RECSI uke 17

solfylt
RECSI 25.04.2022 kl 06:37 84599

Vi avsluttet uke 16 med børsen i rødt (-1,66%) og REC ned -2,13%. Uke 16 var likevel «grønn» totalt sett, og REC la på seg en krone fra usle 14,60 ved ukestart... Vi endte på 15,62. Etter stengetid kom det melding fra Hanwha som bekreftet deres planer for gjenåpning av Moses Lake 2023. (Dette er det flere tråder på). Nå er vi 1 uke unna EGM (2. mai) hvor nytt styre skal velges.

Oppfordrer igjen til en hyggelig tone og ønsker alle lykke til!
Redigert 25.04.2022 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Null
27.04.2022 kl 14:16 3122

Plutselig forsvant det 100K aksjer i en smell på 14,8
Det går flott nedover dette mot 14,5 eller ennå lavere.....Omsettingen er ingen ting å si på 200 mill nå det er mye kan vel nå 300 mill i dag

Dette er vanskelig å skjønne når vi var oppe på 17.09 i går kl 0900 ca

Bare 2,5 kr ned eller 14% ikke sikker på 14%&

Kan vel ikke si annet enn at jeg er lei,,,,,, tror jeg logger av og kommer tilbake en gang etter mai ;)
Kan nok ikke holde meg borte så ;(
Er her jeg

NULL
Redigert 27.04.2022 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:16 3124

Neste uke kommer jeg til å lage en lukket Uke 18 tråd. Er så lei av hvor tullete disse trådene har blitt. Dukket opp altfor mange troll nå. Er her for å diskutere ting som har med Rec å gjøre. Sammen med andre som har mye kunnskap om REC.
Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:17 3094

SAMISKBONDE skrev SELG ALT!
Hehe/

Jeg selger i alle fall ikke en aksje før jeg vet svaret på:
- åpning av ML
- hva RECsi skal med nabotomten de søker omregulert
- hvem kjøper av industribygget over gata er (700 meter) er
- hva betyr økt kapasitet og reforhandlede langtidskontrakter i Butte
- Hva ender intensjonsavtalen med Group14
- Hva blir resultatet av SEMA.
- Hva Hanwha legger i at RECsi skal en hjørnesteinsbedrift i US Solar.

Er det et tidspunkt jeg ikke skal selge på, så er det nå:)

Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:19 3049

Takk det hadde vært befriende . De låste trådene er helt klart mer seriøse.
solfylt
27.04.2022 kl 14:19 3047

Ja, dette sklir ut helt. Synd om det ikke går an å ha en åpen tråd.
Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:23 3004

Jeg har helt mistet troen på ledelsen i REC og spesielt de forrige eierne, Aker Horizons. Jeg er takknemlig for all ryddingen de har tatt seg av, men det stopper der. For meg har det vært så viktig med inngangen til Hanwha. Dere som kjenner til meg, vet at jeg for noen måneder siden sa at jeg må revurdere hele min investering i REC, ettersom jeg var så misfornøyd med kommunikasjonen selskapet hadde med markedet. For meg har børsmeldingen om at Hanwha tar over AKH sine aksjer og spesielt meldingen på fredag vært helt gull. Dette var akkurat det jeg trengte. At de største eierne og jeg deler lik visjon og tankegang.

Jeg gleder meg til vi får nye mennesker inn i ledelsen til REC. Litt nytt blod. Jeg storgleder meg til neste uke og det nye styret og jeg tror at mai blir en utrolig spennende måned for selskapet.

Med alt dette sagt; så må jeg også innrømme at det å være en REC aksjonær er ekstremt slitsomt. Jeg er vant med å gjøre mine investeringer basert på et solid fundament, som markedet ikke har lagt merke til. Det at markedet ikke reagerer på fundamentale nyheter rundt REC, synes jeg er skremmende. Det kan være flere ulike årsaker og noe som har blitt diskutert i hytt og pine her. Er ML gjenåpning nok? Trenger vi flere solide kvartaler? Hva skal til for at oppgangen faktisk blir værende? Er denne aksjen så trader styrt? Hvor stor effekt har shorts egentlig? Fordi hvis jeg tar på meg de kortsiktige brillene, så virker det som om individer som Stevepick og Nemi´s har rett; Man kan alltid kjøpe REC billigere.

