Et vanvittig teknisk bilde. Vol. 3

Slettet bruker
PGS 26.04.2022 kl 17:18 162931

PROLOG

Vi får ta det fra begynnelsen igjen etter gårsdagens "fettfinger" slettet det meste, Urg... Men PGS er fortsatt på billigsalg så vi "bare fortsetter" men med en "liten vri" Kun inviterte får nå lov og svare. Andre som har lyst til "å slenge dritt" kan bli sittende igjen frustrerte og grønne i trynet, hehe.. Jeg oppfordrer alle som vil være med å sende en forespørsel. Her er det rom for saklige og humoristiske innlegg på "godt og vondt" (Det aksjemessige det da)

PGS – Et vanvittig teknisk bilde

Det vi nå er vitne til er nærmest sakt «Det glade vanvidd». PGS sin primærkanal, fram til nå, har vert negativ i 15 år og nedgangen startet ved området ATH NOK 168,6800 i april 2007. Kanalen underbygges gjennom toppformasjon oktober 2012 NOK 104,3520 og toppformasjon juli 2018 NOK 44,7300. Så hvor er vi nå…

Når man ser på chartet kan man forstå DNB sitt kursmål på NOK 1,-. Enda mer innlysende er fallet ned mot NOK 1,30 etter selskapets melding om mulig mislighold av lån. Ser man dette i lys av chartet kom når ny test av øvre diagonal sto for dør. Vi snakker da om topp NOK 4,5780 fra januar i år. Og det er nå det skjer..

Dagen i dag ved intradag høy NOK 4,3380 har penetrert øvre diagonal i nevnte kanal og signaliserer ved dette et trendskifte og en avvikling av en 15 års negativ kanal. Med andre ord skal vi sette kursen nordover. Så hva venter oss

Det mest interessante i et relativt kort bilde er de tidligere markante toppene NOK 4,45 fra 10 januar, topp NOK 5,5400 fra 30 september 2021 og topp NOK 8,3830 fra 11 mars 2021. Disse står for tur til å testes med påfølgende brudd opp.

Også «gaps» finner vi på vei oppover. Når kursen nå snur opp skal disse lukkes. Det første av flere finner vi i området NOK 9,9810 fra 06 mars 2020. Vi finner også et «gap» NOK 31,5050 fra 17 oktober 2018. Nok om det..

Tar vi sikte på pre covid kurser når markedet løsnet etter oljekrisa i 2014 snakker vi område NOK 43,- som jeg synes kan være et passe target frem mot 2023 – 2024. Etter det gjelder ATH under forutsetninger om gode fundamentale forhold og relativt høy oljepris i kombinasjon med god fremdrift i de nye forretningsområdene CCS, havvind etc etc.. Og det er jo det vi ser konturene av nå.

Til slutt bør det vel også nevnes at PGS har penetrert MA 200 NOK 4,0003 og tester nå denne fra overside. En close på overside underbygger videre oppgang og i så fall også kommende "Golden cross". (Dette er imidlertid foreløpig prematurt.)

Fortsettelse følger...

Per Ulv

PS. det er sent ut invitasjoner til en god del. Om det er noen jeg har glemt eller som ønsker å delta men ikke tidligere har bidratt på PGS trådene er det bare og sende en forespørsel.
Redigert 12.09.2022 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2022 kl 23:39 10803

-3,67% ?
Inflasjons-nerver. Når kommer tallene i morgen? Tidlig kveld?
Da blir det nok en god kjøpsdag i morgen, slik PU skisserer.
Tallene vil gå seg til etterhvert vel? Som nyheter flest...
Slettet bruker
10.06.2022 kl 11:17 10201

@Rå
Prøvde meg på 7 i morges. No go! he he
Men har absolutt ikke vondt når jeg ser den stikker nordover igjen nå. Nydelig!
Slettet bruker
10.06.2022 kl 16:41 9849

Haha, bare ler. Helt samkjørt visst🤝. Jeg tenkte å ta igjen for å ha mistet 7.375 i går , gjøre det «riktige» in case det traff ikke miste,la ordre på 6.8, endret så til 6.9 og så 7 ,så stoppet der for å ikke bli fristet, men nope. Men med god påfyll på oss siste dagene og kurs som skal langt opp spiller små marginer lite. Det et bare «the thing» å treffe bunnen vel ;) .. Vinn vinn ja, kursen opp, topp👍.. En dag, om ikke altfor lenge, blir det påfyll på 20 tallet;)
Slettet bruker
10.06.2022 kl 17:06 9715

7.... Jojo, det var lov å prøve seg da! 😅 Fikk 7,3 like før closing. Får være fornøyd med det.
Håper at svigermor er snart solgt eller i det minste leid ut, for nå er kruttet inne og da må oppgangen 'kick into high gear'.
God helg!
Redigert 10.06.2022 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2022 kl 20:13 9426

