i går kveld og idag, Kbkristi!

Jeg har ikke hatt tid til å kommentere noe før nå, men registrerer med glede at vår gjennomgang av bunnpunktet synes å ha vært i nærheten av blink! Du med din nederste kurs som traff meget godt, og jeg med noenlunde riktig sluttkurs. Uansett er det allerede historie, og vi synes å bevege oss godt oppover nå. Legger vi til kapital- og utbytteutbetalingene på toppen av dagens kurs, ville "totalkursen" ha vært kr. 26,50.....Her skal det ikke mye til av økning før vi når et akseptabel kursnivå igjen.

Er det en tilfeldighet, eller bevisst at ditt netto overskudd ender på nesten den samme summen som antall aksjer i MPC?? Dersom vi atpåtil legger til grunn en dollarkurs på kr. 10, selvom din kurs er lavere, får vi et netto overskudd i 2023 på kr. 4,3 milliarder. Det igjen gir en EPS på kr. 10 og en PE på 2.

Helg11 har en EPS på kr. 12,93 og en PE på 1,54 for 2023. Samtidig sier du at dine utregninger er konservative og at enkelte rater er for lave, slik at dere er vel ganske nær hverandre i budsjetteringene.

Dere to er kanskje hovedårsaken til at jeg føler meg veldig trygg på mine investeringer i MPC.

P.S. Investeringene for noen dager siden, på tre forskjellige trinn mens kursen falt, har allerede gitt en femsifret papirgevinst..... Det var faktisk hele utbyttet fra MPC. Men de skal ligge godt gjemt i skuffen i lang tid.
Redigert 07.07.2022 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2022 kl 12:19 6887

Du er ein forumklovn, du kan legge det fram som du vil. Har solgt meg ut 2-3 ganger det siste 1,5 året og da har eg holdt meg unna forumet og tråden. Men sitter med ein enorm gevinst, og er ikkje flau over det. Men å kjøpe seg inn for 14 dager siden og hause, for så å selge seg ut og holde på med dommedagsprofetier i 14 dager - også snu på krona og kjøpe seg inn igjen? Det er greit å kjøpe og selge, men setter pris på litt ærlighet. Siste gang eg kommenterer dine klovnepåfunn! Tar helg, sjå om du klarer å holde deg unna forumet til mandag?
Sulzer
07.07.2022 kl 12:23 9750

Fra 01.07.2022:
"Det er helt spesielle forhold som har ført til denne inntjeningen, se historisk på container rater og du finner fort svaret+ på at ordreboken aldri har vært større.
Du ser det ikke nå, men det kommer gradvis etter som nybyggene når vannet, de lange kontraktene er lite å støtte seg til, i værste fall må de reforhandles.
Dette er en tro kopi av det vi så i drybulk i 2008, Golden Ocean delte ut kvart vise dividender på 20% av aksje kurs, 1 år senere gikk de omtrent konkurs.
Dette container markedet er ødelagt, og de smarte tar pengene å stikker før det er for sent, for dette snur ikke på mandag."

Av og til er det best å ha vett til å holde k...
Slettet bruker
07.07.2022 kl 12:23 10184

Kan dere vennligst holde opp nå. Herregud, for noe drama. Hvis dere ikke liker hverandre sin måte å skrive på (eller meninger), så sett hverandre på 'mute'. Ikke verre enn det.
Mestærn
07.07.2022 kl 12:25 10231

Fy faan.. Longinbullshit har igjen kjøpt. Hadde håpet vi var ferdige tant og fjas og krangling.
Kan vi ikke bare enes om å IKKE kommentere på vedkommendes forsøk på å skape drama rundt sin egen person.
Slettet bruker
07.07.2022 kl 12:32 10721

Dropp sytingen og ta i bruk mute-funksjonen på brukeren. Hen finner fort nok ut at det ikke er så moro å sparke ball når ingen sparker den tilbake lenger.
Slettet bruker
07.07.2022 kl 12:39 10706

Helt enig, fryktelig slitsomt å ha dette gående dag ut å dag inn.
Slettet bruker
07.07.2022 kl 12:50 10716

Du har helt rett, Pentad🙂"mute" herved aktivert....og god sommer til deg, forresten!
Slettet bruker
07.07.2022 kl 12:53 11284

God sommer! :-)
PSI- Investor
07.07.2022 kl 13:03 11626

Fortsatt litt kø og små utsikter til forbedring:

https://www.hellenicshippingnews.com/container-ship-congestion-in-the-north-sea-worsens/

“An end to congestion in container shipping is currently not in sight,” said Vincent Stamer, head of Kiel trade indicator.