Men det er dette som er så trist med hele situasjonen. Det skal egentlig ikke være sånn. Vi snakker om et selskap som vil være en av bærebjelkene til vestlig satsning innenfor fornybart og markedsverdien er på usle 6 milliarder kroner. Med andre ord; ikke en penny stock i USA engang. Jeg blir nesten litt tom for ord her.

Nei, her legger jeg meg paddeflat. Jeg hadde aldri trodd at utviklingen til REC skulle gå sånn siden oktober 2020 - ellers hadde jeg blitt værende i TSLA. Med det sagt, så tar jeg en aktiv avgjørelse med å fortsette å være en investor. Fordi selv om det ikke har vært så hyggelig å være en aksjonær siden oktober 2020, så kan jeg alltid selge meg ut nå og reinvestere i andre aksjer eller eiendom. Jeg gjør ikke dette, fordi jeg fremdeles har troen på fundamentet og fremtiden REC vil bringe, selv med den tøffe fortiden de siste to årene.

Jeg skal ikke lyve til dere og si at nedgang ikke påvirker meg. Selvfølgelig blir man usikker på egen investering, når markedet ikke reagerer slik som du tror. Har jeg overvurdert mine analyser og teorier? Er REC solid? Hvorfor så mye nedgang? Det er kjipt, det er kjedelig og det er ekstremt frustrerende. I alle fall hvis du har stått stille hele veien og blitt med på alle opp og nedturene. Kjempe kjedelig at REC ikke fikk med seg noe av oppgangen når vi var i tidenes bull marked, men nå som bear marked har startet, så får vi skikkelig juling. Om du tror jeg er fornøyd med en kurs på 15, 16, 17 eller 20kr så tar du helt feil. Jeg vurderer det ikke engang. Enten skal jeg ha rettferdig pris basert på fremtidig vekst, ellers så blir jeg med til 0kr hvis nødvendig. Det er den innstillingen jeg har. Heldigvis er konkurs helt uaktuelt for REC, så jeg føler meg veldig trygg - men da må jeg være mentalt forberedt på om at det kan komme enda styggere tall og fremdeles klare å holde ut.

Vi har alt for mye følelser involvert med vår investering i REC. Dette er ikke sunt for de fleste av oss. Har du troen på fremtiden? Hold. Har du ikke troen på fremtiden (måtte det være på makro eller mikro nivå)? Selg. Så enkelt er det. Får avslutte med en fun fact. Syv dager med høy omsetning og oppgang har blitt hvisket bort de siste to børsdagene. Dette er typisk REC. Fra 17kr til 14.76kr på litt over 24 timer. Velkommen. Har du fortsatt troen på deg selv og din egen investering? :)

- Uchi
DjTao
27.04.2022 kl 14:23 3012

Veldig enig Vilter! Begriper bare ikke hvorfor så mange andre selgere trekker andre konklusjoner🙄
Creo
27.04.2022 kl 14:28 2945

Skjedde nøyaktig det samme med aksjen da den gikk over 18 23. mars. 2 dager etter var den nede i 14 igjen, også da etter ei melding. Noen må jo rett og slett bli rævkjørt av roboter her 🤷‍♂️😅
DjTao
27.04.2022 kl 14:29 2940

Veldig enig Vilter! Begriper bare ikke hvorfor så mange andre selgere trekker andre konklusjoner🙄
Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:34 2866

Mange lot seg skremme også på 3-4 kr når vi var der veldig lenge.
Vi som snakket om selskapet hadde masse press fra diverse nick som gjorde alt for at vi skulle selge.
Flere datt dessverre av og solgte, vi som satt igjen gikk gjennom en lang tålmodighetsprøve før den endelig kom.
Den vil garantert gjøre det igjen, men det koster mye tålmodighet.

Ps kunne solgt når den var over 24 kr også men mener selv den er vært mye mer. Så ble ikke salg den gangen og skjønner ikke de som eventuelt selger nå til om med SB1 forteller dere at kursen burde ha ligget mye høyere.
Tips: ikke følg hverdag og kom tilbake om 1-2 måneder.
Redigert 27.04.2022 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:43 2773

Stiller meg bak dine tanker rundt kommunikasjon. For meg betyr det enormt at Hanwha har vært så klare med hva de ønsker med eierskapet hele veien. De ga beskjed om at ML-kickstart var årsaken til at de gikk inn i Rec. Nå har de også bekreftet antagelsen (basert på skrevne selskapsverdier/osv) om at Hanwha også ønsker det beste for småaksonærene og Rec som bedrift. Dette gjør meg sikrere enn noen gang på min egen investering. Enkelte her inne må gjerne digge Røkke og følge han i hans gjøren og laden. Hanwha har uansett er heeelt annen kapital enn Røkke og kan bidra til at Rec får ut potensialet vi har diskutert opp og ned i mente.