😂👍god helg
geo01
10.06.2022 kl 22:39 9150

Der smalt ned på børsen i usa i kveld så en nedtur til kan sikkert komme.
Pgs er overkjøpt ja,men diagnosen overkjøpt pga en redningsemisjon som burde gå 4 gangeren på et par dager.
Et surt børsklima generelt er bare sundt for aksjer uten substans,men når bokverdiene kommer q2 bør en være på toget.
Det er noe som heter eps og guidingen gir en indikasjon for hva som er i vente.
Det har blitt stille fra fuglene som plystret i kor på 1 kr og rovdyrene har overtatt aksjestyringen nå med TA og tull.
Hva aksjekursen skulle falle er det uvesentlig og ikke fundementalt.
Men husk det er urolige tider for alle aksjer og en dipp må en tåle om en sitter og tror på veksten som snur opp på alle parametre,selg om en har dårlig nattesøvn for her blir det berg og dalbane fremover om ikke nye meldinger skulle komme.

Men takk til PU som sitter med gode råd for kortreiste.
Men husk analyse er begge veier og den skal vel som PU sier at det er ruglete fra dag til dag.

Redigert 10.06.2022 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
auxe
10.06.2022 kl 22:58 9106

Ta det med ro , her er det gode tider for de langsiktige, må tåle litt da:)
Slettet bruker
10.06.2022 kl 23:46 8960

Jeg antar at de fleste her tar det helt med ro. Sitter long, jeg (satt jo med papirtap fra 2018 som jeg har snittet ned)
Klart det blir en ruglete vei, men jeg mener at dagens nyheter er stort sett priset inn og det vil gå seg til om noen dager.
Ellers er det vel ikke noe annet å gjøre enn å ta en dag om gangen.

RSI'en ligger nå på en mer behagelig 67
Redigert 10.06.2022 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2022 kl 11:02 8814

Spent på neste uke, kan nok forvente noen kursdrivende meldinger. Både salg og nye kursmål.

Er det noen som har fått emisjonspapirer? Kommer disse Per post eller elektronisk tro?
Cliff
11.06.2022 kl 13:10 8528

Etter nedturen i US, preget av renteangst, så må vi forvente at neste uke starter negativt i Asia med sterk smitteeffekt til Europa og Oslo Børs.
Hvis det ikke tikker inn glad-nytt eller positive analytiker-anbefalinger, så må vi forvente at PGS-aksjen også rammes.

Hvor er neste tekniske støttenivå ?
Mandagen kan gi gunstig inngang
Redigert 11.06.2022 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2022 kl 13:59 8473

Veien videre nå er spennende med høy inflasjon, seismikk/ oljeservice surfer vi videre når investorer trenger en trygg havn.
Blir vel tydeligere og tydeligere dette.
Men en eksplosiv nyhet hadde kledd PGS, kommer n på mandag?
Redigert 11.06.2022 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2022 kl 14:04 8493

Mulig du har rett Cliff, dvs. du har rett i at PGS og olje blir påvirket i det store bildet, men så spørs det hvor mange som tør trade PGS i uken som kommer. DNB varslet at de kommer med nytt kursmål snarlig, Petrobas kontrakten må jo bli meldt snart (hele eller deler), mm. Så vil bli overrasket hvis PGS faller eks. under 7 kroner i det korte bildet.

Jeg tror vi som har vært inne i PGS en stund er, og har vært, villig til å ta stor risiko, men å selge nå er å sikte mot ører, og risikere å la kronene slippe på kursen. Med nytt positivt kursmål fra DNB og Petrobas kontrakt, så er det vel ikke urealistisk at kursen går til 11-12 kroner på et øyeblikk. Vi var jo oppe i 8,75 denne uken.

Men noen trader uansett, så vi får se.
Cliff
11.06.2022 kl 14:23 8557

Helt enig.
Det er stor risiko med å selge nå, det kan proppe opp triggere når som helst.
Ytterligere kursfall gir unik kjøpsmulighet
protagoras
13.06.2022 kl 11:48 7486

Spennende å se om 6,80 - 7,00 holder.
Dagens VWAP ligger 6,985, så det er håp i hengandes snøre.
Tok sjansen på å akkumulere.
Delta_S
13.06.2022 kl 12:54 7312

Oslo (Infront TDN Direkt): Kl: 12:45:56

Blant enkeltaksjer venter ABG Sundal Collier sterke kvartalsrapporter fra seismikkselskapene i andre kvartal. Meglerhuset ser høyere pre-funding, sterke late-sales, høyere kontraktrater og forbedret flåteutnyttelse.


