JIN Substansverdi 39,1 NOK


Substansverdi oppdatert til 39,1 NOK per aksje etter Q1 rapporten.

Tar meg friheten at opprette en ny tråd, Årsrapporten til JINHUI SHIPPING AND TRANSPORTATION (JIN) ble publisert i dag, (14.04.2022)

https://newsweb.oslobors.no/message/559373

Inntekter økte med 178 % fra 2020 og var 131,069,000 USD
EPS (Earnings per share) i 2021 var 1,77 USD/aksje.

Gjeldfri Egen kapital, dvs bokført verdi - økte 76% fra 19,3 NOK/aksje i 2020 til 34,8 NOK i 2021.
Andel gjeld i relasjon til Egen kapital ble redusert fra 53% i 2020 til 26,2% i 2021. Med lavere andel gjeld blir financial cost per vessel lavere og og Break even cost lavere.

Flotten økte fra 18 vesseles 31.12.2020 til 24 vessels 31.12.2021.

Styret besluttet å begynne med å betale utbytte fra og med 2021 og gjør dette minimum to ganger per år.

Den 31.12.2021 besto flåten av 22 Supramax vessels og 2 Panama vessels. I desember 2021 kjøpte JIN to nye Supramax vessels. Disse ble levert i februar 2022 og sluttet av mars 2022. Ytterligere en ny vessel skal leveres i løpet av sommaren 2022 og en eldre modell er solgt.

"Minerals" står for ca 70% av all gods og Kol for ca 20% av det som blir transportert.

I 2021 var snitt raten for selskapet/vessel 19,233 USD per dag og "Break even cost, all inclusive" per vessel var totalt 7372 USD/dag. Baltic rate for supramax er i skrivende stund 27000 USD/dag med enn topp i mars i Q1 på 33000 USD/dag. Futures er nå åter på vei opp.

JIN (selskapet) har Egen kapital og skulder på totalt 547,725,000 USD. Av disse er 432,075,000 USD Egen kapital og 113,594,000 UDS gjeld. Dvs Egen kapital / Gjeld i selskapet er 73,8% (gjelden tilsvarer kun 26,2%).

Det finnes totalt 109258943 aksjer av JIN på Oslo børs og selskapet har ikke noe planer om å emittere flere aksjer. Hvis en tar gjeld fritt egen kapital (432,075,000 USD og multipliserer med dollarkurs 8,82) blir gjeld fri verdi per aksje 34,87 NOK per aksje.


Ratene for Suprmax er som sagt også høyere nå, enn under snitt for 2021 og framtiden er lys med lav andel nybygg.


Simply wall:
"Over the last 3 years on average, earnings per share has increased by 112% per year but the company’s share price has only increased by 20% per year, which means it is significantly lagging earnings growth."

Avslutter dette innlegg med ett sitat fra Årsrapporten til Western Bulk Chartering:

Overall, the supply and demand of the global dry bulk market is expected to be in broad balance in 2022 while the Supramax and Handy sectors are likely to performbetter than their larger peers.

La oss bruke denne tråden for veien videre i 2022.
Redigert 31.05.2022 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
mithra
25.05.2022 kl 11:09 6401

Longsitinbulk, var det du som kom inn med en fin post på 17.06 ?
I såfall får du ha lykke til .

Tenk på hvor aksjen kan gå i løpet av september oktober hvis vi opplever samme rateutvikling som i 2021.
Det kan bli en av dine beste reiser på lenge.
Muffe
25.05.2022 kl 12:55 6326

Bare hold på hatten.. snart bare 2 handledager igjen😎

Stemmer det at skip går i fart for Russland så tjener de vannvittig på det. Fearnleys skrev i en av de ukentlige rapportene at det var rater som var 3 dobbelt av de gjennomsnittlige ratene i krigsomeråder. Så kan man si hva man vil om det. Kinesere er nok personer som ikke tenker slikt det er bare å se hvor avslappet de er i forhold til miljø krav etc.

Drybulk ratene faller over hele linja i Asia nå, FFA er blod rødt så langt øyet kan se.
Det danner seg en mindre hode skulder formasjon i Jinhui aksjen, etter et kraftig oppsving siden Januar.

