Sioff

marked1
SIOFF 28.04.2022 kl 09:01 82609

Blir spennende å se morgendagens tall. Sioff er svakt ned nå, virker som investorene tar ned risiko. Dette kan gå begge veier.
Redigert 24.08.2022 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Tradinator
31.05.2022 kl 14:33 10195

Er ikke veldig opptatt av det som er bak oss. Kan fort være batteriinstallering ja. Triggere fremover er jo nye kontrakter selvsagt og det kan hende at noen starter dekning her og setter 6-12mnd kursmål på selskapet. Utviklingen skal vi nok få et tydelig bilde på i Q2
sveipen
31.05.2022 kl 20:55 9925

Skulle ikke1Q ...22 legges frem i dag?
mimer
31.05.2022 kl 21:36 9972

Joa, men ikke akkurat full fyr i SOFF i dag heller. Og jallaaksjene DOF og HAVI lever sine egne liv inntil de har blitt restrukturert, de også. Fint for de som syssler med daytrading sikkert.

VSSAB også litt ned i dag. Hvis jeg skulle vektet om i sektoren nå, ville jeg valgt den, kanskje det blir å fordele litt mellom SIOFF og VSSAB.
sveipen
31.05.2022 kl 23:22 9793

Takker.
Fenriken
31.05.2022 kl 23:23 9845

Q1 ble ikke noe stor event i Siem Offshore - kan vel oppsummeres med
1) Tallene - inntekene opp 8% vs. Q1 21, det er greit, men ikke mye. Alle som følger denne industrien vet at det primært er nå fra Q2 at veksten kommer på økte rater og høyere utnyttelse på skipene. I detaljene finner man derimot noe spennende, og det er at subsea segmentet økte inntektene med 58% og det er en tydelig påminnelse på kraften når disse segmentene snur. Ledelsen sa dog at økningen på subsea egentlig var sterkere, da blant annet den ene Helix-båten hadde vært i dokk i kvartalet.
2) Marked - selskapet fremover flere positive utviklingstrekk i markedene de opererer i, inkludert flere tendere og mulighet for lengre kontrakter på bedre rater. Man kan ikke be om så mye mer. Så har vel alltid Siem Offshore vært mer edruelige enn mange andre i denne bransjen. Den kan være fint det - å ikke love for mye og heller overraske på oppsiden hvis alle positive spådommer skulle slå til.
3) Struktur - ingen nyheter som jeg har klart å få med meg, men kanskje ikke så rart når styret nettopp er nytt.

Hvis man leker litt med tallene så kan man legge 58% vekst på de andre segmentene også (slik de hadde i subsea) og en dobling på AHTS (det vil fortsatt vært lavt ift. historiske tall før 2014). Da får jeg 28 millioner USD økte inntekter vs. rapportert i Q1 22. Plugger man det inn og samtidig fjerner valutaeffekter (positive) dette kvartalet så får jeg en inntjening per aksje på ca 1 kroner eller 4 kroner på et helt år. Gir man P/E 6 til 8 på dette kommer man til 24 til 32 kroner per aksje - noe som kan være fullt oppnåelig etterhvert som man får flere bekreftelser på at markedet strammer seg til i årene fremover.
desirata
01.06.2022 kl 04:31 9733

sveipen skrev Takker.
Fenriken, takk for bra innlegg.
Det er upside i omsetning og bunnlinje neste året, men en kan ikke forvente 50% i alle segmenter.

Eks Joides Res hadde en Operating result på fantastiske $4,5m siste kvartal. Big Orange har aldri tjent penger, men har lav eierandel. Steady framover der. Merk at Joides er gammel og er nesten fullt nedskrevet, men soper inn penger.

Tror renewal av Helix contract var på høyere rater, det vil vise seg fra Q3.
PSV har noe upside. Derimot er AHTS jokeren. Disse kan i et bedret /forventet marked dra inn netto $10m i kvartalet. Eks merinntjening $13k per dag x 8 båter =$100k dag x 90d.
Antar Emerald vil komme i fart 2H.

Dersom overnevnte inntrer vil vi havne på samme du sier, kurs 25-30kr innen 1 år.?

Fenriken
01.06.2022 kl 08:50 9604

Enig, det var et enkelt regneeksempel. Men jeg la ikke økning på Joides, akkurat av samme argument som du presenterer. Helt enig i at AHTS er den store "svingen" for selskapet. Der kan man jo også se på de siste annonseringene til DOF i Brasil. Basert på kontraktsverdi der så er det vel ca 60 000 USD per dag på de kontraktene, da kan man vel anta 40 000 USD etter driftskostnader og dermed får man raskt 100 millioner USD fra den flåten i EBITDA. Det ligger jo litt frem i tid å kunne få til en slik inntjeningen, men som vi vet fra historien så endrer det seg jo ofte raskt for alt som flyter på vannet.