Inntil videre er jeg ukuelig optimist på Recs vegne. Kursen er som sagt det den er, men den ligger kun her inntil det mest sannsynligvis smeller. I de fleste selskaper er det noen få børsdager som er enormt definerende for kursen.

Dersom jeg ikke hadde drevet med tradingen min, så hadde jeg satt to kursalarmen. En på kr 20 og en på kr 30. Så hadde jeg logget av. Synes tradingen og dette forumet er for interessant til at jeg klarer å gjøre det i praksis, men jeg går i hvert fall ikke rundt å stresser over kursen på daglig basis lenger.

Lykke til folkens. Det betaler seg som regel å være tålmodig. Har man troen, så bør man sitte.
Redigert 27.04.2022 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:48 2695

Kjent short taktikk hvor de spiller på aksjonærenes følelsesspekter slik at de blir frustrert/lei og selger. For min del bryr jeg meg ikke om daglige svingninger da jeg er sikker på at dette er en aksje for framtiden hvor man kommer til å bli rikelig belønnet for tålmodigheten. Hanwa vet hva de gjør.
Redigert 27.04.2022 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:55 2619

Det er akkurat dette. Det er litt synd, men de fleste av dagens REC aksjonærer kommer aldri til å være med på det virkelige eventyret. Årsaken er enkel. De har blitt så påvirket de siste to årene, at de vil si seg fornøyd med en kurs på 20 - 30 kr. Det er effekten ussel markedsverdi har på mennesker. Folk sier seg fornøyd med en mye mindre bit av kaken, fordi de tror at det er det beste de kan få.

Så har du aksjonærer som oss, som har vært lojale siden 3kr perioden og diskusjonene vi pleide å ha med Nemi´s om at 1kr er helt uaktuelt, hehe. Gode tider. Slike aksjonærer blir værende, fordi du har et langsiktig perspektiv og lar ikke dag til dag prisen påvirke din investering. Dette er som oftest også investorer som har sett andre selskaper de har vært i fly tidligere og lært leksen sin rundt tålmodighet. De gjør ikke samme feil og forholder seg kun til fundamentet. Jeg har såpass mye tro på caset, at jeg har vært med på å fylle på for 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23kr. Kjedelig sett i ettertid, men skal du tenke på denne måten så er det kun snakk om tid før du brenner deg selv ut. Sånn er det å være en investor. Velkommen sier jeg, enda en gang.

Jeg mener personlig at det å selge REC på ML nyheter er helt uaktuelt. Det er de neste årene som er spennende. Det er USA og EU markedet som gjør dette til Norges beste vekst case. Jeg tror også at REC kommer til å ta flere hakk opp - og denne gangen bli værende, slik som i emisjonsperioden i oktober 2020.

Første hakk: ML gjenåpning bekreftet med kontrakter og priser
Andre hakk: SEMA går gjennom eller US får innført politiske incentiver for fornybare selskaper
Tredje hakk: Når ML har levert og markedet innser hvor lønnsomt dette er
Fjerde hakk: Ytterligere fabrikker.

Jeg vet ikke tidsperspektiv. Tar det 6 måneder, 1 år eller 6 år? Det kan diskuteres. Men jeg er helt overbevist om at vi vil gå gjennom disse fire fasene. Alle som er frustrerte over aksjeprisen nå må bare tenke seg litt om;

Ja du kan tjene MYE mer ved å trade (riktig) - men klarer du det? Det er ikke så lett som folk tror.

