DNO- aksjen med minium 100% oppside fra April 2022

Anywhere
DNO 27.04.2022 kl 16:16 331029

Gammel tråd er stengt.
Det kan dog likevel fremholdes aksjens tekniske opptrend ledsaget av både rene trend-tekniske signaler og positiv volumbalanse.
I tillegg er aksjen priset så lavt nå at med dagens olje og gasspriser henter selskapet inn hele selskapsverdien på halvannet år i cashflow.
Merk også at i NOK er overskuddet øket med omkring 10 prosent gjennom USD-styrkelsen i April. Den er sjelden høy.
Redigert 27.04.2022 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Anywhere
22.09.2022 kl 15:09 5521

En ting er i alle fall oversikkert: Oljepris på 92 dollar med USDNOK på 10,3 har ingen som helst nærhet av fornuft i forholt til DNO til 12,9 kroner. Men det er status akkurat nå.

Så just at Haugen har en ny runde med samme tek-analyse av DNO som for kort tid siden, og han holder fast på skjeve tekniske mønstre.
Det er mer påfallende fokus etter min mening når det gjelder både trenden aksjen kiler seg mot bunnen i just for tiden og den fallende konvergerende topplinjen som da danner en kile/konsolidering under oppgangstrend.
Han må også huske å betrakte volumutvikling/balanse i sin vurdering, men er mest opptatt av horistonale linjer og søkte HS-mønstre.
Dog er man kanskje egentlig på samme fokus slik aksjen ligger nå. Han har en liten støtte like under 12,8, og har også 13 som støtte/motstand. Det blir to litt påtatte tette nivåer. Da er det enklere å forholde seg til stigende trendlinje som også er en ganske solid støtte i aksjen. Den ligger nå på 12,88. Man må også forvente strekk av både mulige brudd og støtteområder, og det har vi også sett i DNO.
Spekulativt er da aksjen kjøp fortsatt der den ligger, og man kan i det nervøse bildet ta pengene av bordet straks man ser aksjen krabbe noen tiører oppover 13-tallet. Motstand er 13,9 kroner.
Redigert 22.09.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Anywhere
22.09.2022 kl 15:28 5529

Sist gang en analyse var ute fra FA, så kom DNB med oppdatert kursmål og aksjen gikk ganske hyggelig for en trade, dog innenfor trend/konsolidering jeg opererer med her. Så kanskje det kommer noen positive toner fra et meglerhus i morgen:)

Aksjen går da i alle fall til dagens høyeste nå på litt OK volumer...
Redigert 22.09.2022 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Jallaballa
22.09.2022 kl 15:56 5463

Jeg trenger vel ikke utdype det. Du vet jo hvor mye DNO har betalt, og du tror du vet verdien på det (akkurat som du hevdet at DNO fikk igjen mer enn hva de «betalte» når de overtok KRG’s andel i Tawke).

BTW.. du kan kanskje forklare hvorfor Afrika assets er så grisebillig ?, og gjerne hvorfor Bijan skulle selge billig til DNO ?.

Er det så unaturlig at Bijan «navigerer» seg ut av DNO, ved å vri det han kan ut av selskapet ?.

Jeg vet selvfølgelig ikke hvor mye han har grafset til seg selv fra DNO kassen, men du har innsidekontakt, så du har nok fått litt info. rundt det.

Årsaken til at folk sitter på gjerdet (slik jeg svarte til Anywhere) skyldes at folk vet at risikoen for at DNO skal falle, er minst like stor, som at den vil gå opp. At Pareto og DNB går ut med anbefaling og hevede kursmål, er også grunn nok til å avvente.

Du husker godt at RAK kjøpte DNO uten nåla i veggen, og at skjulte RAK tap ble skuffet inn i DNO for avskriving. Dette fikk Bijan 40 milioner i bonus fra RAK for å ha gjort. Det er vanskelig å tenke seg at han ikke vil gjøre noen C momenter før han forlater åstedet denne gangen også. På godt Norsk kaller man det mistillit, noe som gjelder de fleste folks forhold til Bijan ( unntatt deg da :-) ).
oto1
22.09.2022 kl 16:19 5432

Nei, selvsagt trenger du ikke utdype dine påstander.

