JIN Substansverdi 39,1 NOK

ErikNordnet
JIN 14.04.2022 kl 17:03 142420

Substansverdi oppdatert til 39,1 NOK per aksje etter Q1 rapporten 2022.

Reduserer teksten litt for enklare lesing i tråden :)
Noen som tror JIN kan få positivt resultat i 2024?
Redigert 12.03.2024 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
04.12.2022 kl 23:22 7581

Børsverdi:
Belships 3382 MNOK (13,36 kr)
Jinhui : 881 MNOK (8,16 kr)
Golden Ocean: 15 981 MNOK (79,44 kr)

Egenkapital per 30.9.2022 (USD/NOK 9,79)
Belships: 281,949 MUSD = 2760,3 mill kr.
Jinhui 456,587 MUSD = 4470 mill. Kr
Golden Ocean: 1922,277 MUSD = 18819,1 mill. kr.

Pris/Bok
Belships: 1,225
Jinhui: 0,197
Golden Ocean: 0,8491
Med en prising mot bokførte verdier på 0,197 mens snittet for de to andre bulkselskapene ligger på 1,037 er det en ekstrem forskjell i prising selv om alle tre selskapene har enkelt omsettelige eiendeler i skipene de eier som har en tilnærmet kjent verdi.
Er det meglere som har uttalt seg om hvorfor det er en slik ekstrem forskjell i prisingen av Jinhui sammenlignet med svært sammenlignbare selskaper?
shipanalyse
10.12.2022 kl 15:24 7275

Lyse utsikter for JIN fremover
kvirrevi
19.12.2022 kl 14:24 7033

Enda et hakk billigere nå som kursen har falt noen prosent. Børsverdi ned til 842 MNOK mens reelle verdier (etter at gjeld er fratrukket) i form av hovedsakelig båter, eiendom og kontanter ligger noe over 40 kr.

Håper selskapet blir slaktet, da sitter vi med over 40 kr per aksje:)
Redigert 19.12.2022 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
oppturen
19.12.2022 kl 14:36 7079

Jin bruker overskuddet til bonus Tor ledelsen mens de andre gir utbytte 😉
kvirrevi
19.12.2022 kl 15:45 7120

Har ledelsen svart utfyllende på dette tidligere?

Verdiene ligger der og kan realiseres på kort sikt, både gjennom slakting, fusjon og storsalg av eiendeler (men ikke slakting).

JIN er et underlig eksempel på at et solid selskap med en svært sterk finansiell posisjon blir priset så ekstremt lavt ift reelle verdier. Det underlige er delvis at verdiene er så synlige.
kodenavn
19.12.2022 kl 15:59 7222

Ganske sprøtt at det går an å få JIN under 8.-.
Jeg gjetter på at det er en eller flere som rydder i bøkene før nyttår-
Når kjøpersiden er beskjeden, får vi slike kursutslag.
Mest sannsynlig er det en god kjøpsanledning.
Superoptimist
19.12.2022 kl 17:49 7155

Utrolig at "butikken" OSE sitter og ser på uten å gjøre det minste? Igjen, spillebule, juks, manipuleringer????
kvirrevi
21.12.2022 kl 07:58 7091

Det viktigste ut fra dagens prising er at JIN har veldig gode grunner for å vise til at aksjen ikke oppnår en rimelig prising og at det derfor bør løses opp eller fusjoneres. Melding om dette kan i prinsippet komme hvilken som helst dag. Et solid selskap som JIN burde ikke kunne sitte og se på at selskapets verdier prises til rundt 20% av høyst reelle verdier.

Capesize ratene går foran og har nær doblet seg på kort tid, opp 18,25 prosent i dag til 23.197.
Redigert 21.12.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Vergil
26.12.2022 kl 20:58 6929

Hmmm…er vel lite som tyder på at denne er på vei ut av fallende trend.
shipanalyse
01.01.2023 kl 11:12 6632

Capesizeratene på vei opp
elnomi
01.01.2023 kl 12:54 6607

Er det ikke to brødre som har fullstendig grepet på JIN og som melker dette selskapet med noen vanvittige avlønninger?
Gjestmann1
01.01.2023 kl 12:56 6631

JIN eier ikke capesize...

