Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 744403

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
karve
20.07.2022 kl 18:26 15995

Hva med tråd 3 på denne tråden nå ? Tydeligvis mange nye her nå 👍
freetexx
20.07.2022 kl 18:36 16037

Nei, men en korreksjon etter godt driv opp er på sin plass
Slettet bruker
20.07.2022 kl 19:01 16354

Nei, der er vi greit enige, Mathias😎👍
Slettet bruker
20.07.2022 kl 20:25 16124

Etter 10 dager med oppgang og fin utvikling i papiret, vil det alltid som seg hør & bør komme røde dager innimellom - heldigvis. Ein jevn og rolig stigning nordover står seg alltid lengst og tiltrekker seg lettere storfisker enn jojo aksjer. Så her er det berre å ta ein ankerdram og speide mot horisonten. Tallene kommer, utbyttene kommer, nye sterke kontrakter kommer og skipssalg kommer tidsnok. ⚓️🥃
Slettet bruker
20.07.2022 kl 22:39 15785

Det har vært flere utbytter/kapitalutbetalinger i år. For min del brukte jeg hele beløpet etter 2. kvartal på å kjøpe flere aksjer. Bare økningen av aksjekursen på disse nye aksjene siden kjøpet på kr. 18-19, utgjør rundt et sekssifret beløp, i tillegg til økningen av resten av porteføljen. Fantastisk!

Jeg ser for meg to alternative scenarioer til tredje kvartal, begge av det positive slaget:

1. Aksjekursen stiger, porteføljeverdien stiger, utbyttet utbetales og gjemmes til neste korreksjon før nye aksjer kjøpes.

2. Aksjekursen faller, utbyttet utbetales, og utbyttet benyttes til å kjøpe flere aksjer til lav kurs.

Det kan man vel kalle for en smekk av to fluer…..
Slettet bruker
20.07.2022 kl 22:41 15869

Takker, Kbkristi - og selv takk. Hyggelig at Molde innfrir👌sees plutselig for ny rederprat!
Slettet bruker
20.07.2022 kl 22:43 15996

Takker, mr Psi😎noe sier meg at du er inne på noe her. Hilse midnattssolen!
PSI- Investor
20.07.2022 kl 23:18 15994

Takk! Bitte litt usikker på om jeg skal hilse tilbake, den er nå uansett ikke å se i kveld.

En ting som er så fint her nord er all fisken som er så lett å fiske. Det napper i ett sett og man bare koser seg.
Det er liksom bare å kaste ut snøret og hale opp så mye man gidder. Det er vel noe alle vet.

Så nå har jeg stått her nede på brygga og fiska en stund. Med nyinnkjøpt myggolje og godt mot.
Og vi har fått oss nok et godt måltid mat

For det er jo lite som smaker så godt som en pizza man har stekt helt selv.
Særlig når den er kjøpt i vill panikk like før stengetid.
Må ha vært noe feil med sluken…
Redigert 20.07.2022 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Illuminatus
21.07.2022 kl 02:24 15642

Kloke ord.
Er oppvokst ved Lyngenfjorden og Lyngsalpene faktisk, selv om jeg til daglig er klimaflykning på Vestlandet, da det kan bli litt mye med 4 måneder mørketid og veldig mye snømåking i vinterhalvåret. Nærmer meg ferdig med 2 uker ferie i Lyngen nå og det er like godt hvert år med vitamininnsprøytning av midnattsol og vakker natur. Lykke til med eksporten, og god sommer til deg og dere andre medseilerne her inne.
Slettet bruker
21.07.2022 kl 10:14 14948

Veldig fin utvikling i container i USA i går, så det er alltid positivt! 👍
Slettet bruker
21.07.2022 kl 12:24 14915

Har det kommet noen informasjon om flere skipssalg i Q2 enn det ene som allerede er kjent (var det Petulia?)? Det er vel noen skuter som går ut av kontrakt nå i sommer / høst som må anses som lettsolgte objekter?

