ELABS i 18 nye Lenovomodeller

Myrabakk
ELABS 24.04.2022 kl 12:24 4067

Kan software konkurrere ut hardware??? JA, selvfølgelig😉

Må løfte opp Elabs litt her, for den nyheten som kom på fradag var enorm! 18 nye modeller kommer med Elabs, i Lenovo, verdens største pc-selskap.

Jeg har bare en liten post her selv, og med fredagens melding så fikk jeg nærmest sjokk over hvor fort dette blir stort!

Litt kort om Elabs og hva de gjør:
Elabs leverer softwareløsning på HPD, altså human presence detection. En laptop/pc registrerer om du er til stede, går i strømsparing når du forlater maskinen, slår seg på med en gang du nærmer deg, og kan slå seg av om fremmede forsøker å følge med på skjermen din (om du vil maskinen skal gjøre dette). Løsningen krever KUN software, og bruker maskinens høyttaler og mikrofon til å registrere HPD med ultralyd. Kostnaden er svært lav, og masseskalering koster ikke noe, bortsett fra flere selgere.

Konkurrenter er det mange av, men alle disse har hardwareløsninger, og disse koster ca 4$ per maskin. Elabs tilbyr en bedre løsning, sannsynligvis billigere, bruker ingen chip eller komponent, er miljøvennlig, og ikke minst stabil. Bærekraft står i fokus, og SW trumfer alle HW-løsninger der.

Elabs guider 500mill$ EBITDA innen 2023. Dette sier de kan nås om de får noen modeller til flere laptop/pc-selskaper, eller det kan nås med bred oppslutning til bare 1 av de store aktørene.

I tillegg har selskapet ca 50mill i revenue på smartphonemarkedet per nå.

Fredagens melding forteller oss at Elabs kommer inn i 18 nye laptop-modeller fra Lenovo!
Første innpass I laptop kom i Q1-2022, i Lenovo ThinkPad T14-serien, og denne er altså så godt mottatt at Elabs får 18 modeller til!

Hva med konkurrentene da??
Jo, norske Novelda leverer hardware til Lenovo, og de kom i noen få modeller i 2020 og 2021. Dyre modeller med lavt volum. Nå strever Novelda, for Elabs har allerede fått innpass I Lenovos bestselger, og ser ut til å bli ledende leverandør til selskapet.

Men dette er ikke selve målet til Elabs, dette er bare ett skritt på veien mot dominans i mange vertikaler. For HPD-markedet er svært fragmentert Det er ingen markedsledere på feltet, noe som vitner om at tidligere teknologi ikke har vært god nok. Med ny løsning og verdens største kunde kraftig på kroken så skal vi se en svært hyggelig reise for selskapet. Nå jobber de med alle de største pc/laptopselskapene i verden, og de neste selskapene kan være nære kontrakter nå. Og, når CEO Laila Danielsen beskriver selskapets status på Twitter så er hashtagen #moretocome svært flittig brukt.


Prising på selskapet da?
Siden juli 2021 er det vel bare 8 dager kursen har sluttet så vidt under 20, aldri under 19. Nå torsdag 21.04.fikk jeg varsel om at selskapet var oversolgt, mens det kom varsel om at de var overkjøpt fredag 22.04.... Støtte er registrert på ca 20, og nå like etter gigantmeldingen handles altså Elabs drøye 5% over støtten. På slike store meldinger har selskapet hatt en tendens til å gå opp mot 30 i løpet av omtrent ei uke når folk får lest seg opp.

Sjekk ut børsmeldingen som kom nå like før helga, og se gjerne Q4-presentasjonen om du vil se potensialet! Sjekk ut partnerne, Intel og AMD (Med samlet ca 85-90% markedsandel), og Cirrus som kan gi snarveien inn til Apple med flere.

Les også analysene til de som har dekning, de ligger på like under 40.

Lykke til!
Myrabakk
24.04.2022 kl 16:23 3979

500mill NOK, ikke $, sorry, ble vel mye...! Jeg satt med sammenligning NOD/Elabs, så ble "litt" valutafeil.