Helt greit for meg igrunnen
tholae
07.07.2022 kl 14:03 11667

Jeg vil tro vi kommer til å få en beskjed om insidekjøp idag også :)
Kbkristi
07.07.2022 kl 14:16 11837

Det virker som alt løsner i dag. Det være seg shipping, kinesiske el biler eller våpenindustri.
Så da har det ikke vært noe feil med våre feedere, men vi er dratt med i dragsuget av et dårlig børsklima og shorting.
Forskjellene mellom Helg11 og mitt regneark er egentlig ikke store. Differansen ligger vel på det vi ikke vet.
Når vi snakker om inntjening i kroner om et år, så skal vi gjette på en framtidig $-kurs. Dollaren kan jo virkelig svinge.
Største forskjell ligger vel på utgiftssiden. Der tror jeg at jeg har tatt hardt nok i.
Men det er moro å ta et tilbakeblikk. Da tråd 1 ble startet, var $ 16.000 for våre største skip bra, og det var et håp om å oppnå kr 15 i kurs.
Nå skal vi altså få kr 18 i utbytte i løpet av neste år.
Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal opp til gamle høyder, og noterer at vi i skrivende stund omsettes for kr 20,31.
Mer moro skal komme når shorterne skal dekke seg inn :)
Slettet bruker
07.07.2022 kl 15:09 11550

Kan ikke være mer enig!
Slettet bruker
07.07.2022 kl 15:11 11567

"Nå skal vi altså få kr 18 i utbytte i løpet av neste år."

Ligger det an til 18 kroner i utbytte for MPCC i 2023?
Er dette noe du har fra rapporter, excel eller noe annet sted?
Jeg leste noe om 9,5 for 2023 lenger oppe i tråden, så må bare spørre litt dumt så jeg forstår dette.
Redigert 07.07.2022 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2022 kl 15:17 12104

Nå kan Kbkristi svare for seg selv…, men det (jeg er ganske sikker på) han mener er at innen utgangen av neste år har det blitt utbetalt totalt 18 kr i utbytte.
Slettet bruker
07.07.2022 kl 15:18 12172

Ok, takk.
Kbkristi
07.07.2022 kl 15:22 12201

Ja, det er riktig. Regnestykket ble lagt ut i går kveld.
Trøndersmolten
07.07.2022 kl 15:31 12239

Går vel inn i peak season for containerfrakt nå og bakteppet ratemessig er stigende trend de siste 7-8 ukene. Alt tyder vel da på at vi vil oppleve nye raterekorder frem mot jul..

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Kbkristi
07.07.2022 kl 16:02 12126

Sakset fra diskusjonssiden på Nordnet. Vi har det jo klart, men kanskje greit for nye lesere.
De utbetalingene vi har fått til nå er tilbakebetaling av kapital, og ikke utbytte. Undertegnede blander selv begrepene, og det er slendrian.

Svar fra Nordnet: Det er en vesentlig forskjell på tilbakebetaling og utbytte. Aksjeutbytte er som utgangspunkt skattepliktig, mens tilbakebetaling av innskutt aksjekapital og overkurs i selskapet er skattefri hos aksjonæren. Aksjeutbytte regnes som kapitalavkastning, imens tilbakebetaling av innskudd ikke er kapitalavkastning og skal derfor ikke skattlegges. Da du eier MPC-aksjene gjennom en ASK har dette i realiteten lite å si da du ikke skatter før realisering skjer i form av uttak fra konto. Dette er noe selskapet velger å gjøre, og har ingen direkte tilknytning til Nordnet. Håper dette besvarte din henvendelse, ha en fortsatt fin dag.
Slettet bruker
07.07.2022 kl 16:09 12100