Det er vel flere som har nevnt at Emerald er brukt som delebåt, så tviler da sterkt på at den kommer før tidligst 2023, hvis de da ikke får en lang kontrakt på den. Husk også at det er vanskelig å få tak i både deler, vedlikeholdsfolk og mannskap i disse tider.

Kan vel bruke flere angrepsvinkler på mulig kurs 1-2 år frem i tid og kommer stort sett frem til det samme intervallet.
Tradinator
01.06.2022 kl 09:02 9666

In Fenriken we trust. Noen som har kontroll på hva Blystad betalte. Intervallet 12-14 kroner?
Tradinator
01.06.2022 kl 10:32 9547

Når øker dere? Tror neppe vi korrigerer mye ned, så å treffe riktig her blir vrient. Vondt for å se mange som vil selge denne nå, 14 kroner tror jeg neppe vi går under med de utsiktene fremover.
Tradinator
01.06.2022 kl 14:32 9394

Kvikner veldig til her nå:-)
desirata
02.06.2022 kl 15:31 8998

Ser Ruby + Opal gjør det godt i spoten.
Eks de generer netto halv mil kr dagen i 20 dager / mnd i sommer kvartalet, rate 650 nok.

500k x 20d x 3 mnd x 2 = $6mil

Altså på kun 2 stk AHTS. Det viser upsiden i flåten, en kan gjøre diverse øvelser som gir aksjekurs hinsides dagens. Hugs at Siem flåten er noe av mest moderne og ikke minst veldrevet.

Samt etterhvert når kontraktene skal fornyes, blir det på +50% av tidligere.
Marve
02.06.2022 kl 15:47 8992

Mcap på 20- 30 Mrd må vel være oppnåelig i dette markedet som skriker etter båter i både olje og også havvind etterhvert?
Redigert 02.06.2022 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Fenriken
02.06.2022 kl 23:07 8862

Fascinerende å følge AHTS markedet i 2022. Det kan ikke være tvil om at det er mye mer som rører seg. Og mest positivt, det gjelder ikke bare i Nordsjøen, men også i Brasil, Vest-Afrika og USGOM - slik som vist gjennom kontrakter og prosjekter annonsert i det siste.

Det virker som om Siem Offshore ikke har noe særlig prosjektaktivitet på sin AHTS flåte og med avganger til Hywind Tampen i slutten av mai, flere båter ut av regionen i ukene fremover og hele Maersk sin AHTS-flåte i Nordsjøen til BP i juli - så er det omtrent bare Siem og Viking igjen i spoten. Det er vel en situasjon og et antall båter vi aldri før har sett så lavt, så skal bli spennende å følge med på hvordan det markedet blir.

Et økende antall seminar og presentasjoner hos meglerhusene på sektoren tyder vel også på at investorinteressen også blant de større er på vei opp. Med det kommer ofte økt analysefoks og dekning fra meglerhusene og dertil en mer fornuftig prising på selskapene.

Mye spennende som skjer rundt både sektor og Siem Offshore med andre ord.
Tradinator
03.06.2022 kl 11:08 8642

Jeg velger å tro at den nystarter herfra etter en reprising som måtte komme. Har vært med siden bunnen og håper på 15 ganger innsatsen etterhvert som penegene begynner å trille inn her.
desirata
03.06.2022 kl 14:30 8640

Vet noen hva rekorden er for dagsomsetning i kroner for Sioff. Kan bli 35-40m idag.
Ser ut for den stiger bra når omsetningen er over 20m.
Vil tro at da er det ikke kun småsparere som handler, men gjerne større karer eller fond, etc.
Tradinator
03.06.2022 kl 14:41 8660

En deilig dag i Sioff. Tipper nok det er en ny fase vi går inn i nå, men jevn oppgang mot 20-22 før Q2
Slettet bruker
03.06.2022 kl 17:05 8537

Er det noen her som satt i Siem i 2014 og hva var isåfall mcap?
Fenriken
03.06.2022 kl 20:19 8388

Husker ikke 2014, men selskap og balanse er nå ganske annerledes. Market cap på Siem Offshore er nå ikke så helt ulik den på PGS. Dermed skal også oppmerksomhet og fokus hos meglerstanden komme utover høsten og vinteren, i sin tur trigger det økt fokus og oppmerksomhet og potensiell videre reprising. Men viktigst at alt er jo markedet, som viser seg å være sterkt nå i flere regioner.
Slettet bruker
03.06.2022 kl 21:39 8320