Får håpe de som selger JIN til kurs tilsvarende P/B ca 0,2 snart er ferdige.
Superoptimist
01.01.2023 kl 14:33 6580

Utrolig at OSE tør å tillate seg å tilby oss andre aksjer fra en pila "råtten leverandør"!!!!
Gjestmann1
01.01.2023 kl 15:09 6556

Brødrene har kontroll, ja, og bevilger seg omtrent MUSD 8 i lønn og bonuser pr. år. Dette til tross har selskapet verdier for rundt 40 kroner pr. aksje, tjener i år 3-4 kroner pr aksje (det hadde vært vesentlig høyere om ikke avskrivningene hadde økt pga tilbakeføring av nedskrivninger i 2021) og betaler utbytte, 0,03 USD etter Q2 og trolig mer etter Q4. Dagens kurs er omtrent halvparten av hva den var før pandemien hvis en regner i prosent av bokførte verdier. Og den er vesentlig lavere enn resultatet de siste 7 kvartalene, som altså omfatter tilbakeføring av nedskrivninger. Q4 blir neppe et kjemperesultat, men bør nyte godt av den kraftige oppgangen på Hong Kong-børsen de siste månedene og deravfølgende verdistigning på finansielle instrumenter (betydelig verdireduksjon på finansielle instrumenter både i Q2 og Q3).

Jeg er ikke medlem av brødrenes fanklubb selv heller og godtar at eierkonstellasjonen saklig begrunner en merkbar verdsettelsesrabatt på aksjen. Dobling av kursen ville imidlertid som nevnt bare brakt oss tilbake til kursnivået fra før pandemien i forhold til underliggende verdier (da ca 40, nå ca 20 % av bokførte). Hvis kursen DA var omtrent riktig, har den mye å gå på nå. Nyttårsrakett?
Redigert 01.01.2023 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
Loki
01.01.2023 kl 16:52 6476

Jeg synes der er mange uklarheter i selskapsstruktur og regnskap i Jinhui shipping and transportation. Regnskapet på nettsidene er svært begrenset i informasjon. Til og med årsrapportene er i mitt syn svært ufullstendige. 22 ship har ikke en verdi av 605 mill usd. Så hva er resten av verdiene?

Regnskapet til jinhui holdings limited er også noe rart. Da det kan se ut som det er et speilbilde av jinhuishipping and transportation. Jinhui holdings limited er på hong kong børsen. Den er derfor ikke eid 100% av brødrene. Jinhui holdings limited gir brødrene kontroll over 55% av jin hui shipping and transportation.

Er Jin Hui holdings limited et separat selskap i dens rette forstand, eller er det et selskapsstruktur knep for å sikre seg negativ kontroll av jinhui shipping and transportation?

Et selskapsstrukturknep er for eksempel dersom du først deler selskapet på en børs i 55/45. så selger du ut 45/100 deler på den delen som er 55%. Deler du det opp i 2 avtemninger så kan du ha full kontroll over selskapet med en reell eierandel på 0,55x0,55= 30,25% reell eierandel.

En slik eierskaps struktur er enten ulovlig eller har en god grunn til å bli gjort ulovlig. Gjør det i mange nok ledd og en med under 5% eierandel kan ha kontroll på hvem som sitter i styret.
Natt1369
01.01.2023 kl 17:06 6549

24 Skip, og et splitter nytt chartret frem til februar 2029.
Synes regnskapet fremstår oversiktlig og greit, med snart 30 år på børs, tviler jeg sterkt på at det finnes noe grums som du spekulerer i. 🤡
Gjestmann1
01.01.2023 kl 17:14 6679

25 skip ved utløpet av Q3, bokført til MUSD 436. Se ellers note 11-15 om andre eiendeler.

De siste tre skipssalgene skjedde til omtrent bokførte verdier.
Loki
01.01.2023 kl 17:35 6659

Om vi antar at regnskapet er riktig så er selskapet svært lavt verdsatt. 0.2 P/B er ekstremt lavt. Det er lavere prising enn de fleste konkursbo har. Er fremtiden til JinHui shipping så mørk? Eller hva er årsaken til den fullstendige kollapsen i tilliten til JinHui shipping and transportation?

