JIN Substansverdi 39,1 NOK


Substansverdi oppdatert til 39,1 NOK per aksje etter Q1 rapporten.

Tar meg friheten at opprette en ny tråd, Årsrapporten til JINHUI SHIPPING AND TRANSPORTATION (JIN) ble publisert i dag, (14.04.2022)

https://newsweb.oslobors.no/message/559373

Inntekter økte med 178 % fra 2020 og var 131,069,000 USD
EPS (Earnings per share) i 2021 var 1,77 USD/aksje.

Gjeldfri Egen kapital, dvs bokført verdi - økte 76% fra 19,3 NOK/aksje i 2020 til 34,8 NOK i 2021.
Andel gjeld i relasjon til Egen kapital ble redusert fra 53% i 2020 til 26,2% i 2021. Med lavere andel gjeld blir financial cost per vessel lavere og og Break even cost lavere.

Flotten økte fra 18 vesseles 31.12.2020 til 24 vessels 31.12.2021.

Styret besluttet å begynne med å betale utbytte fra og med 2021 og gjør dette minimum to ganger per år.

Den 31.12.2021 besto flåten av 22 Supramax vessels og 2 Panama vessels. I desember 2021 kjøpte JIN to nye Supramax vessels. Disse ble levert i februar 2022 og sluttet av mars 2022. Ytterligere en ny vessel skal leveres i løpet av sommaren 2022 og en eldre modell er solgt.

"Minerals" står for ca 70% av all gods og Kol for ca 20% av det som blir transportert.

I 2021 var snitt raten for selskapet/vessel 19,233 USD per dag og "Break even cost, all inclusive" per vessel var totalt 7372 USD/dag. Baltic rate for supramax er i skrivende stund 27000 USD/dag med enn topp i mars i Q1 på 33000 USD/dag. Futures er nå åter på vei opp.

JIN (selskapet) har Egen kapital og skulder på totalt 547,725,000 USD. Av disse er 432,075,000 USD Egen kapital og 113,594,000 UDS gjeld. Dvs Egen kapital / Gjeld i selskapet er 73,8% (gjelden tilsvarer kun 26,2%).

Det finnes totalt 109258943 aksjer av JIN på Oslo børs og selskapet har ikke noe planer om å emittere flere aksjer. Hvis en tar gjeld fritt egen kapital (432,075,000 USD og multipliserer med dollarkurs 8,82) blir gjeld fri verdi per aksje 34,87 NOK per aksje.


Ratene for Suprmax er som sagt også høyere nå, enn under snitt for 2021 og framtiden er lys med lav andel nybygg.


Simply wall:
"Over the last 3 years on average, earnings per share has increased by 112% per year but the company’s share price has only increased by 20% per year, which means it is significantly lagging earnings growth."

Avslutter dette innlegg med ett sitat fra Årsrapporten til Western Bulk Chartering:

Overall, the supply and demand of the global dry bulk market is expected to be in broad balance in 2022 while the Supramax and Handy sectors are likely to performbetter than their larger peers.

La oss bruke denne tråden for veien videre i 2022.
Redigert 31.05.2022 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
kasperd
28.04.2022 kl 13:05 2909

Ratene ned i dag, tjener fortsatt penger som gress
skvisen
28.04.2022 kl 13:33 2880

Det er Cape ratene som er ned. Jin har i hovedsak Supramaxer + 2 Pan så det er ratene å følge med på. Disse oppdateres etter klokka 14 så da får vi vite.
kasperd
28.04.2022 kl 13:59 2854

Du kan se FFA ratene, de er ned
Muffe
28.04.2022 kl 15:10 2790

Supramax er samme som i går. Stillestående!

Kjøpte 9000 aksjer i dag til kurs oppunder 15, tror det kan bli en hyggelig måned som kommer. Ha en fortreffelig aften alle sammen!
Muffe
28.04.2022 kl 20:42 2587

Det er jeg ganske sikker på er en inngang som vil gi grei gevinst innen kort tid. Større gevinst mellomlang tid😎

Jeg følte også var tiden inne til å gå inn igjen her i dag. GOGL fortsetter å gjøre det godt i USA i kveld. Grenser for hvor lenge JIN kan ligge i gjørma.