NOD har EBITDA på 125mill$ for 2021, med 20% margin, Elabs guider 2023 på 500mill NOK med 50% margin.

Altså; NOD med 225 mill i margin I 2021, Elabs guider 250 mill i 2023. Det er sterke tall, og realismen blir altså synliggjort i Lenovos utvidelser her.
Myrabakk
24.04.2022 kl 17:35 3921

Noteringsprisen i 2020 var 15 kroner, og emisjonen i forbindelse med overgang til OB for ca 6 måneder siden var på 22,30 kroner, FØR laptopsegmentet ble kronet med innpass. Prisen er i dag 21,15 kroner...
marked1
24.04.2022 kl 17:47 3902

Takk for god info. Virker som om investorene har sovet i timen når ELABS nå prises til 21,15. For meg virker det som om kursen raskt bør gå over 30 kroner etter den seneste sterke avtalen med Lenovo, og at aksjen bør kunne forsvare et kursnivå på 35 - 40 kroner om ikke lenge. Tipper billig-salget i ELABS er over allerede i morgen.
Redigert 24.04.2022 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
24.04.2022 kl 22:32 3738

Blir vel en del som følger med når årsrapporten for 2021 kommer nå torsdag 28.04.2022.

Det pleier å slippes en god del smarttelefonmodeller i perioden fremover nå, fra midten av april og ut mai. Det er ikke umulig vi får vite hvem som er den nye storkunden med 7 smartphonemodeller innen smartphonesegmentet nå innen kort tid. Det kan fort være at det blir mer interesse når navnet offentliggjøres der?
En ny, stor smartphonekunde fra Asia med 7 modeller. Xiaomi har de allerede omtrent 100% leveranse til, og Honor har de allerede utvidet avtalen med. Blavk Shark har de all leveranse til.

Da gjenstår vel Samsung, Huawei, Oppo og Vivo av de store? Alle disse kommer visstnok med modeller i løpet av de neste 2 ukene, så det er lov å håpe vi får kundenavnet nå🤞
JonnyMoney
24.04.2022 kl 23:23 3672

Et veldig godt case. Sitter med en post i det selv.
Jeg har noen tanker/bekymringer, som jeg gjerne vil høre andres tanker om.

Jeg er spent på hvordan den reduserte handlelysten/kraften til folk spiller inn på salgstallene og ikke minst inntektene til Elabs. Nettsalget var vel ned 11% i Norge om jeg hørte rett på nyhetene. Kan være store forskjeller internasjonalt.

Det andre spenningsmomentet er om de opprettholder guidingen sin som jo har vært kjent lenge, eller om den var basert på et tall tatt ut av luften.

Siste spørsmål jeg stiller meg er om chipmangelen i verden som rammer Elabs sin kunder også kan være i stand til å velte guidingen. Selv om elabs ikke krever en egen chip til sin software, trengs det vel flere for å i det hele tatt produsere produktene. Og jeg antar at høyt volum gir høy inntekt.
Myrabakk
25.04.2022 kl 08:16 3525

Chipshortage er vel Elabs største fortrinn sett opp mot konkurrenter. Konkurrentene sliter med komponentmangel for å lage sine sensorer, mens Elabs bruker kun software.

Når det gjelder volumer så er det slik at Elabs sin guiding kan oppnås med bred integrasjon til bare den ene laptopkunden. Når de nå er i Proof Of Concept til alle de andre største OEMs så skal det vel være svært sannsynlig med en større kundeportefølje innen året enn bare den største, som Lenovo er.

Jeg så gjennom guidingen til de som har dekning på Elabs, og de opererer med kursmål ca 35 på Ebitda litt over halvparten av det Elabs selv guider. Jeg vil derfor tro det er relativt mye å gå på her. Så med en internasjonal salgsnedgang kan kanskje redusere antall solgte laptops i starten, men likevel vil en slik chipshortage styrke caset sett opp mot konkurrentene.