Takk for svaret potensiale er uansett stort. I 2014 stod oljeprisen rundt 110 doĺlar fatet, olja er på vei til samme nivå inflasjonsjustert ser vi olja snart I 135 dollar fatet+. Samtidig får vi ett sterkt dollarrally hvor euroen mot dollar vil stå i 85 cent. Ser frem til mange gode dager i Siem i månedene og årene som kommer!
Ling
04.06.2022 kl 16:14 8075

Det kan være at noen vet ett eller annet som vi andre ikke vet. Kanskje en veldig god kontrakt på gang eller en stor investor som kjøper sioff.
Bullnbear
07.06.2022 kl 08:02 7416

Drøye rater. Hvor mange skip har SIOFF i spotmarkedet pdd? Er det eventuelt noen som snart går av kontrakter?
Tradinator
07.06.2022 kl 09:14 7269

Hadde noen sett for seg rater på dette nivået? Høye ja, men så høye?? Dette er vel ikke priset inn fullt?
desirata
07.06.2022 kl 14:02 7144

Vessel value er ute med monthly markedsrapport, som viser at verdien på Siem AHTS har steget med 31% siste måned. Dette er vel begynnelsen på et oppsving i OCV verdier.

Som nevnt tidligere, vi sitter på en flertrinns rakket i Sioff, men også hele sektoren.

1. Omsetning og net profitt vil stige kraftig.
2. Skipsverdiene øker med revers impairments neste år, med enda mere på bunnlinje.
3. Med overnevnte over flere år, vil PE stige, eks med 2-3 points.
4. Konsolidering muligheter, med VVS, o.a. Forhåpentligvis uten gjeldsopptak.
5. What else ?
Tradinator
08.06.2022 kl 10:35 6547

Rart at ingen av husene har startet å dekke denne i dagens marked. Er det ikke en tjenestefeil å være så sen i avtrekkern?
desirata
08.06.2022 kl 12:00 6619

Det med analytiker dekning gjelder all meglerhus. Jeg tror beintfram at dekke vet hva de skal skrive, dvs det blir kun gjetning.

Hvem ville tro i januar at aksjekursene eller markedet skulle ære så sterkt.
Så gjerne de venter en stund til over sommer ferien. Det kan vel også bli litt backlash utpå høsten. For de som ikke har låst fast båter på kontrakt for vinteren. Sioff er IKKE i den kategorien.

Vil tro analysene kommer, i shipping skriver de jo hver dag om noen.
po59
09.06.2022 kl 14:12 6122

Forventer et ekstremt resultat, og nå kommer Emerald fort som fy, blir et andre kvartal som vi bare kunne drømme om
Aksjespar
09.06.2022 kl 14:43 6071

Men SIOFF får juling i dag. Hva er grunnen til det, gev.sikring? Ser SOFF også er mye ned...
hypotetic
10.06.2022 kl 00:07 5860

Er kun grunner til at denne sektoren skal fortsette å stige så eksisterer ingen grunn annet enn saueflokkmentalitet og kanskje ja, gevinstsikring...
Serboss
10.06.2022 kl 09:40 5551

Ned i dag og...
Tradinator
10.06.2022 kl 09:43 5593

Solge i går på 18,10 etter en helt eventyrlig reise. Er helt sikker på at denne skal videre opp, men naturlig med en reaksjon tilbake. kjøper meg muligens inn igjen, eller så må fan finne nye eventyr. Lykke til med Sioff, den kommer nok som en kule tilbake nærmere Q2.
Fenriken
10.06.2022 kl 14:35 5468

Noen som har link til Vessels Value sin siste rapport på skipsverdier?
Ling
12.06.2022 kl 10:01 4821

Bra video, savner sioff.
Kbb
13.06.2022 kl 08:22 4378

Blir fint å være her dei neste åra.
sveipen
15.06.2022 kl 20:40 3607

Finnes det ikke en bunn i denne nå?
Regner ikke med at Siem, Sweaas eller noen av de andre store, selger på disse nivåene.
Dølle
15.06.2022 kl 20:56 3704

? hvem bryr seg på dager hvor frykten ligger tjukt utapå. Dagens FED fakta holdt resesjon på avstand og jeg tror alt har handlet om det. DIsse rentejusteringer var priset inn for lengst. Og hvorfor skulle Sweaas selge. Bunnsolig investor, ikke av det tjafse kaliber som Spetalen og Fredly. Ta deg ei pølse å ro deg ned.