Tomme tønner skramler mest, og jeg hadde ikke forventet noe annet.

Bijan navigerer seg ikke ut av DNO, han overfører Mondoil til DNO med oppgjør i DNO aksjer.
Han overfører heller ikke DNO til RAKP som du og andre har hevdet i årevis skulle skje.
Tvert om så legger han ned RAKP.

Og hvis ikke du vet hvor mye han har "grafset" til seg av DNO kassen så kunne det jo vært aktuelt å lese et regnskap i ny og ne?
Men hvorfor få fakta når man kan oie og bære seg på Tivoli med fjas.

Beklager, jeg har ikke til hensikt å opplyse deg om fakta om hverken Mondoil eller annet.
Det har jeg allerede gjort i andre tråder, men noe sier meg at du ikke har fulgt rådene du har fått.
Ditt problem, ikke mitt.
citius
22.09.2022 kl 16:21 5441


Bra at han forsvinner nå da så vi kan runde 20 kroner og heve fine utbytter :-))
Anywhere
22.09.2022 kl 16:22 5440

Jalla, Bijan er med det som nå er gjort ganske redusert i forhold til muligheten for å kunne tvinge saker gjennom som du forfekter.
Han blir en passe stor aksje-eier i DNO, men vil ha langt mindre direkte og indirekte kontroll på DNO når RAKP nå avgår med oppløsning.
Så frykten din kan kanskje med rette trekkes litt ned og fokuset siktes inn på hvordan inntjeningen i selskapet vil komme deg til gode fremover, på samme måte som for Bijan, som er såpass gammel at det er så selvsagt som man kan få det at han skal ut av ledelse og styre med det aller første.

Er det mange som tenker som deg, så blir det tidenes kursboost for DNO, og den aller største velgjerning Bijan noengang har gjort for seg selv i så fall:)
Anywhere
22.09.2022 kl 16:30 5467

Kan oppsummerer dagen med at DNO kjører knallhardt langs nedre trendlinje. Volum har vært gradvis opp siste 3 dager samtidig med at aksjen har vært opp.
Pr slutt i dag ligger aksjen like over trendlinjen - den langsiktig stigningen fra sommeren 2020.
Nettoinntjening i NOK har aldri vært høyere enn det vi ser i dag på USDNOK 10,40
Redigert 22.09.2022 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
Jallaballa
22.09.2022 kl 17:18 5419

Bijan eier personlig 25% av RAK. Det inkluderer Foxtrot Mondoil og DNO andeler. Den eiergraden har han ikke i DNO (personlig). Hvis han hadde hatt plan om en «vanlig» exit, så hadde han gjort omvendt av det han nå gjør.

Han skal få opp verdien på DNO (hvilket vil gavne alle aksjonærer). Etter at han har trukket seg ut, ramler likene ut av skapet.

Det gjennomgående spørsmålet i tråden er hvorfor kursen står «stille» når pengene renner inn. Siden du mener jeg er en tom tønne som ikke kan lese regnskap, vil det jo være naturlig å spørre deg. Du som har kommet med så mange gode råd på disse DNO trådene.

Hva er årsaken til at ingen har oppdaget denne pærlen ?.
halvpris
22.09.2022 kl 17:39 5407

Satt med fingen på kjøpsknappen jeg. Blir sikkert mer på loong posten min. Får se i morgen
Jallaballa
22.09.2022 kl 17:45 5399

Jeg kan skyte inn 2 forhold som er medvirkende til at kursen gikk ned fra 17,-, og at det hersker tvil om videreretning.

1. Uroligheter i Bagdad.
Opptøyene i Bagdad gjør folk urolige for om myndighetene i Bagdad overfører penger til KRG. Det har tydeligvis (Bijan har jo ikke sagt noe) ikke vært noe problem til nå, men det er en bekymring.