Dersom der ikke er noen andre mørke sider ved saken så er det jo merkelig at ikke ledelsen støttekjøper aksjen? De kan jo i teorien kjøpe opp deler av selskapet til 0,2 p/b. Etterpå så kan de betale for det med å selge mindre enn 1/5 av selskapets verdier og eie 100% av mer enn 4/5 deler istedenfor 55% av 5/5 deler.
Redigert 01.01.2023 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
01.01.2023 kl 17:57 6728

Er ikke det du her skriver Loki et bevis på den økonomiske verdens juks og fanteri? Om, i så fall, hva gjør OSE og Finansministeren med det?
Gjestmann1
01.01.2023 kl 17:59 6838

Gode spørsmål. Eierkonstellasjonen og manglende tillit til brødrene forklarer mye, tror jeg, selskapet er ikke svært generøst mht utbytter heller. Men P/B 0,2 er uansett hinsides. Tenker selv at det bare er spørsmål om tid før selskapet/brødrene tar grep med aksjekjøp om denne prisingen vedvarer, da er det ikke noe poeng å forbli notert på OSE. Det har vært en del innsidekjøp, men ganske lenge siden sist.
Loki
04.01.2023 kl 11:17 6495

Hva synes dere om utviklingen i ratene for supramax. Hvordan vil dette påvirke kursen i Jin hui shipping? Kina vil bruke penger på å redde eiendomsselskapene i Kina. Hvordan vil dette påvirke jinhui shipping?

Ellers så ser der ut som der for øyeblikket er en stor mengde aksjer å kjøpe selv om aksje prisen ikke har falt så kraftig som jeg trodde.
kvirrevi
05.01.2023 kl 15:07 6578

Hmm, da har Supramax indeksen falt godt under 10 000, det var ingen god start på det nye året.
kodenavn
05.01.2023 kl 15:12 6719

opex er vel ca. 6.000.
Så selv på disse lave ratene er det pluss.
Loki
05.01.2023 kl 15:51 6771

Det spørs hvor de skipa velger å drive sin foretning. De har en break even på 7200-7400 dollar per dag per skip. På ruten TCE cont/far east så tjener de cirka 10000 dollar per dag. på Atlantic RV tjener de cirka 7000 dollar per dag. PÅ Pacific RV som jeg tror jin hui shipping bruker så taper de 1000-1250 dollar per dag.
https://fearnpulse.com/
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9447469
http://www.jinhuiship.com/jst/vessel.php

Så om de tjener penger kommer helt an på hvor gode ledelsen var til å plassere skipa. Om de hadde en jevn spredning på skipa så tjener dem svært gode penger. Om de satset alle shipa sine på Pacific RV så har de elendige tall mens andre tørrlastselskaper vil ha gode tall.

Men om de hadde en jevn spredning på skipa så burde forrige kvartals rapport hatt bedre tall.

Om du skal beregne neste kvartalsrapport så bør vi kanskje spørre selskapet hvor de har skipa sine.

Redigert 05.01.2023 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
05.01.2023 kl 16:51 6874

Lurer jaggu på om de vet hvor de har skipa sine!!!!!!
Natt1369
05.01.2023 kl 20:28 6903

https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp

På den mest lukrative ruten i asia for tiden såklart!
Den mest stabile av dem alle: Surigao-Rizhao. Jinhui står for en betydelig andel av nikkel-frakten mellom Filippinene og Kina, det kan en med selvsyn se på marinetraffic ved å søke opp skipene til Jinhui der.

http://www.jinhuiship.com/jst/vessel.php
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:464662/mmsi:477754100/imo:9626924/vessel:JIN_MAO
shipanalyse
18.01.2023 kl 17:52 6288

Spennende å følge JIN fremover
Loki
19.01.2023 kl 07:56 6332

Er ikke Baltic dry index i fallende trend? Betyr ikke det også at Jin skal komme inn i en fallende trend? Jin har falt 16.92% siste 3 måneder. Belco har økt 3,97% siste 3 måneder.
Jin er dessuten overkjøpt på dn investor som er et pent teknisk negativt tegn. Hvordan tror dere Jin kommer til å utvikle seg videre i kurs?
Redigert 19.01.2023 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
mithra
19.01.2023 kl 15:07 6241

Tror den vil skjene avgårde rundt dagens nivåer til etter kinesisk nyttår er overstått.
Deretter vil utviklingen avhenge av rateutvikling og ikke minst av selskapets beslutning om utbytte for H2 -22
Synes det er interessent å notere at (minst) en kjøper i det siste har hamstret flere hundre tusen aksjer rundt 7.70-8.10
Loki
26.01.2023 kl 11:44 5999

http://www.jinhuiship.com/reports/jh2022Q2e_8972.pdf https://www.hkex.com.hk/Market-Data/Securities-Prices/Equities/Equities-Quote?sym=137&sc_lang=en

En liiten kuriositet. Jinhui holdings ltd prises til cirka 666 millioner norske kroner. Jinhui shipping and transportation prises til cirka 887 millioner kroner.