En liten skuffelse q1, det være seg f.eks 2 grådige brørdre som fyller bukselommene med cash eller lignende.
blir fort fatal her, i en overkjøpt aksje der en knapt finner kjøpere nå.
Noen tror på dividende for q1, jaja, lykke til sier nå bare jeg.
Redigert 27.05.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Natt1369
27.05.2022 kl 15:19 5769

Ifjor snudde ratene brått opp 7. Juni, høy-sesongen står for tur, så det er ingen grunn til bekymring. Tipper ratene snur opp når pinsen er over. Smult farvann så langt øye kan se, og flåten øker med en panamax, og en ultramax iløpet av juni/juli. Men for all del, noen ser ikke skogen for bare trær, og sånn vil det alltid være. 😎

Ved fall skal det være et støtte belte rundt 14 kroner
At det kan bli mer tonnasje her tviler jeg ikke på, spørs hvordan aksje markedet tar det, selv har jeg en formening om det, men velger å ikke fortelle den.
I andre selskaper får jo som kjent aksjonærene cashen.
Redigert 27.05.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Natt1369
27.05.2022 kl 17:17 5624

Kan bli?? Leveransen av de to skipene er da bekreftet for lenge siden. I sommer vil vi i tillegg få enda en oppskrivning av skipsverdiene, akkurat som ifjor. På denne tiden ifjor lå dessuten Jin Lang og Jin Mei ennå for anker i Kina, 8. måneden på rad. Betydelig flere skip i år, og høyere rater lover meget bra for resultatet på tirsdag. 😎
Nå har da nettopp ledelsen i Golden Ocean beriket seg akkurat like mye, på en dårlig skjult måte, gjennom oppsjoner og salg av sådanne. Like greit å kvitte seg med mest mulig gjeld, før utbyttene kan ta skikkelig av.
mithra
27.05.2022 kl 19:32 5519

Da venter du kanskje for å se om fallet fortsetter ned mot 14.
Jeg er jo enig i at ingen kan forutsi hva markedet gjør på kort sikt .
Fraktmarkedet svekker seg jo for øyeblikket . Se på caperatene som har falt 15000 dollar på kort tid.
Ikke usannsynlig at også supra synker de neste 3-4ukene.
noprofit
27.05.2022 kl 19:40 5523

Ja d gjenstår å se, men en ting er sikkert, Cape r den usikre for tiden som flyr opp og med som en h…..,😵‍💫

Supra har vist seg å være utrolig stabil..😀

Blir spennende med Q1 rapport og meir information om Hunter Trader II, leasing og salg av ship.

I 2021 var Q3 beste kvartal for JIN.
Tror Q1 2022 blir bedre enn Q1 2021.
mithra
28.05.2022 kl 11:12 5243

Q1 21 var tce ikke høyere enn 10,5
Q1 22 blir tce vel 19.
Kostnadene blir omtrent like , så hele økningen går rett på bunnlinjen

Det som er litt skummelt er at det ikke er noe drag i kursen eller omsetning . Virker som om 20-30k aksjer er nok til å legge lokk på eventuelt oppgang . Ved og dumpe 20-30 000 aksjer kjører man kursen ned flere prosent . Jeg tror den vil komme men er litt rastløs nå.. Et nytt utbytte ville nok lokket en del nye kjøpere inn i papiret .

En handledag igjen til tallslipp fra Jin, fremdeles ikke noe" rally "i forkant, kun moderat stigning.

Hva skjer mandag? flat, rally, eller nedsalg før tall? Noe sier meg at tilliten til selskapet er tynnslitt og ingen forventer noe annet enn skuffelser den 31 mai..flere her inne hadde vel ventet at stigningen skulle komme før tallene, tør folk sitte over? er det noen som har en ide om hva som må fremkomme i q1 som gjør at ALLE blir positivt overrasket , og er ingen utbytte for q1 nok til å gruse aksjen til 13-14 kroner ?

skvisen
30.05.2022 kl 09:10 4678

Blir spennende i morgen. Liten omsetning og mange som avventer tall. Håper de har oppnådd noenlunde fornuftige rater, men uansett bør resultatet mangedobles ifht Q1 21.
Posetivt att Beijing og Shanghai nå letter på Covid restriksjoner. Så spørs det om det blir kvartalsvise utbytter fremover, er veldig usikker på det. Kan bli en kortsiktig dipp om ikke. Med Q2 snart i boks med meget hyggelige rater og utbytte penger på konto den 14 så er jeg ikke veldig bekymret. I tillegg går vi mot høysesong.
Lykke til i morgen 🤑
mithra
30.05.2022 kl 11:21 4547

jEG ER MEST SPENT PÅ HVA VI FÅR HØRE OM ATLANTICA , SOM ER FORSVUNNET FRA FLÅTELISTEN.

Jeg har registrert at den har seilt på en rute mellom Russland og Kina.
Det kan ikke være helt uproblematisk for Jinhui.