Skipssalg tar jo også ned teoretisk nedside i ratefall i tillegg til den direkte gevinsten om benyttet til sletting av aksjer / retur av kapital til aksjonærer.
Redigert 21.07.2022 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
kodenavn
21.07.2022 kl 15:48 14442

MPCC 11412600 2,56 10740079 2,41 14.07.2022

Så shorten har økt med 650.000 aksjer siste uke.
De skal kjøpes tilbake !
PSI- Investor
21.07.2022 kl 18:43 14002

Nye rater i dag også, tilnærmet uendrede tall i regnearket bortsett fra at dollaren har styrket seg med 0,7 % til 9,98 siden tirsdag.

Estimert overskudd pr aksje er nå som følger:
2022: 11,04
2023: 12,72
2024: 14,75
2025: 15,82
Totalt overskudd per aksje i perioden estimeres da til kr 54,33

Prøvde å trekke kursen opp ved å bestige en topp i dag. Og det så ut til å funke en stund.
Men så måtte jeg jo ned igjen da…
Slettet bruker
21.07.2022 kl 19:41 13898

Constantin Baack har nevnt tidligere at selskapet ikke ønsker å oppdatere fortløpende om kontrakter, da dette vil gi kundene fordeler ved eventuelle forhandlinger om nye kontrakter. Om det ikke kommer noe ut før neste kvartalsrapport 18/8. Det skal bli fryktelig spennende å se hvilke kaniner ledelsen trekker opp av hatten!
Kbkristi
21.07.2022 kl 20:04 13823

Du får ta med telt og overnatte, kanskje en ukestur hjelper :)
jadden
21.07.2022 kl 20:11 13836

Tallene som er beregnet gjelder er EBITDA og disse tallene vil ikke bli utbetalt som utbytte. Det vil imidlertid net adjusted profit som ligger noe under EBITDA. Net adjusted profit kan ikke på samme måte forhåndsberegnes da det inngår en del variable som først fremkommer i registrert regnskap for hvert kvartal. Utbetalt av utbytte blir som kjent 75% av net adjusted profit for hvert kvartal. Øvrige mulige utbytter er overskudd ved eventuelle salg av skip, foreløpig kjenner vi til at Serafina skal være solgt med overlevering i september. Det betyr at eventuelt overskudd utbetales aksjonærene i oktober, eller det fås sammen med Q3 utbyttet i desember, størrelse er ikke kommunisert.
Siden det er mange nye aksjonærer i MPCC kan det være greit å repetere dette, for de som har vært ned en stund er dette kjent.
Kbkristi
21.07.2022 kl 22:06 13577

Du har nok et godt poeng der Jadden. Derfor bruker jeg en høyere break even enn det selskapet oppga for en god stund siden.
Ettersom vi får flere regnskap å forholde oss til, vil vi nok treffe bedre.
Kontainer over dammen får revansj i kveld.
Grand Stone
22.07.2022 kl 09:09 12677

Kontrakter for nye skip blir vel typisk fastsat ca 1mnd før den gamle går ut???

AS Alexandria burde vi isåfall snart få litt info om... Og ca 1mnd til vi får vite om neste kontrakt.
Slettet bruker
22.07.2022 kl 09:20 12621

Ferske tall for cargo shippet til USA viser økende etterspørsel etter varer;

«US import container volumes grew by 5.9% in June, year on year, defying weaker consumer demand trends.

This represented a huge, 26.9%, increase on the pre-pandemic levels of June 2019, evidence of the nation’s insatiable appetite for imported goods.»

https://theloadstar.com/us-imports-continue-to-flood-in-but-more-still-arriving-at-east-coast-ports/
Redigert 22.07.2022 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2022 kl 09:31 12564

Det er så vidt jeg har fått med meg syv skip som skal signeres opp i kommende periode?

Det å selge ut eldre skip på fri kontraktsbasis nå virker på meg å være taktisk lurt. Vi får se hva de klokere hoder i MPCC lander på den 18.8.
Slettet bruker
22.07.2022 kl 09:37 12594

Videre på ath import og congestion USA;

«….the correction [in rates] is likely to be gradual and [container shipping] companies should make grossly outsized returns along the way.”

https://www.hellenicshippingnews.com/us-containerized-imports-keep-record-pace-in-june-start-strong-in-july/
På an igjen
22.07.2022 kl 09:40 12645

Alt blir modent for utskiftning en dag å holde på gamlebaljer vil ikke lønne seg i lengden i den verden vi lever i med miljøkrav. Om det kommer nyhet om flere salg så vil det være en god nyhet for oss medredere. Nyhet om bestillinger av skip som er sikret lange kontrakter er sådan gode nyheter da det vil sikre drift og gode utbytter utover 2025.