2. Erdogan’s konflikt med Kurderene.
Stoltenberg og Erdogan har blitt enige om at Erdogan skal utsette sin aksjon mot Kurderene til etter Ukraina saken. Når det gjelder DNO, så er det bekymring om hvorvidt dette kan påvirke oljerørledninger og lasting i Tyrkia. Dette er ikke et pågående problem, men det kan bli et problem, dersom Erdogan gjør alvor av trusselen.
hofa
22.09.2022 kl 17:53 5389

Bagdad kan ikke undvære olien og dermed pengene, for flere år siden undlod de at betale og slutteligt gik produktionen helt i stå. Vedrørende kurderne, taler du mod bedre vidende. Tyrkerne bekriger PKK Kurdere, men absolut ikke Kurderne i vores olieområde, som er helt andre Kurdere, dem samarbejder de med, både med rørledning og udskibning. Så stop nu dig selv.
Jallaballa
22.09.2022 kl 18:39 5326

Haha:-)
Produksjonen har aldri gått i stå. Det ble redusert produksjon under krigen av flere årsaker ( service, oppgraderinger, og led ingsbrudd ). Det ble i perioder transportert med tankbiler.

Jeg skriver ikke at Erdogan skal angripe Kurdere ved Tawke. Media har tydelig forklart at det gjelder kurdere som oppholder seg i «sikkerhetssonen». Merkelig at du tror jeg ikke vet det :-). Nå er det en gang slik at oljen lastes ved Ceyhan og transporteres dit via rør som går gjennom de områdene hvor «uønskede» kurdere oppholder seg. Det trodde jeg du visste.

Så jeg er litt usikker på hva du mener med din kommentar :-).
Anywhere
22.09.2022 kl 19:31 5279

Jalla, du kan ikke sies å ha så mye argumenter å komme med.

1. Bagdad har unnlatt å gi Kurdistan det Kurdistan skal ha i omtrent alle år siden 2007, men DNO har stort sett fått alt sitt, og er i ferd med å få siste del av utestående gjeld de nærmeste 5-6 måneder.

2. Tyrkia og Kurdistan har gjensidig nytte og enighet om rørledningen til Ceyhan. Det er ikke i Tyrkias interesse å stoppe den inntjeningen for seg selv, og Tyrkia er ikke i strid med kurdere generelt i Kurdistan. De ønsker å stoppe terror,og det er noe annet...
Jallaballa
22.09.2022 kl 20:43 5172

Er det snakk om å ikke ville forstå ?.

1. Mener du at en eventuell stopp i betalingene ikke vil påvirke kursen ?. Er det at de har fått utestående til nå en garanti for at de vil få fremtidige utbetalinger ?. Dessuten er det feil å mene at Bagdad har utelatt betaling til KRG i alle år. På grunn av budsjettbalansen (Både i Bagdad og KRG), så har nedbetalingstiden trukket over flere år. Er det det samme som at Bagdad har utelatt utbetaling i alle år ?. Er det at nedbetalingene er ferdig om 5-6 måneder en garanti for at betalingene ikke vil stoppe igjen ?. Det er konfliktnivået i Bagdad som avgjør hvorvidt det kommer betaling eller ikke, og ikke det at Bagdad er ferdig med nedbetaling om 5-6 måneder.

2. Det at Tyrkia og KRG har gjensidig nytte av at rørledningen er oppe og går. Er det en garanti for at 3. part «terrorister» ikke gjør sabotasje på infrastruktur ?. Så kan jeg legge til at terrorister i denne sammenhengen er litt feil. Det er vel mere riktig å si at PKK har mange tilhengere både i Istanbul og områdene rundt. Måten å dempe politisk motstand, og kanskje ett fall for Erdogan, er å kalle Kurderene terrorister og angripe dem, for å redusere politisk motstand. Mener du at en mulig terrorhandling fra ikke vennlige Kurdere, på infrastruktur, ikke bør bekymre aksjonærer / investorer ?.