Tenkte akkurat det samme. Løsner snart! Bare en drøy måned til kvartalsrapporten også. Tenker at det sikkert er en del som vil inn før den tid, og etter sigende også etter at tallene ligger på bordet.
Selv med konservative tall kan man regne seg fram et ganske formidabelt resultat, markedsverdien tatt i betraktning.
Breakeven på 7000, snittrater på 25000, altså 18000 dollar pr dag pr skip.
25-ish skip i arbeid, hvilket tilsier 25x18000= 450000 dollar pr dag.
90 dager x 450000 = 40500000 dollar, altså 365 mill kroner inn i kassa i løpet av ett eneste kvartal, for et selskap som er verdsatt til 1,6 mrd!
Bulken2
28.04.2022 kl 22:26 2446

Litt usikker, men ikke se bort fra at det kan komme en positiv profit melding fra selskapet, det bør vel og komme en analyse ganske snart nå som pengene fosser inn i selskapet, derfor lastet jeg mer i dag. Ingen risiko her med rater over 30.000$

Grenser for hvor lenge en krone kan handles for 35 øre i markedet, i et super bull marked, når selskapet tjener inn egen Mcap på et år og det er uker før 4,5% direkte avkastning.
Denne ledelsen er gniene på dividendene, skal de noengang snu på flisa og ønske en normalt priset aksje, da kan det være tidspunktet nå.
Løsner de på penge sekken, da får de en repriset aksje på no time.

Forøvrig latterlig å se meglere heve kursmålene på Belco med 40% siste uke, når Belco i dag handles rundt nav, mens Jinhui aksjen med 60% rabatt mot nav ikke nevnes med et ord.
Har tidlige nevnt en reell sammenligning på Oslo børs, da rigg snudde for litt over et år tilbake, hausset meglere aksjer de selv satt tungt i, de satte opp kursmålene på de fleste rigg aksjene, de nevnte ikke Shelf drilling med et ord, Shelf er nå Oslo børs desiderte markeds vinner innen rigg om en ser stigning fra bunnen, fra 1,6-13 kroner så langt.

Vi får se, slike aksjer stiger når en minst aner det, mye nedside kan det uansett ikke være.
Redigert 28.04.2022 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
mithra
28.04.2022 kl 23:26 2332

Jeg mener også at jinhui er kraftig underpriset.
Men - jeg mener dere er for optimistiske i resultat anslagene.
Jin greier ikke snittprisen for supramax. Regn med ca 15% rabatt.
De greier heller ikke 100%utnyttelse av flåten. Regn med ca 96%.
Dere glemmer g&a kostnadene som er nesten 2000 $ dagen.
De taper på verdipapirer sine i et svakt børsklima.
Noen av skipene er på verft for installering av bwts.

Overoptimisme fører til skuffelsen og fallende kurser.
Det er unødvendig for resultatet blir uansett bra.
Muffe
29.04.2022 kl 10:51 2122

Overhelgen kommer vel også ny aksjonærliste over de 20 største.
Blir spennende å se hvem som har tatt plass siden sist...

Ser ut som skuffede Jin aksjonærer snart er ferdige med å selge, de som er skuffet over at selskapet tjener inn dagens Mcap på et år.
Dette er drybulk i investorenes flopp, spretter 10 kroner i sommer?

Syns det lyser 24-25 kroner her teknisk, om den skal følge trendene til alle de andre tørre aksjene
Redigert 29.04.2022 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
mithra
29.04.2022 kl 11:26 2080

Longsitinbulk; hvorfor skriver du dette ? Du vet jo at volumene i Jin er altfor lave til at teknisk analyse kan fungere for Jin.