"Den kommende vintersesongen ser ut til å bli den beste siden 2013. Vi er fortsatt positive til alle tre seismikkaksjene (PGS, TGS og Magseis Fairfield) vi dekker og tror at det positive sentimentet vil sannsynligvis fortsette", heter det fra meglerhuset.


Driftsresultatestimatene for TGS, PGS og Magseis Fairfield økes med henholdsvis 20 prosent, 42 prosent og 60 prosent. For TGS ser meglerhuset nå et driftsresultat på 135 millioner dollar for 2022, for PGS estimeres det et driftsresultat på 108 millioner dollar i 2022, mens for Magseis Fairfield venter meglerhuset et driftsresultat på 5 millioner dollar i 2022.


Meglerhuset mener at seismikkaksjene ser veldig attraktive ut og har dermed en kjøpsanbefaling på samtlige av de tre seismikkaksjene under meglerhusets dekning.

"På kort sikt tror vi at PGS er en god kjøpsmulighet. Høy belåning fungerer begge veier og en sterk fri kontantstrøm bør bety at netto rentebærende gjeld vil falle betydelig fremover", skriver meglerhuset.
Delta_S
13.06.2022 kl 15:23 7024

13.06.2022 13:22:19
Kommentar: Kraftig børsnedgang mandag

"Den kommende vintersesongen ser ut til å bli den beste siden 2013. Vi er fortsatt positive til alle tre seismikkaksjene (PGS, TGS og Magseis Fairfield) vi dekker og tror at det positive sentimentet vil sannsynligvis fortsette", heter det fra meglerhuset.
Delta_S
13.06.2022 kl 15:27 7113

Å dette vet vi veldig godt. Lover bra for PGS fremover…. Q2 blir grønn for første gang på veldig lenge! Å det kommer også Q3 til å bli også… Her er det bare å handle for den som har krutt. For dette er billig!! 7av11 skip er aktive nå… Snart 8 aktive. PGS Apollo skal over til Brasil for å delta på 4D jobb med Ramform Tethys som i første omgang varer ut i september. Men det kan nå se ut som den kan bli forlenget godt inn i 2023!!
Delta_S
13.06.2022 kl 15:28 7353

PGS Apollo er aktivert men har ikke lagt ifra kai ennå i Farsund. Men det er bare ett tidsspørsmål føre det skjer….
Delta_S
13.06.2022 kl 15:35 7810

Så kan det være vert å merke seg at Ramform Valiant og Victory har skrud på AIS Source. Så her er det ne som er i gjæret. De er vekket til livet igjen… Det store spørsmålet er når de kommer til å bli aktivert? Skal de ut igjen så må de igjennom en liten Yard stay føre de kan tilbake til jobb! Så her kan det skje fort ting. Det kan lønne seg å følge med på de to Ramform skippen nå fremover på Marintraffic!!! 😉
Slettet bruker
13.06.2022 kl 19:19 7580

Jeg lurte litt på hvor Valiant var for tiden. Det er en stund siden jeg har fulgt med. Takk!
Cliff
13.06.2022 kl 19:35 7784

US stuper videre nedover i kveld…
Så spørs det hvordan Covid utvikler seg i Kina.

Det er vel ingen av oss som er uenig om veien videre for PGS…
Men det sitter mange med billige emi-aksjer på hånd, som fristes til å ta gevinst og frykter internasjonal nedtur…

Jeg tror vi skal se hvordan Asia åpner i natt, før vi spår om pgs og Oslo børs i morgen
Slettet bruker
13.06.2022 kl 20:14 7678

Er det noen som har fått emisjonspapirene av dere som er her på HF?
protagoras
14.06.2022 kl 08:31 7063

Hvis du mener rep.emi. er det sagt at tegningsrettene kommer i slutten av juni - så tegningsfristen blir vel midten av juli.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 08:44 6996

Takk for svar Protagoras😊👍
Slettet bruker
14.06.2022 kl 10:10 6890

Tja...

Fredagen ble ikke optimal. Det ble nok mandag.

Det ser nå ut som om PGS fundamenterer gulv ved NOK 6,80. Aksjen nærmer seg nedre diagonal i etablert positiv primærkanal og jeg forventer en reaksjon opp fra dette nivået innen timer. Kommende legg opp har potensiale til å trekke PGS opp mot og kanskje igjennom den "nå så mye omtalte tieren"...

Både MACD og RSI går nå i kjøp i time chartet.