Noen som vet hvorfor det handles i 1-øre og ikke 5-øres intervaller, slik det var en periode?
På an igjen
07.07.2022 kl 17:27 11808

Kurs opp 5.07% til 20.31 bra stigning men aksjen har mye å gå på før man når de reelle verdier. som jeg har skrevet tidligere så er MPCC billig når den selges under 25. Ha en god dag
Slettet bruker
07.07.2022 kl 17:46 11768

Maersk fikk torsdag et kursløft på rundt 7 prosent, etter at en lignende shippingkjempe i Kina la frem overraskende sterke tall for første halvår.
Redigert 07.07.2022 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2022 kl 18:09 11801

Bare en uke siden hadde han dommedagsprofetier nå er han inne 😂

Greitt å legge lys på hvilken klovn han er. Ha en god dag 👌

Kbkristi
07.07.2022 kl 18:13 11975

Mpcc kommer til å legge frem overraskende sterke tall mange kvartaler fremover.
Men det kan vi holde mellom oss foreløpig :)
velkjent
07.07.2022 kl 20:47 11424

Da blir vel også EPS og de 75% av denne, bare teoretiske kalkyler/begrep, så lenge de ikke tjener investorene direkte. Hvor lenge kan MPCC holde på med dette?
Ser fordelen for investorene idet inngangsverdien reduseres tilsvarende og skatteposisjonen ikke aktiveres før aksjene selges, så aksjonæren har i prinsippet bedre finansiell styring på formuen rent skattemessig. På den annen side kan det bygges opp en stor skattekreditt inntil aksjene selges, så det gjelder å følge med!
faustri
07.07.2022 kl 21:14 11306

Hvorfor er USD så dyrt nå? Amerikanerne har jo økt beholdningen av USD med 40% de siste to årene, hvis jeg har forstått det riktig ...
Slettet bruker
07.07.2022 kl 22:04 11094

On the 6th of July, Axel Schroeder bought around 130k shares on-market at roughly kr18.91 per share. This was the largest purchase by an insider in the last 3 months. Insiders have collectively bought kr2.6m more in shares than they have sold in the last 12 months.
Sparefant
07.07.2022 kl 22:59 10840

Container shipping stocks are down double digits since March, yet ocean carriers are still posting record or near-record results. Several Asian liner companies have just released preliminary revenues and profits for Q2 2022 as well as monthly operating data through June.
Despite pessimistic sentiment on stocks, the numbers are still huge.

https://www.freightwaves.com/news/win-streak-continues-container-lines-just-posted-more-record-results
Mata
07.07.2022 kl 23:10 10783

Mener å huske det var et skille der om kursen var over eller under 20kr. Men er jo over 20 igjen nå..
Slettet bruker
08.07.2022 kl 06:03 10241

Intervallet (tick size) på OBX aksjer ble senket til 1 øre i 2009, som følge av internasjonal konkurranse på børsene, og angivelig som et resultat av tilrettelegging for algoritmer. Omtalt i Finansavisen i 2009: https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2009/06/oslo-boers-kutter-tick-size

Det er for øvrig skrevet en oppgave på temaet som heter Tick Size Wars.
jadden
08.07.2022 kl 07:07 10159

Rekordresultater på løpende bånd for de omtalte rederiene. I siste avsnitt kommer en utallelse som ikke kommenteres nærmere, oversatt til norsk:

"Vi forventer en sterk rapporteringssesong for 2. kvartal. I de fleste tilfeller tror vi at FY 2022 vil bli et rekordår," sa Chu. Forbeholdet for containerskipsaksjer: "Vi tror selskapets utsikter for 2022 er stort sett irrelevante, ettersom aksjekursene blir drevet av de makroøkonomiske utsiktene - renter og energipriser - og ikke aksjespesifikasjonene."

Konklusjon, det er renter og energipriser som styrer aksjekursene. Men, det er et men, de omtalte selskaper er vel alle linere, og de betaler drivstoffet selv. Dermed kan ikke samme betraktningen legges til grunn for aksjekursene når det gjelder feedersegmentet der oppdragsgiver betaler drivstoff, segmentet som Mpcc befinner seg i.