… og så litt ut av sammenhengen.. men til deg og Hofa (Otto vet). Jeg er den eneste i dette forum som har DNO aksjebrev i papirform, utstedt 28. Oktober 1971. Pålydende kr. 5,- pr. aksje.
Prewia
23.09.2022 kl 09:45 4784

Givetvis leder det lägst värderade oljebolaget nedgången bland oljebolagen i dag, vem är förvånad, min tes stämmer ,stiger minst vid uppgång faller mest vid nedgång i oljepris.
Kan vi få ett Upplägg som gynnar oss DNO ägare på samma sätt som man gjorde ett upplägg som gynnade RAK ägarna på DNO ägarnas bekostnad,
Tyvärr verkar de ’bte stå på agendan, av nån outgrundlig anledning
halvpris
23.09.2022 kl 10:02 4722

Drit la gå, der økte jeg ;-)
Jallaballa
23.09.2022 kl 10:22 4683

Man må stikke fingeren i bakken og se realitetene. Oljesektoren i AS Norge har en viss verdi. Equinor, Aker BP og Vår energi er de toneangivende selskaper, mens småselskapene er «salderingsposter». DNO er et slikt selskap. Nå er det sus og driv i de store selskapene, og derfor justeres DNO ned. Detter skjer uavhengi av hvor mye de tjener, eller produserer. Du ser i dag faller Aker BP og Equinor mye mere enn DNO. Det skyldes makrosituasjonen (at totalmarkedet går ned). Salderingsposten DNO har lenge vært holdt nede, og synker derfor mindre.

Når det er sagt, så har nettoverdien på DNO gått opp i forbindelse med nye assets i Afrika. Derfor har DNB og Pareto hevet sine kursmål. Jeg mener at geopolitiske «bekymringer» bidrar noe til at kursen på DNO er avventende. Dertil vet vi ikke hva Mossa egentlig har tenkt å gjøre.

Med en god porsjon tolmodighet, så vil vi nok kunne hente en god gevinst i DNO, men først må markedet stabilisere seg i forhold til det som har skjedd de siste 3 år
hofa
23.09.2022 kl 10:23 4701

Kald du det bare service og ledningsbrud, ( det kalder Putin det også) fakta var at DNO stoppede produktionen, grundet manglende betaling, og de tankbiler der transporterede olie var jo ingenting. Jeg har været i DNO uafbrudt siden 2004, så jeg forstår ikke lige den med du alene har papiraktier. DNO har nok aldrig stået stærkere end nu, hvor man har bredt sig til Nordsøen, men lad os nu se en måned frem.
Prewia
23.09.2022 kl 12:55 4525

Vad jag ser backar DNO mer än övriga, vad får du ifrån att de backar mindre, då ska vi tänka på at5 de övriga ligge4 nära al time high, DNO har 100 procent dit tyvärr
Anywhere
23.09.2022 kl 13:36 4456

Backar temmelig likt, vil jeg si.
Jallaballa
23.09.2022 kl 13:44 4425

I formiddag var forskjellen større. Akkurat nå er fallet på DNO og Equinor likt, mens forholdet Aker BP og DNO er -4,17% / -4,10%. For meg gjelder fortsatt at de store faller mer enn DNO. DNO vil bevege seg opp resten av dagen, så får vi se om Equinor og Aker BP gjør det samme.
Redigert 23.09.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
oto1
23.09.2022 kl 14:04 4418

?

Har dno på noe tidspunkt stoppet produksjonen pga manglende betaling?
Mer enn jeg vet.
Når var dette?
Anywhere
23.09.2022 kl 15:10 4346

Har heller ikke sett DNO stoppe produksjon, da har trøkket mindre og mer på gassen...Og det er ikke Bagdad som betaler DNO, Jalla. Det er nok Kurdistan som står for oppgjørene der, og får utfordringer når Bagdad holder tilbake.
Anywhere
23.09.2022 kl 15:35 4354

Men så er det nå slik at "alt" av verdipapir bare glir impulsløst nedover, også DNO.
Har da trukket godt under og brutt bunnen i stigende trend. Kan selvsagt være negativ vending i aksjen. Mindre støtte nå rundt 12,2, så er det lukt nedover...
kvirrevi
23.09.2022 kl 15:44 4416

Lurer fremdeles på om noen av dere har gjort dere noen tanker om hvilke oljeselskaper som kan være interessert i å overta kontrollen i DNO. Tenker det er et stort og viktig spørsmål i månedene fremover for oss som er investert eller interessert i selskapet. Når største eier har ca. 15 prosent av aksjene og nest største eier og så nedover bare vil ha få prosenter av selskapet har dette blitt et viktig spørsmål.

