Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
kodenavn
02.08.2022 kl 09:21 11344

FA
– Sentimentet i tørrlast og container er ganske dårlig nå, sier Østereng videre.

– Selskaper som Belships og MPC har imidlertid bygget opp mye kontraktsdekning på høye nivåer og kommer til å tjene masse penger.
Someone
02.08.2022 kl 09:25 11417

Men hva skjer med en eventuell invasjon fra Kina inn i Taiwan..? Det vil vel lamme varehandelen i verden, og om det blir noe lignende sanksjon mot kinesiske produkter som vi så med Russland så er det ikke stort som blir fraktet rundt på en stund.
Helg11
02.08.2022 kl 09:29 11440

Ooouf. DNB var ikke helt heldige med timingen på sin Mærsk analyse i dag (utgitt før pressemeldingen fra Mærsk):
"We are marginally below consensus for Q2, but remain
with consensus above the “around USD30bn” EBITDA
full-year guidance. Spot rates have dipped from their
peaks and were down 13% QOQ and down another 23%
QTD, signalling tough times ahead and suggesting
questions about the value of Ocean. We reiterate our
HOLD and have cut our target price to DKK21,200
(22,900)."

Mulig DNB må se på tallene en gang til. Det med at spotrater har gått ned, har mindre påvirkning på Mærsk som har overvekt av lange kontrakter...

I så fall er det jo ikke pga mangel på etterspørsel av varer, så da vil det vel bare komme økt behov fra andre steder etter hvert. Og vi har jo våre kontrakter uansett.

Litt meningsløst å provosere frem en konflikt, men men de gjør jo som de vil de som har makt til det.

Jo mer jeg tenker på den artikkelen om manglende økt arbeidsledighet i USA jo mer synes jeg igrunnen synd på den der resesjonen, altså den må jo føle seg nokså misslykket når den til og med må ha hjelp til å få opp arbeidsledigheten. Jo det har vært resesjon pr definisjon, men likevel!
Redigert 02.08.2022 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
02.08.2022 kl 09:37 11418

Bra lyset holder på og gå opp, MPCC inngår lange kontrakter og lever ikkje fra dag til dag. Inntjeningen det neste året er så og seie spikret og vil bli rekordhøy.

Nok en god artikkel for oss. Den ligner litt på en fra i går, men inneholder også andre momenter:

Container wait times at the Port of Oakland have soared to 26.5 days after the trucker protests that shut down the terminals.

“The recent protest disruptions at the Oakland Seaport which halted operations for several days are having an impact. It could take weeks to sort everything out. This will likely cause further cargo delays,” said Bryan Brandes, maritime director at the Port of Oakland.

Traditional peak season in ocean shipping starts in the month of August. The current backlog of containers at the ports will only increase congestion and add wait time for incoming vessels.

https://www.hellenicshippingnews.com/ocean-spot-rates-whipsaw-on-key-trade-routes-as-consumer-demand-slows-into-peak-shipping-season/

EDIT:
Veldig lav omsetning. Vi bør kanskje tenke på at selv om fellesferien er over her i steinrøysa så handles jo aksjen i stor grad av utenlandske investorer, og det er jo mange steder ferien først starter i disse dager.

Forresten, takk til Route69 for hyggelig tilbakemelding i går! I dag husket jeg til og med linken...etter hvert...
Redigert 02.08.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Route69
02.08.2022 kl 13:06 10725

Enig, flaut fra DNB at de ikke er mer på ballen enn det der. Får se om de har integritet nok til å revidere etter faktiske tall og kontrakter....
velkjent
02.08.2022 kl 14:01 10587

På denne tid i fjor var kursen ca. 23, men sterkt stigende i på vente av kvartalsresultatet, som skuffet noe med en netto på $ 12 mill.
Nå er kursen marginalt høyere, mens resultatet ligger an til å bli $ 120 mill. ( evnt. salgsgev. av skip ikke medtatt).Vil likevel ikke påstå at kursen skulle vært 240, men betydelig høyere enn 24.
Argus
02.08.2022 kl 15:22 10333

Som med Ernst Russ AG har MPC fått klare kjøpssignaler. Det eneste som kan virke forvirrende nå er at RSI er temmelig høy, slik at det kan komme en reaksjon ned, men av kort varighet.
Kaga
02.08.2022 kl 15:37 10278

RSI er vel rundt 66 nå. Vi har tidligere hatt perioder i god trend hvor RSI har ligget rundt 70 og over i ukesvis. Så trenger ikke komme noen reaksjon ned av betydning på grunn av RSI med det første. Vi får se :-)
Kaga
02.08.2022 kl 15:45 10463

En youtube video om MPC som ga meg en god latter. Anbefales!

https://youtu.be/V9-TGVgfu88
Redigert 02.08.2022 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Argus
02.08.2022 kl 16:10 10398


Investtech opererer med en RSI på 74 på kort sikt og en RSI på 78 på mellomlang sikt. Særlig det siste er litt høyt.
Kaga
02.08.2022 kl 16:27 10462

DN sier RSI 67, Nordnett 64, Yahoo Finance 6mnd chart, 64.