Noen må seile de rutene også hvis ikke Russland har en egen statlig flåte med bulkskip. Synes aksjen holder seg bra i dag da det er mange som selger seg ut før tall. Det er duket for et rally i morgen opp og over 18 kr hvis ikke aksjen faller for lavt i dag. Synes det virker veldig positivt ut det meste jeg nå for jinhui.

Holder seg bra, men brutalt ellers i bulk aksjer med Belco ned 6%
Så spørs det da, hvor lenge den holder før droppet kommer.
Hvis gutta boys, gutta krutt igjen har forkynt seg grovt av bonus fatet, så får vi se hvor det bærer.
Blir spennende å følge.

Deres skulle nok solgt på 17,5 å kjøpt Nas for pengene:-)
Redigert 30.05.2022 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
mithra
30.05.2022 kl 15:53 4313

Spørs om ikke betalinger knyttet til "russerhandel", er i gråsonen for hva et firma notert på OB kan tillate seg.

Lol så OB kan bestemme hva et firma med hovedkontor i Hong Kong skal gjøre? Så vidt jeg vet så er ikke staten inne med noen aksjer i jinhui og aksje eierne er både fra Østen og Europa så da er det opp til hver enkelt om de vil ha aksjer i jinhui hvis de seiler i russerfart. OB kan bare henge seg opp i at handelen foregår riktig og at regnskapet er sannferdig for riktig verdivurdering. Mer kan ikke OB gjøre.
noprofit
30.05.2022 kl 19:19 4075

Kina og Russland er handelspartnere, selvsagt kjører de dit.
mithra
30.05.2022 kl 21:07 3966

Vi får vel svaret i morgen👍
oppturen
31.05.2022 kl 07:02 3827

Tallene ble bra de 😅
Muffe
31.05.2022 kl 08:01 3656

HIGHLIGHTS FOR THE QUARTER ENDED 31 MARCH 2022
Revenue for the quarter: US$33 million
Net profit for the quarter: US$19 million included net gain on disposal of owned vessels of US$6 million

Vis børsmeldingen
Basic earnings per share: US$0.174
Gearing ratio as at 31 March 2022: 4%
The Board of Jinhui Shipping and Transportation Limited (the ‘Company’) is pleased to announce the unaudited condensed consolidated results of the Company and its subsidiaries (the ‘Group’) for the quarter ended 31 March 2022.

At the start of the year 2022, there had been some corrections in the freight market, affected by multiples issues from seasonal trading patterns such as Chinese New Year holidays, decrease in industrial activity during Beijing Olympics, volatility in commodity prices, to continued disruptions in global supply chain which in turn affected industries from commodities all the way through to the export of manufactured goods. The market freight rates soon began to regained strength thereafter driven by the robust demand for dry bulk commodities and limited supply of vessel in the first quarter of 2022, despite the simultaneous occurrence of multiple geo-political issues. The average of Baltic Dry Index of the first quarter of 2022 was 2,041 points, which compares to 1,739 points in the same quarter in 2021.

Revenue for the first quarter of 2022 increased 102% to US$32,636,000, comparing to US$16,181,000 for the corresponding quarter in 2021. The Company recorded a consolidated net profit of US$19,018,000 for current quarter as compared to a consolidated net profit of US$5,253,000 for the corresponding quarter in 2021. Basic earnings per share was US$0.174 for the first quarter of 2022 as compared to basic earnings per share was US$0.048 for the corresponding quarter in 2021. The improved operating results for the quarter was primarily due to the upsurge of market freight rates in dry bulk shipping sector and the increase in number of owned vessels that led to a significant increase in the chartering freight and hire revenue, and a net gain of US$6,146,000 was recognized on completion of the disposal of two Supramaxes in the first quarter of 2022.

As at 31 March 2022, the Group had twenty four owned vessels which included two modern Post-Panamaxes and twenty two modern grabs fitted Supramaxes.

105 % økning og OL avholdt i samme periode. Imponerende. Samtidig vet vi allerede at ratene har vært mye høyere i andre kvartal. Finnes ikke bedre sted å ha pengene sine spør du meg. Utover året bør vi se en kraftig økning i aksjeprisen. Burde vel tradet rundt det 3 dobbelte allerede.
kasperd
31.05.2022 kl 09:09 3369

Dessverre en elendig rapport.

For å være litt seriøs, dette var langt under pari.
En kan jaggu spørre seg vitsen med å eie et slikt papir.

De har økt flåten drastisk, ratene har vært sky høye hele kvartalet så er det dette en får, og ikke en cent i dividende.
Nei, takke seg til andre seriøse rederier som deler med aksjonærene.