Noen tanker om hvem/hvilke dette kan være (om noen)?
Anywhere
23.09.2022 kl 16:22 4459

Ingen tanker, men gitt Bijan sin alder, så er det å anta at hans post kan etterhvert markedsføres til en ny større, kompletterende eier.
Gitt lavere olje og gass om dagen, så har vi gode bidrag til å justere inflasjonen nedover
Redigert 23.09.2022 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
halvpris
23.09.2022 kl 20:59 4281

Er jo selskap i dag, som er medopperatøret i Irak. Kan jo være mulige oppkjøpere av Dno.
kvirrevi
24.09.2022 kl 12:55 4007

Tøffere tider for olje, helt klart akkurat nå, men dette kan snu fort

Blant annet Vår Energi og OKEA har falt mye i det siste, mens Norwegian har klart seg riktig bra. DNO har falt et par/tre kroner og sett i to/tre måneders perspektiv ligger de en sted der i feltet. Ikke så veldig interessant egentlig.

Interessant oljeartikkel fra bla Schieldrop i går, der han snakker om flere forhold som skaper stor usikkerhet utover vinteren på tilbudssiden, samtidig som han tror Opec vil stramme inn slik de allerede har gjort dersom prisene holder seg på dagens nivå.

Vi har snakket en god del om det sterke 3Q resultatet for cashflow, økt egenkapitalprosent osv, men det begynner også snart å bli interessant hvordan 4Q vil bli, og at trenden bare vil fortsette med en ytterligere styrking av kontantbeholdning. Jeg vil som oto1 tippe at DNO kommer til å løse inn resten av det eldste obligasjonslånet i november og selskapet vil da bare sitte igjen med ett obligasjonslån på 400 MUSD og lite eller ingenting av øvrige lån.

Det synest nesten som eierne av DNO rigger selskapet for salg, med en
- svært sterk finansiell posisjon,
- ryddig økonomi,
- en meget stor kontantbeholdning nye eiere får tilgang til,
- sterk produksjon og
-spennende utviklingsprosjekter.

Klarer ikke å unngå å se dette.
Anywhere
24.09.2022 kl 16:26 3856

Er du eier av DNO, Kvirrevi? Rigger du DNO for salg?
Foreløpig ikke jeg heller, men jeg er enig i at selskapet etterhvert kan være attraktivt for kjøp, samtidig som det er attraktivt for eiere pga kapitalstrømmen og den finansielle posisjonen. Det siste er parametre som normalt gjør en aksje vesentlig dyrere enn DNO er, så et salg med prisbakteppet man har for tiden er helt uaktuelt.
velkjent
24.09.2022 kl 16:38 3846

For noen dager siden kom en melding om at ENI solgte en mindre eierandel i et felt i Kurdistan for $ 155mill. Produksjonen var oppgitt til 3500 fat/dag og skulle DNO prises tilsvarende, burde vel kursen vært over NOK 40/aksje. Tror jeg ville solgt aksjene mine til slik kurs for å bli naboen til Røkke.
Redigert 24.09.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
halvpris
24.09.2022 kl 17:51 3773

oto1 er gått over til tause Bergitte, når det gjelder framtiden til Dno.
oto1
25.09.2022 kl 01:55 3550

Er det så mye å skrive om fremtiden til dno da som ikke er kjent?

Kurdistan: Tawke lisensen vil etter hvert produsere gradvis mindre, forhåpentligvis oppveiet av en økning på Baeshiqa.
Vil gi stabile inntekter til DNO i åresvis enda.

Norge / Uk: økning i produksjon de kommende årene fra dagens ca 13k til 35-40k. Vil medføre at DNO vokser, og NCS vil stadig utgjøre en større del av DNO's inntekter.