Ser frem til meldingen som kommer .den 18.8
Kbkristi
22.07.2022 kl 09:43 12638

Ja, det er få tegn til kanten av stupet enkelte spår.
Ser også at Nordnet får svi for grådighet mot sine kunder med halvert driftsresultat..
Selv har jeg flyttet ganske betydlige midler over til andre meglere, og jeg tviler på at jeg er alene om det.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/07/22/7903387/nordnet-halverte-driftsresultatet?internal_source=sistenytt
Grand Stone
22.07.2022 kl 09:48 12690

Jeg vil tippe at man ikke selger skip som er på fantastiske kontrakter allerede, så er nok de som er på utgående kontrakter som er mest aktuell å selge. Jeg vil tippe vi får vite det størrelsesorden 1-2mnd før skipet går ut av eksisterende kontrakt.

Tror ikke mpcc selger alle skipene da... Blir lønnsomt uansett da.
Kbkristi
22.07.2022 kl 09:59 12661

Eneste skip som skal ut på ny kontrakt i Q3 er AS Alexandria i september.
Så har vi ett i oktober og 3 i desember.
Vi er så godt som fullbooket :)
Regner med at opsjonene blir utnyttet fullt ut.
Slettet bruker
22.07.2022 kl 11:07 12414

Vedrørende salg av skip, blir tilsvarende antall aksjer innfridd tilsvarende skipets verdi eller er totalt antall aksjer uendret?
Ved salg så blir inntektene redusert tilsvarende skipets inntekter. Hvis det blir solgt skip i tur og orden så blir jo utbyttene redusert tilsvarende.
Er det riktig eller har jeg misforstått? Er klar over at salg også generer ekstra utbytte/ redusert innskutt kapital.
Slettet bruker
22.07.2022 kl 11:23 12408

Takker for et klart og godt svar :)

Vi får håpe på gode rater, eller gode salg.
Slettet bruker
22.07.2022 kl 11:29 12391

Nei, blir nok en mykere landing over på en ny normal for container etter dette paradigmeskiftet vi har sett siste par år.

Nordnet kunne med fordel harmonisert bedre på sine priser, samt en tvilsom treghet i utbetaling av utbytte. Vurderer å bytte som deg, KbKristi...
jadden
22.07.2022 kl 11:39 12393

AS Alexandria har en rate på USD 77000 per dag, en av selskapets beste. Det vil merkes når denne går av kontrakt ut Q3. Fartøyet er bygt i 2010, 2000 containerenheter. Jeg tenker det ville vært et pluss dersom den fikk ny kontrakt på tilsvarende rate, men da blir det trolig ikke for særlig mange måneder. Den er vel elelrs for ny til å selges, snittalderen på flåten er 15 år, dvs snitt byggetid er 2007.
Slettet bruker
22.07.2022 kl 13:34 11965

Shanghai CFI synker ca. 1,9% siste uken.

https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
coronet
22.07.2022 kl 18:53 11198

Hei "Jadden" og takk for sist. "AS ALEXANDRIA" er på charter til noe som kaller seg Global Feeder Services og går i fast ca.9-dagers rute mellom containerhavnene Khalifa samt Jebel Ali i Emratene og Shuaiba samt Shuwaikh i Kuwait. Mange av de store liner-selskapene har avtaler her og finner seilasene - "vessel schedules" - både hos Maersk fram til 1.august, Cosco fram til 24.august og CMA CGM fram til 17.november. Tyder på at CMA CGM's engasjement i skuta fortsetter utover høsten men fra 15.august er det ca.14-dagers rundturer som er oppsatt til de samme havnene.
I siste utgave av "Earnings Presentation" fra mai måned står "AS ALEXANDRIA" oppført med dokking i august. Dette stemmer ikke med byggeåret 2010 men det kan jo være noe ekstraordinert.
Vi har jo også "AS RAFAELA" som skal dokkes i september, samtidig med at chartret med Cosco-selskapet New Golden Sea Shipping utløper. Hun er oppsatt med schedule fram til 9.september i Ningbo. Hun er nå engasjert i 14-dagers rundturer fra Haiphong, Vietnam til diverse kinesiske havner.
Redigert 22.07.2022 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
jadden
22.07.2022 kl 19:18 11110