Denne funksjonen med HPD som de leverer ser i alle fall ut til å slå an blant brukere.
eplesaft
25.04.2022 kl 11:14 3381

Det finnes ingen guiding fra selskapet utover 2022. Det er derimot et ambisiøst mål for 2023 satt av selskapet høsten 2020. Stor forskjell på mål og guiding.
Myrabakk
25.04.2022 kl 16:45 3225

Sant nok, målet ble satt i 2020, og fremsatt med mål at det om 3 år vil være en revenuebase på minimum 500mill NOK med EBITDA-margin på minimum 50% innen disse tre årene.

Selskapet gjentok dette på Q4-pres nå 10.mars 2022, og opprettholder 2023 med 500mill. Den kom 10 dager etter første laptop-win i Lenovo.

Nå er det da kommet 18 nye DesignWins i Lenovo, så selskapet har det klart for seg hva som kommer, og hva de får i betaling.

Dette er utdrag fra Q4 nå for 6 uker siden:

"The company expects significantly increased revenue and positive EBITDA in 2022 and maintains its target to achieve a revenue level of NOK 500 millions in 2023."

Nærmer seg fort årsrapport nå. Den kommer torsdag morgen.
Tradinator
25.04.2022 kl 20:55 3116

Elabs er i lekker utvikling. Blir gøy med tall igjen.
Myrabakk
26.04.2022 kl 08:38 2948

Elabs har enda ikke fortalt hva de kan få ut fra laptop-vertikalen, men ut fra oversikten med inntjeningsmål så er det nok ikke utenkelig med mer enn 400 mill fra kun 1 kunde i segmentet. Tallene på smartphone har vi relativt klare, men laptop er det som anses som den første indrefileten når det gjelder inntjening per enhet.

Gleder meg til å se tall presentert.
Tradinator
26.04.2022 kl 08:41 2941

Nettop det vi venter på. Selv tror jeg også vi ser et gjennombrudd med Bosch i år, det kan ta virkelig fyr her. Bilbransjen next.
Byzantin
27.04.2022 kl 09:37 2706

Børsmeldingen vedrørende Elabs lansering av sensor på Xiaomi-telefon sender aksjekursen nedover, og det sogar på en stigende børs. Hvordan henger det sammen?
Redigert 27.04.2022 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Sunn Skepsis
27.04.2022 kl 09:43 2689

*Gjesp*

Den telefonen tror jeg neppe gir det store utslaget på inntekten, gitt.
Tradinator
27.04.2022 kl 10:47 2635

Det er uansett positivt, vi venter spent på litt oppdateringer rundt tallene, tror Elabs kan går som en kule snart, når det oppdages at de ikke leverer dette gratis. Tenk at vi fortsatt er på 20 tallet... Kommer fort noen og sluker hele selskapet snart vel?
Tradinator
01.05.2022 kl 23:35 2293

Egentlig et lite under at så få skjønner hva de har fått til i Elabs. Tipper den hadde stått i 40-50 nå om det hadde skjedd i 2019/20
Tradinator
02.05.2022 kl 13:25 2059

Verdensledende på billigsalg....Kan det være fare for at Elabs kjøpes opp? Med det gjennombruddet de har hatt de siste mnd og en kurs som virker å være kraftig på etterskud, kan det vel være et realt kupp for en global gigant å svelge hele selskapet?
Bjørn 1212
02.05.2022 kl 13:43 2034

Ikke umulig! CEO har vært med å bygge opp flere selskaper som har blitt solgt.
Fjellheim
21.09.2022 kl 15:47 1216

Vi rusler rundt 17-18 kroner til tross for alle kontrakter, innsidekjøp og fenomenalt potensiale fremover. Jeg er redd vi blir kjøpt opp. (Dessverre)
Fjellheim
04.10.2022 kl 09:30 1037

Utrolig at vi ligger under kr. 20 enda nyhetene strømmer inn. Vi får kanskje et godt byks nå fremover om markedet generelt går litt bedre.
Bjørn 1212
04.10.2022 kl 20:42 938

Den har ikke bykset like mye som de andre vekstaksjene, nei. Virker som det kun er en laptop-avtale som vil rikke på den?
Fjellheim
06.10.2022 kl 13:16 779

Kommer nok ny avtale i morgen, tenker jeg :) Det renner inn en jevn strøm av kontrakter.