Argus
02.08.2022 kl 16:32 10470

Da hopper vi bukk over Investtech og sier RSI på 66 !
WilderInvest
02.08.2022 kl 16:39 10513

RSI kan beregnes på flere måter, det vanligste er basert på close de siste 14 dager. Det gir RSI 64,4. Forøvrig er ikke standard RSI noen god oversolgt/overkjøpt indikator, da den er treg og gir altfor få signaler for f eks. en swing trader. Den bør heller brukes som en styrke/momentumindikator
velkjent
02.08.2022 kl 17:04 10490

Tviler på om det er relevant å bruke RSI om en så underpriset aksje som MPCC.

Ukens (30) Banchero

CONTAINERSHIP MARKET
Activity remained limited, mainly due to the constant shortage of prompt tonnage and the summer holidays in Europe.
The few fixtures reported were still at sky high levels.

FIXTURES:
Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)

Ades 2004 6492 4800 no Extended to ONE 35 - 37 m $58,500/d
Espoir 2011 1436 1054 no Fixed to CMA CGM 12 - 14 m $42,000/d
Prime 2008 907 623 no Extended to Wan Hai 3 - 5 m $35,000/d

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/08/Bancosta-Weekly-2022-30.pdf
Redigert 03.08.2022 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
Fendi80
03.08.2022 kl 02:00 9411

Fint med ukens Banchero, men er det mulig å også legge inn en kommentar bak om noen av kontraktene er MPCC sine?
Er så tungvint å bruke regnearket fra mobilen for å se om båtene er eid av MPCC.
Gjelder også de innleggene på Facebook-gruppa. 😄
VolumOpp
03.08.2022 kl 08:09 9060

Mulig delt før. Norsk Bulls har oppgradert MPCC til Kjøp og Hold. Husk Q2 kommer 18. august - som godt kan bli en fin trigger, når ein ser på andre containerselskaper som har levert resultater den siste tiden.

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=MPCC.OL
Redigert 03.08.2022 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Route69
03.08.2022 kl 10:23 8498


Fersk kommentar på rekordresultatene og den store økning i market cap innen container:

https://splash247.com/liner-large-caps-proliferate/

«The majority of container shares have risen between 15% and 40% since early July when the first week saw a general bottoming out in stock values after the previous slide.»

VolumOpp
03.08.2022 kl 10:30 8448

Det brenner virkelig på dass for shorterne, det kommer før eller siden til å forsterke oppgangen.

Dersom jeg forstår denne artikkelen riktig så var det noe nedgang i etterspørsel etter varer fra Kina i juli, men de ser etterspørselsvekst fremover.
Og det er jo i så fall veldig bra for fraktbehov og da rater for containere. Juli er vi jo også ferdig med uten at det gikk så veldig dårlig/ kom seg bra på slutten.
Selv om MPCC ikke direkte har med rater for frakt å gjøre så påvirker det jo tydelig vis kursen så her har vi en trigger håper jeg.

https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-economy-in-2nd-half-to-post-steady-rebound/

Synes det her høres fint ut, 'out of reach...'

Maersk CEO, Søren Skou, in their Q1 2022 earnings call in early May said, “Even as we speak today, 10% to 12% of global containership capacity is tied up in congestion, meaning ships idled outside of ports. And as capacity has come out, that obviously has exacerbated delays, and it’s driven up costs for shippers well beyond what the costs were prior to the pandemic.[2]”

This is why a return to normal flow of goods which was in place prior to the pandemic often can seem like a mirage in the desert – visible but constantly receding and out of reach. Only with a significant downward adjustment in volumes moving through the system will normal supply chain flow through the transportation system be restored.

https://www.hellenicshippingnews.com/why-are-international-supply-chains-still-disrupted/
VolumOpp
03.08.2022 kl 12:52 8002

Ledestjerna Mærsk banker i vei med eit voldsomt resultat i dag. Overskudd ca. 8,6 milliarder dollar etter skatt. Aksjen stiger jevnt oppover og er i skrivende stund opp 4,5%.

https://www.tradewindsnews.com/containerships/ap-moller-maersk-delivers-exceptional-profits-and-ups-share-buyback-despite-weaker-demand/2-1-1271276
Redigert 03.08.2022 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
NetromK
03.08.2022 kl 12:59 8238

Igjen for nerdar og spesielt interesserte.
For den nette sum av 2970$ kan ein lese seg ganske bra opp på containersegmentet ser det ut til.
Omtrentleg 300 sider lesestoff. Vert i overkant for min del, hehe..

https://www.drewry.co.uk/maritime-research-products/global-container-terminal-operators-annual-review-and-forecast-202223
https://www.drewry.co.uk/AfcMediaLibrary/Display/SecureDownload.cfm?code=33512
Route69
03.08.2022 kl 17:03 7515