Hei igjen Coronet og likeledes takk for sist. Det kan være håp om at AS Alexandria kan bli hyrt videre i samme ruten, vi får håpe på nye solide rater.
I dag passerte sett fra terrassen NCL Svelgen på veg nordover og med utsikt til dine aners øy i bakgrunnen. NCL er som kjent oppdragsgiver for de to siste nykontraheringene med 15-års kontraktstid, så får vi se om det er det nye laksecontainermarkedet de skal betjene. Hadde vært artig det!
Redigert 22.07.2022 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
coronet
22.07.2022 kl 22:24 10689

NCL har jp drevet med containertransport mellom Europa og Norskekysten i snart 30 år så de burde ha god erfaring med hva som trengs av fartøy langs norskekysten i fremtiden.
Redigert 22.07.2022 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
DividendYield
22.07.2022 kl 22:52 10765

Er ikke Elkem involvert i avtalen med MPC og NCL? De driver vel ikke med laks?
jadden
22.07.2022 kl 23:31 10684

Jeg er ikke sikker, men mener at Elkem sin rolle her ligger på drivstoffsiden, noe grønnt et eller annet.
Grand Stone
23.07.2022 kl 11:26 10097

I det store og det hele så er det ikke SÅ farlig.

3 årskontrakt, gir kanskje en rate på 40 000, som er -37000 i forhold til dagens rate. Men med den fordelen at, den er sikret i 3 år. Ie sikrer 2024 og 2025. Hvorvidt det lønner seg med korte eller ikke er avhengig av sannsynligheten for at ratene faller fremover.

Et annet alternativ er salg. Da taper vi rater på 77 000 (eller 40 000), men får cash nå.

Jeg er glad for at jeg slipper å ta den avgjøreslen :D

Men, As Alexandria er untaket fra regelen. De 4 andre kontraktene i år vil medføre et massivt pluss.
As Emma, går fra 13500 til over 60 000 i desember (ifølge regnearket). Det gir over +45 000
As Refela, går fra 18500 til tja 30 000 i oktobar. Det gir +12500
As Flora går fra 16900 til over 20 000 i desember. Det gir + 3000
As California går fra 18000 til 50 000 i desember. Det gir + 42 000

Man kan selvfølgelig bomme en del på disse gjetningene, og alle skipene har samme valg som As Alexandria. Men hvis man gjetter på 3års kontrakter er vel dette størrelsesorden riktig vil jeg tippe.

Til sammen gir disse over + 100 000$ per dag (ish). Så å tape 37 000$ per dag på å gå over på langtids kontrakt er kjapt spist opp av nye kontrakter.
Likeså er salget av As Serafina.
Redigert 23.07.2022 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
NetromK
24.07.2022 kl 18:54 8275

For nerdar som vil fordjupe seg litt i slow-steaming og få ein del ulike tal og nummer frå containerbransjen med på kjøpe:

https://www.researchgate.net/publication/356104489_Optimal_Slow_Steaming_Speed_for_Container_Ships_under_the_EU_Emission_Trading_System/fulltext/61a20afc6b9a6f096708b7b7/Optimal-Slow-Steaming-Speed-for-Container-Ships-under-the-EU-Emission-Trading-System.pdf?origin=publication_detail

Litt frå Danaos-presentasjon om tilbod/etterspurnad:
Strong Container Vessel Demand & Supply Side Dynamics
- Current strong market is expected to continue through 2022 and we expect that even if the market normalizes
charter rates will still be above historical averages.
- The current order-book of about 27.9% involves deliveries through 2025 is expected to be mitigated by
continued demand growth and anticipated speed reduction of the fleet due to environment regulations from
2023 onwards.
https://s2.q4cdn.com/951507448/files/doc_presentations/2022/05/DAC-Corporate-Presentation-May-2022.pdf