Et halvt år tilbake satt det et kobbel av løk som hylte og skrek om 30-40 og 50 kroner i Jinhui, løk som ikke ante hva de skrev og drev med.
Nå er det ´nesten´ helt tyst på Jinhui trådene, de fleste har solgt.
De har solgt aksjer over flere måneder, skuffede som de var over at aksjen ikke steg men falt, samtidig har verdiene på skip skutt i været.

Et kjapt Nav anslag sier at Nav Jinhui ligger rundt 40 kroner, det er greit å selge aksjer med rabatt, men det må være grenser til galskap.
Verdiene på skip kommer til å fortsette å stige, roter ikke Jinhui ledelsen bort hele overskuddet eller stjeler alt fra Norske aksjonærer kan Nav verdier om et år godt være 60-80 kroner.
Alt avhenger av om Jin ledelsen vil ha et scam priset selskap eller ei.

Jinhui har større rabatt i dag en da selskapet skrapet bunnen for 1:5 år tilbake.
Å jo da, teknisk analyse fungerer like godt i Jin som i noe annet papir.
Redigert 29.04.2022 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
mithra
29.04.2022 kl 12:08 2004

javel. Hva sier analysen for Jin da ??
Muffe
29.04.2022 kl 13:50 1915

Her må det jammen meg angripes om det skal være mulig å få aksjer.. Ikke mange som selger, og man må ganske høyt opp om det skal være mulig å få noe volum.
Tenker (les: håper) vi er ved ett "turning point" :)
mithra
29.04.2022 kl 14:34 1861

nå har du sjansen.
post på 200.000 på 14,90.
kodenavn
29.04.2022 kl 14:35 1859

Og nå er det virkelig bare å kjøpe.
For nå har en lagt 200 K til salgs på 14,90.
Det er garantert INGEN som har 200 K aksjer som er så uproff at de legger det synlig for salg på denne måten.
Dette er en proff som vil presse ned kursen for å kjøpe billig.
Bedre kjøpssignal får du ikke.

Jeg reagerte også på den :)
Muffe
29.04.2022 kl 14:47 1821

Det var noen som så jeg etterlyste aksjer😂
Muffe
29.04.2022 kl 14:54 1800

Tenker det samme.
Var også ett rart tidspunkt å legge ut 200k aksjer til salgs på..
kasperd
29.04.2022 kl 16:06 1707

Kanskje det er @Longsitinbulk som er lei og vil ut allerede, haha!

Jeg selger ikke ei krone for 30 øre, dessuten har jeg akkurat handlet aksjer her, på 13,5
Legg posten litt lenger ned så blir du nok kvitt de.
Redigert 29.04.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
kasperd
29.04.2022 kl 16:18 1682

Enten er dette heftig manipulasjon, eller så er noen kommet i pengeproblemer og trenger cash ASAP

Hva er problemet?
Er vel bare noen som er dr..t lei, skjønner jeg godt, 1/2 år og ikke en cent i gevinst, hopper vel over i Golden Ocean tipper jeg.

En som vil ut før krakk😅😀
mithra
29.04.2022 kl 16:33 1726

Nå vet vi i det minste hva den koster.
Posten var jo over det dobbelte av dagens omsetning, så det er nok til alle

Mest sannsynlig, en Jin aksjonær er truende til å selge en krone for 20 øre

Jinhui-toppene fikk drøyt 84 millioner kroner i lønn for 2021 i følge DN investor. Er det like mye som aksjonærene?
paskar
29.04.2022 kl 20:02 1656

Det er skummelt når styreleder og hans bror tar en stor del av overskuddet ut som bonuser og lønn, istedet for at aksjonærene får utbytte !
Legg merke til: Omsetning i 2020 :131 mill kroner, årslønn og bonus til styreleder og hans bror: 84 mill kr !
kilde: https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/110586
noprofit
29.04.2022 kl 20:06 1651

Hvor mye går lønn og bonuser i «norske» shipping selskaper??