PU
protagoras
14.06.2022 kl 11:04 6686

Øvre diagonal ligger på ca 8,5 og øker med 50 øre pr uke.
Kursen kan fort gå over 9 kr i juni.
VantageVolante
14.06.2022 kl 11:14 6643

Takk for info. Imponerende kunnskap, og har full tillit til PU
Slettet bruker
14.06.2022 kl 13:16 6363

Tror nok og protagoras kan sin TA, flere som bidrar er bra.
Fed er vel fucked, og beskjed om 2 hevinger på 75 basispunkter, gjør nok at flere kaster korta.
Så vi trenger motvekt til det, some fuckin contracts
Kontur
14.06.2022 kl 13:31 6334

Veldig bra
Jeg ser mer på det fundamentale, dvs drift/finansiering/markedsutsikter, ect.
Bildet ser nesten for bra ut. Det som kan trekke ned er at det koster penger å mobilisere alle skip og få organisasjonen tilstrekkelig opp å gå på kort tid.
Olje, gass, Co2 lagring, ect markedet ser fantastisk ut og kommer til å fortsette å stige fremover sommer og høst. Olje og gassprisene vil gå farlig høyt de kommende mnd når kjøresesongen begynner samtidig som de strategiske lagrende senere må fylles. Jeg tror vi fort kan se både 140 og 150 dollar fatet.
Det er ikke uten grunn at selveste Fredriksen dukker opp på aksjonærlisten til VÅR E
Mitt råd nå er å holde på aksjene, og heller vekte seg opp om mulig ved disse små dippene.
Jeg tror PGS aksjen vil passere både 10 og 12 kroner innen sommerferien er over.
Verdsettelsen av selskapet er nå ca 2,5 ganger lavere enn TGS. Etter mitt skjønn skal PGS i et giret marked som nå være verdt mer enn TGS.
Den fianansielle situasjonen er helt OK sett i forhold til for 3 mnd siden. En annen ting er at vi ser et managment og styre som genuint virker å VILLE, de jobber for å lykkes for både selskap og aksjonærer. Det er ikke tilfelle i alle selskap (uten å nevne navn)
Slik jeg ser det er der flere kontrakter to come og når de blir annonsert vil driftsgrunnlaget gi den nødvendige trygghet for solid inntjening.
KJØP PGS
Slettet bruker
14.06.2022 kl 15:18 6154

Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ønsker å ta av hatten for deg, Perulv. Jeg synes at det er vanvittig imponerende at du har klart å predikere, gang etter gang. Historikken din taler for seg selv. Jeg ønsker å lære mer om selskapet og ønsker å forstå tankegangen din. Er det ren TA som gjør at du mener at selskapet vil få en oppgang eller har det også noe med fundamentet å gjøre? Du mener at neste steg er 10kr?

Fra min forståelse, så har fundamentet endret seg enormt i det siste, pga. endringer i markedet og dette forklarer også stigningen i det siste. Har lest forrige q-rapport og vil sette meg litt dypere i selskapet. Synes alltid det er gøy å følge med på selskaper som viser potensial.

Men enda en gang. Hatten av for deg. Jeg er imponert og har begynt å følge med :)
Redigert 14.06.2022 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 15:57 6087

Har du noen bøker å anbefale for å prøve nærme seg ditt nivå. På TA og bruk av Fibonacci retracement?
Veldig lyst å få inn den kunnskapen du besitter.
Slettet bruker
15.06.2022 kl 08:26 5404

Hei Harald72

Det finnes et utall av bøker som omhandler TA. bare å velge og vrake. Det er ekstremt mye og kan for de fleste virke svært forvirrende. Etter hvert som man benytter analyseformen blir man kjent med de parameterne som virker best. Dette er noe man må leve med enn stund å få det i blodet før man blir komfortabel. Har provd å lage en liten innføring her:

https://finansavisen.no/forum/thread/149459/view

PU



Slettet bruker
15.06.2022 kl 08:27 5471

Hei Uchi

takk for fin omtale. Det er viktig å sette seg inn i selskapets fundamentale forhold og sektoren selskapene opererer i. Makroøkonomi må man også ha "i bakhode". husk at algoritmer er vektet mot ulike parametere hvor matematikk (TA) ligger i bunn sammen med vekting mot ulike indekser. Flere benytter også AI (Kunstig intelligens) mot makro og spesifikke nyheter.

PU
geo01
15.06.2022 kl 09:35 5136

Syltynn omsetning og enormt fall,hva sier du PU?
kapteinkjeks
15.06.2022 kl 09:48 5022

Virker som om en av våre fiender innen finans har satt på flere roboter for å drive kursen ned, skremme småsparere og utløse stop los.. Sikkert noen som har solgt en stop loss rapport og utnytter generell angst og redsel... Plutselig dukket kun 500 roboten opp på kjøp. Virker som om vi bunnet ut nå..
Slettet bruker
15.06.2022 kl 09:56 4928

Tja..

Uansett hvem som "slo av lyset" bør PGS finne støtte ved nåværende nivå NOK 6,60 +/-. gjennom tidligere toppformasjon fra 8-9 mai.