Frå Global Ship Lease Q1 rapport:
Increasing Environmental Regulation & Momentum to Decarbonize
▪ In 2020 the International Maritime Organization (“IMO”) successfully introduced
regulations to reduce sulphur emissions
▪ Decarbonization is currently a focus of shipping industry regulations being
developed and implemented by the IMO, and of evolving local, national, and
regional (e.g. EU) legislation
▪ The IMO’s Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), an assessment of the
energy efficiency of existing ships based upon their technical specifications, comes
into effect on January 1, 2023, and will apply to all vessels above 400 gross tons
▪ For most vessels, EEXI-compliance is expected to be through the retro-fitting of
Engine Power Limiters (EPLs), which may reduce the average operating speed of
the global fleet: a one knot reduction in speed would reduce effective capacity of the
global containership fleet by 6 – 7%
▪ Concurrently, the IMO will introduce a Carbon Intensity Indicator (CII), an
operating measure to assess each vessel’s emissions and energy performance on an
annual basis; compliance requirements are expected to tighten over time
▪ Estimated that over $3.5tn will be required to decarbonize the industry
https://www.globalshiplease.com/static-files/a226750c-bb27-45e2-8017-a0183e07ad26
Slettet bruker
25.07.2022 kl 09:26 7331

3 stk 1800 teu med levering siste halvår 2024;

https://splash247.com/hmm-orders-three-feeders-at-hyundai-mipo/
Kbkristi
25.07.2022 kl 10:46 10393

Limer inn en generell markedskommentar, da Mpcc ikke har falt pga dårlige tall, men pga et dårlig marked.

Kan markedene allerede ha bunnet ut?
I et fallende marked kommer det ofte flere «bear market rallies», før markedene faller videre. Er rekylen vi har sett siden midten av juni nok en falsk start, eller er det bunnen for denne gang?

Artikkel skrevet av Delphi-forvalter Tian Tollefsen
Jeg har tidligere skrevet i Finansavisen at aksjemarkedet historisk pleier å stige når inflasjonsveksten topper ut. Noe uventet gjelder dette også når veksten her i verden bremser opp. Fremover venter vi riktignok fortsatt på en topp i inflasjonsveksten i USA.
Samtidig har vi i den seneste tiden sett et kraftig fall i råvarepriser, og handelsstanden er i ferd med å kutte priser for å prøve å kvitte seg med proppfulle varelagre. Stadig flere kommer også med resesjonsspådommer, som i så fall skulle tilsi at den amerikanske konsumprisveksten på 9,1 prosent i juni kanskje var toppen for denne gang.
Markedets reaksjon på de overraskende høye inflasjonstallene for juni var også annerledes enn det vi har sett tidligere i år. De lange rentene holdt seg flate, og ikke minst holdt vekstaksjer stand mot verdiaksjene. Kanskje markedet prøver å fortelle oss noe? Det var jo tross alt høy inflasjon og stigende renter som punkterte markedet, så da er det jo fristende å tegne opp et scenario der markedet bunner på en topp i inflasjonen og de lange rentene, drevet av vekst og kvalitetsaksjer.
Det store spørsmålet er hvordan forbruket til konsumenten vil se ut, med en sliten lommebok etter en svært etterlengtet ferie. Det er all grunn til å tro at økonomien og tilhørende makroøkonomiske indikatorer vil fortsette å bremse ned. Men må markedene falle av den grunn? Vi har studert syklusene i alle innkjøpssjefsindeksers mor, den amerikanske «ISM manufacturing PMI», siden 1950-tallet. Der teller vi 32 lokale bunner gjennom perioden.