Ingen skal beskylde dem for å ikke dele overskuddet broderlig.

Jin burde ikke vært omsatt på børs. Brødrene tar alt overskudd til seg selv som bonuser eller investerer i håpløse prosjekter. De som vil investere i JIN gjør som de vil men å vente på utbytter som de får i andre shippingselskaper kan de se langt etter. Les følgende - https://www.dn.no/bors/jinhui-shipping-and-transportation/ng-siu-fai/ng-kam-wah-thomas/de-to-toppsjefene-fikk-mer-i-lonn-enn-rederiets-65-ansatte-til-sammen/2-1-583133
noprofit
29.04.2022 kl 20:49 1628

Ja d stemmer de r ihvertfall åpne om d.

D r verre m de store eierne i andre selskaper m emisjoner hvor eksisterende vanlige aksjonærer ikke får være med.

Du kan jo lete opp litt tall hva andre selskaper har i totale lønn bonus og aksje opsjoner og sammenligne

Prøver ikke å unnskylde de men j tror noen ser seg litt blind her, at dette skjer ikke i andre «norske» selskaper
noprofit
29.04.2022 kl 20:53 1661

En annen ting før j avslutter kvelden

Hvorfor

Hvorfor gidder du å dra opp d samme tema som alle her r fullt klar over

Du er tydeligvis ikke i aksjen, men må absolutt kommentere på tråden, hvorfor????
Natt1369
29.04.2022 kl 21:47 1591

https://newsweb.oslobors.no/message/560650

Ser ut for at dere søker informasjon i diverse finanstidsskrifter angående årsrapporten, men det er ikke skrevet noe noensteds ennå, så de tallene det vises til er gammelt.
Anbefaler alle å lese årsrapporten, ihvertfall nøkkeltallene, for de er mildt sagt oppløftende!

pr. 31.12-21

Net profit (loss) for the year 194,197,000$

Cash generated from operations 93,625,000$

Total equity and liabilities 547,725,000$

Hvis selskapet skulle vært priset i forhold til egenkapital, så tilsvarer det en kurs på 47 kr.

Har fremdeles ikke solgt en eneste aksje siden 2017, kun akkumulert, og tenker ikke gi meg før moroa har begynt engang! 🤘🎉

Og ja, tallene er faktisk i dollar! 😎
Redigert 30.04.2022 kl 00:11 Du må logge inn for å svare

Her var det endel støy en fredags kveld, ja det er helt riktig som du skriver at brødrene stadig er i kassa, slik andre redere også er, endog brødrenes pølse fingre er nok noe tykkere en andres.
At pølsefingrene er i kassa er ingen nyhet, har jeg repetert for alle siden aksjen kostet 3,5 kroner.
Får å si det rett ut, det er en grund til at du kjøper 1 krone for 30 øre her pdd.

Når det er sagt, asset prisene stiger å stiger og store penger renner inn kvartal for kvartal, dette selskapet må trolig rimelig snart skrive opp verdiene enda mer, kanskje allerede i q1.
snart kjøper du en krone for 20-25 her, det er jaggu en bragd i en bull syklus som trolig vil vedvare i 2-3 kanskje 4 år til, aksjen har aldri vært billigere.
Det skal det gribbes med svære never for å forsvare en slik lav aksje kurs.
Jinhui brukte mye cash i 2021 på skip, hvis de vil, ønsker og ikke kjøper asset i tilsvarende tempo i 2022 skal det ikke rare cash økningen til på dividendene før Jinhui matcher alle andre bulk rederier på utbytte grad.
Bare selg på, spesielt dere som aldri har skrevet på en Jin tråd før og noen uker før 5% direkte avkastning.

Så hvorfor så mye oppstyr og støy?
Endel nye nikk osv, er det virkelig slik at Jin denne gangen SKAL tilbake kjøpe aksje?
Får håpe de får ut fingeren FØR dividendet i mai da
Redigert 29.04.2022 kl 22:26 Du må logge inn for å svare