Hva om du går for en trade på 4-5% - også kommer ML bekreftelsen? Vi vet jo at nabotomta er kjøpt. Vi vet jo at styret kommer fra neste uke. Nei, slik risiko tar ikke jeg. Jeg ønsker alle masse lykke til - og det gjør meg bare glad om noen klarer å trade riktig, all ære til deg - men jeg gidder ikke å endre min investerings filosofi pga. markedsverdi og andre individer. Jeg holder meg til det jeg kjenner, selv om det er vanskelig og krevende og satser på at belønningen blir verdt det :)
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:03 2576

Har også fylt på mye etter 1 store kjøp på rundt 3-4 kr. Så snittet nå er vel på 7-8 kr . Belønningen får man absolutt alt sier dette , men tålmodighet har man nødt til og ha i denne.
velkjent
27.04.2022 kl 15:03 2582

Når jeg leser på denne tråden får jeg inntrykk av at dere ha aksjer i Hanwha. Det er godt mulig at sistnevnte vil bli en god garantisk for RECs overlevelse, men dette behøver ikke nødvendigvis tjene REC-aksjonærenes interesser, særlig ikke om det er utbytte og kursøkning en forventer på sikt. Det er kanskje på tide at de største entusiastene begynner å tenke alternativt, for som kontrollerende minoritetsaksjonær, og fremtidig kjøper av RECs produksjon, kan alternativet for Hanwha være å holde REC på "sparebluss" økonomisk sett, men med maksimal teknologisk ytelse.
omac
27.04.2022 kl 15:07 2565

Nå er det sikkert tiende gang du kaster ut denne teorien, den er totalt uten hold i noe annet enn frykt. Den er notert og arkivert, du trenger ikke å gjenta det samme om igjen og om igjen
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:07 2626

Synes dette minner mistenkelig om et dårlig forsøk på å spre FUD. Rec har klart seg alene lenge uten noen sterk økonomisk eier og har selv godt med penger på bok. "Recs overlevelse," du liksom...

At Rec skal holdes på "sparebluss" er heller ikke opp til Hanwha.

Nei. Dette blir for gjennomskuelig. Prøv igjen.
Redigert 27.04.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:11 2587

Låst tråd neste uke så slipper man konspirasjons teorier fra troll her inne.
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:13 2625

Rec kommer til å bli et stort satsningsområde for Hanwa: ..to assist REC in assuming a position as a corner stone of the US solar supply chain.


During 2021 and 2022 market opportunities have increased significantly for REC to play a key role in restoring a domestic solar value chain in the US. This represents a potential for restarting the production of solar grade polysilicon with an ultra-low carbon footprint at the Moses Lake. Hanwha wishes to support the effort to reopen Moses Lake, to assist REC in assuming a position as a corner stone of the US solar supply chain. Hanwha’s ambition is to assist REC to reopen the Moses Lake factory from 2023. In addition, as a well-positioned supplier for silane gas, REC anticipates various investment opportunities with support from Hanwha.

Redigert 27.04.2022 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
solfylt
27.04.2022 kl 15:13 2658

Mye tyder på at Hanwha og REC har utvidelsesplaner på relativt kort sikt som burde ha et eget «hakk», kanskje mellom første og andre hakk ☀️
Bigdreamer
27.04.2022 kl 15:15 2688

Hei. Är det någon som vet statusen på utbyggnaden av Butte?
Har dom startat eller är det färdigt?
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:16 2690

Jeg har hatt aksjer i Rec siden 2008. Har akkumulert gradvis på stort sett fallende børs. Ekstremt frustrerende, men har hele tiden hatt troen. På det værste hadde jeg nærmere to millioner i papirtap. Nå er jeg heldigvis nærmere to millioner i pluss. Har nesten ikke tradet i det hele tatt. Anton Berg ga i hans tid et råd som jeg nok ville tjent mye på å følge. Ta gevinst av 25 % av hver enkelt kjøp ved et gitt kursmål (Feks + 20 %) deretter tar man ytteriligere 25 % gevinst ved et nytt, høyere kursmål (feks + 30 %) Resten lar man stå. På den måten får man kapital til å kjøpe på dipper. Da kursen var på det laveste var jeg så å si blakk og fikk ikke kjøpt så mye som jeg ønsket. Det har vært nærmest utallige substansielle oppganger jeg ikke har tjent på. Samtidig er det veldig vanskelig å selge, synes jeg, når kursen løper som værst, fordi man har troen på langt høyere kursnivåer.
velkjent
27.04.2022 kl 15:22 2649

Ja, motforestillinger er visst like lite velkomne på REC-tråder, som de er blant klimahypokonderne. Bare lås du, så blir nok meningheten salig.
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:24 2656

Jeg får smøre litt tykt på som du selv gjorde da: Vi kommer til å savne deg. :)
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:27 2635

Der kom menigheten frem igjen sånn har det vært i en årrekke . Det var Nemis som begynte og si dette😂. Som vi har sagt 1000ganger, vi ønsker og diskutere selskapet på godt og vondt da holder det ikke med useriøse konspirasjons teorier fra oven. Et snev av kunnskap forlanges.
Redigert 27.04.2022 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
27.04.2022 kl 15:29 2632

Følg med på utvikling innen anode materiale, det er fullstendig irrasjonelt å tanke tenke at man skal holde denne utviklingen skjult, noe som i seg selv er en paranoid tanke.