ARTIKKELFORFATTER: Delphi-forvalter Tian Tollefsen. FOTO: IVAN KVERME
I snitt ser vi at markedet, målt gjennom S&P 500, bunner cirka to måneder før ISM bunner ut. I 66 prosent av tilfellene bunner aksjemarkedet ut før ISM. Måler vi fra og med 1975, øker dette til 75 prosent. Ser vi kun på de 21 tilfellene der markedet bunner ut før ISM bunner ut, bunner markedet i snitt rundt fem måneder før ISM. Ja, vi forventer at forbruk vil bremse og at fundamental økonomi vil falle, men markedet pleier å ligge i forkant, og vi kan se at markedet stiger, selv om ISM fortsetter å falle.
Ser man på grafen under, der 0 er tidspunktet ISM bunner ut, ser man tydelig at markedet i snitt starter på sin stigning før ISM bunner. Ser man kun på snittet av de 21 ISM-bunnene der markedet bunner først, kommer bunnen mye tidligere.

Ser vi på samme tidsserie, ser det også ut til at det i snitt tar litt i overkant av 18 måneder for at ISM skal gå fra topp til bunn, med høyeste verdi på 26 måneder fra topp til bunn. I denne syklusen ble toppen nådd i mars 2021, og vi er nå omtrent 16 måneder inn i ISM-nedsyklusen. Legger man til de to til fem månedene markedet i snitt bunner, er vi absolutt innenfor rekkevidde.
Det er vanskelig å tro på dette akkurat nå, men jeg tegner bare opp et bilde der dette er et plausibelt scenario. Ser man på indikatorer for sentiment og posisjonering, kan det virke som om de fleste allerede er godt posisjonert for at det blir tøft fremover, hvilket er en viktig ingrediens for at markedet skal stige.
Faktisk viser flere sentimentindikatorer, for eksempel Bank of Americas Bull vs. Bear-indeks, at investorsentimentet nå er på de mest pessimistiske nivåene vi pleier å se.
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/07/24/7903665/kan-markedene-allerede-ha-bunnet-ut
atdnshinc
25.07.2022 kl 11:12 10320

https://splash247.com/startling-amount-of-boxships-changing-hands-confounds-the-doomsayers/

Many analysts have been suggesting container shipping’s boom period is coming to a close, pointing to myriad freight indices that have been in retreat for months. However, no one seems to have told tonnage hungry boxline operators who continue to snap up ships in high volumes and at incredible prices.

There is a “startling” amount of secondhand containership business at the moment, according to a new report from brokers Braemar.

Braemar reports in its latest weekly container shipping report on speculation that a fleet of up to six vessels all with deliveries next year sized between 2,500 and 7,000 teu have been sold to a major Europe-based liner company.

Mediterranean Shipping Co (MSC), which has bought more than 200 secondhand ships in the last 24 months, is tipped to have bought a pair of 9,400 teu ships, while CMA CGM has paid a firm $75m for a nine-year-old, Chinese built, 3,756 teu ship called Cap Capricorn, a vessel that would have cost less than one-third of the price when brand new in 2013.

Feeder ships also continue to change hands with Vietnamese interests snapping up the 14-year-old, 1,708 teu A Roku for $30m.

“All deals mentioned are transactions at still astonishingly high levels, so for all the talk of freight rates falling, interest rates rising and life generally about to become more difficult, the liner operators see something others cannot,” Braemar stated, going on to suggest that with prices at these levels more sellers may appear in the coming weeks.
Slettet bruker
25.07.2022 kl 16:31 9516

Fin artikkel, atdn👍tar gjerne imot info fra CB omkring et par skipssalg fremover🤞

Vi ser jo flust av «doomsayers» når spotratene naturlig nok faller fra ath…da er det viktig å vite at bildet er nyansert, og at eks. skipseiere som Mpcc ikke er like utsatt;

«Shipowners have, in general, held out for charter parties with a duration of two years or more, so they will initially be insulated from the fall in daily hire rates.»

https://theloadstar.com/gloomy-outlook-for-container-freight-market-as-rates-continue-to-fall/
Slettet bruker
25.07.2022 kl 17:25 9342

Interessant om historiske bunner, Kbkristi - det blir spennende å se hva som blir fasit for markedet denne gang.