Enorme tall fra Maersk, ja - og de forventer like sterkt Q3 - og har høy tillit til at kundene vil overholde sine kontrakter;

https://theloadstar.com/maersk-confident-of-contract-integrity-as-it-builds-19bn-ma-war-chest/

«When it comes to the contracts we now have with global freight forwarders, they have dramatically changed in the way that they are structured, so it is a block space agreement, it is take or pay, and the language is very clear; there is a dead freight provision and we are billing our freight forwarder clients for this, so that is why we believe we will have high contract compliance.”
Route69
03.08.2022 kl 17:18 7457


Maersk «avlyser» rask fix og nedgang i markedet fra i sommer - og guider istedet rekord-Q3 og en rolig normalisering fra 2023 og utover;

https://www.freightwaves.com/news/shipping-profits-stay-super-strong-as-supply-chain-congestion-mounts

«What has kept the container boom going longer than expected? Maersk executives cited three causes: ongoing supply chain congestion, continued U.S. import demand strength and higher long-term contract pricing.»

Så innser de at en resesjon som må ha kunstig hjelp til å øke arbeidsledigheten ( økte renter) er en puslete resesjon som ikke er så mye å være redd for?

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/08/03/7908849/sterk-dag-pa-wall-street-resesjonsbekymringer-krymper-etter-sterke-makrotall?internal_source=sistenytt
Ivers11
04.08.2022 kl 07:49 6159

Opp i USA i går kveld, bred oppgang i Asia i natt. Da er det bare å skru på forventningene før børsåpning.
VolumOpp
04.08.2022 kl 09:09 5808

Mærsk får i dag heving av tre kursmål, etter gårsdagens tallslipp. Morgan Stanley, Bank of America og Danske Bank hever alle kursmålet i container rederiet. Om 14 dager er det MPCC som skal i ilden.

Skru på forventningene ja
Hørte på andakten i dag morges på NRK P1.
Den handlet om at det er håpet som knekker oss. Håpet innen så mange områder. Det var en fin refleksjon, finner dessverre ikke link

Artikkel om økt trafikk til østkysten på bekostning av vestskysten av USA:

https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-container-shipping-capacity-up-by-18-9-between-the-far-east-and-the-us-ec-in-past-three-months-yoy-as-spot-freight-rates-trend-down/

Det virker ofte som informasjonen i artiklene er litt foreldet da ratene jo har snudd opp igjen i henhold til andre artkler.

Record high imports to the US East Coast have seen schedule reliability drop to 18.7% in June, indicating that fewer than one in five ships are arriving on time, according to Sea-Intelligence. Those that are arriving late have an average delay of 9 days.

Fewer ships arriving on the West Coast mean that even as onshore disruptions continue to pose huge problems, schedule reliability has in fact improved, reaching 24.8% in June, its highest level in over a year. However, this still means that three out of four ships are arriving late, clocking to an average delay of 9.9 days.

Takk!
Så fint, hørte den en gang til, veldig bra!

Oljeprisen trekker ned Oslo - har store forventninger til tall og guiding i regi GSL over dammen i kveld - vil trolig slå veldig positivt ut for Ernst og Mpcc 🚀🚀📈

He he ja bare man har åpent hjerte så skulle det gå fint skjønte jeg.
Lukket hjerte da funker det ikke.

Har fått vesentlig større forhåpninger i det siste selv, det varselet fra Mærsk var strålende, 23% opp på guidet resultat var jo helt utrolig!
I tillegg at ratefallet for containere har snudd til oppgang, det burde også påvirke i stor grad selv om MPCC ikke direkte har inntekter derfra.
Men det gjør nok at kundene våre er tryggere når de vurderer å leie inn våre skip dyrt for årevis fremover.
jadden
04.08.2022 kl 14:45 6578

I E24 kan du lese om rederiforbundet som nærmest kaster kortene med hensyn til overgang til grønn energi, de står på stedet hvil både teknisk og økonomisk. Utfordringen er ikke løst, spørsmålet er om det i det hele tatt lar seg løse. Konklusjon, dersom man står tilbake med kun fartsreduksjon for å imøtekomme kravene som innføres til neste år, og det f.eks legges til grunn 10% fatesreduksjon, så må antall fartøyer økes med tilsvarende prosent. Jeg tror rederiene har skjønt dette, derfor omleggingen til lange flerårlige kontrakter på særdeles gunstige rater.

Fartsreduksjon på 10% vil ikke øke behovet for skip med 10%.
Mye av tiden ligger de jo i ro i kø. Var det ikke ca 12% av flåten som nå ligger i kø?
Men det vil jo medføre at en eventuell oppløsning av køene ikke er noe å frykte.

Det gjelder da generelt.
Kanskje er det mindre køer i de små havnene som feedere seiler på? Slik at rartsreduksjon i praksis er mer positivt for etterspørselen etter feedere?
MPCC har en del ganger oppdatert markedet i forkant av kvartalspresentasjon.
Håper de gjør det denne gangen også, gleder meg sånn til gode nyheter og kursløft.
Hmm har visst allerede glemt det der med at det er håpet som knekker oss…