Når en ser i regnskapet til jinhui holdings limited så har dem 2000 av 3600 hongkong dollar i egenkapital. Med andre ord så er 1600 honghong dollar av verdien kontrollert av minoritets aksjonærene.

Jin hui holdings ltd priser med andre ord 100% av JIN til 666 millioner x 36/20= 1198 millioner. Eller omgjort til per aksje 10,96 kroner. Dette er cirka tall men dere kan bruke regnskapa og original talla for å få meir nøyaktige tall.

Men det er litt merkelig at jinhui holdings limited er nesten like mye verdt som hele jinhui shipping and transportation når dem bare eier 20/36 deler. 666 mot 887.
mithra
29.01.2023 kl 15:39 5807

Helt unødvendig- det forteller de ved hver kvartalspresentasjon.
De seiler hovedsaklig i Sørøst Asia, fra/til Kina for .tre-fire store transportkunder
Nikkel frakt fra Fillippinene. er en viktig del av virksomheten.
Så inntjeningen i slutten av Q4 2022 og hittil i år , har vært dårlig.
Men de har en veldig sterk balanse og virker derfor ikke som en veldig risikabel investering på dagens nivåer.
kodenavn
13.02.2023 kl 11:20 5166

Og en selger legger ut 700.000 aksjer til salg på 9,00
Bedre kjøpssignal skal man lete lenge etter.
Selgere som har såpass er ikke så dust at de legger en så stor post synlig, da får de aldri solgt.
Så posten er bare lagt ut for å presse kursen, hvilket betyr at noen gjerne vil kjøpe billig før resultat.
Kjøp.
Superoptimist
13.02.2023 kl 11:43 5131

Igjen en bekreftelse på at OSE ikke lenger er et finansinstrument derimot en spillebule for kapitalsterke manipulatorer! Og hvem gjør hva med det?
mithra
13.02.2023 kl 11:53 5118

Superoptimist
Du har fått et stort hakk i plata .
Er det ikke snart på tide å tenke noen nye tanker ?
Superoptimist
13.02.2023 kl 14:09 5030

Hvilke tanker har du å foreslå?
mithra
13.02.2023 kl 20:24 4905

Du har nå vært på børsen lenge nok til å vite hvordan den fungerer.
Jeg foreslår at du tar utgangspunkt i denne kunnskapen,
På det grunnlaget kan du f.eks tenke litt over hvordan du bør posisjoner deg i de aksjene du er interessert i.
Så kan du kanskje begynne å dele dine tanker om hvordan du tror markedene vil utvikle seg og hvordan du vurderer styrker og svakheter i de selskapene du følger.
Da vil sannsynligvis oppdage at folk er interessert i det du skriver og kanskje bli inspirert til å dele sine tanker om de samme temaene du er opptatt av.
Ingen er interessert i å høre flere ganger at du mener børsen er et spillekasino og at myndighetene må gripe inn
mithra
14.02.2023 kl 17:25 4725

KAM har lagt et effektivt lokk over aksjekursen. Når han er villig til å selge over en halv million aksjer til rundt kr 9,00 , er det jo bare å avvente rateutviklingen og Q4 resultatene i slutten av februar.
Det ser i kke ut som om kina åpningen har betydd noe som helst for rateutviklingen. Det innebærer et veldig dårlig Q1 for selskapet. Dermed er ikke stemningen god før de skal bestemme et eventuelt utbytte for 2. H 2022.
Nok mange som vil miste tålmodigheten i tiden fremover og kaste kortene i Jinhui.
Det beste hadde jo vært at KAM var en av dem.
tankardjr
15.02.2023 kl 16:38 4534

Det er fordi jinhui shipping er registert på oslo børs og jinhui holdings er registert på Hong Kong børsen at det er ca halv pris på jinhui shipping i forhold til jinhui holding.. Jinhui shipping har lederlønninger ala usa nivåer og i Norge blir det straffet hardt kursmessig. Men det er egentlig ikke noe å skrive hjem om egentlig. Det oppgir bonuser under noter på årsrapporten og det har finansavisen blåst opp et par ganger i avisen, som for høyt spesielt når det var lave rater i noen dårlige år i tørrbulk. Men sånn er det når er brødrene selv som bestemmer over jinhui shipping alene og sitter med aksjemajoriteten. Vi får se hvor lenge det skal vare at jinhui prises til den latterlige lave kursen .
Redigert 15.02.2023 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
15.02.2023 kl 17:04 4584

Hva kan "brødrene" tjene på å holde så lave kurser? Og hva/hvem er det som rir denne aksjen idag over kr. 9.-???