Det opprettes ellers stadig nye ruter for å gi supplychain økt reliabilitet, og feeders er attraktive størrelser iht.
Denne nye ruten Kina-Skotland vil eks nær halvere leveringstid, da den kutter å anløpe europeiske flaskehalser;

https://www.hellenicshippingnews.com/first-ever-direct-china-to-scotland-shipping-route-launched/
Kbkristi
25.07.2022 kl 18:41 9169

At bunnen allerede er passert, vil man jo ikke vite før en god stund etter den er passert.
Derfor kan det jo være like greit å være long, og fokusere på utbytter.
Er man fornøyd med utbyttene, er det jo greit. De som mener en kan tjene bedre på trading, må jo selvfølgelig gjøre det :)
Nye feeder-ruter blir man jo ikke lei av å lese om. Det styrker jo vårt segment.
Londonmannen
25.07.2022 kl 20:16 8944

Med de problemene vi har sett i de havnene som betjener de største skipene, så vil det nok bli etablert flere direkteruter som betjenes av de største feederne.

Jeg er ikke nevneverdig bekymret for MPCC og andre feederrederier med den utviklingen vi nå ser; økende antall feederruter, moderat tilførsel av feedere og nye reguleringer i 2023 som pålegger slow-steaming av store deler av flåten.

Den berømmelige toppen som har vært forskyver frem i tid siden vinteren 2020 ligger nok fortsatt et stykke inn fremtiden. Noe ratenivået og lengden på nye kontrakter vitner tydelig om.

Så kan man jo saktens bli frustrert over at kursen synes å bli liggende på et uønsket lavt nivå. Men hvorfor bekymre seg over dette med tanke på de rause utbyttene som blir oss til del i de kommende årene?
Slettet bruker
25.07.2022 kl 21:45 8664

Det finnes ikke noe info rundt denne utbetalingen pr i dag? Vil det også komme 18. august?
Kbkristi
25.07.2022 kl 21:53 8633

I og med at de ikke har kunngjort noe til nå, så må de jo fortelle oss hvordan de skal bruke pengene.
Vi har jo tidligere fått beskjed om at salgsgevinster går tilbake til eiere.
Men nå har vi jo noen skip som skal finansieres, så vi skal ikke selge skinnet osv.
Hvis salget medfører riktighet, så vil vi nok få beskjed senest den 18.august.
PSI- Investor
25.07.2022 kl 22:53 8454

Hørte det ble nevnt at Folketrygdfondet har kjøpt ytterligere 150.000 aksjer, håper det stemmer, det er jo positivt!

Tenkte å spare dere for flere reisebrev, men så må det visst komme ett til kjenner jeg.
Kan absolutt anbefale Lofoten! Lite folk der i år, de er nesten på grensen til bekymret. Vakkert selvsagt! Vill natur. Og havørn som ikke har noen naturlige fiender og intet å frykte. En kom båten så nær at den touchet staken den satt på.

Og den billigstrømmen, den funker i alle fall godt i sånne strømgjerder som enkelte steder sperrer sauene inne. Og hvis man er dum nok til å ta seg over kan man erfare at fjellstøvler har meget stor kapasitet til å samle opp sauemøkk.
En trøst kan være at mye av det løsner av seg selv mot pedalsettet i bilen.

Men det jeg skulle fortelle om, altså jeg ble så provosert langs veien i dag.
Når jeg kjører bil føler jeg meg minst like ung og dum som jeg var da jeg var 25, og jeg synes jeg kjører like godt fremdeles.
Men langs veien så lyser det plutselig opp fra et skilt ‘over 60’
Og det er sterkt provoserende synes jeg, for jeg har fremdeles noen måneder igjen før jeg runder 60.
Så mener de at jeg kjører som en gubbe da?
Jeg tro til og kjørte så inspirert som jeg bare klarte med bilen full av voksne damer, for den karakteristikken der vil jeg ikke ha på meg.
Men det gikk ikke bedre, neste skilt lyste opp med samme tekst! Over 60.
Pokker
Etter en god stund og hard kjøring klarte jeg å komme ned til ‘over 40’
Men jeg syntes egentlig jeg hadde fortjent å få ‘ ca 25-30’
Redigert 25.07.2022 kl 22:55 Du må logge inn for å svare