Vest Afrika: Første del er utført med kjøp av Mondoil. Vil gi utbytter på 25-30 musd de neste 10 årene +, men det kommer nok mer i denne regionen.

3q: Estimerer revenue mellom 410 og 420 musd, opp fra 360 i 2q. Og uten avskrivninger, og med cashflow fra Kurdistan basert på 2q oljepris, så blir det en svært bra bunnlinje, og en enda hyggeligere cashflow. Kanskje 1q og 2q blir revidert litt opp og, all den tid Mundoil kjøpet gjaldt fra 1 jan. Men kanskje det kommer i 4q når rakp oppløsning er godkjent i UK.

Ja, med en netto cash på 4-5 kr/aksje ved utløp av 3q, samt eps på 3-4 kr på dagens oljepris, så er dno en opplagt oppkjøpskandidat.
Og det er jo ikke helt utenkelig at dagens rak eiere er klar for å selge til rett pris, Bijan inkludert.
Men det er mye å gjøre enda før prisen blir rett, og jeg har ingen tro på at dagens oljepris under 90 varer spesielt lenge.
Så vi får kose oss med solide utbytter mens vi venter.

Jeg for min del har ingen hast da rakp oppløsningen kom litt som julekvelden på kjerringen, og har allerede medført et knallår for min del.
halvpris
25.09.2022 kl 14:01 3217

Takk til oto1, en glede å lese dine objektive og gode innlegg :-)
Prewia
26.09.2022 kl 08:30 2763

Blir hårda bud i dag DNO ner 10 procent som de ser ut nu, oljepriset hasar nedåt med kraft,
Hur påverkas RAK aktien av DNO fallet
Slettet bruker
26.09.2022 kl 08:34 2750

Olja fortsetter nedover og Dno tjener mindre for hver dag, hvor lenge holder den seg over 10kr....?
Prewia
26.09.2022 kl 08:44 2706

Dno är lägst värderade av alla oljebolag på börsen de borde drabbas mina av fallet i oljepriset, equinor aker BP vår energi där kan vi tala om rasrisk borde minst halveras kan man tycka
Prewia
26.09.2022 kl 09:25 2598

Dno är lägst värderade av alla oljebolag på börsen de borde drabbas mina av fallet i oljepriset, equinor aker BP vår energi där kan vi tala om rasrisk borde minst halveras kan man tycka
Prewia
26.09.2022 kl 09:26 2622

DNO ner 5-6 procent , övriga nära plus minus noll, man häpnar över logiken.
Anywhere
26.09.2022 kl 10:50 2439

DNO er uten tvil fundamentalt billig nå.
Det bryr ikke roboter seg om, heller ikke tradere, eller teknikere. Start i dag er utelukkende sentiment og automatdrevet.
Man kjøper nå aksjen med en direkteavkastning på nesten 01% på utbytter. Utbyttene som er vedtatt trenger ikke oljepris på 85 dollar for å opprettholdes, langt fra.
Så frågan er om aksjen etter brudd av støtter skal ned til 10,9 og 9,8, eller om den skal gjeninnhente seg til opptrend, og da må over 13 kroner ganske raskt.
Rekyler og fall kommer oftest veldig bratt og uforutsett.
Jeg driver nå og vurderer sjansene; Har fundamentalt lyst til å kjøpe trade,men har ikke gjort det, og avventer noe for å se om det roer seg. Det er jo lite tvil om at inflasjon nå kommer en del ned fremover, og når det inntas i markedene, kan jeg fort se for meg at oljepris finner det leie mellom 90 og 95 dollar. Det skulle tilsi DNO på 35-40 kroner i seg selv, og tilsier selvsagt en ekstrem oppside...men når det skjer? Vet ikke, vet bare at selskapet er fundamentalt billig, men har brutt tekniske støtter og fokuseres foreløpig nedover av tradingsystemer.
velkjent
26.09.2022 kl 11:40 2414

Det ser heller ikke uttil at FA klarer å følge med. Oljeprisen er nå ca. $ 84,30/fat mot $ 86 da OSE stengte fredag. Hvorfor FA oppgir en nedgang på over 5% skulle det vært interessant å vite.