Du har jo selv sagt at du ikke har fulgt på Rec siden 2018, du sementerer dette inntrykket ved å poste så mye som du gjør.
Redigert 27.04.2022 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
solfylt
27.04.2022 kl 15:33 2530

Takk for at du avblåser klimakrisen samtidig! Jeg skulle akkurat til å tro på menneskeskapte klimaendringer, men nå kan jeg heldigvis puste lettet ut… puh.
Onmyway
27.04.2022 kl 15:34 2526

Ikke overrasket over at shorten ble økt i går… ARROWSTREET CAPITAL, LIMITED PARTNERSHIP er på banen med 2,2 mill aksjer (0,52%).

Vil tro den er ytterligere økt i dag…
omac
27.04.2022 kl 15:36 2498

Voleon tok vekk 300k. Arrowstreet ble først synlig i går, tipper de har lagt en stund under grensen på 0,5
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:37 2613

Synker på voldsomt volum siste dagene. Kjedelig, men men.
omac
27.04.2022 kl 15:44 2625

har helt rett, jeg så feil
velkjent
27.04.2022 kl 15:45 2620

Skulle tro du var ansatt i Oslo kommune og drev med boligformidling.
Jeg har i et langt liv drevet med internasjonal trading av metaller og råvarer, og som kjøper ønsker å ha lavest pris med god kvalitet. Som selger å ha høyest mulig pris.I begge tilfeller for å maksimere resultatet for det selskapet jeg representerte. I Hanwhas til felle,vil de først plassere et loyalt styre i REC. Deretter vil de om nødvendig ansette pålitelige folk i sentrale stillinger i REC, folk som maksimerer profitten for Hanwha. Som minoritetsaksjonær vil det være logisk at profitten maksimeres hos Hanwha, men under forutsetning at REC drives rasjonelt (høy produksjon til god kvalitet). At noen på denne tråden kaller dette å konspirere, får stå for egen regning, men særlig innsikt i internasjonal business tyder det ikke på. Å tro at Hanwha derimot, vil maksimere profitten hos REC, er i beste fall naivt og bør begrunnes.
Stabukk
27.04.2022 kl 15:50 2571

Godt spørsmål! Forventar info om dette ved framlegging av Q1 den 11. mai. Butte kan overraska positivt både i år og neste år, etter utviding og reforhandla avtalar.
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:55 2540

Holder ikke og skryte på seg at du er proff du bruker masse tid her inne med samme oppgulpet om at rec skal tappes osv . Blir bare for dumt i tillegg utgir du deg for å være aksjonær .
Sa2ri
27.04.2022 kl 15:55 2595

Du ser ut til å glemme et vesentlig moment - nemlig at HS, og andre, er avhengige av at RECSI faktisk tjener penger på det de produserer. Gjør de ikke det er det kroken på døra på litt lengre sikt, og det gangner ingen av de som trenger REC sitt produkt (også i fremtiden).
Slettet bruker
27.04.2022 kl 15:59 2571

Korriger meg gjerne om jeg tar feil her, Sa2ri. Men er ikke slikt tungt lovregulert av konkurransetilsynet uansett? Vil Hanwha virkelig ta en slik sjanse og skade hele sitt omdømme? Velkjent får det til å virke som om de bare kan selge til $5 USD, når markedsprisen er på nærmere $30 USD. Det er jo ikke slik det fungerer. REC er jo ikke et privateid selskap og Hanwha har kun 1/3 av aksjene.

Jeg skal sette meg litt inn i dette etter jobb. Jeg mener at det jeg skriver skal være riktig basert på hukommelsen, men jeg blir jo litt usikker når Velkjent omtaler det samme om og om igjen og er helt bestemt på om at han har rett.
Slettet bruker
27.04.2022 kl 16:02 2598

Bare vas fra velkjent. Det er å svindle selskapet for egen vinning. Svindel er ikke lov.