Kursmål 12 ?
Muffe
31.05.2022 kl 09:18 3311

25 sa du for 3 uker siden..
kasperd
31.05.2022 kl 09:19 3319

Jeg er helt enig i at det var en dårlig rapport. Men du er jo ikke seriøs i det du skriver 😂 makan for en type du er. Aksjen er jo fortsatt underpriset. Det positive er at det ikke finnes selgere, det negative er at det ikke finnes kjøpere heller. Volumet er jo ekstremt lavt mtp på at de leverte Q1 i dag.
kodenavn
31.05.2022 kl 09:19 3326

Solid inntjening. og enda bedre blir det i kvartalene fremover.
Og ekstremt lavt priset ift undeliggende verdier.

Jeg er enig i at rapporten var meget skuffende.

Beste i rapporten var den lave grad gjeld selskapet har, men resultatet var under konsensus.
Skal prøve å få meg med pressekonferansen seinere.

Som jeg leser rapporten kan det komme en "turn around" i sommer når to nye ship blir leverert. Når det er sagt trodde jeg JIN skulle leverere bedre med deg gigantiske flåte de har.

Kanskje har C-vid shut-down i Kina og Singapore stor innvirkning på resultatet?
SuMay
31.05.2022 kl 09:26 3264

Husker fra presentasjonen 2021 Q1 tror jeg det var i forbindelse med spørsmål om utbytte. Ikke helt ordrett men det var noe med «when we are making a lot of cash the div will come» Det virker faktisk slik, dessverre at de overhodet ikke bryr seg om kursen i sin egen aksje. De gjør mye rett i form av kjøp/salg/leasing men nå må nok til og med jeg si at dessverre gjør de mye feil i forhold til aksjonærene. De som mener noe annet gjerne fortell meg hvor jeg tråkker i salaten. Selv om de ikke har som vane å betale utbytte her så blir det som flere har påpekt trist at ikke Jin får sin korrekte kursutvikling.

Umder priset på asset?
Så lenge aksjonærene ikke får noe får en aldri riktig priset asset, slik er det bare i shipping.

På dagens yeld er Jin aksjen ikke underpriset, så lenge rederiet fortsetter å tyne aksjonærene med ca 1,5 krone i året er den dyr i forhold til Belco, Gogl osv
Det er latterlig i grunn at et rederi på Supra rater 30+ ikke deler mer med aksjonærene, dette er ingen dividende aksje som alle de seriøse rederiene

Jeg må si dessverre, pga, at disse folkene kan shipping til fingerspissene etter min mening, men de er ikke interessert i å berike andre.
Dette caset kunne vært så ekstremt mye bedre, på Yeld og aksje prising, men de ønsker ikke det.
Mandat til å tilbake kjøpe, glem det, skjer ikke.
Redigert 31.05.2022 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
skvisen
31.05.2022 kl 09:41 3198

Jepp det var under pari, hadde regnet meg fram til ca 25 mill på bunnlinja. Har nok undervurdert ol og kinesisk nyttårs innvirkning.
Blir vel litt ørkenvandring en stund nå med neste trigger utbytte på konto 14 juni. Ratene for Q2 er så langt snitt ca 30 K mens Q1 rundt 20. All den forskjellen havner på bunnlinja så Jin skal forhåpentligvis doble nettoresultatet i Q2
kodenavn
31.05.2022 kl 09:41 3195

Det var ventet et sinnsykt bra resultat., men dette var overhodet ikke reflektert i kursen.
Så ble det bare veldig, veldig bra, og aksjen er i rødt.
Men de måker inn cash.
Matematikken vinner til slutt.

Deilig med 12000 aksjer til nede på 16. Da er det bare å vente på utbytte så blir det 30000 aksjer til. Må jo være århundrets gave. At nett troll ikke klarer å skille mellom kvartalene får så være. Selv mener jeg første kvartal er uhyggelig sterkt. Kinesisk nyttår, samt OL. Et annet selskap som med prising som en pølsebod i forhold til underliggende verdier og inntjening ville blitt huset opp i skyene. Denne aksjen er grisebillig.

Århundrets gave, det var dagens.
Hvorfor kjøpte du ikke på 13 for 4 uker siden

Dette rederiet er en evig lang skuffelse for stadig like håpefulle aksjonærer.
Nå venter nok en slapp ørkenvandring i sommer varmen.
Redigert 31.05.2022 kl 10:00 Du må logge inn for å svare

Jeg har kjøpt både på 9,10 11,12,13,14,15,16,tallet. Kommer til å fortsette å kjøpe på slik prising. Anbefaler deg og bruke pengene på softis. Shipping blir tydeligvis litt for komplisert.